eitaa logo
نــــــــــورنــما
2.8هزار دنبال‌کننده
111 عکس
117 ویدیو
5 فایل
نـــــــــورنــما #نورنما #امامت #مهدویت #امام_زمان #فرق_انحرافی ارتباط با مدیر کانال @aghs13 کانال ما در تلگرام https://t.me/noornama2
مشاهده در ایتا
دانلود
طوبی للصابرین فی الغیبة 🔻در روایتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرماید: «طوبی للصابرین فی الغیبة» خوشا به حال کسانی که در غیبت امام زمان صبر می کنند. 🔻ابن ابی الحدید می گوید: طوبی بر وزن فعلی از طیب که یاء را به دلیل ضمه قبل از آن به واو قلب کرده و طوبی گفته اند(📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 11 ص 80). ✍️"طوبی" در روایات متعددی استفاده شده است: «طوبی للمتقین علی محبته» - «طُوبَى لِمَنْ أَسْلَمَ وَ كَانَ عَيْشُهُ كَفَافاً» - «طُوبَى لِلْمَسَاكِينِ بِالصَّبْرِ» و مقصود از آن بشارت و وعده ی نعمات بهشتی و خاصا نام درختی در بهشت است. از این رو امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «طوبى لمن تمسّك بامرنا فى غيبة قائمنا فلم يزع قلبه بعد الهداية. فقيل له: و ما طوبى؟ قال: شجرة فى الجنّة اصلها فى دار علىّ بن أبي طالب عليه السّلام و ليس مؤمن الّا و فى داره غصن من اغصانها و ذلك قول اللّه طوبى لهم و حسن مآب» خوشا بحال کسی که در غیبت قائم ما به امر ما تمسک جوید و قلبش پس از هدایت منحرف نشود، عرض شد: طوبى چه چيز است؟ فرمود: درختى است در بهشت، اصل آن در خانه على بن ابى طالب عليه السّلام و نيست مؤمنى مگر آنكه شاخه‌اى در خانه او باشد؛ اينست فرمايش الهى‌ «طُوبى‌ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ»(📚کمال الدین ج ۲).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت و حجت 🔻برخی معترض می شوند که چگونه با وجود غیبت، امکان اقامه حجت وجود دارد؟ 🔻استاد جواد جعفری در کتاب پاسخ به شبهات غیبت امام دوازدهم، پرسشگران در این زمینه را به دو گروه تقسیم نموده اند: - گروه اول آن است که عده ای شرط امام را دیده شدن و شناخته شدن چهره ی او می دانند. - گروه دوم آن است که عده ای حجیت امام را تنها زمانی محقق می دانند که امکان مراجعه ی حضوری و کسب تکلیف از امام محقق باشد. 🔻شیخ صدوق در پاسخ به گروه اول چنین استدلال می کند: «إن حال إمامنا (علیه السلام) الیوم فی غیبته حال نبی (صلی الله علیه و آله) فی ظهوره، و ذلک أنه (علیه السلام) لما کان بمکة لم یکن بالمدینة، و لما کان بالمدینة لم یکن بمکة، و لما سافر لم یکن بالحضر، و لما حضر لم یکن فی السفر، و کان (علیه السلام) فی جمیع أحواله»(📚کمال الدین و تمام النعمه ج 1 ص 167 و 168) امروز حال امام ما در غیبتش، مانند حال پیامبر اکرم در ظهورش می باشد و این از آن رو است که آنگاه که او در مکه بود در مدینه حضور نداشت و زمانی که در مدینه بود در مکه حاضر نبود و وقتی که مسافرت می کرد در شهر نبود و وقتی در شهر حضور داشت در سفر نبود، و آن حضرت در تمامی احوال در مکانی حاضر بود و از سایر اماکن غایب بود و حجت او در اماکنی که در آنجا غایب بود، ساقط نبود، امام (علیه السلام) نیز همچنین است، اگر هم غایب باشد حجتش ساقط نمی شود، کما آنکه حجت پیامبر در اماکنی که در آنجا غایب بود ساقط نبود. بنابراین حجت امام غایب با غیبت او ساقط نیست، همچنان که حجت خدای متعالی(بلا تشبیه) کما اینکه دیده نمی شود ساقط نیست: الْحَمْدُلِلّهِ الْمُتَجَلِّى لِخَلْقِه بِخَلْقِهِ، وَ الظّاهِرِ لِقُلُوبِهِمْ بِحُجَّتِهِ 🔻ابن ابی الحدید در ذیل عبارت فوق می گوید: و از آنجا که دلایل اثبات صانع به آشکاری آفتاب، روشن است، او علیه السلام خداوند را به این که آشکار گردید و برای خلقش تجلی کرد ستود، و این که آنان را با خلقت شان و ایجادشان بر خویشتن دلالت کرد. سپس به این سخن خویش آن را تأکید کرد: «والظاهر لقلوبهم بحجة» و نگفت: لعیونهم، زیرا خداوند نامریی است، و لیک به آن حجت های دلالت گر بر خویش، که بر ودیعه نهاد بر قلب ها آشکار است. 