از بیداری آمریکایی تا «کار» توحیدی
🔹 این هفته که هفته کار و کارگر بود شاهد قیام جوانانی بود که سالها در زیر امواج ظلمانی معرفت مشرکانهی دانشگاههای آمریکا خفته بودند. در این موج #بیداری_آمریکایی شاهد این بودیم که ذهن همان اساتید لیبرالیسم و کپیتالیسم که سالهای سال، نظریاتِ استثمار و بهرهکشی از کارگران را به ذهن جوانان غربی تزریق نموده بودند، در زیر پوتینهای گارد ملی آمریکا لگدمال شدند. اما نگاه اقتصاد سرمایهداری به کار و #کارگر چیست؟ ریشه ظلم جهانی به کارگران و استثمار از آنان به کجا برمیگردد؟ و راهکار خروج از این نظام فرعونی چگونه است؟
🔹 نگاه غرب به کارگر، کاملاً مادی، حیوانانگارانه و کالاانگارانه است. غرب، کارگر را درکنار پول و زمین، صرفاً یکی از عوامل تولید میداند و لذا دستمزد به کارگر معادل بهره پول و اجاره زمین است. در این نگاه، کارگر طبقهای است که بعلت ضعف درآمد، جزو طبقات ضعیف جامعه قرار میگیرد و لذا تحقیر میشود. حداکثر کاری که برای تکریم کارگر انجام میدهند افزایش حداقلی دستمزد و مزایاست.
🔹 اما نگاه اسلام به کارگر کاملاً متفاوت است. اولاً کارگر طبقهای مادون کارآفرین نیست زیرا در اینجا همه کارگرند حتی کارآفرینان. ثانیاً کارگر طبقهای مادون کارمند هم نیست زیرا کارمند و کارگر همه در ذیل بحث «عمل» و «عامل» در قرآن قرار میگیرند. ازسوی دیگر اجیر شدن و مزدوری کراهت دارد و همه این تقسیمبندیهای موجود در اسلام مردود است. لذا همه کارگرند و این فخر ماست. ضمن اینکه کارگر در اسلام، #خلیفه_الله است و مسجود ملائکه و خداوند او را با نفخ روح خودش در او، اکرام نموده و غایت کار در اسلام، همان رسیدن به #حیات_طیبه میباشد.
🔹 در غرب، کارگر #قیمت دارد زیرا صرفاً بهمثابه کالا به او نگریسته میشود و لذا قیمتگذاری میشود اما در اسلام کارگر #بها دارد و بهای کارش خود خداوند است و لذا برکت موضوعیت دارد. ضمن اینکه کار و عمل در اسلام دو نوع است: صالح و فاسد. لذا هر کاری ممدوح نیست. کاری ارزشمند است که در راستای #صلاح و فلاح فرد و جامعه باشد. ضمن اینکه صِرف عمل صالح هم موضوعیت ندارد بلکه تلازم آن با #ایمان است که میتواند انسان را به حیات طیبه برساند.
🔹 فرقی نمیکند مثل حمیدرضا #الداغی، طراح #معمار باشی یا مثل برونسی، کارگر بنا باشی! مهم مشغولیت نیست؛ #مسئولیت است! الداغی فراتر از اینکه دغدغه کار و شغل و درآمد داشته باشد، از این مؤلفهها هجرت کرد و طبق مسئولیت انسانیاش، دغدغه #معماری_غیرت و #احیای_حیا در جامعه را داشت. اگرچه هنوز هم کسانی با تضعیف #طرح_نور و صورتیبازیهای لیبرالیستی موجب پایمال شدن خون این شهید و تضعیف عمل صالح در جامعه میشوند، اما خون الداغیها درس احیای مفاهیمی چون #عمل_صالح و زدودن مفاهیمی چون Labor را میدهد.
