نمرات نهایی دانشجویان - دانشگاههای کاشان و اصفهان و بیرجند - نظام اندیشه 2- بهار 1400 .pdf
439.5K
🔸 نمرات نهایی درس نظام اندیشه 2
استاد صالحی
ترم دوم سال تحصیلی 1399 - 1400
فایل PDF
#نظام_1
🔴 لینک ورود به محیط کلاس نظام اندیشه 1 برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/andishe
🔻پنجشنبه ها، ساعت ١١:٣٠ الی ١٣
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم.
(+ خانم فاطمه مظاهری
+ خانم زهرا ذیلائی
+ خانم زهرا میرزایی
+ خانم سعیده میرزایی
+ خانم مرضیه محمدیان
+ خانم عارفه خراسانیان
+ خانم نگین رنجبر )
🔻جلسه ۴ درس #نظام_1
04- نظام 1 - تابستان1400.mp3
18.73M
🔸 جلسه ۴ 👆 #نظام_1
- پنجشنبه ٢١ مرداد ١۴٠٠
- ارائه آقای حسن یاسین، خانم زینب رضایی، و خانم زهرا عسکر حکیمی
- تمایز «من حقیقی و عالی» (حقیقت روح) و دوستانش (ملائکه ومؤمنان) درجبهه حق، از «من موهوم وسافل» (بدن پنداری) و طرفدارانش (شیاطین و کافران) درجبهه باطل
- هر اقدام و انتخاب زندگی انسان، یا صعود در خودشناسی با کشف حقیقت روحش و شکوفایی استعداد خلافت الهی اوست، یا (خدای نکرده) سقوط در خودشناسی با دفن روح در خاک بدن و خود را بدن دیدن و تابع امیال نفسانی و شیطانی وبرخلاف احکام روح الهی زندگی کردن است.
- فریب شیطان این است که القا میکند که حقیقت مَنِ تو، تنِ توست!
- به دروغ من موهوم (تن) را جای من حقیقی (روح) جا میزند، که "من تو همین تن است!". امیال بدنی که تابع و فرعی از وجود ما هستند را بعنوان حقیقت اصلیِ ما القا میکند.
- فریب شیطان در خودشناسی ما باعث میشود که، بجای اینکه در باور و انجام امور زندگیمان، بدن فرع و روح اصل باشد و بدن ابزار کمال روح شود، بدن را اصل میبینیم و روح را فرع آن، که استعدادهای نامتناهی روح را اسیر در امیال محدود بدنی میکنیم.
- وقتی آدم باور کند که حقیقت من او تن است، تمام استعدادهای نامحدود «روح» خود را در بدن و عالم محدود مادی دنبال کند!
🔸
⭕️ تکلیف الزامی جلسه:
🔻 گوش دادن صوت چهارم از پنج جلسه بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، وخواندن فیش متنی مربوطه، و آمادگی برای کنفرانس یا ارسال در خصوصی @msalehi
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
جلسه بعدی:
✅ شنبه ٣٠ مرداد ١۴٠٠
✅ ساعت ١١:٣٠ الی ١٣
🔸
@Nezam_Andishe
هدایت شده از هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
دنیا برای تجلی حقیقت انسان کوچک است - استاد عابدینی .mp3
1.76M
💥 *دنیا برای تجلی حقیقت انسان کوچک است!*
🔸باتوجه به اینکه انسان تنها موجودی است که *"نَفَختُ فیهِ مِن روحی"* درش اتفاق افتاده، باتوجه به اینکه بهترین خلق الهی است و با توجه به اینکه خلیفه الله است؛ عالَم دنیا نمی تواند پاسخگوی عالَم وجودی انسانی باشد که همه این مسئولیت ها رو برعهده دارد.
