eitaa logo
نسرا گیلان
432 دنبال‌کننده
733 عکس
235 ویدیو
10 فایل
نسرا (نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻طرح «ازدواج اجباری»؛ شایعه‌ای که همه باور کردیم ✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای 💠چند روزی است که فضای رسمی و غیر رسمی شبکه‌های اجتماعی پر شده است از کلیدواژه «طرح ازدواج اجباری»؛ موضوعی که علاوه بر اینکه در کانال‌های سرگرمی مستمسک ساختن لطیفه و محتواهای طنز گوناگون قرار گرفته است، در فضای جدی‌تر نیز منتقدانی پیدا کرده است. طرحی که در عالم واقع وجود خارجی ندارد و اساسا در مجلس نیز چنین موضوعی مطرح نشده است. 💠اما اصل ماجرا چه بوده است و این هیاهو چگونه به راه‌ افتاده است؟ متنی با عنوان «قانون دوازده‌گانه برای تسریع و شتاب ازدواج» اولین بار در سال ۱۳۹۷ بدون داشتن نام نویسنده در یک سایت منتشر شده بود و یک رسانه اخیرا آن متن را بازنشر داده است. 💠چگونه می‌شود که در هزاره سوم و عصر جامعه شبکه‌ای و در زمانه‌ای که امکان راستی آزمایی انواع محتواهای رسانه‌ای وجود دارد؛ بازهم شایعات، فیک‌نیوزها و اخبار دارای اطلاعات غلط و گمراه کننده ما را به‌گونه ای اسیر خود می‌کند که واقعیت را علی‌رغم ظاهری شفاف، نادیده گرفته و در شیپور محتوای غلط می‌دمیم؟! 💠آنچه می‌تواند به عنوان دیواری بلند در برابر اخبار و اطلاعات نادرست و گمراه کننده رسانه‌ها، مردم و مسوولان را مصون نماید، تجهیز به دانش و مهارت و اطلاعاتی است. مهارتی که به مخاطبان می‌آموزد بررسی «منبع» دارای اهمیت برای پذیرش یا عدم قبول یک محتواست و آنها را در راستای کشف «» یار می‌رساند. به مخاطبان می‌آموزد به محض قرار گرفتن در معرض یک محتوا نباید اصل را بر صحت تام و تمام آن بگذارند و باید آن را از سه رسانه معتبر و اصلی نیز راستی آزمایی کنند. 💠مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند شایعات دارای چه نشانه‌هایی هستند و از فوریت بخشی‌های ساختگی داخل متون رسانه‌ای آگاه هستند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند در عصر سرریز اطلاعات احتمال ساخت محتوای فریبنده که احساسات آنها را برانگیخته سازد، زیاد است و مخاطب اساسا به عنوان کالایی جهت کسب سود (چه اقتصادی و چه سیاسی و فرهنگی و...) تلقی می‌شود و از این رو فاصله و نسبت خود را با رسانه به درستی تنظیم می‌کنند. مخاطبان دارای سواد رسانه‌ای می‌دانند و فراوانی پخش یک محتوا لزوما به معنای صحیح بودن آن نیز قلمداد نشده و هر محتوایی بدون ارجاع مشخص به منبع معین، فاقد اعتبار لازم است. 💠به هر روی در زمانه‌ی فیک‌ها و شایعات رسانه‌ای بسر می‌بریم و بستر مناسب توسعه این دست از اطلاعات نیز شبکه‌های اجتماعی هستند. امکان و ابزاری که این روزها فراگیر شده و حتی برخی مواقع از رسانه های اصلی نیز سبقت می‌گیرد و همین سبقت نیز بازار اخبار دروغ را علی رغم زیست در عصر شفافیت، داغ می‌کند تا جایی که موضوعی در عالم واقع وجود خارجی ندارد اما برایش میزگرد برگزار می‌کنند، در تاکسی و مترو همه درباره‌اش صحبت می‌کنند و عده‌ای نیز به لطیفه‌هایش می‌خندند. این وضعیت یعنی سواد رسانه‌ای منجر به از نان شب هم واجب‌تر است. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💥 ماتریس محتوا (۲۰ نوع مختلف محتوا) نمودار افقی: از مرحله آگاهی تا پذیرش و اقدام، چه محتوایی برای مخاطب لازم است؟ نمودار عمودی: محتوا قرار است چگونه روی مخاطب تاثیر بگذارد؟ احساسی یا منطقی؟ / عصر هوشمندی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت می‌کنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشه‌ها و قضاوت‌های دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه می‌بینیم، لزوماً واقعیت نیست و می‌تواند ضد واقعیت نیز باشد. نیوتن مینو، پژوهشگر معروف می‌گوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوه‌هایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟ مالکوم ایکس می‌گوید: اگر مراقب نباشید روزنامه‌ها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم می‌شود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم می‌کنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند. 🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️تاریخچه تحقیق در تأثیرات رسانه‌ ها 💢نکته قابل‌توجه این است که در بسیاری از موارد، تاریخ تحقیق در ارتباطات درواقع تاریخ تحقیق در تاثیر ارتباطات است که خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع تاثیر در مطالعه ارتباطات است. در طول سال‌ها، مفهوم‌سازی از اثرها تا حد زیادی تغییر کرده است. در این تحول سه مرحله کم‌وبیش مجزا شناسایی شده است. 💢در مرحله آغازین، تصور می‌شد دارای اثرهای بسیار نیرومندی است. این نظر در سال‌های میانه دو جنگ جهانی برتری داشت. اصطلاحاتی مانند یا برای توصیف این مرحله آغازین مفهوم‌سازی از تاثیر ارتباط جمعی بکار می رود. 💢مرحله دوم زمانی پدیدار شد که محققان در باب این تاثیر به تردید افتادند و شواهدی برای تایید آن‌ها پیدا نکردند. بسیاری از آنان عباراتی مانند را به کار گرفتند تا جریان عمده این مرحله را که از پایان جنگ جهانی دوم تا آغاز دهه ۷۰ (میلادی) طول کشید نام‌گذاری کنند. از آن زمان تاکنون، محققان بسیاری از بازگشت به مفهوم رسانه های جمعی نیرومند جانبداری کرده اند. 💢مرحله دوم حداقل دو نکته را به برنامه‌ریزان ارتباطات می‌آموزد: هرگز انتظار تأثیرات قوی را نداشته باشید. به جز پیام، عواملی که در جهات مختلف در کشمکش هستند چنان فراوانند که نمی‌توان نتیجه را به‌روشنی پیش‌بینی کرد. 💢مرحله سوم، شاهد بازگشت به مفهوم رسانه‌های جمعی پرقدرت بوده است. محققان به چند دلیل مفهوم تاثیر محدود را حداقل به طور نسبی کنار گذاشتند. استفاده گسترده از باعث شده است که اعتقاد به تأثیر قوی دوباره پدیدار شوند. محققان مارکسیست هم اعتقاد دارند که ارتباط جمعی در مشروعیت‌بخشی به جوامع سرمایه‌داری و بوروکراتیک بسیار مؤثر است. انواع تازه‌ای از تاثیر، مثل اثر و ، پدیدار شده اند. گسترش قلمرو اثر رسانه‌ها به برنامه‌ریز گوشزد می‌کند که "اثر"، مفهوم یک بعدی ندارد و اثرها می‌توانند شکل‌های زیادی داشته باشند که برخی را آسان‌تر از سایر اشکال می‌توان ایجاد کرد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✴️ #معاشرت_مجازی نیز همانند معاشرت حقیقی آدابی دارد، درست است که در این فضا که گویا ساحت دوم زندگی ماست رو در رو با افراد در ارتباط نیستیم اما باید بسیاری از آداب حقیقی را در این فضا پا بر جا بدانیم، هر کلمه ای را به کار نبریم و هرنوع صحبت کردن را نشانه شجاعت و صراحت بیان ندانیم. برای خودمان در این فضا شخصیتی بالاتر از فضای حقیقی در نظر بگیریم ✴️یادمان باشد در این فضا هیچگاه احساسات، لحن و رفتار ما آنگونه که مد نظرمان هست منتقل نمی شود، پس مراقب باشیم در ارتباط با دیگر افراد جملات، عکس ها و استیکرهایی را به کار نبریم که سوء تفاهم بوجود آید زیرا افراد متناسب با سن و سواد و اطلاعات و ... برداشت های متفاوتی از عکس العمل ما خواهند داشت. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔳⭕️باکلاس های بی شخصیت ما در جامعه مان یک مشکل جدید پیدا کرده ایم. افرادی هستند که ظاهرشان کاملا امروزی، مدرن و کار درست است اما بی شخصیت هستند. این افراد دست کم شش ويژگی دارند: 1- این افراد ساعت لاکچری دارند اما .... این افراد ساعت های لاکچری و گران قیمت می بندند مانند برموند، شوپارد، امگا، پیاژه، رولکس. اما تفاوت بین 8 تا 8:15 را نمی دانند. ساعت را نه برای آن تایم (سروقت) بودن و مدیریت بهینه وقت خودشان و دیگران، بلکه برای زینت می بنندند. بدقول اند. در هر جلسه ای دیر می رسند. به قول شان وفا نمی کنند. تفاوت 60 دقیقه و 61 دقیقه را درک نمی کنند و بابت تاخیر خجالت نمی کشند. 2- مدرک دانشگاهی عالی دارند اما .... این افراد مدرک دانشگاهی دارند، اما سطح تحلیل شان، سطح نگاه شان، با یک فرد فاقد تحصیلات دانشگاهی هیچ تفاوتی نمی کند. این افراد عاجزند از اینکه بر اساس یک مدل، یک تئوری، یک چهارچوب فکری روشن صحبت و تحلیل کنند. از آن بدتر دارای ثبات فکری نیستند و چون چارچوب فکری منسجم ندارند به تناسب شرایط، حس و حال و مخاطب، افکار و مواضع خود را تغییر می دهند. در یک گفتگوی یک ساعته سه موضع متفاوت راجع به یک موضوع می گیرند چرخش های 180 درجه ای در کمتر از 15 دقیقه! 3- این افراد ماشین های گران قیمت سوار می شوند اما .... این افراد ماشین های گران قیمت عمدتا خارجی دارند. اما توجه ندارند که صدای ضبط شان را در محدوده خودروی خود نگاه دارند. آن قدر با شخصیت نیستند که برای خانمی که کودکش را بغل کرده ماشین را کاملا متوقف کنند تا با خیال راحت از خیابان رد شود. خیابان را سطل آشغال خود فرض می کنند و ته سیگارشان را به راحتی در سطل آشغال شخصی شان (همان خیابان عمومی شهر) می اندازند و علایم و خطوط راهنمایی و رانندگی را چیزهای زایدی می دانند. 4- این افراد خوش صحبت هستند و خوش محضر اما ... این افراد از واژه های امروزی استفاده می کنند. علاوه بر اینکه خوب و سلیس صحبت می کنند، زبان خارجی هم بلدند و از برخی اصطلاحات زبان خارجی هم استفاده می کنند، اما دایره واژگان ان ها شامل برخی واژه ها نمی شود، آنها بلد نیستند بگویند اشتباه کردم، نمی توانند بگویند من این موضوع را بلد نیستم و نمی دانم. بلد نیستند بگویند فعلا حرفی ندارم باید مطالعه کنم و یا باید فکر کنم. 5- این افراد سفر خارجی می روند اما ... این ها درآمدشان و سبک زندگی و کارشان به گونه ای است که سفر خارج می روند. اما بلد نیستند که آداب خوب، افکار خوب، رفتارهای پسندیده را با خود به هدیه بیاورند. آن ها فقط سرکوفت، حسرت، مرغ همسایه غاز است را برای ما تکرار می کنند. 6- این افراد گوشی های به روز دارند اما .... این ها گوشی های گران قیمت دارند، همچنین شماره گوشی هایشان نیز رُند است اما سواد رسانه ای ندارند، هر مطلبی را می خوانند. هر مطلبی را فوروارد می کنند. تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای را نمی دانند. متوجه نیستند که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند. از آن مهم تر در زمینه رعایت مالکیت معنوی از هفت دولت آزاد هستند و دزدی محتوا و مطلب می کنند. ☑️⭕️تجویز راهبردی: آنچه گفتم را همه ما کمابیش داریم. حالا یکی هست که همه این ويژگی ها را دارد و دیگری ممکن است دو تا را داشته باشد.ما برای آنکه توسعه یافته شویم، نیازمند انسان هایی هستیم که روی شخصیت شان کار کرده اند به عبارتی دیگر توسعه یافته اند. ما زمانی توسعه خواهیم یافت که؛ • فرق هشت و هشت و ربع را بفهمیم. • قاعده مند فکر و گفتگو (دیالوگ) کنیم. • در زندگی جمعی، انضباط رفتاری نشان دهیم (نمونه اش انضباط ترافیکی) • همانگونه که پول و وسایل و دوچرخه کسی را نمی دزدیم، مطلب و نوشته و ایده و نقاشی دیگران را ندزدیم. • بیاموزیم که خجالت نکشیم و بگوییم «بلد نیستم، باید کمی فکر کنم، دانش من در این زمینه ناقص است و نمی دانم!» • کشورهای پیشرفته را نقد کنیم، حسرت و سرکوفت و ناامیدی را پشت سر بگذاریم و آنچه خوب است را برای کشور خود برداریم. ساعت باکلاس، سفر خارجی، مدرک دانشگاهی، گوشی های آخرین مدل و ماشین گران قیمت، توسعه نمی آفریند. برای حرکت باثبات و پایدار به سمت توسعه یافتگی، به ذهنیت توسعه یافته و شخصبت توسعه یافته نیازمندیم. /مجتبی لشکربلوکی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
