🕌 ده سالِ طلایی علامه طباطبایی
✏️ سید محمد هاشمی
🔺 علامه طباطبایی بی شک عالمی کم نظیر در دوران معاصر ما است . شاید بتوان گفت تاثیری که او و آثار و اندیشه هایش بر جریان فکری اسلامی گذاشته را از کمتر دانشمند دیگری می توان سراغ گرفت.
🔺اما پیرامون ایام تحصیل ایشان نکات جالبی وجود دارد. علامه طباطبایی متولد سال 1281 هجری شمسی در تبریز است. ایشان پس از تحصیل برخی مقدمات و حضور در مدرسه طالبیه تبریز راهی نجف می شود.
🔺 نکته جالب این است که مدت اقامت ایشان در نجف تنها ده سال از سال 1304 الی 1314 است. این دوران ده ساله مهمترین و جدی ترین دوران تحصیلی علامه طباطبایی است که در آن توانسته بیشترین توشه علمی را کسب کند. ایشان در سال 1314 به علت برخی مشکلات مالی که در خاطرات خود نیز نقل میکنند به تبریز بر می گردد و تا سال 1325 در آنجا می ماند.
🔺 سن او هنگام ورود به تبریز 33 سال است و او عملا در این سن به طور کامل فارغ التحصیل شده و علاوه بر اجتهاد مطلق در فقه و اصول و تفسیر و فلسفه، مبدع و نظریه پرداز است. یعنی یک مجتهد عادی نیست بلکه در همین سن نظریات بدیع او تکون پیدا کرده است.
🔺این را می توان از آثار بسیار ارزشمندی که ایشان در تبریز به رشته تحریر درآورده دریافت. جالب این که اگر کسی به دقت آثار دوره بعدی زندگی ایشان - یعنی حضور در قم - را پیگیری کند به روشنی خواهد یافت که مبانی اساسی ایشان ذره ای تغییر نکرده و آثار و بیانات وی در دهه ششم و هفتم زندگی همان چیزی است که در جوانی و حدود سی سالگی به آن معتقد بوده است.
🔺همه این مطالب اهمیت دوره #ده_ساله تحصیل ایشان در #نجف را روشن می کند. سوال اساسی این است که حوزه علمیه با چه ساختار و سازه ای می تواند چنین طلبه ای را به صورت انبوه پرورش دهد؟ چگونه می شود یک فرد را در حوزه های مختلف علمی و عملی بدون افتادن در ورطه ی باطل امروزین تخصص گرایی (به معنای غلطش) به این مرتبه رساند؟
🔺این سوالی است که جای تحقیق بسیار دارد و البته راه برای تحقیق آن باز است.
🔺به نظرم بدترین پاسخ این است که توفیق علامه طباطبایی را تنها به نبوغ و استعداد ایشان پیوند بزنیم و از پاسخ صریح و صحیح فرار کنیم.
🔺حوزه های علمیه راهی جز #کوتاه_کردن_زمان_تحصیل با حفظ کیفیت و توجه به وضعیت امروز ندارند در غیر این صورت مساله تحول و تولید علم و حتی تراث سنتی حوزه در دور باطلی در خطر جدی قرار خواهد گرفت.
☀️ تمام انچه گفته شد پیرامون اخوی ایشان مرحوم #سید_محمد_حسن_الهی نیز صادق است.
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
چگونگی ورود به آثار و اندیشه علامه طباطبایی.mp3
3.26M
🔰 چگونه به دنیای آثار و اندیشه علامه طباطبایی وارد شویم؟
🎙 بیانی کوتاه در پاسخ به سوال یکی از دوستان (مناسب برای کسانی که به تازگی میخواهند با اندیشه علامه آشنا شوند)
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
allame Saalgard.mp3
18.46M
🎙 جلسه به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی با موضوع «ارزش دوران تحصیل بر اساس زندگی علامه طباطبایی»
🔺 مدرسه ملاصادق قم، 25 آبان 1401
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰☀️ اشعاری که علامه حسن زاده در هنگام ارتحال علامه طباطبایی سرودند و حقا بخش های زیادی از آن در وصف خودشان هم صدق می کند رحمة الله علیهما:
صبا به كوي عزيزان روضه رضوان
سلام ما به حضور عزيز ما برسان
حضور قدسي قديس عيسوي مشرب
كه مرده، زنده نمودي به حكمت و عرفان
حضور فخر اماثل، جناب علامه
حضور صدر افاضل، مفسر قرآن
حضور نور دل و ديدگان اهل ولا
حضور صاحب تفسير فرد، «الميزان»
حضور مالك درج «نهاية الحكمه»
حضور سالك مجذوب اولياي زمان
پيام ما برسانش كه اي فرشته خصال
كه اي خجسته فعال و كه اي ستوده بيان
ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا
تو راست شادي وصل و مرا، غم هجران
لقاي روي توام آن زمان كه شد حاصل
نموده ام به حقيقت، زيارت انسان
ز امهات و اصول مجالس فيضت
رسيده ام به معني واقع احسان
سكوت تو، همه فكر و كلام تو، همه ذكر
بيان تو، همه بكر و نوشته ات برهان
به حكمت نظري، منبع بوعلي سينا
به حكمت عملي، بوسعيد و توسيان
دراست تو، به معيار خواجه و صدرا
قداست تو، نمودار بُوذر و سلمان
فغان و آه كه نشناختيم قدر تو را
گرفت از كف ما نعمتي چنين، كفران
كنون به سوگ تو بنشسته ايم در حسرت
كنون ز دوري تو اوفتاده در حرمان
نه من ز هجر تو اندر خروش و افغانم
كه در خروش و فغان است خطّه ايران
قيامتي شده برپا به قم كه واهمه گفت
مگر كه «زلزلت الارض» را رسيده زمان
مگر كه يونسي اندر دهان ماهي شد
مگر كه نوح به كشتي نشست در توفان
مگر كه مه به محاقش رسيد ناهنگام
مگر كه نير اعظم به ظِل شده است نهان
مگر كه عرش برين بر زمين فرود آمد
و يا جنازه علامه شد به عرش روان
صداي ضجه مرد و زن و صغير و كبير
ز ارتحال چنان عالم عظيم الشأن
قلم شكسته و دل خسته و زبان بسته
چگونه وصف تو را مثل من كند عنوان
ز درس و بحث و ز تعليم و تربيت تا هست
سخن، فيوض الهي تو را رسد قرآن
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی.mp3
15.44M
♨️بحثی پیرامون اندیشه اجتماعی #علامه_طباطبایی
🔸 فهرست موضوعات:
- اندیشمندان اصلاح گر اسلامی در 150 سال گذشته
- شکل گیری اندیشه اجتماعی در دوران معاصر دنیای اسلام
- علامه طباطبایی و اندیشه اجتماعی
- ویژگی های اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (اصالت، استقلال، عدم منتهی شدن به سلفی گری، تبیین فلسفی کامل، قابل بسط در زمان ما، ظرفیت تمدنی و نظریه پایان تاریخ)
- سیری در اندیشه اجتماعی علامه
- نظریه اعتباریات سنگ بنای اندیشه اجتماعی
- اعتبار استخدام و اعتبار اجتماع
- عاقبت قهری اختلافات اجتماعی
- فلسفه اجتماعی نبوت
- اندیشه علامه طباطبایی در تقابل تمام عیار با سکولاریسم
- معنویت و اجتماع
- توحید، ضامن بقای اجتماع و نافرجام بودن اجتماعات غیر توحیدی
- نظریه پایان تاریخِ اجتماع از منظر علامه
- امتداد اندیشه علامه طباطبایی
📌تاریخ: ۹۹/۸/۲۱
@ofoqemobin
فارابی (259 - 339 ه.) موسس حقیقی فلسفه اسلامی و مبدأ عبور اندیشه حکمی اسلام از متافیزیک یونانی و گذار از «ترجمه» به «فلسفه» در تمدن اسلامی است. خوب است فراگیری حکمت متعالیه منقطع از سنت تاریخی فلسفه اسلامی نباشد. بدون فهم فارابی، توهم یکی بودن متافیزیک یونانی و فلسفه اسلامی در برخی اذهان از بین نمی رود. تلاش این مرد بزرگ و نبوغ ابن سینا، وجه جدیدی از اندیشه عقلانی در پرتو قرآن به بشر هدیه کرد.
(سالروز بزرگداشت ابونصر فارابی)
@ofoqemobin
کتاب «الجمع بین رایی الحکیمین» معروف به «الجمع» تلاش مهم فارابی برای اثبات عدم تهافت اندیشه افلاطون و ارسطو است. اثری که در پروژه بزرگتر فارابی برای اثبات «وحدت فلسفه» و سپس اثبات وحدت «پیامبر» و «فیلسوف» بسیار مهم تلقی می شود.
@ofoqemobin
هدایت شده از Islamic Pulse
🎦 Are The Palestinians Victorious Or Defeated? | IP Talk Show
Watch Now: https://www.aparat.com/v/yeEXU
Welcome to the Islamic Pulse Talk Show.
We have seen the absolute savagery of the Zionist israeli regime as it continues to incessantly kill innocent Palestinian men, women, and children.
So, with this in mind, we decided to answer, "Are The Palestinians Victorious Or Defeated"?
In what various aspects have the Palestinians been victorious?
How have the Zionists been defeated when it comes to the military aspect?
And despite the vast resources of the Zionists in the mass media, how did they lose the media war?
What is the difference between the 1967's War where Arabs were defeat and the October 7th Palestinian victory?
How has the fake slogan of human rights on behalf of the Arrogant Powers been exposed in Palestine, post Oct. 7th 2023?
To answer these questions and more, we invited Sayyid Muhammad Hashemi to help us answer, "Are The Palestinians Victorious Or Defeated"?
And just to make things clear, Zionist israel was always a loser and it will always be a loser!
#IslamicPulse #IPTalkShow #GlobalArrogance #IslamicRevolution #Revolution #Resistance #MassMedia #ArrogantPowers #Truth #Justice #IslamicResistance #Media #FreePalestine #Gaza #HelpGaza #SavePalestine #FreedomFighter #Palestine #AlQuds #AlAqsaStorm #Freedom #Slavery #Zionism #Judaism #NetureiKarta #israel #JihadeTabyiin #SoftWar #IslamicAwareness
Duration: 33:51
islamicpulse.tv | shiatv | aparat | facebook | eitaa | telegram | twitter | instagram | whatsapp
هدایت شده از المرسلات
#شب_جمعه
#روایت #اهل_بیت
#اللهم_الرزقنا_زیارت_الحسین
❇️...قَالَ : حَجَجْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَوْ نُبِشَ قَبْرُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ هَلْ كَانَ يُصَابُ فِي قَبْرِهِ شَيْءٌ فَقَالَ يَا اِبْنَ بُكَيْرٍ مَا أَعْظَمَ مَسَائِلَكَ إِنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَعَ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِيهِ فِي مَنْزِلِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَعَهُ يُرْزَقُونَ وَ يُحْبَرُونَ وَ إِنَّهُ لَعَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ مُتَعَلِّقٌ بِهِ يَقُولُ- يَا رَبِّ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي
❇️ وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى زُوَّارِهِ وَ إِنَّهُ أَعْرَفُ بِهِمْ وَ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ مَا فِي رِحَالِهِمْ مِنْ أَحَدِهِمْ بِوُلْدِهِ
❇️ وَ إِنَّهُ لَيَنْظُرُ إِلَى مَنْ يَبْكِيهِ فَيَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ يَسْأَلُ أَبَاهُ الاِسْتِغْفَارَ لَهُ وَ يَقُولُ أَيُّهَا الْبَاكِي لَوْ عَلِمْتَ مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَكَ لَفَرِحْتَ أَكْثَرَ مِمَّا حَزِنْتَ وَ إِنَّهُ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ وَ خَطِيئَةٍ .
📚کامل الزیارات ص 103
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مدرسه آزاداندیشی گفتمان
📣نشست هشتم
🔸آزادی
با حضور استاد هاشمی
🗓 جمعه ۳ آذر ماه
جلسه اول : ساعت ۱۶
جلسه دوم : ساعت ۱۸:۳۰
🌐 مدرسه آزاد اندیشی گفتمان
@madreseh_gofteman
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 دروس حوزوی:
آشنایی با منطق (شهید مطهری):
zaya.io/4ksc1
منطق مرحوم مظفر (از ابتدا تا صناعات خمس):
zaya.io/qs1ip
منطق مرحوم مظفر (صناعات خمس):
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/2107
الموجز فی اصول الفقه:
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3500
اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۱:
zaya.io/nuz6n
اصول فقه مرحوم مظفر جلد ۲:
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/1987
لمعه (ارث، قصاص، دیات):
zaya.io/2d3eo
رسائل (قطع و ظن):
zaya.io/2l0kt
رسائل (تعادل و تراجیح):
https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/3779
الفائق فی اصول الفقه:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/943
بدایه الحکمه:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/726
نهایه الحکمه:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/866
🔰 جلسات دیگر:
روح توحید نفی عبودیت غیر خدا:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/923
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
zaya.io/6bnvt
غرب شناسی:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/827
تاریخ تطور فقه و اصول شیعه:
zaya.io/v8gv6
توحید استدلالی:
zaya.io/dftzh
ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی:
zaya.io/kny89
تاریخ تحولات فرهنگی غرب:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/1518
🔰 آثار شهید مطهری:
نظام فکری شهید مطهری:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/803
آشنایی با قرآن:
zaya.io/85f2p
انسان و ایمان:
zaya.io/3ez9w
جهان بینی توحیدی:
zaya.io/e2ci5
وحی و نبوت:
zaya.io/ebqbw
جامعه و تاریخ :
zaya.io/px1ja
هدایت شده از Islamic Pulse
🎦 Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World | IP Talk Show
Watch Now: https://www.aparat.com/v/H5Jco
Welcome to the Islamic Pulse Talk Show.
In ode to the beloved daughter of the Messenger of Allah (S), her eminence, lady Fatima Zahra (A), we decided to speak about "Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World".
So, what is the connection between lady Fatima Zahra (A) and the Unseen world?
What are some beautiful spiritual aspects of lady Fatima Zahra (A)?
And what role does the mother of her eminence, the Mother of the Believers, lady Khadija (A) play in our discussion?
And what role does the unseen world play in the religion of Islam?
And finally, what is the reality of this material realm and that of the Hereafter?
To answer these questions and more, we decided to invite Sayyid Muhammad Hashemi and speak a little bit about "Lady Fatima Zahra (A) & The Unseen World".
Our condolences to the believers, wherever you are, upon the martyrdom anniversary of lady Fatima Zahra (A).
#IslamicPulse #IPTalkShow #Allah #Quran #Muhammad #Ali #Fatima #Zahra #LadyOfLight #Martyr #Martyrdom #Fatimiyya #FatimaZahra #IslamicAwareness #LadyFatima #DivineSecrets #Nihilism #Unseen #UnseenWorld #Ghaib #Khadija #Philosophy #UmmulMomineen #Paradise #Heaven
Duration: 32:09
islamicpulse.tv | shiatv | aparat | facebook | eitaa | telegram | twitter | instagram | whatsapp
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
بسم الله الرحمن الرحیم
📕 معرفی کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه»
🔸🔸🔸 میراث ابن طاووس
📕 علی بن موسی بن جعفر نواده گرانقدر امام مجتبی علیه السلام، مشهور به «سید بن طاووس» از بزرگترین علمای تاریخ تشیع است. او هم فقیهی عالی مقام و هم عارفی به مقصد رسیده و به گفته برخی بزرگان از «کُمَّلین» عرفای اسلامی است. وی حائز مقام استادی مجدد فقه شیعه، علامه حلی است. جلالت و عظمت شأن او را پس از حدود 8 قرن می توان در آثار قلمیاش به وضوح مشاهده کرد. در سلسله نوشته هایی بنا داریم بعضی کتب مهم جناب سید بن طاووس مانند: «کشف المحجه»، «الاقبال»، «فلاح السائل»، «جمال الاسبوع»، «فتح الابواب»، «فرج المهموم»، «الامان»، «الملاحم و الفتن»، «مهج الدعوات» و «الیقین» را معرفی کنیم. معرفی شخصیت این بزرگمرد - گرچه از توان چنین قلمی خارج است - در نوشته ای مجزا صورت خواهد گرفت. ان شاء الله
🔸🔸🔸کشف المحجه لثمره المهجه
📕 در این نوشته به معرفی کتابی از سید می پردازیم که از حیث قالب و ترکیب محتوایی در میان آثار فقها و علمای شیعه کم نظیر است. کتاب «کشف المحجه لثمره المُهجه» وصیت نامه عقیدتی، سلوکی، علمی و سیاسیِ سید بن طاووس به فرزندانش به خصوص «محمد» است که در زمان کتابت این اثر طبق بیان سید در فصل نهم، تنها هفت سال داشته است. این کتاب گرچه به عنوان وصیت به رشته تحریر در آمده، اما دوره ای از معارف شیعی را به خوبی در خود جای داده، برخی ظرائف سلوکی را تذکر داده و در زمانه خون و آتشِ نزاع حکومت عباسی و حمله مغول نسخه عملِ سیاسیِ پدر به فرزندان را نیز ارائه کرده است. خودِ مولف در فصل شانزده و فصل صد و بیست تذکر می دهد که این کتاب مختص به «محمد» فرزند او نیست بلکه تمامی پیروان مکتب اهل بیت می توانند از این وعظِ عام ابن طاووس بهره گیرند. این کتاب همانگونه که ابن طاووس در فصل نهم بیان کرده در سال 649 هجری قمری نوشته شده است. مولف در فصل صد و سی و چهارم اشاره می کند که هنگام نگارش این اثر، مقیم کربلای معلی بوده است.
🔸🔸🔸ساختار کتاب
📕 این کتاب در 159 فصل تدوین شده است. پانزده فصل ابتدایی به مقدمات و چرایی نگارش این کتاب می گذرد. مولف در هفتاد و هفت فصل بعدی به مباحث کلامی مهمی پیرامون توحید، نبوت و امامت می پردازد که بخش عمده کتاب را شکل داده است. در ادامه نیز مولف دستورالعمل هایی را پیرامون رعایت مسائل اخلاقی، اعتزال از ریاست و حضور در میان مردم، توجه تام به پروردگار، نحوه تدبیر امور منزل و چگونگی تعامل با حکام و ورود به مسائل سیاسی ارائه می کند.
🔸🔸🔸روش تربیتی کتاب
📕 از آنجا که این کتاب مخاطب مشخصی دارد. همّ و غم مولف، هدایت و اعتلای فکری اوست. به همین دلیل شفقت و اهتمام شدید جناب سید در تمامی استدلالهای عقیدتی و توصیه های اخلاقی این اثر نمایان است. این ویژگی، کتاب «کشف المحجه» را به نحو چشم گیری از بسیاری از آثار خشک کلامی و اخلاقی ممتاز می کند. برای مثال در مقام اثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام، مولف تمامی اشکالاتی که ممکن است در آن زمانه ذهن و ایمان فرزندش را مورد هجمه قرار دهد یک به یک حل می کند و در تمام این فصول با فرزند خود سخن می گوید. (برای مثال به فصل هفتادم کتاب مراجعه کنید.) یا در موارد متعدد به کتب مختلفی ارجاع می دهد که مجموعه آنها دوره ای تفصیلی از معارف اهل بیت را شامل می شود. اوج شفقت و رابطه ی زیبای سید بن طاووس با فرزندش را می توان در فصل صد و پنج به بعد مشاهده کرد، فصولی که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید. بر اساس آنچه گفته شد این کتاب را می توان اثری کاملا تربیتی دانست.
🔸🔸🔸اثر وضعیت تاریخی سید در این کتاب
📕 یکی از ویژگی های آثار سید بن طاووس، گزارش های بدیع او پیرامون جزییات حیاتش و وضعیت سیاسی و عقیدتی زمانه ای است که در آن زندگی می کند. سید هم عصرِ «المستنصر» خلیفه عباسی است که در پایان دوران عباسیان (میانه قرن هفتم) و در برابر هجمه و چپاول مغولان قرار دارد و چیزی از شکوه و قدرت افسانه ای بنی عباس در دستان او باقی نمانده است. از طرفی نحله های فکری بسیار متنوعی در میان اهل سنت و شیعه به راه افتاده است و هر کدام دل مشغول ترویج نگاه خود هستند. با مطالعه آثار سید، خصوصا این کتاب می توان اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمندی به دست آورد. برای مثال سید در فصل نود و هشت تا صد و دو کتاب، گزارشی از پنج مناظره خود در دفاع از مکتب تشیع اثنی عشری ارائه می کند که بر اساس آن می توان وضعیت عقیدتی مخالفان تشیع در آن ایام را ارزیابی کرد. نقش سادات و مقام «نقابت طالبیین» در تعامل با حکومت عباسی نیز از نقاط مهم تاریخی دوره ایشان است که در کتاب به آن اشاره هایی شده است. در فصل صد و چهل نهم کتاب نیز سید به نزدیک شدن لشکر تاتار (مغول) به بغداد و سقوط خراسان اشاره به دست مغولان می کند.👇👇👇
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔸🔸🔸 دفاع پر حرارت از امیرالمومنین
📕 سید بن طاووس بخش مهمی از کتاب را به دفاع از امامت امیرالمومنین علیه السلام اختصاص می دهد. نحوه بحث سید بن طاووس تلفیقی از مباحث عقلی، حدیثی و احتجاجات تاریخی است. ایشان به تفصیل (بر خلاف طریق معهود کتاب) به حوادث پس از ارتحال نبی مکرم اسلام می پردازد و به برخی مناظرات خود با حنابله، زیدیه و ... می پردازد. ایشان با رفع استبعاد از عقاید شیعه، نشان میدهد اعتقادات شیعه به طور کامل بر آمده از تعلیمات پیامبر اسلام است و آنچه سایر فرق پذیرفته اند مورد خدشه است. این بخش از کتاب (از فصل پنجاه و پنج تا صد و دو) بسیار شیرین و روان و در عین حال مستحکم نوشته شده است. نگارش این بخش توسط یکی از علمای قرن هفتم که در تعامل مستقیم با سایر فرق اسلامی بوده ارزشی دو چندان به این متن داده است.
🔸🔸🔸 توصیه مولف به اعتزال از ناس
📕 سید بن طاووس در توصیه های اخلاقی، به فرزند خود در اعتزال از مردم و کناره گیری از هرگونه ریاست و مقام و دوری مطلق از حکومت عباسی سفارشی اکید میکند. ایشان ورود در دستگاه عباسی را شری شیطانی می داند: «ان اصعب المخالطات مخالطه العصاه سواء کانوا ولاه او غیر ولاه». مولف تلاش خود برای دوری از دستگاه مستنصر عباسی را در فصل صد و بیست و هفت به بعد شرح می دهد. سید در فصل صد و سی و چهارم کتاب نحوه انتقال خود را از حله به نجف و از نجف به کربلا و تصمیم او برای عزلت کامل و کوچ از کربلا به سامرا را بیان می کند. ایشان دلیل خود را عزلت بیشتر از اهل دنیا عنوان میکند و پیرامون سامرا میگوید: «کانه صومعه فی بریه».
🔸🔸🔸منظومه کتب سید بن طاووس
📕 سید در نقاط متعدد کتاب برای کمک به فرزند خود، به کتب متعددی که پیش از این کتاب نگاشته است ارجاع می دهد. نحوه ارجاع سید و تنوع آن نشان می دهد این مولف جلیل القدر مجموعه کتب خود را با طراحی خاصی به رشته تحریر در آورده است. و مجموعه آثار او مسیر زندگی یک مومن را هم از جهت عقیدتی در فروع و اصول و هم از جهت مادی و معنوی تامین می کند. برای مثال ایشان در فصل صد و سی و هفت و در آداب سفر به فرزندش توصیه می کند در هنگام اضطرار در سفرهای مادی ابتدا استخاره کند و برای این کار او را به کتاب «فتح الابواب» که در انواع استخارات نگارش شده است ارجاع می دهد: « فاستعن بالله جل جلاله فی قوتک علی التوفیق و استعمل ما ذکرناه فی کتاب «فتح الابواب»»
سید در این اثر به کتبِ «الاصطفاء»، «ربیع الالباب»، «فتح الابواب»، «المهمات»، «الطرائف»، «الیقین» و ... ارجاع می دهد. اگر با این نگاه به آثار ابن طاووس بنگریم مطالعه مجموعه کتب این عالم بزرگوار ضروری می نماید. می توان گفت سید مجموعه آثار خود را با برنامه ای مشخص تالیف کرده است و در پس این سطور برنامه تربیتی خاصی تعبیه شده است. بر همین اساس مطالعه مجموعه مرقومات ابن طاووس بسیار مفید است. به همین دلیل سایر آثار مهم ایشان را نیز به تدریج معرفی خواهیم کرد.
سید محمد هاشمی
23/5/97
#سید_بن_طاووس
#معرفی_کتاب
#کشف_المحجه
@ofoqemobin
هدایت شده از نظریه اعتباریات امام خمینی ره و نقش آن در استنباط
☀️ #یادداشت| مختصری در باب نظریه روح المعنی از منظر امام خمینی (ره)
🖊 سید محمد هاشمی
🔺 یکی از مباحث مهم امام در ادامه موضع مهم ایشان پیرامون اعتباری بودن وضع الفاظ، مساله #روح_المعنی است. این نظریه که توسط امام در نقاط مختلفی استفاده شده و ریشه در نگاه برخی اندیشمندان پیشین نیز داشته است قرابتی جدی با تصویر مرحوم #علامه_طباطبایی در نحوه وضع الفاظ برای معانی در تفسیر #المیزان دارد. ایشان توجه به این فرآیند در وضع الفاظ را، راه حل بسیاری از اشتباهات در اندیشه و فهم - خصوصا در معارف غیر مادی - می داند. برای مثال برخی در وصف پروردگار به رحیم و رحمان تصور کرده اند که چون در ذات این اوصاف نوعی از رقّت و تغیرِ حالت درونی نهفته و این نوع تحولات در ذات واجب محال است صدق این معانی بر واجب صرفا مجازی است. مرحوم امام در پاسخ معتقد است اساسا الفاظ برای غایات و حقایق عامه وضع شده اند و خصوصیات افراد تقییدی در آن معانی ایجاد نمی-کند:
«و بعضىها در مطلق اين نحو از اوصاف از قبيل خذ الغايات و اترك المبادى قائل شدهاند- كه اطلاق اينها بر حق به لحاظ آثار و افعال است نه به لحاظ مبادى و اوصاف است. پس، معنى «رحيم» و «رحمن» در حق، يعنى كسى كه معامله رحمت مىكند با بندگان. بلكه معتزله جميع اوصاف حق را چنين دانستهاند يا نزديك به اين. و بنابراين، اطلاق آنها بر حق نيز مجاز است. و در هر صورت، مجاز بودن بعيد است، خصوصا در «رحمن» كه بنابراين امر عجيبى بايد ملتزم شد. و آن اين است كه اين كلمه وضع شده براى معنايى كه استعمال در آن جائز نيست و نمىشود، و در حقيقت اين مجاز بلا حقيقت است. تأمّل. و اهل تحقيق در جواب اين گونه اشكالات گفتهاند الفاظ موضوع است از براى معانى عامّه و حقايق مطلقه. پس بنابراين، تقيّد به عطوفت و رقّت داخل در موضوع له لفظ «رحمت» نيست و از اذهان عاميّه اين تقيّد تراشيده شده، و الّا در اصل وضع دخالت ندارد..» (آداب الصلاة، متن، ص: 249)
🔺 ایشان سپس در جواب به اشکال مقدر به این نظریه که آن را تنها در صورتی که اولیاء و انبیاء واضع باشند صحیح میدانند، تحلیلی در باب وضع الفاظ و اعتبار ارائه می کند که در کلیت شناخت اعتباریات نزد ایشان نیز سودمند است.
🔺به عقیده ایشان فرآیند وضع یک لفظ به این گونه است که برای هر واضعی در ابتدا نوعی توجه به جهت حقیقی موضوع له مطرح بوده است یعنی واضع در هنگام وضع لفظ «نور» برای آنچه از حقیقت خارجی نور می دیده، جهت روشنایی آن را مورد نظر قرار داده است و به جهات عدمی و ظلمانی آن بی توجه بوده است لذا لفظ «نور» هرگز مقید به نورِ مادی خارجی که مشوب به جهات عدمی است نمی شود و از این رو می توان آن را حقیقتا در انوار غیرمادی نیز استعمال کرد. لذا نظریه روح المعنی را می توان حتی در عمق تسامحات عرفی در فرآیند اعتبار نیز توضیح داد:
«واضع لغات گرچه در حين وضع معانى مطلقه مجرّده را در نظر نگرفته است، ولى آنچه كه از الفاظ در ازاء آن وضع شده همان معانى مجرّده مطلقه است. مثلا، لفظ «نور» را كه مىخواسته وضع كند، آنچه در نظر واضع از انوار مىآمده اگر چه همين انوار حسّيّه عرضيّه بوده- به واسطه آن كه ماوراء اين انوار را نمىفهميده- ولى آنچه را كه لفظ نور در ازاء او واقع شده همان جهت نوريّت او بوده نه جهت اختلاط نور با ظلمت، كه اگر از او سؤال مىكردند كه اين انوار عرضيّه محدوده نور صرف نيستند بلكه نور مختلط به ظلمت و فتور است، آيا لفظ نور در ازاء همان جهت نوريّت او است يا در ازاء نوريّت و ظلمانيّت آن است؟ بالضروره جواب آن بود كه در مقابل همان جهت نوريّت است و جهت ظلمت به هيچ وجه دخيل در موضوع له نيست» (آداب الصلاة، متن، ص: 250)
🔺 بر این اساس نیازی نیست که واضع تمام مصادیق آن معنا را در زمان خود درک کرده یا حتی به آن معتقد باشد بلکه فرآیند وضع چنین وسعتی را در رابطه لفظ و معنا ایجاد می کند. نکته جالب آن که مرحوم امام بر اساس این تحلیل، صدق الفاظ عرفی وضع شده بر معانی ای که از جهت وجودی در مراتب بالاتری قرار دارند را نزدیکتر به حقیقت و غرض اولیه عرف می داند:
«ليس الكلام من حيث ظهوره الملكى و خصوصا الّذى هو من مقولة اللّفظ و الصّوت صفة للحقّ من حيث هويّته الأحاطيّة حتّى يتفرّع عليه ما ذكر كما انّ قوله تعالى ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ لا يدلّ على مقصوده بوجه نعم الكلام الذّاتى الّذى هو التّجلّى باظهار ما فى الغيب على ذاته المقدّسة صفة من صفاته فى الحضرة الجمعيّة الكماليّة و الكلام الظّهورى الوجودى الّذى هو التّجلّى بالفيض المقدّس لأظهار ما فى الغيب على الحقائق التّفصيليّة صفة من صفاته الفعليّة و لهما الأحاطة و الشّمول و لهذا الكلام اللّفظى ايضا احاطة بمعنى آخر و هو وجه السّرّ الوجودى الّذى يعرفه المحقّقون و هو غير الأوضاع اللّفظيّة نعم لو كان الألفاظ موضوعة لأرواح المعانى او ارواح المعانى مرادة للحقّ
هدایت شده از نظریه اعتباریات امام خمینی ره و نقش آن در استنباط
من كلامه لكان تلك الأحاطة حقّا كما الأمر كذلك.» ( تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الانس»، ص: 232)
🔺نتیجه این صورت بندی، راهگشایی بسیار اساسی در فهم معارف و معانی مجرد قرآنی و روایی ایجاد کرده و از سوی دیگر گشایشی جدی برای انتقال مرتبه بندی شده معارف الهی می آفریند. این نگاه شیوه ای مهم در القای معارف الهی را نیز به دنبال دارد. بر این اساس در تعلیم معارف تنها کافی است ذهن ها را نسبت به حیثیات عدمی مفاهیم پالایش نماییم، تا بتوانیم حقیقت ناب غیرمادی را در ذهن مخاطبان تصویر کنیم.
🔺 این نظریه در مساله روح المعنی، در مجموعه اندیشه امام در اعتباریات تاثیر مهمی دارد ایشان پس از این مساله «صحیح و اعم» و تصویر «مرکبات اعتباری» را نیز بر همین اساس تبیین می نمایند و معتقدند حتی در وضع الفاظ برای اختراعات عادی بشر، هرگز لفظ به قید ماده و شکل خاصی از آن اختراع – مثلا تفنگ یا هواپیما – محدود نمی شود بلکه از ابتدا خصوصیات ماده و صورت دخلی در وضع الفاظ ندارند:
و لذا ترى: أنّ تكامل الصنعة كثيراً ما يوجب تغييراً في موادّها أو تبديلًا في شأن من شؤون هيئتها، و مع ذلك يطلق عليها اسمها كما في السابق، و ليس ذلك إلّا لأخذ الهيئة و المادّة لا بشرط؛ أي عدم لحاظ مادّة و هيئة خاصّة فيها. (تهذيب الأصول، ج1، ص: 109)
#در_مدرسه_امام_خمینی
#نظریه_اعتباریات_امام_خمینی
@etebariyatbook
هدایت شده از سلوک انقلابی
🔰دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می کند🔰
🔶 دوره سلوک انقلابی
💎 بر مبنای کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی"
اثر گرانبهای مقام معظم رهبری
✅ با تدریس استاد علی فرحانی
🔶 خوانشی مبنایی از اسلام انقلابی
🔷جایگاه اسلام تمدنساز و روبه جلو در میراث شیعی
🔶 مختصات ایمان، معاد، نبوت و ولایت در اسلام انقلابی چیست؟!
🔷 پاسخ به این پرسشها در دوره سلوک انقلابی
🔶 چهار جلسه همراه با یک جلسه پرسش و پاسخ
🔷 همراه با گواهی معتبر
🔶 هزینه دوره: 50 هزار تومان
💎 همراه با کد تخفیف ویژه مخصوص متقاضیان
✅ جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🌐 http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi/
🔴ظرفیت این دوره محدود میباشد
کسب اطلاعات بیشتر در کانال دوره سلوک انقلابی به آدرس:
🔶 @solukeenghelabi
📌 در صورت نیاز به پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات با آیدی زیر در ارتباط باشید: 👇🏻
🆔 @AlirezaTaghavi12
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
▫️پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر(ره)
🔺 وجه تسمیه حضرت «زهرا» سلام الله علیها
علل الشرایع ج ۱، ص ۱۸۰
أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي جَعْفَرُ بْنُ سَهْلٍ اَلصَّيْقَلُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ اَلدَّارِمِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهُرْمُزَانِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ لِمَ سُمِّيَتِ اَلزَّهْرَاءُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلنَّهَارِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ بِالنُّورِ كَانَ يَزْهَرُ نُورُ وَجْهِهَا صَلاَةَ اَلْغَدَاةِ وَ اَلنَّاسُ فِي فُرُشِهِمْ فَيَدْخُلُ بَيَاضُ ذَلِكَ اَلنُّورِ إِلَى حُجُرَاتِهِمْ بِالْمَدِينَةِ فَتَبْيَضُّ حِيطَانُهُمْ فَيَعْجَبُونَ مِنْ ذَلِكَ فَيَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَسْأَلُونَهُ عَمَّا رَأَوْا فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَيَأْتُونَ مَنْزِلَهَا فَيَرَوْنَهَا قَاعِدَةً فِي مِحْرَابِهَا تُصَلِّي وَ اَلنُّورُ يَسْطَعُ مِنْ مِحْرَابِهَا مِنْ وَجْهِهَا فَيَعْلَمُونَ أَنَّ اَلَّذِي رَأَوْهُ كَانَ مِنْ نُورِ فَاطِمَةَ فَإِذَا نَصَفَ اَلنَّهَارُ وَ تَرَتَّبَتْ لِلصَّلاَةِ زَهَرَ وَجْهُهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ بِالصُّفْرَةِ فَتَدْخُلُ اَلصُّفْرَةُ حُجُرَاتِ اَلنَّاسِ فَتَصْفَرُّ ثِيَابُهُمْ وَ أَلْوَانُهُمْ فَيَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَيَسْأَلُونَهُ عَمَّا رَأَوْا فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَيَرَوْنَهَا قَائِمَةً فِي مِحْرَابِهَا وَ قَدْ زَهَرَ نُورُ وَجْهِهَا عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَإِذَا كَانَ آخِرُ اَلنَّهَارِ وَ غَرَبَتِ اَلشَّمْسُ اِحْمَرَّ وَجْهُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَأَشْرَقَ وَجْهُهَا بِالْحُمْرَةِ فَرَحاً وَ شُكْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَكَانَ يَدْخُلُ حُمْرَةُ وَجْهِهَا حُجُرَاتِ اَلْقَوْمِ وَ تَحْمَرُّ حِيطَانُهُمْ فَيَعْجَبُونَ مِنْ ذَلِكَ وَ يَأْتُونَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يَسْأَلُونَهُ عَنْ ذَلِكَ فَيُرْسِلُهُمْ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ فَيَرَوْنَهَا جَالِسَةً تُسَبِّحُ اَللَّهَ وَ تُمَجِّدُهُ وَ نُورُ وَجْهِهَا يَزْهَرُ بِالْحُمْرَةِ فَيَعْلَمُونَ أَنَّ اَلَّذِي رَأَوْا كَانَ مِنْ نُورِ وَجْهِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ فَلَمْ يَزَلْ ذَلِكَ اَلنُّورُ فِي وَجْهِهَا حَتَّى وُلِدَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَهُوَ يَتَقَلَّبُ فِي وُجُوهِنَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فِي اَلْأَئِمَّةِ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِمَامٍ بَعْدَ إِمَامٍ .
@ofoqemobin
هدایت شده از سلوک انقلابی
💢 اسلام قاعدین در برابر اسلام مجاهدین
✅ استاد سید محمد هاشمی در گفتگوی زنده با کانال #سلوک_انقلابی از تقابل دو اسلام قاعدین و مجاهدین سخن میگوید
🌐 پخش زنده در کانال ایتای {سلوک انقلابی}
🌙 امشب- 26 آذرماه
🕗 ساعت 20:30
🔶 @solukeenghelabi
.
هدایت شده از سلوک انقلابی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی بزرگواران ترجمه این روایت زیبا را خواسته بودند 👇👇👇
علل الشرایع / ترجمه استاد ذهنى تهرانى:
پدرم رحمة اللّٰه عليه فرمود:سعد بن عبد اللّٰه از جعفر بن سهل صيقل،از محمّد بن اسماعيل دارمى از كسى كه برايش حديث گفته،از محمّد بن جعفر هرمزانى،از ابان بن تغلب،وى مىگويد:محضر امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:اى فرزند رسول خدا براى چه حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها به زهراء موسوم گرديد؟ امام عليه السّلام فرمودند:زيرا زهراء سلام اللّٰه عليها در روز سه مرتبه با سه نور مختلف براى امير المؤمنين عليه السّلام مىدرخشيد: الف:هنگام نماز صبح كه مردم در فراش و بسترشان بودند نور صورت آن حضرت مىدرخشيد و سفيدى آن نور به اطاقهاى آنها در مدينه مىتابيد و ديوار اطاق و منازل ايشان منوّر به نور سفيد مىشد،آنها تعجّب مىكردند و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف شده و راجع به آنچه ديده بودند از حضرت سؤال مىنمودند پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله آنها را به منزل فاطمه سلام اللّٰه عليها مىفرستادند،ايشان آنجا رفته مىديدند حضرتش در محراب نماز نشسته و نور از محراب و صورت آن بانو ساطع است پس مىفهميدند نورى كه ديده بودند از نور حضرت فاطمه سلام اللّٰه عليها مىباشد. ب:نيم روز يعنى ظهر كه مىشد و خانم خود را براى خواندن نماز ظهر ترتيب مىدادند نورى زرد رنگ از صورت آن حضرت مىدرخشيد و زردى نور در حجرات و منازل مردم مىافتاد و بدين ترتيب لباسها و رنگشان زرد مىگرديد،به نبىّ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله مراجعه مىكردند و از آن جناب راجع به آنچه ديده بودند مىپرسيدند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت فاطمه عليها السّلام فرستاده و وقتى به آنجا مىرفتند مىديدند آن حضرت در محراب نماز ايستاده و نور صورتش با رنگ زرد تلألؤ و درخشش دارد،مىفهميدند نورى كه ديدهاند،نور صورت آن بانو مىباشد. ج:هنگامى كه روز به آخر مىرسيد و خورشيد غروب مىكرد نور صورت آن حضرت به سرخى مىگراييد پس صورتش با رنگ سرخ مىدرخشيد و اين علامت فرح و نشانه شكرگزارى آن حضرت در مقابل حقّ عزّ و جلّ بود،سرخى نور آن حضرت داخل منازل مردم مىشد و ديوارهاى حجرات آنها را سرخ مىكرد،ايشان به شگفت آمده و محضر رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مشرّف مىشدند و سرّ آن را از آن حضرت سؤال مىكردند،پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله ايشان را به منزل حضرت زهراء سلام اللّٰه عليها فرستاده آنها به منزل خانم مىرفتند و مىديدند كه آن حضرت نشسته و خدا را تسبيح و تمجيد مىنمايد و نور صورتش با رنگى قرمز مىدرخشد،آنها دانستند نورى كه ديده بودند از نور صورت فاطمه عليها السّلام مىباشد،بارى پيوسته اين نور در صورت آن حضرت بود تا وقتى كه حضرت امام حسين عليه السّلام متولّد شدند از اين تاريخ اين نور در صورتهاى ما ائمّه پديد آمد و هر امامى كه از دنيا مىرود در صورت امام بعدى ظاهر مىگردد تا روز قيامت.
@ofoqemobin
☀️ #الطرائف، محصول کیاست و هنر در دوران خفقان و تقیه
🔸 یکی از آثار ارزشمند سید جلیل القدر، عالم کم نظیر تاریخِ تشیع، علی بن موسی بن جعفر #ابن_طاووسِ حسنیِ حسینی، کتاب الطرائف است.
🔸 ایشان در کتاب شریف کشف المحجه بارها به «الطرائف» اشاره می کند. در یکی از موارد سید بن طاووس خطاب به پسر خود درباره این کتاب می فرماید:
«و لقد كشفت في كتاب الطرائف عن معرفة جدك محمد «ص» بما جرت عليه حال أمته بعد انتقاله. و قد ذكرت لك في كتاب الطرائف من اقدامهم في حياة جدك محمد «ص» على المعارضة له في فعاله و مقاله» (ص 115)
🔸 ایشان در این کتاب به صورت خیالی و داستان گونه نقش کافری ذمی را به خود گرفته که به تازگی به اسلام روی آورده است و اکنون می خواهد قرائت درست و کامل از اسلام را از میان فرق و مذاهب مختلف کشف کند. این شیوه جالب که کمتر در میان علمای بزرگ خصوصا علمای متقدم مورد انتظار است به این اثر جذابیت دو چندانی در میان آثار کلامی بخشیده است. سید بن طاووس در هیچ جای کتاب نام واقعی خود را آشکار نمی کند و خود را «عبدالمحمود بن داوود» می خواند ایشان این کتاب را اینگونه آغاز می کند:
«و بعد فإني رجل من أهل الذمة و لي بذلك على أهل الإسلام ثبوت حرمة فيجب أن لا يعجلوا بذمي على ما أسطره بل يتفكروا في حقيقة ما أذكره فرب ملوم منا لا ذنب له.»
🔸 مولف در ادامه با ابطال پیروی از مذاهب اربعه از مذهب شیعه سراغ می گیرد و پس از آن با استفاده از منابع اهل سنت به اثبات حقانیت و فضائل اهل بیت علیهم السلام و انتقاد به مخالفان ایشان می پردازد. گرچه فهم این که مولف کتاب یک شیعه است، چندان دشوار نیست ولی سبک نگارش کتاب و رفت و برگشت ها و ساختار استدلالی آن ذهن مخاطب غیر شیعه را به شدت درگیر می کند و او را نسبت به بسیاری از اتهاماتی که به شیعه وارد است حداقل مشکوک کرده و حتی به مرحله انکار می رساند.
🔸 ایشان همچنین در ص 237 از جلد اول کتاب به ماجرای احراق خانه حضرت زهراء (س) از طریق منابع اهل سنت اشاره می کند.
🔸 این کتاب در اوج دوران #خفقان علیه شیعه نوشته شده و با زیرکی و دقت و البته هنرمندی مکتب اهل بیت را معرفی کرده است. ای کاش ذوق و تلاش علمای متقدم ما مستدام بماند ...
نثار روح سید جلیل القدر حمد و صلوات ...
🖊 سید محمد هاشمی
#سید_بن_طاووس
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
#شب_جمعه
#معارف
📌شهید نظر میکند به وجه الله/ انسان بزرگترین حجاب خودش است
🎙امام خمینی (ره)
✳️در روايتى از رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نقل شده است كه براى #شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطرهاى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى شود.
✳️ آخرين خصلتى است كه مى فرمايد (و مهمترین نیز هست) مى فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه #شهيد_نظر_میكند_به_وجه_اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد.
❇️ شايد نكته اين باشد كه حجاب هايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى شوند به حجاب خود انسان.
❇️#انسان_خودش_حجاب_بزرگى_است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى شود به اينكه حجابى كه خود انسان است.
✳️ ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، (چون)خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است.
✳️ چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، اين حجاب شكسته مى شود.
✳️شهدا، شهدايى كه خداى تبارك و تعالى و در سبيل خداى تبارك و تعالى و راه خداى تبارك و تعالى جان خودشان را تقديم مى كنند، و آنچه كه در دستشان است و بالاترين چيزى است كه آنها دارند تقديم خدا مى كنند، در عوض خداى تبارك و تعالى اين حجاب كه برداشته شد، جلوه مى كند براى آنها، تجلى مى كند براى آنها.
✳️چنانچه براى انبيا هم، چون همه چيز را در راه خدا مى خواهند، و آنها خودى را نمى بينند و خود را از خدا مى بينند، و براى خودشان شخصيتى قائل نيستند، حيثيتى قائل نيستند در مقابل حق تعالى. آنها هم حجاب را برمى دارند.
#اخلاق_و_عرفان #معارف
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat