🎙 قابل توجه دوستداران #فلسفه
⭕️ دوستان زیادی پیرامون چگونگی فراگیری فلسفه خصوصا فلسفه علامه طباطبایی می پرسند.
✅ بنده توفیق داشتم دوره هایی در فلسفه در محضر استاد بزرگوار استاد #علی_فرحانی حاضر باشم. از این جلسات بسیار ارزشمند که تمام ساختار اندیشه ای ام را شکل داده است تجربیاتی دارم که آن را در اینجا با بزرگوارانی که علاقه مند به فلسفه هستند در میان میگذارم ان شاء الله قابل استفاده باشد. البته این یادداشت پیرامون تدریس بدایه ایشان است:
#حکمت_طباطبایی
#استاد_فرحانی
#نقشه_راه_تحصیل
@ofoqemobin
👇👇👇
💢 پیرامون تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی
🔰 سید محمد هاشمی
💠بسیاری از طلاب و دانشجویان، گاهی از نحوه کار فلسفی می پرسند. پاسخ بنده به کسانی که مستوای منطقی خوبی در مقدمات تحصیل به دست آورده اند، کار با جلسات بدایه استاد فرحانی است. این جلسات تحقیقی بینش بسیار عمیقی در فلسفه به متعلم می دهد و او را از دام قرائت های متشتت در علمی که قرار است واقعیت هستی را در آینه فهم انسان قرار دهد رهایی می دهد. در ادامه برخی مزایای این جلسات را به اختصار می آوریم:
1⃣ شروع واقعی از بدیهیات:
جلسات بدایه استاد بر اساس مشی همیشگی علامه طباطبایی در مجموعه کتب خود از بدیهی ترین نقطه ی فکری بشر آغاز می شود و بر همین اساس تقریر صحیحی از نظر علامه نیز ارائه می کند. نظریه ی استاد در عدم تقدم معرفت شناسی بر فلسفه از همین نوع نگاه ناشی می شود.
2⃣ایجاد فضای مشاوراتی در ضمن تدریس:
در طول این جلسات، استاد با نگاهی تحقیقی با متعلمین در کلاس همراه می شود و اجازه می دهد، دانش پژوهان در جلساتی صرفا تقریر استاد را مورد بررسی و حتی نقد قرار دهند و فهم نهایی خود را از این جرح و تعدیل حاصل کنند.
3⃣استکمال واقعی در علم حصولی:
به نظر استاد، فلسفه دانی، یک استکمال حقیقیِ علمی است. از این جهت صرف آشنایی با اصطلاحات نه تنها کافی نیست بلکه گاهی به شدت رهزن است. به همین جهت در طول این تدریس مخاطبان ریاضتِ مثبت علمی را در فلسفه تجربه می کنند و برای مثال حقیقتا وقتی به انتهای مرحله ی وجود ذهنی می رسند، حقیقت فلسفه و اندیشندن پس از اصالت وجود را در خود می یابند.
4⃣ترسیم مستحکم مبنای حکمت متعالیه:
از آن جهت که فلسفه ی اسلامیِ مورد نظر علامه از نظریه اصالت وجودی صدرا می گذرد، استاد زمان مفصلی را به نهادینه کردن مبنای اصالت وجود، سعه ی براهین دال بر آن، ارتباط منطقی اصالت وجود، تشکیک، تخصص، وجود ذهنی، حرکت، علم و الهیات بالمعنی الاخص اختصاص می دهند. برای مثال خوب است به پایان مباحث ایشان در اصالت وجود و نحوه ی ورود به بحث تشکیک در این دوره تدریس مراجعه کنید. بر اساس نگاه استاد در همان کتاب بدایه و پیش از آغاز نهایه، تقریر غنی تر علامه طباطبایی از اصالت وجود نسبت به صدرا بیان می شود. و در پایان براهین اصالت وجودی بدایه روشن می شود که آنچه صدرا در باب علیت می خواست نتیجه بگیرد علامه طباطبایی در ابتدای فلسفه نتیجه گرفته است.
5⃣فلسفه به مثابه یک جهان بینی:
در این سلسله جلسات، فلسفه نه به صورت یک علم چند بخشی بلکه به عنوان یک منظومه ی فکری و جهان بینی استدلالی معرفی و ترسیم می شود. به همین جهت در این تدریس از مرحله اول بدایه تا مرحله ی دوازدهم آن وحدت اتصالی روشنی به چشم می خورد.
6⃣آشنایی با شارحان کلام علامه طباطبایی(نوصدراییان):
از آنجا که نظرات علامه طباطبایی پس از ایشان مورد بررسی و حتی نقد قرار گرفته است در این جلسات در کنار تبیین بدایه الحکمه، آثار اساتید معظم همچون حضرات آیات مطهری، جوادی، مصباح و حسن زاده آملی نیز به فراخور هر بحث مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو این جلسات به نوعی می تواند علاوه بر شرح بدایه بررسی کتبی مانند، شرح منظومه، رحیق مختوم و تعلیقه علی النهایه نیز قلمداد شود. به همین علت، متعلم پس از پایان این دوره تدریسی تسلط خوبی نسبت به مبانی و آراء فیلسوفان اسلامی معاصر به دست می آورد.
7⃣ اتصال مباحث فلسفی و عرفانی:
در این جلسات اتصال و ثمرات مباحث فلسفی به نحو بسیار اثرگذاری هم از جهت علمی در عرفان نظری و هم از جهت عملی در عرفان عملی بررسی می شود. (مراجعه کنید به جلسات وجود ذهنی، انتهای اصالت وجود، مباحث اضافه اشراقی و فصل عاشر مرحله ی علم و عالم و معلوم)
📌 ادامه 👇👇
📌 ادامه از 👆👆
8⃣تبیین اساسی علم حصولی:
اما یکی از مزایایی که در این جلسات وجود دارد و حقیقتا کم یاب یا نایاب است، اهتمام ویژه به بررسی و تبیین علم حصولی است. علم حصولی خصوصا پس از اثبات اصالت وجود با بحرانی جدی در فلسفه مواجه می شود. در این جلسات استاد معظم تلاش چشم گیری برای توضیح علم حصولی و تحقق آن حتی در فضای پس از اصالت وجود می کند. اهمیت این امر بر کسانی که دستی بر آتش فلسفه دارند و از طرفی با فلسفه غرب نیز مواجهند پوشیده نیست. این مباحث را می توانید در ابتدای تدریس، ابتدای مباحث تشکیک، کل جلسات تخصص وجود، مباحث نفس الامر، کل مباحث وجود ذهنی، بیست جلسه اول سال دوم تدریس در تبیین معرفت شناسی، فصل عاشر علم و عالم و معلوم، اقسام فواعل در باب علت و معلول پی گیری کنید.
9⃣باز شدن راه برای مطالعه کلیه آثار فلسفی:
یکی از مزایای این جلسات امکان ارتباط با مجموعه تراث فلسفه ی اسلامی پس از آن است. این اثر به جهت گستردگی مباحث و تفصیل یک دوره ی کامل فلسفه، ارتباط متعلم را با سرمایه ی فلسفه ی اسلامی از بوعلی تا کنون برقرار می کند.برای مثال می توانید پیش و پس از استماع جلسات، کتاب منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران تالیف فیلسوف گرانقدر سید جلال الدین آشتیانی را به مطالعه بگیرید و ببینید چگونه تراث حکمای متقدم واضح و روشن و قابل مطالعه خواهد بود.
💠💠💠💠💠
@ofoqemobin
⭕️ سه یادداشت منتشر شده در کانال پیرامون مسایل اخیر در پی شیوع ویروس #کرونا و نسبت الهیات و علوم تجربی:
🖌 کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
🖌 توطئه بزرگتر، واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
🖌 ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
@ofoqemobin
🎙 جلسات #انسان_شناسی_اسلامی
📌 ارائه شده در جمع دانشجویان دانشگاه الزهراء (س) (سال 1396)
🔴 در این جلسات نگاهی #تطبیقی به انسان شناسی شده و پس از نگاهی به افول معنویت در دنیای جدید و نیاز انسان به آن به ابعادی از انسان شناسی اسلامی پرداخته شده است.
📣مناسب برای: دانشجویان و طلاب
#انسان_شناسی_اسلامی
#دانشگاه
@ofoqemobin
👇👇👇
🔆افق مبین🔆
✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب
✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری
⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه
✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی
✅ بررسی امتداد اندیشه های اسلامی در مسائل روز
📚 کانال شخصی سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
✅ به دوستان خود (طلاب و دانشجویان و اساتید بزرگوار) معرفی بفرمایید.
⭕️ فهرست مطالب کانال:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/131
☀️ آیا لقاء الله همان سیب و گلابی و حور بهشتی است؟
⭕️ بیانی از مرحوم امام خمینی (ره) / آداب الصلوه ص 168
🔰 این طايفه هر چه حديث و قرآن از محبّت و عشق الهى و حبّ لقاء و انقطاع به حق بر آنها فرو خوانند، به تأويل و توجيه آن پردازند و مطابق آراء خود تفسير كنند- آن همه آيات لقاء و حبّ اللَّه را به لقاء درختهاى بهشتى و زنهاى خوشگل توجيه نمايند. نمىدانم اين گروه با فقرات #مناجات_شعبانيه چه مىكنند كه عرض مىكنند: الهى، هَبْ لى كَمالَ الانقِطاعِ الَيْكَ، وَ انِرْ ابْصارَ قُلوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها الَيْكَ حَتّى تَخْرِقَ ابْصارُ القلُوبِ حُجُبَ النُّور فَتَصِلَ الى مَعدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصيرَ ارواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدسِكَ. الهى، وَ اجْعَلْنى مِمّنْ نادَيْتَهُ فَاجابَكَ، وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِك.
🔰 آيا اين «حجب نور» چيست؟ آيا «نظر به حق»، مقصود گلابيهاى بهشت است؟ آيا «معدن عظمت» قصرهاى بهشتى است؟ آيا «تعلّق ارواح به عزّ قدس»، يعنى تعلّق به دامن حور العين براى قضاى شهوت؟ آيا اين «صعق و محو از جلال»، يعنى محو در جمال زنهاى بهشتى است؟ آيا اين جذبهها و غشوهها كه براى رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله در نماز معراج دست مىداده و آن انوار عظمت و بالاتر از آن را كه مشاهده مىكرده در آن محفلى كه اعظم ملائكة اللَّه كه جبرئيل امين عليه السلام است محرم سرّ نبود و جرأت پيش رفت انملهاى نداشت، جذبه براى يكى از زنهاى خيلى خوب بوده؟
🔰یا انوارى مثل نور شمس و قمر و بالاتر از آن مىديد؟ آيا آن قلب سليمى كه معصوم عليه السلام در ذيل آيه شريفه الّا مَنْ اتَى اللَّه بِقَلْبٍ سَليم فرمود: «سليم آن است كه ملاقات كند حق تعالى را در صورتى كه در آن غير حق نباشد.» مقصود از آن كه غير حق نباشد، يعنى غير كرامت حق نباشد؟ كه برگشت به آن كند كه غير از گلابى و زردآلو نباشد؟
خاك بر فرق من كه عنان قلم از دستم رها شد و به #شطحيّات مشغول شد. ولى لَعَمْرِ الحَبيب كه مقصودى از اين كلام نيست جز آن كه براى برادران ايمانى، خصوصاً #اهل_علم، تنبّهى حاصل آيد و لا اقّل #منكر مقامات اهل اللَّه نباشند، كه اين انكار سر منشأ تمام بدبختيها و شقاوتها است. مقصود ما آن نيست كه اهل اللَّه كيانند، بلكه مقصود آن است كه مقامات انكار نشود؛ امّا صاحب اين مقامات كيست، خدا مىداند. و اين امرى است كه كسى را بر آن اطلاعى نيست- «آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد»
#امام_خمینی
#عرفان_شیعی
@ofoqemobin
✅ #مایک_پنس معاون اول رییس جمهور آمریکا، که مسئولیت مقابله با #کرونا در آن کشور را هم دارد به همراه تیمش در حال دعا برای نابودی کروناست.
🔺جالب است که به لطف سیاست های حاکم بر #دانشگاه های ما اعتقاد به قطعیت #علوم_تجربی و انکار تاثیرات متافیزیکی انگار در کشور ما بیش از مهد علوم مدرن، یعنی اروپا و آمریکاست.
🖊 منتشر کننده پست بالا پاتریشیا کینگ از نویسندگان متعصب مسیحی آمریکایی است و خدا را شکر می کند که چنین سیاستمدارانِ اهل دعایی!!! دارد.
متن انتقادی نسبت به کار مایک پنس در گلوبال ریسرچ را بخوانید:
https://www.globalresearch.ca/photo-shows-pence-team-trying-pray-away-coronavirus/5705225
#آمریکا_شناسی
@ofoqemobin
🔥🔥🔥 فهرست مطالب کانال افق مبین
👇👇👇
معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/18
معرفی کتاب کمال الدین شیخ صدوق
https://eitaa.com/Ofoqemobin/19
مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/21
سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/31
مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر
https://eitaa.com/Ofoqemobin/33
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/56
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/81
یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/61
معرفی کتاب قرآن در اسلام
https://eitaa.com/Ofoqemobin/46
مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/187
یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم
https://eitaa.com/Ofoqemobin/87
مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/91
جلسه بررسی چیستی اصول فقه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/103
جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/109
یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/118
نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان
https://eitaa.com/Ofoqemobin/119
یادداشت کرونا، انهدام عقلانیت
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/126
مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/132
پرونده کرونا:
۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
۳. ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/161
@ofoqemobin
📣 دیر زمانی است بوق های تبلیغاتی، گوشمان را از صلح خواهی #بودیست ها و از تساهل و تسامح هندوهایِ #هندوستان پر کرده بودند. در این تبلیغات همه #تروریست ها مسلمان بودند و اسلام مساوی با خشونت. خانم سوچیِ میانماری جایزه صلح نوبل می گرفت و الگویی برای زن شرقی معرفی می شد.
⭕️ دیری نگذشت که بودایی ها در میانمار به رهبری خانمِ برندۀ نوبل نسل کشی کردند و هندوها هم در هند مسلمین را زیر پا لگد کردند.
🔰به یاد ندارم #داعش که افراطی ترین و خشن ترین نسخه اسلام است (گرچه حقیقتا مسلمان نیستند) با تمام توحششان مانند این هندوها زنان را در خیابان به زیر باد کتک گرفته باشند و فیلم آن را پخش کنند. حتی آنها برای #توحش شان ضابطه درست کرده بودند. اما امروز هند، تصویر توحش بی قاعده است ... تصویر حیوانیت ...
🔸 همین تبلیغات سالهاست به نفع مسیحیت برقرار است غافل از اینکه خون دهها میلیون مسیحی و غیر مسیحی در ده قرن گذشته بر گردن همین مسیحیت واتیکانی است.
در این دنیا واقعیت را #رسانه می سازد. البته ید الله فوق ایدیهم ...
بخوانید؛ علمای شیعه در هندوستان: https://eitaa.com/Ofoqemobin/148
#هندوستان
#اسلام_هراسی
@ofoqemobin
💢 #مجموعه_جلسات
«ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی»
✅در شهریور ماه سال ۹۷، جلساتی تحت عنوان "ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی" در مدرسه علوم انسانی صدرا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علومانسانی برگزار شد.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
👈در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداختیم.
✅ این جلسات می تواند برای دانشجویان علاقه مند به علوم انسانی اسلامی از دوجهت موثر باشد، اول آشنایی با مجموعه علوم اسلامی، و دوم نسبت این علوم در تولید علم دینی.
✅ طلاب بزرگوار نیز از جهت ثمره مباحث علمیشان در مسائل جدید می توانند از این جلسات استفاده کنند.
ان شاء الله هر دو گروه نقد و نظرشان را نیز به بنده منعکس کنند.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
💠فهرست مباحث مطرح شده در این جلسات
👇👇👇👇
🎙 جلسه اول و دوم:
- ضرورت رجوع دوباره به علوم اسلامی و توضیح امتناع حیات مومنانه با وجود علوم انسانی مدرن
- تبیین چیستی و چرایی نزاع سنت و مدرنیته
- تبیین ضرورت فهم نظام مند، برای استفاده از علوم اسلامی و نقد علوم مدرن
- مراد از علم اسلامی در این بحث
🎙جلسه سوم و چهارم:
- معرفی علم منطق به عنوان علمی اسلامی و ابزاری برای ایجاد فهم نظام مند
- فرآورده اولیه منطق نقد نظامات اندیشه ای مغالطی در حوزه علوم انسانی
🎙جلسات پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم:
- تبیین فلسفه اسلامی و پیشینه تاریخی آن
- بررسی تطور فلسفه اسلامی تا حکمت متعالیه
- معرفی علامه طباطبایی به عنوان نماینده تمام عیار حکمت متعالیه
- تبیین موضوع فلسفه و رسالت این علم
- نگاهی به ارکان حکمت متعالیه
- بررسی نقش مباحث ماهیات در تبیین و اثبات موضوعات علوم
🎙جلسه دهم:
- بررسی نقش و امکانات فلسفه اسلامی در تحول علوم اسلامی (با نگاهی به آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری)
- بررسی عرفان اسلامی و ظرفیت آن در تحول و بازگشت بسیاری از ظرفیت های آن به حکمت متعالیه
- تبیین ضرورت نیاز به وحی
- تبیین استمرار نیاز به وحی در دنیای مدرن
- تبیین نیاز به اصول فقه برای زبان شناسی کتاب و سنت
🎙جلسه یازدهم:
- بررسی تطور فقه و اصول و معرفی مکتب شیخ انصاری و امام
🎙جلسه دوازدهم:
- بررسی ابعاد علم اصول فقه
🎙جلسه سیزدهم:
- تبیین نقش بی بدیل اجتهاد بر اساس مکتب امام خمینی در تولید و تحول علوم انسانی
- تبیین نظریه مختار در تولید علم دینی و مقایسه با برخی مبانی دیگر
- بررسی تقسیم کار حوزه و دانشگاه در تولید علم دینی
🎙جلسه چهاردهم:
- بررسی تفسیر به عنوان عامل دیگر تحول علوم انسانی
- معرفی مکتب تفسیری علامه و توان این مکتب در تبدیل قرآن به منبع مستقل معرفتی در تولید علم دینی
- اثبات صحت مبنای تفسیر قرآن به قرآن
🎙جلسه پانزدهم:
-نقش معارف قرآنی در تولید علوم انسانی اسلامی
- بررسی نهایی نقش قرآن و سنت در تبیین مبانی هستی شناختی و دستورالعمل های عملی
- جمع بندی مجموع مباحث این دوره
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
👈 تعداد جلسات: 15
📌 لینک دانلود صوت جلسات در ایتا
👇👇👇👇👇
🔰http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/zarfiatshenasi/
#علوم_انسانی_اسلامی
#ظرفیت_شناسی_علوم_اسلامی
@ofoqemobin
🖊متنِ دست نویس این جلسات را یکی از حاضرین بزرگوار در جلسه زحمت کشیده اند، اگر کسی احیانا متن تایپ شده را هم دارد یا انجام می دهد به بنده اطلاع دهد.
«اللهم صل علی محمد و آل محمد»
@SMhashemi128
✏️حکمت طباطبایی شماره چهارم ؛
🔸 «عترت، تنها مسیر معنویت»
☀️ علامه طباطبایی علاوه بر آنکه تفسیر و فلسفه را در زمانه خود به اوج رساند، درهای معنویت را نیز بر شیفتگان و جویندگان راه گشود. این حکیم الهی، در فلسفه افق های جدیدی را پیش روی بشر در دوران جدید قرار داد و در کنار نقد، راه حل فکر فلسفی را نیز ارائه نمود. اما تلاش و حرکت الهی ایشان متوقف به این نقطه نبود، علامه طباطبایی در دنیای رخوت زده ی مسخ شده و دور از معنویتِ مقهورِ غرب، روزنه های نورانی معنویت شیعی را به عنوان تنها راه نجات بشر ارائه کرد و حرکت در مسیر آن را نه تنها ممکن بلکه ضروری و واجب دانست.
☀️ در این مسیر مباحثات #علامه_طباطبایی و #هانری_کربن ارزش زیادی دارد. در این گفتگوها، مرحوم علامه طباطبایی از موضع یک فیلسوف و عارف شیعی، رهیافت معنوی بشر را به فردی ارائه می کند که خود پرورش یافته برجسته ترین دپارتمان های فلسفی در اروپاست و در پی یافتن مسیری نجات بخش برای بشر به مرکز تشیع آمده است.
⭕️ به نظر می رسد #علامه_طباطبایی یک ایده مرکزی مهم دارد، و آن هم تبیین تمام حقیقت معنوی موجود در جهان اسلام به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است در این نوشته تلاش شده، این ایده مقداری توضیح داده شود منتظر نظرات بزرگواران هستم. (متن نوشته در پست بعد)
#عرفان
#عرفان_شیعی
شماره های قبلی پرونده «#حکمت_طباطبایی»:
(شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
(شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
(شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
@ofoqemobin
📌 متن کامل #مقاله را #بخوانید
👇👇👇👇👇👇
📚 استنتاج به روش بهترین تبیین (Abduction) و علم اصول
(برای علاقه مندان به مباحث تطبیقی و علم اصول فقه)
✏️ سید محمد هاشمی
🔺 در کنار استنتاج قیاسی (Deduction) و استقرایی (Induction) که در منطق ارسطویی از آن سخن گفته می شود. در قرن نوزدهم از استنتاج دیگری نیز سخن گفته شد. این شیوه به «استنتاج به روش بهترین تبیین» (inference to the best explanation) موسوم است و آن را (Abduction) هم می گویند. این نوع از استدلال که به تعبیر پیِرس غیر از استقراء و قیاس منطقی است روشی برای توجیه برخی فرضیات در علوم است.
🔺 در این شیوه ابتدا نتیجه ای به صورت مفروض پذیرفته می شود و پس از آن سعی می شود بهترین توجیه که سازگاری بیشتری با این نتیجه دارد و بیشترین تبیین ممکن را از آن صورت می دهد بیان شود.
🔺از این استدلال برای اثبات وجود خدا و #رئالیسم_فلسفی نیز استفاده شده است. استدلال کنندگان گفته اند وجود واقعیت خارجی تبیین بهتری از تصاویر ذهنی ما دارد تا قائل شدن به ایده آلیسم و یا اعتقاد به توهمی بودنِ خارج.
🔺به نظر می رسد استدلال هایی که برخی اصولیون ما در قسمت های مختلف این علم انجام داده اند و همچنین استدلال های برخی متکلمین در بخش هایی از علم کلام به این شیوه از استنتاج نزدیک باشد.
🔺برای مثال همه کسانی که کار فلسفی کرده اند با نظریه #حالّ در مسائل وجود آشنا هستند. برخی متکلمین گفته اند بین وجود و عدم ثبوت دیگری به نام «حال» تحقق دارد. ماجرا از این قرار است که #متکلمین در مساله علم الهی دچار چالش شده اند، چالش هم مساله علم خداوند به اشیایی است که هنوز موجود نیستند. آنها دیدند اگر بخواهند قائل به علم خداوند به آن موجودات شوند باید تعلق علم به معدوم را بپذیرند که محال است و از طرفی اگر منکر علم خداوند به موجودات آینده شوند مستلزم جهل در ذات الهی است که باز محال است. به همین جهت قائل به وجود «حال» بین وجود و عدم شدند. این نظریه تلاش داشته در فضای پذیرش دو فرضیه (عدم امکان علم به معدومات و علم مطلق و فعلی الهی به تمام موجودات) تلاش کند بهترین تبیین یا #توجیه (Justification) را در این میان عرضه کند. قول به اولویت ذاتی در بحث مواد ثلاث نیز دقیقا به همین شکل از متکلمین سر زده است. (البته هر دو نظریه از جهت فلسفی مردود است.)
🔺در علم اصول نیز شبیه به چنین استدلالی وجود دارد. برای مثال در بحث امکان تعبد به ظنون، اصولیون شیعه پس از رد تصویب اشعری و معتزلی در برابر سوال ابن قبه در نحوه حجیت امارات ظنی قرار گرفتند. در اینجا این اصولیون با پذیرش قطعی دو چیز یعنی ابطال تصویب و حجیت امارات ظنی سعی کردند بهترین تبیین را در این جا بیان کنند. بهترین تبیین از نظر ایشان (به جز شیخ انصاری) مصلحت تسهیل است.
🔺به نظر می آید نظریه مصلحت تسهیل هیچ دلیل دیگری (به جز برخی روایات که معلوم نیست در اینجا دال باشند) جز این که میتواند بهترین توجیه برای پذیرش دو فرضیه فوق باشد ندارد.
🔺به نظر نگارنده نظریه #اطلاق_مقامی، #واجب_معلق و منجّز، #کف_نفس در معنای نهی و موارد متعدد دیگر در علم اصول (به آن خواهیم پرداخت) از همین قبیل است و به نظر می رسد در صورت اشکال به این شیوه باید در این موارد تجدید نظر کرد.
🖊منتظر نظرات بزرگواران هستم.
#اصول_فقه
#منطق
@ofoqemobin
🔆🔆🔆 فرا رسیدن میلاد فرزند علی بن موسی الرضا، امام جواد سلام الله علیهما بر همه مومنین و مومنات مبارک باشد. ان شاء الله به حق این امام و جود و کرمش، شر سختی ها و بیماری ها از سر مسلمین برداشته شود.
