eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
970 عکس
344 ویدیو
141 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
خارج فقه (جلسه 1037).mp3
11.96M
✳️ (جلسه 1037) مباحث این جلسه: بررسی روایاتی از کافی شریف در باره روش خطای اجتهادی اهل قیاس امثال ابن ابی لیلی و ابن شبرمه @alinasirigilani
‏عکس از صدرا علوی
‏عکس از صدرا علوی
✳️ سخنی از سر سوز و گداز در باره آقای در این چند روز در باره سخنان آقای امجد به اندازه کفایت گفتگو شد و نقدهای فراوان از سوی افراد حقیقی و حقوقی مسموع شد؛ به ویژه بیانیه جامعه محترم مدرسین. این ناچیز در دو متن و فایل صوتی از که به خاطر به ملک و ملت بود، یاد کرده و آن را در شمار رخدادی درس آموز در محیط خانه و جامعه برشمرد. چند سال قبل در برنامه زنده که در شبکه خبر حضور داشتم، در بررسی جامعه بر این نکته تاکید کردم که تضعیف این جایگاه آن هم در شرایطی که دامنه هجوم بی امان از هر سو از سوی دشمنان مشهود است، به هیچ روی با منطق دین و اخلاق سازگاری ندارد. در همان برنامه که فایل آن موجود است، از ماجرای مثال آوردم و گفتم عالمان و روحانیان معاصر این فتوا در برابر آن سه موضع گرفتند: یک؛ شماری در قلب و زبان با آن موافقت کرده و از هر جهت از آن حمایت کردند. دو؛ شماری قلبا به هر دلیل فقهی یا سیاسی با آن مخالف بودند، اما از باب حفظ حرمت مرجعیت با این فتوا همصدا شدند. سه؛ برخی چنان صلاح و سداد را کنار گذاشتند که قلیان را بالای منبر برده و همان جا کشیدند و دود هوا کردند و در برابر چشم مردم فتوای (اعلی الله مقامه) را به سخریه گرفتند! آیا هیچ عالم دلسوز اسلام از رفتار و رویه دسته سوم طرفداری می کند؟! حال و وضع کنونی کشور بی شباهت به این ماجرا نیست. آیا برای سیادت و سربلندی کشور، پاکدستی و زندگی ساده ایشان، خیرخواهی برای ملت و ایستادن در برابر همه دشمنی ها برای کسی قابل انکار است؟! باری، چه بسا ممکن است عالمان و فقیهانی در گوشه و کنار کشور حضور داشته باشند و احیاناً نسبت به برخی از تصمیم گیری های نظام اسلامی در باره جهت گیری سیاست های داخلی و خارجی نقدها و نگرانی هایی داشته باشند؛ اما همان گونه که از آنان هویدا است، از طرق مختلف نقدها و نگرانی های خود را به رهبری مکرم و سایر مدیران کلان کشور ابلاغ می کنند. اما هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند که کشور اسلامی را ترک و در کشوری که است، توطن کرده و خدای ناکرده علیه ارزش های نظام اسلامی لب به سخن بگشایند. این ناچیز قریب به بیست سال پیش، به صورت اتفاقی شبی در مسجد کوی دانشگاه تهران پای صحبت و سخنرانی آقای حضور داشتم. صحبت ها بسیار ساده و تا حدودی عامیانه بود، اما اقبال پر شور دانشجویان در هنگام سخنرانی مایه شگفتی این ناچیز شد. پس از سخنرانی از باب کنجکاوی زمانی قابل ملاحظه در بیرون مسجد همراه ایشان ایستاده درنگ کردم؛ در حالی که دانشجویان مثل حلقه انگشتری که نگین را احاطه می کند، دور ایشان حلقه زده بودند. وقتی دور ایشان خلوت شد با ایشان به گفتگو پرداختم و با صراحت گفتم که صحبت شما ساده بود، اما چرا دانشجویان جوان تا این اندازه به شما علاقه نشان می دهند؛ به گونه ای که برایم شگفت آور است؟! بخشی از پاسخ ایشان آن بود که گفت ارادت آنان به من چنان است که گاه در برخی از مجالس تا به سحر با من به گفت و شنود می پردازند و گاه از شدت علاقه و اردات به نیت تبرک دست به عبایم می کشند! جمله اخیر که بسیار تاثر برانگیز است، عین عبارت ایشان است. (دقت و تامل بفرمایید) در همین هفته گذشته که در فضای مجازی با دانشجویان درس و بحث داشتم، دانشجویی همه حریم و حرمت ها را شکست و گفت کاری کرده اید که دیگر نه به خدا اعتقاد دارم و نه به دین و نه به