eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
923 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 ثبت نام اردوی آموزشی تابستانه 💠 "طرح نظام جامع اندیشه اسلامی" 🔘 برپایه آرای ۹متفکر انقلاب اسلامی ✅ ویژه طلاب _ همراه با ۲ گواهی پایان دوره، (گواهی طرح جامع اندیشه اسلامی و گواهی مهارتهای پژوهشی) 🔔 ثبت نام: تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ⏱ زمان دوره: ۱ تا ۳۰ تیر ـ بمدت ۳۰ روز 🔹 مکان دوره: مشهد مقدس ✏️ ثبت نام و جزئیات بیشتر: پیشخوان حوزه ـ به آدرس👇 http://reg.ismc.ir/rules/191 ✅ معاونت تهذیب و تربیت ❇️ دبیرخانه نظام جامع اندیشه اسلامی به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔰 احکام | استفاده شخصی از اینترنت محل‌کار ❓آیا استفاده از اینترنت محل کار برای کار شخصی جایز است؟ 🔹استفاده شخصی، جایز نیست و موجب ضمان است؛ مگر آنکه با اذن مسئولی باشد که شرعا و قانونا چنین حقی دارد. به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: انتخاب مطلوب و انتخاب دولتی لایق حکمرانی در بیانات اخیر رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی 📱قابل استفاده در بخش IGTV اینستاگرام 💻 @Khamenei_ir مسئولین دولت نباید نا امید باشند اگر انسان ناامید و افسرده ای را بر کار گماشتیم، کار پیش نخواهد رفت به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ ایجاد نظام اسلامی به نحو کامل، مطالبه اسلام از مسلمین ✅ آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده میکنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی به‌نحو کامل است؛ مطالبه‌ی اسلام، تحقّق کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. دین حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» ( سوره مبارکه الحجر آیه ۹۱) یا آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» ( سوره مبارکه الحجر آیه ۹۱) که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است. حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است - مثل اقامه‌ی قسط - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه‌ی قسطیم و اقامه‌ی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅ اقامه دین ✅ ما {روحانیون} در حرکت این قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، باید دایم سهیم باشیم. نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید به من ربطی ندارد. چه‌طور ربطی ندارد؟! حکومت دین، حکومت اسلام، به ما ربطی ندارد؟! اگر در گوشه‌یی از زوایای عالم که از ما هزاران فرسنگ فاصله داشت، حکومتی بر اساس دین تشکیل میشد، من و شما وظیفه داشتیم که به آن حکومت کمک کنیم. اقامه‌ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‌ی ادیان است؛ «لیقوم النّاس بالقسط». قیام به قسط، قیام به عدل و حاکمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلاً ائمه‌ی ما(علیهم‌الصّلاةوالسّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر(صلوات‌اللَّه‌علیهما) یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت... مسأله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چه‌طور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت بود - یعنی ریاست دین و دنیا - منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند. پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند. حالا حاکمیت دین، در بلد و در وطن خود ما - نه آن سر دنیا - به وجود آمده است؛ آیا میشود یک نفر بگوید من دیندارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟ مگر چنین چیزی میشود؟ هر کسی که ادعای دینداری کند و حاکمیتی را که بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفه‌ی خود نشمارد، دروغ میگوید. وقتی که میگوییم دروغ میگوید، یعنی اشتباه میکند و خلاف واقع میگوید؛ ولی نمیفهمد. بعضیها ملتفت نیستند، تشخیصشان چیز دیگر است و منکرند که این برنامه‌ها بر اساس دین است بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون استان لرستان‌ ۱۳۷۰/۰۵/۳۰ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
شماره ۲ 👇👇👇👇 برخی می گویند ما با انتخاب خود شریک گناهان و تقصیرات آن مسئول می شویم. لذا از اول شریک جرم نمی شویم؟ به بیانی، این سخن صحیح است؛ و آن در صورتی است که شما در تشخیص اصلح کوتاهی کنید و تلاش خود را برای شناخت اصلح به کار نگیرید. اگر تلاش کردید، همان برای شما ماجور است و کوتاهی ها و کم کاری های فرد انتخاب شده، به گردن شما نمی افتد. مهم این است که شما در انتخاب خود آگاهانه و با نیت تقویت نظام اسلامی عمل کنید. در استفتایی که از آیت الله مکارم شیرازی شده، آمده است: آیا این مبنای فقهی صحیح است که شرعا خطاها و گناه هایی که رئیس جمهور منتخب اینجانب در آینده مرتکب خواهد شد و فسادهای مرتکب بر آن به عهده من خواهد بود؟ ایشان پاسخ فرمودند: «اگر به قدر کافی درباره شخص منتخب تحقیق شود درباره اعمال آینده او مسئولیتی نخواهد داشت». (منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی) به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 473، آیات 50 تا 58 🗓1400/02/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
473.mp3
389.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 473 🗓1400/02/28 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 20 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی ۱. ۵. زمینه سازی پیش از تولد (نقش انتخاب همسر و وراثت در تربیت) | انتقال ویژگی های اخلاقی هم بی ارتباط با وراثت نیست.، از مضمون احادیث استنباط می شود که علاوه بر صفات طبیعی و ظاهری، خصلت های اخلاقی والدین نیز زمینه هایی را در فرزندان ایجاد می کند؛. مثلاً در جنگ جمل، محمد حنفیه علمدار لشکر بود و چند بار حمله کرد؛ اما دشمن مانع پیشروی او شد. حضرت علی علیه السلام به او فرمودند: «این ضعف و ترس را از مادرت به ارث برده ای.»(بحار الأنوار، ج 42، ص98، باب 120) یا از ایشان روایت شده است که فرمودند: «نیازهای خود را از مردم شریفی که ریشه های خانوادگی اصیلی دارند، بخواهید؛ زیرا خواسته ها نزد آن ها بهتر و پاکیزه تر روا می شود.» یا به مالک اشتر توصیه کردند: «افراد با تجربه و عفیفی که از خانواده های شریف بوده و به حریم اسلام زودتر قدم گذاشته اند، به کارمندی اداری انتخاب کن؛ زیرا آنان اخلاقی کریم تر و روشی پسندیده دارند و بی طمع و عاقبت اندیش اند.»(نهج البلاغه، نامۀ 53.) بر همین اساس است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «شقی، در شکم مادرش بدبخت است و سعید در شکم مادرش خوشبخت.» و این حدیث دلالت بر تأثیر شدید اخلاقیات والدین بر فرزندان دلالت دارد.»(نک: حسین سوزنچی، خلاصۀ کتاب کودک از نظر وراثت و تربیت، ص34) موضوع وراثت در شکل گیری خَلق و خُلق و هوش انسان ها، به عنوان عاملی مسلّم و انکارناشدنی پذیرفته شده است. البته معنای آن این نیست که ویژگی های موجود در نطفۀ والدین، علت تمام ویژگی های فرزندان است و سایر عوامل، از جمله محیط پرورش و ارادۀ شخصی تأثیری بر آن ها ندارند؛، بلکه وجودآن ها در حد اقتضاء و استعدادی بیش نیست و شکوفا شدنشان علاوه بر محیط، با ارادۀ شخصی نیز ارتباط دارد. می توان گفت،: تجهیزات وجودی موجودات، زمینه ساز رسیدن آن ها به کمال خاص خود است؛ ولی کمال و سعادت انسان فقط معلول، ارادۀ شخصی است، و وراثت و محیط، زمینۀ بروز رفتارند، نه علت آن. در قیامت به کسانی که پدران و یا مادرانی ناباب و یا محیطی نا سالم داشته اند، نمی گویند که تکلیفی بر شما نیست؛، بلکه به این گونه افراد گفته می شود که شما می توانستید بر زمینه ها مسلط شوید ولی اراده نکردید و حتی نمونه هایی از افرادی که بر زمینه ها مسلط شده اند را نشانشان می دهند.(1) پی نوشت: آیاتی که به طور اجمال به موضوع وراثت تفسیر شده است اشاره می کنند، عبارت اند از: «هَلْ أَتی عَلَی الإِنْسانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یکنْ شَیئاً مَذکوراً * إِنّا خَلَقْنا الإِنْسانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصِیراً؛». بر انسان زمانی گذشته که موجود درخوربیانی نبود،. [چیزی بود که نام خاصی نداشت]. ما انسان را از نطفه ای مخلوط و مرکب آفریدیم تا او را امتحان کنیم؛ پس او را شنوا و بینا قرار دادیم.) (انسان، 1 تا 2) و «الَّذِی أَحْسَنَ کلَّ شَی ءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِینٍ * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَهٍ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ * ثُمَّ سَوّاهُ وَنَفَخَ ثُمَّ سَوَّاهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَهَ قَلِیلاً مَا تَشْکُرُونَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَکم السَّمْعَ وَالأَبْصارَ وَالأَفْئِدَهَ قَلِیلًا ما تَشْکرُونَ؛». (خدایی که هر چیز را که آفرید، نیکو آفرید، آفرینش انسان را از گِل شروع کرد، بعد از آن، نسل او را از چکیدۀ آب بی ارزش قرار داد. سپس او را درست اندام کرد و از روح [منسوب به] خودش در آن دمید و برای شما گوش و قلب قرار داد؛، ولی کمتر شکر او را به جای می آورید.) (سجده، 7 تا 9) ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🔹تربیت دینی فرزندان // شماره 21 // اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅سه اصل مهم در تربیت: الف: زمینه سازی ب: انگیزه دهی ج: باور آفرینی 1️⃣ زمینه سازی 1. 6. آمادگی روحی و آگاهی از آداب هنگام انعقاد نطفه یکی از زمینه های تربیتی پیش از تولد، آگاهی از احکام و آداب انعقادنطفه است. یکی از کارکردهای اساسی زندگی مشترک فرزندآوری است؛ولی لازمۀ آن، اشتیاق به فرزند آوری و آمادگی پذیرفتن این مسئولیت، پیش از پدر یا مادر شدن است داشتن برنامه برای دوری از رذایل اخلاقی، رعایت سلوک معنوی، رعایت حلال خوری و ایجاد فضای معنوی، بر آمادگی روحی تأثیر گذار است. همچنین، یکی از زمینه های تربیتی پیش از تولد، آگاهی از احکام و آداب انعقاد نطفه است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّهَ طَاهِرَهً مُطَهَّرَهً لَا یدْخُلُهَا إِلَّا مَنْ طَابَتْ وِلَادَتُهُ.»؛(احمدبن محمد برقی، المحاسن، ج 1، ص139) (خداوند بهشت را پاک آفرید. داخل او نمی شود، مگر کسی که ولادتش پاک باشد) و «... لَا یُحِبُّنَا إِلَّا مَنْ طَابَتْ وِلَادَتُهُ.»؛(همان، ص138) (دوست ندارد ما را مگر کسی که ولادتش پاک باشد.) از منظر روایات، همسران، هنگام انعقاد نطفه باید توجه به خداوند داشته باشند. مستحب است [مرد] پیش از نزدیکی کردن، دو رکعت نماز بخواند و پس از ستایش خداوند متعال و صلوات بر پیامبرصلی الله علیه وآله و خاندانش بگوید: «خدایا الفت و دوستی و محبت و رضایت این زن را روزی من کن و مرا به واسطۀ او خشنود گردان و میان ما به بهترین شکل و مأنوس ترین الفتی جمع گردان؛ زیرا تو حلال را دوست می داری و حرام را ناپسند می شماری» و به همین مضمون زن نیز دعا کند. همچنین، مستحب است هنگامی که زن بر مرد وارد می شود، مرد دست خود را بر پیشانی زن بگذارد و این دعا را بخواند: «خدایا طبق دستور قرآن تو، با این زن ازدواج کردم و در امانت تو او را گرفتم و با کلمات تو او را بر خود حلال ساختم. پس ا گر برای من در رحم او فرزندی مقدر کردی، او را مسلمانی سالم و صالح قرار بده و شیطان را در نطفۀ او بامن شریک مگردان.(نک: زین الدین بن علی بن احمدعاملی جبعی (شهیدثانی) ،الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ، ترجمۀ حمید مسجدسرایی، ص 102.) در روایات به گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم ) هنگام انعقاد نطفه دستور داده شده است؛» چراکه در غیر این صورت، شیطان در تشکیل نطفه با انسان شریک می شود. همچنین، اگر همسران در این زمان توجه نداشته باشند و در زمان هم بستری، مردبه زن نا محرم و یا زن به مرد نامحرم فکر کند، این اندیشه های شیطانی روی بچه اثر می گذارد. در نمونه ای از قضاوت های حضرت علی علیه السلام می خوانیم:، زنی بچه ای سیاه چهره به دنیا آورد؛ در صورتی که پدر و مادرش، هر دو سفیدچهره بودند. مرد ادعا کرد که این بچه مال من نیست. وقتی که به محضر امیرالمؤمنین علیه السلام رسیدند،؛ امام از نحوۀ صحبت کردن ظاهری زن فهمیدند که او زنی پاک دامن است. ایشان فرمودند: که آیا در اتاقی که انعقاد نطفه انجام شد، عکس سیاهی وجود داشت؟ آن ها گفتند: بله. امام فرمودند: که در هنگام انعقاد نطفه توجه مرد یا زن، به آن عکس معطوف بوده است. این توجه روی نطفه اثر گذاشته و پسر شما را سیاه چهره کرده است.(نک: حسین مظاهری، تربیت فرزند از نظر اسلام، ص41) یکی از مصداق های شریک شدن شیطان در نطفه این است که مرد و یا زن با در حال تخیل زن یا مرد دیگری با همسرش هم بستر شود.(1) خداونددربارۀ نقش شیطان در اموال و اولاد انسان ها چنین می فرماید: (وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِک وَ أَجْلِبْ عَلَیهِمْ بِخَیلِک وَ رَجِلِک وَ شارِکهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یعِدُهُمُ الشَّیطانُ إِلاَّ غُرُورا).(آیه 64 سوره اسراء) هر کدام از آنها را می‌توانی با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده‌ات را بر آنها گسیل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی! و آنان را با وعده‌ها سرگرم کن! -ولی شیطان، جز فریب و دروغ، وعده‌ای به آنها نمی‌دهد- ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری | به من توجه کن! | وقتی یک دختربچه وسط سخنرانی به حاج آقا میگه: بیام بالا؟! 👈دوستان طلبه مبلغ دیدن این کلیپ رو از دست ندن👉 به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
💠 درس اخلاق 🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین غفاری 👈 با موضوع: آخرت و توجه نداشتن به آن، ⏱ چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ پخش:🔻 hawzahnews.com/service/live پخش در ایتا:🔻 http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly 📌امور تهذیبی و اساتید اخلاق