🔹 پس اسلام آمده تا غل و زنجیرهای اسارت جوانان را از دستها و اذهان آنان باز نموده و آنان را به سطوح بالاتر از وهم و فهم و ورود به تفقه، رهنمون گردد. در #معرفت_توحیدی، #هجرت از Labor (نیروی کار) به عامل صالح و هجرت از wage (دستمزد) به اجرت و هجرت از business به کسب، از مؤلفههایی هستند که تحقق آنها لازمهی تحقق #گام_دوم انقلاب اسلامی و رسیدن به جامعهی هجری است. و تحقق این گامها منوط به عزم جوانان روشنفطر در قرن جدید اسلام و ایران است. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
#فرهنگ_مهدویت
سلام دوستان مهدوی
برای فرج امام زمان عج ، دعا کنیم
🌹 انشاءالله دوشنبه «سومین» کلاس مهدویت در سال ۱۴۰۳ با موضوع «چگونگی یاری امام زمان علیه السلام» ساعت ۱۰ الی ۱۱ از طریق برنامه قرار برگزار میشود.🌹
لطفاً با آدرس زیر وارد شوید.
https://room.gharar.ir/71b597c3-7b1a-4865-8921-fa283aadbcdb
اگر برنامه قرار را ندارید ، لطفاً آنرا نصب کنید.
مدرس: چمن خواه
@noonvalghalam1
دریای اردیبهشتی
✍فاطمه میریطایفهفرد
آمده بودند بمانند. پرتغالیها را میگویم. این از قلعههایشان پیدا بود، از استحکام و زیبایی چیزی کم نگذاشته بودند، برای خود زمین بازی، کلیسا و... ساخته بودند.
نه یکی، نه دوتا، بلکه در بهترین و استراتژیکترین مناطق خلیج فارس، فرقی نمیکرد خاکش سرخ باشد مانند جزیره هرمز یا مستحکم باشد مثل جزیزه قشم. توپهای جنگیشان را با کبر و غرور، در اطراف قلعهها مستقر کرده بودند و در خیال خام سلطه بر این دریای باشکوه غرقه بودند.
اما امامقلی رویای سروری بر خلیج فارس را برایشان به کابوسی هولناک تبدیل کرد... و دست آخر هم آنان را برای همیشه از خلیج همیشهفارس بیرون کرد...
شاخابپارس باشی یا خلیج فارس یا بحر ایران، فرقی ندارد، زیرا همیشه هویتت را با نامت حفظ کردهای.
همیشه، تاریخ اسنادی به یادگار میگذارد که به مزاج تحریفکنندگان خوشایند نیست، مثل قدیمیترین نقشههای جهان که نام زیبای تو را فریاد میکنند. مثل قدیمیترین کتب که در تاریخ مکتوب، استواری تو را نمایش میدهند. ایران پر است از مردانی چونان رئیسعلی که حتی تاب دیدن پرچم بیگانه را بر روی باروهای تو نداشتند. فرق نمیکرد که بیگانه از جنس دولت غیرفخیمه باشد یا دیگر همدستانش. خون ریختهشده یاران رئیسعلی بر کرانه خلیج همیشهفارس، نشانه مظلومیت، اما اقتدار نام ایران دارد.
کم نیستند همانند نادر مهدویها که خواب از چشم متجاوز بگیرند.
«کجاست آن شجاعت و توکل و عشقی که مثل «نادر مهدوی» یا «بیژن گرد» بر یک قایق موتوری بنشیند و به قلب ناوگان الکترونیکی شیطان در خلیج فارس حمله برد؟ میپرسد این شجاعت و توکل و عشق به چه درد میخورد؟ هیچ! به درد دنیای دنیاداران نمیخورد اما به کار آخرت عشاق میآید که آنجاست دار حاکمیت جاودانه عشاق».(سید مرتضی آوینی)
خلیج فارس یعنی تمام زیبایی جزیره هفترنگ هرمز، یعنی بزرگی و صلابت قشم، یعنی همه صفای مردم لارک، یعنی نجابت زنانی با پوشش جنوب، یعنی همه خندههای کودکانه بچهها در کوچهپسکوچههای بندرعباس. یعنی دستان پینهبسته مردان غیور این سرزمین بعد از چیدن خرمای نخلستان، یعنی زبان فارسی با لهجه جنوبی، یعنی بوم سبز، بوموسی، یعنی بزرگی و کوچکی تنبهایت، یعنی زردکوه و آریانا، یعنی دفاع و صیانت از جایی به نام پارس.
