eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
120 ویدیو
220 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️دیدار و گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی (نماینده ولی فقیه و امام جمعه سمنان) درباره مسائل تمدنی انقلاب اسلامی - دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - سمنان  @olgou4
⚡️دیدار و گفتگو با استاد محمد حسن وکیلی (مولف کتاب دارالشفاء) درباره قواعد اصولی بیان مبتنی بر مُکث - جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - مشهد مبارک @olgou4
⚡️الگوی جدید مدیریت فرهنگ عمومی چه می گوید؟/ ترمیم فرهنگ عمومی کشور ده پیوست اورژانسی دارد! 👌همانطور که اطلاع دارید "شورای فرهنگ عمومی کشور" زیر مجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ریاست آن بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. برای کمک به بالندگی فعالیت های این شورا چند پرسش را مطرح می کنم: 👌پرسش اول اینکه: چه ارتباطی میان نظامات اجتماعی و شکل گیری "فرهنگ و دین عمومی مردم" وجود دارد؟ و آیا می توان شکل گیری "فرهنگ عمومی" و "دین عمومی" را بریده از نظامات اجتماعی تصور کرد؟ به نظر ما "نظامات اجتماعی" مانند نظام آموزشی، نظام مدیریت شهری، نظام مهندسی ساختمان، نظام ارزیابی غذا و نظام امامت و سیاست جامعه نقش اصلی در پیدایش و تغییرات فرهنگ عمومی را به عهده دارند  وبدون تحول در این نظامات، ترمیم و تکامل فرهنگ عمومی مشکل است. 👌پرسش دوم آنکه: با فرض پذیرش نقش بنیادین نظام سازی در فرهنگ عمومی؛ چگونه باید نظامات اجتماعی را تغییر داد؟ پیشنهاد مدرسه هدایت برای گسترش نظام سازی در حوزه های مختلف، تبیین و تضارب حول نظریات فقهی مرتبط با بخش های مختلف نظم اجتماعی است. به عنوان مثال در نظریه آموزش و پرورش آینده، تعریف، تصویر و تصمیم مرتبط با نظام سازی در حوزه آموزش و پرورش و در الگوی فقهی ارزیابی غذا، تعریف، تصویر و تصمیم مرتبط با نظام سازی در حوزه غذا تشریح می شود و.... 👌پرسش سوم اینکه: چگونه برای نظامات اجتماعی موجود -که منشاء پیدایش فرهنگ عمومی غلط و اختلال در روابط انسانی صحیح هستند- پیوست فرهنگی تعریف کنیم؟ دوره زمانی پیوست فرهنگیِ موقت، تا زمانِ فراهم آمدن شرایط فکری و امکاناتی برای بازتعریف نظامات مطلوب است و شامل ده موضوع ۱- پیوست تفریح محله ای، ۲- پیوست تغذیه طیب(باغچه طیبات)، ۳- پیوست آموزش تسخیر شئ پایه و آموزش تنظیم روابط انسانی ۱۳ گانه، ۴-پیوست تدابیر پیشگیری از بیماری، ۵- پیوست مدیریت محله ای مساجد، ۶- پیوست شاخصه های ارزیابی پیشرفت، ۷- پیوست آشنایی با سیاست خارجی قبل از ظهور و منطقه جغرافیائی ظهور، ۸-  پیوست مدیریت بازی کودکان و ارزیابی شخصیت، ۹- پیوست معرفی مشاغل برتر و آموزش تجارت عمومی و ۱۰- پیوست الگوی جدید زیارت است. 👌ساختار اصلی اجرای پیوست های فرهنگیِ اضطراری و اورژانسی محلات، مساجد و هیئات محله هستند و استفاده از سایر ابزارهای فرهنگی (مانند رسانه ها و فیلم و...) نباید به عنوان جایگزین این ساختارهای مطلوب فرهنگی، تعریف شوند. به فضل الهی نشست تخصصی "الگوی جدید مدیریت فرهنگ عمومی" را برای پشتیبانی فکری از شورای انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در حوزه علمیه قم برگزار می کنیم. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین الگوی جدید مدیریت فرهنگ عمومی - سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ - قم مبارک 🗞لینک خبر: https://m-hedayat.blog.ir/1400/10/21 https://eitaa.com/olgou4
