eitaa logo
نوشته
98 دنبال‌کننده
126 عکس
137 ویدیو
2 فایل
احادیث کاربردی سخنان زیبا و کاربردی حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدف ریزش حداکثری مردم و نیامدن مردم پای صندوق رای است ... و بعدش .... 🆔 https://t.me/havas_anlain/180 https://eitaa.com/neveshteh313/3702
خدا رحمت کند، یک استادی داشتیم، درباره می‌گفتند این آدم‌های بزرگ، با تحول احوال، ذره‌ای دگرگونی در آنها ایجاد نمی‌شود؛ دیروز هجده هزار نفر با او بیعت کردند و بعد، حداقل هفت هشت هزار نفر پا به رکابش آمدند، و شب وقتی از مسجد به بیرون می‌آید، تنهاست، اما هیچ تحولی در او پیدا نمی‌شود؛ همان شجاعت و همان استواری در او هست؛ نه تردید می‌کند، نه شک می‌کند، نه سست می‌‌شود. در این تحولاتی که در عالَم پیش می‌آید، کسانی می‌توانند بمانند که باشند و آمدوشدِ این حادثه‌ها و این اتفاقات، آنها را زیرورو نکند.» (کتاب تربیت ولایی، ص۱۷۷) ☑️ @mirbaqeri_ir https://eitaa.com/neveshteh313/3703
حزن دائم سالک از زمان شروع سلوک تا زمان رسیدن به لقای محبوب دائماً حزنی در دل دارد. حزن از اینکه مبادا عمر به پایان رسد و او به مقصود نرسد. «همین حزن، سالک را هدایت می‌کند به مقصود».«به محض انقطاع رشتۀ حزن از قلب، فیوضات معنویه منقطع گردد» «اگر قلب شاد و خندان باشد، هم او را بهره‌ای از معارف نخواهد بود» ؛ «در دل محزون است و صورتش خندان».پس حزن قلبی نباید به عبو س بودن صورت و بداخلاقی بینجامد. مؤمن ترش‌خو و عبوس نیست و اهل قهقهه نیز نیست و خنده او مانند رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم تبسم است. سالک تبسمی نمکین بر لب دارد، تبسمی که خود حاکی از حزنی درونی است . سالک در طول سلوک الی الله قبض و بسط دارد. در حال قبض نباید «بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ» از دست برود و در حال بسط نباید «حُزنُه فی قَلبِه» کم‌رنگ شود.  کتاب سیر و سلوک (طرحی نو در عرفان عملی شیعی) صفحه ۳۲۰ و ۳۲۱ @sserfan
چرا ما اندوهگین می‌شویم؟ قرآن کریم و سنت و سیره نبوی عوامل حزن و اندوه را 1⃣دنیاگرایی و 2⃣ پیروی از شهوات 3⃣و کوتاهی در انجام وظیفه می‌داند. چگونه می‌توانیم غم دنیایی را از دل خود بیرون کنیم و آن را به دل راه ندهیم؟ ✅ عرفان با مبانی دنیازده نبودن از طریق 1⃣ زهد 2⃣ و تسلیم بودن در برابر قضا و قدر الهی 3⃣و توکل بر اینکه تنها قدرت ممکن در همه عوالم هستی خداوند متعال است، در انسان نگرشی عمیق به‌وجود می‌آورد و اهداف متعالی قرآنی را در عمل و عقیده دنبال می‌کند. http://T.me/sserfan https://eitaa.com/neveshteh313/3705
حواريون از حضرت عيسى عليه السلام سؤال كردند: سخت ترين چيزها چيست؟ حضرت فرمود : سخت ترين چيزها خشم خداست. عرض كردند : چگونه مى توان خود را از خشم خدا نگه داشت؟ فرمود : به اين كه خشمگين نشويد. الإمامُ الرِّضا عليه السلام : قالَ الحواريُّونَ لِعيسى عليه السلام : أيُّ الأشياءِ أشَدُّ؟ قالَ : أشَدُّ الأشياءِ غَضَبُ اللّه ِ . قالوا: فيما يُتَّقى غَضَبُ اللّه ِ؟ قال: بأن لا تَغضَبُوا https://eitaa.com/neveshteh313/3706
اولیای الهی چگونه عجب را از خود دور می‌کردند؟! اولیاء خدا برای این که دچار عُجب نشوند، هر آن گاهی اعمال خود را به بزرگان عرضه می‌دارند و از آن‌ها نصیحت می‌خواهند. در جلسه‌ای که قرّاء را به محضر آیت‌الله العظمی گلپایگانی برده بودند، ایشان به آن‌ها گفتند: من حمد و سوره‌ام را می‌خوانم، ببینید درست است یا خیر. آن هم در اواخر عمر شریفشان، آن مرجع تقلید! عُجب ندارد که بگوید: من خودم احکامش را می‌دانم، من می‌گویم: اگر در قرائت این‌طور شود، این است و ...عُجب، انسان را بیچاره و زمین‌گیر می‌کند. https://eitaa.com/neveshteh313/3707
امشب چه نماز شبی خواندم! خوب گرفتار همان نماز شب هستی. آن روز چه زیارتی رفتیم، عجب زیارتی بود، پس هنوز در آن زیارت، گیر هستی و دیگر یاد خدا نیستی، یاد عمل خود هستی. لذا باید بدانی خدا آن حال را هم به تو داده، مگر برای تو بوده است!؟ پروردگار عالم به تو لطفی کرده و حالی داد و آن روز زیارتت آن‌گونه بوده، دیگر رهایش کن. آن کسی را که به تو حال داد، بچسب. آیت الله قرهی https://eitaa.com/neveshteh313/3708
اما قضيه‌ی کاشف الغطا همين بود که وقتي مي‌خواست براي درس برود،‌مشاهده کرد که دخترش سر خود را شانه مي‌کند و حس کرد که اين شوهر مي‌خواهد. لذا روي منبر درس خود را گفتند و بعد از درس گفتند من يک دختر دارم و او را به يک طلبه‌ی متدين مي‌دهم. مرحوم آقا شيخ محمدتقي «رضوان‌الله‌تعالي‌عليه» صاحب مسترشدين ايستاد و نشست. به او گفتند به خانه بيا و او هم به خانه آمد. کاشف الغطا به او گفت چه داري؟ او گفت هيچ ندارم الاّ چند کتابي که در حجره است. گفت صبر کن تا از دختر بپرسم. به دختر گفت اين جواني که به خواستگاري تو آمده، از شاگردان خوب و متدين من است. آيا حاضري با او ازدواج کني. دختر ساکت شد. کاشف الغطا هم به آقا شيخ محمدتقي گفت که دخترم حاضر است و چيزي هم نمي‌خواهيم. در خانه‌ی ما يک اطاق اضافه هست و همين اطاق را امشب براي تو حجله مي‌کنم. همان وقت عقد را خواند و يک جهيزيه‌ی ضروري در اطاق به عنوان جهيزيه گذاشت و آنها شب به حجله رفتند. قبل از اذان صبح مرحوم کاشف‌الغطا در زدند و گفتند براي شما آب گرم کردم. غسل کنيد تا نماز شبتان از بين نرود. آنها هم غسل کردند و اين زن و شوهر رسيدند به آنجا که مجتهدين و مراجع تقليدي تحويل جامعه دادند. https://eitaa.com/neveshteh313/3709
برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌ کنند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟ اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست. https://eitaa.com/neveshteh313/3710
روایت شده: از حضرت زین العابدین علیه السّلام پرسیدند: چه شده کسانی که به شب زنده داری برمی خیزند چهره شان از همه کس نیکوتر است؟ فرمود: به خاطر اینکه اینان، با خدا خلوت می‌کنند، حق تعالی از نور خویش به چهره ایشان می‌تاباند. https://eitaa.com/neveshteh313/3711
بخواب اکنون وقت برخاستن نیست... شیخ برقی به سند معتبر از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده: برای شب شیطانی است، که او را «رها» می‌گویند، هرگاه بنده ای از خواب بیدار شود، و برخاستن برای نماز شب را قصد کند، آن شیطان به او می‌گوید: اکنون وقت برخاستن نیست، بار دیگر که بیدار شود، و بخواهد برخیزد، باز می‌گوید: وقت برخاستن نشده، یعنی زود است، پس پیوسته او را از برخاستن باز می‌دارد و او را حبس می‌کند تا فجر طلوع کند، چون فجر پدیدار شود، در گوش او ادرار می‌کند، و از او دست برمی دارد، درحالی که به خود می‌بالد، و از نخوت و ناز دم خود را می‌جنباند!! 📖 مفاتیح الجنان https://eitaa.com/neveshteh313/3712
🔹اهمیت حفظ زبان 🟤خدا سوگند، پرهيزكارى را نديده ام كه تقوا براى او سودمند باشد مگر آن كه زبان خويش را حفظ كرده بود، و همانا زبان مؤمن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست. زيرا مؤمن هر گاه بخواهد سخنى گويد، نخست مى انديشد، اگر نيك بود اظهار مى دارد، و چنانچه ناپسند، پنهانش مى كند، در حالى كه منافق آنچه بر زبانش آمد مى گويد، و نمى داند چه به سود او، و چه حرفى بر ضرر اوست. ▫️وَ اللَّهِ مَا أَرَى عَبْداً يَتَّقِي تَقْوَى تَنْفَعُهُ حَتَّى [يَخْتَزِنَ] يَخْزُنَ لِسَانَهُ، وَ إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِهِ وَ إِنَّ قَلْبَ الْمُنَافِقِ مِنْ وَرَاءِ لِسَانِهِ، لِأَنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ تَدَبَّرَهُ فِي نَفْسِهِ، فَإِنْ كَانَ خَيْراً أَبْدَاهُ وَ إِنْ كَانَ شَرّاً وَارَاهُ؛ وَ إِنَّ الْمُنَافِقَ يَتَكَلَّمُ بِمَا أَتَى عَلَى لِسَانِهِ، لَا يَدْرِي مَا ذَا لَهُ وَ مَا ذَا عَلَيْهِ 📘 نهج البلاغه خطبه_176 https://eitaa.com/havaliiekhoda https://eitaa.com/neveshteh313/3713