چقدر در اوج مظلومیت، زیبایی! دریای اردیبهشتی!
#خلیج_فارس
#شاخاب_پارس
#ایران
#شهید
#ده_اردیبهشت
"اللهم بارک لمولانا صاحبالزمان(عج)"
@del_gooye
8️⃣
⭕️ توجه به دیدگاه های مراجع عظام تقلید
🔸 در طول تاریخ پر فراز و نشیب #شیعه، افراط و تفریط های فراوانی در موضوع #مهدویت رخ داده است و جریان های انحرافی بسیاری در این زمینه شکل گرفته اند. در همه این زمان ها، جریان قدرتمند فقاهت و مرجعیت شیعه به عنوان یکی از اصلی ترین شاخص های خط تعادل در اندیشه شیعی، با همه این انحراف ها و کج اندیشی ها مقابله کرده و همواره مبلغ و مروج اندیشه ناب برگرفته شده از آموزه های معصومین(ع) بوده است.
🔸 از این رو، بر گروه ها و تشکل های فعال در حوزه مباحث مهدوی لازم است که برای در امان ماندن از هرگونه افراط و تفریط در فعالیت های خود، همواره دیدگاه های مراجع عالی قدر تقلید و بزرگان حوزه علمیه را در نظر داشته باشند و از انجام هرگونه فعالیت مغایر با اندیشه و دیدگاه های ایشان پرهیز کنند؛ زیرا بر اساس فرمایش امام عصر(ع)، آنها حجت بر همه هستند:
... و اما در رویدادهایی که [برای شما] پیش می آید، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان هستم.
🔸 از این رو، می توان گفت هر فعالیت فرهنگی و تبلیغی که در آن دیدگاه مراجع عظام تقلید نادیده گرفته شود ـ هر چند به نام مبارک امام عصر(ع) باشد ـ نه تنها مورد رضایت آن حضرت نیست، بلکه چه بسا ممکن است مردم را از آرمان های واقعی امامشان دور کند و مایه گرفتاری هرچه بیشتر در دام غفلت شود.
📚 برگرفته (تلخیص) از کتاب #درسنامه_فرهنگ_مهدویت_و_انتظار
#امام_زمان_شناسی
@mouood_org
.
هنگامی که خداوند بر روی تختهی هستی نقشی از کوهها و دشتها و درختان ترسیم کرد، امید داشت که شاگردانی دارد که رفته رفته #معلم میشوند و چرایی استواری کوهها و چگونگی سرازیر شدن قطرات باران را برای بشریت بازگو میکنند!
آنان، خلیفهی خدا بودند در کلاس درس، پیام آورانی بودند تا تیرگی جهل را به روشنایی علم برسانند و امیدوار باشند شاگردانشان این علم را در مقام عمل فراموش نسازند!
و از این روست که وجه مشترک تمام #معلمان عالم با پروردگارشان، ماندن در دیار امیدواریست که حضرت او امید دارد به انسان ماندن ما و #معلمان امیدوارانه در این مسیر تلاش میکنند. باشد تا در سایهی عنایت حق، بر حق و در راه حق بمانند!
امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: پاداش #عالمِ مومن از روزهدارِ نماز شبخوانِ مجاهدِ در راه خدا، بيشتر است.(بصائر الدرجات، ص 25).
✨بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت …✨
🖋 صالحی
روز معلم بر معلمین کشورم مبارک باد.
🌸☘🌸☘🌸🌸☘🌸☘🌸
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1714481680942320374
🗒 یازدهم اردیبهشت سال ۵۸، استاد مطهری به دست فرقان، ترور شد؛ او کمتر از «سه ماه» پس از پیروزی انقلاب، حذف شد!
