eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
944 عکس
331 ویدیو
133 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ 🔹 تاریخ بهترین گواه است که قرب مکانی و همراهی جسمانی هیچ گاه نقش کلیدی را در صلاح و سداد بازی نکرده است و لزوما باعث سعادتمندی فرد نمی شود. اگر چنین بود باید همسر یا فرزند نوح پیامبر (ع) که علی القاعده طبق ظاهر آیات قرآن، چندین سده با او زیستند، اهل صلاح و سداد می شدند، در حالی که نه تنها سعادت را در آغوش نگرفتند، بلکه عبرت کافران و فاسقان شدند! 🔹 همان گونه که در برابر، بعد مکانی و دوری جسمانی لزوما مانع کمال نبوده و نیست؛ همان گونه که اویس قرنی به رغم دوری شهر و دیار خود با مدینه و عدم توفیق درک زیارت رسول اکرم (ص)، به جایی رسید که آن حضرت از شفاعت او به اندازه دو قبیله تیم و مضر سخن گفت. گر در یمنی چو با منی پیش منی گر پیش منی چو بی منی در یمنی 🔹 از این جهت شخصیت ممتاز علی اکبر نباید در سایه سار فرزندی سالار شهیدان گم شود. او در اوج جوانی بسر می برد و بسان برخی دیگر از فرزندان ناصالح اهل بیت (ع)، می توانست جوانی کند، خوش باشد و عمر خود را در کنار شاهد و شراب و باده و لاله رخان سر کند! اما چنین نکرد! 🔹 با امام و مقتدای خود؛ نفرمایید با پدر خود، از آغاز راه حرکت از مدینه به مکه و از مکه تا کربلا و تا لحظات جان سپردن و قطعه قطعه شدن محکم و استوار ماند. نه در راهی که مرگ در آن آشکار بود، ذره ای تردید به خود راه داد و نه از سرنوشت در ظاهر همراه با تلخی و تنهایی گله کرد! حقیقتا شگفت آور است که سالار شهیدان (ع) ایشان را نه تنها در صورت، بلکه در سیرت و منش شبیه ترین مردم به رسول خدا (ص) توصیف فرمود! 🔹 به راستی این جوان در بیست و پنج سالگی چه کرد که چنین مدال گرانبهایی را بر گردن خود آویخت؟! جالب است که در تمام زیارت نامه های منسوب به اهل بیت (ع) ناظر به کربلا، لزوما عباس زیارت نامه جداگانه ندارد، اما در همه آنها علی اکبر زیارت نامه جداگانه دارد، با آن که قبر او جداگانه نیست! آیا چنین جوان لبریز از ایمان و یقین و لبالب از صفا و صدق آفرین و دست مریزاد ندارد؟! 🔹 علی اکبر فقط برای جوانان الگو نشد و راه و رسم پاک زیستن و جاوادنه ماندن را نیاموخت، بلکه به هر میانسال و کهنسالی نشان داد که یک جوان چگونه می تواند گوی سبقت کمال انسانی و الهی را در اختیار گیرد. ولادت با سعادت علی اکبر و روز جوان مبارک باد! سحر پنجم فروردین ۱۴۰۰ علی نصیری http://eitaa.com/alinasirigilani
دعای کمیل (جلسه ۱۰).m4a
27.61M
✳️ (جلسه ۱۰) مباحث این جلسه:. تبیبن مفهوم فقره: یا نور یا قدوس یا اول الاولین و یا آخر الاخرین http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ این فیلم را یکی از دوستان مکرم برای این ناچیز ارسال کرده است. موضوع آن ملاقات فردی کارگر و فاقد سواد؛ به نام مومن با حضرت حجت (روحی فداه) است که حدود هفتاد سال قبل در شیراز اتفاق افتاد. علایم صدق این ماجرا قابل توجه است. نکته درس آموز تاکید آن حضرت که از رهگذر یک پیرمرد نورانی ابلاغ شد، بر دو موضوع: نماز اول وقت و لقمه حلال است. در آستانه ولادت با سعادت آن موعود هستی و در روز جمعه که روز متوقع برای ظهور ایشان است، دیدن این فیلم را به دوستان همراه توصیه می کنم. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ روز چهارشنبه چهارم فروردین ۱۴۰۰ به لطف الهی توفیق زیارت حضرت معصومه (ع) فراهم شد و طبق عادت مالوف همه دوستان همراه را در دو رکعت نماز زیارت شریک ساختم. از باب ادب و احترام به خدمات اساتید گذشته و با توجه به حق بزرگی که مرحوم آیت الله معرفت (تغمده الله برحمته) بر این ناچیز چه از جهت ترغیب و رهنمونی به تحقیق و پژوهش و چه از جهت سال ها بهره مندی از محضر ایشان در زمینه علوم و معارف قرآن و چه از جهت اخلاق قرآنی که بارها از ایشان شاهد بودم، دارند، ملتزم به ادای احترام بر سر قبر ایشان هستم. خداوند همه اساتید گذشته که در تعلیم و تربیت ما نقش داشتند، را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد. http://eitaa.com/alinasirigilani
0056.mp3
9.69M
✳️ این فایل صوتی نماز مرحوم استاد آیت الله معرفت است. از جمله توفیقات ایشان برگزاری نماز جماعت در مسجد چهار مردان قم و حضور مستمر و بدون ادعا در میان مردم کوچه و خیابان بود که به رغم همه اشتغالات علمی انجام می شد. این در حالی است که عموما دیده می شود شماری قابل توجه از عالمان، محققان و صاحب نظران حوزه اقامه نماز جماعت را دون شأ‌ن خود می دانند و چندان تمایلی به ارتباط چهره به چهره با عموم مردم را ندارند! به‌ گمانم خالی کردن صحنه تبلیغ مستمر از رهگذر حضور در مساجد و اقامه نماز در میان مردم که نوعی مردمی بودن و خاکی بودن را تداعی می کند، از جمله کوتاهی های مشهود عالمان حوزه در روزگار ما است. به صورت مکرر در نماز جماعت مساجد بزرگ و معروف شهرهای مختلف کشور توفیق حضور یافتم و با کمال تعجب دیدم که مساجدی در این حد از اشتهار و قدمت تاریخی، توسط طلابی با سطوح آغازین تحصیل در حوزه اداره می شود! قرار بود اسلام را به جهانیان صادر کنیم، در حالی که از منبر و محراب و از مسجد و موعظه در شهر و دیار خود غفلت داریم! سنت مستحسنی که در گذشته پیوسته توسط بزرگان و عالمان به نام حوزه مورد توجه و اهتمام بوده است. خوشا به حال آن دسته از عالمان حوزه که درس و بحث؛ فضل و فضیلت را بهانه ترک مسجد و محراب قرار ندادند و مسئولیت سنگین خود در عرصه تبلیغ دین، در کنار تدریس و تحقیق را بازشناختند! به رغم اهتمام قلبی تا کنون چنین توفیق بزرگی نصیب این ناچیز نشده است و از این جهت غبطه مستمر دارم و امیدوارم چنین توفیق بزرگی در آینده نصیبم شود. دعا بفرمایید. http://eitaa.com/alinasirigilani
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری بنیاد مهدویت نمایندگی همدان برگزار می کند. ❇️ نشست علمی با موضوع "دلایل حیات کنونی امام عصر عجل الله فرجه" 🎙 با ارائه: آیت ا... استاد علی نصیری (استاد درس خارج حوزه علمیه قم و استاد تمام‌ دانشگاه) 📆 تاریخ: شنبه ۱۴۰۰/۱/۷ 🕰 ساعت ۲۱ 🖥 به عنوان‌ میهمان کلیک‌ کنید 👇🌷 https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
«ڈاکٹر یعقوب بشوی صاحب کی کتاب؛تفسیر تطبیقی سوره کوثر کی تقریب رونمایی سے ایہ اللہ علی نصیری کا خطاب» را در YouTube تماشا کنید. سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری در جلسه رونمایی از کتاب تفسیر تطبیقی سوره مبارکه کوثر اثر حجت الاسلام دکتر یعقوب بشوی: https://youtu.be/Hk-cLfDJtMY
‏عکس از sadra alavi