⭕️ مثنوی سوزناک مقبل کاشانی:
🔆 روايت است كه چون تنگ شد بر او ميدان
فتـــــاد از حـــــركت ذوالجــناح وز جـــولان
🔆 نه سيــــد الشهدا بر جـدال طاقت داشت
نه ذوالجـــناح دگــر تاب استقامــت داشت
🔆 كشيــــد پــا ز ركـــاب آن خلاصـــه ايجـــاد
به رنـــــگ پرتو خورشـــيد، بر زمين افتــاد
🔆 هـــوا زجور مخـــالف چــو قيرگـــون گرديد
عزيز فاطـــــمه از اسب سرنگون گــــرديد
🔆 بلند مرتبــــه شاهــي زصـــدر زين افــــتاد
اگــر غلط نكـــنم، #عــرش بر زميــن افتاد...
❤️ «انظر الینا یا مظلوم ابن المظلوم ... اغثنا ... صلی الله علیک و علی اصحابک الطاهرین ...»
#شب_جمعه
@ofoqemobin
☀️ عملی برای سه شب آینده
سه شبِ سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های رجب و شعبان و رمضان از ایام خاص سال اند. #سید_بن_طاووس به نقل از امام صادق (ع) عملی برای شب های این ایام (لیالی البیض) نقل فرموده است. این عمل، جمع سه ماه، سه روز و سه سوره خاص است که امام (ع) می فرماید مختص امت اسلام است:
🔺شب سیزدهم:
🔅2رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰شب چهاردهم:
🔅4رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🔰 شب پانزدهم:
🔅6رکعت
🔺هررکعت:حمد(1)+یس(1)+ملک(1)+توحید(1)
🕌 متنِ زیبای روایت:
🔴 قال جعفر بن محمد صلوات اللّه عليه:
أعطيت هذه الأمّة ثلاث أشهر لم يعطها أحد من الأمم، رجب و شعبان و شهر رمضان، و ثلاث ليال لم يعط أحد مثلها: ليلة ثلاث عشرة و ليلة أربع عشرة و ليلة خمس عشرة من كل شهر، و أعطيت هذه الأمة ثلاث سور لم يعطها أحد من الأمم: يس و «تَبارَكَ الْمُلْكُ» و «قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ»، فمن جمع بين هذه الثلاث فقد جمع أفضل ما أعطيت هذه الأمّة.فقيل: و كيف يجمع بين هذه الثلاث؟ فقال: يصلّي كل ليلة من ليالي البيض من هذه الثلاثة الأشهر، في الليلة الثالثة عشر ركعتين، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، و في الليلة الرابعة عشر اربع ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب، و هذه الثلاث سور، و في الليلة الخامسة عشر ستّ ركعات، يقرء في كل ركعة فاتحة الكتاب و هذه الثلاث سور، فيجوز فضل هذه الأشهر الثلاثة و يغفر له كلّ ذنب سوى الشرك
(الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة)، ج3، ص: 230)
⭕️ ۴ رکعت به معنای دو نماز دو رکعتی و ۶ رکعت هم سه نماز دو رکعتی است.
#رجب
@ofoqemobin
⁉️ معمای duck-rabbit
⭕️ در تصویر بالا در نگاه اول چه می بینید؟ اردک یا خرگوش؟
این تصویر نماد تفاوت معرفت های بشری با توجه به پیش فرض هاست. همچنین در فلسفه علم، نمادی برای نگاه پارادایمی امثال #تامس_کوهن و #فریابند به نحوه صورت بندی علم و تاثیر پیش فرض های فرهنگی و معرفتی و... در حصول آن است.
♦️ اگر کسی تجربه رویارویی با اردک در زندگی اش نداشته باشد قطعا تصویر بالا را خرگوش میبیند همچنین اگر کسی تجربه مواجهه با خرگوش نداشته باشد از تصویر بالا خرگوش نمی فهمد.
♦️ سوال:
آیا این مثال اثباتی برای نظریه نسبیت معرفت شناسی نیست؟
کسانی که با فلسفه علامه کار کرده اند آیا می توانند نگاه علامه را در برابر این چالش توضیح دهند؟
🔹 توضیح چیستی معرفت، از چالش های سهمگین اندیشه بشری (اگر سهمگین ترین نباشد) است. در آینده در این باب خواهیم نوشت ان شاء الله
#معرفت_شناسی
@ofoqemobin