eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.9هزار دنبال‌کننده
112 عکس
117 ویدیو
5 فایل
نـــــــــورنــما #نورنما #امامت #مهدویت #امام_زمان #فرق_انحرافی ارتباط با مدیر کانال @aghs13 کانال ما در تلگرام https://t.me/noornama2
مشاهده در ایتا
دانلود
انصار المهدی(۲) ۱. شرط نصرت 🔻آیت الله جوادی آملی می گوید: «بي‌ترديد نخستين شرط ياري دين خدا، باور داشتن و ايمان آوردن به آن است» ‌(ادب فنای مقربان ج ۴‌) 🔻قرآن کریم هر کجا از جهاد و نصرت می گوید، مومنین را خطاب قرار می دهد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» - «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» - «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ». ۲. صفات مومن ناصر 🔻شرط نصرت ایمان است، ولی هر مومنی نیز نمی تواند یاری‌گر امام معصوم باشد و بلکه می‌بایست خصوصیاتی در او ظهور داشته باشد تا قابلیت جهاد در معیت امام را پیدا کند. 🔻در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان «الجهاد الواجب مع من یکون» وجود دارد که از زمان الزام جهاد می گوید و در این باب تنها سه روایت آمده است و یکی از آن روایات حکایت امام صادق علیه السلام از سفر امام سجاد علیه السلام از مدینه به مکه است که در این مسیر با عباد بصری که از بزرگان تصوف بود برخورد می کنند و عباد بصری می گوید: «ترکت الجهاد و صعوبته و أقبلت الحج» ای علی بن الحسین جهاد را رها کردید چون سخت است و به حج می روید چون آسان است؟ و بنگر که خدای متعال در فضیلت جهاد چه می گوید: «إِنَّ اَللّٰهَ اِشْتَرىٰ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوٰالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ اَلْجَنَّةَ يُقٰاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي اَلتَّوْرٰاةِ وَ اَلْإِنْجِيلِ وَ اَلْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اَللّٰهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ اَلَّذِي بٰايَعْتُمْ بِهِ وَ ذٰلِكَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ» امام سجاد علیه السلام می فرماید: «أَتِمَّ اَلْآيَةَ» آیه را کامل کن! عباد بصری آیه ی بعد را می خواند: «اَلتّٰائِبُونَ اَلْعٰابِدُونَ اَلْحٰامِدُونَ اَلسّٰائِحُونَ اَلرّٰاكِعُونَ اَلسّٰاجِدُونَ اَلْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنّٰاهُونَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ وَ اَلْحٰافِظُونَ لِحُدُودِ اَللّٰهِ وَ بَشِّرِ اَلْمُؤْمِنِينَ» و حضرت می فرماید: «إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلاَءِ اَلَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ اَلْحَجِّ» هرگاه من یارانی با این صفات یافتم، جهاد همراه این یاران از آن حج أفضل است اما أین؟ کجا هستند؟ در آیه ی فوق نُه ویژگی آمده است: ۱- توبه کنندگان ۲- عبادت کاران ۳- سپاس گویان ۴- سیاحت کنندگان ۵- رکوع کنندگان ۶- سجده آوران ۷- آمران به معروف ۸- نهی کنندگان از منکر ۹- حافظان حدود الهی 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انصار المهدی(۳) ۱. عجز از یاری امام ۱- ‌شهید مطهری در کتاب احیای تفکر اسلامی حکایتی از جابر نقل می کند: جابر در نزدیکی قبر امام حسین علیه السلام می گوید: «السَّلامُ عَلَیکمْ ایتُهَا الْارْواحُ الَّتی حَلَّتْ بِفِناءِ الْحُسَین» سلام من بر شما مردانی که روح خودتان را فدای حسین کردید. بعد از اینکه گفت من چنین و چنان شهادت می‌دهم، می گوید: و من شهادت می‌دهم که ما هم با شما در این کار شریک هستیم. آنکه همراه جابر بود تعجب کرد که یعنی چه؟ ما با اینها در این کار شریک باشیم؟ به جابر گفت: معنی جمله‌ات را نفهمیدم، ما که جهاد نکردیم! ما که قبضه شمشیر به دست نگرفتیم! چرا شریک باشیم؟! جابر گفت: اصلی در اسلام است که من از پیغمبر صلی الله علیه و آله شنیدم. فرمود: هرکسی که واقعاً از ته دل دوست داشته باشد، روحش هماهنگ باشد، در این عمل شریک است. من اگر شرکت نکردم نمی‌توانستم شرکت کنم، از من جهاد برداشته شده بود ولی روح من پرواز می‌کرد که در رکاب حسین علیه السلام باشد. چون روح ما با روح حسین بود، من حق دارم ادعا کنم که ما با آنها در این عمل شریک هستیم. ۲- ﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺪﺭﻡ ﺍﺯ ﺟﺪّﻡ، ﻭ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻣﻦ ﺿﻌﻒ ﻋﻦ ﻧﺼﺮﺗﻨﺎ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﺒﻴﺖ ﻭﻟﻌﻦ ﻓﻲ ﺧﻠﻮﺍﺗﻪ ﺃﻋﺪﺍﺀَﻧﺎ ﺑﻠّﻎ الله ﺻﻮﺗﻪ ﺇﻟﻰ ﺟﻤﻴﻊ ﺍﻟﻤﻠﺎﺋﻜﺔ ﻓﻜﻠّﻤﺎ ﻟﻌﻦ ﺃﺣﺪﻛﻢ ﺃﻋﺪﺍﺀﻧﺎ ﺻﺎﻋﺪﺗﻪ ﺍﻟﻤﻠﺎﺋﻜﺔ ﻭﻟﻌﻨﻮﺍ ﻣﻦ ﻟﺎﻳﻠﻌﻨﻬﻢ» ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﺎﺟﺰ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﻬﺎﺋﻰ‌ﻫﺎ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺻﺪﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ، ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﺪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻧﻜﻨﺪ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺻﺪﺍﻯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺭﺳﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﻃﻠﺐ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﺑﺮ ﺭﻭﺡ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﺭﻯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺗﻮ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﺮﺩ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺖ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻰ ﺯﻳﺎﺩﺗﺮﻯ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﻳﺎﺭﻯ ﻛﻨﺪ ﺣﺘﻤﺎً ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﺪﺍﻳﻰ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ: ﺍﻯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﻦ ﺩﻋﺎﻯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻨﺪﻩ‌ﺍﻡ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﺻﺪﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ ﺑﻬﻤﺮﺍﻩ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺻﺎﻟﺢ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻡ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﻧﻴﻜﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻡ(القطره ص ۷۱۰) ۲. درخواست قلبی یاری امام منتظری که قلباً و حقیقتاً در عصر غیبت بگوید: اگر می توانستم او را یاری می کردم و به هر دلیلی این امر برای او حاصل نشود، در ثواب همراه کسی است که در معیت امام جهاد کرده است و چه بسا پاداشی افزون تر دارد: ۱- عرض کردم اگر پیش از آنکه قائم (علیه السلام) را درک نمایم بمیرم چه می شود؟ حضرت فرمود: «القائمُ منکُم : إِن أَدرکتُ القائِمَ مِن آلِ محمدٍ(صلی الله علیه و آله) نَصَرتُهُ ، کالمُقارعِ مَعَهُ بِسَیفِهِ ، وَ الشَهیدُ مَعَهُ لَهُ شهادَتانِ» هر کدام از شما که بگوید اگر قائم از آل محمد (صلی الله علیه و آله) را درک نمایم او را یاری می کنم، مثل کسی است که همراه او (در رکاب او) با شمشیر خود پیکار کرده باشد و برای شهید در رکاب او دو شهادت منظور می شود(کمال الدین و تمام النعمه ج ۲ ص ۶۴۴) ۲- مفضل بن عمر گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم می فرمود: «مَن ماتَ مُنتظِراً لِهذا الأَمرِ کانَ مَعَ القائِمِ فی قُسطاطِهِ ، لا بَل کانَ کالضّاربِ بَینَ یَدَی رسولِ اللهِ (صلی الله علیه و آله) بِالسَّیفِ» (منتخب الأثر ج ۵ ص ۱۸۷) هر که در حال انتظار این امر(قیام قائم) بمیرد همچون کسی است که همراه قائم (علیه السلام) در خیمه او باشد ، نه ‌بلکه مثل کسی است که در رکاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شمشیر می زند. ۳- امام صادق(علیه السلام) از پدرانش از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل می کند که فرمود: «المُنتَظِرُ لِأَمرِ کَالمتشَحَّطِ بِدَمِهِ فی سبیلِ اللهِ» (کمال الدین ج ۲ ص ۶۴۵) هر که منتظر امر ما باشد مثل کسی است که در راه خدا در خون خویش بغلتد. ۴- امام سجاد(عليه السلام) فرمود: «مَن ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا اَعطاهُ اللهُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيد مِثْلِ شُهَداءِ بَدر وَ اُحد»(بحار ج 52) كسى که درغيبت قائم ما بر ولايت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از امثال شهيدان بدر و اُحد به او خواهد داد. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرقه سازی شیطان(۱‌) - روایت اول: أَخْبِرْنِي عَنْ حَمْزَةَ أَ يَزْعُمُ أَنَّ أَبِي آتِيهِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ كَذَبَ وَ اللَّهِ مَا يَأْتِيهِ إِلَّا الْمُتَكَوِّنُ إِنَّ إِبْلِيسَ سَلَّطَ شَيْطَاناً يُقَالُ لَهُ الْمُتَكَوِّنُ يَأْتِي النَّاسَ فِي أَيِّ صُورَةٍ شَاءَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ كَبِيرَةٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي صُورَةٍ صَغِيرَةٍ وَ لَا وَ اللَّهِ مَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَجِي‏ءَ فِي صُورَةِ أَبِي(ع) زراره نقل کرده، حضرت صادق به من فرمودند: از حمزه چه خبر؟ آیا هنوز مدعی است که پدرم پیش او می آید؟ عرض کردم: آری. فرمودند: دروغ می گوید به خدا. جز متکوّن چیز دیگری را پیش او نمیآید. ابلیس، شیطانی دارد که نامش متکون است؛ به هر شکل و قیافهای که بخواهد پیش مردم میرود، اگر بخواهد با صورتی بزرگ و اگر بخواهد با صورتی کوچک. نه، به خدا سوگند نمی تواند با صورت پدرم ظاهر شود. - روایت دوم: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ حَدَّثَنِي أَنَّهُ رُفِعَ إِلَى رَبِّهِ وَ تَمَسَّحَ عَلَى رَأْسِهِ وَ قَالَ لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ يَا پسر فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع)حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ جَدِّي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص)قَالَ إِنَّ إِبْلِيسَ اتَّخَذَ عَرْشاً فِيمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ اتَّخَذَ زَبَانِيَةً بِعَدَدِ الْمَلَائِكَةِ فَإِذَا دَعَا رَجُلًا فَأَجَابَهُ وَطِئَ عَقِبَهُ وَ تَخَطَّتْ إِلَيْهِ الْأَقْدَامُ تَرَاءَى لَهُ إِبْلِيسُ وَ رُفِعَ إِلَيْهِ وَ إِنَّ أَبَا مَنْصُورٍ كَانَ رَسُولَ إِبْلِيسَ لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ لَعَنَ اللَّهُ أَبَا مَنْصُورٍ ثَلَاثاً حفص بن عمرو نخعی نقل کرده، در محضر امام صادق نشسته بودم، شخصی به ایشان عرض کرد: فدایتان شوم! ابومنصور به من گفته که او را تا پیش خدا بالا برده اند و خدا دست بر سرش کشیده و به زبان فارسی به او گفته است: ای پسر! حضرت صادق به او فرمودند: پدرم از جدم برایم نقل کرده که رسول الله | فرمودند: إبلیس، تختی میان آسمان و زمین دارد و به تعداد ملائکه مأمور بر آن گماشته است؛ هر گاه شخصی را دعوت به خود کند و او نیز بپذیرد، به نزد إبلیس می رود و پاهایش را برتخت او میگذارد، إبلیس خودش را نشان میدهد و برایش بلند می شود. ابومنصور یکی از سفیران إبلیس است. خدا ابومنصور را لعنت کند! این سخن را سه مرتبه تکرار فرمودند. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرقه سازی شیطان(۲) 🔻 كُنْتُ فِي بَعْضِ اللَّيَالِي وَ أَنَا فِي الطَّوَافِ فَإِذَا نِدَاءٌ مِنْ فَوْقِ رَأْسِي يَا يُونُسُ إِنِّي‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي‏ فَرَفَعْتُ رَأْسِي فَإِذَا ج‏ فَغَضِبَ أَبُو الْحَسَنِ(ع)غَضَباً لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ ثُمَّ قَالَ لِلرَّجُلِ اخْرُجْ عَنِّي لَعَنَكَ اللَّهُ وَ لَعَنَ مَنْ حَدَّثَكَ وَ لَعَنَ يُونُسَ بْنَ ظَبْيَانَ أَلْفَ لَعْنَةٍ تَتْبَعُهَا أَلْفُ لَعْنَةٍ كُلُّ لَعْنَةٍ مِنْهَا تُبْلِغُكَ قَعْرَ جَهَنَّمَ‏ أَشْهَدُ مَا نَادَاهُ إِلَّا شَيْطَانٌ أَمَا إِنَّ يُونُسَ مَعَ أَبِي الْخَطَّابِ فِي أَشَدِّ الْعَذَابِ مَقْرُونَانِ وَ أَصْحَابَهُمَا إِلَى ذَلِكَ الشَّيْطَانِ مَعَ فِرْعَوْنَ وَ آلِ فِرْعَوْنَ فِي أَشَدِّ الْعَذَابِ سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ أَبِي(ع)فَقَالَ يُونُسُ فَقَامَ الرَّجُلُ مِنْ عِنْدِهِ فَمَا بَلَغَ الْبَابَ إِلَّا عَشْرَ خُطًى حَتَّى صُرِعَ مَغْشِيّاً عَلَيْهِ قَدْ قَاءَ رَجِيعَهُ وَ حُمِلَ مَيِّتاً فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ(ع)أَتَاهُ مَلَكٌ بِيَدِهِ عَمُودٌ فَضَرَبَ عَلَى هَامَتِهِ ضَرْبَةً قُلِبَ مِنْهَا مَثَانَتُهَا حَتَّى قَاءَ رَجِيعَهُ وَ عَجَّلَ اللَّهُ بِرُوحِهِ إِلَى الْهَاوِيَةِ وَ أَلْحَقَهُ بِصَاحِبِهِ الَّذِي حَدَّثَهُ يُونُسُ بْنُ ظَبْيَانَ وَ رَأَى الشَّيْطَانَ الَّذِي كَانَ يَتَرَاءَى لَهُ‏ یونس نقل کرده، شنیدم مردی از طیاره با حضرت رضا درباره یونس بن ظبیان صحبت میکرد و می‌گفت که او گفته است: در یکی از شب ها که مشغول طواف بودم، ناگاه ندایی از بالای سرم شنیدم که: ای یونس! من خدای یکتایم که خدایی جز من نیست، مرا عبادت کن و نماز را برای یاد من به پای دار! سرم را بلند کردم و ناگهان جبرئیل را دیدم. امام رضا از شنیدن این سخن چنان خشمگین شدند که نتوانستند خودداری کنند، بعد به آن مرد فرمودند: از پیش من بیرون شو! خدا تو را و کسی که این حدیث را برایت نقل کرده و یونس بن ظبیان را هزار بار لعنت کند که هر کدام از آن لعنت‌ها، هزار لعنت دیگر در پی داشته باشد که هر یک از آنها تو را رهسپار قعر جهنم کنند! من گواهی می‌دهم‌ که جز شیطان کس دیگری به او چنین سخنی نگفته است. اما یونس و ابالخطاب، با هم در شدیدترین عذاب گرفتارند و یاران آن دو تا آن شیطان، به همراه فرعون و آل فرعون در شدیدترین عذاب ها مبتلایند، این سخن را از پدرم شنیدم. یونس (راوی این روایت) می‌گوید: آن مرد از جای خویش حرکت کرد، هنوز ده قدم مانده بود به درب خانه، که بیهوش بر زمین افتاد و مدفوعش از راه دهان خارج شد و از دنیا رفت. حضرت رضا فرمودند: فرشته ای با گرزی بر دست آمد و چنان بر سر او نواخت که از درون زیر و رو شد و مدفوعش از دهانش خارج شد، و خداوند روح او را فوراً به هاویه جهنم برد و به همان دوستش که از یونس بن ظبیان آن حدیث را برایش نقل کرده بود ملحق کرد. این هم، همان شیطانی را که او مشاهده کرده بود، دید. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرقه سازی شیطان(۳) 🔻كَانَ رَجُلٌ فِي الزَّمَنِ الْأَوَّلِ طَلَبَ الدُّنْيَا مِنْ حَلَالٍ فَلَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهَا وَ طَلَبَهَا مِنْ حَرَامٍ فَلَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهَا فَأَتَاهُ الشَّيْطَانُ فَقَالَ لَهُ يَا هَذَا إِنَّكَ قَدْ طَلَبْتَ الدُّنْيَا مِنْ حَلَالٍ فَلَمْ تَقْدِرْ عَلَيْهَا وَ طَلَبْتَهَا مِنْ حَرَامٍ فَلَمْ تَقْدِرْ عَلَيْهَا أَ فَلَا أَدُلُّكَ عَلَى شَيْ‏ءٍ تَكْثُرُ بِهِ دُنْيَاكَ وَ يَكْثُرُ بِهِ تَبَعُكَ قَالَ بَلَى قَالَ تَبْتَدِعُ دِيناً وَ تَدْعُو إِلَيْهِ النَّاسَ فَفَعَلَ فَاسْتَجَابَ لَهُ النَّاسُ وَ أَطَاعُوهُ وَ أَصَابَ مِنَ الدُّنْيَا ثُمَّ إِنَّهُ فَكَّرَ فَقَالَ مَا صَنَعْتُ ابْتَدَعْتُ دِيناً وَ دَعَوْتُ النَّاسَ مَا أَرَى لِي تَوْبَةً إِلَّا أَنْ آتِيَ مَنْ دَعَوْتُهُ إِلَيْهِ فَأَرُدَّهُ عَنْهُ فَجَعَلَ يَأْتِي أَصْحَابَهُ الَّذِينَ أَجَابُوهُ فَيَقُولُ لَهُمْ إِنَّ الَّذِي دَعَوْتُكُمْ إِلَيْهِ بَاطِلٌ وَ إِنَّمَا ابْتَدَعْتُهُ فَجَعَلُوا يَقُولُونَ كَذَبْتَ وَ هُوَ الْحَقُّ وَ لَكِنَّكَ شَكَكْتَ فِي دِينِكَ فَرَجَعْتَ عَنْهُ فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ عَمَدَ إِلَى سِلْسِلَةٍ فَوَتَدَ لَهَا وَتِداً ثُمَّ جَعَلَهَا فِي عُنُقِهِ وَ قَالَ لَا أَحُلُّهَا حَتَّى يَتُوبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيَّ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ قُلْ لِفُلَانٍ وَ عِزَّتِي لَوْ دَعَوْتَنِي حَتَّى تَتَقَطَّعَ أَوْصَالُكَ مَا اسْتَجَبْتُ لَكَ حَتَّى تَرُدَّ مَنْ مَاتَ عَلَى مَا دَعَوْتَهُ إِلَيْهِ فَيَرْجِعَ عَنْهُ‏ امام صادق فرمودند: مردی در گذشته دنبال مال حلال را گرفت ولی نتوانست به آن دست پیدا کند و بعد دنبال مال حرام رفت و به آن هم نرسید، در این هنگام شیطان رسید و به او گفت: ای مرد تو دنیا را از طریق حلال خواستی بدست آوری به آن نرسیدی و بعد در نظر گرفتی از طریق حرام به آن برسی آن را هم نیافتی. اکنون تو را به چیزی راهنمائی می کنم اگر آن را انجام دهی مال زیاد بدست می آوری و پیروانت زیاد خواهند شد، گفت: آن چیست؟ بگویید تا به آن عمل کنم. شیطان گفت: بیایید دین جدیدی درست کنید و مردم را بطرف آن دعوت نمائید. او هم دستور شیطان را بکار گرفت و دین جدیدی را پایه افکند و مردم را بطرف آن فرا خواند گروهی دعوت او را قبول کردند و مال زیادی بدست آورد، بعد از آن روزی با خودش فکر کرد و گفت: این چه کاری بود که من کردم، دینی ساختم و مردم را به آن دعوت کردم. کار بدی کردم فکر می کنم خداوند توبه مرا قبول نکند مگر اینکه من مردم را بار دیگر دعوت کنم و جریان را به آنها بگویم و از آن ها بخواهم دست از این دین بردارند، او مرتب به یاران خود مراجعه می کرد و به آنان می گفت دینی که من شما را بسوی آن دعوت کردم باطل است و من آن را پدید آورده ام. مریدان او گفتند: تو دروغ می گویی آن دین حق می باشد تو در آن به شک و تردید گرفتارشده ای و از آن بازگشته ای. او بعد از این زنجیری بدست آورد و آن را بر گردنش آویخت و سر دیگرش بر میخی بر زمین کوبید و گفت: این زنجیر را از گردن بیرون نخواهم کرد تا خداوند مرا بیامرزد. در این هنگام خداوند به یکی از پیامبران وحی فرستاد و فرمود: به آن مرد بگو، سوگند به عزت و جلال خودم اگر مرا به اندازه ای بخوانی تا بند بند اندامت جدا شود تو را اجابت نخواهم کرد، تا آن گاه کسانی که بر این دین مرده اند از آن عقیده برگردند. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
رسول الله صلی الله علیه و آله‌: و لا کثر تبعه إلا کثر شیاطینه پیروان بنده ای زیاد نمی شود مگر اینکه شیطانها(و عوامل گمراه کننده ی او) زیاد تر می شود @noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انصار المهدی(۴‌) ۱. یاوران امام زمان علیه السلام 🔻طبق روایت امام مهدی علیه السلام با سه لشکر از مومنین و فرشتگان و رعب یاری و تایید می شود. ۱- امام صادق علیه السلام می فرماید: «... أن لا تستجعل به حتی یؤیده الله ثلاثة أجناد الملائکة و المؤمنين و الرعب» عجله نکنید تا نصرت سه لشکر ملائکه و مؤمنین و رعب تایید شود. ۲- امام باقر علیه السلام می فرماید: ««لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ لَنَصَرَهُ اللَّهُ بِالْمَلَائِكَةِ» اگر خارج شود قائم آل محمد خداوند ایشان را با ملائکه یاری می کند. ۲. تفاوت اصحاب و انصار 🔻آیت الله سید محمد کاظم قزوینی می گوید: « بین اصحاب امام مهدی علیه السلام و انصار آن حضرت تفاوت وجود دارد، چرا که یاران امام مهدی 313 نفر هستند و به قول امام علی امیرمؤمنان و امام صادق آنان یاران درجه یک هستند، زیرا دارای توانایی و کارایی لازم در رهبری سربازان و سپاه امام مهدی می باشند به طریقی که امام صادق از آنان به «حکام الله فی أرضه» تعبیر نموده اند» (📚زندگانی امام مهدی از ولادت تا ظهور ص 408) بنابراین "اصحاب" به یاران خاص اطلاق می شود و در روایات نیز ۳۱۳ یار حضرت با تعبیر اصحاب آمده اند. ۳. صفات اصحاب امام زمان 🔻امام علیه السلام می فرماید: «ما اقل و الله من يتبع جعفراً منكم! انما اصحابي من اشتد ورعه و عمل لخالقه و رجا ثوابه. فهولاء اصحابي» قسم به خدا چه كم هستند كساني از شما كه پيروي جعفر را مي‌كنند! تنها كساني اصحاب من هستند كه اهل ورع شديد باشند و براي خالق خويش عمل مي‌كنند و اميد به پاداش او داشته باشند. اينها اصحاب من مي‌باشند(📚اصول كافي، كتاب الايمان و الكفر، باب الورع) ۴. ویژگی بارز ۳۱۳ یار امام زمان 🔻همانگونه که در روایت گذشت، یکی از ویژگی های مهم اصحاب امام "ورع" است. ورع عاملی ایست برای حفظ دین: «اتقوا الله و صونوا دينكم بالورع» (📚اصول كافي، كتاب الايمان و الكفر) و ورع فضيلتي است كه نه فقط با پرهيز از حرامهاي قطعي بلكه با اجتناب از شبهات (اموري كه حرام نيست، ولي به حرام شباهت دارد) حاصل مي‌شود. امام علیه السلام فرمودند: «اورع الناس من وقف عند الشبهة» (📚بحار الانوار، جلد ۷۰، صفحه ۳۰۵). بنابراین "ورع" معنایی فراتر از "تقوا" دارد و تنها به پرهیز از مواردی که حرام بودن آنها قطعی است خلاصه نمی شود. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان علیه السلام در صحیفه ی سجادیه(۱) امام سجاد علیه السلام در صحیفه ی سجادیه و دعای ۴۷ می فرماید: 🔻«اللهم إنک أیدت دینک فی کل أوان بإمام» خداوند متعال امام را قرار داده است تا هر زمان دین خود را با آن تایید کند ‌🔻«أقمته علما لعبادک» امام را بعنوان پرچم برای بندگانت قرار دادی 🔻«منارا فی بلادک» امام در هر زمان منار شهر است "منار" به محل نور می گویند و در گذشته در بلندترین مکان آتش روشن می کردند تا کسی راه گم نکند و به آن منار می گفته اند. 🔻«بعد أن وصلت حبله بحبلک» اگر امام منار و عَلم است بخاطر این است که ریسمان او را به ریسمان خویش متصل کردی و بنابراین هر که به دنبال او رود اطمینان دارد نهایت این راه خدا است 🔻«و جعلته الذریعة إلی رضوانک» امام را وسیله قرار دادی که هر که با آن به درب تو آید از او راضی شوی 🔻«و اقترضت طاعته و حذرت معصیته» تو واجب کردی که اطاعت او کنند و ترساندی که معصیت او نکنند 🔻«و أمرت بإمتثال أوامره» اوامر او را امتثال کنند و از نهی او دوری کنند 🔻«وَ ألا یتقدمه متقدم و لَا یتأخر عنه متأخر» از آنها پیشی نگیرند و عقب نمانند 🔻«فهو عصمته اللائذین و کهف المؤمنین» امام هر زمانی پناهگاه کسی است که به او پناه برند و او مانند دژ باعث می شود که به مؤمنین آسیبی نرسد 🔻«و عروة المتمسکین و بهاء العالمین» آبرو و نیکو و جمال تمام عالم است، یعنی اگر عالم آبرویی دارد به یُمن وجود اوست و اگر او نبود زمین اهلش را فرو می برد. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمان علیه السلام در صحیفه ی سجادیه(۲) امام سجاد علیه السلام در دعای ۴۸ می فرماید: 🔻«اَللَّهم اِن هذَا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضع أمنائک فی الدرجة الرفیعة التی اختصصتهم بها» خدایا این جایگاه خلافت برای خلفای واقعی شما و آن کسانی که واقعا امانت دار شما هستند می باشد که آنها را اختصاص به این جایگاه دادید 🔻«و قد ابتزوها» این جایگاه را از آنها دزدیدند ✍️دعای ۴۸ صحیفه دعای روز عید قربان است و حق غصب شده بیانگر حزن درونی ایشان در روز عید است: «يَا عَبْدَ اَللَّهِ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لاَ فِطْرٍ إِلاَّ وَ هُوَ يُجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِيهِ حُزْناً» ای عبدالله دینار، هیج عیدی نیست، چه عید قربان و چه عید فطر، مگر اینکه برای آل محمد یک حزنی تجدید و یادآوری می شود! عبدالله دینار می گوید: «قُلْتُ وَ لِمَ ذَاكَ» برای چه؟ امام فرمود: «لأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ» چون می بینند حق آنها در دست دیگر است. اگر در دست دیگری باشد چه می شود؟ 🔻«يَرون حکمک مبدلا و کتابک منبوذا و فرائضک محرفة عن جِهات اشراعک و سنن نبیک متروک» خدایا امام هر زمانی دارد می بیند حکم تو تبدیل به چیز دیگری شده و کتاب تو به گوشه ای انداخته شده و آن چیزی که تو تشریع کردی از آن زاویه ای که باید انجام بشود، تحریف شده و روش هایی که پیغمبر شما داشت ترک شده. 🔻«اَللهم العن اعدائهم... و اشیاعهم وَاَتْباعهم» خدایا کسانی که دنبال این افتاده اند که کتاب شما متروک باشد را لعنت کن... 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام زمان علیه السلام در صحیفه ی سجادیه(۳) ✍️ روزی که یکی از انبیاء به جانشین خود وصیت کند و از این طریق حجت بعدی را مشخص کند روز عید است و بخاطر همین روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله جانشین خود را معین فرمودند به "عید غدیر" شهرت یافت: «إِنَّ الْأَنْبِيَاءَ (صلوات الله عليهم)‏كَانَتْ تَأْمُرُ الْأَوْصِيَاءَ الْيَوْمَ الَّذِي‏ كَانَ يُقَامُ فِيهِ الْوَصِيُّ أَنْ يُتَّخَذَ عِيداً» و لذا این روز یادآور صحنه ایست که پیامبر حق امامت و حکومت ائمه را بیان فرموده است و به دنبال آن ضایع ساختن این حق بود و حزن امام سجاد علیه السلام در روز عید و بیان از حق غصب شده می تواند بخاطر تجدید یافتن این خاطره باشد. 🔻بيان خواب هر چند نمی تواند دلیل و مصدر علمی باشد ولی با وجود تایید روایی می تواند بعنوان تکمله ی بحث ما قرار بگیرد و آن حکایت علامه سید باقر بن حجت سید محمد هندی است که در خواب حضرت صاحب_الامر عجل الله فرجه را در شب عید غدیر و در حالی که حضرت حزین و درهم شکسته است دید. پس به حضرت می گوید: ای سرورم! از چه احوال شما را اینگونه می بینم آیا در چنین روزی شما حزین هستید در حالی که مردم در سرور و شادی اند به مناسبت عید غدیر؟! حضرت علیه السلام فرمود: به یاد مادرم فاطمه_زهرا سلام الله علیها و حزن او افتادم. سپس فرمود: سوگند به شرف مقام آن حضرت مرا نخواهى دید که پس از بیت الاحزان خانه خوشى بگیرم(📚ديوان السيد باقر الهندي/ص۲۴). امام سجاد علیه السلام در ادامه دعای ۴۷ می فرماید: 🔻«و أقم به کتابک» خدایا قرآن را بوسیله ی آن امام بزرگوار اقامه کن 🔻«و حدودک» حدود الهی را در جامعه اجرا کن 🔻«و شرائعک» و شرایع دین را به پا دار 🔻«و سنن رسولک» و سنت های پیغمبرت را بواسطه ی امام زمان احیاء کن 🔻«و أحی به ما أماته الظالمون من معالم دینک» آنچه که ظالمین از معالم دین نابود کردن را برگردان. 🔻امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ، فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ» بار خدايا، تو مى دانى، كه آن كارها كه از ما سر زد، نه براى همچشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستيم از اين دنياى ناچيز چيزى افزون به چنگ آوريم. بلكه مى خواستيم نشانه هاى دين تو را كه دگرگون شده بود بازگردانيم و بلاد تو را اصلاح كنيم تا بندگان ستمديده ات در امان مانند و آن حدود كه مقرر داشته اى، جارى گردد(📚نهج البلاغه/خ ۱۳۱) 🔻«و جعلنا له سامعین مطیعین» ما را نسبت به امام زمان دارای گوش شنوا و مطیع قرار بده 🔻«و فی رضاه ساعین» در راه رضا و خشنودی او کوشا قرار بده 🔻«و إلی نصرته و المدافعة عنه من منکفین» خدایا ما را ناصر و مدافع(حمایت کننده) امام قرار بده 🔻«و إلیک و إلی رسولک بذلک متقربین» اگر من ناصر و مدافع امام باشم، بوسیله ی آن قرب خدا و رسولش را به دست می آورم. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناسپاسی مردم از نعمت وجودی امام(۱) 🔻ابن ابی الحدید گوید: «اکثر ادباء و متکلمین برآنند که "حمد" و "مدح" مانند دو برادر اند که فرقی میان شان نیست. اما "تشکر" اخص از "مدح" است، زیرا شکر تنها بر نعمت خاصی سزاوار است و تنها از جانب کسی که مورد نعمت واقع شده(منعم علیه) صادر می گردد»‌(📚شرح ابن ابی الحدید ج ۱ ص ۸۷‌) 🔻در مناجات شعبانیه آمده است: - «فشکرتک بادخالی فی کرمک» تو را شکر کردم بخاطر اینکه مرا در کرم خود داخل کردی. و این همان رساننده ی بیان ابن ابی الحدید است که شکر سپاس‌گذاری کسی است که نعمتی به او بطور مستقیم رسیده است. - «و لتطهیر قلبی من أوساخ الغفلة عنک» و تو را شکر کردم بخاطر اینکه قلب مرا از شرک و چرک غفلت پاک کردی "اوساخ" از "وسخ" به معنای چرک است و "شاکر" کسی است که نعمت عطا شده را نمی پوشاند و با ذکر شکر آن را به جا می آورد، بنابراین فرد شاکر "غافل" و "کافر" نیست، زیرا با ذکر نعمات آنها را آشکارا بیان می دارد. بيان فوق همان معنایی است که راغب بدان توجه داده و می گوید: «تصور النعمة و إظهارها قيل و هو مقلوب عن الكشر أي الكشف و يضاده الكفر و هو نسيان النعمة و سترها» مفهوم شکر عبارت است از تصور نعمت و آشکار ساختن آن و لفظ شکر، تغییر لفظ «کشر» و به معنای کشف و باز کردن است و نقطه مقابل آن کفر است که به معنای پوشیدن و پنهان کردن است، یعنی نعمت را فراموش کردن و پنهان ساختن آن(مفردات راغب ص ۲۷۲). مانند سخن امیرالمؤمنین که می فرماید: «تکشر عن یوم أغر» و ابن ابی الحدید می گوید: «اصل "تکشر " به معنی کشف[یعنی برطرف شدن و آشکار گشتن] است... و اصل آن(تکفر) در لغت پوشاندن و تغطیه است و از همین خانواده است کافر‌؛ زیرا حق را می پوشاند. و دریا را بخاطر آنکه آنچه در زیر آن است را می پوشاند، کافر نامیده اند. و کشاورز را چون دانه را در زیر زمین زراعی می پوشاند، کافر نامیده اند»(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۷ ص ۲۱۹) 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ناسپاسی مردم از نعمت وجودی امام‌(۲‌) امیر المؤمنين علیه السلام می فرماید: «کان رسول الله مکفرا لا یشکر معروف و کذلک نحن اهل بیت» مردم قدر پیامبر را ندانستند و از خوبی هایش(معروف) قدردانی نشد و همین‌طور قدر ما اهل بیت را نیز نمی دانند. این روایت موید بیان سابق ما است، زیرا امیرالمؤمنین علیه السلام "کفر" را مقابل "شکر" قرار داده است و با توجه به مفهوم شکر معنای آن چنین است که ائمه هدی علیهم السلام هر کدام نعمتی مستقیم برای اهل زمین هستند. برای اینکه از جُرگه ناسپاسان نباشیم باید نحوه ی قدردانی و شکرگذاری هر ذی المعروفی را بدانیم. امام سجاد علیه السلام می فرماید‌: ۱. و أما حق ذی المعروف علیک فإن تشکره حق هر ذی المعروفی که به شما خوبی کرده این است که از او تشکر کنی(شکر) ۲. و تذکر معروفه و دوم آنکه خوبی آن را ذکر کنی(ذکر) و در روایت دیگر آمده است: «إِذَا صَنَعْتَ مَعْرُوفاً فَانْسَهُ، إِذَا صُنِعَ إِلَيْكَ مَعْرُوفٌ فَاذْكُرْ» چون به سوی تو احسانی شد یادآوری نما و هرگاه به کسی احسانی نمودی آن را فراموش کن. بيان کردیم که "ذکر" معنای نزدیکی به "شکر" دارد و ممکن است "ذکر" اعم مطلق از "شکر" باشد. ۳. و تنشره له مقالة حسنه و سوم آنکه به نفع آن ‌شخص حرف های خوب نشر بدهید، از ویژگی های خوبی که دارد بگویید، از خدماتی که انجام داده تعریف کنید ۴. و تخلص له دعاء فی ما بینک و بین الله و چهارم آنکه خالصانه برایش دعا کنید بله! عذر خواهی کنید در مقابل چنین نعمتی که در قِبال آن ناسپاس بوده ایم! - و عذروا ما لا حجت لکم علیه علم اعمل فیکم بثقل اکبر... عذر خواهی کنید نسبت به کسی که حجت و دلیلی علیه او ندارید و بلکه او علیه شما حجت دارد. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفت امام(۳‌) ۱. علم و معرفت "علم" آموخته های انسان است و صرفا به آنچه از سیاهی قلم فرا گرفته است می گویند، اما "معرفت" محصول علم است که از فرایند تفکر و حرکات فکری انسان حاصل است. پس آن‌گاه که انسان در دانسته های علمی خود فکر کند به محصولی می انجامد که آن را معرفت می نامند و از این رو" معرفت" نتیجه "علم" است، همچنان که دکتر دینانی بدان اشاره نموده است(دفتر عقل و آیت عشق ص ۸۳) و سخن خود را مستند به عبارات بابا طاهر عریان کرده است: «العلم دلیل المعرفة تدل علیها فإذا جاء المعرفة سقط رویة العلم و بقي حرکات العلم بالمعرفة» - «و الخروج من العلم جهل و اثبات مع العلم ضعف و المعرفة بالعلم توحید» در معجم مقاییس اللغه دو معنا برای «عرف» بیان شده است: یکی «تَتابُع الشَیءٍ مُتّصلاً بعضُه ببعض» و دیگری «السُّکون و الطُّمَأنینة» است و معنای نخست به همان اعتباری است که در تفاوت علم و معرفت گذشت که وقتی انسان می اندیشید و گزاره های فکری خود را به ترتیب چینش می کند به نتیجه و علم تفصیلی(معرفت) می رسد و معنای ثانی از آن رو است که انسان از جایی که شناخت نداشته باشد می ترسد، همچنان که از تاریکی می ترسد چون از پیرامون خود آگاهی ندارد. آیت الله جوادی آملی به معنای نخست توجه می دهد و می گوید: «معرفت به معنای شناخت چیزی از راه تفکر و تدبر در آثار آن است»(تفسیر تسنیم ج ۷ ص ۴۳۲) ۲. معرفت و عقیده "عقیده" از "عقده" به معنای محل گره مشتق شده است و "عقیده" محل گره باور قلبی و معرفت انسان است. بنابراین صرف معرفت، انسان را به ایمان و اعتقاد نمی رساند و لاجرم باید با باور قلبی انسان گره بخورد: «من الّذين قالوا آمنّا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم». همچنان که آیت الله جوادی آملی می گوید: «اعتقاد علمي بايد با جان و قلب انسانِ معتقد و عالِم عجين شود و در اوصاف نفساني و اعمال بدني او جلوه كند تا اطلاق ايمان بر آن درست باشد و عَقْد علمي كه قضيّه ذهني و معقول است تا با جان عالِم عَقْد و گرِهِ ديگر نيابد، ايمان نيست»(تسنيم ج ۲ ص ۱۵۷) ۳. معرفت و ايمان ایمان و اعتقاد معنای مشابهی دارند و بنابراین به گره معرفت و باور قلبی انسان گاه "ایمان" نیز گفته اند، زیرا مؤمن اعتقاد خود را از ريب، اضطراب و شكّ كه آفت اعتقاد است مي رهاند و آن را اِيمِن مي كند و از اين رو رسوخ و استقرار عقيده در قلب را «ايمان» مي گويند. 💠به کانال ما بپیوندید و به دوستانتون معرفی کنید 💠 🔹@noornama 🔹@noornama