eitaa logo
افق مبین||سید محمد هاشمی
1.2هزار دنبال‌کننده
652 عکس
186 ویدیو
15 فایل
تاملات، نوشته ها و جلسات سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم ارتباط با بنده: @SMHashemi128
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ جلسه مجازی (در گروه گام دوم انقلاب اسلامی)، با موضوع: 🔰رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام (ص) از منظر علامه طباطبایی 📕 مطالب این جلسه با محوریت مقاله «محمد (ص)» از علامه طباطبایی صورت بندی شده است. 🔸 موضوعات مطرح شده: - اختصاصات معرفتی اسلام و ارتقاء اندیشه توحیدی به اطلاق توحید - اختصاصات تربیتی اسلام و بررسی مسالک سه گانه اخلاق و تربیت - تفاوت اسلام با سایر ادیان ابراهیمی در تخلق انسان به فضائل و رسیدن به کمال - اسلام و خاتمه به ذاتی، وصفی و فعلی اشیاء و ثمرات آن - سریان نگاه تربیتی اسلام به مساله دنیا و مساله اجتماع - نگاه اختصاصی اسلام به رابطه - نگاه اختصاصی اسلام به در بستر اجتماع - تفاوت با مسیحیت و براهنه و هندوها - سخت تر بودن سلوک اجتماعی در بستر شریعت - ثمرات این نگاه در مساله تمدن سازی - ثمرات این برداشت علامه طباطبایی از حقیقت اسلام برای @ofoqemobin 🔺صوت جلسه👇👇👇
رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام از منظر علامه طباطبایی.mp3
15.71M
☀️ رهاورد اختصاصی پیامبر اسلام (ص) از منظر علامه طباطبایی @ofoqemobin
@almorsalat محمد -علامه طباطبایی.pdf
620.1K
متن مقاله محمد (ص) از علامه طباطبایی
هدایت شده از المرسلات
درباره زیارت امام رضا ع @almorsalat.mp3
610.4K
▪️درباره زیارت امام رضا (ع) 🔰استاد علی فرحانی 🔅قسم دادن حضرت به برخی از انبیای اولوالعزم 🔅نماز جعفر طیار در حرم @almorsalaat
هدایت شده از 
🌼 اندیشه تمدنی شیعه در سیره علمی و عملی امام رضا(ع) 🔸محفل آغازین با سخنرانی استاد علی فرحانی 🔸زمان: امشب (شنبه) پس از نماز مغرب و عشا در صفحه اینستاگرام 🔸لینک صفحه اینستاگرام المرسلات: http://instagram.com/almorsalat 🔸کانال المرسلات: @almorsalaat 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
📣 به حول و قوه الهی این برنامه، اولین جلسه از سلسله مباحث محفل علوم انسانی اسلامی «» هست که با نام علی بن موسی الرضا علیه السلام آغاز خواهد شد. حتما جلسه و سخنان استاد بزرگوار را ببینید.
📚 آشنایی با کتاب قرآن در اسلام علامه طباطبایی ✅سنت فارسی نویسی در حوزه ی های علمیه در زمان ما نگارش آثار مهم دینی به زبان فارسی امری متداول است ولی همواره این گونه نبوده است. از دیرباز، زبان رایج نگارش در حوزه های علمیه، عربی بوده است. این جریان حتی در مناطق فارسی زبان نیز به همین گونه بوده و راه ارتباط با منابع درجه اول و اصیل معارف الهی که در حوزه های علمیه تولید می شده آشنایی با زبان عربی بوده است. اما در این میان علمایی نیز بوده اند که برخی آثار خود را برای عموم مردم و حتی ناآشنایان به زبان عربی، به زبان مادری آنها یعنی فارسی نوشته اند. علامه مجلسی را می توان یکی از مهمترین علمایی دانست که در اوج مراتب علمی دست به چنین کاری زد. «حیات القلوب» و «حلیه المتقین» از جمله آثار ارزشمند مجلسی دوم به زبان فارسی است. علامه طباطبایی نیز در زمان خود علاوه بر آثار مهم فلسفی، تفسیری، فقهی و اصولی به زبان عربی، برخی آثار را به زبان فارسی نوشت و بخشی از مهمترین معارف الهی را با زبانی بسیار ساده تر از آنچه در حوزه مرسوم است در اختیار عموم مردم قرار داد. «شیعه در