eitaa logo
نماز اول وقت بخوانیم
3.1هزار دنبال‌کننده
73 عکس
979 ویدیو
218 فایل
@namazmt مرکز تخصصی نماز بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz احکام نماز @ahkam_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 عناوین کانال eitaa.com/96469/7162 ارسال بدون منبع ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 27 ؛ داستان غدیر خم 3 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از بانوی باحیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نوشابه کوکاکولا بخوریم یا نه ؟ آیا نظر امام صادق علیه‌السلام را در این مورد می‌دانید؟
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 28 ؛ داستان غدیر خم 4 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۲۸ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و هشتم است که آیات امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. قبل از بیان آیه‌ی جدید می‌خواهم واژه «منافق» را تعریف کنم. منافق یعنی دو رو. کسی که در ظاهر مسلمان است ولی در باطن کافر است. در ظاهر اعلام دوستی می‌کند‌ ، در باطن با اسلام و مسلمین دشمنی می‌کند. خداوند در قرآن و پیامبر اکرم در روایات نشانه‌های منافق را برای مردم توضیح ‌دادند‌ ، چون بسیاری از مردم مُنافقین را نمی‌شناختند به آنها اعتماد می‌کردند. پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : یا علی! اگر با شمشیر به بینی مؤمن بزنی با تو دشمن نمی‌شود و اگر دینارهای طلا به پای منافق بریزی با تو دوست نخواهد شد. «لا یحِبُّکَ اِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لا یبْغِضُکَ اِلاَّ مُنافِقٌ» تو را دوست ندارد مگر مؤمن‌ ، با تو دشمنی نمی‌کند مگر منافق. اهل سنت از ابوسعید خُدری نقل کردند که ما مسلمانان‌ ، منافقین را با اعلان دشمنی آنها به امیرالمؤمنین علیه السلام و بغضی که نسبت به امیرالمؤمنین ابراز می‌کردند‌ ، می‌شناختیم. پیامبر اکرم در خطبه غدیر اعلام فرمودند : «لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ كَثْرَةِ الْمُنافِقینَ» من می‌دانم در بین یارانم افراد زیادی وجود دارند که منافق هستند و رهبری امیرالمؤمنین را نخواهند پذیرفت. بعد از اینکه پیامبر فرمودند : «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌ مَوْلَاهُ» منافقین لبخند زدند‌ ، دست دادند و تبریک گفتند‌ ، رهبری علی بن ابیطالب علیه السلام را ولی خشم و غضب خودشان را مخفی کردند. یکی از منافقین به نام «حارثِ بنِ نُعمان» یا «نُعمانِ بنِ حارث» روبروی پیامبر قرار گرفت و گفت : ای محمد صلی الله علیه و آله تو به ما گفتی به یکتایی خدا ایمان بیاورید‌ ، به رسالت و پیامبری من ایمان بیاورید‌ ، ما قبول کردیم. به ما گفتی نماز بخوان و روزه بگیر‌ ، قبول کردیم. به ما گفتی حج به جا بیاور و ما حج به جا آوردیم ؛ حالا پسر عمویت را رهبر ما کردی. آیا این از طرفِ خودت هست یا از طرفِ خدا؟ پیامبر عزیزمان سه بار فرمودند از طرف خداست. او با خشم و غضب از محضر پیامبر دور شد گفت این چیزی که محمد صلی الله علیه و آله می‌گوید حق است من نمی‌توانم بپذیرم. «اللّهُمّ إِنْ کَانَ مَا یَقُولُهُ مُحَمّدٌ حَقّاً فَأَنزِلْ عَلیَّ حَجَراً مِنَ السَّماء!» خدایا سنگی از آسمان بیار و بر سر من بکوب تا من بمیرم ولی رهبری علی بن ابیطالب علیه السلام را نبینم اگر محمد صلی الله علیه و آله دروغ می‌گوید او را عذاب کن. به سمت شترش رفت و سوار شد. مردم دیدند که سنگی از آسمان آمد و بر سر او خورد و در جا مُرد و از شتر به زمین افتاد. آیه اول سوره معارج نازل شد «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرِ‌ینَ لَیسَ لَهُ دَافِعٌ» کسی درخواست عذاب کرد او کافر بود و به ظاهر خودش را مسلمان نشان می‌داد. یعنی او منافق بود و کسی نتوانست او را از عذابِ الهی نجات بدهد. علمای شیعه و برخی از علمای بزرگ اهل سنت مثل ثَعلبی‌ ، آلوسی‌ ، سیوطی و قُرطبی‌ ، این آیه را درباره‌ی امیرالمؤمنین علیه السلام می‌دانند که خدا بر مُنکر ولایت امیرالمؤمنین که نفاق خودش را آشکار کرد در دنیا عذاب فرستاد و او را به جهنّم واصل کرد.
