eitaa logo
کانال مسجد حضرت نورالاصفیا(عج)
346 دنبال‌کننده
5هزار عکس
3هزار ویدیو
56 فایل
کانال رسمی مسجد حضرت نورالاصفیاء(عج) - حکیمیه.ایران پایگاه اطلاع رسانی مسجد https://noorolasfia.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رخنه‌ی لیبرالیسم در جبهه‌ی انقلاب 🖊 مهدی جمشیدی ۱. برخی نیروهای تجدیدنظرطلب در درون جبهه‌ی انقلاب، نسبت به غیرانقلابی‌ها، ملایم و منعطف و مدارایی‌اند اما انقلابی‌های اصیل را به‌شدت، طرد و‌ نفی و سرکوب می‌کنند. اگر اینان به انقلابی‌های اصیل بگویند «سوپرانقلابی»، اختلاف و انشقاق ایجاد نکرده‌اند، ولی اگر انقلابی‌های اصیل به آنها بگویند «صورتی»، گسست‌آفرین و وحدت‌شکن هستند. در واقع، سیئات انقلابی‌های اصیل، حسنات اینان است. پس با معیارهای دوگانه و خودخواهانه مواجه هستیم. ۲. تعبیر دقیق‌تر و‌ زیباتری که می‌توان درباره‌ی اینان به کار برد، «انقلابی نمایشی» است؛ چون انقلابی‌گری‌شان، از برخی ظواهر و صورت‌ها فراتر نمی‌رود و عمق هویتی ندارد. وانمود می‌کنند که انقلابی‌اند، اما دچار چرخش و دگردیسی شده‌اند. ۳. شاید اولین برچسب را به این جماعت، شهید بهشتی زد که به آنها گفت «نیروهای بینابینی». یعنی هم این طرف هستند و هم آن طرف. آدم‌های دوشخصیتی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند چه باشند.‌ ۴. در دهه‌ی اخیر، عده‌ای رفتند زیر پرچم «اسلام رحمانی». آیت‌الله خامنه‌ای هم‌ در مقابل‌شان گفت اسلام رحمانی، همان معارف نشأت‌گرفته از «لیبرالیسم» است. این هم از برچسب غلیظ ایشان. بعد از مطهری و بهشتی، دیگر چندان اصطلاح «التقاط» را به کار نمی‌برند. من اینان را التقاطی می‌دانم؛ همان «اسلام رحمانی» که ترکیب اسلام و لیبرالیسم است. ۵. برخی از انقلابی‌ها کوشیدند ادای اصلاح‌طلبان درآورند. شدند کپی کپی. از اصالت‌ها بریدند و به اصیل‌ها گفتند تندرو. البته درباره صورت مشترک و مخرج مشترک داشتن‌شان با اصلاح‌طلبان، هیچ‌گاه توضیح ندادند. نرم‌نرمک چرخیدند. ۶. درباره‌ی «برجام» و «فضای مجازی» و‌ «حجاب»، مانند خاتمی و اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند. فقط مشکل اینجاست که برخلاف اصلاح‌طلبان، تعبیر «حضرت آقا» را هم ضمیمه‌ی استدلال‌های اقتباسی خود می‌کنند. ۷. حاج‌قاسم را نیز از آن خود می‌دانند؛ همان کسی‌که می‌گفت دختر شهید، فقط به قصد «هدایت» می‌تواند با دختر بدحجاب، ارتباط داشته باشد نه به قصد «رفاقت»؛ یعنی حتی رفاقت با اینان را نیز نمی‌پسندید. نمی‌دانند سیاست حاج‌قاسم، «سیاست هدایت» بود نه «سیاست تمایز». هم برجام را تصمیم نظام می‌دانستند و هم فتوحات منطقه‌ای حاج‌قاسم را می‌طلبیدند. ۸. رهبر انقلاب از سه مرحله سخن گفته‌اند: خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی. اینان چون در مرحله‌ی خودسازی، شکست خورده‌اند، اراده‌ی انقلابی ندارند و به‌جای جامعه‌سازی، در پی جامعه‌سنجی هستند تا مطابق ذائقه، حکومت کنند. ۹. در اغتشاش سال گذشته دیدید که «مواضع دوپهلو» داشتند. هرچه فریاد داشتند بر سر نظام و نوع حکمرانی کشیدند؛ مانند خاتمی. دوگانه‌ی نظام/ مردم را پذیرفته بودند؛ همانند اصلاح‌طلبان. ۱۰. حداقل یک دهه است که کسانی در درون جبهه‌ی انقلاب، التقاطی شده‌اند. کلیدواژه‌هایی هم دارند: وحدت/ خلوص، همبستگی/ دوقطبی‌شدن، عقلانیت/ تندروی، فرهنگ/ امنیت، جذب حداکثری/ طرد، و ... . از همه‌ی اینها روایت غلط دارند. ۱۱. از اصول بریده‌اند اما انتظار دارند که همچنان در هسته‌ی مرکزی گفتمان انقلاب باشند. به ما می‌گویند «تنگ‌نظری» نکنید ولی مسأله این است که خودشان «تجدیدنظر» کرده‌اند. دایره‌‌ی انقلاب و خودی نیز باید متناسب با بازاندیشی‌های دوره‌ای آنها گشاد شود؛ چون معیار، اینانند نه ارزش‌ها. ۱۲. به همان معنا که امام خمینی به بازرگان، «برچسب لیبرال» زد، من هم این اصطلاح را به اصول‌گرایی نسبت می‌دهم. روح بازرگان در بخش عمده اصول‌گرایان، حلول کرده است. «اسلام رحمانی»، فصل مشترک اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان شده است. اسلام رحمانی، یعنی لیبرالیسم و هر کس به مؤلفه‌های آن معتقد باشد، دچار التقاط شده است؛ چه اصلاح‌طلب و‌ چه انقلابی. ۱۳. جالب اینکه میان «بدنه» و «بالایی‌ها»، تفاوت آشکار وجود دارد؛ بدنه‌ی انقلابی که در کف هستند، وفادارند اما هرچه فراتر می‌رویم و به نخبگان می‌رسیم، موارد استحاله بیشتر می‌شوند. گویا وضع اجتماعی (قدرت) و وضع فکری (حقیقت)، تا حدی با یکدیگر نسبت عکس دارند. ازاین‌رو، جماعت از راه انقلاب بازگشته و به تفکر اصلاحات پیوسته، اکثریت نیستند که «واسازی فکری‌»ام به «واگرایی اجتماعی» برسد. ۱۴. از هرچه که واسازی‌شان کند متنفرند؛ مثل همین متن! بی‌درنگ، واکنش منفی نشان می‌دهند و برآشفته می‌شوند. نگرانند که مبادا نسبت‌های فکری و هویتی پنهان‌شان با اصلاح‌طلبان آشکار شود. می‌گویند خودمان هستیم ولی تاریخ اصلاحات می‌گوید تکرار آنهایند. تجدیدنظرطلبی را از سطر نخست آغاز کرده‌اند. ۱۵. راه «بازسازی انقلابی» از «واسازی اصول‌گرایی» می‌گذرد. اینان برای تداوم قدرت خویش، امکان‌های انقلاب را به زنجیر بسته‌اند و مردم را در انتظار جهش تاریخی، دلسرد کرده‌اند. https://eitaa.com/ahlghalam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📲 فضائلی:‌ خسارت‌های فتنهٔ ۸۸ با خلق یک صحنهٔ تصادفی کم‌رنگ نمی‌شود 🔹عضو دفتر حفظ‌ و نشر آثار رهبر انقلاب: خسارت‌‌های سنگین مادی و معنوی فتنهٔ ۸۸ فراموش نمی‌‌شود و افراطیون یک جريان نمی‌توانند با خلق یک صحنه یا بهره‌برداری از یک صحنه‌ٔ تصادفی و ناخواسته، نقش عوامل مؤثر در آن فتنه را کم‌رنگ یا محو نمایند. 🔸بعضی رسانه‌ها از تصویر یکی از سران فتنه در کنار مسئول دفتر رهبر انقلاب در مراسم تشییع آیت‌الله صانعی سوءاستفادهٔ سیاسی کرده بودند. @Farsna
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
یادداشت روزنامه صبح نو درباره قسمتی از حرفهای آقا جواد خیابانی: اول شهادت دهم که برنامه «مهلا» برنامه موفقی است و اینکه در پلتفرم محدودی منتشر شده؛ اما مورد استقبال قرار گرفته است، هم بهترین شاهد برای این ادعای ماست. آقای خیابانی هم گزارشگر محبوب، دوست‌داشتنی و با پرنسیب خاص خود است که دوستدار و منتقدانی هم دارد. عین همه افراد در کنار ویژگی‌های برجسته، قطعا آقای خیابانی هم دارای معایبی است که یکی از این معایب، احساسی‌شدن‌های بی‌اندازه او است که البته از دل رحمان و رئوف او برمی‌آمد؛ اما خب گاهی آسیب‌زننده و عین نمک غذا است که زیادی آن، امکان خوردن غذا را از آدم می‌گیرد. خیابانی در این برنامه از هر دری سخن گفته و صغری و کبری‌های مختلفی را هم مطرح کرده است که در این متن تنها به یکی از بخش‌های صحبت‌های او می‌پردازیم. او در بخشی از گفت‌وگو با پویانفر گفته است که نقل به مضمون که «امام حسین (ع) متعلق به ایران نیست و نباید اعتقاد به عاشورا را تنها مختص به ایران و آن هم بعد از انقلاب اسلامی دانست.» این سخنان راست و غلط را با هم قاطی کرده است. امام حسین (ع) و باور به حقانیت اهل بیت (ع) محدود و متعلق به ایران و ایرانیان نیست. این حرف کاملا درستی است که کسی نمی‌تواند در آن خدشه‌ای ایجاد کند. هیچ‌وقت هم در کشور کسی معدی انحصار در این مسائل نبوده است و امام ما نه‌تنها متعلق به مسلمانان، بلکه متعلق به همه کسانی است که دل آن‌ها برای انسانیت و حقانیت می‌تپد. اما کبرای غلط خیابانی اینجا است که او جایگاه ایران و انقلاب اسلامی در رونق، حفظ و نضج ارزش‌های شیعی و اسلامی و مشخصا قیام عاشورا و امام حسین (ع) را نادیده می‌گیرد، بلکه در همین ایران قبل از انقلاب هم عزاداری، هیأت و زنده نگه‌داشتن یاد، نام و مرام قیام عاشورا بود؛ اما عزاداری‌های بعد از انقلاب کجا و قبل از انقلاب کجا؟ همین جمعه گذشته که به سیاق سال‌های گذشته مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار شد، هشت میلیون نفر شرکت کرده بودند. آیا در حکومت پهلوی یا کشورهای دیگر برگزاری چنین مراسم‌های به‌راحتی ممکن و میسر بوده و هست؟ در همین ایران خودمان اگر انقلاب اسلامی نشده و حکومت اسلامی تشکیل نشده بود، امروز این مراسم‌ها با این وسعت و عظمت، امکان برگزاری نداشت. بنابراین صغرای خیابانی درست است که اصلا امام حسین (ع) متعلق به کل بشریت است و هیچ کشور، ملت، گروه و عقیده‌ای نمی‌تواند این مکتب را محصور در خود ببیند؛ اما نقش انقلاب اسلامی در عظمت بخشیدن به زنده نگه‌داشتن یاد و نام این قیام و تلاش برای تحقق اهداف آن را نمی‌توان نادیده گرفت و اعلام کرد که اگر انقلاب هم نبود، ما شاهد این عظمت بودیم. انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از انقلاب را اگر بررسی کنیم، متوجه اتفاقاتی که رخ داده است خواهیم شد و قضاوت‌های شتاب‌زده نخواهیم کرد. در نهایت اینکه آقا‌جواد عزیز ما دوباره احساسی شده و احساس خوب است؛ اما در مورد همه چیز جواب نمی‌دهد. البته در مجموع خیابانی حرف‌های درست زیادی در این برنامه گفته که نقد ما نافی آن حرف‌ها نیست. ┏━━ °•🖌•°━━┓ @jahad_tabein ┗━━ °•🖌•°━━┛
هدایت شده از جهاد کبیر
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 سپاسگزاری از ، به معنای خداست که موجب افزایش نعمت می شود. 🔴 کفران نعمت هم به معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست.
هدایت شده از جهاد کبیر
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوایی از جنس کربلا در مدح حضرت علی اکبر(ع) با صدای دلنشین سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی 🚩 بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مَذبُوح وَ مَقتُولٍ مِن غَیرِ جُرمٍ بِأَبی....
بسم رب الحسین علیه السلام ⚫️ مهد نوگلان حسینی مسجد حضرت نورالاصفیا عج نقاشی بازی داستان های اهل بیت و...... فضای بزرگ برای بازی😍 ⭕️ والدین می‌توانند فرزندان خود را قبل از شروع مراسم به مهد نوگلان حسینی واقع در باشگاه ورزشی و مهد قرآنی مسجد تحویل دهند . •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•     🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷 ‎‎‌‌ در پیامرسان ایتا با ما همراه باشید 🆔 کانال رسمی مسجد حضرت نورالاصفیاء(عج) - حکیمیه.ایران پایگاه اطلاع رسانی مسجد https://noorolasfia.ir/ https://eitaa.com/noorolasfia_mosque
﷽؛ السلام علیک یا علی اکبر امام حسین علیه السلام شب هشتم محرم ۱۴۰۲ سخنران: حجت الاسلام والمسلمین عامری با مداحی: کربلایی بروهان و کربلایی احمدی ۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ ▫️ شورای فرهنگی مسجد و مجتمع فرهنگی_آموزشی حضرت نورالاصفیاء عجل الله تعالی فرجه الشریف 《لبیک یاحسین علیه السلام 》 •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•     🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل‌ لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷 ‎‎‌‌ در پیامرسان ایتا با ما همراه باشید 🆔 کانال رسمی مسجد حضرت نورالاصفیاء(عج) - حکیمیه.ایران پایگاه اطلاع رسانی مسجد https://noorolasfia.ir/ https://eitaa.com/noorolasfia_mosque
هدایت شده از جهاد کبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداح عراقی چه غوغایی برای آقا ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان مادرش حضرت ام البنین به زبان فارسی ، به پا می‌کنه من بکی او ابکی فله الجنه
هدایت شده از جهاد کبیر
🔻‍ خاطره قابل تأملی که دختر مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی درباره کنش‌های سیاسی برادرش، شهاب‌الدین و نظر مرحوم پدرشان دراین‌باره در صفحه خود منتشر کرد 🔻حس کردم امام رضا عليه السلام از من رو برگردانده نیت کردم از رهبری علنی انتقاد نکنم در همان لحظه گویی امام رضا عليه السلام به من رو برگرداندند فاطمه حائری شیرازی در صفحه خود نوشت: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ 🔻پدر می‌گفت شیطان هر شخص متناسب با قدرت ضمیر اوست. شیطان دانشمند با ابراز دانش او را به انحراف می‌کشد و شیطان، فرد موحد با زبان توحید او را گمراه می‌کند. و پناه بر خدا از آن روزی که به قول اخوی ما شهاب‌الدین علم ما بشود حجاب اکبر... 🔻مشی پدر در طول زندگی بخشیدن بود و لذت می‌برد از این روحیه؛ اما اخوی فقیه ما همیشه این روحیه پدر را نقد می‌کرد و به ایشان بابت این رفتار به استناد حدیث و روایات خُرده می‌گرفت تا اینکه پدر به رحمت خدا رفتند چند ماهی از رحلت پدر نگذشته بود که مهمانش شدم؛ کتاب حاج‌آخوند آقای مهاجرانی را می‌خواند با افسوس رو به من کرد گفت فصل فصل کتاب را که می‌خوانم گویی پدر همان حاج آخوند روستایی عطاءالله مهاجرانی است؛ پرسیدم چه صفت بارزی این حاج‌آخوند دارد که تو را بیاد پدر انداخته؟ گفت: بخشندگی. با تعجب پرسیدم تا پدر در قید حیات بود نقد می‌کردی، چه شده الآن غبطه می‌خوری؟ گفت، امان از علم انسان که بشود حجاب اکبرش تا به واسطه آن حُسن پدرش پیش چشمش رذیله اخلاقی بنماید اما چه سود که دیگر پدر در قید حیات نیست. 🔻این روزها کلیپ مناظره اخوی از افراد و اشخاص مختلف برایم ارسال می‌شود و باز مرا می‌برد به روزهای آخر حیات پدر که در منزل ما شیراز مهمان بودند؛ پدر با وجود کسالت و ضعف شدید بدنی پایه ثابت گفتگوها و به نوعی بحث‌های طلبگی و سیاسی برادرها بودند؛ برخی دفاع می‌کردند، برخی نقد تند و هرکدام به استناد روایتی از موضع خود دفاع. گاهی هم پدر مخاطبی بود جهت تأیید مستندی که ارائه می دادند. 🔻سالها بود که شهاب‌الدین نقدهای ریز و درشتی به کل سیستم و شخص رهبری و نهادهای زیر مجموعه ایشان داشت و معمولاً پدر از لحن کلامش در بیان انتقادات دلخور می‌شدند و او هم به اصرار، این فعل را وظیفه خود می‌دانست. پدر مخالف نقد نبود اما به نحوه‌ی بیان آن وزن قابل توجهی می‌داد. 🔻خلاصه نمی‌دانم چرا بحث به اینجا رسید که شهاب‌الدین ناغافل از حس و حال زیارت خود در سفر یکماه گذشته به مشهد مقدس گفت. گفت زمان ورود به حرم سلام را که خواندم حسی به قلبم متبادر شد که امام از من رو برگرداندند. هر چه تلاش می‌کردم حس زیارت نمی‌آمد که از قلبم گذشت نیت کنم علناً از شخص رهبری انتقاد نکنم و در همان لحظه گویی امام رضا به من رو برگرداندند. با شنیدن این خاطره پدر سرش را بوسید و با عمق جان گفت خدا خیرت بدهد، شیطان یکی از معدود کسانی است که مستحکم پای عهد خود نشسته برای گمراه کردن ابنابشر و چه زیرکانه پای عهدش نشسته؛ کاش ما انسانها هم به قدر شیطان پای عهدمان می‌ماندیم. 🔻من مطمئنم که برادرم دغدغه اقشار ضعیف جامعه را دارد اما نمی‌دانم چرا راه فرار از تمام بن‌بست‌ها وحل مشکلاتمان را در کف اختیار آمریکا و دولت‌های وابسته به آن می‌داند. چرا تحریم ظالمانه دشمن را هیچ می‌انگارد و ایستادگی کردن پای شعارهای استکبارستیز صدر انقلاب را عامل شرایط سخت امروز. به هیچ عنوان نمی توان منکر ضعف‌های سیستمی، سوءمدیریت‌ها، فشارهایی که مستقیم بر قشر ضعیف جامعه است بود اما با نگاه به سرنوشت کشورهایی که خود را تمام قد به دست دولتهای غربی سپردند، به راحتی می‌توان فهمید تا زمانی که برایشان زمینه منفعت داریم با تحقیر اجازه می‌دهند در چهارچوبی که آنها مشخص می‌کنند از امکانات خودمان استفاده ببریم؛ مثل شرایط عراق و افغانستان یا اگر مثل عربستان سرسپرده کامل شویم کشورمان انبار خوبی است برای تسلیحات آنها. اگر پای جنگ و آواره‌گی هم به روی مردم کشورت باز شد از راه دور برایت همدردی می‌کنند و کمک‌های بشردوستانه می‌فرستند؛ مثل اوکراین.