انقلاب!! (صوت ایشان موجود است) و در درسی دیگر با این پرسش مکرر کنایه آمیز دانشجویان مواجه شدم که ماجرای آقای امجد چیست؟! می دانید امثال این اتفاق ها چرا به صورت مکرر در محیط های دانشگاه و در کوچه و خیابان در حال تکرار است؟! یکی از دلایل آن از دست دادن سرمایه های اخلاقی و سنگربانان دینی همچون آقای امجد است! بنابر این در ناصواب بودن کار ایشان تردید نکنید، اما بد نیست به این نکته هم بیاندیشیم که چه سرمایه و سرمایه هایی از این نمونه را از کف داده ایم! کاش ایشان با خود و هزاران ارادتمند معنوی خود چنین نمی کرد و بسان چهره های تابناکِ اخلاقی معاصر هم چنان در سپهر دین و اخلاق چون ستاره پر فروغ می درخشید! حال که همه گله ها، شکایت ها و تعابیر تلخ و بس گزنده متوجه امثال زم و امجد شده است، بگذارید چنان که مقتضای انصاف است، به این دو ماجرا از زاویه ای دیگر هم نگاه داشته باشیم. 👇👇👇
براستی اگر طبل فساد و تباهی تباهکاران آن چنان که در ؛ جناب آقای رئیسی (خدایش به توفیقات او بیافزاید) به صدا در آمده و شمار زیادی از دست اندازی ها و خیانت ها حتی در دستگاه قضایی و اطلاعاتی آشکار شده و به دست عدالت سپرده شده است، در دورانِ مدیران گذشته این قوه به رغم خدمات، اتفاق می افتاد، جوانان خام و کم تجربه ای همچون روح الله زم مجال آن می یافتند که با استفاده از فضای مجازی میلیون ها نفر را تحت تاثیر خود قرار دهند؟! در این صورت چه در پرده بود که می خواستند آشکارش سازند؟! این جمله دوران دبستان از خاطرمان نرود: آن که از حساب پاک است، از محاسبه چه باک است! با این وصف مخاطبان دیروز و امروز امثال زم، چه بی اعتمادی به مدیران کشور داشتند که بخواهند به دامن دشمنان بلغزند؟! پیداست دشمن هیچ گاه بیکار ننشسته و نخواهد نشست و پیوسته از کاهی کوه می سازد (به فرمایش بلند (ع): من نام لم ینم عنه)، اما یادمان باشد که در بسیاری از مواقع هیزم دشمن را ما فراهم می کنیم! کاش در ماجرای تلخ انتخابات مهربانانه تر عمل می شد و سرمایه های کمتری از دست می رفت؛ سرمایه هایی همچون امجدها که به جای پناه بردن به بیگانه، هم چنان پناه انقلاب و جوانان انقلابی و سنگربان دین، اخلاق و معنویت می ماندند! کاش بسان ؛ یعنی که به عطاء الله مهاجرانی (همو که بسان آقای امجد از وطن کوچیده و از قطار انقلاب تا حدود زیاد پیاده شده؛ و همو که در همین پیام اخیر خود چقدر منصفانه از رهبری حمایت کرده است)، آن چنان با ادب و محبت رفتار کرد و از آبرو و اعتبار خود استفاده کرد تا او در میان آتش و خون به زیارت (ع) مشرف شود، ما هم با همه کسانی که به هر دلیل با اندیشه های انقلابی ما فاصله داشته و دارند، اما هم چنان خود را مدافع نهضت اسلامی دانسته و می دانند، اندکی بیشتر محبت و مهربانی می داشتیم تا این قدر از کوچیدن آنان به سوز و گداز نمی افتادیم و تا این حد از این رخدادهای تلخ به خشم نمی آمدیم! به گمانم هنوز دیر نیست و باید در برخی از رفتارها و رویه ها تجدید نظر شود. گو این که چنان نیست که همه محبت ها و مهربانی ها تاثیر گذارد. باری ما همه پیاده شدگان از قطار انقلاب را به امثال تشبیه می کنیم، اما نمی دانیم که (ع) بارها برای گمراهی او سوخت و آن هنگام که خبر مرگ زبیر را برای ایشان آوردند، خود و حسنین سخت گریستند! با آن که آن حضرت در محبت، مهربانی و آقایی با امثال زبیر هیچ کم نگذاشته بود. سخنم را با چند بیت زیبا از سعدی پایان می دهم: هزار جان گرامی فدای اهل نظر که مال و منصب دنیا به هیچ نشمارند کرا نمی‌کند این پنج روزه دولت و ملک که بگذرند و به ابنای دهر بگذارند دعای بد نکنم بر بدان که مسکینان به دست خوی بد خویشتن گرفتارند به جان زنده‌دلان سعدیا که ملک وجود نیرزد آن که وجودی ز خود بیازارند در این سحر و صبح صادق از خداوند فیض گستر و مهر پرور خالصانه و صادقانه می طلبم که اندیشه و منش ما را در جهت رضایت خود قرار دهد و فرجامی پر از نور و سرور برای ما رقم زند! بمنه و کرمه علی نصیری دوم دی ماه 1399 eitaa.com/alinasirigilani https://chat.whatsapp.com/HBCIiMqqvOtIl4afxpDcHN www.maref.ir