✳️ نشانی از عشق به (ع) در وجود ما نیست! 🔹 هیچ پرسیده ایم چرا در دانشگاه های دنیا رشته باستان شناسی وجود دارد؟! چرا میلیاردها دلار و یورو صرف تربیت دانشجو و استاد این رشته می شود؟! هزاران باستان شناس در گوشه و کنار دنیا با صرف عمر و هزینه های گزاف به دنبال چه می گردند؟! 🔹 چرا این همه شور و شوق در دستیابی به آثار باستانی در میان ملل مختلف وجود دارد؟! چرا اشیاء باستانی به قیمت های بسیار گزاف در حراجی های بزرگ دنیا خرید و فروش می شوند؟! 🔹 چرا وجود موزه های تاریخی این همه مهم است و بخشی از درآمد کشورهایی همچون فرانسه از رهگذر همین موزه ها تامین می شود؟! 🔹 راستی چرا همه جهانیان در گوشه و کنار دنیا از افراد کهنسال پرس و جو می کنند و اگر کسی یافت شود که مثلا دویست سال داشته باشد، تمام چشم ها متوجه او می شود؟! و .... 🔹 پاسخ همه اینها در یک کلمه نهفته است: انسان محدود و محاصره شده در زمان و مکان بسی کنجکاو است و می خواهد بداند ریشه های تاریخی او چیست و چه سرنوشت و سرگذشتی دارد! ❇️ حال در برابر این همه کنجکاوی ها و دست و پازدن در تاریکی ها: 🔹 اگر به جهانیان اعلام کنیم که به جای اشیای بی جان و خاموش، کسی در میان ما است که خود قریب به هزار و دویست سال عمر دارد و همه رخدادهای دوازده سده گذشته را شهود کرده است، چه حال و هوایی پیدا خواهند کرد؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ما است که نه تنها به اندازه عمر خود، بلکه از رخدادهای چند هزار سال گذشته پیش از خود نه تنها اطلاع دارد، بلکه می تواند دست ما را گرفته و در میان همه ملل گذشته بنشاند و بفرماید که خود بنگر که آنان که بودند و چه کردند، دیگر چه حس و حالی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان گفته شود که کسی در میان ماست که همینک می تواند تمام افق های بیکرانه هستی را درنوردد و قادر است ما را بدون نیاز به سفینه های آن چنانی، به کرانه های بس دور دست با مقیاس میلیون ها سال نوری ببرد تا درنگریم در جهان پیرامون ما چه می گذرد، چه حال و وضعی خواهند داشت؟! 🔹 اگر به جهانیان بگوییم کسی در میان ما است که می تواند آینده را در هم فرو ریزد و پرده از هر آن چه تا پایان هستی رخ می دهد، کنار بزند، چه حال و هوایی خواهند داشت؟! 🔹 خواهند گفت: اینها همه افسوس و افسانه است!! 🔹 خواهیم گفت: نه حقیقتا راست است؛ مهدی موعود ما همان جان جهانیان و همان باقی و بقیه الهی و تنها بازمانده از صدر تا ساقه هستی، همان کسی است که همه امتیازها و گنج های گفته شده را در خود یک جا جمع دارد! آن چه خوبان همه دارند تو یک جا داری. 🔹 می پرسند: شگفتا پس کجاست؟ خواهیم گفت: هیچ حجابی در بین نیست، جز حجاب خودمان! تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز 🔹 می پرسند: پس عاشقان و دلباختگان شیدای او کجایند؟! جز شرمساری و اذعان به کوتاهی چه پاسخی در چنته داریم!! 🔹 راستی چرا این عشقی که حافظ از آن سخن گفت؛ عشقی که در سایه آن دل همدم جان نمی شود و جان از خدمت تن سرباز می زند، در وجود ما نسبت به جان جهانیان پدید نمی آید؟! دل به امید روی او همدم جان نمی‌شود جان به هوای کوی او خدمت تن نمی‌کند! 🔹 چرا با داشتن چنین سرمایه بی بدیل و جام و جم بی نظیر و برخورداری از گوهری برون از هر صدف کون و مکان، این همه این جا و آن جا سرگردانیم و از گمشدگان وادی حقیقت، کوی دوست را طلب می کنیم؟! سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد! گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا می کرد! اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر وارنا الطلعه الرشیده و الغره الحمیده و اکحل ناظرنا بنظره منا الیه و اجعلنا من اعوانه و انصاره و اشرکنا فی دعائه و بلغه