⚡️جعبه فقهی شخصیت بر اساس ۱۱ پرسش به واکاوی و بررسی شخصیت می پردازد..... @olgou4
⚡️بر اساس قواعد اصولی، اصطلاح شخصیت نیازمند تنقیح بیانی است. در تنقیح بیانی ابتدا معنای حاکم بر یک اصطلاح را ارتقاء می دهیم و در گام دوم برای روایت معنای جدید از لفظ جدید استفاده می کنیم. لفظ نفس، اصطلاح شارع برای روایت معانی مرتبط با توصیف شخصیت است و در واقع جعبه فقهی شخصیت مدلی بدیع (به محوریت ۱۱ پرسش) برای ارزیابی نفس محسوب می شود! @olgou4
⚡️زیارت قبر فضل ابن شاذان در نیشابور (متکلم، عقل گرا، محدث و فقیه - متوفی - ۲۶۰ قمری) ❓فضل ابن شاذان از اصحاب امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام حسن عسکری علیه السلام است. ❓فضل از شخصیت های زیر نقل حدیث کرده است: ابوثابت، حماد بن عیسی، صفوان بن یحیی، عبدالله جبلة، عبدالله بن الولید العدنی، محمد بن ابی عمیر، محمد بن سنان، محمد بن یحیی، یونس بن عبدالرحمان. ❓تألیفات فضل بن شاذان (۱۸۰ كتاب) مانند: الردّ علی الفلاسفه، الردّ علی أهل التعطیل، الرّدّ علی الغلاة، الردّ علی الاصمّ، الرّدّ علی القرامطة، الرّدّ علی الحشویة، الرّدّ علی الحسن البصری فی التفضیل، محنة الإسلام، الرّدّ علی الثنویة، الفرائض الکبیر، الفرائض الاوسط، الفرائض الصغیر، السنن، فضل امیر مؤمنان علیه السلام، کتاب الملاحم و كتاب شريف العلل ❓بیش از ۷۵۰ حدیث در کتب اربعه از فضل ابن شاذان نقل شده است. @olgou4
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصی تبیین طرح تمدنی محله امام رضا علیه السلام در محل شهرداری شهر مشهد در روز جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ برگزار گردید..... @olgou4
⚡️حمایت ۱۵ استاد دانشگاه علم و صنعت از برگزاری نشست تخصصی جدول فقهی تسخیر در این دانشگاه. ❓اسامی این اساتید محترم به شرح زیر است: ١- دکتر امید وحیدی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ٢- دکتر محمد فصیحی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ٣- دکتر احمد رهبر، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ۴- دکتر سید مرتضی مسعود پناه، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ۵- دکتر مسعود هاشمی نیاسری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ۶- دکتر مهدی ملکی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی ٧- دکتر حمید کریمی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی ٨- دکتر محمود رضا قاسمی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی ٩- دکتر روح الله زارع دورابی، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی ١٠- دکتر رحمت الله رحیمی، عضو هیئت علمی دانشکده شیمی ١١- دکتر یاسر سبحانی فرد، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت ١٢- دکتر سید محمد موسوی، مدرس دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت ١٣- دکتر محمدرضا غلامیان، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع ١۴- دکتر هادی صاحبی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع ١۵- دکتر محمد نوری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع ❓جدول فقهی تسخیر به تبیین چگونگی تصرف در عالم به محوریت خاصیت های اشیاء می پردازد (تسخیر شئ پایه) مفاهیم جدول فقهی تسخیر در نقد و مقایسه با جدول تناوبی عناصر تبیین شده است. 🗞پیشخوان نشست تخصصی جدول تسخیر: https://eitaa.com/olgou4/3747 @olgou4