اسلام» و «قرآن در اسلام» از جمله ی این کتب اند. ✅انتقال قرائت اصیل از اسلام شیعی به غرب نکته جالب در مورد کتاب «قرآن در اسلام» این است که این اثر بر اساس درخواست پروفسور «کنث مورگان» استاد دانشگاه کولگیت آمریکا به رشته ی تحریر در آمده است. تا آن زمان آنچه غرب از تشیع می دانست، تفاسیر متشتت و گاه مغرضانه ای بود که مستشرقان یا سایر مذاهب اسلامی به آن بلاد ارائه کرده بودند. به همین دلیل علامه طباطبایی دعوت این استاد آمریکایی را اجابت کرد و دست به تالیف دو اثر ارزشمندِ «شیعه در اسلام» و «قرآن در اسلام» زد. این دو اثر بعدها توسط سید حسین نصر به انگلیسی ترجمه و تبدیل به متن درسی دپارتمان های شیعه شناسی در آمریکا شد. شرح دیدار پر شور «پروفسور مورگان» با علامه طباطبایی در مقدمه کتاب «شیعه در اسلام» به قلم نصر آمده است. ✅ساختار کتاب این کتاب با بیانی روان در بخش اول، قرآن را به عنوان روشی جامع برای زندگی انسان و سند نبوت پیامبر معرفی کرده است. نویسنده در بخش دوم (که می توان گفت مهمترین بخش کتاب است) با عمیق ترین بیان، ابعاد مختلف قرآن را بررسی می کند و پیرامون کمال، جاودانگی، استقلال در دلالت، ظاهر و باطن قرآن، محکم و متشابه آن و ... بحث می کند که حاوی نکات بسیار ارزشمندی در فهم قرآن است و به پاره ای از آن اشاره خواهیم کرد. ایشان در بخش سوم ماهیت وحی را بررسی کرده و بحث مهمی را با دین شناسان غربی پیرامون رمزگشایی از حقیقت مرموز وحی و شخصیت پیامبر اکرم مطرح می کند. این بخش نیز آثار فلسفی و کلامی متعدد دارد. علامه در بخش چهارم به رابطه علوم و قرآن می پردازد و از علوم قرآنی و علومی که قرآن عامل آنها و یا مشوق تعلم آنها بوده است سخن می گوید. بخش پایانی نیز به بحث مهم و مورد مناقشه نحوه جمع آوری قرآن اختصاص یافته است. هدف نهایی این بخش توضیح عدم امکان تحریف و عدم وقوع آن در قرآن است که مولف با بیانی بسیار دقیق، با توفیق آن را بحث کرده و روشن می نماید. ✅دریچه ای به المیزان این کتاب را می توان دریچه ای برای ورود به تفسیر شریف و گرانمایه المیزان دانست زیرا بسیاری از مطالبی که در این کتاب به ایجاز و سادگی و به زبان فارسی آمده است در المیزان به تفصیل و توضیح مندرج است. با این تفاوت که مولف در این کتاب، اجمالی از مطالب مهم قرآنی المیزان که در 20 جلد تالیف شده را در مجلدی 150 صفحه ای تهیه کرده است. به همین جهت مطالعه این کتاب پیش از آغاز مطالعه تفسیر المیزان، ذهن را با سازمان فکری علامه طباطبایی آشنا کرده و ارتباط با تفسیر المیزان را ساده تر می کند. این خود از آثار اهتمام مولف به آشنا کردن عموم مسلمانان با معارف عمیق الهی است. ✅تفسیر قرآن به قرآن علامه طباطبایی در این کتاب به مبنای مهم خودکفایی قرآن در دلالت بر خود نیز اشاره می کند. و مبنای تفسیر المیزان را با بیانی روشن ارائه می نماید: «قرآن مجيد كه از سنخ كلام است مانند ساير كلامهاى معمولى از معناى مراد خود كشف مى كند و هرگز در دلالت خود گنگ نيست و از خارج نيز دليلى وجود ندارد كه مراد تحت اللفظى قرآن جز آن است كه از لفظ عربيش فهميده مى شود.» ایشان در ادامه اختصاص فهم قرآن به پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را رد می کند و این امر را منافی کشف حجیت قول معصومان علیهم السلام از قرآن و مستلزم دور می داند: «ولى اين سخن قابل قبول نيست، زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان اهلبيت عليهم السلام را تازه از قرآن بايد استخراج كرد و بنابر اين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به دامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد.» ادامه👇 @ofoqemobin