مطهری از لحظهای که هواپیمای امام خمینی بر زمین نشست تا شهادتش، مانع نفوذ لیبرالها و مارکسیستها به درون انقلاب بود. مغزِ «مغزِ متفکّر انقلاب» را هدف گرفتند تا «نفوذ التقاطیها»، میسّر شود.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒در لحد، ماهِ کمانابرویِ من منزل کرد
به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری، تفألی به دیوان حافظ زدم. شعری برآمد که حافظ در رثای رحلت فرزندش سروده است. این ابیات، بسیار به تعابیر و حال امام خمینی نسبت به استاد شهید، نزدیک است. چنین مینماید که این شهادت جانگداز، ابتلائی برای امام خمینی بود و اعتلائی برای استاد مطهری. آنچه در بطن اینچنین رویدادی پنهان است، بر ما آشکار نیست، اما همین اندازه میتوان حدس زد که تقدیر اهل معنا و توحید، حکایتی فراتر از ظواهر دارد...
بلبلی، خونِ دلی خورد و گلی حاصل کرد
بادِ غیرت به صدش خار، پریشاندل کرد
طوطیای را به خیالِ شکری، دل خوش بود
ناگَهَش سیلِ فنا، نقشِ اَمَل، باطل کرد
قُرَّةُ الْعینِ من آن میوهٔ دل، یادش باد
که چه آسان بشد و کارِ مرا مشکل کرد
ساروان، بارِ من افتاد، خدا را مددی
که امیدِ کَرَمَم، همرهِ این مَحمِل کرد
رویِ خاکیّ و نمِ چشمِ مرا خوار مدار
چرخ فیروزه، طربخانه از این کَهگِل کرد
آه و فریاد که از چشمِ حسودِ مهِ چرخ
در لحد، ماهِ کمانابرویِ من منزل کرد
نزدی شاهرخ و فوت شد امکان حافظ
چه کنم؟ بازی ایام، مرا غافل کرد
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
4_5879591309445961040.mp3
18.59M
🔴 صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان. ۱۴۰۳/۲/۱۲
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
مراتب هجرت از خواب به بیداری
🔹 موج هفتم #بیداری_آمریکایی (پس از موج ششم آن در سال ۲۰۲۰ بهتبع قتل جرج فلوید) شروع شده و این بیداری، اولاً کوس رسوایی آمریکا در مسأله زن زندگی آزادی؛ ثانیاً رسوایی سران اعراب در اسلام قشری و ظاهری؛ و ثالثا مایه رسوایی دانشگاههای ایران در سکوت و خوابآلودگی است. اما خواب و بیداری ازمنظر قرآن چه مراتبی دارد و چگونه است؟
🔹 مراحل خواب:
سنه ⬅️ نعاس ⬅️ نوم ⬅️ رقده.
سنه یعنی خوابآلودگی؛ نعاس یعنی چرت کوتاه؛ نوم یعنی خواب؛ و رقده یعنی خواب طولانی.
مراحل بیداری:
انتباه ⬅️ صحوه ⬅️ یقظه ⬅️ قیام
انتباه یعنی تلنگری برای بیدار شدن؛ صحوه یعنی آغاز بیداری اما بدون هشیاری؛ یقظه یعنی بیداری و هوشیاری کامل؛ و قیام هم برخاستن بعد از بیداری است. (البته هجوع و هجود هم از مولفههای مربوطه است. هجوع خواب مقطعی است و هجود بیداری مقطعی)
🔹 هر فرد، هر جامعه و هر سیستمی در یکی از مراتب فوق قرار دارد و متأسفانه سیستم دانشگاهی ما در نوشیدن سمّ علوم انسانی غرب، در خوابی عمیق فرو رفته. #هجرت از مراتب خواب (سنه و نعاس و نوم و رقده) به مراتب بیداری (انتباه و صحوه و یقظه و قیام)، از لوازم #معرفت_توحیدی است.