⚡️یادداشت حجت الاسلام علی کشوری به مناسبت یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم / به زودی... @olgou4
⚡️بفضله تبارك وتعالى: تم إصدار خمسة تقارير إستراتيجية في عام ١٤٠٠ للحماية الفكرية عن محور المقاومة (المنطقةالجغرافية لظهور الإمام المنتظر أرواحنا فداه). 📚عناوين التقارير : ۱. نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع القوانين الفقهية للبناء ٢٧ صفحة https://eitaa.com/olgou4/3805 ٢. نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع نظرية التربية والتعليم المستقبلية ٥٤ صفحة https://eitaa.com/olgou4/3801 ٣.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع نظرية التعرّف في القضاء على الحرمان ٧٦ صفحة https://eitaa.com/olgou4/3803 ٤.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع اللقاح والمشروع البديل ٥٤ صفحة https://eitaa.com/olgou4/3804 ٥.نص تقرير المجلس الإستراتيجي للنموذج الإسلامي للتقدم في موضوع دور المساجد في الأحياء السكنية ٥١ صفحة https://eitaa.com/olgou4/3802 @olgou4
⚡️کاربری اراضی شهری و محله ای میان ۹ موضوع ۱- امامت و مدیریت، ۲- پاکسازی و تزکیه، ۳- بیان و تبلیغات شهری، ۴- علم و آموزش عمومی، ۵- عبرت و میراث فرهنگی، ۶- مکاسب و تجارت عمومی، ۷- نظم و سنت های شهری، ۸- فرقان و ارزیابی شهری و ۹- نفی سبیل و پدافند غیر عامل توزیع می شود..... @olgou4
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تکرار: توضیحاتی پیرامون نشست تخصصی نظریه مدیریت شهری محله محور در مشهد @olgou4
⚡️تفاوت های فقه معذر و منجز و فقه نظام! 👌گفتگوهای مرتبط با فقه نظام و الگوی دینی اداره جامعه در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی و اجرایی روز به روز گسترش بیشتری می یابد و بالتبع پرسش های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق تر و بیشتر می شود. یکی از پرسش های مهم این حوزه تبیین تفاوت ها در استنباط محدود به کشف معذر و منجز و استنباط نظام ساز است. 👌قواعد اصولی فقه البیان، متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی -ضمن تبیین تفاوت های میان این دو مکتب فقاهتی- سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می دهد. یکی از تفاوت های فقاهت محدود به کشف معذر و منجز و فقاهت نظام ساز، مسئله مهم نظام مقایسه است. فقه نظام به بدعت ها و غیّ های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می کند؛ ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث ها به نحو حداقلی وجود دارد. 👌به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده هائی معیوبی مانندِ تعریف کینزی پس انداز (Savings) و مفهوم هدایت نقدینگی در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می کنند- مقایسه نمی شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد زمینه اجرای حکم شرعی برای مردم را ممتنع می کند و در خوشبینانه ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به مهار بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی کند. (توضیحات بیشتر درباره نظام مقایسه انفاق) 👌به عنوان مثال دیگر وقتی درباره عمومی شدن تجارت و ابزارهای آن مانند بازارهای موقت -که ایده اصلی فقه برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سیتی سنترها مقایسه کنیم. 