🌼سـلام 🍃صبحتون بخیر و نیکی 🌼چون همیشه 🍃دعایم برایتان 🌼عاقبت به خیری 🍃سلامت جسم و جان 🌼و دلی خالی ازغم و غصه است 🍃روزتان پراز رحمت الهی 🌼زندگیتون پراز خیرو برکت چهارشنبه تون سرشاراز آرامش‌🌼🍃
هدایت شده از جهاد کبیر
3 (2).mp3
15.5M
📢📖📖🌸📖📖📢 تفسیر صوتی آیه ۳ سوره مائده توسط استاد قرائتی: حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَٰلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
هدایت شده از جهاد کبیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گوش کنید؛ 🌹بوی بهشت می وزد از کربلای تو... 🌹مداحی دلنشین مرحوم کوثری ، واقعا جذاب و دلنشین 😭🖤
هدایت شده از استاد تراشیون
🏴 حضرت امام حسین (علیه السلام): 🔸«مَنْ جٰادَ سٰادَ» 🔹هر که بخشنده باشد، آقایی کند 📚کشف الغمة، جلد ۲، صفحه ۲۴۲ 🌐 پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir 🌐 www.tarashiun.ir
شیخ حسین عزیز تاجِ سر ما اسطوره منبر و روضه ما پا منبر شما دین و حسین رو شناختیم. اما ما نگران این اتفاق بودیم. جای شما با این تیتر در صفحه اول این روزنامه نیست. همین. @eqbali62
خطاب به حضرت شیخ حسین انصاریان عزیز درباره اظهارات اخیرشان @eqbali62
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم السلام علیک یا اباعبدالله باسلام واحترام خدمت عزیزان سوگوار ایام حزانگیز عزای حسینی روز چهارشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وسعادتمندی یاحی یاقیوم ویژگیهای اخلاقی وتربیتی علی اکبر س اهل مناجات وخلوت باخدا حضرت علی‌اکبر(ع) علاقه فراوانی به‏ خلوت با خدای خود و پرداختن به راز و نیاز و گفت‌وگو با خالق هستی‏ داشتند. در زندگی آسان‌‏گیر، ملایم و خوش‏خو بودند، به روی کسی خیره نمی‌شدند. بیشتر اوقات بر زمین چشم می‌دوختند و با بینوایان و فقرا که از نظر ظاهری در جامعه و نگاه دنیاطلبان ‏احترام چشمگیری نداشتند، نشست‌ و برخاست می‌کردند و با آنان هم‌سفر‏ می‌شدند. بدوراز ازهرگونه رذائل اخلاقی ایشان هرگز عیب‌جویی نمی‌کردند و از مداحی نابجا و شنیدن چاپلوسی افراد دوری می‌کردند. تمامی انسان‌ها را بندگان خدا می‌دانستند و از تحقیر آنان خودداری می‌ورزیدند. در طول عمر خویش به کسی دشنام ندادند و ناسزا نگفتند. از دروغ تنفر داشتند و صداقت و راست‌گویی شیوه همیشه ‏ایشان بود. بخشنده بودند و آنچه به دست می‌آوردند، به دیگران به‌ویژه ‏نیازمندان انفاق می‌کردند. مهربان وهمنوع دوست حضرت علی‌اکبر(ع) به عیادت بیماران می‌رفتند و برای همسالان برادری مهربان و برای کودکان پدری پرمحبت ‏بودند و مسلمانان را مورد لطف و عطوفت‏ خویش قرار می‌دادند. امور دنیوی و اضطراب‌های مادی ایشان را متزلزل نمی‌ساخت. زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) ساده بود و در آن از تجمل و اسراف اثری دیده نمی‌شد. آنان که اخلاقی نیکو و فضایلی شایسته‏ داشتند، همیشه موردتکریم و احترام ایشان بودند. از صبری عظیم برخوردار بودند و از هیچ‌کس ‏توقع و انتظاری نداشتند. سلحشوری شجاع، نیرومند و پرتوان در میدان رزم؛ سلحشوری شجاع، نیرومند و پرتوان بودند و انبوه‏ دشمن هرگز ایشان را بیمناک نمی‌ساخت. در اجرای عدالت و دفاع از حق، قاطع و استوار بودند. به یاری محرومان و مظلومان می‌شتافتند و در برابر ظالمان می‌ایستادند. به دانش‌اندوزی و فراگیری معارف اهمیت زیادی می‌دادند و همواره پیروان خود را از جهالت و بی‌خبری باز می‌داشتند. پاکیزگی و آراستگی علی اکبر حضرت علی‌اکبر(ع) به پاکیزگی و آراستگی علاقه‌ای وافر داشتند و این صفت از دوران‏ کودکی در ایشان دیده می‌شد. از این رو همواره بر تمیزی لباس و بدن ‏اهتمام می‌ورزیدند. بسیار فروتن بودند و از تکبر نفرت داشتند. نه‌فقط بر انسان محبت داشتند بلکه با حیوانات نیز با مهربانی و انصاف با آنان‏ رفتار می‌کردند مقاتل الطالبین، ص 52؛ منتهی الامال ، ج 1، ص. . مقاتل الطالبین، ص 53. الارشاد (شیخ مفید)، ص 459. التماس دعا