eitaa logo
نماز اول‌وقت‌بخوانیم
3.7هزار دنبال‌کننده
90 عکس
1هزار ویدیو
209 فایل
مرتضی رحیمیان محقق مرکز تخصصی نماز @namazmt بانوی باحیا @banoy_ba_haya دعوت به نماز @d_b_namaz سخنرانی‌کوتاه نمازی @sokhanrani_namaz ذکرهای نماز @navb111 محتوای نماز @navb112 شهید رئیسی (بصیرتی) @shahid_reisii عناوین کانال eitaa.com/navb110/7162
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 47 ؛ امام مبین 1.mp3
1.3M
امیرالمؤمنین در قرآن 47 ؛ امام مبین 1 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۴۷ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهل و هفتم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما می‌کنم. در سوره مبارکه یاسین آیه ۱۲ خداوند متعال می‌فرمایند : «وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» و هر چیزی را ما در امامِ روشنگر شمردیم یعنی در امامِ مُبین قرار دادیم. یک سؤال در رابطه با این آیه مطرح می‌شود که منظور از امام در این آیه چیست؟ ببینید‌ ، در سوره هود آیه ۱۷ خداوند در رابطه با کتاب تورات واژه «امام» را به کار بردند : «وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى‏ إِماماً» و در سوره بقره آیه ۲۵ در رابطه با یک انسان‌ ، یعنی حضرت ابراهیم‌ ، واژه «امام» را به کار بردند : «إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» بنابراین امام یا یک کتاب است یا یک انسان. وقتی این آیه مبارکه یعنی آیه ۱۲ سوره یاسین نازل شد‌ ، ابوبکر و عُمر در محضر پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله بودند‌ و سؤال پرسیدند که آیا منظور از امام مبین‌ ، کتاب تورات است؟ پیامبر فرمودند : نه! پرسیدند : آیا کتاب انجیل است؟ پیامبر فرمودند : نه ! به محض اینکه این جمله تمام شد‌ ، امیرالمؤمنین وارد آن مجلس شد‌ ، پیامبر اشاره کردند به امیرالمؤمنین فرمودند : «إِنَّهُ الْإِمَامُ الَّذِی أَحْصَی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِیهِ عِلْمَ کُلِّ شَیْءٍ» این‌ ، آن «امام مبین» است که در آیه ۱۲ سوره یاسین به آن اشاره شده که خداوند تمام علوم را در ایشان قرار داده. امیرالمؤمنین علیه السلام از عمارِ یاسر سؤال پرسیدند ؛ که تا حالا آیه «وَ کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» را تلاوت کردی؟ گفت : بله. حضرت فرمودند : «أَنَا ذَلِكَ الإمَامُ الْمُبین» منظور از امام مُبین در این آیه من هستم. ابوذر و آقا امیرالمؤمنین علیه السلام در بیابان قدم می‌زدند‌ ، رسیدند به دشتی که وادی مورچگان بود‌ ، هزاران هزار مورچه در حال حرکت بودند‌ ، سیل مورچه‌ها روان بود. ابوذر جمله‌ای گفت که مفهومش این بود «غیر از خداوند متعال هیچکس تعداد این مورچه‌ها را نمی‌داند!» امیرالمؤمنین فرمودند : به اِذنِ اللّه من تعداد این مورچه‌ها را می‌دانم و نر و ماده هر یک از مورچه‌ها را هم می‌شناسم. بنابراین آیه «وَ كُلَّ شَی‌ءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» مانند آیه ۴۳ سوره رعد در رابطه با علمِ آقا امیرالمؤمنین است.
💠 دعایی برای رفع مشکلات و افزایش رزق و روزی 💠 🍒 امام صادق عليه السلام: جبرئيل عليه السلام نزد يوسف عليه السلام - كه در زندان بود-، آمد و به او گفت: اى يوسف! در پىِ هر نماز بگو: «اللَّهُمَّ اجعَل لي فَرَجاً و مَخرَجاً، وَارزُقني مِن حَيثُ أحتَسِبُ ومِن حَيثُ لا أحتَسِبُ.» «خدايا! برايم گشايش و برون شوى قرار ده و مرا از آن جا كه حساب مى كنم و آن جا كه حساب نمى كنم، روزى برسان». 📗 بحار الانوار، ج 12، ص 256
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 48 ؛ امام مبین 2.mp3
1.26M
امیرالمؤمنین در قرآن 48 ؛ امام مبین 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۴۸ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهل و هشتم است که درباره آیات امیرالمؤمنین در قرآن صحبت می‌کنیم. خدمت شما عرض شد که آیه ۱۲ سوره یس می‌فرماید : «وَ كُلَّ شَی‌ءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» و ما هر چیزی را جمع کردیم و شمارش کردیم در «امام مبین» یعنی در رهبر روشنگر که منظور علی بن ابیطالب علیه السلام بود. در روایات آمده که علوم تمام پیامبران الهی نسبت به علم حضرت محمد صلی الله علیه و آله مانند قطره می‌ماند در برابر دریا. «وَ یرِثُ عِلْمَهُ ابْنُ عَمِّهِ وَ وَصِیه‏» و تمام علوم حضرت محمد به ارث به علی بن ابیطالب علیه السلام رسیده. خود پیامبر بارها و بارها می‌فرمودند : «اَعلَمُکُم عَلیّاً» عالم‌ترین و داناترین شما علی است. «اَقضاکُم عَلیّاً» و کسی که بیشتر از همه شما‌ ، علم قضاوت را می‌داند‌ ، باز هم علی است. حضرت بارها و بارها بر روی منبر فریاد می‌زدند : «سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی» قبل از اینکه من را از دست بدهید هر سؤالی دارید بپرسید. «فِإنّی بِطُرُقِ السَّماءِ أعلَمْ مِنّی بِطُرُقِ الأرضْ» من به راه‌های آسمان و کهکشان‌ها آگاه‌ترم تا راه‌های زمین! در زمان ابوبکر بنِ اَبی قُحافه‌ ، عُمر بنِ الخطاب و عُثمان بنِ عَفوان‌ ، ده‌ها بار اتفاق افتاد که مشکلات علمی و قضاوت‌های سختی پیش آمد که همه یاران پیامبر درمانده و متحیر شدند و جوابی نداشتند‌ ، امیرالمؤمنین می‌آمد گِره گشایی می‌کرد و آن مشکلات علمی و قضاوت را حل می‌کرد. هفتاد بار از عُمر نقل شده که گفت : «لَوْلا عَلِیٌّ لَهَلَکَ عُمَر» اگر علی نبود در این مشکلات علمی‌ ، منِ عمر نابود شده بودم. باز گفت «أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ مُعْضِلَةٍ لَیسَ لَهَا أَبُوحَسَنٍ» به خدا پناه می‌برم مشکل علمی بر من پیش بیاید و ابوالحسن یعنی علی بن ابیطالب آنجا حاضر نباشد. برای اینکه آیه «وَ كُلَّ شَی‌ءٍ أَحْصَیناهُ فِی إِمامٍ مُبِینٍ» را بهتر بتوانیم درک کنیم‌ ، پیشنهاد می‌کنم کتاب قضاوت‌های امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام را که آقای محمد تقی شوشتری نوشتند‌ ، مطالعه کنیم. هم لذت ببریم و هم عظمتِ علمی امیرالمؤمنین را تا حدودی درک کنیم.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۴۹ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه چهل و نهم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما می‌کنم. قبل از بیان آیه جدید می‌خواهم یک داستانی از زندگی حضرت نوح علیه السلام را با هم دوره کنیم. حضرت نوح ۹۵۰ سال در بین قوم خودش زندگی کرد و مردم را به جای بت پرستی به خداپرستی دعوت کرد. به آنها می‌گفت : یکتاپرست باشید‌ ، اما آنها گوش نمی‌کردند! «جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ» انگشتشان را داخل گوششان می‌کردند تا سخنِ حضرت را نشنوند. حضرت را مدام آزار و اذیت می‌دادند و او را کتک می‌زدند‌ ، حضرت نوح و یارانش را مسخره می‌کردند. بعد از صدها سال وقتی حضرت نوح علیه السلام از هدایت آنها نا امید شد‌ ، از خداوند متعال برای آنها درخواست عذاب کرد. آنها اولین امت‌هایی بودند که دچار عذاب الهی شدند. در آیه ۳۷ سوره هود خداوند به حضرت نوح فرمودند: «وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْینِنا وَ وَحْینا وَ لا تُخاطِبْنِی فِی الَّذِینَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ» در حضور ما و با وحی ما یک کشتیِ بسیار بزرگ بساز و در رابطه با کسانی که به تو ایمان نیاوردند و پیامبری تو را نپذیرفتند دیگر با من سخنی نگو. آنها ستمکار هستند و به زودی غرق خواهند شد. وقتی آب از تنور یکی از خانه‌ها بیرون زد ـ که نشانه‌ی نزول عذاب الهی بود‌ ـ حضرت نوح با یارانش سوار بر کشتی شدند‌ ، حضرت چهار پسر دارد که یکی از آنها به نام «کَنعان» به او ایمان نیاورد. او را مورد خطاب قرار داد و گفت : بیا سریع سوار کشتی بشو که اگر سوار نشوی امروز غرق خواهی شد! کنعان گفت : «سَآوِی‌ إِلی‌ جَبَل‌ٍ یعصِمُنِی‌ مِن‌َ الماءِ» من به سوی آن کوه بلند می‌روم و در آن ارتفاعِ بلند قرار می‌گیرم تا از این سیل در امان بمانم. همین‌طور مشغول سخن گفتن با حضرت نوح علیه السلام بود که موجی آمد و او را با خودش برد و او هم غرق شد. در آیه ۱۵ سوره عنکبوت آمده «فَأَنجَینَاهُ وَ أَصْحَابَ السَّفِینَةِ» ما حضرت نوح و هر که در داخل کشتی بود را نجات دادیم و بقیه را‌ ، همه را هلاک کردیم. بعد از طوفان‌ ، حضرت ۵۰ سال در بین مردم باز هم زندگی کردند و بعد از این دنیا رفتند. در رابطه با ارتباط آیه ۱۵ سوره عنکبوت و فضیلت امیرالمؤمنین در جلسه آینده با هم گفتگو خواهیم کرد.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 49 ؛ کشتی نجات 1.mp3
1.35M
امیرالمؤمنین در قرآن 49 ؛ کشتی نجات 1 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از شیوه پاسخگویی به شبهات نماز
base.apk
31.05M
📚 پاسخ به هزاران شبهه در شبهات کلامی 👌 بسیار مفید و کاربردی ✅ حتما دانلود کنید
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 50 ؛ کشتی نجات 2.mp3
1.88M
امیرالمؤمنین در قرآن 50 ؛ کشتی نجات 2 https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۵۰ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجاهم است که آیاتِ فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را تقدیم شما می‌کنم. در جلسه قبل بیان شد که در آیه ۱۵ سوره عنکبوت خداوند متعال می‌فرماید : «فَأَنجَینَاهُ وَ أَصْحَابَ السَّفِینَةِ» ما حضرت نوح علیه السلام و هر که را داخل کشتی بود نجات دادیم و بقیه را غرق کردیم. در رابطه با ارتباط این آیه با امیرالمؤمنین علیه السلام نیاز است که دو تا حدیث را بدانیم. یک. علمای سنی و شیعه نقل کردند که وقتی که آیه ۳۳ سوره احزاب نازل شد : «اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» خداوند تبارک و تعالی اراده کرده که اهل بیت پیامبر را از هر پلیدی و زشتی دور کند. پیامبر اکرم ، آقا علی بن ابیطالب‌ ، حضرت فاطمه‌ ، امام حسن و امام حسین علیهم السلام را طلبیدند و پنج نفری زیر یک عبا رفتند ؛ پیامبر عزیزمان فرمودند : «اَللّهُمَّ هؤُلاءِ أهلُ بَیتی» خدایا اهل بیت من این‌ها هستند‌ ، همان کسانی که تو اراده کردی آنها را پاک نگه داری. دو. شیعه و سنی به حدود ۵۰ طریق از طُرق روایتِ حدیث از پیامبر اکرم نقل کردند که حضرت فرمودند : «مَثَلُ أهلِ بَیتی کَمَثَلِ سَفینهِ نوحٍ مَن رَکبَها نَجا‌ ، وَ مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ» مَثلِ اهل بیت من در بین شما مانند کشتی نوح است هر کسی که از حضرت نوح پیروی کرد و او را امام و رهبر خودش می‌دانست و به حرف او گوش می‌کرد داخل کشتی شد و هر که گوش نکرد‌ ، بیرون از کشتی ماند و هر که داخل کشتی بود‌ ، نجات پیدا کرد. بنابراین کسانی که امیرالمؤمنین را رهبر خودشان بدانند و به دستورات حضرت در قول و فعل‌ ، گفتار و رفتار عمل کنند‌ ، داخل کشتی خواهند بود و نجات خواهند یافت. بیشتر تاریخ نویسان نوشتند تعداد کسانی که در کشتی نوح بودند ۸۰ نفر بودند و ده‌ها هزار نفر غرق شدند. یک قاعده در تفسیر قرآن داریم آن هم این است که وقتی قرآن داستان تلخی را برای ما از گذشتگان نقل می‌کند‌ که مثلاً آنها عذاب شدند و آنها گرفتار شدند‌ ، ظاهرِ آیه بیان خبر از گذشتگان است ولی باطن و مغز آیه هشدار به آیندگان است‌ ، که کسانی که در آینده می‌آیند شما مواظبت کنید تا به آن بلا و گرفتاری دچار نشوید. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند : «إِنَّ مَثَلَنَا فِیكُمْ كَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ فِی قَوْمِه‏» مَثلِ ما اهل بیت در بین شما مانند کشتی نوح می‌ماند‌ ، اگر از ما پیروی کنید نجات پیدا می‌کنید وگرنه در ضلالت و گمراهی دنیا غرق خواهید شد و در روز قیامت هم به عذابِ جهنّم دچار خواهید شد. پسر حضرت نوح با اینکه از نسل صالحان بود ولی چون پدرش را اطاعت نکرد غرق شد. پسر نوح با بدان بنشست * خاندان نبوتش گم شد کسانی که از نسل امیرالمؤمنین هستند و سادات هستند اگر به حرف آقا امیرالمؤمنین گوش نکنند و اطاعت خداوند را نداشته باشند‌ ، خدا با هیچ کسی فامیل نیست و خدای نکرده آنها هم به عذابِ قهر الهی دچار خواهند شد. آیه ۱۵ سوره عنکبوت باطنش این است که امیرالمؤمنین علیه السلام را رهبر خودتان بدانید تا در کشتی نجات سوار شوید.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۵۱ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجاه و یکم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین در قرآن را با هم بررسی می‌کنیم. خداوند متعال به حضرت ابراهیم علیه السلام پنج مقام دادند : یک. مقام عبودیت: یعنی مقام بندگی‌ ، اینکه هر چه خدا به او گفت‌ ، می‌گفت : چشم‌ و با میل و علاقه آن را انجام می‌داد. دو. مقام نبوت: وحی را از خداوند متعال دریافت می‌کرد. سه. مقام رسالت: وحی را تبلیغ می‌کرد و به مردم می‌رساند. چهار. مقام خُلّت: «وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلا» یعنی حضرت ابراهیم به مقام دوستی ویژه با خدا رسید. پنج. مقام امامت : یعنی مقام رهبری‌ ، سیاسی‌ ، فکری‌ ، اعتقادی‌ ، عبادی مردم و اجرای احکام دین و تشکیل حکومت. در آیه ۱۲۴ سوره بقره آمده که خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام فرمودند : «إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما» من تو را به مقام امامت رساندم. حضرت ابراهیم بسیار خوشحال شدند و پرسیدند : آیا از نسل من هم کسی را امام قرار می‌دهی؟ خداوند متعال فرمودند : ستمگران و ظالمان از نسل تو به مقام امامت نخواهند رسید. حضرت ابراهیم پرسید : خدایا ظالمان چه کسانی هستند؟ خداوند فرمودند : «مَنْ سَجَدَ لِصَنَمٍ مِنْ دُونِی» هر کسی که بر بتی سجده کند به جای اینکه بر من سجده کند او ظالم است. یعنی بت را شریک من قرار داده و در قرآن کریم هم آمده که «إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیم‏» شریک قرار دادن بر خداوند متعال یک ظلم بسیار بزرگ است. حضرت ابراهیم وقتی این جریان را شنید این‌گونه دعا کرد که : «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِی أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنام‏» خدایا من و فرزندانم را از عبادت بت‌ها دور بدار. این دعا در آیه ۲۵ سوره ابراهیم آمده است. آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : این دعای حضرت ابراهیم‌ ، در حق ما اهل بیت مستجاب شد و نسل پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله از حضرت محمد تا حضرت اسماعیل و حضرت ابراهیم همه یکتاپرست بودند و هیچ کدام از آنها بر غیر از خدا سجده نکردند. «فَلَمْ یعْبُدْ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ صَنَماً قَط» پیامبر اکرم فرمودند این دعای حضرت ابراهیم که «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِی أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنام‏» در حق من و علی مستجاب شد و ما برای حتی یک پلک چشم بر هم زدنی‌ ، غیر از خدا را عبادت نکردیم و بر هیچ بتی سجده نکردیم. «وَ اتَّخَذنِیَ اللّهُ نَبیّاً وَ عَلیّاً وَصیّاً» خداوند من را به مقام پیامبری رساند و علی را وصی و جانشین من قرار داد. دقت بفرمایید هم پیامبر عزیزمان هم امیرالمؤمنین به مقام امامت رسیدند. در دعای توسل پیامبر را «امام» خطاب می‌کنیم و می‌گوییم : «یا اَبَاالقاسِم یا رَسوُلَ اللّهِ یا اِمامَ الرَّحمَةِ» و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه ‌غدیر خُم که شیعه و سنی آن خطبه را نقل کردند‌ ، فرمودند : «أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَ إِماماً» خداوند متعال علی بن ابیطالب علیه السلام را سرپرست شما و امامِ بر شما قرار داد. بنابراین دعای حضرت ابراهیم که دوست داشتند‌ ، خداوند متعال در نسل او امامانی قرار بدهد‌ ، مستجاب شد و پیامبر عزیزمان و علی بن ابیطالب علیهما السلام به مقام امامت رسیدند.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 51 ؛ مقام امامت.mp3
1.84M
امیرالمؤمنین در قرآن 51 ؛ مقام امامت https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 52 ؛ اهل ذکر.mp3
1.59M
امیرالمؤمنین در قرآن 52 ؛ اهل ذکر https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۵۲ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجاه و دوم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما می‌کنم. خداوند تبارک و تعالی در آیه ۴۳ سوره نحل فرمودند : «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» اگر چیزی را نمی‌دانید از «اهل ذکر» بپرسید. در این آیه خداوند نفرمودند اگر احکام نماز‌ ، روزه‌ ، عبادت را نمی‌دانید از «اهل ذکر» بپرسید! به طورِ مطلق فرمودند آنچه را نمی‌دانید از آنها می‌توانید بپرسید یعنی در علوم سیاسی ، اقتصادی، نظامی ، فرهنگی ، خانواده و علوم ریاضی و تجربی و ادبی ... از آنها بپرسید و آنها جواب سؤالات شما را خواهند داد. «اهل ذکر» دقیقاً چه کسانی هستند؟ چون واژه «اهل ذکر» مبهم است و ما باید دقیقاً بدانیم چه کسانی هستند که در مشکلات علمی به آنها مراجعه کنیم. خداوند تبارک و تعالی در آیه ۱۰ سوره طلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را ذکر معرفی کردند. «قَدْ أَنْزَلَ اللهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً رَسُولًا یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللهِ» خداوند «ذکر» یعنی یادآوری کننده که رسول او هم هست بر شما نازل کرد تا آیات را بر شما تلاوت کند. پیامبر عزیزمان وقتی آیه «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ» را تلاوت فرمودند‌ ، فرمودند : «اَلذِّكْرُ أَنَا وَ الْأَئِمَّةُ أَهْلُ الذِّكْر» ذکر‌ ، من هستم و امامان بعد از من «اهل ذکر» هستند. خود امیرالمؤمنین فرمودند : «نَحْنُ أَهْلُ الذِّكْر» ما «اهل ذکر» هستیم که خداوند به مردم دستور داد که در مشکلات علمی به آنها مراجعه کنند. طبری‌ ، اِبن کثیر و آلوسی در تفسیر این آیه می‌نویسند که «اهل ذکر» منظور اهل بیت پیامبر هستند که یکی از آنها علی بن ابیطالب علیه السلام باشد. اِبن عباس داستانی را نقل می‌کند که وقتی عُمر بنِ الخَطاب و علی بن ابیطالب در کنار هم قرار گرفتند رو کرد به علی و گفت : چرا وقتی از تو سؤال علمی می‌شود یا در قضاوت قرار می‌گیری عجله می‌کنی با صبر و حوصله پاسخ نمی‌دهی؟! کمی تأمل کن! خُب در روایات هم داریم که اول فکر کنید بعداً سخن بگویید‌ ، تا از لغزش در امان باشید. «فَكِّرْ ثُمَّ تَكَلَّمْ تَسْلَمْ مِنَ الزَّلَل‏» به محض اینکه سخن عُمر بنِ الخَطاب تمام شد‌ ، امیرالمؤمنین دستشان را جلوی عمر دراز کردند و پرسیدند : این چند تاست؟ عُمر بلافاصله گفت پنج تا ! حضرت فرمودند : خُب تأمل می‌کردی با حوصله‌ ، فکر می‌کردی و بعد جواب می‌دادی! عُمر گفت : خُب سؤال روشن بود و نیازی به فکر نداشت به همین خاطر من سریع جواب دادم. امیرالمؤمنین فرمودند : «أَنَا أَسْرَعُ فِیمَا لَا یَخْفَی عَلَیَّ» سؤالاتی که از من پرسیده می‌شود از سؤال اینکه تعداد انگشتان یک دست چند تاست‌ ، آسان‌تر است! به همین خاطر من سریع پاسخ ‌می‌دهم. یعنی نیازی به فکر کردن نمی‌دانم و هرچه از من پرسیده می‌شود به این آسانی است. خداوند تبارک و تعالی علم خودش را در اختیار امیرالمؤمنین قرار داده بود و به همین خاطر همه چیز برای او آسان بود.
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۵۳ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجاه و سوم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما می‌کنم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سال هشتم هجرت با یک نقشه دقیق و ماهرانه مکه را محاصره کردند و مکه را بدون خونریزی فتح کردند و بعد وارد مسجدالحرام شدند. مشرکانِ مکه ۳۶۰ تا بت داشتند‌ ، به تعداد روزهای سال قمری‌ ، و آن بت‌ها را سجده می‌کردند و می‌پرستیدند. برخی از علمای اهل سنت‌ ، مثل احمد بن حنبل در کتاب مسندش نوشته‌اند که پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله دستور دادند که تمامِ بت‌ها شکسته شود و خانه‌ی کعبه از نجاستِ بت پرستی پاک شود. بزرگ ترین ، باشکوه‌ترین و با افتخارترین بت عرب‌ها اسمش «هُبَل» بود که بر بام کعبه بسیار محکم کوبیده شده بود‌ ، خیلی از مسلمان‌ها دوست داشتند که آنها این بت را بشکنند و به این افتخار نائل شوند که در تاریخ اسلام نامشان به نام بت شکن مطرح شود. مثلاً جناب عُمر بنِ الخَطاب از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درخواست کردند که ای پیامبر‌ ، این افتخار را به من بده که بت «هُبَل» را بشکنم. حضرت فرمودند : «إِنَّ الَّذِی عَبَدَهُ لَا یقْلَعُه‏» کسی که روزی این بت را عبادت کرده و برایش سجده کرده او بت شکن این بت نخواهد بود! بعد علی بن ابیطالب علیه السلام که در طول عمرش حتی یک پلکِ چشم بر هم زدنی غیر از خدا را عبادت نکرده بود طلبیدند‌ ، حضرت پایشان را بر شانه پیامبر اکرم گذاشتند‌ ، بر بام کعبه رفتند‌ و بت «هُبَل» را پرت کردند و شکستند. بنابراین دو افتخار فقط و فقط نصیب امیرالمؤمنین شد : یک. شکستن بت «هُبَل» دو. پا گذاشتن بر شانه پیامبر اکرم. امام شافعی یک شعر زیبا دارد که می‌گوید ؛ پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : در شب معراج خداوند دست رحمتش را بر شانه من گذاشت‌ ، به گونه‌ای که خنکی آن رحمت را در قلبم احساس کردم «وَضَعَ اللَهُ بِکِتفی‌ یدَهُ * فَأحَسَّ الْقَلْبُ مِمّا بَرَدَهْ» و بعد می‌گوید : «وَ عَلی واضِعٌ أقْدامَهُ * فی‌ مَحَلٍّ وَضَعَ اللَهُ یدَهْ» و امیرالمؤمنین در روز فتح مکه‌ ، پایشان را در جایی قرار دادند که خداوند تبارک و تعالی‌ ، دستِ رحمتشان را آنجا قرار داده بود. بنابراین آیه ۸۱ سوره اسراء که در رابطه با آمدن حق و از بین رفتن باطل هست در رابطه با امیرالمؤمنین و پیامبر اکرم است که بعد از اینکه بت شکسته شد‌ ، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این آیه را تلاوت کردند که خداوند متعال برایشان نازل کرده بود. «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقا»
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
امیرالمؤمنین در قرآن 53 ؛ بت شکن تاریخ.mp3
1.42M
امیرالمؤمنین در قرآن 53 ؛ بت شکن تاریخ https://eitaa.com/joinchat/2692940340C97cb7e742d
هدایت شده از امیرالمؤمنین در قرآن
۵۴ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم سلام به شما معلم عزیز. جلسه پنجاه و چهارم است که آیات فضیلت امیرالمؤمنین را تقدیم شما می‌کنم. قبل از بیان آیه جدید این نکته را خدمت‌تان عرض کنم که جای محبت و دوستی در قلب انسان‌ها است. و زیبایی‌ ، ثروت‌ ، مقام‌ ، مدرک‌ ، ماشینِ مدل بالا و خانه شیک‌ ، هرگز محبت نمی‌آورد ؛ لذا خداوند در آیه ۲۱ سوره روم فرمودند : «وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» من خدا هستم که بین زن و شوهر دوستی و محبت قرار ‌می‌دهم. صادق آل محمد علیهم السلام فرمودند : پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله رو کردند به علی بن ابیطالب علیه السلام و فرمودند : خداوند از تو و رفتار و کردار تو راضی و خوشنود است. الان هر دعایی دوست داشتی در حق خودت بکن من پیامبر «آمین» بگویم‌ ، چون «آمین» گفتن من سبب می‌شود خدا این دعای تو را بپذیرد. امیرالمؤمنین سه بار دعا کردند که «اَللَّهُمَّ ثَبِّتْ مَوَدَّتِی فِی قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ إِلَى یوْمِ اَلْقِیامَةِ» خدایا دوستی و محبت من را در قلبِ زنان و مردان با ایمان تا روز قیامت قرار بده! و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم سه بار «آمین» گفتند. بعد از اینکه دعا تمام شد جبرئیل نازل شد و آیه ۹۶ سوره مریم را نازل کرد : «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمٰنُ وُدًّا» خداوند برای کسانی که اهل ایمان و عمل صالح باشند در قلوب مؤمنین‌ ، محبت و دوستی قرار داده. اهل سنت هم این آیه را در ‌شأن امیرالمؤمنین می‌دانند. ابوسعید خُدری می‌گوید پیامبر عزیزمان فرمودند : «لَا تَلْقَى رَجُلًا مُؤْمِناً إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ حُبٌّ لِعَلِی بْنِ أَبِی طَالِب‏» هیچ مرد با ایمانی را پیدا نخواهید کرد مگر اینکه در قلبش دوستی و محبت علی بن ابیطالب علیه السلام وجود دارد. به خاطر نزول این آیه بود که امیرالمؤمنین فرمودند : «لَوْ ضَرَبْتُ خَیشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیفِی هَذَا» اگر با این شمشیرم بر بینی مؤمن بزنم تا با من دشمن شود‌ ، دشمن نخواهد شد و اگر تمام دنیا را به منافق بدهم‌ ، تا من را دوست داشته باشد‌ ، مرا دوست نخواهد داشت! چون به دست آوردن ثروتِ مادی یا از دست دادنش ربطی به محبت ندارد‌ ، محبت را خدا در قلب‌ها قرار می‌دهد. از خداوند درخواست می‌کنیم محبتِ آقا امیرالمؤمنین را لحظه به لحظه در قلب من و شما زیادتر بگرداند.