👌 برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱-اصل تأمل، ۲- اصل مُکث، ۳- اصل رفق، ۴- اصل ظرفیت، ۵- اصل منزلت، ۶- اصل انفتاح، ۷- اصل سیاق و ۸- اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - قم مبارک 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/10/29 @olgou4
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پرسش سوم درباره هوش مصنوعی (گزیده ای از نشست تخصصی هوش مصنوعی یا روابط انسانی؟ - سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - خبرگزاری حوزه های علمیه) ❓مبنای مفهومی الگوی پیشرفت اسلامی چیست؟ @olgou4
⚡️جلسه سوم فقه البیان احتراما به اطلاع می رساند: جلسه سوم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/3846 @olgou4
⚡️احتراماً به اطلاع علاقه مندان به گفتگوهای فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی می رساند: "نظریه فقهی آینده جهان" در مقایسه با الگوهای آینده پژوهی بر محور توسعه پایدار و تکنولوژی های جدید تدوین گردید. ❓به فضل الهی: نشست تخصصی نظریه فقهی آینده جهان به زودی در حوزه علمیه قم برگزار می گردد. 🗞متن کامل اطلاعیه دائره پژوهش: https://nro-di.blog.ir/1400/11/02 @olgou4
⚡️پیشنهاد می کنم شهرداری منطقه ثامن برای توسعه سلامت زائران و مجاوران حرم رضوی، حمام های چهار مزاجی را راه اندازی نماید. در حمام های پیشرفته چهار مزاجی خدمات مرتبط با خارج کردن اخلاط ناصالح از بدن و تقویت فوری قلب ارائه می شود. بر اساس مفاهیم مترقی طب اسلامی، تراکم اخلاط ناصالح در بدن و ضعف قلب؛ علت وقوع بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. @olgou4
⚡️دروس استنباطی مدرسه هدایت چه می گویند؟ 👌دروس استنباطی (دروس سطح سوم مدرسه) مدرسه هدایت عمدتاً به چهار پرسش اصلی در حوزه تفقه پاسخ می دهند. 👌پرسش اول دروس استنباطی به تحلیل تکاملی مسئله صدور می پردازد. در تحلیلِ مسئله صدور علاوه بر احراز صدور روایت به تبیین ساختار سازی امام علیه السلام برای دستیابی مردم به هدایت و علم می پردازیم. به عبارت بهتر امام علیه السلام برای انتقال هدایت خود به مردم همه اعصار، از روش های خاصی استفاده می کند. تأکید امام علیه السلام بر مسئله کتابت حدیث یکی از شناخته شده ترین روش های امام برای انتقال هدایت به مردم عصرهای مختلف است. (رجوع شود به نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی) 👌پرسش دوم دروس استنباطی به تحلیل روش های درایه و تدبر در آیات و روایات می پردازد. اصول ۹ گانه فقه البیان روش درایه و تدبر را به طلبه آموزش می دهند. یکی از این قواعد کاربردی، قاعده "نظام مقایسه" میان رشد و غیّ است. به عنوان مثال وقتی مشغول تبیین مسائل مرتبط با انفاق هستیم؛ حتماً باید آن را با بدعتی مانند هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی و پس انداز با تعریف کینز مقایسه کنیم.