«یاد آوری» سلام علیکم... ⭕️ کنگره 〽️ "سیدمرتضی ره، علم الهدی" 📚 پنل دوم: آثار و اندیشه های قرآنی سیدمرتضی(ره) ❇️ نشست اول 📌 «سیدمرتضی (ره) و نظریه صرفه» 🎙 حجت الاسلام دکتر علی نصیری 🗓 سه شنبه / 2 دی ٩٩ ⏰ ساعت ١٠:٠٠ 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.razavi.ir/qom 🆔 @cbs_mortaza
خارج اصول 38.mp3
14.16M
✳️ (جلسه 38) مباحث این جلسه: بررسی مفهوم منبعیت قرآن و چگونگی کارکرد روایات در تفسیر آیات @alinasirigilani
خارج فقه (جلسه 1038).mp3
16.21M
✳️ (جلسه 1038) مباحث این جلسه: بررسی روایات در باره نوع قضاوت ها و فتاوای اهل رأی و قیاس @alinasirigilani
✳️ جداکردن وحی قرآنی از بیانی ابزاری برای توجیه بود حجت‌‌الاسلام نصیری بیان کرد: استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه گفت: اگر خلیفه دوم مصحف امام علی را که وحی قرآنی و بیانی را در کنار هم داشت، می‌پذیرفت بسیاری از شبهات درباره از بین می‌رفت. به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، ۲۶ آذرماه در ادامه مباحث خارج اصول که به بحث عدم تحریف قرآن اختصاص دارد، گفت: شیخ احمد طبرسی در احتجاج نقل کرده که طلحه سؤالاتی از حضرت امیر(ع) پرسید؛ از جمله اینکه این طور که شما می‌گویید در قرآن آمده، بسیاری از مردم کافر و جهنمی هستند که حضرت فرمود این حرف درست نیست و بسیاری اهل نجات هستند، زیرا خیلی‌ها جهل دارند، نه اینکه عناد داشته باشند. وی افزود: پرسش دیگر طلحه هم این بود که شما بلافاصله بعد از دفن پیامبر(ص) شروع به جمع قرآن کردی و بعد از مدتی کتابی آوردید؛ عمر گفت که آن را به من بده ولی شما ندادید و عمر مجبور شد که گروهی تشکیل داده و هر آیه قرآن را که دو شاهد داشت ثبت و ضبط کردند؛ طلحه گفت از عمر و یارانش شنیدم که گفتند آیات سوره احزاب به اندازه سوره بقره است، اما الان ۲۰۰ آیه کم شده همچنین چندسوره دیگر هم کوتاه و آیاتش حذف شده است؛ با این وضع چرا شما این کتاب را ارائه نکردی؟. نصیری اضافه کرد: امام در پاسخ فرمود هر آیه‌ای را که خداوند به پیامبر نازل کرده در نزد من است با املاء پیامبر و خط خودم و تأویل آیات را هم از پیامبر فراگرفته‌ام که همان وحی بیانی است؛ طلحه گفت یعنی همه ریز و درشت در نزد شما وجود دارد؟ و امام فرمود بله؛ پیامبر در آخرین لحظات عمرشان هزاران باب از علم را به من آموخت و اگر امت بعد از وفات ایشان از من اطاعت کرده بودند از آسمان و زمین روزی می‌خوردند. وی افزود: امام از طلحه پرسید آیا آنچه عمر و عثمان نوشتند قرآن است یا چیزی متفاوت؟ طلحه پاسخ داد که همه آن قرآن است؛ یعنی حضرت تأکید کرد که در قرآن دوره عمر و عثمان چیزی بر قرآن افزوده نشده است؛ تلویحاً اشاره فرمودند هر چه هست قرآن است و به آن عمل شود، کافی است؛ یعنی می‌خواهد بگوید کم شده، ولی زیاد نشده، ولی همین مایه سعادت و نجات است؛ فیض کاشانی با استناد به همین مطلب می‌گوید امام علی(ع) تلویحاً و نه تصریحاً پذیرفته است که قرآن تحریف به نقصان شده است. استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه براساس این روایت امام فرموده که این قرآن بعد از من به جانشینان من تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: در پاسخ حضرت به طلحه، چند نکته ظریف هست؛ حضرت فرمود آنچه خدا بر پیامبر نازل کرد با تأویل آن در دست من است، آنچه نازل شده قرآن و تاویلات هم وحی بیانی و احکام و حدود و ... هم جامعه است. برخی افراد به اشتباه جامعه حضرت را با مصحف امام یکی می‌دانند؛ در حالی که کتاب جامعه جداست و نه وحی بیانی و نه قرآنی بلکه احکام و حدود برای رفع نیازهای مردم است. بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد اضافه کرد: پس حضرت سه چیز در دست داشت؛ یکی وحی قرآنی، دیگری بیانی و سوم احکام در قالب کتاب جامعه که ما با سومی کاری نداریم اما قطعا وحی بیانی از وحی قرآنی در مصحفی که توسط خلفا جمع شد حذف شد لذا با این حساب آیا حضرت حق نداشتند در پاسخ طلحه بگویند آنچه که اینها جمع کردند همه قرآن نیست، زیرا بنا بوده وحی قرآنی و بیانی و همه توضیحات با هم بیاید؛ لذا حضرت ضمن تایید بر اینکه در وحی قرآنی تغییری ایجاد نشده به حذف وحی بیانی معترض شدند. نصیری با بیان اینکه مواردی مانند آیه ابلاغ داد می‌زند که رسالت پیامبر بدون امامت کامل نیست، ادامه داد: اگر اجازه می‌دادند وحی بیانی در قرآن بیاید و مصحف امام را پذیرفته بودند راه را بر هر شبهه‌ای می‌بست ولی این دلیل بر آن نیست که باز در وحی قرآنی راه و بینه برای اثبات حقانیت اهل بیت(ع) نباشد؛ قرآن قوانین و معیار زیادی در آیات برای اثبات ولایت ائمه(ع) ارائه کرده است؛ لذا حضرت به طلحه فرمود قرآن من کاملتر بود چون وحی بیانی داشت؛ با این حساب استناد فیض به این روایت برای قائل شدن به تحریف قرآن درست نیست. منبع: خبرگزاری ایکنا کد خبر: ۳۹۴۱۵۶۵ تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳ eitaa.com/alinasirigilani https://chat.whatsapp.com/HBCIiMqqvOtIl4afxpDcHN www.maref.ir
‏عکس از صدرا علوی
✳️ آیا نباید باشند؟! چند روز قبل به مناسبت در جایی توقف داشتم که گردش و ورود وسایل نقلیه ممنوع بود. با کمال شگفتی شاهد بودم که رانندگان زیادی بدون هیچ توجه به تابلوی ممنوع وارد کوچه می شدند و چه بسا به خاطر تنگی کوچه برای وسایل نقلیه مقابل مزاحمت فراهم می شد. این دست از صحنه های تخلف آشکار هر روزه در سطح شهرها و خیابان ها مشهود است. دو تخلف آشکار در چنین مواردی رخ می دهد: یک؛ بی احترامی و بی اعتنایی به قوانین و حقوق شهروندی دو؛ تضییع حقوق مردم به خاطر تحمیل زمان ناخواسته برای عبور نکته مهم آن که اگر کنار همین افراد نشسته باشیم با همین حال تخلف مکرر، چنان از زمین و زمان بد می گویند و از بی قانونی شکایت می کنند و مملکت را بدون صاحب می انگارند و از دولت و حکومت ناله ها سر می دهند که گویا اساسا خود آنان جزوی از این ملت و مملکت نیستند و خود با این تخلف های مکرر، کم به روند سالم امور صدمه نمی زنند! گویا قانون و عدالت و انصاف فقط برای دیگران لازم است نه خود آنان! راستی همین افراد اگر روزی وزیر و وکیل شوند، دور زدن قانون را پی نخواهند گرفت؟! ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند آه و فریاد برآری که مسلمانی نیست! دوستان گل؛ بیاییم منصف باشیم! از همین امور کوچک و به ظاهر ناچیز بیاغازیم و در هر حال چه پلیس باشد و چه نباشد؛ چه دوربین ثبت تخلف باشد و چه نباشد، تخلف و تغلب را از سراسر کار و بار خود دور کنیم. این فقره دعای فرج از خاطرمان نرود: و علی الامراء بالعدل و الشففه و علی الرعیه بالانصاف و حسن السیره یعنی ملک و مملکت تنها با حاکم و یا تنها یا ملت اصلاح نمی شود، بلکه هر دو باید اهل عزم و کوشش برای اصلاح امور باشند. حاکم باید اهل عدالت و مهربانی باشد و رعیت هم باید اهل انصاف و نیک منشی باشد. @alinasirigilani
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ پزشک فداکاری که تمام بیماران خود را بدون دریافت مزد ویزیت می کند و به رغم همه خدمات، حتی حاضر نشد چهره او در برابر دوربین خود آشکار شود و نام و هویت او فاش گردد. eitaa.com/alinasirigilani