منا تحیه و سلاما و زدنا بذلک یا رب اکراما علی نصیری صبح هفتم فروردین ۱۴۰۰ در آستانه ولادت با سعادت ولی عصر (روحی فداه) http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ و و نکات بدیع این سخنرانی در شب جمعه در تاریخ هفدهم بهمن ماه ۱۳۹۹ در حسینیه بلتستانیه قم با حضور جمع کثیری از اساتید، فضلاء، طلاب و سایر اقشار از ایران و شبه قاره، که به مناسبت رونمایی از کتاب «تفسیر سوره کوثر» اثر فاضل محترم حجت الاسلام دکتر بشوی برگزار شد، ایراد گردید. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ 🔸 از سال 1382 که توفیق تدریس در دانشگاه علم و صنعت فراهم آمد، از دانشجویان خواستم تا در سال 1400 برایم ایمیل ارسال کنند و بگویند در چه حال و هوا هستند و چه دغدغه هایی داشته و دنیا را چگونه می بینند و از گذشته خود چه درس ها گرفته و برای آینده چه برنامه هایی مد نظر دارند. 🔸 نخستین ایمیل درس آموز را از نظر می گذرانیم: سال 86 دانشجوی ترم اول رشته عمران در دانشگاه علم و صنعت بودم. با شما درس اخلاق داشتم. به ما فرمودید سال 1400 به شما ایمیل بزنیم و از حال اون سال و امسالمون بگیم. من فرمایش شما را به یاد داشتم ولی تا حدودی فراموش کردم تا اینکه در خانه تکانی دفترچه ای که ایمیل شما و این یادداشت آن بود را پیدا کردم ولی ایمیل در آن خوانا نبود و من به آدرس ایمیلی که در یکی از مقالات شما پیدا کردم دارم پیام می دهم. من سال 86 دانشگاه علم و صنعت قبول شدم. اون زمان همونطور که توی دفترچه ام یادداشت کردم دوتا دغدغه داشتم. یکی درسم بود. چون دوری از خانواده برام سخت بود روی درسم هم تاثیر گذاشته بود و دومین دغدغه من ازدواج با خواستگاری بود که پدرم رضایت نمیدادن ولی ما می خواستیم. امروز بعد از گذشت حدود چهارده سال خوشبختانه درسم رو تا مقطع کارشناسی ارشد خواندم. ازدواج کردم البته نه با اون شخصی که اون زمان میخواستم (داستان درازی داره) و الان یه پسر پنج ساله دارم. متاسفانه بعد از به دنیا اومدن پسرم مجبور شدم شغلم رو رها کنم و فعلا خانه دار هستم. توی این مدت پدرم به رحمت خدا رفتن و قدر پدرم رو ندونستم. مخصوصا بعد از مادر شدن فهمیدم چقدر پدر و مادرها صلاح بچه هاشون رو میخوان. این موضوع رو اون سالها واقعا نمیتونستم درک کنم. الان هنور دغدغه کار دارم. دوست دارم توی رشته خودم که مهندسی عمران بود فعالیت کنم . تلاش میکنم ولی هنور موفق مطلوبی که میخوام برام حاصل نشده. الان یه دغدغه دیگه هم دارم و اون این هست که دوست دارم یک چیز خوبی. یک حرکت خوبی. یه چیزی که نمیدونم چی هست و یه کاری که نمیدونم چه کاری هست انجام بدم. یعنی یه خدمتی کنم تا زمانی که از دنیا رفتم اونجا افسوس نخورم که عمرم رو هدر دادم. واقعا نمیدونم اون کار چی هست ولی دغدغه امروز من هست در کل خیلی خوشحالم که توی این سالیان نگرشم به دنیا خیلی زیباتر شده ولی تصمیمات اشتباه زیادی هم داشتم که باعث شدن اونجور که میخواستم پیشرفت نکنم واقعا بیست تا سی سالگی دهه ارزشمندی هست که ادم باید از هر نظر(چه علمی و حتی مطالعات اعتقادی) تلاش کنه . من به شخصه شاید یکم کم کاری کردم ولی الان خیلی تلاش میکنم تا جبران بشه. در آخر هم ممنون از شما که باعث شدید به خودمون و هدف هامون و تفکراتمون فکر کنیم. 