چهار فرمان 1- نباشید درون هر کانالی نروید. در هر گروهی عضو نشوید. هر صفحه ای را باز نکنید. برای استفاده از شبکه های اجتماعی هدف داشته باشید. هدف داشتن مهم ترین گام بهره وری از رسانه هاست. اگرچه مواجهه گزینشی سخت هست اما گزینشگرانه کانالها، گروه ها، و صفحات خود را انتخاب کنید. 2- پرسیدن عیب نیست. حجم انبوهی از اطلاعات از طریق رسانه ها بر سر انسان هوار می شود. مطالبی که درستی و نادرستی آن را نمی دانیم. گاهی شبهاتی درون این شبکه ها رد و بدل می شود که نیازمند بررسی دقیق هستند. در این مواقع حتما بدنبال کارشناس آن باشید و پاسخ درست را پیدا کنید. 3- بخواهید از راه های بررسی افکار و عقاید این است که فرد از خود یا دیگران سوال کند که چرا به آنها اعتقاد دارد؟ همیشه در مقابل عقاید دیگران بله گو یا خیرگو نباشید. اول منابع و توجیهاتشان را بررسی کنید، بعد نظرتان را بگویید. معمولا افکار و عقاید از چهار منبع سرچشمه می گیرند: الف: مراجع قدرت (والدین معلمان، رهبران سیاسی یا مذهبی) ب: کتاب ها و مطبوعات؛ ج: شواهد واقعی؛ د: تجربیات شخصی با این سوالها اعتبار این منابع را بسنجیم: آیا مراجع قدرت خودشان در این زمینه اطلاعات دارند؟ آیا اطلاعات آنها آنقدر هست که در آن مورد صاحب نظر باشند؟ آیا اطلاعات آنها قابل اعتماد است؟ آیا تا به حال اطلاعات غلط دادند؟ آیا دیگران با آنها موافق هستند؟ 4- نظر دیگران را هم گوش کردن به نظر دیگران و ارزیابی آنها، یکی از بهترین راه های رسیدن به تفکر انتقادی است. همه چیز را همگان دانند. پاسخ یک سوال در انحصار یک نفر نیست. پس در زمینه سوالاتتان با آدم های خبره صحبت کنید. کتابهای مرتبط بخوانیدو... پژوهشگر سواد رسانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌 پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
استفاده درست از فضای مجازی موجب افزایش سرعت و کیفیت در فعالیت های روزمره میشود. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
فضای مجازی همراه با فرزندان ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
💢غرق شدن ایرانیان در زندگی مجازی❗️ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
سیدبشیر حسینی: آموزش سواد رسانه ای نباید یک مسأله فرعی و فانتزی قلمداد شود ◻️رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: ما نیازمند برخورد ارگانیک و جامع با سواد رسانه ای هستیم و باید براساس نیازها و فرهنگ خود در این زمینه اقدام کنیم و وام گیری از رویکردهای دیگران بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات خودمان اشتباهی بزرگ است. ◻️وی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی، که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد و بسیاری از کتاب های ترجمه شده در ایران نیز کتاب های کانادایی است، تصور شد مهمترین یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه ای است. ◻️حسینی گفت: برخی رسانه را ذیل فضای مجازی دانسته یا سواد فضای مجازی را مطرح می کنند، در حالی که مفهوم رسانه شامل همه موارد از جمله فضای مجازی است، لذا اصطلاح سواد رسانه ای یک اصطلاح و مفهوم جامع است که در همه مجامع عملی جهان مورد تایید است اما بعضی نیز واژه های دیگری را به دلیل برخی منافع به جای سواد رسانه ای مطرح می کنند که نه درست است و نه علمی و نه قابل فهم. اینگونه برخورد کردن به معنای ایجاد ابهام بیشتر در رابطه با این حوزه مهم علمی است. ◻️وی با ابزار تاسف از اینکه سواد رسانه ای در کشور ما یک مساله فرعی و بوده و هنوز به یکی از مسائل مهم و اصلی تبدیل نشده است، خواستار توجه به این مهم شد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
