⭕️ گفت؛ ای گروه هر که ندارد هوای ما
سر گیرد و برون رود از کربلای ما
⭕️ ناداده تن به خواری و ناکرده ترک سر
نتوان نهاد پای به خلوتسرای ما
⭕️ تا دست و رو نشست به خون می نیافت کس
راه طواف بر حرم کبریای ما
⭕️ این عرصه نیست جلوه گه روبه و گراز
شیرافکن است بادیه ی ابتلای ما
⭕️ همراز بزم ما نبوَد طالبان جاه
بیگانه باید از دو جهان آشنای ما
⭕️ برگردد آنکه با هوس کشور آمده
سر ناورد به افسر شاهی گدای ما
⭕️ ما را هوای سلطنت مُلک دیگر است
کاین عرصه نیست در خور فرّ همای ما
«میرزا محمدتقی حجت الاسلام»
🔆 صلی الله علی المظلوم الشهید یا لیتنا کنا معه فنفوز فوزا عظیما
#شب_جمعه
@ofoqemobin
همین اشعار با نوای حاج محمود کریمی
👇👇👇
🔆افق مبین🔆
✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب
✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری
⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه
✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی
✅ بررسی امتداد اندیشه های اسلامی در مسائل روز
📚 کانال شخصی سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
✅ به دوستان خود (طلاب و دانشجویان و اساتید بزرگوار) معرفی بفرمایید.
⭕️ فهرست مطالب کانال:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/177
یکی از بزرگواران زحمت کشیدند و کل جلسات را تایپ کردند. اگر فرصت ویرایش شد ان شاء الله در کانال قرار میدهم.
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حکایت طلبه جهادی در خط مقدم
🔹 روز اولی که تو بیمارستان دیدمش
کلی با هم شوخی کردیم و خندیدیم
پر انرژی و با روحیه
با اون لهجه با نمک ترکی
طلبه تبریزی که چند وقتی بود از تبریز اومده بود قم برای ادامه تحصیلات حوزوی و به قول خودش کسب فیض....
گاری را بار زدیم و راه افتادیم به سمت بخش تا اقلام را بین بیمارها و پرسنل بیمارستان پخش کنیم.
🔹 از طبقه پنجم کار شروع می شد
طبقه طبقه چرخیدیم تا رسیدیم طبقه اول
بخش مراقبتهای ویژه
خب آنجا دیگه برای ما
ورود ممنوع بود
داشتیم اقلام را دم در خالی می کردیم که دیدم محمد با چندتا از پرستارها سلام و احوال پرسی کرد و رفت پشت در و شروع کرد از گوشه درب داخل را نگاه کردن
تعجب کردم پرسیدم داستان چیه
بچه ها گفتند مگه نمی دونی؟؟؟؟
خانمش بارداره و حالش بد شده
الان هم تو آی سی یو بستری است با یک بچه شش ماهه تو شکمش و علائم شبیه #کرونا
❗️خشکم زد باورم نمی شد
زنت تو آی سی یو باشه و تو اینقدر با روحیه کنار جهادی ها مشغول خدمت باشی
گذشت تا امروز بعد از نماز مغرب
یکی از بچه ها بهش گفت محمد برو تلفن خونه کارِت دارند
یک ربع نشد که برگشت با چشمهای قرمز
گفت صادق
خانمم فوت کرد
ایندفعه همه خشکمون زد
سکوت حاکم شد
#طلبه_جهادگر
🌐 صدا و سیمای مرکز قم
@Manahejj
🔸 اخیرا گفتگویی در باب #علوم_انسانی_اسلامی و برخی مسائل مربوط به آن با برادر عزیز حجت الاسلام جواهری در کانال ملاحظات و محاکمات داشتم که ان شاء الله ادامه خواهد داشت. قسمت اول آن در ادامه می آید. 👇👇👇
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
🔴 گفتگو با حجت الاسلام هاشمی
#مباحثه_مجازی (2) - بخش اول
🔸چند روز پیش برای قسمت دوم #مباحثه_مجازی خدمت #حجت_الاسلام_هاشمی رسیدم و با اسکایپ یک مباحثه داغ درباره فضای علوم انسانی داشتیم که خیلی مفید بود. صوت بخش اول را در کانال قرار دادم.
گفتگوی ما همچنان ادامه دارد و بخش دوم آن هم بزودی منتشر می شود.