🔸 پاسخ: علیکم السلام بسیار خوشحال و خوشوقت شدم که به این ناچیز ایمیل زدید و توضیح دادید که چه حال و هوایی دارید. به دو جمله خودتان توجه فرمایید: یک؛ « این مدت پدرم به رحمت خدا رفتن و قدر پدرم رو ندونستم. مخصوصا بعد از مادر شدن فهمیدم چقدر پدر و مادرها صلاح بچه هاشون رو میخوان. این موضوع رو اون سالها واقعا نمیتونستم درک کنم.» دو؛ «الان یه دغدغه دیگه هم دارم و اون این هست که دوست دارم یک چیز خوبی. یک حرکت خوبی. یه چیزی که نمیدونم چی هست و یه کاری که نمیدونم چه کاری هست انجام بدم. یعنی یه خدمتی کنم تا زمانی که از دنیا رفتم اونجا افسوس نخورم که عمرم رو هدر دادم. واقعا نمیدونم اون کار چی هست ولی دغدغه امروز من هست.» آری، زمانه پندی آزاد وار داد مرا زمانه را چو نکو بنگری همه پند است. 👇👇👇
🔸 زمان لازم است تا انسان دریابد که والدین چه می گفتند و چه می خواستند! زمان لازم است تا دریابیم به جای انباشت همه دغدغه ها در باره این دنیا، این حس در انسان پیدا شود که باید برای فرداهای خود و جهانی پس از این جهان اندیشه کرد و کاری کرد که دیگر نسبت به گذشته حس پشیمانی پیدا نشود! 🔸 در بخشی از دعای عرفه چنین آمده است: «الهي علمت باختلاف الآثار وتنقلات الاطوار ان مرادك مني ان تتعرف الى في كل شيء حتى لا اجهلك في شيء؛ یعنی از مجموع حوادث دنیا دریافتم که خدایا هدفت از آمدن من در این جهان این است که خودت را به من بشناسانی و متوجه خود سازی.» این همان ندا و سروش خدایی است. این سروش را دریابید. خداوند پدر شما را مورد رحمت بیکران خود قرار دهد. 🔸 به این دو جمله دیگر خود هم عنایت بفرمایید: یک؛ «در کل خیلی خوشحالم که توی این سالیان نگرشم به دنیا خیلی زیباتر شده ولی تصمیمات اشتباه زیادی هم داشتم که باعث شدن اونجور که میخواستم پیشرفت نکنم.» دو؛ «واقعا بیست تا سی سالگی دهه ارزشمندی هست که ادم باید از هر نظر(چه علمی و حتی مطالعات اعتقادی) تلاش کنه.» تغییر نگرش به دنیا از ثمرات گذار عمر است، هر چند می توان پیش از گذار عمر به آن دست یافت. خاطرم هست بارها سر درس خدمت دانشجویان عزیز عرض کردم که مهم ترین و تاثیرگذارترین دهه عمر همه ما میان بیست تا سی سالگی هست که اگر دچار انحرافات جدی نشویم، از سایر گردنه ها راحت تر می توان عبور کرد و اگر ذخیره و رشد علمی و معنوی پیدا کنیم، برای همه عمر سازنده است. خدا را شاکرم که این نکته نیز امروز مورد توجه شما قرار گرفته است. 🔸 افسوس و تاثر نسبت به گذشته در عین حال که خوب است، اما باید خود توشه ای باشد برای رشد بیشتر. با توجه به دغدغه های دینی که از نوشته شما بدست می آید، پیشنهاد می کنم که در حوزه علمیه ثبت نام کنید. این امر هم زمینه آشنایی عمیق شما با دین را فراهم می کند و هم با گذشت یک دوره علمی می توانید کار تدریس و تبلیغ دینی را پی بگیرید. تردید نفرمایید که ماناترین کار در این عالم خدمت علمی و تاثیرگذاری در هدایت دیگران است. موفق باشید. یکشنبه هشتم فروردین 1400 🆔 eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
✳️ فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان به نقل از کتاب مفاتیح الجنان شب نیمه شعبان: شب بسیار مبارکى است، از امام صادق علیه السّلام روایت شده که از امام باقر علیه السّلام از فضیلت شب نیمه‏ شعبان سؤال شد، ایشان فرمود: این شب پس از شب قدر بر‌ترین شبهاست. در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر مى‏کند، و آنان را به بخشش و کرم خویش مى‏آمرزد، پس در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن‏ بکوشید، که آن شبى است که خدا به ذات مقدّس خود سوگند یاد کرده، که سائلى را از درگاه خویش با دست خالى بازنگرداند مادام که انجام معصیتى را درخواست نکند، و شب نیمه شعبان شبى است که حق تعالى آن را براى ما قرار داد و در عوض‏ شب قدر که آن را مخصوص پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود، پس در دعاى و ثنا بر خداى تعالى کوشش کنید...