3 را جدی بگیرید اگر کودک شما دارد یا در عضو است حتما سه را فراموش نکنید: 1- مخاطب 2- مزاحمت 3- محتوا میم اول؛ : آیا کودک شما مخاطب خود را در دنیای مجازی می شناسد. آیا می تواند او را به شما معرفی کند؟ آیا شما می توانید با او و یا خانواده اش در هنگام لزوم ارتباط بگیرید؟ یا همه شناخت او محدود به دنیای مجازی است؟ به یاد داشته باشید هویت های مجازی در بسیاری از مواقع کاملا مخالف با هویت های حقیقی است و ریشه بسیاری از خطرها در فضای مجازی نیز همین است. میم دوم؛ : آیا فرزندتان مورد مزاحمت اینترنتی قرار می گیرد یا کسی را مورد آزار اینترنتی قرار می دهد؟ مزاحمت گونه ای از رفتار مقدماتی بر ضد امنیت ، جان، آبرو و دارایی دیگری است ولی به طور واقعی نسبت به آنها آسیبی نمی رساند اما چون مزاحمت برای تهدید و به دردسر انداختن دیگری است می تواند زمینه بیشتر بزهکاری شود. رفتارهایی مانند دیده بانی اطلاعات دیگران، تهدید ، افترا، نشر اطلاعات نادرستدرباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگران، گردآوری اطلاعات از دیگران، اراسال پیام های ناخواسته و رفتارهایی ازین دست آزار اینترنتی دانسته می شود. میم سوم؛ : آیا محتوایی که تماشا می کند متناسب با سن اوست؟ به یاد داشته باشید هر محتوایی مناسب سن کودک شما نیست. محتوای بسیاری از پیام ها حامل خشونت، مسائل جنسی و روابط غیر متعارف می باشد که به روان کودک شما آسیب می رساند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
مخترع وب غولهای فناوری را ادب می کند / از تدوین تا کنترل سلطه و به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بسیاری از ما تیم را به عنوان خالق یکی از جذاب ترین دستاوردهای بشر یعنی دنیای وب می شناسیم. اکنون او در پیامی از غولهای فناوری درخواست کرده که هرچه سریعتر اقدام به تغییر و تحول فضای کاری خود و البته رعایت کنند. "درواقع برنرزلی معتقد است این شرکت ها باید به نوعی قرارداد پایبند باشند که این شرکت ها را ملزم به رعایت حقوق و حریم شخصی کاربران می کند. برنرزلی از مدت ها پیش به شرکت های سیلیکون ولی معترض شده است که چرا قوانین حریم خصوصی کاربران را زیر پا می گذارند. او در سال جاری با مارک ، مدیر عامل ، ملاقات کرد تا درباره اینکه چگونه این شرکت می تواند بهتر عمل کند، سخن بگویند. برنرز لی و بنیاد جهانی وب در تلاشند، با استفاده از یک قرارداد جدید( مجموعه ای از اصول اساسی) به دولت ها، شرکت ها و شهروندان برای رعایت ، فشار بیاورند. برنرزلی در جریان سخنرانی در لیسبون گفت: "ما با حفظ حریم خصوصی و پیشگیری از سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، افراد را متقاعد می کنیم که دنیای های خود را به گونه ای طراحی کنند که امکان سوء استفاده از اطلاعات افراد به صفر برسد." پیشنهادی برنرز لی عبارتند از: _ایجاد وب رایگان و برای همه _احترام به اطلاعات و حریم شخصی افراد _توسعه فناوری هایی که از انسان ها حمایت می کنند _اصول اضافی برای دولتها و شرکت هایی که از داده های شهروندان حفاظت می کنند _ارائه وب همگانی و رایگان به مردم _احترام به حقوق اساسی شهروندان جالب است که این توافقنامه از سوی گوگل، فیسبوک، بنیاد جهانی وب، دولت فرانسه و البته برخی چهره های سیاسی مثل گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا و همسرش سارا براون امضا شده است. یکی دیگر از پروژه های برنرز لی، عدم سلطه برخی غول های فناوری بر فضای وب است. چیزی که به طور طبیعی شامل حذف غولهایی مثل فیسبوک و گوگل می شود که نفوذ زیادی بر اینترنت دارند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