ادامه از 👆 ✅تبیین ضرورت ظاهر و باطن داشتن قرآن یکی از زیباترین بخش های کتاب، جایی است که مولف چیستی ظاهر و باطن قرآن را تبیین می کند. ایشان در این قسمت، ظاهر و باطن قرآن را مراد پروردگار می داند و با آوردن مثال هایی از آیات، نشان می دهد که معنای باطنی در طول معنای ظاهری قرار می گیرد و می توان با تفسیر قرآن به قرآن و تحلیل هایی که هر دسته از آیات نسبت به آیات دیگر ارائه می کنند این دو لایه از معانی قرآن را به دست آورد. ایشان در ادامه با بیانی بسیار زیبا که از ابتکارات ایشان است نشان می دهد که اساسا اعجاز قرآن و جاودانگی آن بدون وجود باطنی که در طول ظاهر قرآن باشد محقق نمی شود و نزول قرآن در 1400 سال پیش و انس اولیه ی ذهن انسان با مفاهیم محسوس و از طرفی لزوم ماندگاری قرآن تا پایان تاریخ و لزوم فهم معارف حقیقی غیر حسی، اقتضا کرده است که قرآن اینگونه نازل شود: «البته اين روش اين نتيجه را خواهد داد كه معارف عاليه معنويه با زبان ساده عمومى بيان شود و ظواهر الفاظ مطالب و وظايفى از سنخ حس و محسوس القا نمايد و معنويات در پشت پرده ظواهر قرار گرفته و از پشت اين پرده خود را فراخور حال افهام مختلفه به آنها نشان دهد و هر كس به حسب حال و اندازه درك خود از آنها بهره مند شود.» ✅تعمق دقیق در مطالب این بخش از کتاب و در کنار آن بررسی مبنای مهم ایشان در وضع الفاظ (روح المعانی) که در مقدمه المیزان بیان شده است گشایش بسیار عظیمی در فهم قرآن ایجاد می کند. باید گفت رابطه انسان و ظواهر قرآن قبل و بعد از فهم این دسته از مبانی علامه طباطبایی به شدت تفاوت می کند. ✅جهانی بودن قرآن دغدغه دیگر علامه طباطبایی در معرفی قرآن، تبیین وجه جهانی این کتاب کریم است. یکی از نسبت های ناروا به اسلام و قرآن، عربی یا صرفا شرقی بودن قرآن کریم است. این نسبت، قرآن را محدود به جزیره العرب یا نهایتا خاورمیانه می کند. علامه طباطبایی با توجه به مخاطبان این کتاب (جامعه دانشگاهی آمریکا و عموم مخاطبان مسلمان) به بیان دلیل جهانی بودن قرآن می پردازد. طبق بیان ایشان هم مدعای صریح قرآن و پیامبر و هم محتوای قرآن کریم نشان می دهد که این کتاب برای «انسان بما هو انسان» آمده است. و همانطور که ایشان شان نزول را مخصص مدلول آیات قرآنی نمی داند محل نزول قرآن را نیز مخصص مخاطبان قرآن نمی داند: «آرى در بدو طلوع اسلام كه دعوت از جزيرةالعرب به بيرون تجاوز نكرده بود طبعاً خطابات قرآنى به امت عرب القا مىشد ولى از سال شش هجرت كه دعوت به بيرون شبه جزيره راه يافت هيچ موجبى براى توهم اختصاص نبود. گذشته از اين آيات آيات ديگرى دلالت بر عموم دعوت مىكند مانند آيه كريمه: «وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» » ✅نفی سمبولیک بودن آیات قرآن علامه طباطبایی در بخش چهارم کتاب، نظریاتی که وحی را از حقیقت آسمانی اش خالی می کند و اثر قرآن را تنها به نبوغ پیامبر مرتبط می داند، نقد می کند. و بر اساس آن سمبولیک بودن آیات قرآن پیرامون ملائک و شیطان را مردود می داند. نظریه سمبولیک بودن آیات قرآن، عموم آیاتی را که به عوالم ملکوت و جبروت می پردازد تنها تمثیلی از واقعیات محسوس می داند و این تمثیلات را ابتکاری از پیامبر برای هدایت مردم عنوان می کند. علامه طباطبایی با قوت این نظر را رد می کند و قرآن را کتابی می داند که قالب هدایت خود را همواره واقعیت قرار داده است: « ولى آنچه از قرآن مجيد استفاده مىشود خلاف اين است و قرآن ملائكه و شياطين را يك عده موجودات بيرون از حس و داراى وجود و شعور و اراده مستقل مى داند. اما ملائكه، آيات چندى در اين باره گذشت كه به موجب آنها ملائكه موجودات مستقل و داراى ايمان و كارهايى كه با شعور واراده تحقق مىپذيرد هستند و آيات بسيار ديگرى نيز در قرآن مجيد هست كه به همين مدعى گواهى مىدهد.» مولف در تفسیر المیزان ذیل آیات سوره اعراف نیز بحثی نسبتا مفصل پیرامون حقیقت ابلیس و سمبولیک نبودن ذکر او در قرآن مطرح می کند. ✅جمع بندی به طور کلی می توان این کتاب را از بهترین آثار نوشته شده پیرامون قرآن دانست که در عین اختصار به مهمترین مسائل دخیل در فهم و ارتباط با قرآن پرداخته است. این کتاب توانسته قرآن را از منظر مکتب اهل بیت علیهم السلام معرفی کند و به درک بهتر مخاطب غربی از مکتب تشیع نیز کمک کند. به نظر می رسد مطالعه این کتاب برای دانشگاهیان و حوزویان مفید و ضروری است. 🔺رحم الله مولفه 🔰سید محمد هاشمی 97/5/5 @ofoqemobin
📚 سیری در حکمت متعالیه 🏢 در تیرماه سال 95 سلسله جلساتی در تبیین علوم اسلامی (منطق، حکمت متعالیه و تفسیر بر اساس المیزان) در دانشگاه شهید رجایی تهران، به همت برادر بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبری اقدم ، مسئول وقت نهاد آن دانشگاه و مسئول فعلی نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مخاطب این جلسات اساتید بزرگوار دانشگاه شهید رجایی بودند. 📕 بخشی از این جلسات به بیان اجمالی از فلسفه صدرا و حکمت متعالیه به قرائت مرحوم علامه طباطبایی البته به صورت بسیار سریع و گذرا، اختصاص یافت. 📣 در این دو جلسه سعی شده در حد وسع و فرصت، امهات فلسفه صدرایی، به صورتی که برای متخصصین رشته های دیگر قابل فهم باشد ارائه شود. این جلسات برای دانشجویانی که پیگیر فلسفه اسلامی هستند احتمالا نافع باشد. طلاب نیز می توانند یک دوره ارائه سریع و ترتیبی برخی مباحث حوزوی را در این جلسات دنبال کنند. این جلسات در آن دانشگاه با هدف تقریب بیشتر نگاه ها در حوزه و دانشگاه صورت گرفت. هدفی که به شدت به آن نیازمندیم. @ofoqemobin صوت جلسات 👇👇👇
☀️ به مناسبت سالگرد ارتحال عارف بی بدیل عصر ما، حضرت علامه آیت الله میرزا علی آقای قاضی طباطبایی (ششم ربیع الاول ۱۳۶۵ هجری) 🔶 دو سال است عطر نزده ام 🖊 خاطره ای از علامه طباطبایی به نقل از مرحوم علامه طهرانی: 🔰 بارى، استاد ما نسبت به استاد خود مرحوم علاقه و فراوانى داشت، و حقّاً در مقابل او خود را كوچك میديد؛ و در چهره مرحوم قاضى يك دنيا عظمت و ابَّهت و اسرار و توحيد و ملكات و مقامات می جست. 🔺 من يك روز به ايشان عطر تعارف كردم، ايشان عطر را بدست گرفته، و تأمّلى كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضى رحلت كرده‏ اند؛ و من تا بحال عطر نزده‏ ام. 🔺 و تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطرى داده‏ ام؛ دَرِ آنرا میبستند و در جيبشان میگذاردند. و من نديدم كه ايشان استعمال عطر كنند، با اينكه از زمان رحلت استادشان سى و شش سال است كه میگذرد. 📕سید محمد حسین حسینی طهرانی، مهر تابان ص 24 🌹 حمدی نثار هر سه بزرگوار ... @ofoqemobin
🔆 نمایی از سلسله اساتید و برخی شاگردان مرحوم میرزا علی قدس الله سره 🔶 البته ایشان ملازم و همچنین استاد برخی بزرگان دیگر نیز بوده اند که در این تصویر نامی از ایشان نیست. منبع: http://ghazi.orafa.info/page=2 @ofoqemobin