، تا آخر خبر. ا ز جمله برکات این شب مبارک، ولادت با سعادت حضرت سلطان عصر امام زمان (ارواحنا له الفداء) است‏ که در سحر چنین شبى در سال دویست‏وپنجاه‏وپنج هجرى قمرى در سرّمن‏رأى [سامراى کنونى] واقع شد، و باعث فزونى‏ شرافت این شب مبارک گشت. براى این شب چند عمل دارد است: اوّل: غسل کردن که باعث تخفیف گناهان است. دوّم: شب‏زنده‏دارى به نماز و دعا و استغفار، چنان‏که امام زین العابدین علیه السّلام انجام مى‏دادند، و در روایت آمده: هرکه این‏ شب را به رازونیاز و عدابت بپردازد دل او نمی‌رد در روزى که دلها بمیرند. سوّم: زیارت امام حسین علیه السّلام که افضل اعمال این شب است و باعث آمرزش گناهان است، و هرکه میل دارد تا ارواح صدوبیست‏ وچهار هزار پیامبر با او دست آشنایى دهند، در این شب امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، کم‏‌ترین حدّ زیارت آن حضرت ان است که‏ بر بالاى بامى برآید و به جانب راست و چپ نظر کند، سپس سر به جانب آسمان برآرد، و با این کلمات حضرت را زیارت کند: السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ و هرکس در هر کجا باشد و در هر زمان آن حضرت را به این شیوه زیارت کند، امید است که پاداش حجّ و عمره براى او نوشته شود. و ما زیارت مخصوص این شب را در باب زیارات به خواست خدا ذکر خواهیم نمود. چهارم: خواندن دعایى که شیخ و سیّد نقل کرده‏اند، و به منزله زیارت امام زمان (صلوات الله علیه) است ... http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سلام علیکم استاد اسعدالله ایامکم عید نیمه شعبان برشما مبارک باد در ضمن سوالی دارم اینکه در برخی مناطق مرسوم است که این ایام به قبور اموات حضور یافته ودرآنجا چراغ روشن می کنند وهمین طور شب نیمه شعبان درجاهای مرتفع وجاهای دیگه نور افشانی می کنند آیا این کار ریشه شرعی دارد یا خیر؟ 🔹 پاسخ: علیکم السلام پیداست که این دست از کارها صرفا برخاسته از فرهنگ عمومی و البته از سر عشق و علاقه به اهل بیت (ع) و به هدف سپاس گزاری از نقش آنان در هدایت و تربیت شیعیان انجام می گیرد. این دست از شادمانی ها در صورتی که به نیت ورود از ناحیه شارع انجام نگیرد و در عین حال با گناهی همچون غنای حرام یا درهم آمیختن مردان و زنان نامحرم همراه نباشد، هیچ محذوری در پی نخواهد داشت. موفق باشید. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ دعای رسول اکرم (ص) در شب نیمه شعبان این دعا در شب نیمه شعبان اکسیر اعظم است؛ دعایی که حضرت رسول پیوسته به آن التزام داشتند؛ دعایی که به رغم کوتاهی جامعیت شگفت آوری دارد: اللهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْیَتِکَ مَا یَحُولُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِکَ وَ مِنْ طَاعَتِکَ مَا تُبَلِّغُنَا بِهِ رِضْوَانَکَ وَ مِنَ الْیَقِینِ مَا یَهُونُ عَلَیْنَا بِهِ مُصِیبَاتُ الدُّنْیَا اللهُمَّ أَمْتِعْنَا بِأَسْمَاعِنَا وَ أَبْصَارِنَا وَ قُوَّتِنَا مَا أَحْیَیْتَنَا وَ اجْعَلْهُ الْوَارِثَ مِنَّا وَ اجْعَلْ ثَارَنَا عَلَى مَنْ ظَلَمَنَا وَ انْصُرْنَا عَلَى مَنْ عَادَانَا وَ لا تَجْعَلْ مُصِیبَتَنَا فِی دِینِنَا وَ لا تَجْعَلِ الدُّنْیَا أَکْبَرَ هَمِّنَا وَ لا مَبْلَغَ عِلْمِنَا وَ لا تُسَلِّطْ عَلَیْنَا مَنْ لا یَرْحَمُنَا بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ http://eitaa.com/alinasirigilani