‍ 🔴 رسانه‌ای و خصوصی 👈 از مشکلات موجود در فضای مجازی ضعف در مدیریت حریم خصوصی است. بسیاری از افراد آگاهانه یا نا آگاهانه اطلاعات خصوصی خود را به راحتی منتشر می کنند در مواردی که آگاهانه این اتفاق می افتد اغلب با هدف کسب درآمد، برقراری ارتباط، معرفی خود، حرفه و تخصص یا هنر شخصی یا در نهایت استفاده از این ابزار به عنوان مکانیزم دفاعی برای مدیریت بعضی از ناکامی های روانی است. اما هنگامی که ناآگاهانه چنین اتفاقی از سوی کاربران می‌افتد معمولاً مخاطرات جدی تری در پی دارد. نوع جهان بینی، ایدئولوژی، نگرش به مسائل و ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره، ویژگی های شخصیتی و روانی، سلیقه ها، تمایلات رفتاری، نوع دوستان، شاخص‌های عشق و نفرت و دوستیابی و بسیاری از ویژگی های شخصیتی دیگر که مربوط به حریم خصوصی افراد است به طور ناآگاهانه در این افشاگری در اختیار بی شمار افراد گمنام قرار می گیرد، که این خود علاوه بر استفاده اطلاعاتی از سوی مالکان اپلیکیشنهای فعال در شبکه‌های مجازی است. ☑️ کاربران فضای مجازی پیش از ورود و فعالیت در این فضا باید قدری در خصوص حد و مرز حریم خصوصی و مولفه هایی که قابل افشا هستند نگاه دقیق تری داشته باشند و تعریفی روشن از آنها برای خود ارائه کنند به طوری که گویی قرار است در فضای واقعی جامعه آنها را فریاد بزنند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
ای و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها 🔸رشد تکنولوژی های نوین ارتباطی، معنای با سواد بودن را در دنیای امروز تغییر داده است و در قرن جدید تنها به فردی که خواندن و نوشتن می داند، با سواد اطلاق نمی شود. بلکه پیام های رسانه ای، به همان اندازه سواد محسوب میشود که خواندن و نوشتن ضروری و مهم است. 🔹 ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم سواد رسانه ای موجب می شود که رسانه در خدمت افراد جامعه باشد نه اینکه آن ها در خدمت رسانه باشند. 🔸 اصولا سواد رسانه ای را برخورداری از مهارت های کافی برای دریافت سودمند اطلاعات و پیام های رسانه ای تعریف می کنند و مفهوم گسترده تر آن، به معنای دریافت، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و پردازش اطلاعات رسانه ای است . 🔹سطح سواد رسانه ای یک جامعه مهم ترین عاملی است که افراد را در مواجهه با رسانه ها در حالت یا قرار می دهد. 🔺درک سواد رسانه ای موجب می شود که مخاطبان رسانه ها با توانایی درک پیام های رسانه ای، به تعبیر و تفسیر آن ها پرداخته و از وضعیت مصرف کننده به مصرف کننده و رسانه ها تبدیل شوند و این همان مواجهه هوشمندانه با دنیای رسانه ای است. 🔻🔻 از همین منظر باید گفت که سواد رسانه ای، بلکه این پدیده عادات رسانه ای افراد را تغییر داده و با هوشیار کردن مخاطب به او می آموزد که چطور از رسانه ها استفاده کند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔴🔵 رسانه‌های سرد، رسانه های گرم 🔘 رسانه‌های سرد از عبارت‌های ابداعی ، نظریه‌پرداز سرشناس کانادایی، است. 🔘 وی به رسانه‌هایی سرد می‌گوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، ، خط تصویری و رسانه‌های سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف می‌پردازند، مشارکت زیادی را می‌طلبند. 