🔻و در پاسخ به گروه دوم مجدد شیخ صدوق می گوید: «و أما إذا استر الإمام للخوف علی نفسه بأمر الله عزوجل و کان له سبب معروف متصل به و کانت الحجة قائمة إذا کانت عینه موجوده فی عالم و بابه و سببه معروفان و إنما عدم إفتاؤه و أمره و نهیه ظاهرا و لیس فی ذلک بطلان للحجة(📚کمال الدین ج 1 ص 179 و 180) اگر امام برای خوف از جان خود به امر خدای تعالی پنهان گردد و سبب معروف و متصلی داشته باشد، حجت خدا قائم خواهد بود زیرا شخص او در عالم موجود است و نایب و وسیله معروفی هم دارد، فقط فتوا و امر و نهیش ظاهر نیست و این موجب بطلان الهی نیست....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ولادت پنهانی 🔻امام سجاد (علیه السلام)فرمود: «القائمُ منا تَخفی ولادتُه علی الناسِ حتی یَقولُ لمْ یُولد بعدُ» قائم ما ولادتش بر مردم مخفی است تا اینکه مردم می گویند: هنوز متولد نشده است. 🔻امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ تَعْمَى وِلاَدَتُهُ عَلَى اَلنَّاسِ، لِئَلاَّ يَكُونَ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ إِذَا خَرَجَ» ولادت صاحب الأمر بر مردم پوشیده است تا در زمان ظهور، در گروه بیعت کسی نباشد(📚اثبات الهداة ج 3 ص 486 روایت 20) ✍️در روایت فوق اگرچه لفظ «تعمی» معنای لفظ «تخفی» را دربر دارد، اما آمدن آن به جای «تخفی» رساننده ی مطلبی است که از «تخفی» چنین مطلبی فهمیده نمی شود و آن نکته از لفظ «تعمی» آن است که ولادت حضرت برای خواص پنهان نبوده‌ و شاهد این مطلب کلمه «الناس» است که اغلب در حدیث برای مخالفین و عامه استفاده می شود(📚ظهور نور ص 53). و همچنین «تعمی» از «عَمِیَ یَعْمی» به معنای کور شدن و بسته شدن چشم است، بنابراین استعمال لفظ «تعمی» نشان می دهد که نقص از ناحیه ی بیننده است نه از ناحیه شخصی که باید دیده شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mahdavi Mags 1401-11-06.exe
26.24M
بسم الله الرحمن الرحیم به مناسبت ایام پربرکت و میمون ماه رجب و نیز در آستانه دهه مبارک فجر تقدیم می شود: ⏺ نرم افزار مجلات مرکز تخصصی مهدویت و پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی نسخه بهمن ماه 1401 ⬅️ شامل افزون بر 950 مقاله مهدوی از: 🔸مجله علمی پژوهشی انتظار موعود (75 شماره) 🔸مجله علمی ترویجی پژوهشنامه موعود (4 شماره) 🔸مجله علمی تخصصی مطالعات مهدوی (54 شماره) کافی است فایل را اجرا کنید و محلی را تعیین کنید تا فایلهای مجله در آنجا ریخته شود. پس از آن با اجرای فایل MahdaviMags.exe برنامه اجرا می شود. لازم به ذکر است نرم افزار حاوی فایلهای پی دی اف مقالات هم موجود است که به دلیل حجم بالا لازم است عزیزان برای دریافت آن به مرکز تخصصی مهدویت مراجعه فرمایند. اللهم صل علی محمد و آل محمد 💐
کتاب شناسی مهدوی | اثبات الرجعه فضل بن شاذان 🔻جایگاه فضل بن شاذان: فضل بن شاذان به قدری شخصیت مهمی است که امام حسن عسکری فرمود: «أَغْبِطُ أَهْلَ خُرَاسَانَ لِمَکَانِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ وَ کَوْنِهِ بَیْنَ أَظْهُرِهِمْ»(📚رجال کشی ص 542) من به سبب موقعیت فضل بن شاذان و حضورش در میان اهل خراسان، به آنها غبطه می خورم. وفات ایشان در اوایل ۲۶۰(۹۵ ساله) بوده است، زیرا جمعی از اهالی خراسان نزد حضرت در سامرا رفتند و حضرت فرمود: «رحم الله الفضل» و اهالی خراسان گفتند حال فضل خوب بود و حضرت فرمود: «رحم الله الفضل» و چند روز بعد این ملاقات، امام حسن عسکری علیه السلام شهید شدند، بنابراین تاریخ وفاتش ربیع الاول 260 هجری قمری است. نجاشی می گوید: «جلالت قدر او مشهور تر از آن است که ما آن را وصف کنیم» (📚رجال نجاشی ص 307) علامه حلی می گوید: «او رئیس طائفه ی امامیه است و بزرگوار تر از آن است که کسی بر ایشان خرده بگیرد» (📚رجال ص ۱۳۳) علامه مامقانی می گوید: «همه رجالیون او را توثیق نموده و از جلالت قدر او سخن گفته اند» (📚تنقیح المقال ج ۲ ص ۹). فضل بن شاذان شخصیت کم نظیری بوده که مورد عنایت خاص امام عسکری بوده و چهار امام را درک نموده است و از چهار امام بدون واسطه حدیث شنیده و حدیث نقل کرده و از این حیث رتبه ی دوم را بعد جابر بن عبدالله را دارد که جابر هفت معصوم را درک کرده است. 🔻کتاب اثبات الرجعه: فضل بن شاذان ۱۸۰ جلد کتاب نوشته است و ۶ جلد آن درباره ی امام زمان است که مهم ترین آن «إثبات الرجعه»(قرن سوم) است و این کتاب تا قرن دهم موجود بوده(یعنی تا زمان علامه ی مجلسی) و خوشبختانه مهم ترین نسخه ی آن در شهر اصفهان بوده و شوربختانه کسی که این نسخه را داشته به علامه ی مجلسی نداده تا در بحار ذکر شود و برای همیشه مورد استفاده قرار بگیرد. اما کسی که این نسخه را در اختیار داشته، چهل حدیث از آن انتخاب کرده و بنام «کفایة المهتدی» چاپ کرده است(۲۳ روایت دیگر هم افزوده و جمعا ۶۳ حدیث شده است). ۲۰ حدیث نیز اثبات الهداه شیخ حر عاملی از کتاب اثبات الرجعه آورده است. هرچند برخی معتقدند این کتاب بدست ما نرسیده از این بابت که این کتاب مدت زیادی مفقود بوده و سپس توسط علمایی مثل علامه ی حلی پیدا شده! از میان این ۱۸۰ کتاب فضل بن شاذان، کتاب «الایضاح» بطور کامل به دست ما رسیده و کسی که می خواهد با اهل تسنن مناظره کند باید این کتاب را بخواند. 🔻جعل غیبت: برخی بر شیعه چنین اشکال می کنند: شما می گویید: زمین از حجت الهی خالی نمی ماند، در حالی که با شهادت امام حسن عسکری عملاً زمین از حجت الهی خالی ماند و لذا مقوله ی غیبت موضوعی بود که توسط شما جعل شد تا سراغ حجت بعدی بروید. در پاسخ می گوییم: غیبت جعل علمای شیعه بعد از تولد امام زمان نبوده و در آثار شیعه قبل از تولد امام زمان و به نقل از ائمه روایاتی درباره ی غیبت و در کتاب إثبات الرجعه ثبت شده است، مانند این روایت: «.. یغیب غیبة طویلة ثم یظهر فیملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما». 🔻مادر بزرگوار امام زمان: در اینکه مادر امام زمان اهل روم بوده یا اهل سودان و سیاه پوست بوده اند اختلاف نظر است و ادله ی کسانی که معتقدند ایشان اهل روم بوده اند استناد به روایت فضل بن شاذان و کتاب کمال الدین شیخ صدوق است و مخالفان به روایات کافی و الغیبه ی نعمانی استناد جسته اند که طبق این منابع ایشان سیاه پوست بوده اند و از ابتدا در خانه ی جناب حکیمه زندگی کرده اند. استاد جواد جعفری طی یک مقاله ای که دارند معتقدند ایشان اهل روم بوده اند و همینطور استاد آیت الله نجم الدین طبسی از کسانی هستند که به نقل کمال الدین اعتماد کرده اند.
🔻 فضل بن شاذان و محمد بن علی الکوفی: برخی از روایات بیان‌گر رفتار بسیار خشونت‌آمیز امام زمان در هنگام ظهور است. بیشتر این روایات به فردی بنان محمد بن علی الکوفی بازمی گردد که معاصر با فضل بن شاذان بوده که فضل بن شاذان درباره ی او می گوید: «رجل کذاب» مردی بسیار کذاب است و در جای دیگر می گوید: «کدت أقنت علیه» نزدیک بود در قنوت نماز لعن و نفرینش کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
غیبت و حیرت 🔻عده ای با استناد به برخی از روایات بر این باور اند که عصر غیبت، عصر سراسر حیرت و سرگردانی ایست: «التاسع من ولدک یا حسین هو القائم بالحق... ولکن بعد غیبة و حیرة...». 🔻اما حقیقت آن است که برای مومن که معرفت به امام زمان خود پیدا کرده این حیرت در عصر غیبت معنا ندارد و اگر روایتی از حیرت مومنین وارد شده مربوط به بدو ورود به غیبت و حیران عند فقده بوده و نه در طول غیبت، آن‌چنان که در روایت از رسول الله آمده است: «فکم من مؤمن و مؤمنة متأسف متلهف حیران عند فقده» پس چه بسیارند از مردان و زنان باایمانی که هنگام فقدان او با غم و افسوس و سرگردانی به سر برند(📚کفافة الأثر ص 242) و این دوره خیلی طول نکشید و با درایت و زحمات طاقت فرسای عثمان بن سعید فروکش کرد. 🔻بنابراین حیرت و سرگردانی برای افرادی ایست که نسبت به امام زمان خود معرفت نداشته و جاهل اند، چنانچه از امام حسن عسکری علیه السلام روایت ‌شده است: «لَهُ غَيْبَةً يَحَارُ فِيهَا الْجَاهِلُونَ» برای آن حضرت غیبتی است که در آن جاهلان متحیر می شوند. در کتاب غیبت شیخ طوسی نقل است که وقتی امام حسن عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند عده ای به این سمت رفتند که امام حسن عسکری وصی ندارد پس در یازده امام توقف کردند و به همین منظور نامه ای به امام زمان می نویسند و ایشان می فرماید: «يَا هَؤُلاَءِ مَا لَكُمْ فِي اَلرَّيْبِ تَتَرَدَّدُونَ وَ فِي اَلْحَيْرَةِ تَنْعَكِسُونَ»  آقایان! چه شده است در تردید به سر می برید و در حیرت خود سرگردانید؟ اینکه امام زمان از این افراد تعجب و سوال می کند از چه بابت است؟ که خود حضرت توضیح می دهد که مگر آثار و احادیث و اخبار به شما نرسیده: «وَ مَا عَلِمْتُمْ مَا جَاءَتْ بِهِ اَلْآثَارُ مِمَّا يَكُونُ وَ يُحَدَّثُ فِي أَئِمَّتِكُمْ عَنِ اَلْمَاضِينَ وَ اَلْبَاقِينَ مِنْهُمْ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ». پس کسی که معرفت داشته باشد و اخبار و احادیث را بداند حیرت برای او جای تعجب دارد و علما نیز با همین رویکرد کتاب های حدیثی را نگاشته تا از جهل و حیرت مردم را برهانند که نمونه هایی از آنها را ذکر می کنیم: - پدر شیخ صدوق در مقدمه کتاب الامامة و التبصرة من الحیرة در مورد انگیزه ی نگارش کتاب می نویسد: دیدم بسیاری از افرادی که عقیده صحیحی دارند، در اثر غیبت و طولانی شدن مدت، احساس تنهایی و بی کس می کنند، بنابراین روایاتی را جمع کردم که سرگردانی آنها را برطرف کند و همدم آنها در طول غیبت تنهایی شان باشد(📚الإمامة و التبصرة من الحیرة ص 9) - مرحوم نعمانی می گوید: به جان خودم سوگند هر کس که به وادی گمراهی و سرگردانی رفته و گرفتار فتنه و انحراف و انتقال از حق به باطل شده و طرفدار مذاهب و فرقه های بیهوده شده است، فقط به خاطر کمی دانش و ندانستن روایت و عدم فهم و درک دین است(الغیبه ی نعمانی/ص 27) - شیخ صدوق نیز ضمن تصدیق وجود این حیرت، بر این نکته تأکید دارد که عدم مراجعه به سخنان الهی ائمّه اطهار (علیهم السلام) موجب این حیرت شده است. ایشان هر شیعه حیران وسرگردانی راکه می دید، با ذکر روایات غیبت - که توسط پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وائمه اطهار (علیهم السلام) بیان شده بود – معالجه می کرد. این امر به خوبی نشان دهنده عدم توجّه شیعیان حیران به میراث روایی تشیع بوده است(📚کمال الدین جلد 1 ص 4 و 6) و بخاطر همین شیخ صدوق کتاب کمال الدین را به نگارش درآورد همچنان که خود ایشان در مقدمه ی کتاب می گوید: انگیزه من در تألیف این کتاب آن بود که چون آرزویم در زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام برآورده شد، به نیشابور برگشتم و در آنجا اقامت گزیدم. دیدم بیشتر شیعیانی که نزد من آمد و شد می کردند، در امر غیبت حیران اند و درباره امام قائم شبهه دارند و از راه راست منحرف گشته و به رأی و قیاس روی آورده اند(📚کمال الدین ص 2)
20.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پروتستان های مسیحی بنیادگرا این گروه که امروزه ۶۰ میلیون جمعیت در آمریکا دارد و نفوذ بالای سیاسی دارد، از دیدگاه های آخرالزمانی ضد مهدویت برخوردار است. آنها بر این باور اند که مهدی مسلمانان دجال آخرالزمان و ضد مسیح است و روزی با بمب اتمی که ایران و روسیه ساخته است به جهان حمله خواهد کرد و بنابراین باید قبل از آن به منطقه و ایران حمله کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إن الإسلام بدأ غریبا و سیعود غریبا، فطوبی للغرباء رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: «إن الإسلام بدأ غریبا و سیعود غریبا، فطوبی للغرباء» 🔻سید رضی گوید: این سخن از استعاره های زیبا و مجاز های شگفت انگیز و بدیع است. پیامبر خدا اسلام را در آغاز ظهور به شخص غریبی که یار و یاوری ندارد و شهر و دیارش دور است تشبیه فرمود، زیرا اسلام در ابتدای پیدایش خود این چنین بود و بعدا پایه های آن استوار و استخوان بندی اش محکم شد و یاران فراوانی یافت و استقرار پیدا نمود. "سیعود غریبا" یعنی اسلام در اینکه عمل کنندگان به احکام و برپادارندگان مقرراتش کم خواهند شد به حال اول خود بازمی گردد نه اینکه - العیاذ بالله - نشانه هایش محو شود و آیاتش کهنه گردد(📚المجازات النبویة ص ۳۲ و ۳۳) 🔻ابن ابی الحدید در ذیل خطبه ۱۸۲ گوید: "هو مغترب إذا اغترب الإسلام" می گوید این شخص خود را پنهان می کند و آن هنگام که اسلام غریب شود، آن را حمل می کند، و اغتراب اسلام آن است که فسق و فجور بر صلاح و عدل غلبه کند؛ گفت علیه السلام: اسلام با غربت آغاز شد و به زودی به غربت بازمی گردد. "إذا اغتربت الإسلام" یعنی هنگامی که اسلام غریبی مقهور گردد و سینه بر زمین خوابانده عسیب خویش را به زمین می چسباند و برخاستنی ندارد. "بقیة من بقایا حججه، خلیفة من خلائف انبیائه" یعنی اسلام برمی گردد، یعنی از بقایای حجت های اسلام و خلیفه ای از خلیفه های پیامبران اسلام 🔻علامه مجلسی گوید: "إن الإسلام بدأ غریبا" یعنی در زمانی که کفر رواج داشته و تعداد اهل اسلام و نیز کسانی که آن را می‌پذیرفتند کم بوده، شروع شده و باز هم در زمان قائم علیه السلام، زمانی که اسلام و ایمان منقطع می‌شوند، به غربت خواهد افتاد، پس خوشا به حال آنها که در آن برهه یا در هر دو برهه پیرو حق اند. در نهایه در این باره آمده است: "اسلام غریب آغاز شده و به همان حال آغاز باز خواهد گشت؛ پس خوشا به حال آن ها که غریب اند" یعنی: اسلام در آغاز کارش، از جهت کمی مسلمانان، مانند غریب های تنها که خانواده اش پیش او نیستند بود، و باز هم غریب خواهد شد؛ یعنی در آخرالزمان، تعداد مسلمانان کم می شود و مانند غریب ها می‌شوند، پس خوشا به حال غریب ها! یعنی بهشت از آن مسلمانانی است که در اول اسلام و آخرالزمان هستند. آنها به این جهت ممتاز شده اند که بر اذیت کافران صبر می‌کنند و مسلمان باقی می‌مانند (📚بحار ج 25) 🔻طه محمد استاد دانشگاه الأزهر گوید: این حدیث را سیوطی در الفتح الکبیر آورده و می گوید: مسلم از ابن عمر آن را نقل کرده است. و صاحب کشف الخفا گوید: این حدیث مشهور یا متواتر است. 🔻دانشمند بزرگوار معاصر سید هبة الدین شهرستانی احتمال داده که ظهر غریبا یعنی اسلام ابتدا از فرط شگفتی عقل ها را حیران نمود. و منظور از سیعود غریبا هم این است که مجد و عظمت ریشه دار و حیرت انگیز خود را باز می‌یابد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب شناسی مهدوی | کتاب سلیم بن قیس هلالی(۱‌) از قرن اول تنها یک کتاب دست نخورده به ما رسیده است و آن کتاب سلیم بن قیس است. 🔻شخصیت سلیم بن قیس هلالی: ایشان چهار سال قبل از هجرت بدنیا آمد و در زمان خلیفه ی دوم به مدینه آمد و در مدینه با امیرالمؤمنین مرتبط می شود و از یاران خاص ایشان گردید. امیرالمؤمنین در ۱۲ رجب به کوفه مهاجرت کردند و سلیم بن قیس نیز همراه امیرالمؤمنین به کوفه آمد و در کوفه ملازم و جزء ستادی شد که از امیرالمؤمنین حمایت می کردند(تعداد افراد این ستاد ۵۰۰ نفر بود) و امیرالمؤمنین به این افراد در صورتی که ثابت قدم بمانند وعده ی بهشت داد. ایشان جزء شرطة الخمیس بوده و شیخ مفید در کتاب اختصاص او را جزء شرطة الخمیس دانسته(طلعیه داران هر سپاه را شرطة الخمیس می گویند). ایشان بقدری مقرب به امیرالمؤمنین بوده که در جلسه ی وصیت امیرالمؤمنین به امام حسن حضور داشته است. از آن جهت که سلیم به حضرت نزدیک بوده، دشمنان هم دنبال او بوده اند، مثل حجاج بن یوسف که سلیم برای فرار از او به اصطخر فارس و نزد ابان بن ابی عیاش که از شیعیان معروف بوده می رود و کتاب سلیم هم از طریق ابان به دست ما رسیده است، هرچند مرحوم نجاشی طریق دیگری هم داشته است. نعمانی در الغیبة می گوید: «در میان همه ی شیعیان از راویان و حاملان علم که از امامان معصوم حدیث کرده اند اختلافی نیست که کتاب سلیم بن قیس هلالی یکی از بزرگ ترین کتاب های اصل و پایه می باشد» علامه مجلسی می گوید: «حق این است که بر چنین کتابی نمی شود اشکال وارد کرد چرا که این کتاب بین محدثین معروف است و شیخ کلینی و شیخ صدوق و دیگر قدما بر آن اعتماد کرده اند و اغلب مطالب آن با آنچه در اصول معتبره وارد شده تطابق دارد» (بحار ج ۱۳) 🔻اعتبار کتاب سلیم: این کتاب از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است زیرا: ۱. سلیم هر روایتی که غیر مستقیم بدست می آورد ابتدا به امیرالمؤمنین عرضه می کرد و آن‌گاه که حضرت تأیید می کرد در کتاب خود می نوشت. ۲. این کتاب به امام سجاد علیه السلام عرضه شد و ایشان آن را تأیید نمود‌: ابان بن عیاش می گوید: بعد از اینکه سلیم بن قیس از دنیا رفت من به حج و محضر امام سجاد رسیدم و متن کامل این کتاب را ارائه دادم و حضرت ورق زدند و فرمودند: خدا سلیم را رحمت کند، راست گفته و همه ی اینها سخنان ما است و اینها احادیث ما هستند که صحیح هستند: «هذه