شماره ۳ 👇👇👇👇 ما رای سفید می دهیم چون واقعا نمی دانیم کدامیک راست و دروغ می گویند؟ در ضمن سخن رهبری را هم اطاعت کرده ایم! انسان باید در آزمایش الهی، نمره قبولی بگیرد و در مسیر انتخاب و اختیار، هنر انتخاب درست داشته باشد و الا هرگونه انتخابی که نزد خداوند ارزشی ندارد بالاخره در این دو راهی ها، باید راهی را انتخاب کنیم که به نفع انقلاب و نظام اسلامی تمام شود. اگر چنین کردیم، وظیفه شرعی و عقلی و سیاسی و اجتماعی خود را انجام داده ایم. اما باید توجه داشت که رای سفید، نوعی دوگانگی در گفتار و عمل است. رای دادن، یعنی نظام را قبول دارم؛ سفید دادن یعنی هیچ کدام از این افرادی را که نظام تایید کرده، قبول ندارم! مثل امروز که بسیاری افراد در مسئولیت های مختلف، نظام و امام و رهبری را قبول دارند، اما برخلاف نظام و امام و رهبری عمل می کنند و حتی حرف می زنند! ضمن آنکه رای سفید، اقدام دشمن شاد کنی است و همین اندازه محل ایراد و اشکال است چراکه اقدام دشمن شاد کن، برخلاف خواست امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری است. حضرت آقا در ماجرای لیست انگلیسی خبرگان تصریح فرمودند: «در زمینه ی انتخابات، دشمنان دارند تلاش میکنند. مردم باید آگاه باشند و نقطه ی مقابل آنچه آنها میخواهند، عمل کنند». (بیانات در دیدار با مردم تبریز ۱۳۹۴/۱۱/۲۸) ۱۴۰۰ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 474، آیات 59 تا 66 🗓1400/02/29 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
474.mp3
398.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 474 🗓1400/02/29 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 27🌷 👇👇👇 👈 سرچشمه دروغ 👉 دروغ معمولًا از یکی از نقاط ضعف روحی سرچشمه می گیرد: گاهی انسان بخاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او و از دست دادن موقعیت و مقام، دروغ می گوید. زمانی بخاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و شهوات دیگری زبان به دروغ می گشاید و از این وسیله نامشروع برای تأمین مقصود خود کمک می گیرد. گاهی تعصبهای شدید وحب و بغضهای افراطی سبب می شود که انسان به نفع کسی که مورد علاقه اوست یا به زیان کسی که مورد نفرت و کینه او می باشد بر خلاف واقع سخن بگوید. زمانی برای آنکه خود را بیش از آنچه هست بنمایاند و اظهار علم و اطلاع کند در مسائل مختلف علمی و تاریخی و امثال آن دروغ می گوید. ولی در حقیقت تمام این صفات رذیله که ریشه صفت دروغ را تشکیل می دهند از کمبود شخصیت و ناتوانی روح و ضعف ایمان ناشی می گردد. کسانی که به شخصیت خود مؤمن نیستند و دارای روحی ناتوان و زبون می باشند برای نیل به مقاصد خود و فرار از ضررها به دروغ و تزویر و تقلب و خیانت متوسل می گردند، بعکس افراد توانا و با شخصیت تکیه بر شخصیت و توانایی خویش می کنند و پیروزی خود را در آنها می جویند. همچنین کسانی که ایمان کامل به قدرت لایزال الهی دارند و سرچشمه تمام برکات و پیروزیها و موفقیتها را در گرو اراده نافذ او می دانند، قدرت او را مافوق همه قدرتها و حمایت او را بالاترین حمایتها شناخته اند، دلیلی ندارد که برای نیل به منفعت یا دفع ضرری متوسل به خلاف واقع گردند و دروغ پردازی کنند. و گاهی نیز بخاطر عدم توجه به مضارّ دروغ و اهمیت راستگویی، یا آلودگی محیط خانوادگی، یا محیط اجتماع و معاشرین، این رذیله خطرناک در انسان ریشه می دواند. یکی دیگر از عوامل مهم دروغگویی احساس کمبود شخصیت و عقده حقارت است. کسانی که گرفتار چنین عقده ای هستند سعی می کنند با انواع دروغها و لاف و گزافها حقارتی که در خود احساس می نمایند جبران کنند. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» شماره 27🌷 👇👇👇 👈 راه درمان دروغ 👉 با توجه به عواملی که در ایجاد این صفت و ریشه دار ساختن آن مؤثر است راه درمان آن نسبتاً روشن خواهد بود و بطور کلی برای درمان این انحراف اخلاقی باید از طرق زیر اقدام نمود: 1- قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی، فردی و اجتماعی این رذیله زشت متوجه ساخت و با تدبیر و تفکر در آیات قرآن مجید و سخنان پیشوایان بزرگ دین و تجزیه و تحلیلهایی که قبلًا بیان شد و گفتار بزرگان، درست سنجید که منافع فرضی دروغ هرگز نمی تواند با آن همه مفاسد برابری نماید. همچنین باید مبتلایان را متوجه ساخت که اگر دروغ در پاره ای از موارد نفع شخصی هم داشته باشد نفعش آنی و بسیار زودگذر است، زیرا هیچ سرمایه ای برای یک انسان در اجتماع- در هر شرایط و هر مقامی باشد- بالاتر از سرمایه اعتماد و اطمینان مردم نسبت به وی نیست که بزرگترین دشمن آن همین دروغ است. نکته قابل توجه اینکه بعضی تصور می کنند ممکن است انسان دروغهایی بگوید بدون اینکه هرگز فاش گردد و موجب سلب اطمینان شود. ولی این موضوع اشتباه بزرگی است زیرا تجربه نشان داده که در غالب موارد خلافگویی شخص فاش می گردد و نکته آن این است که هر حادثه ای در خارج رخ می دهد پیوندهای گوناگونی با زمان و مکان و اشخاص و حوادث دیگر دارد شخصی که می خواهد حادثه ای را- که وجود خارجی ندارد- با گفتار خود خلق کند، تنها یک حادثه مجرد از تمام پیوندها می آفریند و اگر خیلی زیرک و با هوش باشد ممکن است چند دروغ دیگر هم قبلًا در اطراف آن فکر کند و پیوند حادثه دروغی اصلی را با این حوادث برقرار سازد. ولی او هرگز نمی تواند همه پیوندهای ممکن را با تمام حوادث دیگر پیش بینی کند و رابطه آنها را در نظر بگیرد و لذا غالباً پس از چند سؤال مختلف از توجیه گفته ها عاجز می ماند. بعنوان مثال به قضاوت جالب امیر مؤمنان علی علیه السلام در مورد جوانی که پدرش با اموال فراوان همراه عده ای به سفر رفته بود و هنگام بازگشت، همراهان او مدعی فوت او بودند. توجه کنید: متهمین که در حقیقت قاتلان پدر آن جوان بودند در برابر سؤالهای متعددی که حضرت درباره جزئیات بیماری و فوت و کفن و دفن آن مرد فرمود، خیلی زود رسوا شدند زیرا آنها فقط با هم تبانی کرده بودند که متفقاً بگویند او بیمار شده و مرده است، اما در کجا و کدام ساعت روز و چه کسی او را غسل داده و کفن کرده و نماز بر او خوانده و دهها مانند آن، تبانی نکرده بودند و در حقیقت در همه اینها نمی توانستند تبانی کنند. به همین دلیل زیرک ترین فرد دروغگو در برابر یک بازرسی ساده ممکن است دروغش فاش گردد. بخصوص اینکه پیوندهای قلابی و ساختگی که انسان برای دروغهای خود می سازد- چون واقعیت ندارند- درست بخاطر او نمی مانند و لذا اگر در فواصل مختلفی از شخصی دروغگو سؤال شود گرفتار تناقض و پریشان گویی خواهد شد و این تناقض گویی یکی دیگر از عوامل فاش شدن دروغ آنهاست و اینکه می گویند: «دروغگو حافظه ندارد» یک نکته اش همین است یعنی در واقع هر قدر هم حافظه قوی داشته باشد موضوع، موضوعی نیست که بتوان آن را به حافظه سپرد! 2- ایجاد شخصیت: یکی دیگر از مؤثرترین طرق درمان دروغ، پرورش شخصیت در افراد است زیرا همانطور که دانستیم یکی از عوامل مهم روانی دروغ، احساس حقارت و کمبود شخصیت است، و در حقیقت دروغ گفتن یک نوع عکس العمل برای جبران این موضوع است. اگر مبتلایان به دروغ احساس کنند صاحب نیروها و استعدادهایی در درون خود هستند که با پرورش آنها می توانند ارزش و شخصیت خود را بالا ببرند، نیازی به توسل جستن به دروغ برای ایجاد شخصیت قلابی در خود نمی بینند. بعلاوه باید به اینگونه افراد فهماند که ارزش اجتماعی یک انسان راستگو که با این فضیلت اخلاقی توانسته است جلب «اطمینان عمومی» را بکند مافوق تمام ارزشهاست و سرمایه معنوی بزرگی از «وجاهت اجتماعی» که آنها در اختیار دارند بالاترین سرمایه ها می باشد که هیچ سرمایه مادی نمی تواند با آن برابری کند، و با این سرمایه می توانند همه گونه امکانات مادی نیز برای خود فراهم سازند. ادامه دارد... ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| سخنران: آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی موضوع: وسوسه شیطان امام علی (ع) در یکی از فرمایشات خود به این موضوع اشاره می کند که شیطان چه مقدار در انجام کارهای نادرست انسان ها نقش دارد. قرآن در این زمینه می فرماید که در قیامت متخلفین را پیش می آورند و آنها می گویند که شیطان ما را مجبور به انجام گناه کرد. در این زمان شیطان را حاضر می کنند و از او در این باره می پرسند. شیطان می گوید که اینطور نیست من فقط به اینان پیشنهاد دادم و آنها خود قبول کردند. انسان ها از کمی تقوا به اختیار خود شیطان را همراهی می کنند. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
⁦🖼️⁩ 💠 شاخص‌های یک نماینده‌ صالح ⁦⁦1️⃣⁩ 🔸 مردم کسی را انتخاب بکنند که خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
شماره ۴ 👇👇👇👇 چرا رای بدهم وقتی وضعیت اقتصادی ما فرقی نمی کند؟ هر سال هم بدتر از پارسال! نکته اول: اصل شرکت در انتخابات، واجب شرعی و سیاسی محسوب می شود و نیت در رای دادن، اقتصاد و معیشت نباشد؛ بلکه تقویت نظام اسلامی و رضای الهی باشد. نکته دوم آنکه، در انتخاب به کسی رای دهیم که به فکر مردم و مشکلات آنان باشد؛ نه اینکه به خاطر تعلقات سیاسی و حزبی به شخص خاصی رای دهیم. ملاک در رای دادن همان رعایت ویژگی های اصلح است که خواهیم گفت. اگر کوتاهی کنیم، و یا اصلا رای ندهیم، یا سفید بدهیم، نباید توقع کنیم چرا برای مردم کاری نمی کنند، خودتان باید کسی را انتخاب کنید که برایتان کار کند. و نکته سوم اینکه اگر مسئولین کوتاهی کردند، ما نباید کوتاهی کنیم و توصیه های رهبر انقلاب را در مسایل اقتصادی جدی بگیریم. اگر در عرصه های علمی، پزشکی، فناوری های نوین، هسته ای، دانش های بنیادین، علوم عقلی و فقهی و کلامی، عرصه های دفاعی و نظامی دریایی و هوایی و.. پیشرفت داشته ایم، به دلیل اطاعت از رهبری بوده است. اما در عرصه اقتصادی چون به توصیه و امر و نهی های رهبری عمل نمی کنیم، پیشرفتی هم نداریم. ما همچنانکه در عرصه نظامی «قاسم سلیمانی» مطيع محض ولایت داریم، یک «قاسم سلیمانی» در عرصه اقتصادی می خواهیم. هم در بین مسئولین و هم در بین خود ما مردم که همچون سربازان ولایت عمل کنیم چه کنیم وقتی رهبر انقلاب هشت سال پیاپی، شعار اقتصادی می دهند، اما مردم و مسئولین اهتمام و اقدام جدی نمی کنند: حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف (سال ۸۸). همت مضاعف کار مضاعف أسال۸۹)، جهاد اقتصادی (سال ۹۰)، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی (سال ۹۱)، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی (سال ۹۲) اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی (سال ۹۳)، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل (سال ۹۵)، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال امسال ۹۶). همه برای ما و مسئولین بوده، واما هیچکدام به میزان کافی به این شعارها جامه عمل نپوشاندیم۔ ۱۴۰۰ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9