🔘 در مقابل، رسانه‌های گرم، رسانه‌هایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند. برای مثال، ، و ، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند. 🔘 برای گوش‌دادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله می‌تواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیت‌های انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود می‌کند و او را وا‌ می‌دارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند. 🔘 مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم می‌نامد. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸 توصیه شش‌گانه به والدین عصر ارتباطات و رسانه: 1️⃣کسب مهارت سواد رسانه و اتخاذ رژیم مصرف 2️⃣مهارت ارتباط عمیق عاطفی و موثر در خانه 3️⃣مدیریت زمان‌های طلایی در خانه (رسانه‌ها را به زمان‌های باهم بودن راه ندهید) 4️⃣اقتدار منطقی و منعطف در خانه (وضع قوانین منطقی و منعطف با مشارکت فرزندان در خانه، طبعا والدین خود باید عامل به قوانین باشند) 5️⃣برنامه‌ریزی فعالانه در خانه (اگر ما برای فرزندان برنامه‌ریزی نکنیم رسانه‌ها برای آن‌ها برنامه‌ریزی خواهند کرد.) 6️⃣هماهنگی والدین (پدر و مادر و حتی پدربزرگ و خاله و عمه و ...) در اجرای قوانین رسانه‌ای در خانه ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
⭕️➕ یادمان باشد که شبکه‌های اجتماعی به آسانی و با اشتهای سیری‌ناپذیری زمان باارزش انسان را می‌بلعند! از زمان خود در برابرشان محافظت کنیم... ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
هنگام انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی به جه اصول اخلاقی باید توجه کنیم؟ ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
❁﷽❁ 🏴دلم هواے بقیع دارد وغم صادق 🍂 #عزا گرفتہ دل من ز ماتم صادق 🏴دوباره #بیرق_مشکے بہ دسٺ دل گیرم 🍂زنم بہ سینہ ڪه آمد #محرم صادق #شهادٺ_رئیس_مذهب‌تشیع🥀 #امام_صادق_ع_تسلیٺ_باد💔 ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
در رژیم مصرف محتوای رسانه ای، باید هم مشروط و هم محدود عمل کرد. مشروط به سالم بودن محتوا و محدود به میزان مورد نیاز ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
❌پرسه‌زدن در اینترنت چیزی فراتر از اعتیاد است 🔸پژوهش‌های یک انسان‌شناس نشان می‌دهد الگوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مهم‌تر از الگوی اعتیاد به چیزهاست. 🔸از شدت پرکاری، یا شاید بیکاری، وقتی حوصلهٔ هیچ‌ چیز را نداریم، احتمالاً تنها کاری که به ذهنمان بیاید بازکردن اینستاگرام یا توییتر باشد. اینجاست که دو ساعت انگشت‌کشیدن بر روی صفحهٔ موبایل شروع می‌شود. از روزمرگی بیرون می‌آییم و می‌افتیم درون تکرار و ملالتی دیگر. اما این دو ملالت با هم یک تفاوت دارند، در تکرار و خستگیِ دوم همه ‌چیز یادمان می‌رود: اسکرول‌کردن، مثل عوض‌کردن کانالِ تلویزیون، هر آنچه را مربوط به ماست برای چند دقیقه نابود می‌کند. ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan
🔸 تبلیغات تجاری صرفاً تبلیغ یک کالا نیست بلکه تبلیغ سبک زیستن هم هست. 🔹تبلیغات صرفاً ارزش یک کالا را نشان نمی‌دهد بلکه ارزش‌های پذیرفته شده خود را به ما نشان میدهد. 🔸 تبلیغات دارای ضمیمه و زمینه فرهنگی ایست که همراه کالا تبلیغ می شود. 🔹آنچه که ما در تبلیغ نمی‌بینیم بسیار بیشتراز آنچیزی است که میبینیم.تکنیکهای تبلیغاتی همه نادیده ها و دیده ها را با هم تبلیغ می‌کند. بی آنکه بدانیم و بخواهیم جذب همه آنها می‌شویم. 🔸این فیلمهای آموزشی که با زنان بی حجاب ضبط شده، توسط برند #مای_بی_بی و با تبلیغات گسترده کشوری، تولید شده است! ✅ با ما باسواد شوید 🌐 @nasragilan