📚برگرفته از سلسله جلسات شرح روایات موت و معاد #استاد_عابدینی (کانال تا ابد زندگی)
🌿 @ta_abad_zendegi
📌دانلود مستقیم جلسات معاد👇
🌐 eitaa.com/abedini/2350
🌷 @abedini
🔸
@Salehy
#نظام_1
🔴 لینک ورود به محیط کلاس نظام اندیشه 1 برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/andishe
🔻امروز شنبه ، ساعت ١١:٣٠ الی ١٣
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم.
(+ خانم زهرا ذیلائی
+ خانم فاطمه مظاهری
+ خانم حدیثه مظاهری
+ خانم مهدیه صلاحی
+ خانم زهرا میرزایی
+ خانم فائزه مولایی بیدگلی
+ خانم کیمیا مبشری
+ خانم مرضیه محمدیان
+ خانم عارفه خراسانیان
+ خانم فاطمه متشکر
+ خانم معصومه فصاحت
+ خانم نگین رنجبر )
🔻جلسه ۵ درس #نظام_1
05- نظام 1 - تابستان1400.mp3
17.47M
🔸 جلسه ۵ 👆 #نظام_1
- شنبه ٣٠ مرداد ١۴٠٠
- ارائه خانم زینب رضایی، و خانم زهرا عسکر حکیمی
- انسانِ اسلام، اسمِ خداست (تجلی الروح و اسم اعظم و خلیفه و عبد محض و عین ربط به خداست)، نه خداست و نه بریده از خداست.
- حقیقت الروح، ولایت تام الهی و خلیفه مطلق خداست که در جان پیامبر خاتم و عترتش بصورت جامع و تام جلوه کرده است
- تبیین مقام «خلیفة الله مطلق» (حقیقت الروح) در پنج تعبیر دینی:
١. تجلی اعظم الهی
٢. ظهور مطلق الهی
٣. اسم اعظم الهی (کلمه تامه الهی)
۴. وجه الله اعظم
۵. آیت کبری (آیت الله اعظم)
- رابطه میان انسان کامل خليفة الله (ظهور مطلق حق) با مخلوقات دیگر (ظهورات مقید)، و رابطه این مظاهر با خدای سبحان (وجود مطلق حق)
- مراتب انبیاء و اوصیاء در تجلی حقیقت الروح و مراتب اسم اعظم الهی
- تاثیر دشمنی شیطان، در میدان منِ موهوم است که انانیّت و تکبّر و شرک است.
راه مبارزه با او هم از بین بردن این میدان نفوذ اوست، با عبودیت و اخلاص (خالص شدن از انانیت) و شکر الهی تحت رضایت و ولایت الهی، که موجب الحاق به مرتبه مخلَصین است
- دو بال حرکت انسان:
1. فطرت شوق به کمال (حب، سلام به ولیّ الهی، اتصال به منِ حقیقی وخوبیها، حمد خدا به کمالات، اتيان واجبات)
2. فطرت فرار از نقص (بغض، لعن به دشمنان ولیّ الهی، انقطاع از منِ موهوم و بدیها، تسبیح خدا از نقصها، ترک محرمات)
🔸
⭕️ تکلیف الزامی جلسه:
🔻 صوت پنجم از بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)»، و فیش متنی مربوطه، و آمادگی برای کنفرانس یا ارسال در خصوصی @msalehi👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
@Nezam_Andishe
#نظام_1
🔴 لینک ورود به محیط کلاس نظام اندیشه 1 برای دانشجویان «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان» در بستر اسکای روم با گزینه میهمان👇
🌐 http://www.skyroom.online/ch/amin1306/andishe
🔻پنجشنبه ها، ساعت ١١:٣٠ الی ١٣
✅ تا دقایقی دیگر خدمتگزار هستیم.
🔻افراد علاقمند هم میتوانند بعنوان مهمان شرکت کنند.
✅حاضرین درس امروز👆 ( + خانم سعیده میرزایی + خانم مطهره کرباسی )
🔻جلسه ۶ درس #نظام_1
🔸افرادی که تکلیف جلسه امروز را انجام دادند، و از مطالب خوب افرادی که ارائه نمودند استفاده کردیم.