امام سجاد علیه السلام: اَلمُنتَظِرونَ لِظُهورِهِ أفضَلُ أهلِ كُلِّ زَمانٍ منتظران ظهور امام مهدى علیه السلام، برترينِ اهل هر زمان‏اند. «کمال الدین و تمام النعمه ج۱، ص۳۲۰»
✳️ (ع) همه آن چه امام عصر (ع) از ما انتظار دارد، در این چند جمله پایانی دعای ندبه بازتاب یافته است: «وَ صِلِ اللهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَةً تُؤَدِّی إِلَى مُرَافَقَةِ سَلَفِهِ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ یَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ وَ یَمْکُثُ فِی ظِلِّهِمْ وَ أَعِنَّا عَلَى تَأْدِیَةِ حُقُوقِهِ إِلَیْهِ وَ الاجْتِهَادِ فِی طَاعَتِهِ وَ اجْتِنَابِ مَعْصِیَتِهِ وَ امْنُنْ عَلَیْنَا بِرِضَاهُ وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَاءَهُ وَ خَیْرَهُ مَا نَنَالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِکَ وَ فَوْزا عِنْدَکَ» محورهای اصلی انتظارات ولی عصر (روحی فداه) از همه ما محورهای چهارگانه ذیل است: 🔹 ۱. کاری کنیم که شایسته اتصال معنوی و همراهی همدلانه شویم. به عبارت ساده تر کاری کنیم که مجال حضور و باریابی به ما بدهند. باید سنخیت اندیشه ای و منشی با آن حضرت پیدا کنیم که اجازه رفاقت و دوستی به ما بدهند. و چه شرط دشواری است این شرط! 🔹 ۲. مدار و مسیل اندیشه و منش ما باید اندیشه و منش اهل بیت (ع) باشد و در سایه سار آنان حرکت کنیم. اگر در اندیشه سرخط ما اهل بیت باشد، گمان ندارم که در رفتار چندان بهره ای از منش آنان داشته باشیم! 🔹 ۳. حقوق ولی عصر را ادا کنیم. حقوق آن حضرت شامل حقوق باوری و رفتاری است. ایمان به ولایت و حضور و نقش آفرینی موثر جزو حقوق باوری و ارادت قلبی و اهتمام به فرامین حضرت از جمله حقوق رفتاری است. 🔹 ۴. فقط اطاعت و ترک نافرمانی آن حضرت مطمح نظر نیست، بلکه باید اهل کوشش و کوشایی در این راه باشیم. در نگرید وقتی کسی در یک مجموعه اداری و آموزشی وارد می شود، برای جلب نظر کارفرما و مدیران خود چه تلاش ها که نمی کند! 🔹 هر کس می تواند بر اساس محورهای چهارگانه پیشگفته رفتار و رویه خود در برابر حجت الهی را مورد ارزیابی و ارزش گذاری قرار دهد. 🔹 امید آن که در این عرصه کارنامه قابل قبولی داشته باشیم. اگر چنین باشد ما سزاوار برخورداری از رضایت، رأفت، رحمت، دعا و خیرخواهی آن حضرت خواهیم بود؛ همان امتیازی که اکسیر اعظم در تحقق فوز و فلاح است. نهم فروردین ۱۴۰۰ همزمان با ولادت باسعادت حضرت حجت (روحی فداه) http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ متن ارسالی توسط یکی از دوستان صحت و سقم این داستان را نمی دانم، اما پیام آن بسیار زیبا است: نقل می‌کنند که شاه عباس وقتی میدان نقش جهان را می‌ساخت، دم دمای غروب خودش می‌رفت و مزد کارگران را می‌داد. کارگران هم برای دیدن شاه و هم برای گرفتن پول صف می‌کشیدند و خوشحال و قبراق مدت‌ها در صف می‌ماندند تا از دست شاه پول بگیرند. در این میان عده‌ای بودند که کار نکرده بودند و روی خاک غلت می‌زدند و لباس‌های خود را خاکی می‌کردند و در صف می‌ایستادند تا بدون زحمت کشیدن حقوق دریافت کنند. وقتی نوبت به آنان می‌رسید، سر کارگرانِ عصبانی که کار نکرده‌های رند را خوب می‌شناختند، به پادشاه ندا می‌دادند و کارگران خاک‌مالی‌شده را با فحش و بد و بی‌راه بیرون می‌انداختند أمّا شاه عباس آن‌ها را صدا می‌زد و به آن‌ها نیز دستمزد می‌داد و می‌گفت: من پادشاهم و در شأن من نیست که اینان را ناامید برگردانم! 🌹یا صاحب الزمان! مدت‌هاست در بساط شما خودمان را خاک‌مالی کرده‌ایم! گاهی در نیمه‌ی شعبان، گاهی جمعه‌ها، گاهی در زیارت و گاهی در قنوت نماز، دعای‌تان کرده‌ایم! می‌دانیم این کارها کار نیست و خودمان می‌دانیم کاری نکرده‌ایم ولی خوب یاد گرفته‌ایم خودمان را خاک مالی کنیم و در صف، منتظر بمانیم تا دستمزد دریافت کنیم. ای پادشاه مُلک وجود! این دست‌های نیازمند، این چشم‌های منتظر، این نگاه‌های پرتوقع، گدای یک نگاه شمایند! یک نگاه! از همان نگاه‌های لطف آمیز که به کار کرده‌های با إخلاص‌تان روامیدارید. http://eitaa.com/alinasirigilani
‏عکس از sadra alavi
✳️ در برابر قرآن، به تضعیف میراث روایی می‌انجامد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید، استاد علی نصیری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، محقق و مؤلف ۴۰ عنوان کتاب در حوزه‌های حدیث، قرآن و معارف اسلامی در ادامه نشست‌های مدرسه مجازی حدیث‌ پژوهی مقارن که به‌صورت وبینار برگزار شد، به بررسی تطبیقی رابطه کتاب و سنت در منظر علامه طباطبایی و شاطبی پرداخت. مدیر موسسه «معارف وحی و خرد» معتقد است برآیند نظریه طولی دانستن سنت در برابر قرآن، به تضعیف میراث روایات می‌انجامد و مشکلات و شبهات روزبه‌روز تشدید می‌شود. گزارش تفصیلی این جلسه از نگاهتان می‌گذرد. استاد علی نصیری: در نوع تعامل و رابطه کتاب و سنت چهار نظریه وجود دارد که به ترتیب بیان می‌شود و در ادامه شاخصه‌ها و برآیند عملی آن، مورد مداقه قرار خواهد گرفت. ۱- نظریه قرآن محوری: طرفداران این نظریه معتقدند اساساً به سنت نیازی نیست و قرآن پاسخگوی تمام نیازها خواهد بود. این نظریه در فهم دین برای روایات هیچ سهمی قائل نیست و حتی معتقد است روایات متصل به وحی نیست و اگر باشد مربوط به عصر رسالت است. آن‌ها راه خود را رفتند و انحرافاتی پدید آوردند و فتاوای عجیبی صادر کردند که می‌توان به منابع مرتبط مراجعه کرد و محل بحث ما نیست. این نظریه تک منبع است. ۲- نظریه سنت محوری: این دیدگاه عملاً فهم و دریافت مفاهیم قرآن را در انحصار اهل‌بیت‌ (علیهم‌السلام) می‌داند. معتقدند برای دیگران فهمی حاصل نمی‌شود و اگر حاصل بشود اعتبار ندارد و به تعبیر شیخ انصاری، قطعی که حاصل از غیر طریق اهل‌بیت (ع) باشد، عملاً فاقد اعتبار خواهد بود. این نظریه تک منبع است. ۳- نظریه دوگانه محوری: قرآن و سنت در عرض یکدیگر می‌باشند، (دیدگاه مختار). ۴- نظریه قرآن محوری و سنت مداری: ابواسحاق شاطبی متوفی ۷۹۰ و علامه طباطبایی معتقد هستند سنت در طول قرآن است. شاخصه‌های نظریه قرآن محوری و سنت مداری برای «نظریه قرآن محوری و سنت مداری» هفت شاخصه برشمرده می‌شود که تصویر روشنی از این نظریه برای ما می‌سازد. ۱- سنت در حجیت استقلال ندارد و حجیت خود را از قرآن اخذ می‌کند، بلکه علامه طباطبایی معتقد است حجیت کل رسالت و امامت به‌وسیله قرآن است. ۲- سنت در منبعیت استقلال ندارد و هر آنچه تبیین می‌کند از درون قرآن برمی‌گیرد. هر آنچه در روایات موجود است، حدود ۲۵۰ هزار روایت، تماماً برگشت به قرآن است.