هدایت شده از 
۲۹ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه بیست و نهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم دوره می‌کنیم. آیه ‌ای را که امروز تقدیم‌تان می‌کنم آیه ۴۶ سوره اعراف است. «وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیماهُمْ» در روز قیامت بین بهشت و جهنّم یک تپه‌ای قرار دارد به نام «اَعراف» که بر روی این تپه دو گروه می‌ایستند. گروه اول گناهکارانی هستند که هنوز بهشتی یا جهنمی شدن آنها مشخص نشده و آیه ۱۰۶ سوره‌ی توبه می‌گوید کسانی هستند که امید به رحمتِ خدا دارند تا به واسطه رحمتِ خدا بهشتی شوند یا اینکه می‌ترسند به خاطرِ گناهانی که کردند خدا آنها را به جهنّم بیندازد. «وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللهِ اِمّا یُعَذِّبُهُمْ وَ اِمّا یَتُوبُ عَلَیْهِمْ» پس گروه اول‌ ، گناهکاران هستند. اما گروه دومی که بر «اَعراف» حاضر می‌شوند چه کسانی هستند؟ سلمان فارسی می‌گوید : من بیش از ده بار از زبان مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیدم که به علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند «إِنَّكَ وَ الْأَوْصِیاءَ مِنْ بَعْدِكَ أَعْرَافٌ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار» تو و امامانی که بعد از تو بر امت من رهبری می‌کنند کسانی هستید که بر اَعراف می‌ایستید. «اِبنِ کوّاء» از آقا امیرالمؤمنین سؤال پرسید که آیه ۴۶ سوره اَعراف می‌گوید : «مردانی بر تپه‌ی اَعراف ایستادند که تمام اهل محشر را می‌شناسند» آنها چه کسانی هستند؟ امیرالمؤمنین فرمودند : «نَحْنُ نُوقَفُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّار» ما امامان هستیم که آنجا می‌ایستیم و تمام کسانی که امامت ما را پذیرفتند و ما را یاری کردند با چهره‌هایشان می‌شناسیم و تمام کسانی که با ما دشمنی کردند آنها را هم می‌شناسیم. یارانِ خودمان را به سوی بهشت رهبری می‌کنیم‌ ، دشمنان خودمان را وارد جهنّم می‌کنیم. آقا علی بن ابیطالب علیه السلام در شورای شش نفره‌ای که طلحه و زُبیر‌ ، عبدالرحمانِ بنِ عوف‌ ، عثمان و سَعد بنِ اَبی وقّاص حاضر بودند و بعد از فوت عُمرِ بنِ الخَطاب مأموریت آنها تعیین خلیفه بود از آنها پرسید : شما را قسم ‌می‌دهم به خدا آیا شخصِ دیگری غیر از من می‌شناسید که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله لقبِ «قَسیمُ الجَنَّةِ وَ النَّار» به او داده و او را قسمت کننده بهشت و جهنّم معرفی کرده باشند؟ همه آنها گفتند شخصِ دیگری را نمی‌شناسیم. پس آقا امیرالمؤمنین علیه السلام جزء اصحاب «اَعراف» است و قسمت کننده بهشت و جهنم. قَندوزی در کتاب «یَنابیعُ المَودّة» یک رباعی زیبایی را آورده که این صفت امیرالمؤمنین را توصیف کرده : عَلِیٌّ حُبُّهُ جُنَّة * قَسیمُ النّارِ وَ الجَنَّة علی بن ابیطالب محبتش سپر است در برابر آتش * او قسمت کننده بهشت و جهنّم است وَصِیُّ المصطفی حَقّاً * اِمامُ الاِنسِ وَ الجِنَّة جانشین حضرت مصطفی است * او امام انسان‌ها و جِنّیان است. از خدا می‌خواهم من و شما با محبت آقا امیرالمؤمنین وارد بهشت شویم.