🔆 متن وصیت نامه آیت الحق میرزا علی قاضی که کمتر از یک ماه پیش از ارتحال نوشته شده و در آن جز به متابعت از شریعت توصیه نفرموده است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔺 الحـمـد لله الذى لا یـبقى الا وجهه و لا یدوم الا ملکه و الصلوة و السلام على خاتم النبیین الذى هـو البـحـر و الائمة الاطهار من عترته جواریه و فلکه ، صلى الله علیه و علیهم ما سلک سلکه و نسک نسکه. و بـعـد، وصـیـت از جـمـله سـنـن لازمـه است و بنده عاصى ، على بن حسین الطباطبایى چندین مـرتـبه وصیت نامه نوشته‌ام و اینکه در این تاریخ که روز چهارشنبه، دوازدهم ماه صفر سـنـه هـزار و سـیـصـد و شـسـت و پـنـج (۱۳۶۵) اسـت و ایـن وصـیـت نـامـه دو فـصـل اسـت : یـک فـصل در امور دنیا، فصل دیگر در امور آخرت است . مقدم دارم ذکر دنیا را چنان که حق - تبارک و تعالى - در خلقت و ذکر آخرت مقدم داشته است. دیـگـر آنـکـه از جـمـله قـروض ، پـنـجـاه تـومـان اسـت کـه مال الوصیة علیین رتبت ، حاج سید قریش قزوینی است و بعد از ایشان به حاجى امام قلى رسیده است و از حاجى قلى به والد حقیر رسیده است - رضوان الله علیهم اجمعین . این وجه باید در دست کسى که اهلیت آن را داشته باشد برسد که در دهه محرم از فایده شرعیه آن عـزادارى بـکـنـد، چـیـزى از آن بـه روضـه خـوان بـرسـد، بـه چـاى و قـهـوه و امثال این صرف نشود- ان شاء الله تعالى. واگر شخص دیگرى را معرفى کردم ، در حاشیه همین وصیت نامه مى نویسم و بعد از این اگر تغییر و تبدیل به نظر رسید، در ذیل ورقه نوشته مى شود.   و فـصـل دوم در امـور آخرت و عمده آنها توحید است . خداى تعالى مى فرماید: ان الله لا یـغـفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء (نساء ۴۸) همانا خداوند شرک به خود را نمى بخشد و جز آن را براى هر که بخواهد مى بخشد. و این مطلب حقیقتش به سـهـولت بـه دسـت نـمـى‌آیـد و از اولادهـاى بـنـده کـسـى تـا حال مستعد تعلیم آن ندیده‌ام و از رفقا هنوز وصى آخرتى معین نکرده است که شما را به پـیـروى او امـر کـنـم . عـجـالتـا ایـن شـهـادت را از بـنـده تحمل نمایید: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له کما شهد الله لنفسه و ملائکته و اولوا العلم من خلقه لا اله الا هو العزیز الحکیم الها واحدا احدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا و لا شریک له فـى الوجـود و لا فـى الالوهـیـة و لا فـى العـبـودیـة و اشـهد الله سبحانه و ملائکته و انـبـیـاءه و سـمـاءه و ارضـه و مـن حضرنى من خلقه و ما یرى و لا یرى و اشهدکم یا اهلى و اخوانى على هذه الشهادة بل کل من قرا هذا الکتاب و بلغه شهادتى و اتخذکم جمیعا شاهدا و اشـهـد ان محمدا عبده و رسوله جاء بالحق من عنده و صدق المرسلین و ان اوصیاءه من عترته اثنا عشر رجلا اولهم امیرالمؤ منین على بن ابى طالب و آخرهم الامام منتظر لدولة الحق و انه یـَظـهـر و یُظهر دین الحق - صلى الله علیه و علیهم - و اشهد ان البعث حق و النشور حق و کـلمـا جـاء بـه رسول الله او قاله اوصیاؤ ه - صلى الله علیه و علیهم - حق لا ریب فیه . اسـال الله المـوت عـلى هـذه الشـهـادة و هـو حـسـبـنـا جـمـیـعـا و نـعـم الوکیل . الحمد لله رب العالمین. امـا وصـیـتـهـاى دیـگـر، عـمـده آنـهـا نـمـاز اسـت . نـمـاز را بـازارى نـکـنـیـد، اول وقـت بـه جـا بـیـاوریـد بـا خضوع و خشوع ! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان مـحـفـوظ مـى مـاند و تسبیحه صدیقه کبرى سلام الله علیها و آیة الکرسى در تعقیب نماز تـرک نـشـود؛... واجـبـات اسـت و در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.   دیـگـر آنـکـه ، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است ، ولى بنده لازم است بگویم ، اطـاعـت والدین ، حسن خلق ، ملازمت صدق ، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده . اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید! تا توانى دلى به دست آور دل شکستن هنر نمى باشد و عن تقریر الاحقر، 🔺 على بن الحسین الطباطبایى @ofoqemobin