أحادیثنا صحیحة» و بسیاری از علما(مثل شیخ حر عاملی، آقا بزرگ طهرانی، علامه نمازی) به این روایت برای اعتبار کتاب استناد کرده اند و بعد ابان نزد امام باقر هم می رود و تنها قسمتی از کتاب را با خود می برد و امام باقر کتاب را تایید می کنند. ۳. امام صادق علیه السلام درباره ی این کتاب فرمودند: «من لم یكن عنده من شیعتنا و محبینا كتاب سلیم بن قیس الهلالى فلیس ‍عنده من امرنا شى ء و لایعلم من اسبابنا شیئا و هو ابجد الشیعه و هو سر من اسرار آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم». هر كس از شیعیان و دوستداران ما كتاب سلیم را نداشته باشد، از ولایت ما بهره اى ندارد، و چیزى از اسرار ما نمى داند. كتاب سلیم الفباى شیعه و یكى از اسرار آل محمد صلى الله علیه و آله است . ۴. احادیثی که ایشان در این کتاب نقل کرده مورد اعتماد همه ی علما در طول تاریخ بوده و لذا مرحوم کلینی در کافی شریف، شیخ طوسی در تهذیب، شیخ صدوق در من لا یحضر، نعمانی در الغیبة از ایشان نقل روایت کرده اند. ۵. مخالفین بسیار تلاش می کنند که اعتبار این کتاب را زیر سوال ببرند تا بتوانند موضوعاتی مثل مهدویت و غیبت را جعل علمایی مثل شیخ کلینی قلمداد بکنند، اما این کتاب هر چند یک کتاب عمومی است اما اشاراتی به مقوله ی مهدویت دارد
آقای جان هاگی از کشیش های معروف پروتستان های مسیحی بنیادگرا او در کتاب چهار ماه خونین خود می گوید: اگر قرار است جلوی انقلاب مهدی گرفته شود باید به غرب آسیا حمله بشود و خاصا به ایران باید حمله بکنیم تا مانع حمله ی مهدی مسلمانان به خود شویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر چقدر سخت تر بهتر! در روایت آمده است که سخت ترین و شدیدترین امتحان الهی، امتحان به اموال و پول است: «مَا بَلاَ اَللَّهُ اَلْعِبَادَ بِشَيْءٍ أَشَدَّ عَلَيْهِمْ مِنْ إِخْرَاجِ اَلدِّرْهَمِ» و همینطور که این آزمون أشد است أحب نیز هست: «مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ إِخْرَاجِ الدِّرْهَمِ إِلَى الْإِمَامِ» امتحانی بزرگ که در حکومت امام زمان هم وجود دارد زیرا شما در غیبت می توانید اموال خود را به هر نحوی بخواهید برای خود و خانواده ی خود خرج کنید اما در زمان ظهور تمام اموال به امام زمان داده می شود و امام زمان به قدر کفاف به شما برمی گرداند و باقی را در راه خدا استفاده می کند: «اَلْمُؤْمِنُ كَانَ عِنْدَهُ مِنْ ذَلِكَ شَيْءٌ يُنْفِقُهُ عَلَى عِيَالِهِ مَا شَاءَ ثُمَّ إِذَا قَامَ اَلْقَائِمُ فَيُحْمَلُ إِلَيْهِ مَا عِنْدَهُ، فَمَا بَقِيَ مِنْ ذَلِكَ يَسْتَعِينُ بِهِ عَلَى أَمْرِهِ فَقَدْ أَدَّى مَا يَجِبُ عَلَيْهِ» پس نگویید حکومت امام زمان سراسر بهشت است و حتی برخی آقایان بهتر از بهشت می دانند! و نگویید: چون غیبت سخت است پس جهنم است و حتی بدتر از جهنم است! - می گویند: عصر غیبت عصر سراسر سرگردانی ایست، می گوییم: سرگردانی در غیبت برای جاهلان است: «المتحیرین فی جهلهم». - می گویند: غیبت سراسر تاریکی است، می گوییم: خورشید پشت ابر تاریکی ایست؟ « و اما وجه الانتفاع بی فی غیبتی فکالانتفاع بالشمس» - می گویند: حضرت حجت را نمی بینیم، می گوییم: کسی که در عصر غیبت به معرفت برسد انگار دارد حضرت را مشاهده می کند: «إن اهل زمان غیبته القائلین بإمامته و المنتظرین لظهوره أفضل من أهل کل زمان، لإن الله تبارک و تعالی أعطاهم من العقول و الأفهام و المعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة» - می گویند: دنیا پر از فساد و ضلالت است می گوییم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ(مائده 105)ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد. علامه طباطبایی یکی از مسائلی که ذیل این آیه مطرح می کند این است که فرض کنیم تمام دنیا هم گمراه شود به این معنا نیست که یک انسان الزاما گمراه گردد. - می گویند: مردم طبق روایات در زمان حکومت حضرت جام هایی از حکمت خواهند نوشید، می گوییم: اگر ظرفیت داشته باشید در غیبت می توانید به حکمت دست یابید: «تُجلی بِالتّنَزیلِ اَبصارُهُم وَ یُرمی بِالتَّفسیرِ فی مَسامِعِهم وَ یُغبَقُونَ کَأسَ الحِکمَةِ بَعدَ الصَّبُوحِ»
عبارتی از مرحوم نعمانی که به اسم معصوم شهرت یافته است تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا فَوَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَالنَّسَمَةَ لَيَأْتِيَنَّ عَلَيْكُمْ وَقْتٌ لَا يَجِدُ أَحَدُكُمْ لِدِينَارِهِ وَ دِرْهَمِهِ مَوْضِعاً يَعْنِي لَا يَجِدُ لَهُ عِنْدَ ظُهُورِ الْقَائِمِ(ع)مَوْضِعاً يَصْرِفُهُ فِيهِ لِاسْتِغْنَاءِ النَّاسِ جَمِيعاً بِفَضْلِ اللَّهِ وَ فَضْلِ وَلِيِّهِ فَقُلْتُ وَ أَنَّى يَكُونُ ذَلِكَ فَقَالَ عِنْدَ فَقْدِكُمْ إِمَامَكُمْ فَلَا تَزَالُونَ كَذَلِكَ حَتَّى يَطْلُعَ عَلَيْكُمْ كَمَا يَطْلُعُ الشَّمْسُ أَيْنَمَا تَكُونُونَ فَإِيَّاكُمْ وَ الشَّكَّ وَ الِارْتِيَابَ انْفُوا عَنْ نُفُوسِكُمُ الشُّكُوكَ وَ قَدْ حُذِّرْتُمْ فَاحْذَرُوا وَ مِنَ اللَّهِ أَسْأَلُ تَوْفِيقَكُمْ وَ إِرْشَادَكُمْ. امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «صله رحم و کار نیک و ترحم پیشه گیرید، زیرا به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، زمانی فرا می رسد که محلی برای درهم و دینار خود پیدا نکنید.»👈 یعنی در وقت ظهور قائم👉، محلی برای صرف درهم و دینار (که اندوخته اید) پیدا نمی کنید، چرا که مردم به فضل خدا و ولی او، در آن روز همه بی نیاز هستند. عرض کردم: «این معنی کی واقع می شود؟» فرمود: «در وقتی که امام خود را گم کنید و پیوسته در جستجوی او باشید، تا گاهی که مانند خورشید طلوع کند. پس هر جا که هستید، از شک و تردید درباره وی خودداری و هر گونه شکی را از خود دور کنید، و از آنچه گفتم احتراز جویید. توفیق و ارشاد شما را به راه راست از خداوند متعال خواستارم!» علامه مجلسی در ذیل این روایت می گوید: الظاهر أن يعني كلام النعماني و الظاهر أنه ره أخطأ في تفسيره لأنه وصف لزمان الغيبة لا لزمان ظهوره كما يظهر من آخر الخبر بل المعنى أن الناس يكونون خونة لا يوجد من يؤتمن على درهم و لا دينار. ظاهرا جمله «یعنی در وقت ظهور قائم محلی برای صرف درهم و دینار پیدا نمی کنید» جزء روایت نیست و از کلام نعمانی است و گویا وی در این مورد به خطا رفته است. زیرا امام علیه السّلام زمان غیبت را توصیف می کند، نه زمان ظهور را، چنان که از آخر خبر معلوم می گردد. معنای روایت این است که در زمان غیبت امام زمان علیه السّلام، مردم چنان خائن خواهند بود که امینی پیدا نمی شود تا درهم و دینار خود را نزد وی امانت بگذارند!
پاسخ کوتاهی نسبت به این سوال را در دو پیام سابق مطالعه بفرمایید 🌹 تذکر: تنها مقصود از این پیام این است که بگوییم توصیف برخی از آقایان در مورد غیبت نادرست است و اگر نظری دارید برای ما ارسال بفرمایید: @adminma