(+ خانم فاطمه مظاهری
+ خانم زهرا ذیلائی
+ خانم فائزه مولایی بیدگلی
+ خانم کیمیا مبشری
+ خانم مرضیه محمدیان
+ خانم زینب رضایی
+ خانم مطهره کرباسی
+ خانم معصومه فصاحت
+ خانم زهرا میرزایی
+ خانم حدیثه مظاهری
+ خانم نگین رنجبر
+ خانم سعیده میرزایی
+ خانم مهدیه سلطانی سمیرمی
+ آقای حیدرعلی اشراقی )
🔻جلسه ۶ درس #نظام_1
06- نظام 1 - تابستان1400.mp3
20.67M
🔸 جلسه ۶ 👆 #نظام_1
- پنجشنبه ۴ شهریور ١۴٠٠
- ارائه خانم زهرا عسکر حکیمی
- جنت آدم، در بهشت مثالی نزولی (که مجسم و محسوس است، با احکام مادی، ولی مجرد از جنس مادی (قوه) است ولذا تغییر و گذران تدریجی در آن نیست)
- چشیدن فریب شیطان، چشیدن ظهور اسم مضل و مضر و مذل و مغوی و... در دشمنی شیطان و ترسیم نوع فریب شیطان، و رسوا شدن القائات او در برابر حیات طیبه انسان بود
- فطرت شوق به کمال، با چشیدن بهشت مثالی و حیات طیبه الهی در آن، با سرشت انسان آمیخته شد
- فطرت فرار از نقص، با نفرت از فریب شیطان و درک زشتیِ برهنگی عورت حیوانی و نقصهای آشکار شده از توجه به عالم کثرت ایجاد شد، ولذا نفرت از توقف در مرتبه حیات حیوانی و فرار از فریب شیطان هم در سرشت انسان تنیده شد.
- هبوط اول، هبوط عداوتی (حیوانی)، و فرو رفتن در تعلقات عالم کثرت بود، که اگر انسان با توبه رو به هدایت الهی نکند، همینطور به هبوط حیوانی بیشتر در تعلقات زمینی فرو میرود.
- تلقی کلمات الهی و توجه از زندگی زمینی به حیات آسمانی و توبه و برگشت توجه انسان به عالم وحدت
- هبوط اول با توبه تبدیل شد به هبوط دوم، که هبوط هدایتی (انسانی) بود، که پایان مراحل خلقت (قوس نزول و تکوین)، و آغاز هدایت و سلوک با تکلیف شرعی است (قوس صعود و تشریع).
🔸
⭕️ تکلیف الزامی جلسه:
🔻کسانی که نقص در ارسال تکالیف داشتند، کل صوت اول تا پنجم از بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)» با خواندن فیش متنی مربوطه، و ارسال صوت کنفرانس برای هرجلسه در خصوصی استاد @msalehi
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
@Nezam_Andishe
🔸نکات تکمیلی جلسه ۶ #نظام_1
🔻در مراحل نزول خلقت آدم، پس از:
مرحله اول خلقت در نفخه روح الهی بر بدن یا تعلیم اسماءالهی به آدم،
و مرحله دوم در سجده ملائکه (طاعت و محبت و خدمت به ولایت روح آدم) و تمرد شیطان (معصیت و عداوت و خصومت با ولایت روح آدم)،
حال میرسیم به مرحله سوم خقلت آدم، که ادراک تجلیات حقایق اسماءالله در بهشت عالم مثال نزولی، و شناخت انس و صدق ملائکه، و شناخت دشمنی و دروغ شیطان در آن عالم است.
مرحله چهارم هبوط اول است.
مرحله پنجم تلقی کلمات الهی و توبه با آن است
مرحله ششم هبوط دوم است.
🔻بهشت برزخ نزولی آدم، برای چشیدن حقایقی از زندگی آسمانی با جذبه تمایلات الهی، و چشیدن شکوه وشکوفایی حیات طیبه انسانی است
🔻 اول در بهشت، درک کمال هست، اما درک حدود و نقص ها و دردهای عالم مادی نیست. نه درد گرسنگی و تشنگی، و نه زشتی عریانی و زحمت حرارت خورشید ومشقات دنیا.