🎙 جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/659
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی 👇👇👇
🔆 رسانه الگوی تمام عیار حوزه عصر انقلاب اسلامی ⭕️ کسی که طبقات مختلف طلاب حوزه های علمیه خصوصا در قم در ارتباط باشد به راحتی می تواند دریابد که استعدادهای بسیار ارزشمندی هر ساله وارد این پایگاه علمی مقدس می شوند، همچنان که می تواند به سادگی دید که چگونه بسیاری از این استعدادها پس از مدتی دچار سرگشتگی و تحیر می شوند و نسبت خود را با دغدغه های اصیلی که با آن وارد حوزه شده اند از دست می دهند. گروه های زیادی تلاش می کنند این معضل را حل کنند و راه حل موثری برای این معضل ارائه دهند. ⭕️ به نظر حقیر و پس از تتبع نه چندان کوتاهی که داشته ام کانال «المرسلات» که عمده کار خود را به صورت مجازی و با تمرکز بر اندیشه های استاد بزرگوارمان حاج آقای فرحانی صورت می دهد نمونه بسیار موفقی برای برون رفت از چالشی است که به آن اشاره شد. ⭕️ این رسانه در حدود سه سال پیش و توسط یکی از شاگردان بسیار فاضل استاد، حجت الاسلام ابراهیمی تاسیس شد و تا امروز به کار خود به خوبی ادامه داده و بنده هم توفیق دارم بخش کوچکی از این کار ارزشمند باشم. در ادامه ضمن دعوت تمامی طلاب خصوصا طلاب جوان تر به همراهی با این رسانه، بخشی از مزایایی که درباره «المرسلات» به ذهنم می رسد را عرض می کنم: 🔺 این کانال جزو معدود رسانه هایی است که به صورت تخصصی بر اندیشه های رهبران انقلاب اسلامی آن هم در وجوه حوزوی و اندیشه ای آن کار می کند و این تلاش را به صورتی قابل عرضه را برای عموم طلاب و دانشجویان ارائه می نماید. کسی که در دوره ای چند ماهه با «» همراه باشد به عمق اندیشه های معنوی و علمی مرحوم امام خمینی و راز تاکید رهبر انقلاب بر اندیشه ایشان پی می برد. این مساله غیر از تلاش های ارزشمندی است که برخی گروه ها بر سخنرانی های امام در صحیفه انجام می دهند. بلکه در اینجا خمینیِ کشف الاسرار، خمینیِ مصباح الهدایه، خمینیِ کتاب البیع و خمینیِ صحیفه در یک امتدد فهم می شوند. 🔺 همین اتفاق برای اندیشه های علامه طباطبایی و شاگرد شهیدش، استاد مطهری نیز رقم می خورد. با همراهی با این رسانه می توان طیف وسیعی از اندیشه های انسان ساز و تمدن ساز علامه طباطبایی را به سهولت و به تدریج دریافت و با آثار شهید مطهری آن هم با تمرکز بر وجوه فلسفی و اجتهادی اندیشه ایشان آشنا شد و برای کار محتوایی عمیق بر آثار این دو بزرگوار نیز سیر علمی دریافت کرد. 🔺 جهت دیگری که به اتقان، در این رسانه مورد تاکید است و برای طلاب نیز درس بزرگی به شمار می آید تبیین وحدت رویه چهار اندیشمندی است که از ایشان نام برده شد. این تبیین هم به صورت علمی و بر اساس آثار و هم بر اساس بیانات رهبر انقلاب صورت می گیرد و الگوی بسیار روشن و امیدوار کننده ای پیش چشم طلاب قرار می دهد. 🔺 جهت ارزشمند دیگر در کانال المرسلات، راهبری علمی برای طلاب از ابتدای ورود به حوزه تا رسیدن به درس خارج و حتی تا پایان مسیرِ خارج است. با توجه به تلاش های جناب استاد فرحانی در 18 سال گذشته دوره کاملی از اصلی ترین کتب درسی حوزه با افق رسیدن به اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی ولی بدون عدول از محتوای اصیل و سنتی تدریس شده است که بدون اغراق می توان گفت در پایانِ کارِ علمی عمیق با این جلسات، طلبه به مرزهای صاحب نظر شدن در علوم حوزوی با قوت و با سرعت نزدیک می شود. 🔺 شاید این رسانه از معدود نقاطی باشد که شما بدون اتصال رسمی به یک مدرسه یا مجموعه خاص به صورت مستمر می توانید از جمعی از فضلای حوزوی، در مورد مسیر تحصیل، تردیدها و امیدها، مشکلات راه، سیر و ترتب علوم و ... مشاوره دریافت کنید. این فضا نیز به توصیه استاد بزرگوار در باب لزوم تلاش برای کمک به تمام طلاب برای نزدیک تر شدن به اندیشه های امام خمینی و رهبر انقلاب به وجود آمده است و روزانه ده ها و شاید صدها سوال در آن به پاسخ خود می رسد که به نظر من با توجه به عده و زمان بسیار محدود کار واقعا بزرگی است. 🔺 وجه ارزشمند دیگر «المرسلات» تبیین علمی گسترده اندیشه انقلابی رهبر انقلاب در توضیح معیت سیر معنوی و سیر انقلاب اسلامی است. این ایده را تمام کسانی که از سالها پیش در درس ها در محضر استاد فرحانی بوده اند به کرات شنیده اند. بخش زیادی از جلسات درسی ایشان به بیانات رهبر انقلاب در این باب و توضیح آن اختصاص داده شده است. این تبیین چالش بزرگ فردیت و اجتماعیت را بالمره برای طلبه منحل می کند و او را حقیقتا در خدمت انقلاب اسلامی قرار می دهد. نکته مهم این است حتی در این مطلب نشان داده می شود که سلسله ارزشمند معنوی نجف نیز بر همین مسلک سیر می کرده اند و انقلاب امام خمینی (ره) نیز بر همین پایه قرار گرفته است. 🔅 ان شاء الله همه طلاب بزرگوار بتوانند از این منبع استفاده کنند و این مسیر و مثل آن را برای نیرومندتر شدن اندیشه های اسلامی به کار بندند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
علامه طباطبائی - بالاترین نصیحت اسلام.mp3
2.24M
📌بالاترین نصیحت اسلام این است که خدا را فراموش نکنید. 🔰علامه طباطبایی 🔅پند و اندرزی که برای بنده و جنابعالی و همه دوستان ما لازم است و هیچ مسامحه ای در آن نباید کرد، این است که "خدا را نباید فراموش کرد" و برای همه لازم است که این حقیقت را انجام بدهند و همیشه مدنظرشان باشد. در خواب، در بیداری، در همه حال و در هر حالی که فرض بشود، این معنا در نظرشان باشد که "خدا را نباید فراموش کرد" و اسلام هم بالاتر از این نصیحت ندارد. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
این ملاکی را که علامه در این بیان می کنند در عین اینکه در ظاهر ساده است و به نظر می رسد مسئله واضحی است، اما تمام و سلوکی و عرفانی ایشان همین و خداست. به عبارتی میتوان گفت ایشان تمام آثار خود از جمله را برای تبیین این مسئله نوشته اند. محسن ابراهیمی @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
چیستی «عقلاء».mp3
5.64M
🔊 📌چیستی عقلاء و جعل عقلائی ✅استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت با اشاره به مساله وضع تعینی و اشکال برخی مبنی بر وضع نبودن آن؛ به مقایسه حدوسط این اشکال با مساله از جانب عقلا و می پردازند. 🔹استاد در نهایت نتیجه می گیرند که باید تحقیق شده و دقیقا معلوم شود که مراد از عقلاء چیست. ♨️ در این صوت نکات کاربردی و جالبی مطرح میشود حتما دنبال کنید. @maarejj @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