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 29 ؛ حضور در اعراف https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین در قرآن 30 ؛ پرهیز از فتنه https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از 
۳۰ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه سی‌ام است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را تقدیم شما می‌کنم. در این جلسه آیه ۲۵ سوره اَنفال را بررسی می‌کنیم. که خداوند متعال می‌فرمایند : «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً» «فتنه» به معنای امتحان و آزمایش هست و به معنای بلا و عذاب. این آیه می‌خواهد بگوید که وقتی امتحان الهی به سراغ شما آمد مواظب باشید عمداً با دستور خدا مخالفت نکنید که در این صورت گرفتار عذاب می‌شوید. هم ظالمانِ شما و هم کسانی که در این امتحان قرار گرفتند و سکوت کردند و بی‌تفاوت بودند. در رابطه با اینکه این فتنه‌ ، چه فتنه و امتحانی بوده بین مفسّران گفتگو شده و ما دو مورد آن را بیان می‌کنیم. یک. خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی آیه نازل شد توضیح دادند و فرمودند : بعد از اینکه من از بین شما می‌روم شما مورد امتحان قرار می‌گیرید که آیا علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان رهبر بعد از من می‌پذیرید یا نه؟ اگر نپذیرید «فَكَأَنَّمَا جَحَدَ نُبُوَّتِی وَ نُبُوَّةَ اَلْأَنْبِیاءِ قَبْلِی» مانند آن است که پیامبری من و پیامبرانِ قبل از من را نپذیرفته اید و در آن صورت به بلا و گرفتاری بزرگی دچار خواهید شد. دو. اِبن عباس و حسنِ بصری بیان کردند که در جنگ جمل بزرگانِ اصحاب بدر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. یعنی در یک طرف‌ ، طَلحه و زُبیر بودند و در طرف مقابلش علی بن ابیطالب علیه السلام ، عمار یاسر و بزرگان دیگر. قبل از اینکه جنگ شروع شود علی بن ابیطالب علیه السلام با زُبیر گفتگو کرد و به او یادآور شد طبق فرموده پیامبر اکرم من حق هستم و اگر در مقابل من بایستی حتماً به آتش جهنّم دچار خواهی شد. زُبیر هم به لشکر عایشه برگشت و گفت من اعلام کنارگیری از جنگ می‌کنم و دیگر با علی علیه السلام نخواهم جنگید و این جمله را گفت : «مَا شَعَرْتُ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ [نَزَلَتْ فِینَا] إِلاَّ اَلْیوْمَ» سال‌های سال می‌خوانیم که «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً» نمی‌دانستیم این آیه در رابطه با امروز است که خداوند ما را امتحان می‌کند که ببیند در مقابل نفسِ و جان پیامبر صلی الله علیه و آله می‌ایستیم یا او را یاری می‌کنیم. پس «فتنه» در این آیه منظور امتحان مردم است که آیا با امیرالمؤمنین هستند یا در مقابلشان قرار می‌گیرند که اگر کسانی روبروی حضرت قرار بگیرند به بلا و گرفتاری بزرگ دچار خواهند شد.