سپس بعد از هبوط اول، نقصها و سوآت بدن را ادراک میکند
🔻خمیرمایه حیات انسانی نفس، و «فَألهَمها فُجورَها و تقواها» در بهشت مثالی محقق شد. آدم در آن بهشت، هم کمال حیات طیبه را یافت، و هم نقص درحیات حیوانی وهبوط از بهشت را شناخت.
هم الهام فطری به تقوای نفس وجذبات اسمائی و دوستی ملائکه را شناخت، و هم با شناخت فریب شیطان و یافتن اثرش درهبوط، الهام فطری به نحوه فجور نفس و ریشه وساوس و دشمنی شیطان را شناخت
🔻چشیدن حیات انسانی در بهشت، انسان را با داشتن بدنِ حیوانی دارای استعدادِ حیاتِ انسانی و روحانی قرار داد. انسان اگر حیات طیبه روحانی و انسانی را در بهشت نمیچشید و مستقیم بدن با تمایلات حیوانی را درک میکرد، خودش را متوقف و محدود در همان مرتبه میدید و حیوان میشد.
🔻وقتی ادراک بدن و تمایلات حیوانیِ آن از دریچه بیکران روح و حیات انسانی در بهشت آشکار شد، انسان در عین درک بدن خودش را متوقف در آن نمیبیند و از منظر غلبه احکام روح بر احکام بدن به تدبیر بدن و زندگی زمینی با بدن مادی میپردازد. توقف در بدن و آشکاری عورت بدن برایش زشت شده، و زیباییش را در حیای روح و رعایت حکم روح و مقصد حرکت روح بسوی خدا در زندگی با بدن میداند.
🔻انسان در بهشت یافت که حیات روحانیش «لاَ تَبْقَى إِلاَّ بِالْأَمْرِ وَ اَلنَّهْي»، یعنی حیات طیبه روح انسانی، بقاء و کمالش به عین اتصال بودنش به «امر و نهی الهی» است، لذا می یابد تأمین نیازهای بدن و تمایلات حیوانی را هم اگر از دریچه روح و با اتصال به «امر و نهی الهی» انجام دهد در متن زندگی در زمین هم حیاتش روحانی و زندگیش آسمانی خواهد بود. امر و نهی الهی، غذای حیات روح هستند، چرا که روح از سنخ عالم امر است و هرقدر ظهور امر الهی شود عمق و وسعت حیات روحانیش بیشتر شده، و خودش متن امر الهی و مشیت الهی میشود، آنطور که مثل اولیاء و انبیاء در دنیا و مثل بهشتیان در آخرت «اراده اش عین ظهور اراده الهی شده» و «مظهر کن فیکون الهی» میشود که با اراده روحانی او حقایق محقق میشوند:
- لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فِيها وَ لَدَيْنا مَزِيدٌ (ق ٣۵)
- لَهُمْ ما يَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ (الزمر ٣۴، اشوری ٢٢)
- لَهُمْ فِيها ما يَشاؤُن (النحل ٣١، الفرقان ١۶)
- هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُون (الانبیاء ١٠٢).
- عَبدي! أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ أَجْعَلُكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَجْعَلُكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ يَكُونُ أَجْعَلُكَ مَهْمَا تَشَاءُ يَكُونُ.
- يَا اِبْنَ آدَمَ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ.
- يَا اِبْنَ آدَمَ، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ، أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِلشَّيْءِ: كُنْ فَيَكُونُ.
