✳️ به لطف الهی ویراست جدید کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتالهین» اثر استاد علی نصیری انتشار یافت.
علاقه مندان می توانند از طریق مراجعه به سایت طاقچه به آدرس ذیل برای تهیه این کتاب اقدام فرمایند:
https://taaghche.com/book/116720
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انتشار ویراست جدید کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتالهین»
به لطف الهی پس از قریب به بیست سال از نخستین انتشار کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتالهین» اثر استاد علی نصیری، ویراست جدید این کتاب توسط انتشارات وحی و خرد روانه بازار شده است.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
مباحث کتاب در شش فصل به شرح ذیل تنظيم شده است:
یک؛ در فصل نخست به بررسي زيستنامه صدرالمتالهين و انديشههاي او پرداخته شده و ضمن برشمردن ادوار حيات، اساتيد و شاگردان و آثار ملاصدرا، مهمترين نقدهايي كه به شخصيت و انديشههاي او شده مورد بررسي قرار گرفته است.
دو؛ فصل دوم به معرفي روش تفسيري صدرالمتالهين اختصاص يافته است. در اين فصل ضمن ارائه اطلاعات اوليه درباره مجلدات و چاپهاي تفسير، منابع صدرالمتالهين در تفسير و چگونگي طرح مباحث تفسيري؛ اعم از مباحث ادبي، اسباب نزول و قرائات مورد بررسي قرار گرفته است. پاسخ به اين شبهه كه تفسير صدرالمتالهين آيا تفسير، تحميل يا تطبيق است و دفاع از نظريه تطبيق از مباحث بسيار مهم اين فصل است.
سه؛ در فصل سوم شماري از انديشههاي قرآن شناخت [= علوم قرآني مصطلح] صدرالمتالهين نظير: حقيقت قرآن، ماهيت وحي، ظاهر و باطن انعكاس يافته است.
چهار؛ در فصل چهارم مباني فهم و تفسير قرآن از نگاه صدرالمتالهين مورد بررسي قرار گرفته است. مراتب فهم، بررسي نقش روايات در تفسير، نقش ذوق و مكاشفه در فهم و تفسير قرآن و ضرورت استناد به ظواهر و مداليل ظاهري آيات از مباحث اساسي اين فصل است كه به عنوان مباني فهم برشمرده شدهاند.
پنج؛ در فصل پنجم ضمن ارائه مباحثي درباره مفهوم گرايش عرفاني و ديدگاهها در دفاع يا ردّ تفسير عرفاني و معيارهاي تفسير عرفاني صحيح، ده مورد از تفسير عرفاني صدرالمتالهين مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. در اين فصل تبيين شده كه بارزترين گرايش در تفسير صدرالمتالهين گرايش عرفاني است و گرچه تفسيرهاي عرفاني او عموماً با نقدهايي روبرو است، امّا به هر روي نمیتوان آنها را به هدف تحمیل مبانی عرفانی بر قرآن ارزیابی کرد.
شش؛ فصل ششم به بررسي گرايش فلسفي به عنوان دومين گرايش مشهود در تفسير ملاصدرا اختصاص يافته است. در اين فصل ضمن تبيين جايگاه فلسفه و فلاسفه از نگاه صدرالمتالهين، نمونههايي از تفسير فلسفي او در محورهاي خداشناسي و معادشناسي انعكاس يافته است. از مباحث اين فصل بدست میآيد كه صدرالمتالهين بيشتر در صدد برقراري همسويي ميان قرآن و فلسفه؛ يعني همان نظريه تطبيق است، هر چند ممكن است در مواردي دچار اشتباه شده باشد. از سویی دیگر، در تمام مباحث كتاب نمونههاي عيني از تفسير صدرالمتالهين انعكاس يافته است.
گفتنی است این اثر نخست با عنوان ارایه پایان نامه مقطع دکترای نگارنده تدوین یافت و در سال 1382 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با دریافت نمره عالی دفاع شد و سپس توسط بنیاد حکمت ملاصدرا بدون کوچکترین تغییر انتشار یافت که به لطف الهی به عنوان منبعی پیشگام، معتبر و علمی در معرفی تفسیر صدرالمتالهین مورد اقبال مراکز دانشگاهی و حوزوی قرار گرفت. نگارنده در چند مقاله منتشره در داخل و خارج از کشور با استفاده از این اثر به معرفی تفسیر صدرالمتالهین پرداخت و با تکیه به مباحث محتوایی مقالاتی در این زمینه انتشار داد.
شگفت آن که به خاطر کثرت اشتغالات علمی و به رغم فقدان کتاب در بازار نشر، هیچ مجالی برای نگارنده به هدف بازنگری در این اثر و انتشار مجدد آن فراهم نشد تا آن که خداوند در بهار سال 1400؛ یعنی پس از هیجده سال از انتشار این کتاب، توفیق و مجال مجدد برای این کار را فراهم آورد. در این راستا متن کتاب به طور دقیق و کامل مورد بازخوانی قرار گرفت و افزون بر رفع اشکالات تایپی، اعمال ویرایش ادبی، غنیسازی منابع و مستندات، تغییر عناوین و تیتر شماری از مباحث و تغییر بخشهایی از محتوا، مباحثی نیز به متن کتاب افزوده شد.
