eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اخلاقی زیستن فلسفه آفرینش🔸 یکی از پرسش‌های اساسی که از آغاز تا کنون ذهن انسان را به خود مشغول ساخته، فلسفه آفرینش است. انسان هماره از خود پرسیده که چرا پا به این خاکدان گذاشته و هدف خداوند از آفرینش او چه بوده است. متون دینی و به ویژه قرآن به نیکی به این پرسش توجه نموده و به آن پاسخ داده‌اند. بر این اساس، قرآن یکی از مهم‌ترین اهداف آفرینش را اخلاقی زیستن انسان و به کمال رسیدن او معرفی کرده است. قرآن به صراحت در سوره ملک در این باره به گفت‌وگو پرداخته است: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیبْلُوَکمْ أَیکمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ»؛ همان که مرگ و زندگی را پدید آورد تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید، و اوست ارجمند آمرزنده. عبارت «أَحْسَنُ عَمَلًا» نشان از آن دارد که مبنای ارزش‌گذاری اعمال، حُسن آنهاست و حُسن به معنای نیکی و زیبایی است. بر این اساس، قرآن معیار ارزش‌گذاری صفات و رفتارها را زیبایی آنها دانسته است و این همان زیبایی معنوی است که در متون فلسفی از آن یاد شده و معیار بازشناخت آن نفس و فطرت آدمیان است. 📄 📚 ، ص ۴۷ 📝 استاد نصیری گیلانی 🏷 👈 نسخه الکترونیکی کتاب @nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۱۷۲.mp3
8.27M
📚 (سال چهارم) 🔹 جلسه: ۱۷۲ 🗓 دوشـنبه ۴ دی ۱۴۰۲ 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ▫️ادامه تفسیر آیات ناظـر به ماجرای گاو بنی‌اسرائیل (: آیات ۶۷ تا ۷۴) @nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۱۶.mp3
20.74M
(سال سیزدهم) 🔹 جلسه: ۱۲۱۶ 🗓 دوشـنبه ۴ دی ۱۴۰۲ 🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه: ▫️بررسی فقهی روایات «بَابُ تَحْرِيمِ ضَرْبِ الْمُسْلِمِ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ كَرَاهَةِ الْأَدَبِ عِنْدَ الْغَضَبِ» @nasirigilani_ir
تلاوت یک صفحه قرآن کریم : صفحه ۷
از اعمال شب و روز جمعه غافل نشویم 🔹 زیارت سالار شهیدان علیه السلام 🔹 زیارت حضرت حجت علیه السلام 🔹 دعای پر نور کمیل 🔹 تلاوت سوره مبارکه یس 🔹 کثرت صلوات بر محمد و آل ایشان 🔹 صدقات و مبرات به مستمندان 🔹 استغفار از همه گناهان و لغرش‌ها 🔹 طلب بخشش برای گذشتگان 🔹 زیارت مضاجع شریف و قبور مومنان 🔹 دعای ندبه و غسل جمعه 🔹 اهتمام به شرکت در نماز جمعه
پیوند مسیح با حضرت حجت.mp3
7.19M
✳️ راز پیوند حضرت مسیح با حضرت حجت به هنگام ظهور (سلام الله علیهما) این سخنرانی به مناسبت آغاز سال میلادی جدید در صبح امروز هشتم دیماه ۱۴۰۲ پیش از دعای ندبه در مسجد علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) قم ارایه شد.‌ 🏷 @nasirigilani_ir
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
🔸حاکمیت اسلام به عنوان دین جامع🔸 از نگاه قرآن راه تحقق وحدت دینی ابطال تمام ادیان و مذاهب و حاکمیت یک دین و نظام‌ فکری به نام اسلام در سرتاسر گیتی است؛ آنجا که آورده است: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ». نکات قابل استفاده از آیه بدین شرح است: 🔹 ۱. هدف غایی از رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حاکمیت اسلام در بُعد جهانی و بر چیده شدن سایر ادیان و فرق و نحله‌های فکری از گستره هستی است. 🔹 ۲. عدم تحقق این هدف غایی در دوران رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و بالطبع تحقق آن در دوران امام عصر عجل الله تعالی فرجه، نشان‌گر آن است که خداوند بنا ندارد با اراده قهری و تکوینی دین‌باوری یا اسلام‌باوری را بر مردم تحمیل کند، بلکه این امر به طور طبیعی محقق خواهد شد. 🔹 ۳. توصیف دین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به هدایت‌گری و حق‌مداری، نشان‌گر ارزش‌ها و برتری‌های درونی اسلام در مقایسه با سایر ادیان است که با گذار زمان برای مردم دنیا مشخص خواهد شد و آنان با درک و درایت عقلانی به برتری اسلام اذعان خواهند نمود. 📄 📚 ، ص ۱۰۹ 📝 استاد نصیری گیلانی 🏷 👈 نسخه الکترونیکی کتاب @nasirigilani_ir
تلاوت یک صفحه قرآن کریم : صفحه ۸
🔸حوزه علمیه و خطر استحاله فرهنگی🔸 🔰 ؛ استاد نصیری گیلانی می‌دانیم که خداوند بر اساس آیه «نفر» پدیده حوزه علمیه را بنیان نهاد که بر اساس آن باید از هر تیره و تباری شماری برای تحصیل علوم الهی و کسب فقاهت در دین به‌سوی مراکز علمی کوچ کنند و پس از تفقه مسئولیت سنگین انذار مردم را بر عهده گیرند. کاری از حوزه خواسته شده در مرحله فرودین همان کار پیامبران است؛ یعنی از حوزویان در هر سطح علمی خواسته شده تا به میزان کسب دانش، در میان مردم منطقه خود بروند و مردم را به ایمان و عمل صالح دعوت کنند. ⁉️ باید پرسید بعد از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی چه حال و وضعی بر حوزه‌های علمیه حاکم شده است و آیا آنان از عهده انجام مسئولیت خود برآمده‌اند؟ 🔽 شماری از واقعیت‌های تلخ که در حال حاضر در محط و محیط روحانیت مشهود است، به شرح ذیل است: 🔻 یک؛ به عکس دوره‌های نه چندان دور که میان زعامت حوزه با بدنه آن پیوند عمیق روحی، عاطفی و معنوی وجود داشت و در پی آن به عنوان مثال ضریب نفوذ آیت الله بروجردی تا آلمان گسترش می‌یافت، در حال حاضر چنین پیوند عمیق و تاثیرگذاری میان زعیمان حوزه با بدنه حوزه چندان به چشم نمی‌آید. 🔻 دو؛ بخش عمده مطالعات و تحقیقات اهالی حوزه همچنان به اموری می‌گذرد که عموماً دردی از جامعه درمان نمی‌کند و برآیند آنها تنها به کار خود حوزویان می‌آید؛ یعنی خود می‌نویسیم تا خود بخوانیم! 🔻 سه؛ بخش انذار جامعه و تبلیغ چهره به چهره روز به روز رو به کاستی و کاهش است؛ به حدی که بسیاری از مساجد کشور بدون حضور یک فاضل یا عالم حوزوی رها شده است؛ یا به امامت و وعظ و خطابه افراد غیر حوزوی واگذار شده است! 🔻 چهار؛ با ارتحال بسیاری از عالمان تاثیرگذار، بسیاری از شهرها از حضور و وجود عالمان الهی و ربانی تهی شده است و گاه مراکز استان‌ها که شاهد صدها هزار متوطن است، از حضور حتی یک عالم برجسته و تاثیر گذار بی‌بهره مانده است! 🔻 پنج؛ ورود علاقه‌مندان به علوم اسلامی و ثبت نام برای تحصیل در حوزه‌ها در این چند سال اخیر به شدت کاهش یافته و گاه خبر می‌رسد که در برخی از استان‌های پر جمعیت، تعداد ثبت نام کنندگان به بیست نفر هم نمی‌رسد! 🔻 شش؛ فقدان برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی جامع در عرصه‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ حوزه و از همه مهم‌تر رها کردن حوزویان با مشکلات شکننده مالی آن هم در فضای پرتورم کنونی کشور، شمار زیادی از حوزویان را از پرداختن به کارهای اصلی بازداشته و آنان را به اموری گاه نه‌چندان خوشایند همچون کسب درآمد از طریق اسنپ واداشته است! 🔻 هفت؛ فضای پر التهاب جامعه و موج خواسته و ناخواسته گریز از روحانیت که در سال‌های اخیر به ویژه پس از ماجرای حجاب شدت یافت و به پدیده‌های تلخی همچون آزار و مزاحمت و ضرب و جرح شماری از حوزویان انجامید، خود بستر تلخی را برای فاصله‌گرفتن شماری از حوزویان از حوزه و لباس روحانیت فراهم آورد. 🔼 این دست از آفت‌ها و آسیب‌ها که وجود و بلکه گستردگی آنها غیر قابل انکار است و تنها می‌توان درباره میزان آن اظهار نظر کرد، زنگ خطر را برای هر خیرخواهی به صدا در می‌آورد و راستی باید پیش از آن که حوزه نقش انذار و هدایتی خود را از دست بدهد و محیط هدایت و تربیت به کسانی واگذار شود که نه دل به خدا می‌دهند و نه معنویت، چاره‌ای اندیشید. 🏷 @nasirigilani_ir