🔹 اگر ۷۵۰۰ سال هبوط بشر را بعنوان یک شب طولانی بدانیم که بشر در خواب بود، انقلاب اسلامی، #فجر اول بود و طلوع خورشید ولایت و تحقق جامعه هجری، فجر دوم است. قبل از فجر، زمان هجرت است و گرچه نمیتوان توقیت کرد اما هماکنون در بینالطلوعین قرار داریم و خواب بینالطلوعین پسندیده نیست.
🔹 موج هفتم بیداری آمریکایی، بیداری از #رؤیای_کاذب آمریکایی بود. سران آمریکا رؤیای کاذبی دیدند و هماکنون که مردمش بیدار میشوند میفهمند آن رؤیا کاذب بود؛ و ترامپ مرگ رؤیای آمریکایی را اعلام کرد. اما امامین انقلاب، رؤیای صادقهای دیدند و بیداری جریان روشنفطری ناشی از آن #رؤیای_صادقه است.
🔹 اما چگونه میتوان از مراتب خواب به مراتب بیداری هجرت کرد؟ پاسخ آن در مبحث «نور» است. همانطورکه در عالم خلق، روشنایی مایه بیداری است، در عالم جعل نیز هرچه از ظلمات به سمت #نور هجرت کنیم، بیدارتر میشویم و هرچه توسط اولیای طاغوت، به سمت ظلمات برویم، اولیای طاغوت ما را دچار خوابها و توهمات میکنند و اساساً هدف طواغیت از این نظامهای توهمی، همانا خواباندن و غفلت مردم جهان است.
🔹 سه سطح معرفت وجود دارد: توهم، تفهم و تفقه. نظام آموزشی باید کودکان و جوانان را از توهم به تفهم هجرت دهد و بعد به تفقه. این امر موجب نورانی شدن جامعه و بیداری ملتها میگردد. آغاز این سیر، از #آیت_مداری است وگرنه به وادی تفهم و توهم میافتیم.
🔹 هرچه در جامعه ضریب نفوذ توهم بیشتر باشد بسط ید ولی فقیه کم میشود و دچار #غل_ید میگردد. اما دشمن اگرچه بسط ید دارد اما دچار #غل_اعناق است یعنی توان اجرایی دارد اما افق فکریاش کوتاه است و نمیتواند برای خودش رؤیا تعریف کند.
🔹 در روز معلم، باید نظام آموزشی جمهوری اسلامی در خودش تجدیدنظر کند تا به جای به خواب و توهم بردن کودکان، آنها را به تفقه و بیداری رسانده و موجبات معرفت توحیدی را فراهم آورد و این تحول نیز تنها با مشارکت خود #مردم صورت میگیرد و مردم نباید منتظر اقدامات دولتها باشند. انشاءالله
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
🔘 چشم دل باز کن...
🔸 نظر مرحوم #آيت_الله_كشميری درباره تشرّفاتی كه در كتب و غير كتب برای افراد ذكر می كنند.
🔸 آن بزرگوار #تشرف خدمت امام زمان(عج) را سرّ الهی می دانست و عقيده داشت بسياری از تشرّفاتی كه ذكر می شود، تشرّف حقيقی نيست؛ بلكه يا #مكاشفه است يا اينكه شخص خدمت يکی از اولياء و ابدال و افراد مرتبط با امام زمان(عج) رسيده يا امور ديگری است.
#منتظرانه
#مهدویت
#امام_زمان_عج
#سخن_روز
@mouood_org
2️⃣1️⃣
🔘 موارد بیعت
🔸 امیرمؤمنان(ع) ضمن یك حدیث طولانی در ذكر مواد #بیعت یاران حضرت مهدی(عج) نیز چنین فرمودند:
🔸« ... با او بیعت می كنند كه هرگز: دزدی نكنند، زنا نكنند، مسلمانی را دشنام ندهند، خون كسی را به ناحق نریزند، به آبروی كسی لطمه نزنند، به خانة كسی هجوم نبرند، كسی را به ناحق نزنند، طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نكنند، مال #یتیم را نخورند، در مورد چیزی كه یقین ندارند گواهی ندهند، مسجدی را خراب نكنند، مشروب نخورند، حریر و خز نپوشند.