✅ ایشان بحث علوم انسانی را در امتداد مواجه تمدن اسلامی با تمدن غرب بررسی کردند و همین زاویه نگاه منجر به حل خیلی از مسائل شد.
🔈 دانلود صوت مباحثه مجازی بخش اول با حجت الاسلام هاشمی👇
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
mobahese-majazi(2).mp3
11.17M
🔈🔈🔈
🔴 گفتگو با حجت الاسلام هاشمی
#مباحثه_مجازی (2) - بخش اول
✔️ جریانات علوم انسانی در فضای مطالعات اسلامی
🔘دیدگاه خود را برای ادمین بفرستید:
🔔 @smojtabaamin
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
ملاحظات و محاکمات
(دست نوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
🔰 مجموعه جلسات تدریس مجموعه #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی
📚 در سالهای گذشته توفیق شد بخشی از مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» را مورد بحث قرار دهیم.
🔺 پیش از این گفته ایم که به نظر می رسد بهترین سیر برای آشنایی با اندیشه اسلامی از طریق شهید مطهری (حداقل برای کسانی که سطح بالاتری از معارف ایشان را می خواهند) همین مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است.
🔹 در ادامه به تدریج جلسات تدریس کتاب های انسان و ایمان، جهان بینی توحیدی، انسان در قرآن، وحی و نبوت و جامعه و تاریخ در کانال قرار می گیرد.
ایده ی کلی لزوم قرار گرفتن این سیر برای آشنایی با شهید مطهری در یادداشتی در پست بعدی می آید:
@ofoqemobin
👇👇👇
🎙 مجموعه جلسات کتاب انسان و ایمان
🔰ارائه شده در مدرسه عملیه امام خمینی (ره) تهران
🔺 تعداد جلسات: 9
⭕️ دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/246
✅ جلسات تدریس کتاب های بعد به تدریج در کانال قرار می گیرد.
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
ferru-ela-allah-mallahosengholi-v-abde-farrar@almorsalat.mp3
2.95M
🔉🔉 #بشنوید
💠 ففروا الی الله
👈داستان عبدفرار و ملاحسینقلی همدانی
👈ذکر موت، روش پیامبر در تربیت اصحاب
🔰 استاد علی فرحانی
📌گزیده بیانات استاد در شب بیست و یکم رمضان 1438، اهواز، مسجد مهدی منتظر
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
🔰 شاید حیرت آور باشد که شخصی مانند آقای #مهدی_نصیری با آن نگاه و توجه جدی به آیات و روایات و سنت اسلامی و نقد حداکثری فلسفه ای که به زعم او از #یونان آمده امروز به دنبال پروژه عصرِ حیرت و یک اسلامِ به شدت حداقلی باشد. ولی به نظرم هیچ تعجبی ندارد. این نتیجه همان نگاه غیر دقیق به علوم عقلی و آیات و روایات است.
✏️ در باب پروژه ایشان پس از چاپ کامل کتابشان ان شاء الله بیشتر خواهم نوشت.
@ofoqemobin
🔆 کرونا و معنویت در خلوت؛ تاملی در ایمان و تنهایی
@ofoqemobin
👇👇👇
⭕️ کرونا و معنویت در خلوت
🕌 یکی از ابعاد ظهور و بروز دین، عرصه اجتماعی دین و #مناسک_جمعی و با عظمت است. این جلوه از حضور دینی در ایرانِ ما و پس از انقلاب تبلور بسیار بزرگ تری یافت.
🔺 این اجتماعات حس و حال معنوی را شدت می بخشد و هویت جمعیِ دینی را ارتقا می دهد. در سنت اسلامی نیز به شدت به این هویت جمعی تاکید شده است. تاکید به مسجد، نماز جماعت، زیارت، مجالس عزا، جهاد و ... از همین قبیل است.
🔺 اما در ادبیات دینی ما عنصر مهمی در معنویت وجود دارد به نام «#خلوت».
در اعمال ام داوود که مناسبت آن چند روزی است سپری شده، امام صادق (ع) خطاب به ام داوود می فرماید:
«وَ اجْتَهِدِي أَنْ لَا يَدْخُلَ عَلَيْكِ أَحَدٌ يُكَلِّمُكِ أَوْ يَشْغَلُك» (فضائل الاشهر الثلاثه، للشیخ الصدوق ص 35)
یعنی تلاش کن در این حال کسی وارد بر تو نشود که با تو سخن گوید و مشغولت سازد.
🔺اتصال و توجه حقیقی انسان به خدا با توجه به غیر و فرورفتن در کثرات جمع نمی شود. به همین دلیل مساله «خلوت» در عبادات در ادبیات اسلام و بعدها عرفان اسلامی بسیار جدی شده است. به نحوی که مساله «#عزلت» از ارکان اساسی سلوک عرفانی مطرح شده و می شود. در میان علمای شیعه کتبی مانند #التحصینِ مرحوم ابن فهد حلی و کشف المحجه سید بن طاووس و آثار ابن عربی و اتباع او و نیز کتب مهم عرفان عملی مانند #قوت_القلوب اشاراتی جدی به این مساله وجود دارد. برخی جوهره حقیقی «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» را همین می دانند.
🔺 البته گاهی این خلوت در برخی تعابیر به «عزلت»ی حداکثری گسترش پیدا کرده و هر حضور و کنش اجتماعی را منتفی می داند. مرحوم شهید مطهری در نقاط مختلفی از آثار خود این نگاه به عزلت را نقد می کند. (مراجعه کنید به بررسی مکتب عرفا در کتاب انسان کامل، و مساله تقوا در کتاب آزادی معنوی) مرحوم امام نیز عملا با انقلاب اسلامی معنای جدیدی به سلوک و خلوت و عزلت داد. و ظهور و بروز اجتماعیِ معنویت را به اوج رساند.
🔺 اما در کلام هیچ یک از حتی اجتماعی ترین علمای اهل اخلاق و عرفان نمیتوانیم نشانه ای پیدا کنیم که حضور در اجتماع را در حد از بین بردن خلوت بین انسان و خدا جایز بدانند. بلکه حداکثری ترین امور اجتماعی مانند جهاد و سیاسات باید با عمیق ترین جوهره تقوایی همراه باشد.
🔺 گسترش مناسک جمعی برکات بسیار زیادی دارد اما شاید یکی از اشکالاتی گاهی در متن این اجتماعات دامن ما را می گیرد شرطی شدن باشد. به این معنا که برای برخی حالِ زیارت و دعا و توسل و ... تنها متوقف بر حضور در اجتماعات باشد. به طوری که اگر در شب قدری نتوانست جمعی پیدا کند، بخوابد یا با کمترین حس و حال آن شب را صبح کند.
🔺 این ایام که اجتماعات با اجبار بیماری برگزار نمی شود شاید فرصت تمرین این خلوتِ معنوی و توجه به خدا بدون نیاز به سایر افراد باشد.
🔺 برای کسانی که در این مسیر قرار گیرند افسردگی از تنهایی و #قرنطینه بی معناست.
🔺 شاید در تعبیرات امام و مرحوم علامه طباطبایی خلوتی در ضمن حضور حداکثری در جامعه بتوان یافت که با حقایق قرآنی و روایی نیز سازگار است و در جای خود باید از آن بحث شود.
🔺 ان شاء الله که به زودی باب زیارت و دعای جمعی مومنان دوباره باز شود.
#کرونا
#عرفان_شیعی
@ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
@ofoqemobin
🕌 عملی شریف برای شب بیست و دوم ماه مبارک رجب (امشب)
⭕️ مرحوم #سید_بن_طاووس در کتاب شریف #اقبال به روایت از رسول الله (ص) نمازی برای شب بیست و دوم رجب بیان می کند. در این روایت پیامبر فرموده است هر که این نماز را به جا آورد قبل از مرگ مقام خود در #بهشت را خواهد دید.
نحوه انجام:
🔅8رکعت (4 نماز دو رکعتی)
🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(7)
👈بعدازنماز:صلوات(10)+استغفار(10)
🖊 متن روایت در اقبال:
وجدناه في كتب فتح الأبواب إلى دار الثواب مرويّا عن النبي صلّى اللّه عليه و آله قال: و من صلّى الليلة الثانية و العشرين من رجب ثماني ركعات بالحمد مرة و «قُلْ يٰا أَيُّهَا الْكٰافِرُونَ» سبع مرات، فإذا فرغ من الصلاة صلّى على النبي صلّى اللّه عليه و آله عشر مرات و استغفر اللّه عزّ و جلّ عشر مرات، فإذا فعل ذلك لم يخرج من الدنيا حتّى يرى مكانه من الجنّة، و يكون موته على الإسلام و يكون له أجر سبعين نبيّا (ج 3 ص 258)
التماس دعا
@ofoqemobin
⭕️ جریان جهالت
🔺 امشب پس از بسته شدن درب های حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها عده جمع شدند و به اعتراض درها را شکستند و پیروزمندانه وارد حرم شدند.
🔺 ظاهرا گفته شده که بخشی از عوامل این حمله طرفداران فرقه ای منحط هستند.
🔺دوستان انقلابی و برادران مومن باید بدانند که تا زمانی که اشتباهات ما ادامه دارد این ساختارشکنی واضح نیز ادامه خواهدیافت.
🔺وقتی بخشی از افراد از روز اول شیوع این ویروس تحلیل های #تخیلی به مخاطبان تحویل دادند و کل این ویروس را مخصوص ژن ایرانی دانستند و #مسری بودن بیماری را هم منکر شدند و همه را از رفتن به بیمارستان بر حذر داشند باید منتظر این روز می بودیم. تا چه زمانی باید جای تحلیلهای عالمانه را #اراجیف جاهلانه و بی سند بگیرد؟
🔺تا چه زمانی باید به جای بحث و اندیشه به یاوه گویی فرصت دهیم؟
تا کی باید جدول برنامه های انگلیسی منحوس را اشتباهات ویرانگر ما پر کند؟
🔺کار باید به جایی برسد که فرقه منحطی به خود اجازه دهد قانون را و درب حرم را بشکند. همان فرقه ای که یک قطره خون برای #دفاع_از_حرم زینب کبری (س) نداده، همان فرقه ای که از هر فرصتی برای لجن مالی به چهره #انقلاب_اسلامی استفاده کرده، همان فرقه ای که در روز نهم ربیع هر فسق و فجوری را به نام فرحه الزهرا در همین شهر قم حلال می داند.
🔺باید بازگردیم و در فهمهایمان تامل کنیم. الحمدلله که پیامهای رهبر انقلاب واضح و صریح است و الا باید با جهالتهای مستمر چه می کردیم؟
پ.ن: البته که دردناک ترین اتفاق دیدن بسته شدن درب حرم حضرت معصومه(س)در قم است حرمی که مرکز انوار الهی است.
✏️ سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
⭕️ عرفت الله بفسخ العزائم
☀️ بعد از شهادت #حاج_قاسم تصور می کردم عید امسال پرشورترین سال اردوهای #راهیان_نور باشد. خصوصا که گلزار شهدای #کرمان هم مقصد جدیدی برای عاشقان بود.
⭕️ اما همانطور که امیرالمومنین (ع) فرمود: «عرفت الله بفسخ العزائم و حل العقود و نقض الهمم»، امسال با شیوع ویروس #کرونا این اردوی نورانی که برای خودم جزو بهترین سفرها محسوب می شود تعطیل شد.
🔰اما جمعی از طلاب فاضل و جهادی که از نزدیک میشناسمشان و تجربه روایتگری هر ساله در مناطق عملیاتی دارند، در کانالشان تلاش کرده اند همان فضای نورانی راهیان نور را در فضای مجازی ترویج کنند. به نظرم در کارشان بسیار موفقند و نمونه یک کار ارزشمند انقلابی را ارائه کرده اند می توانید از کانال های این بزرگواران استفاده کنید:
@darmasirroshd
https://eitaa.com/tahavole
@ofoqemobin
🎙مجموعه جلسات تدریس #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی (بخش دوم)
📌 تدریس #توحید استدلالی بر اساس کتاب #جهان_بینی_توحیدی شهید مطهری
✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394)
⭕️ تعداد جلسات: 10
🔰 این جلسات به غرض تدریس یک دور بحث فلسفی و کلامی حول مساله توحید ارائه شده اما تلاش شده ساختار آن بر اساس کتاب مذکور شکل بگیرد.
✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی
🎙 دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/263
@ofoqemobin
🔰 اخباری گری نمرده است
⭕️ روح #اخباریگری کنارگذاشتن عقل و چسبیدن به ظاهر ادله است. تبلور ظاهری این روح، گرچه در تاریخ شیعه با ظهور مرحوم #ملا_امین_استرآبادی آغاز و با انقلاب علمی مرحوم #وحید_بهبهانی در کربلا به پایان رسید، اما پایان ظاهری جریان اخباری گری به معنای پایان ریشه های فکری ایشان در میان ما نبود.#شهید_مطهری در مقاله ای که پیرامون اصل اجتهاد در اسلام نوشته است می فرماید:
⭕️ «البته مكتب اخبارى در اثر اين مقاومتها شكست خورد و الآن جز در گوشه و كنارها پيروانى ندارد، ولى همه افكار اخباريگرى كه به سرعت و شدت بعد از پيدايش ملا امين در مغزها نفوذ كرد و در حدود دويست سال كم و بيش سيادت كرد از مغزها بيرون نرفته، الآن هم مىبينيد خيلىها تفسير قرآن را اگر حديثى در كار نباشد جايز نمىدانند. جمود اخباريگرى در بسيارى از مسائل اخلاقى و اجتماعى و بلكه پارهاى مسائل فقهى هنوز هم حكومت مىكند. فعلًا مجال شرح و بسط نيست.» (ج20، ص 171)
ایشان با دیدی دقیق به خوبی فهمیده بود که در پس اندیشه های برخی که شاید اصولی و منتقد اخباریون هم باشند، عصاره اندیشه اخباری گری موجود است.
⭕️ این نگاه و اندیشه در نوع حداکثری خود فقط ظاهر قرآن و سنت را حجت می داند اما طیف های دیگری از این اندیشه وجود دارند که گرچه آن ادعای بزرگ را مطرح نمی کنند اما عملا ارزشی برای عقل و ساختارهای اساسی تفکر اسلامی قائل نیستند.
⭕️ این جماعت هرگز نمی توانند با مسائل حکومتی کنار بیایند، چون به هیچ وجه نمی توانند مسائلی مانند «مصلحت» و «تزاحم» و ... را هضم کنند. اگر طرفدار حکومت اسلامی باشند معمولا هزینه سازی می کنند و اگر مخالف باشند از هر فرصتی برای ضربه بهره می برند.
⭕️ در مواجهه با مسائل جدید هم معمولا خود را بی نیاز از تامل دقیق در آن می بینند و معمولا به یافته و بافته های سابق خود دل بسته اند و از آن رو بر نمی گردانند، متاسفانه از کلامشان آثار کثرت مطالعه در حوزه های جدید به چشم نمی خورد.
⭕️ در همین مساله #کرونا ظهور دیگری از این تفکر دیده شد. در این ایام برخی به راحتی و به صرف دلبستگی به قرائتی از طب اسلامی بسیاری از مسائل بهداشتی را انکار می کنند و همه چیز را ساخته و پرداخته سازمان بهداشت جهانی و ... می بینند. و متاسفانه برای ادعای خود هرگز دلیل موجهی ارائه نمی کنند و فرمان بحث را از #برهان معمولا به #خطابه می چرخانند. آنچه تا کنون انجام داده اند ضررهای جبران ناپذیری به وجهه دینداری و روحانیت زده است.
⭕️ از همین جا باز باید به حال وضع فعلی گفتگو و #تفکر_انتقادی در حوزه های علمیه تاسف خورد. حوزه ای که همواره محل طرح بحث های جدی و عدم تعبد علمی بوده است امروز باید میدان دارِ بحث ها و چالش های اساسی مردم عصر خویش حداقل در حوزه الهیات باشد. متاسفانه در غیاب حوزه، عنان این بحث به دست عده ای افتاده که از دین هیچ نمی دانند و در برخی محافل عملی مشغول سخن اند.
دو نکته در پایان:
1- عموم این افراد برادرانی با حسن نیت و اخلاص هستند که فکر می کنند این کارشان به اسلام کمکی می کند لذا باید باب همدلی و گفتگو را باز کرد.
2- جریان دیگری در حوزه ها وجود دارد که علیرغم ظاهر به شدت سنتی، عمیقا در برابر غرب زره انداخته و معتقد است اسلام در هیچ حوزه ای از مسائل جدید (مانند علوم انسانی و ...) حرفی برای گفتن ندارد. پیرامون این طیف هم باید بیشتر سخن گفت.
✏️ سید محمد هاشمی 27/12/98
#اخباریگری
#کرونا
@ofoqemobin