در پایان سپاس و ستایش بیپایان خود را به محضر خداوندِ فیض گستر به خاطر همه توفیقات و در کنار آنها توفیق به فرجام رسیدن ویرایش جدید این کتاب تقدیم میدارم و ضمن آروزی علوّ درجات و همنشینی با صالحان برای صدرالمتالهین، از ساحت مهر پرور الهی میطلبم تا ظرف جان و اندیشه ما را از معارف و اسرار نورانی قرآن کریم لبریز سازد و منش ما را هم آوا و همگام با آموزههای این کتاب آسمانی مقرر فرماید و همنشینی با انبیاء و اولیای خود پس از رخت بر بستن از این خاکدان را نصیب ما بفرماید! بمنه و کرمه
علی نصیری
اول تیر ماه 1400
برابر با یازدهم ذوالقعده 1442
مصادف با ولادت با سعادت ثامن الحجج×
گیلان، روستای مژده
علاقه مندان می توانند از طریق مراجعه به سایت طاقچه به آدرس ذیل برای تهیه این کتاب اقدام فرمایند:
https://taaghche.com/book/116720
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
خارج فقه (جلسه ۱۱۲۹).mp3
11.34M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۱۲۹)
مباحث این جلسه:
۱. ادامه بررسی روابات باب هفتم ابواب کیفیه القضاء وسایل الشیعه
۲. بررسی قرآنی و تاریخی داستان قرعه انداختن برای حضرت یونس (ع) و ذبح عبدالله
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ #توصیه_های_اخلاقی
#جایگاه_ماه_شعبان_از_نگاه_کتاب_المراقبات
عارف سالک مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب گرانسنگ «المراقبات» در باره اهمیت و اعمال ماه شعبان چنین آورده است:
اين ماه براى سالك الى الله بسيار با ارزش است . يكى از شبهاى قدر در اين ماه مى باشد و كسى در آن متولد شده كه خداوند بواسطه او وعده پيروزى به تمامى دوستان ، پيامبران و برگزيدگانش - از زمانى كه پدر ما حضرت آدم (على نبينا و آله و عليه السلام ) در زمين ساكن شده - داده است . و وعده داده ، بوسيله او، بعد از پر شدن زمين از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نمايد -....
و از مقام آن همين بس كه ماه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بوده و حضرتش (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمودند: ((شعبان شهرى ؛ رحم الله من اعاننى على شهرى ؛ شعبان ماه من است ، خداوند كسى را كه مرا در ماهم يارى كند، بيامرزد.»
كسى كه از اين دعوت بزرگ آگاه شود، بايد بكوشد كه از دعوت شدگان اين دعوت گردد. اين جانشين و برادر او اميرالمؤ منين است كه مى فرمايد: ما فاتنى صوم شعبان مذ سمعت منادى رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) ينادى فى شعبان ؛ فلن يفوتنى ايام حياتى ان شاء الله ؛ از زمانى كه نداى منادى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) را كه براى روزه اين ماه ندا مى كرد شنيدم ، هيچگاه روزه اين ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد؛ اگر خدا بخواهد.» اين درباره روزه اين ماه بود؛ و مى توان كمك به آن حضرت (صلى الله عليه و آله و سلم ) را از جهات ديگر مانند نماز، صدقه ، مناجات و تمام كارهاى خير با روزه اين ماه مقايسه نمود.
مناجات شعبانيه
اين مناجات ، مناجات معروفى است . و اهلش بخاطر آن با ماه شعبان ماءنوس شده و بهمين جهت منتظر و مشتاق اين ماه هستند. اين مناجات شامل مطالب اساسى در مورد چگونگى معامله بندگان با خداى بزرگ بوده و آداب خواستن ، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه كه شايسته است ، بيان مى كند و استدلالهاى جالب توجهى جهت اميدوار شدن به درگاه خدا كه با مناجات با او مناسب است در بر دارد. و بروشنى ، ملاقات ، نزديكى و ديدن خدا را معنى مى كند و به اين ترتيب شبهه هاى سالك ، شكهاى منكر و وحشت اهل شك را برطرف مى كند. و نيز اشاره اى به شناخت نفس و اين كه شناخت آن باعث شناخت پروردگار است دارد بنابر تفسير بعضى از فرازهاى آن توسط يكى از بزرگان اهل معرفت .
تمام كلام اين كه اين مناجات ، از اعمال مهم اين ماه است ؛ و نه تنها ماه ، كه سالك نبايد بعضى از فرازهاى آن را در طول سال ترك كند و در قنوتها و ساير حالهاى عالى خود، خيلى با آن مناجات نمايد
و وقتى كه مى گويد: و اءنر اءبصار قلوبنا بضياء نظرها اليك ، حتى تخرق اءبصار القلوب حجب النور، فتصل الى معدن العظمه ، و تصير اءرواحنا معلقه بعز قدسك ؛ و ديدگان قلبهاى ما را با نور نگاه آن به حضرتت روشن بفرما تا آنگاه كه چشمهاى دل پرده ها و مانعهاى نورى را پاره كرده و به معدن بزرگى برسد و روحهاى ما به عزت پاكيت وصل شود. از گفته خود غافل نباشد.
و تاءمل كند، آيا قلب او چشم ديدن نور را دارد؟ پرده هاى نورى چيست ؟ و معدن بزرگيى كه در پوشش پرده هاى نورى مى باشد، كدام است ؟ تا بداند چه مى گويد و از پروردگارش چه مى خواهد. ...
1- از اعمال مهم در اين ماه روزه است ؛ باندازه اى كه با حالش مناسب باشد. و بهتر است اگر مانعى نبود - گر چه اين مانع رجحان روزه نگرفتن باشد - تمام ماه را بجز يك يا دو روز آخر آن را روزه بگيرد؛ و با اين يك يا دو روز بين روزه اين ماه و روزه رمضان فاصله بيندازد. و اگر اين مقدار را نمى تواند، بمقدار زيادى روزه بگيرد تا وارد دعوت مقدس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) شده و از كسانى باشد كه حضرتش (صلى الله عليه و آله و سلم ) را يارى مى كنند و گمان نمى كنم با يك يا دو روز روزه گرفتن وارد اين دعوت شود و از كسانى باشد كه بتوان گفت : به رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) كمك كرده است . ...
2- از اعمال مهم در اين ماه صلواتى است كه در نيمروز هر روز اين ماه فرستاده مى شود؛ و اول آن چنين است . اللهم صل على محمد و آل محمد، شجره النبوة ...
3- يكى ديگر از اعمال اين ماه ، همانگونه اى كه در كتاب اقبال است بجا آوردن نماز و خواندن دعاهاى اين شبهاست . سالك بايد در رابطه با اين اعمال جدى بوده ، و به هر كدام از ذكر و فكر و اين اعمال كه نشاط دارد، با در نظر گرفتن اولويتها اقدام كند. ...
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
روز سپاه و جانباز را به همه سپاهیان و جانبازان معزز تبریک و تهنیت می گوییم.
به امید عزت و سرافرازی افزون تر ایران و سلامتی کامل جانبازان!
💥آقازاده واقعی!
سید محمدتقی قاضی طباطبایی، فرزند نخستین امام جمعه تبریز بعد از انقلاب اسلامی با ارسال نامه ای ضمن تشکر از شورای شهر تبریز بخاطر تصویب بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای توسعه عمرانی و ارتقای کیفیت مقبره شهید قاضی طباطبایی، اعلام کرد که در شرایط فعلی و موقعیت حساس اجتماعی و اقتصادی چنین اقدامی به صلاح نیست.
وی همچنین درخواست ابطال این مصوبه را کرد و به اعضای شورای شهر پیشنهاد داد که مبلغ فوق را صرف محرومیت زدایی و توسعه فرهنگی مناطق حاشیه نشین تبریز صرف کنند.
🌸 @Tollabe_pasokhgoo 🌼
علی نصیری
💥آقازاده واقعی! سید محمدتقی قاضی طباطبایی، فرزند نخستین امام جمعه تبریز بعد از انقلاب اسلامی با ارس
با پذیرش صحت خبر اقدام بسیار ستودنی است.
کاش این رویه در باره مواردی دیگر حتی مرقد بنیان گذار فقید انقلاب اعمال می شد و این همه تحمیل هزینه بر بیت المال فراهم نمی شد.
ولادت با سعادت امام علی بن الحسین السجاد (علیه آلاف التحیه و الثناء) را به محضر حضرت حجت (روحی فداه) و همراهان مکرم تبریک و تهنیت می گوییم.
به امید آن که سلوک معنوی و اخلاقی آن امام همام سرلوحه رفتار و رویه همه ما باشد.
http://eitaa.com/alinasirigilani
علت عبادت اولیای الهی اسفند 1400.mp3
8.17M
✳️ چرا امام سجاد (ع) در عبادت استغراق داشت؟
این سخنرانی امروز هفدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ پس از اقامه نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم ارایه شد.
موضوع سخنرانی:
علت بی تابی اولیای الهی در برابر خداوند و استغراق آنان در عبادت دو نکته بوده است:
۱. درک عظمت و مهابت الهی
۲. درک زیبایی خداوند
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ جایگاه شخصیت امام سجاد (ع) از نگاه عالمان اهل سنت
ذهبی در ترجمه حضرت مینویسد: امام سجاد: السید الامام، زینالعابدین برای ایشان جلالت عجیبی بود و این حق ایشان بود و او به خاطر شرفش و سیادت و قدرت و برتریاش و به خاطر علم و اهلیت و کمال عقلش هر آینه برای امامت عظمی شایسته بود.
مناوی نیز چنین حضرت را تعریف میکند: زین العابدین، امام و سند است و بزرگواری و مکارم او مشهور میباشد، کبوترهای او در جو وجود به پرواز در آمده است. او دارای قدر و منزلتی عظیم بود. ساحت و صدری گشاده داشت و برای جسد ریاست، سری بود که همیشه برای رجوع و سیاست، مورد آرزوی دیگران واقع میشد.
جاحظ هم برای ایشان گفته است: اما علی بن حسین (علیهالسلام) پس مردم با همه اختلاف مذاهبشان در مورد او مجتمع و دارای وحدت نظر بودند و هیچکس در تدبیر او تردید نداشت و احدی در تقدیم او بر دیگران در همه زمینهها شک نداشت.
شافعی که یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت است، میگوید: هر آینه علی بن حسین فقیهترین اهل البیت است.
مالک بن انس نیز که یکی دیگر از ائمه چهارگانه اهل سنت است، میگوید: در اهل بیت رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هیچکس مثل علی بن حسین (علیهالسلام) نمیباشد.
ابنسعد در کتاب الطبقات خود مینویسد: کان علی بن حسین ثقة مامونا کثیرا للحدیث علیا رفیعا و رعا؛ (علی بن حسین (علیهماالسلام) مورد وثوق و امین و کثیر الحدیث بود و مقام بسیار عالی و ارجمند داشت و پارسا و پرهیزکار بود.)
ابنخلکان مینویسد: فضائل زینالعابدین اکثر من ان تحصی.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ پاسخ به پرسشی در باره اختلاف قرائات قرآن
خدمت استاد معزز سلام علیکم
اسعد الله ایامکم
استاد روایت ذیل در کتاب شریف کافی آمده است، و سند آن هم صحیحه است (به غیر از علی بن ابی حمزه همه از اجلاء هستند)
اما دلالت روایت قابل هضم نیست، اولا التائبون در قرائت ها آمده است، ثانیا التائبون خبر برا مبتدای محذوف است:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: تَلَوْتُ: «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ» فَقَالَ: «لَا، اقْرَأْ: التَّائِبِينَ الْعَابِدِينَ، إِلَى آخِرِهَا». فَسُئِلَ عَنِ الْعِلَّةِ فِي ذَلِكَ؟ فَقَالَ: «اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ التَّائِبِينَ الْعَابِدِينَ».
البته در مجمع البیان آمده: و في قراءة أبي و عبد الله بن مسعود و الأعمش التائبين العابدين بالياء إلى آخرها و روي ذلك عن أبي جعفر و أبي عبد الله (ع)
خواستم نظر مبارک حضرتعالی را در باره این روایت جویا شوم.
🔹 علیکم السلام
پاسخ در فایل صوتی پیوست آمده است.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
👇👇👇
خارج حدیث جلسه 26.mp3
10.57M
✳️ #خارج_حدیث (جلسه ۲۶)
مباحث این جلسه:
ادامه بررسی روایت امام کاظم (ع) خطاب به هشام بن حکم در باره جایگاه عقل
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انا لله و انا الیه راجعون
به اطلاع دوستان و همراهان مکرم می رساند که مرحوم نجفقلی رشیدی پدر شهید رحیم رشیدی و عموی استاد آیت الله علی نصیری به رحمت ایزدی پیوسته و عصر امروز به خاک سپرده شده است.
آن مرحوم سالیان متمادی از نمازگزاران و خدمت گزاران به مسجد محسوب شده و در رتق و فتق امور مورد مراجعه و اعتماد مردم محسوب می شده است.
خداوند ایشان را با انبیاء و اولیای خود محشور فرماید.
🔹 مناسب است دوستان در صورت امکان برای آن مرحوم نماز لیله الدفن به جا آورده و با دعا و تلاوت سوره مبارکه فاتحه از ایشان یاد فرمایند.
http://eitaa.com/alinasirigilani
صوتی از مرحوم نجفقلی رشیدی.mp3
82.7K
✳️ آوازی کوتاه از مرحوم نجفقلی رشیدی
به قبرستان گذر کردم صباحی
شنیدم ناله و افغان و آهی
شنیدم که سری با خاک می گفت
که این دنیا نمی ارزد به کاهی
و ...
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سخنرانی استاد علی نصیری در مسجد علی بن ابی طالب (ع) شهرک زین الدین قم
دقایقی دیگر پس از نماز عشاء و تلاوت قرآن
بنا به درخواست امام جماعت مکرم و هیات امنای محترم مسجد، قرار شده است که استاد شب های چهارشنبه مباحثی در زمینه تفسیر قرآن ارایه کنند.
مبحث امشب:
تفسیر آیه شریفه:
«و علامات و بالنجم هم یهتدون»
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسش در باره حکم آمد و رفت زنان به مساجد
سلام علیکم
سوالی پیش آمده بود در مورد منع رفت و آمد خانم ها به مسجد، برای علت این منع فلسفه های بیان شده است از قبیل اینکه خانم ها در خانه نماز بخوانند تا کودکان ببیند و یاد بگیرن و یا بچه ها را نگه دارن تا مانع آمدن بچه ها به مسجد بشوند، مسجد هم پاک بماند و.... آیا این فلسفه ها یا برداشت های عقلی از روایات صحیح است؟
🔹 پاسخ:
از جمله آموزه هایی که در برخی از روایات راه یافته نهی از ممانعت از خروج آنان از خانه، نهی زنان برای شرکت در جمعه و جماعت و مواردی از این دست است. به عنوان نمونه شیخ حر عاملی در بابی با عنوان «باب جملة مما يحرم على النساء وما يكره لهن وما يسقط عنهن» در روایت ششم چنین آورده است: «وبإسناده عن حماد بن عمرو وأنس بن محمد ، عن أبيه ، عن جعفر بن محمد ، عن آبائه ( عليهم السلام ) - في وصيه النبي ( صلى الله عليه وآله ) لعلي ( عليه السلام ) - قال : يا علي ، ليس على النساء جمعة ولا جماعة ، ولا أذان ، ولا إقامة ، ولا عيادة مريض ، ولا اتباع جنازة ...»
در باره نهی از خروج زنان از خانه، نیز باید گفت: قرآن از دختران شعیب پیامبر (ع) یاد میکند که برای شبانی گوسفندان از خانه خارج شده و زمانی موسی (ع) به آنان برخورد کرد که برای آب دادن به گله خود و عدم اختلاط با مردان، در کناری منتظر ماندند. پس از بازگشت به خانه، یکی از آنان مامور دعوت موسی به خانه پدر میشود: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یدْعُوک لِیجْزِیک أَجْرَ مَا سَقَیتَ لَنَا» قرآن چنان که دأب آن است، داستان پیامبران و امتهای گذشته را برای عبرت و درس آموزی همه ما ذکر میکند. اگر بر اساس این آیات، دختران یک پیامبر آسمانی هر چند به خاطر کهنسالی پدر، میتوانند با رعایت اصل «عدم اختلاط با مردان» به شغل شبانی مشغول شوند و مجازند که با پسر جوانی همچون موسی به گفت و گو پرداخته و تنها و البته با رعایت اصل «حیا» نزد او آمده و او را نزد پدر همراهی کنند، دیگر معنا ندارد که ادعا شود در روایتی از معصوم، آموزههای مخالف آن ارایه شده و بر خانه نشینی مطلق زنان و بدون هیچ قید و استثنایی، تاکید شده است!
چنین مدعایی با سیره خود اهل بیت (ع) سازگاری ندارد؛ زیرا به استناد منابع تاریخی و روایی، فاطمه(ع) به عنوان بهترین و برترین الگوی زن مسلمان، در دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) در مکه گاه نزد پدر در کنار کعبه میآمد و خار و خاشاک را که از سوی مشرکان بر سر و روی پیامبر ریخته میشد، از چهره و بدن ایشان پاک میکرد. در برخی از روایات آمده است که صحابهای همچون بلال آن بانو را در کار خانه یاری میرساندند و سلمان با دیدن چهره زردگون فاطمه (ع) و چادر وصله زده او اشک از چشمانش جاری شد. صدیقه طاهره (ع) پس از ماجرای غصب خلافت پای به مسجد گذاشت و در کنار محاجّه و مناظره با ابوبکر درباره فدک، در خطبه ای غرّا عموم صحابه را به خاطر کوتاهی در دفاع از حق حضرت امیر (ع) مورد نکوهش قرار داد. با چنین حقایق روایی و تاریخی آیا میتوان پذیرفت که مراد از روایت پیشین، حبس مطلق زنان در خانه است؟!
با توجه به قرائن پیشگفته باید گفت که مراد از نوع تعاملات بازدارنده پیشگفته درباره زنان، مواردی و مصادیقی است که خروج آنان از خانه و برخورد آنان با نامحرمان، زمینه آلوده دامنی آنان را فراهم میآورد و جامعه و خانواده را در معرض تباهی و فساد قرار میدهد.
گذشته از مخالفت اطلاق مورد ادعا ممانعت های پیشگفته در روایات با واقعیت جاری جامعه سازگاری ندارد:
امروز با توجه به پدیده جهانی شدن و تبدیل جهان به یک دهکده کوچک، با چشم پوشی از گستردگی پدیده پورنوگرافی و هرزه نگاری، حضور مردان و زنان در فضای مجازی و انتشار تصاویر و فیلم های آنان، چنان وسیع و گسترده است که دیگر نمی توان مدعی شد حضور زنان در اجتماع هر چند با حفظ حریم و حرمت باعث انگیزش جنسی مردان یا به عکس و آسیب دیدن عفت و حجاب می شود. در روزگار ما زنان مومن و مسلمان چه در ایران و چه در کشورهای مختلف اسلامی در نمازهای جمعه و جماعت حضور می یابند و تاکنون شنیده نشده که این حضور باعث تضعیف باور یا رفتار دینی آنان شده است، بلکه به عکس همه از نتایج مثبت و تقویت دین داری در این باره سخن می گویند.
یک جهت آن گستردگی پدیده برق و روشنایی در شب ها در تقریبا همه جای دنیا و نیز وجود دستگاه عریض و پر دامنه پلیس و دستگاه قضایی، افزون بر وجود دوربین های کنترل اجتماعی در عموم خیابان ها در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. دیگر چنان نیست که هر مردی دست هر زنی را گرفته و هر جا دلخواهش باشد، همراهی کند؛ چنان که چنان نیست هر زنی با هر آشنا و بیگانه نشست و برخاست داشته باشد و رفتار آنان از چشم مدیران خرد و کلان جامعه پنهان باشد.
👇👇👇
آگر گفته شود که پس این همه آزادی و ولنگاری جنسی و زیان های ناشی از آن در دنیای مدرن امروز چیست؛ در پاسخ خواهیم گفت که اشکال آنان در نظارت نیست، بلکه در قوانین ناصواب حقوقی است که بدان پایبنداند؛ به این معنا که در دنیای مدرن رفتار جنسی حتی برای زنان شوهر دار جرم و بزه شناخته نمی شود؛ چنان که روسپیگری و هم جنس گرایی را عموماً امری مباح و قانونی می انگارند! از این جهت روی سخن ما با جامعه ای همچون جوامع اسلامی است که قوانین خود را منطبق با شریعت اسلامی تنظیم کرده و بر اساس آن نظارت ها و کنترل های اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند. در این دست از جوامع اثبات آن که بیرون آمدن زن از خانه با تاکید بر حفظ حریم و عفاف از ناحیه خود او آن هم برای شرکت در جمعه و جماعت، باعث تضیعف دین و عفاف می شود، کار سختی است.
به هر روی، اگر آمد و شد زنان به مساجد و محافل مذهبی همراه با تحفظ به عفاف و حجاب باشد و مفسده ای را به دنبال نداشته باشد، نه تنها مشمول نهی نیست، بلکه از جهاتی مورد تاکید است.
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ تقدیر و تشکر بابت ارسال پیام های تسلیت
عرض سلام، ارادت و تشکر خدمت همه عزیزانی که از طریق گروه معارف وحی و خرد یا به صورت خصوصی پیام تسلیت ارسال فرمودند.
از این که مجال نام بردن همه عزیزان نیست، اعتذار می طلبم.
بسیار محبت فرمودید.
خداوند گذشتگان شما را مستغرق دریای رحمت خود فرماید.
🔹 از میان پیام های متعدد دوستان و عزیزان پیام ذیل نظر این ناچیز را جلب کرد:
💕با سلام و عرض ادب
با نوای دلنشین و سنتی مرحوم عموی عزیزتان منقلب شده و اشک ریختم، خدایش غریق رحمت نماید و با محمد و آل محمد محشورشان فرماید. تسلیت عرض می کنم طول عمر حضرتعالی و خانواده محترم را با توفیقات روزافزون در نشر معارف خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام آرزومندم.
قربانتان ...
درود و سپاس
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب های جمعه را مغتنم بدانیم!
🔹 زیارت سالار شهیدان (ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (ع)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره مبارکه یس
🔸 حضرت امیر (ع) فرمود:
«اعْمَلُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ عَلَى أَعْلَامٍ بَيِّنَةٍ، فَالطَّرِيقُ نَهْجٌ يَدْعُوا إِلى دارِ السَّلامِ وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة»
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ مناجات شعبانیه را در ماه شعبان المعظم بسیار مغتنم بدانیم!
خدا می داند که به استناد دانش اندک خود دعایی در عین کوتاهی در حد و قواره مناجات شعبانیه نمی شناسم!
بالاترین و ژرف ترین معارف الهیه در این مناجات بازتاب یافته است.
کاش مثل دعای افتتاح که پخش آن در هر شب ماه مبارک رمضان در رسانه ملی سنت شده است، خواندن مناجات شعبانیه در شب های ماه شعبان المعظم هم سنت می شد!
متاسفانه به خاطر کثرت کارهای جاری تا کنون توفیق شرح این دعا به اندازه فهم قاصر و فاتر فراهم نشد.
فقره آغازین این مناجات را از نظر می گذرانیم:
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی وَ تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ تَخْبُرُ حَاجَتِی وَ تَعْرِفُ ضَمِیرِی وَ لا یَخْفَى عَلَیْکَ أَمْرُ مُنْقَلَبِی وَ مَثْوَایَ وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِی وَ أَتَفَوَّهَ بِهِ مِنْ طَلِبَتِی وَ أَرْجُوهُ لِعَاقِبَتِی وَ قَدْ جَرَتْ مَقَادِیرُکَ عَلَیَّ یَا سَیِّدِی فِیمَا یَکُونُ مِنِّی إِلَى آخِرِ عُمْرِی مِنْ سَرِیرَتِی وَ عَلانِیَتِی وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرِّی إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُنِی.
http://eitaa.com/alinasirigilani
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام استاد عزیز
پیشنهاد مطالعه ترجمه قرآن برای هر دانشجو یک جزء و با یک موضوع واحد برای همه به عنوان کار عملی را تایید می فرمایید؟
مخاطبین: دانشجویان مقطع کارشناسی، مخلوطی از همه رشته ها
دو کلاس خواهران و برادران
چه موضوعی پیشنهاد حضرتعالی است؟
از محبت شما سپاسگزارم
جزاکم الله تعالی خیرا
🔹 پاسخ در فایل صوتی پیوست:
👇👇👇
✳️ مناجات شعبانیه (بخش دوم)
إِلَهِی أَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِکَ إِلَهِی إِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ إِلَهِی کَأَنِّی بِنَفْسِی وَاقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ أَظَلَّهَا حُسْنُ تَوَکُّلِی عَلَیْکَ فَقُلْتَ [فَفَعَلْتَ] مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ تَغَمَّدْتَنِی بِعَفْوِکَ إِلَهِی إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَى مِنْکَ بِذَلِکَ وَ إِنْ کَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِی وَ لَمْ یُدْنِنِی [یَدْنُ] مِنْکَ عَمَلِی فَقَدْ جَعَلْتُ الْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَیْکَ وَسِیلَتِی إِلَهِی قَدْ جُرْتُ عَلَى نَفْسِی فِی النَّظَرِ لَهَا فَلَهَا الْوَیْلُ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَهَا إِلَهِی لَمْ یَزَلْ بِرُّکَ عَلَیَّ أَیَّامَ حَیَاتِی فَلا تَقْطَعْ بِرَّکَ عَنِّی فِی مَمَاتِی إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی] اِلّا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی.
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه 82.mp3
16.46M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۸۲)
مباحث این جلسه:
تفسیر آیه شریفه:
«الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (بقره، 22)
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ آیا غیر شیعه اهل جهنم خواهند بود؟
خدمت استاد ارجمند آیت الله دکتر نصیری
سلام علیکم ورحمت الله
چندی قبل کلیپی از آقای احمدی شاهرودی در کانال حضرتعالی گذاشته شد که در آن ایشان ادعا کردند که غیر شیعه اهل جهنم خواهند بود. شما در نقد آن فرمودید که غیر شیعه اگر اهل عناد و دشمنی با اهل بیت (ع) نباشند یا مستضعف باشند اهل نجات خواهند بود.
به نظر می رسد که ایمان در لسان متون دینی از نوع عام مجموعی است نه عام استغراقی و معنای آن این است که با کم گذاشتن حتی یک نفر از مجموعه، حکم تحقق پیدا نمی کند و سایر افراد هم کأن لم یکن می شود لذا نمیتوان تعبیر به نقصان کرد بلکه با اعتقاد نداشتن به حتی یک امام، تمام اعتقادات به توحید و رسالت و سایر امامان، بی ثمر می شود.
بر این اساس، کسی که حتی یک امام ما را نپذیرد با کسی که کلا و از اساس توحید را نپذیرفته، مساوی است و کافر کلامی محسوب می شود و استحقاق نجات را ندارد.
تشکر از وقتی که برای پاسخ می گذارید.
🔹 پاسخ
علیکم السلام
همان گونه که فرمودید در عام مجموعی، مجموع افراد آن به یک باره موضوع حکم قرار میگیرد؛ یعنی حکم بر همه افراد به صورت مجموع و با هم بار میشود؛ به بیان دیگر، مجموع بما هو مجموع در حکم یک مجموعه واحد میباشد که امتثال آنها با هم و در یک زمان، مطلوب مولا است،. اصولیان برای عام مجموعی ایمان به مجموع ائمه را مثال می زنند و می گویند: مانند این که گفته شود به همه امامان معصوم ( ع ) ایمان بیاور، زیرا اگر کسی به یازده امام ایمان آورد اما امام دوازدهم را به امامت قبول نداشته باشد همانند کسی است که منکر امامت همه ائمه ( ع ) شده است. ولی عام استغراقی در جایی است نسبت به هر فردی حکم مستقلی وجود دارد و هر حکمی نیز یک موافقت و یک مخالفت دارد.
به رغم اذعان به چنین تفاوتی میان عام مجموعی و عام استغراقی، بازکاوی روایات اهل بیت (ع) نشان می دهد که دعوت به ایمان به امامت اهل بیت (ع) و بلکه دعوت به دین و دین داری لزوماً برای همه مخاطبان حتی کسانی که اهل عناد و لجاجت نیستند، از نوع عام مجموعی نیست؛ یعنی چنان نیست که اگر یک جزو از ایمان کاهش پیدا کند، همه اجزای دیگر بر باد و کان لم یکن باشد.
البته همان گونه که در فایل صوتی اشاره کردم این امر ناظر به دو دسته از افراد است: یک؛ کسانی که اهل عناد و نصب نسبت به حق و یا اهل بیت (ع) نیستند. دو؛ دارای استضعاف باشند؛ یعنی با فرض عدم تقصیر دین یا مذهب حق به گوش آنان نرسیده باشد.
بر این اساس اعلام کردم که اهل سنت می توانند اهل نجات باشند؛ هر چند نجات آنان همسو و هم سطح با پیروان اهل بیت (ع) نخواهد بود.
برای آن که مدعا اثبات شود نمونه هایی از روایات را ارایه می کنیم:
یک؛ «عَنْ ضُرَیْسٍ الْکُنَاسِیِّ ... قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ فَمَا حَالُ الْمُوَحِّدِینَ الْمُقِرِّینَ بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) مِنَ الْمُسْلِمِینَ الْمُذْنِبِینَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ لَیْسَ لَهُمْ إِمَامٌ وَ لَا یَعْرِفُونَ وَلَایَتَکُمْ فَقَالَ أَمَّا هَؤُلَاءِ فَإِنَّهُمْ فِی حُفْرَتِهِمْ لَا یَخْرُجُونَ مِنْهَا فَمَنْ کَانَ مِنْهُمْ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یُظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَةً فَإِنَّهُ یُخَدُّ لَهُ خَدٌّ إِلَى الْجَنَّةِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَغْرِبِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِ مِنْهَا الرُّوحُ فِی حُفْرَتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَیَلْقَى اللَّهَ فَیُحَاسِبُهُ بِحَسَنَاتِهِ وَ سَیِّئَاتِهِ فَإِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَى النَّارِ فَهَؤُلَاءِ مَوْقُوفُونَ لِأَمْرِ اللَّهِ قَالَ وَ کَذَلِکَ یَفْعَلُ اللَّهُ بِالْمُسْتَضْعَفِینَ وَ الْبُلْهِ وَ الْأَطْفَالِ وَ أَوْلَادِ الْمُسْلِمِینَ الَّذِینَ لَمْ یَبْلُغُوا الْحُلُمَ فَأَمَّا النُّصَّابُ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ فَإِنَّهُمْ یُخَدُّ لَهُمْ خَدٌّ إِلَى النَّارِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَشْرِقِ فَیَدْخُلُ عَلَیْهِمْ مِنْهَا اللَّهَبُ وَ الشَّرَرُ وَ الدُّخَانُ وَ فَوْرَةُ الْحَمِیمِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ ثُمَّ مَصِیرُهُمْ إِلَى الْحَمِیمِ ثُمَّ فِی النَّارِ یُسْجَرُونَ ثُمَّ قِیلَ لَهُمْ أَیْنَمَا کُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَیْنَ إِمَامُکُمُ الَّذِی اتَّخَذْتُمُوهُ دُونَ الْإِمَامِ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً. » ( الکافی ج : 3 ص : 247).
محل شاهد فقره «َمَنْ کَانَ مِنْهُمْ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ وَ لَمْ یُظْهِرْ مِنْهُ عَدَاوَةً فَإِنَّهُ یُخَدُّ لَهُ خَدٌّ إِلَى الْجَنَّةِ الَّتِی خَلَقَهَا اللَّهُ فِی الْمَغْرِبِ» است.
👇👇👇
دو؛ «مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ الزُّرَقِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ (ع) قَالَ إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ النَّبِیُّونَ وَ الصِّدِّیقُونَ وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ الشُّهَدَاءُ وَ الصَّالِحُونَ وَ خَمْسَةُ أَبْوَابٍ یَدْخُلُ مِنْهُ شِیعَتُنَا وَ مُحِبُّونَا وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ مِمَّنْ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یَکُنْ فِی قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.» (بحار الأنوار، ج 69، ص 159)
محل شاهد فقره «وَ بَابٌ یَدْخُلُ مِنْهُ سَائِرُ الْمُسْلِمِینَ مِمَّنْ یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَمْ یَکُنْ فِی قَلْبِهِ مِقْدَارُ ذَرَّةٍ مِنْ بُغْضِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» است.
سه؛ «عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا جَالِسٌ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها یَجْرِی لِهَؤُلَاءِ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ مِنْهُمْ هَذَا الْأَمْرَ فَقَالَ لَا إِنَّمَا هَذِهِ لِلْمُؤْمِنِینَ خَاصَّةً قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّة. » (بحار الأنوار ج 69، ص 163)
محل شاهد فقره «قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَکَ اللَّهُ أَ رَأَیْتَ مَنْ صَامَ وَ صَلَّى وَ اجْتَنَبَ الْمَحَارِمَ وَ حَسُنَ وَرَعُهُ مِمَّنْ لَا یَعْرِفُ وَ لَا یَنْصِبُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُدْخِلُ أُولَئِکَ الْجَنَّة» است.
چهار؛ «عَنْ أَبِی خَدِیجَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا فَقَالَ لَا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً إِلَى النَّصْبِ فَیَنْصِبُونَ وَ لَا یَهْتَدُونَ سَبِیلَ أَهْلِ الْحَقِّ فَیَدْخُلُونَ فِیهِ وَ هَؤُلَاءِ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِأَعْمَالٍ حَسَنَةٍ وَ بِاجْتِنَابِ الْمَحَارِمِ الَّتِی نَهَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهَا وَ لَا یَنَالُونَ مَنَازِلَ الْأَبْرَار» (بحار الأنوار، ج 69، ص 160).
پنج؛ «عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) أَنَّهُ قَالَ فِی الْمُسْتَضْعَفِینَ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ حِیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا لا یَسْتَطِیعُونَ حِیلَةً فَیَدْخُلُوا فِی الْکُفْرِ وَ لا یَهْتَدُونَ فَیَدْخُلُوا فِی الْإِیمَانِ فَلَیْسَ هُمْ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْإِیمَانِ فِی شَیْ ء.» (بحار الأنوار، ج 69 ، ص162)
شش؛ «عَنْ عَبْدِ الْغَفَّارِ الْجَازِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ إِنَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ ضُرُوبٌ یُخَالِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ مِنْ أَهْلِ الْقِبْلَةِ نَاصِباً فَهُوَ مُسْتَضْعَفٌ» (بحار الأنوار، ج 69، ص 159)
از این روایات چهار نکته اساسی قابل استفاده است:
یک؛ طبق روایت اول چنان نیست که هر یک از مسلمانان که از ولایت اهل بیت (ع) برخوردار نیست، اهل جهنم باشد، بلکه اگر در دل او بغض و عداوت اهل بیت نباشد جزو «مرجون لامر الله» خواهند بود که چه بسا خداوند آنان را به خاطر اعمال صالحشان در بهشت جای دهد. این امر در سایر روایات از حالت تعلیق خارج شده و به صراحت اعلام شده که این دسته از مسلمانان اهل بهشت خواهند شد.
دو؛ همه کسانی که توفیق شناخت حق و ولایت اهل بیت (ع) را پیدا نکرده باشند با فرض آن که در این عرصه دچار کوتاهی نشده باشند، جزو موارد استضعاف به شمار می روند.
سه؛ شرط ورود مخالفان اهل بیت (ع) به بهشت در فرجام کار، برخوردری آنان از اعمال صالح است.
چهار؛ با فرض شمول رحمت الهی نسبت به آنان و ورود آنان به بهشت در فرجام کار، اولاً چنان نخواهد بود که تکلیف آنان از آغاز شفاف و روشن باشد، بلکه باید مدتی در حالت تعلیق و بلاتکلیفی بمانند. ثانیاً به هر ترتیب مقام و منزلت آنان بسان شیعیان نخواهد بود. فقره «وَ لَا یَنَالُونَ مَنَازِلَ الْأَبْرَار» موکد این نکته است.
صبح صادق شنبه
بیست و یکم اسفند ماه 1400
موفق باشید.
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ کاربرد تعابیر تند و زننده زیبنده عالمان حوزه نیست!
🔹 کلیپ کامل تر سخنرانی عالم بزرگواری که غیر شیعه را اهل جهنم دانست، گوش کردم.
ایشان را نمی شناسم و از این جهت داوری جامعی نسبت به ایشان ندارم.
همان گونه که پیش از این در پاسخ صوتی و نیز امروز در متن ارسالی آمده است، مدعای همراه با اصرار و پافشاری غیر دقیق ایشان نسبت به جهنمی بودن پیروان همه مذاهب اسلامی غیر شیعه مردود است.
🔹 البته در باره نواصب و معاندان اهل بیت (ع) و کسانی که به رغم آگاهی از حقانیت باور شیعه هم چنان در صف مخالفان اهل بیت (ع) باقی می مانند، حق با ایشان است و در جهنمی بودن آنان تردیدی نیست. همان گونه که در روایات به صراحت بر مدعای مورد نظر ما تاکید شده است.
🔹 متاسفانه چنین نگاه تند و غیر دقیق و مخالف رحمت گسترده و بی منتهای الهی در اندیشه برخی از اخباریان البته با بیانی دیگر نیز بازتاب یافته است؛ چنان که محدث بحرانی بر کفر اهل سنت و بالتبع نجاست آنان و نه لزوما اهل جهنم بودن آنان تاکید دارد!
به رغم همه احترامی که به جایگاه بلند علمی محدث بحرانی قائل هستم.
🔹 گذشته از نقد علمی، ادبیات بکار رفته در سخنرانی این بزرگوار و تکرار کلمه «غلط می کند؛ غلط می کنند و ...» که متاسفانه گاه در تعابیر برخی دیگر از حوزویان و خطیبان محترم در نقد مخالفان دیده می شود، بدور از روش همراه با ادب، پیراسته سخنی و تکریم اهل بیت (ع) حتی با زنادقه و ملاحده است که بارها در سیره عملی و قولی آنان بازتاب یافته است.
🔹 از آن تاسف بارتر انعکاس گسترده این دست از سخنان تند و زننده در فضای مجازی به عنوان شاهدی بر ادبیات و منش تند و کوبنده عالمان حوزه و منش همراه با دگم و تحقیر مخاطبان و عموم مردم از سوی آنان است!
🔹 حال که حوزه و روحانیت به صورت گسترده و در همه جا و بویژه در فضای مجازی مورد هجمه و هجوم مستمر بدخواهان است، آیا شایسته نیست بیش از هر زمان دیگر اندیشه و منش ما با اندیشه و منش اهل بیت (ع) نزدیک و نزدیک تر شود و ضمن رعایت جوانب علمی هر بحث و مدعا، از هر گونه تعابیر تند، زننده، سب و دشنام و ... نسبت به مخالفان اندیشه خود اجتناب داشته باشیم؟!
خداوند اندیشه و منش ما را بیش از هر زمان دیگر زیبا و زیباتر سازد و ما را در مسیر رضایت خود رهنمون فرماید!
بمنه و کرمه
http://eitaa.com/alinasirigilani