🔸 در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند، راه را بر كسی نبندند، راه را ناامن نكنند، گرد همجنس بازی نگرایند، به كم #قناعت كنند، طرفدار پاكی باشند، از پلیدی گریزان باشند، به نیكی فرمان دهند، از زشتی ها باز دارند، جامه های خشن بپوشند، خاك را متكای خود سازند، در راه خدا حق جهاد را ادا كنند و...
🔸او نیز در حق خود تعهد می كند كه: از راه آنها برود، جامه ای مثل جامه آنها بپوشد، مركبی همانند مركب آنها سوار شود، آنچنان كه آنها می خواهند باشد، به كم راضی و قانع شود، زمین را به یاری خدا پر از عدالت كند آن چنان كه پر از #ستم شده است، خدا را آن چنان كه شایسته است بپرستد، برای خود دربان و نگهبان اختیار نكند و...»
📚 برگرفته از کتاب #ظهور_و_قیام_امام_مهدی_و_زمینه_سازان_آن
📬 خرید از فروشگاه موعود
https://shop.mouood.com/zohur_ghyam/
از کتابراه: B2n.ir/p44426
از فراکتاب: B2n.ir/m63967
از طاقچه: B2n.ir/m62429
#ظهور_و_قیام
@mouood_org
🏴 اَلسَلامُ عَلَیکَ یا اَباعَبدِاللّهِ یا جَعفَرَبنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الصّادِق یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ
◆ استحکام پایههای معرفت اسلامی
زمانه در دوران امام صادق (علیهالسّلام) یک فرصت و فسحتی را در اختیار گذاشت و این بزرگوار توانستند کاری بکنند که با پایههای معرفت اسلامىِ صحیح در جامعه، آنچنان مستحکم بشود که تحریفها دیگر نتواند این پایهها را از بین ببرد. ایشان این کار را کرد، تا این زمینه بماند و در هر دورهای از دورههای تاریخ، کسانی که لایق هستند، بتوانند از این زمینه استفاده کنند و نظام اسلامی و مبنای مبتنی بر ارزشهای اسلامی را بهوجود بیاورند و این بنای رفیع را بسازند. این، کارِ امام صادق (علیهالصّلاةوالسّلام) است.
۱۳۸۴/۰۹/۰۷
#شهادت_امام_جعفرصادق(علیهالسلام)
@t_manzome_f_r
▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی"
امام صادق(علیهالسّلام) تا سنّ ۱۲ سالگی معاصر با جدّ گرامیش حضرت سجاد(علیهالسّلام) بود و تربیت اولیه تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته است. پس از رحلت امام چهارم مدت ۱۹ سال نیز با والد ماجدش، امام محمد باقر (علیه السلام) زندگی کرده و بدین ترتیب ۳۱ سال دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار بوده و بدون واسطه از مبداء کسب فیض نمودند. پس از رحلت پدر بزرگوارشان ۳۴ سال نیز دوره امامت ایشان بوده است که در این مدت "مکتب جعفری" را برای ابد پایدار و برقرار و موجب احیا و القاء شریعت احمدی گردیده است. امام صادق(علیهالسّلام) مظهر تقوا و پارسایی و زهد و پرهیزکاری بود. ایشان دریای علم و حکمت و دارای نفوذ کلام و قدرت بیان بود. او همچنین در حلم و حسن خلق و تحمل و بردباری در برابر ناملایمات و مصائب روزگار چون کوهی استوار و پابرجا بود. امام در شهامت و صراحت لهجه و قوت قلب مشهور و در اثر ایمان به خدا و توکّل به او، از هیچ حادثهای بیمناک نبود. با اینکه منصور عباسی بارها او را برای کشتن احضار نمود. معالوصف بدون تزلزلخاطر پیش منصور میرفت و نه تنها از روبرو شدن با منصور اضطرابی بدو روی نمیداد، بلکه او از هیبت و شکوه خود منصور را مضطرب میساخت. علم آن حضرت، میزانش خارج از حد بیان و تقریر است؛ زیرا او موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" و بنیانگذار علوم عقلی و نقلی و موجب پیشرفت علوم و صنایع دیگر است.
حال این سوال پیش میآید که چرا به مکتب اسلام، "مکتب جعفری" یا "مذهب جعفری" و یا "مکتب شیعه"میگویند؟ علت این نامگذاری این است که امام صادق(علیهالسلام) با توجه به شرایط مناسب اجتماعی و کاسته شدن اختناق و فشارهای سیاسی، توانستند تعالیم اسلامی و احادیث نبوی را بیشتر از سایر امامان گسترش داده و تبلیغ نماید و حتی برای این هدف توفیق پیدا کرد که در شهر جدّش، مدینه منوره مدرسه علمیهای تاسیس نماید و هزاران شاگرد را در آن پرورش دهد و دانشمندان زیادی را در حوزه های مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیر، کلام، کیمیا، طبابت، جغرافیا و... تحویل جامعه اسلامی دهد و چون در زمان حیات آن حضرت و بعد از آن مذاهب چهارگانه اسلامی از طرف مسلمانان به رسمیت شناخته شدند، مذهب اهلبیت نیز بر همین اساس در این زمان به نام "مذهب جعفری" در کنار مذاهب اسلامی دیگر معروف گردید. علت این نامگذاری اینست که در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان ، امام امکان و فرصت آنرا یافت که به گسترش علم و رونق احکام الهی دست و طالبان علم از جای جای جهان اسلام، به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس او گرد آمدند و در روزگار شکوفائی علم، مذهب اهل بیت بدو منسوب شد. چرا که هر شیوه ای را امام می پسندید و هر نظری که او تأیید میکرد لاجرم به او نسبت داده میشد و گفته میشد «مذهب جعفرصادق(علیهالسلام) ».
البته "مذهب شیعه" توسط رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) پایهگذاری شده است. در کتاب «تأسیس الشیعه» آمده است: «لفظ شیعه در روزگار پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بوده است، چنانکه ابوحاتم در کتاب الزینة خود مینویسد: "نخستین نامی که در اسلام به روزگار رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) آشکار گردید، شیعه بود و آن لقب چهار تن از صحابه بود: "ابوذرغفاری، سلمان فارسی، مقداد بنیاسودکندی و عماربنی یاسر؛ تا اینکه هنگام صفین این اصطلاح در میان هواخواهان علی(علیه السلام) منتشر گردید" و در نهایت اینکه انسبن مالک گوید: رسول خدا(صلیالله علیهوآله) فرمود: «خدای متعال در روز قیامت بندگانی را بر میانگیزد که از چهرههایشان نوری از راست به چپ عرش پرتو افکنی میکند و به منزله پیامبران هستند ولی پیامبر نیستند و به منزله شهیدان هستند ولی شهید نیستند"... پس رسول خدا(ص) دستش را بر سر علی (علیه السلام) گذاشته فرمود: این است و شیعهاش"
طبق مطالب مطرح شده واضح و روشن است که تشیع و شکل گیری آن در زمان خود حضرت رسول اکرم(صلیالله علیه و آله) بوده و آنحضرت این واژه را درباره پیروان حضرت علی(علیه السلام) بکار برده اند.
امام صادق (علیهالسّلام) در بین امامان معصوم (علیهالسلام) به شیخ الائمه معروف هستند؛ چراکه بیشترین عمر و مدت امامت را داشتند. یکی از بهترین دوران امامت ائمه معصوم (علیهالسّلام)، دوران امام صادق (علیهالسّلام) بود؛ چرا که ایشان تواستند با بهره بردن از شرایط انتقال خلافت از بنیامیه به بنیعباس شاگردان بسیاری را در "مکتب جعفری" تربیت کنند. البته بعضاً برخی از این انتقال خلافت سوء استفاده کردند و بعضی نیز از این فرصت حُسن استفاده را کردند. امام صادق (علیهالسّلام) هم این فرصت طلایی را مغتنم شمردند و به تأسیس دانشگاه شیعی پرداختند.
🖋 چمنخواه
@noonvalghalam1