(کلیات احادیث قدسی ج١ ص٧٠٩ و ٧١٣)
🔻شجره ممنوعه، در وجه کثرت شاخ و برگش تجلی کثرت دنیا و توقف در حدود و نقص ها و مشغول شدن به حبّ دنیاست. اما اگر انسان خود را تابع و تحت توجه نور وجه وحدت همان شجره که روح جامع انسان کامل محمّدی و علم الهیشان هست قرار دهد، به اذن الهی که در وجود ایشان است قدرت غلبه وحدتِ روحی بر کثرت تمایلات بدنی را یافته، و جانش مانند ایشان جامع وحدت و کثرت میشود. هم توجه به روح الهی و نور خدایش در تجلیات هستی دارد و «وحدت را در کثرت میبیند»، و هم توجه به کثرت را عامل اتصالش با وحدت روح الهی یافته و «کثرت را در وحدت میبیند».
🔻دوره جنینی، دوره مشابه جذبه روح در بهشت در طی کردن مراحل خلقتمان هست، روح ما در جذبه الهی بود و جسممان هم از بدن مادر تغذیه مینمود، که ما بدن و حیات بدنی داشتیم، ولی توجه به بدن و درک نیاز گرسنگی و تشنگی و ... را نداشتیم. وقتی بدنیا آمدیم ابتدا غذا خوردن از دنیا با دهان بدن را آغاز کردیم ولی ابتدا غذایی ساده و بسیط (شیر مادر) بود، و بتدریج که از شش ماهگی غذاهای با ترکیبات کثرت از عالم دنیا را خوردیم امکانات بدنی هم رشد و کمال یافت و ادراک انسان به بدنش هم معطوف شده و کم کم عورت و عیب بودن آشکاری آنهم برایش پیدا شد، تا به سن بلوغ برسد که تمام غرایز بدنی و تمایلات حیوانی در خلقت بدنی او به کمال خلقتش برسد و عقل قوی برای تدبیر آن غرایز هم در انسان کامل شود، تا مراحل خلقت و نظام تکوینی انسان در قوس نزول تمام شده، و همانجا مراحل نظام تشریع و تکلیف شرعی انسان در قوس صعود آغاز شود.
🔸
@Nezam_Andishe
نظام اندیشه - استاد صالحی
#انسان_شناسی_قرآنی #تکلیف_عمومی 🔸کلیه شاگردان درس نظام انديشه اسلامی موظفند که صوت جلسات #اول تا #پ
287.4K
🔸دقت بفرمایید که:
*تکلیف کلاسی* (3 نمره) در گوش دادن پنج جلسه این👆 بحث *«حقیقت قرآن جمال امام زمان (علیه السلام)»* است (نه صوت کلاسهای آنلاین)، که برای هر جلسه از تکلیف یک صوت کنفرانس حداقل پنج دقیقه ای در خصوصی استاد @msalehi بفرستید.
🔻 لینک دسترسی به فایل صوتی آن پنج جلسه مربوط به تکلیف👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
07- نظام 1 - تابستان1400.mp3
19.55M
🔸 جلسه ٧ 👆 #نظام_1
(جلسه آخر)
- پنجشنبه ١١ شهریور ١۴٠٠
- بیان مراحل ششگانه خلقت انسان در قوس نزول تکوینی، که پایان آن، آغاز مراحل قوس صعود و تکلیف شرعی در انسان است
- تکلیف شرعی و سلوک و صعود انسان، با محبت و اطاعت از خلیفة الله (امام/ انسان کامل) است، که موجب قرب الهی و عبودیت مورد رضای خداوند میشود
- مسئولیت الهی انسان در شرع، با آغاز مسئولیت انسان در اجتماع و امکان تشکیل خانواده و مسئولیت هایش در آن همراه است. اساساً ظهور اسماء الهی با اطاعت امر خدا در همین روابط خانوادگی و اجتماعی است که محقق میشود. تا همسر نشود ظهور اسم ودود و رحیم در او کامل نمیشود، و تا پدر و مادر نسبت به فرزندش نشود ظهور بسیاری از اسماء الهی تحت اسم رب (در پرورش فرزند) نمیشود، که در آنها خودش هم تربیت الهی می یابد.
- دین و هدایت تشریعی و حیات طیبه انسانی، با ظهور اسماء الهی درون امتحانات همین زندگی خانوادگی انسان است که محقق میشود.
🔸
⭕️ تکلیف الزامی (3 نمره پایانی):
🔻کسانی که نقص در ارسال تکالیف داشتند، با گوش دادن صوت اول تا پنجم از بحث «حقیقت قرآن، جمال امام زمان (علیه السلام)» و خواندن فیش متنی آن، برای هرجلسه یک صوت کنفرانس در خصوصی استاد @msalehi بفرستند
📌دسترسی از لینک زیر👇
🌐 eitaa.com/nezam_andishe/598
🔸
@Nezam_Andishe
🔸نکات تکمیلی جلسه ۷ #نظام_1
🔻انسانی که بُعد روح نامتناهیش در عالم وحدت است، و بُعد بدن محدودش در عالم کثرت است، و احکام روح و وحدت الهی را حاکم و غالب و ظاهر در بدن و عالم کثرت میکند، چنین انسانی «حقیقت جامع میان عالم وحدت و عالم کثرت» شده، و لذا انسان کامل و مخلوق جامع و اسم اعظم الهی میشود که احاطه به تمام مراتب وحدت و کثرت دارد.
🔻 از آغاز تولد هبوط اول و ورود توجه انسان به عالم کثرت شروع شد، و رفته رفته هرقدر توجهش به کثرات بیشتر شد، ادراکات غیبی اش از عالم وحدت فراموشش شد، که بعدا با سلوک شرعی که توجهش از عالم کثرت عبور کند بسوی توحید و عالم وحدت، آن حقایق غیبی اینبار با اختیار و محبتش مورد توجهش قرار میگیرند و مکشوف میشوند.
🔻هبوط اول، قطع توجه از عالم وحدت و توقف در بدن، و توجه و تعلق آگاهانه به بدن و دنیا و عالم کثرت است
🔻 توبه (برعکس هبوط)، انصراف از حب دنیا، قطع تعلق از امیال و کثرات، و توجه به عالم روح و وحدت و توحید الهی یافتن است، در عین تدبیر بدن و آبادی جهان برای رضای خدا، که این توبه با قدرت عقل در توجهش به توحید هدایت الهی و عالم وحدت محقق میشود.
🔻 توبه موجب یافتن هدایت الهی و انس میان انسانها و الفت قلبی و وحدت اجتماعی میشود، و برعکسش هبوط حیوانی موجب ضلالت و عداوت قلبی و گسست اجتماعی و دشمنی میان افراد میشود.
🔻هبوط عداوتی و حیوانی (هبوط اول) با توبه آدم تبدیل میشود به هبوط هدایتی و انسانی (هبوط دوم)
🔻هبوط دوم، آغاز تشریع و تکلیف و مسئولیت انسان در قوس صعود، و پایان مراحل خلقت تکوینی و کامل شدن خلقت و فطرت انسان است.
🔻 بلوغ انسان، پایان مراحل خلقت و آغاز هدایت در هبوط دوم است. کمال خلقت با بلوغ غریزی (کمال خلقت بدن) و بلوغ عقلی (کمال الهام فطری در تشخیص فجور و تقوا، و امکان فهم خطاب شریعت الهی، و پذیرش مسئولیت در برابر حق الله و حق الناس اجتماعی محقق میشود)
🔻 آغاز هدایت دینی با شروع تکلیف شرعی است که انسان با کمال عقلش قدرت فهم هدایت دین را دارد، با توبه و برگشت از حیات حیوانی (در توجه به من موهوم در عالم کثرت) بسوی حیات طیبه انسانی (در توجه به من حقیقی در عالم وحدت).
🔻آغاز قوس صعود، از وقتیست که انسان با بلوغ، امکان ازدواج و تشکیل خانواده دارد، که زمینه انجام وظایف شرعی فردی و اجتماعی و مسئولیتش در برابر همسر و فرزند خانواده و همسایه و همشهری و هر مسلمان و انسانی در جهان است، که شکوفایی اسماء الهی در آنها ایجاد میشود.
🔸
@Nezam_Andishe