[۱] بدون توجه به اصل نظام مقایسه میان رشد و غیّ مزیت مناسک شارع نسبت به دیدگاه های عرفی و سکولار تبیین نمی شود و مردم به رفتارهای دوگانه مبتلا می شوند. به کارگیری قواعد اصولی فقه البیان در فرآیند استنباط، ابزاری برای کشف معقولیت حدیث و آیه محسوب می شود و طلبه را از دستگاه های دانشی و فلسفی ضعیف و ناقص بی نیاز می کند. (رجوع شود به قواعد اصولی فقه البیان) 👌پرسش سوم دروس استنباطی به تبیین چگونگی نشر و ابلاغ حدیث و آیه می پردازد. نشر علم دارای ساختاری چهار بعدی است و به گسترش گفتگو حول حدیث و آیه می انجامد. ۱- مدیریت خبر برای اهل علم، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی، ارکان اصلی نشر علم محسوب می شوند. یکی از آفت های نشر علم در مدارس علمیه امروز، استفاده از ابزار های مدرن نشر و یا اکتفاء به شیوه های تک بعدی نشر علم است. (رجوع شود به نظریه فقهی چرخه چهار بخشی تحریک فکر) 👌پرسش چهارم دروس استنباطی مدرسه هدایت، به تبیین چگونگی اثبات اصل جامعیت اسلام می پردازد. بهترین روش برای اثبات جامعیت اسلام، ارائه یک تبویب جدید فقهی به جامعه است. (ارائه طبقه بندی جدید از علم) ارتباطی مستقیم میان تبویب های فقهی و احساس عمومی نسبت به جامعیت اسلام وجود دارد. به عبارت بهتر به هر میزان تبویب های فقهی گسترده تر و مرتبط تر با مسائل جامعه باشد؛ جامعه رجوع بیشتری به آیه و حدیث خواهند داشت. ارائه تبویب عصری از آیات و روایات، در حکم نمایشگاه و ویترین برای حوزه های علمیه محسوب می شود و نباید معرفی آیات و احادیث را با تبویب های قدیمی انجام داد. (رجوع شود به نظریه طبقه بندی فقهی علوم) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دروس استنباطی مدرسه هدایت - یک شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم @olgou4 [۱]. نظام مقایسه میان انفاق و هدایت نقدینگی
دروس مدرسة الهداية.pdf
3.39M
📚معرفی دروس مدرسه تمدنی هدایت به زبان عربی(ویژه برادران و خواهران در کشورهای عربی) -٤٢ صفحه @olgou4
⚡️پیشنهاد می شود شهرداری مشهد فضای سبز شهری را بر پایه درختان و درختچه های مثمر و معطر طراحی و اجرا کند. استفاده از درختان و درختچه های معطر و مثمر به آرامش قلبی افراد کمک شایانی می کند و گسترش آرامش قلبی افراد به کاهش تصادفات و نزاع های شهری و بالتبع کاهش آمار پرونده ها در نیروی انتظامی و دادگستری کمک می کند. عطر و زیبایی درختان مثمر به سرعت قلب را آرام می کند! @olgou4
روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی.pdf
3.43M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی / سه شنبه ٢٣ آذر ۱۴۰۰ - ۵۰ صفحه @olgou4
⚡️۲۰۰ بسته پرسش جدید برای طرح در دانشگاه های کشور آماده کرده ایم! 👌شکل ورود ما به عرصه مدیریت تحولات دانشگاهی و علمی در کشور از طرح جدی مجموعه ای از پرسش ها شروع می شود و در گام های بعد نظام اصطلاحات و نظام ارجاعات نظریات فقهی را به دانشمندان و دانشجویان بخش های مختلف، معرفی خواهیم کرد. نقطه آغاز تحول در دانشگاه طرح پرسش های جدید است و این مسئله مفتاح علم آینده و نظام سازی است. 👌به عنوان مثال در حوزه علوم پایه یکی از پرسش های اصلی ما بررسی ابعاد مختلف "تسخیر شئ پایه" به جای "تصرف عنصر پایه" است. تاکنون از بسیاری اساتید پرسیده ایم: چرا نیازهای مختلف بشر را از طریق شناسائی خاصیت های اشیاء بر طرف نمی کنید؟ (تسخیر شئ پایه) در همه حوزه های دانشی الگوی ورود مدرسه فقهی هدایت بر مبنای طرح پرسش های جدید است؟ 👌محتوای دانشی "مدرسه فقهی هدایت" و "شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" برای مدیریت علمی کشور در مرحله اول شامل ۲۰۰ بسته فقهی است. این سرمایه دانشی در دو بخش ۱- نظریات فقهی نقشه الگو(حدود ۱۰۰ نظریه فقهی) و ۲- تنقیح و باز تعریف موضوعات کارشناسی جدید (حدود ۱۰۰ بحث موضوع شناسی ) تبویب می شود. 👌در بخش نظریات فقهی در قالب نظریاتی مانند: ۱- نظریه مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- الگوی ساخت، ۴- الگوی تفصیل، ۵- جعبه فقهی شخصیت، ۶- نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور، ۷- الگوی جدید شناسایی و کشف عدم توازن ها، ۸- بودجه ریزی مبتنی بر سود ارتباطی، ۹- الگوی بازار و تجارت عمومی، ۱۰- الگوی فقهی ارزیابی غذا، ۱۱- تعریف جدید واکسن و.... نظام سازی مطلوب فقهی را تبیین کرده ایم. 👌در بخش تنقیح و بازتعریف موضوعات کارشناسی مدرن بر اساس الگوی موضوع شناسی مدرسه هدایت به روایت جدیدی از موضوعات مدرن دست یافته ایم. در بخش تنقیح و باز تعریف موضوعات جدید کارشناسی به ارائه ۱- روایت جدید از هوش مصنوعی، ۲- روایت جدید از پول و بانک، ۳- روایت جدید از لیزر، ۴- روایت جدید از مفهوم هدایت نقدینگی و پس انداز، ۵- روایت جدید از محصولات تراریخته، ۶- روایت جدید از بورس و بازارهای جدید سرمایه ، ۷- روایت جدید از سیتی سنتر و مگا مال ها ، ۸- روایت جدید از واکسن، ۹- روایت جدید از برنامه های توسعه و سازمان برنامه و بودجه، ۱۰- روایت جدید از اسناد بین المللی، ۱۱- روایت جدید از مشاغل برتر مدرنیته و مشاغل استخدامی و... پرداخته ایم و زمینه قضاوت نخبگانی دقیق تری از مدرنیته و توسعه غربی را فراهم ساخته ایم. 👌با فرض رعایت آئین نامه نشست های تمدن اسلامی در دوقالب برگزاری نشست های تخصصی (حداقل ۴ ساعت) و برگزاری دوره های آموزشی (۱۵ الی ۴۰ ساعت) می توانیم گفتگوهای تمدنی در دانشگاه های کشور را گسترش دهیم. بعون الله تعالی. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت - تهران 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/11/06 @olgou4
⚡️تفاوت های فقه معذر و منجز و فقه نظام! 👌گفتگوهای مرتبط با فقه نظام و الگوی دینی اداره جامعه در حوزه علمیه و در میان نخبگان دانشگاهی و اجرایی روز به روز گسترش بیشتری می یابد و بالتبع پرسش های مرتبط با این حوزه، هر روز عمیق تر و بیشتر می شود. یکی از پرسش های مهم این حوزه تبیین تفاوت ها در استنباط محدود به کشف معذر و منجز و استنباط نظام ساز است. 👌قواعد اصولی فقه البیان، متکفل تبیین قواعد استنباط فقه نظام است و تبیین این قواعد اصولی -ضمن تبیین تفاوت های میان این دو مکتب فقاهتی- سطح تفقه را از سطح "کشف معذر و منجز" به سطح فقه نظام ارتقاء می دهد. یکی از تفاوت های فقاهت محدود به کشف معذر و منجز و فقاهت نظام ساز، مسئله مهم نظام مقایسه است. فقه نظام به بدعت ها و غیّ های مقابل یک حکم شرعی توجه دارد و چگونگی مقابله با آن را به شکل متصل یا منفصل از وحی استنطاق می کند؛ ولی در کلمات فقهای کاشف معذر و منجز، این نوع از بحث ها به نحو حداقلی وجود دارد. 👌به عنوان مثال در کلمات بسیاری از فقهاء، احکام مرتبط با انفاق های واجب و مستحب و حرام به صورت تفصیلی بحث شده است ولی احکام مرتبط با انفاق با ایده هائی معیوبی مانندِ تعریف کینزی پس انداز (Savings) و مفهوم هدایت نقدینگی در اقتصاد کلان -که در نقطه مقابل انفاق عمل می کنند- مقایسه نمی شود. عدم مقایسه یک حکم شرعی با یک قانون عرفی و سکولار در برخی موارد زمینه اجرای حکم شرعی برای مردم را ممتنع می کند و در خوشبینانه ترین وضعیت "بیان حکم بدون توجه به اصل مقایسه" به مهار بدعت و قانون مبتنی بر آن کمکی نمی کند. (توضیحات بیشتر درباره نظام مقایسه انفاق) 👌به عنوان مثال دیگر وقتی درباره عمومی شدن تجارت و ابزارهای آن مانند بازارهای موقت -که ایده اصلی فقه برای محرومیت زدایی و توسعه عدالت است- صحبت می کنیم؛ ضرورت دارد آن را با بدعت فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و سیتی سنترها مقایسه کنیم. 👌 برای ارتقاء فقاهت از سطح کشف معذر و منجز به سطح نظام سازی، علاوه بر اصل نظام مقایسه، ۸ دسته قاعده دیگر مانند توجه به ۱-اصل تأمل، ۲- اصل مُکث، ۳- اصل رفق، ۴- اصل ظرفیت، ۵- اصل منزلت، ۶- اصل انفتاح، ۷- اصل سیاق و ۸- اصل کَمیت در مسیرهای فقاهتی موضوعیت دارد. حجت الاسلام علی کشوری - تبیین قواعد اصولی فقه البیان - چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - قم مبارک 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/10/29 @olgou4
⚡️جلسه چهارم فقه البیان احتراما به اطلاع می رساند: جلسه چهارم فقه البیان امروز از ساعت ۱۵:۳۰ در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار می گردد. 🗞پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/3846 @olgou4
⚡️مسئله فقه البیان چیست؟ 👌قبل از اینکه به تبیین تفصیلی ساختار مباحث فقه البیان بپردازیم؛ مروری مجدد بر تبیین مسئله و دغدغه فقه البیان خواهیم داشت. به چند بیان، دغدغه فقه البیان را شرح می دهم. 👌به بیان اول: دغدغه فقه البیان تبیین ابعاد مختلف زبانِ تأسيسي شارع است. به عبارت دیگر ادله ای مانند عدم الردع شارع و امتناع تخاطب در صورت تاسیس را علیل می دانیم و معتقدیم شارع ضمن تاسیس یک زبان ویژه برای تفاهم، تفاهم عمیق تری نسبت به زبان عرف با همه اعصار برقرار کرده است. در فقه البیان ابعاد این تاسیس مبارک زبانی را شرح می دهیم. (زبان شارع امضائی است یا تأسيسي؟) 👌به بیان دوم: موضوع فقه البیان بررسی ۱۳ دسته از روایات و آیات مرتبط با تاسیس زبان توسط شارع است. در جلسات گذشته عرض کردیم که اگرچه شارع در همه مجالس گفتگویی خود اشاره ای به قواعد زبانی نکرده است ولی در طول دوره تشریع این قواعد زبانی را تبیین نموده است. به عنوان مثال قواعدی مانند ظرفیت، مقایسه، مُکث و... در بیان قواعد زبانی مورد تاکید شارع بوده است. (بررسی آیات و روایات روشی) 👌 به بیان سوم: در فقه البیان به دنبال کشف روشمند معقولیت مطرح در آیات و روایات هستیم. رعایت قواعد فقه البیان به درایه و تدبر عمیق در وحی و کشف معقولیت آن ختم می شود و جامعه را از تکیه به دستگاه های فلسفی ناقص بی نیاز می کند. در جلسات آینده این محورهای سه گانه را شرح بیشتری می دهم. (چگونه معقولیت شارع را کشف و بیان کنیم؟) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین دغدغه اصلی فقه البیان - جلسه چهارم - پنج شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ - حرم ملکوتی حضرت معصومه سلام الله علیها 🗞لینک خبر: https://nro-di.blog.ir/1400/11/08 @olgou4