⭕️ شهادت موسی بن جعفر سلام الله علیه بر همه عاشقان ایشان تسلیت باد.
🔆 «السلام علی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الِاسْتِخْفَاف.»
⭕️ آنچه شما از سختی ها تجربه کردید با آنچه شیعیانت می کشند قابل قیاس نیست ...
🔆 ان شاء الله به نظر لطف این امام مقدمات بازگشایی حرم فرزندان بزرگوارش در ایران به زودی فراهم شود.
@ofoqemobin
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🖼 لحظاتی پیش؛ هنگام قرائت دعای توسل همراه با #نجوای_مردم_ایران
🏴 در شب شهادت امام کاظم (ع)
🦠 به امید رهایی جهان از ابتلا به بیماری #کرونا
۹۸/۱۲/۲۹
✅ @mesbahyazdi_ir
افق مبین||سید محمد هاشمی
🖼 لحظاتی پیش؛ هنگام قرائت دعای توسل همراه با #نجوای_مردم_ایران 🏴 در شب شهادت امام کاظم (ع) 🦠 به امی
امید به دعای این بزرگان نورانی است ...
⭕️ «اللّهُمَّ اشْهَدْ عَلي هؤُلاءِ الْقَوْمِ فَقَدْ بَرَزَ اِلَيْهِمْ غُلامٌ اَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ كُنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلي نَبِيِّكَ نَظَرْنا اِلي وَجْهِهِ»
🔆 السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین
#شب_جمعه
@ofoqemobin
🔆افق مبین🔆
✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
📚 چیستی فلسفه اجتماعی رهبر انقلاب
✅ تبیین نظام اندیشه شهید مطهری
⭕️ فهم نظام مند فقه و اصول و فلسفه
✅ بررسی نسبت فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
⭕️ نگاهی به رهیافت های تحقق علوم انسانی اسلامی
✅ بررسی امتداد اندیشه های اسلامی در مسائل روز
📚 کانال شخصی سید محمد هاشمی، طلبه حوزه علمیه قم
https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔆افق مبین🔆 ✅ بررسی اندیشه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی 📚 چیستی فلسفه اجت
✅ به دوستان خود (طلاب و دانشجویان و اساتید بزرگوار) معرفی بفرمایید.
⭕️ فهرست بخشی از مطالب کانال:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/177
🔆 ضمن تبریک فرا رسیدن عید مبعث حضرت رسول به بزرگواران توصیه میکنم مقاله بسیار عالی «#محمد (ص)» را مطالعه کنند. این مقاله را می توانید در مجموعه آثار مرحوم #علامه پیدا کنید.
این مقاله اثری بسیار بدیع در شناخت حقیقت اسلام و تحفه محمدیه (ص) است.
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 مجموعه جلسات تدریس مجموعه #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی 📚 در سالهای گذشته توفیق شد بخشی از مجموعه
🎙مجموعه جلسات تدریس #مقدمه_ای_بر_جهان_بینی_اسلامی (بخش سوم)
📌 تدریس #مباحث_نبوت بر اساس کتاب #وحی_و_نبوت شهید مطهری
✅ دانشگاه شهید رجایی تهران (1394)
⭕️ تعداد جلسات: 9
🔰 این جلسات به غرض تدریس یک دور بحث استدلالی و کلامی حول مساله نبوت ارائه شده اما تلاش شده ساختار آن بر اساس کتاب مذکور شکل بگیرد.
✅ مناسب برای دانشجویان و علاقه مندان به الهیات اسلامی
🎙 دانلود صوت جلسات:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/284
@ofoqemobin
🔰 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا
⭕️ به یاد می آورم حدود 11 سال پیش جلسات صوتی «دین حداقلی و حداکثری» از #عبدالکریم_سروش را استماع می کردم. آن زمان البته هنوز طلبه نبودم ولی به علت برخی مطالعات علاقه مند بودم ببینیم او در این حوزه چه می گوید.
⭕️ سروش آن سخنرانی را با ذکر خاطره ای از سفر حجِ یکی از دوستانش در ایام شیوع وبا در مکه آغاز کرد. او می گفت در آن ایام روحانی کاروانِ این دوست در مکه تاکید کرده است که برای بهداشت نیازی نیست دست خود را با صابون بشویید و همان استفاده از آب کافی است. دلیل آن آقای «روحانی» هم این بود که اگر چنین چیزی صحیح بود قطعا اسلام از آن سخنی می گفت حال آنکه اسلام از شست و شو با «صابون» سخنی نگفته است! پس از این بیان سروش بحث تفصیلی خود را پیرامون ذاتیات دین و انتظار انسان از دین ادامه داد و به نقد اندیشه روحانیون در این موضوع پرداخت.
بعدها و در دوران طلبگی این مقاله را در کنار سایر مقالات او در کتاب «بسط تجربه نبوی» به مطالعه گرفتم.
⭕️ گرچه او بحث دیگری داشت ولی به راحتی در این سخنرانی با این مثال و برخی بحث های دیگر برخی مطالب عجیب و غریب و نادر را به عموم روحانیون نسبت می داد.
⭕️ از همان زمان این سوال در ذهنم شکل گرفت که شیوه استدلال و ساختار بیان او دقیقا به چه صورت است؟ پس از آن نیز تلاش کردم تاملی در مجموعه آثار او داشته باشم. متاسفانه گرچه سروش پروژه نسبتا منظمی از حیث تصوری دارد ولی در وادی استدلال واقعا دستی خالی دارد و این دست خالی در «صراط های مستقیم»، در «قبض و بسط تئوریک شریعت»، در «بسط تجربه نبوی» و برخی آثار دیگر او مشهود است که نقد آن مجال دیگری می طلبد و ان شاء الله به آن خواهیم پرداخت.
⭕️ اما غرض از این نوشته چیز دیگری است. اخیرا او مصاحبه ای پیرامون مساله کرونا و قرنطینه قم کرده و متاسفانه طبق طریقه معهود چند ادعای بی اساس در کنار هم گذاشته و به قم و روحانیت و حوزه تاخته است و از هیچ فرصتی جهت مصداق یابی برای پروژه کلی خود بری از حجیت انداختن قرائت حوزه علمیه از اسلام و تفکیک ابدی اخلاق و عرفان به عنوان ذاتیات دین از امور مادی و دنیوی مضایقه نکرده است. متاسفانه این سیره مستمره ایشان است.
متن مصاحبه: https://b2n.ir/274271
⭕️ اگر کسی مجادلات کلامی سروش و #داوری اردکانی را به بهانه نزاع #پوپری-#هایدگری در اوایل دهه شصت خوانده باشد میزان خشونت کلامی سروش را می تواند به راحتی در یابد. او کسی است که علیرغم تمام ادعاهایش بر مدارا و تساهل و تسامح و تحمل هرگز این صفات را در برابر مخالفانش روا ندانسته است.
⭕️ او و دوستانش حتی وقتی اخیرا #اکبر_گنجی به جریانشان تاخته بود و حرکت سروش را به برخی فرقه های قطب محورِ عرفانی تشبیه کرده بود و گفته بود سروش عملا ادعای پیامبری کرده، باز هم تاب نیاوردند و به شدت و با همان خشونت به او تاختند.
⭕️ روشنفکری دینی گرچه همواره روحانیت را به نقد می گیرد اما خود درگیر پروژه ای به شدت شکست خورده و ناتوان از بسط و امتداد اجتماعی است. بسیاری مانند ملکیان نیز که روزی دلبسته به این جریان بودند به تناقض ذاتی و ناتوانی روشنفکری دینی در جمع بین سنت و مدرنیته پی برده اند. به نظر می رسد سروش که روزی خود را #مارتین_لوتر یا #نصر_حامد_ابوزید می دانست نتوانسته پروژه اصلاح دینی خودش را به شکلی که به دین داری بیشتر کمک کند (چناچه ادعا می کند) به نتیجه ای برساند. پس از این بیشتر پیرامون این جریان خواهیم گفت.
✏️ سید محمد هاشمی
@ofoqemobin
افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 روشنفکری به اصطلاح دینی و عقده گشایی به بهانه کرونا ⭕️ به یاد می آورم حدود 11 سال پیش جلسات صوتی
🎙 پیش از این در جلسه ای تلاش کردم اجمالی از فضای فکری #عبدالکریم_سروش و اثر آن بر بحث #علم_دینی را بر اساس مجموعه ای از آثار او بررسی کنم. البته در این جلسه بیشتر به معرفی جریان روشنفکری دینی پرداخته شده و چندان نقد مورد نظر نبوده است. به نظرم فعالین علم دینی و طلاب باید با جریان روشنفکری دینی به عنوان رقیبی جدید و جدی در برابر اسلام شناسی اصیل حوزوی آشنا باشند.
📌 صوت این جلسه 👇👇👇
بررسی نظریه جریان روشنفکری دینی در علوم انسانی اسلامی.mp3
19.58M
💢موضوع: بررسی آراء جریان موسوم به روشنفکری دینی در ارتباط با علوم انسانی اسلامی
💢سرفصل های مطالب مطرح شده در این جلسه:
1. لزوم بررسی نظرات منکران علوم انسانی اسلامی
2.جریان موسوم به روشنفکری دینی و نقطه عزیمت تفکر آن (سنت و مدرنیته)
3. بررسی نگاه های ثبوتی و اثباتی این جریان
4. موضع این جریان نسبت به فقه و اخلاق اسلامی
5. موضع این جریان در بحث انتظار بشر از دین
6.انکار امکان تولید علوم انسانی در نگاه این جریان
7. مقابله برخی مبانی این جریان با الگوی تولید مختار
«محفل علوم انسانی المرسلات»
💠چهارشنبه 97.09.21
#علوم_انسانی_اسلامی
#روشنفکری_دینی
@ofoqemobin
🔆 یکی از دوستان که از #انگلستان به قم آمده اند و در ایران طلبه موفقی هستند کانالی دارند و تجربیات خوبی در آنجا قرار میدهند خوب است با این تجربیات بیشتر آشنا شویم و نگاه بین المللی تری به اسلام داشته باشیم:
@talabekhariji
🎙 بحمدالله جلسات تدریس #اصول_فقه مرحوم #مظفر تا پایان بحث ضد در 125 جلسه به پایان رسید. صوت جلسات در لینک های زیر قابل درسترسی است:
⭕️ از ابتدا (مباحث وضع) تا پایان مطلق و مقید:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/4
⭕️ از ابتدای ملازمات عقلیه:
https://eitaa.com/ofoqemobinsupport/151
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
@ofoqemobin
🌙 شب آخر ماه نورانی رجب
☀️ مرحوم #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی در رساله شریف المراقبات مانند تمام ماه های دیگر برای پایان ماه رجب نیز به مراقبه ای توجه داده اند. از نظر ایشان آخرین لحظات ایام شریف در طول ایام سال بسیار مهم و سرنوشت ساز است:
🔰 و المنزل المهمّ الآخر للسّالك من هذا الشهر بعد المبعث يوم آخره فليجتهد و ليتلطّف في عرض الأعمال، و القصور و التقصيرات، مع اعتراف صادق، و حياء خالص، و احتراف و استعلاج كامل من باب فضله العظيم، و التوسّل إليه بأحبّائه و وجوه أوليائه، فإنّه كريم يحبّ الكرامة لأوليائه، و عباده المحترفين على بابه المضطرّين إلى رحمته، و قد أنزل في كتابه: «أ مَّن يُجِيبُ المُضْطَرَّ إذا دَعَاهُ و يَكشِفُ السُّوء »و أنّه كريم العفو، و قد فسّر بأنّه يعفو عن السيّئات، و يبدّلها بأضعافها من الحسنات، فلينظر أن لا يخرج بخروج الشهر عن حمى مولاه، يتضرّع إلى اللّه جلّ جلاله أن يجعله دائما في حماه، و لا يكون ذلك في شهر دون شهر، و حال دون حال، و مكان دون مكان و ليهتمّ بذلك و لا يكن فيه من الغافلين. المراقبات ص : 128
🔺امشب آخرین شب ندای «این الرجبیون» است.
التماس دعا
#عرفان_شیعی
#مرحوم_ملکی_تبریزی
@ofoqemobin
هدایت شده از المرسلات
hejrat-maghsad-ast.mp3
1.52M
🔊🔊 #بشنوید
♨️هجرت و حرکت در مسیر حق طلبی، مقصد است.
🔰استاد علی فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
📌گزیده ای از مجموعه جلسات «سبک زندگی مومنانه»، محرم 98، نیشابور
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان #معارف
@fater290
🎙مایکل سندل و گفتگوی فلسفی
⭕️یکی از روش های اصیل فهم #گفتگو و برقراری #دیالکتیک بین افراد است. این روش به جهت آموزشی نیز بسیار سودمند است. گفتگوی علمی بین شاگرد و استاد ریشه ای تاریخی در مدرسه فلسفی #سقراط دارد. در سنت اسلامی آموزش در حوزه های خودمان نیز گفتگوی علمی که گاهی به جلسات یا گعده های چند ساعته منجر می شده نقش بسیار مهمی در پرورش مطالب و صاحب نظر شدن طلاب جوان داشته است. جلسات درس خارج، روزی چنین سبک و سیاقی داشته اند. برای مثال مکتب #سامرا و جریان علمی مرحوم #میرزای_شیرازی فضایی باز با حداکثر امکان گفتگو در اختیار استاد و شاگرد قرار می داده است. متاسفانه این سنت اصیل که در کنار خود بسیاری از دگم های غلطِ آموزشی را نیز در هم می شکند به علت افزایش تعداد طلاب و بی انگیزگی در بین برخی اساتید، در حوزه ها کم رنگ شده است و جا دارد که دوباره جدی گرفته شود.
⭕️ یکی از فیلسوفان معاصر اخلاق و سیاست، #مایکل_سندل استاد دانشگاه هاروارد است. او چند سال قبل دوره ای 16 جلسه ای با عنوان The Course of Justice (دوره آموزشی عدالت) در دانشگاه #هاروارد برگزار کرد که به جهت نمایش یک گفتگوی #فلسفی (در حوزه اخلاق) کم نظیر یا بی نظیر است. این جلسات یک سوال محوری دارد و آن این است:
What's The right thing to do?
یعنی «کار درست در دوراهی های اخلاقی چیست؟». او با ایجاد چالش های جدی در موضوعات حساس اخلاقی مانند: قتل، سربازی اجباری، همجنس گرایی، معادل سازی خسارات جانی با پول، مهاجرت و ... دانشجویان هاروارد را با سوالاتی بسیار اساسی مواجه می کند که پاسخ آنها بسیار مشکل و البته در سرنوشت جوامع سرنوشت ساز است. مثلا یکی از سوالات که استعاره ای از مساله اهم و مهم است این است که اگر برای نجات جان 5 نفر هیچ راهی جز کشتن یک نفرِ دیگر نداشته باشید آیا حاضر به چنین کاری هستید؟؟
⭕️ این جلسات را چند سال قبل به طور کامل بررسی کردم اما در اینجا در مورد محتوای آن قضاوتی ندارم اما باید گفت، گفتگو و فکر به معنای واقعی کلمه در این جلسات جریان دارد. به نظرم روزی ما نیز چنین سنتی داشته ایم و حیف است که به آن باز نگردیم:
وب سایت دوره عدالت دانشگاه هاروارد: http://justiceharvard.org/
@ofoqemobin
⭕️ ابن اعثم در الفتوح نقل می کند وقتی #حر برای توبه به نزد سید الشهداء آمد، امام او را «یا اخی» خطاب کرد ...
⭕️ فإذا الحرّ بن يزيد الرّياحيّ قد أقبل يركض فرسه، حتّى وقف بين يدي الحسين رضى اللّه عنه، فقال: يا ابن بنت رسول اللّه! كنت أوّل من خرج عليك، أفتأذن لي أن أكون أوّل مقتول بين يديك؟ لعلّي أبلغ بذلك درجة الشّهداء، فألحق بجدّك صلّى اللّه عليه و سلّم. فقال الحسين: يا أخي! إن تبت، كنت ممّن تاب اللّه عليهم، إنّ اللّه هو التّواب الرّحيم.
ابن أعثم، الفتوح، 5/ 184- 185
⭕️ به امید دستگیری سیدالشهداء از عاشقان در ماه #شعبان ...
ای حر تو از این پیشتر بودی #حسینی
حتی تو در صُلب پدر بودی #حسینی
دیشب دعا کردم که پیش ما بیایی
آخر تو نه حرّ یزیدی؛ حرّ مایی
«استاد غلامرضا سازگار»
#شب_جمعه
@ofoqemobin
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔥🔥🔥 فهرست مطالب کانال افق مبین
👇👇👇
معرفی کتاب کشف المحجه سید بن طاووس
https://eitaa.com/Ofoqemobin/14
یادداشت «چگونه تقریر بنویسیم؟»
https://eitaa.com/Ofoqemobin/18
معرفی کتاب کمال الدین شیخ صدوق
https://eitaa.com/Ofoqemobin/19
مجموعه جلسات سیری در حکمت متعالیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/21
سخنرانی با موضوع چالش های بسط بین المللی گفتمان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/31
مجموعه جلسات درسی اصول فقه مرحوم مظفر
https://eitaa.com/Ofoqemobin/33
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (استاد سید علی خامنه ای)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (علامه طباطبایی)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/56
پرونده فلسفه اجتماعی اسلام (شهید مطهری)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/81
یادداشت تخصص گرایی در حوزه های علمیه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/61
معرفی کتاب قرآن در اسلام
https://eitaa.com/Ofoqemobin/46
مجموعه جلسات شناخت علوم انسانی مدرن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
پرونده حکمت طباطبایی (شماره اول)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/74
پرونده حکمت طباطبایی (شماره دوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/98
پرونده حکمت طباطبایی (شماره سوم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/113
پرونده حکمت طباطبایی (شماره چهارم)
https://eitaa.com/Ofoqemobin/187
یادداشت اصالت وجود یا اگزیستانسیالیسم
https://eitaa.com/Ofoqemobin/87
مجموعه جلسات تطور فقه و اصول در تاریخ شیعه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
جلسه پیرامون نوآوری های شهید مطهری در تولید علوم انسانی اسلامی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/91
جلسه بررسی چیستی اصول فقه
https://eitaa.com/Ofoqemobin/103
جلسه بررسی سیره شناسی از منظر شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/109
یادداشت سه سال فرسایشی ابتدای تحصیل حوزه و راه حلی برای آن
https://eitaa.com/Ofoqemobin/118
نگاهی به روش تفسیری علامه طباطبایی در المیزان
https://eitaa.com/Ofoqemobin/119
یادداشت کرونا، انهدام عقلانیت
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
معرفی کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی
https://eitaa.com/Ofoqemobin/126
مجموعه جلسات تبیین نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/132
پرونده کرونا:
۱. کرونا، انهدام عقلانیت و بازی در پازل دشمن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/123
۲. توطئه بزرگتر واتیکان شدن و زوال اسلام سیاسی است:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/146
۳. ماجرای ما و علوم تجربی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/157
معرفی تدریس بدایه استاد فرحانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/161
@ofoqemobin
📣 مجموعه جلسات #صوتی منتشر شده در کانال:
🎙 مجموعه جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/181
🎙 مجموعه جلسات تبیین مبانی و نظام اندیشه شهید مطهری:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/133
🎙 مجموعه جلسات تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/34
🎙 مجموعه جلسات ریشه های علوم انسانی مدرن:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/68
🎙 مجموعه جلسات سیر تطور فقه و اصول شیعه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/88
🎙 جلسات سیری در حکمت متعالیه:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/138
مجموعه جلسات انسان شناسی اسلامی:
https://eitaa.com/Ofoqemobin/164
🎙 تدریس کتاب انسان و ایمان شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/227
🎙 تدریس کتاب جهان بینی توحیدی شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/239
🎙 تدریس کتاب وحی و نبوت شهید مطهری
https://eitaa.com/Ofoqemobin/256
@ofoqemobin
🔰 ایمان در تعلیق و تنگنا؛ آیا دین داری پس از کرونا افزایش می یابد؟
✏️ سید محمد هاشمی
⭕️ یکی از وجوه مهم شیوع ویروس #کرونا بحث های الهیاتی پیرامون آن است. بحث های اساسی و البته قدیمی حول مساله شر و مساله تاثیر شیوع این بیماری بر میزان دین داری انسان ها از موضوعاتی است که در این روزها چالش های جدی در حوزه اندیشه ایجاد کرده است. در این نوشته سعی می کنم از منظری به تاثیر این واقعه بر دین داری بپردازم.
⭕️یکی از عناصر اصلی در لحظه باور به #معنویات و حقایق فرامادی در انسان، احساسِ #تنهایی، #تعلیق و بی پناهی است. لحظه ای که انسان حس می کند هیچ کدام از مولفه های طبیعیِ قدرت توان کمک به او را ندارند، رها شده است و به صورت طبیعی امیدی به خلاصی او نیست.
⭕️ این موقعیتِ مملو از ترس و #اضطراب توسط برخی فلاسفه ی ملحد مانند #سارتر و #راسل دلیلی برای پیدایش اعتقادات دینی شناخته شده است.
⭕️ اما اگر از سخن این دسته از فیلسوفان و پاسخ به آن بگذریم (برای پاسخ مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری شهید مطهری) این موقعیت #روانشناختی و وجودی به معنای واقعی کلمه نوعی جدایی از قدرتهای طبیعی و مادی به وجود می آورد. تصور کنید که در هواپیمای در حال سقوطی قرار گرفته اید، هر دو موتور هواپیما از کار افتاده و شما در ارتفاع چند هزار پایی هستید، همه اطرافیان در حال شیون و زاری هستند و هواپیما به سرعت در حال سقوط به سمت زمین است. این لحظه، لحظه تعلیق و رهایی است. در این موقعیت به معنای واقعی کلمه هیچ چیزی برای انسان وجود ندارد و دستش از همه چیز کوتاه است. اما در همین حالت، نیرویی درونی، روزنه ای از امید و نور به رویِ انسانِ ناامید می گشاید، همان روزنه ای که به او توان نفس کشیدن و منتظر ماندن تا آخرین لحظه برخورد را می دهد. این امید و نور هرگز هیچ نشانی از احوال مادی و امور طبیعیِ دنیا ندارد.
⭕️ قرآن کریم دقیقا در چندین آیه این لحظه تعلیق و رهایی را تصویر کرده است:
فَإِذا رَكِبوا فِي الفُلكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّينَ فَلَمّا نَجّاهُم إِلَى البَرِّ إِذا هُم يُشرِكونَ﴿65﴾
هنگامی که بر سوار بر کشتی شوند، خدا را با اخلاص میخوانند (و غیر او را فراموش میکنند)؛ امّا هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرک میشوند!
⭕️ به نظر می رسد بشر در دوران کرونا، دورانی که تمام درهای علم به ظاهر به روی او گشوده شده است، به شدت احساس نا امنی می کند. حس می کند هر آنچه به دست آورده کافی نیست، حس می کند خودش برای خودش کافی نیست و هر آنچه ساخته به راحتی می تواند تعطیل شود یا اثری از آن باقی نماند. این احساسِ آخرالزمانی با تعمیق این بحران عمیق تر می شود. حتی اگر درمانی قطعی برای این بیماری یافت شود (که بسیار محتمل است) باز هم این احساس رنگ نمی بازد چون تصور و احتمالِ واقعه ای جدید، بیماری ای نادر و مصیبتی پیش بینی نشده که بشر در برابرش عاجز خواهد بود هرگز او را رها نمی کند. این وضعیت، احساس نیاز به چیزی فراتر از دستاوردهای طبیعی بشر را تشدید می کند.
⭕️ نمی خواهم ادعا کنم نتیجه این اتفاق گرایش شدید به دینی خاص از ادیان الهی در جهان خواهد بود. اما تعمیق احساس ناامنی و عدم خودکفایی و نیاز به عنصری قدرتمندتر نتیجه محتوم این ماجرا است.
⭕️ البته این اتفاق برای کسانی که عمیقا دین دار هستند همراه با چالش های اساسی اندیشه ای است. اما برای آنهای نیز همین احساس تعلیق و تنگنا به شدت جدی است.
⭕️ به همین دلیل پس از کرونا نه تنها نباید منتظر افول دین داری باشیم بلکه باید انتظار موجی از رهاشدگان از وضعیت طبیعی عالم را کشید که البته با سوالات بسیار به دنبال پناهگاهی قدرتمند می گردند.
⭕️ بر اساس آنچه ما در اندیشه فلسفه اسلامی و اندیشه قرآنی خود داریم، حقیقت وجودی انسان هرگز نمی تواند جای پای محکمی در هیچ یک از عوالم مخصوصا عالم ماده پیدا کند، انسان متعلق به عالم ماده انسانی رها و متزلزل و بی قرار است و آرام ندارد. حقیقت انسان اما تعلق به حیقیتی فراتر از همه حقایق دارد، نکته فقط معرفت است. انسان باید آن تعلق حقیقی را درک کند، این معرفت گاهی با تکانه های شدید اجتماعی رخ می دهد. اگر به این تکانه ی اخیر این گونه نگاه کنیم شاید بررسی مساله خیر و شر نیز سرنوشت دیگری پیدا کند.
#الهیات_کرونا
#کرونا
@ofoqemobin