▪️دلیل فشارهای وارد بر امام حسن عسکری ع ▫️امام يازدهم ... به واسطه سخت‌گيرى بيرون از اندازه مقام خلافت، با تقيه بسيار شديد رفتار مى‌كرد در به روى مردم حتى عامه شيعه بسته جز خواص شيعه كسى را بار نمى‌داد با اين حال اكثر اوقات زندانى بود. و سبب اين همه فشار اين بودكه: 1⃣اولا: در آن ازمنه جمعيت شيعه كثرت و قدرتشان به حد قابل توجهى رسيده بود و اين‌كه شيعه به امامت قائلند براى همگان روشن و آفتابى شده بود و امامان شيعه نيز شناخته مى‌شدند و از اين روى مقام خلافت بيش از پيش ائمه را تحت مراقبت درآورده و از هر راه بود با نقشه هايى مرموز در محو و نابود كردن ايشان مى‌كوشيدند. 2⃣ثانيا: مقام خلافت پى برده بودكه خواص شيعه براى امام يازدهم فرزند معتقدند و طبق رواياتى كه از خود امام يازدهم و هم از پدرانش نقل مى‌كنند فرزند او را همان مهدى موعودى مى‌شناسند كه به‌موجب اخبار متواتره از طرق عامه و خاصه پيغمبر اكرم ص خبر داده بود و او را امام دوازدهم مى‌دانند. 📚علامه طباطبایی، شیعه در اسلام @almorsalaat
📕 فرانسه و روشنفکری ذاتا الحادی 👇👇👇
📕 فرانسه و روشنفکری ذاتا الحادی 🔰 بر خلاف تصور رایج، فلسفه و اندیشه مدرن در تمام تعینات خود لزوما نافی وجود خدا نیست. بیشترین تعارض الهیاتی در دوران مدرن با توحید تشریعی است. بر این اساس انسان، جایگزین خداوند یا جایگزین نماینده خداوند در تنظیم و استقرار قوانین مدنی می شود. اما این لزوما به معنای نفی هرگونه جلوه ایمانی و الهی نبود. خصوصا در فیلسوفان انگلستان و آلمان که حتی در میان بزرگترین ایشان مانند، دکارت، بارکلی، اسپینوزا، کانت و ... مساله دین و الهیات و خداوند و تجربه های معنوی همواره نقش مهمی داشته است. اما فرانسه از همان ابتدا، مدرنیته را با رنگی الحادی تر پذیرفت و انسان جدید فرانسوی نه تنها تشریع ربوبی را نمی پذیرفت بلکه در اصل وجود خدا نیز تشکیک داشت. 🔰 روسو، منتسکیو، دیدِرو، آگوست کنت و بسیاری از فیلسوفان مشهورِ دوران روشنگری و برخی فیلسوفان معاصر مانند سارتر در فرانسه چنین ایده ای داشتند. به همین دلیل اساسا مساله آزادی و در این کشور نه یک ارزش مطلق بلکه یک شعار به شدت مهاجم علیه نهاد دین و ارزش های دینی است. 🔰شاید به همین دلیل است که در این کشورِ آزادی بیان! حجاب در اماکن دولتی و دانشگاهی و مطلقِ حجابِ «برقع» (پوشیه) در تمام محافل عمومی ممنوع و از طرفی دیگر فعالیت نشریاتی مانند به شدت پر رونق و مشمول حمایت از دولت مرکزی است. 🔰این کشور از معدود مناطقی در دنیاست که درصد ملحدین (آتئیست یا آگنوستیک) در آن بیش از 50 درصد است. تجارب مسلمانان مقیم اروپا نیز نشان می دهد که زندگی به عنوان مسلمان در کشوری مثلا مانند انگلستان بسیار سهل تر از زندگی در فرانسه است. 🔰 از مصائب روشنفکری ایرانی همین است که آشنایی اولیه اش با مدرنیته و تجدد در دوران قاجار از همین فرانسه آغاز شد و این بعدها به شدت در سیاست، فرهنگ، هنر و علوم انسانی کشور ما موثر افتاد. 🔰 با توجه به حمایت اخیر اولین شخصیت سیاسی فرانسه () از ادامه توهین ها به رسول اکرم (ص) اسلام و فضای عمومی این کشور، پیش بینی می شود در آینده حجم این توهین ها بیشتر شود لذا جا دارد که کشور ما و همه علاقه مندان به پیامبر مکرم اسلام موضع محکمی در مقابل این افراد بگیرند. 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
🎙 پایان مباحث کتاب المیراث شرح لمعه در 39 جلسه: https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/680
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir