eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
10.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
119 ویدیو
219 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ پر خرج! ❓چرا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نمی تواند برای پیشگیری از بیماری برنامه ریزی نماید؟! 🗞متن کامل خبر: https://nro-di.blog.ir/1401/01/18 @olgou4
⚡️ارتقای فقاهت چگونه محقق می شود؟ 👌تفقه فعلی به دلیل اینکه فقاهت را در حد "کشف احکام مکلفین" تنزل داده است؛ افعال مکلف را ذیل یکی از احکام خمسه ۱- واجب، ۲- حرام، ۳- مستحب، ۴-مکروه و ۵- مباح طبقه بندی می کند. درباره این نوع از  تفقه سه ملاحظه جدی را مطرح می نمایم: 👌ملاحظه اول اینکه: در تفقه فعلی فقط خطابات شرعی مرتبط با اوامر و نواهی بررسی می شود و سایر خطابات شرعی مورد توجه قرار نمی گیرد. در این نوع از فقاهت حتی خطابات شرعی موسوم به علل الشرایع (خطابات حوزه ثبت احکام) در رساله های عملیه منعکس نمی شود و متأسفانه سطح اقناع مکلف نسبت به احکام کاهش یافته است! 👌ملاحظه دوم آنکه: به دلیل محدود بودن حوزه فقاهت، سرپرستی امور مکلف به سایر دانش ها تفویض می شود و فقهاء در همه حوزه ها به اندازه امر و نهی ورود می کنند. به عنوان مثال در بحث مهندسی و ساخت بنا بحث جهت کاسه مستراح (ذیل بحث از تخلی) و چند بحث محدود دیگر را در فقه بحث می کنیم و عملاً ساخت مسکن و شهر به انبوه سازان و نظریاتی مانند نوشهرگرائی تفویض شده است. ( در مجموعه خطابات شارع ۱۰ دسته توصیه درباره ساختمان وجود دارد که -به دلیل اکتفاء به کشف احکام مکلفین- این خطابات، توسط فقهاء تبویب نشده اند) 👌ملاحظه سوم اینکه: به دلیل ملاحظات فوق الذکر؛  پیشنهاد ارتقای مبنای فقاهت از "کشف احکام مکلفین" به "کشف فرآیند هدایت" را مطرح کرده ایم. معتقد هستیم: فقیه باید به دنبال "فربه کردن امر هدایت" در جامعه باشد و نباید محدود به کشف اوامر و نواهی به بررسی آیات و روایات بپردازد. در جلسه آینده به تشریح تفصیلی ادله مثبته مبنای کشف فرآیند هدایت و تبیین ساختار هدایت خواهیم پرداخت. حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - هشتمین جلسه تبیین نظریه مدرسه هدایت در جمع برخی فضلای حوزه علمیه - سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - قم مبارک 🗞منبع خبر: https://nro-di.blog.ir/1401/01/23 @olgou4
⚡️یک برنامه فقهی برای ارتقای سلامت باشگاه پرسپولیس تدوین کرده ایم! 👌همانطور که اعلام کرده ایم: مدرسه تمدنی هدایت برای ارتقای سلامت بخش های مختلف؛ نشست های تخصصی "طبیب مشاور" را با محوریت معرفی تدابیر طبی جدید برگزار می کند. 👌در نشست آتی "طبیب مشاور" ۲۰ توصیه طبی را به باشگاه پرسپولیس برای ارتقای سلامت آنها پیشنهاد خواهیم نمود. این توصیه ها در سه حوزه ۱- تقویت قلب، ۲- تعادل مزاج و ۳- مدیریت مشکلات شایع جسمی ورزشکاران (مانند: رفع مشکلات تنفسی، ترمیم سریع شکستگی استخوان، پارگی ماهیچه ها و...) ارتباط دارد و توصیه هائی ارزان قیمت و کم عارضه را تبیین می کند. حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین اجمالی محتوای نشست تخصصی طبیب مشاور باشگاه پرسپولیس - پنج شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - قم مبارک 🗞منبع خبر: https://nro-di.blog.ir/1401/01/25-2 @olgou4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓تبیین برخی تفاوت های مکاسب محرمه با مکاسب فقه نظام ❓تبیین فضای نهادی حاکم بر عقود مبادله، تسعیر و ابزار مبادله (پول) @olgou4
⚡️نامه حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) به رئیس دولت مردمی درباره آسیب شناسی مفهومی، ساختاری سند تحول دولت مردمی/ به زودی... @olgou4
⚡️نمودار معرفی درختواره دانشی مدرسه تمدنی هدایت.... 🗞دریافت نسخه با کیفیت: https://nro-di.blog.ir/1401/01/29 @olgou4
✔️مدرس گفتگوی مدرسه هدایت مجدداً بازگشایی شد! ❓مدرس گفتگوی مدرسه هدایت، به تقاضای دوستان و برای ۱- بررسی پیشنهادات شما به مدرسه، ۲- بررسی پرسش های شما از مدرسه و ۳- بررسی نقدهای شما به مدرسه مجددا بازگشایی گردید. ❓لطفا مطالب خود را در یک پست و با رعایت اصول اخلاقی بنویسید! 🔹ورود به مدرس: https://eitaa.com/joinchat/2346582194Cf34b6f773e
⚡️به فضل الهی: نشست تخصصی برنامه فقهی ارتقای مدیریت شهری قم روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در شهر مبارک قم برگزار می گردد. ❓آینده شهر قم چگونه خواهد بود؟ ❓متاسفانه شهر قم بر اساس دیدگاه های معیوب نوشهرگرائی اداره می شود! ❓تعریف صحیح محله کدام است؟ ❓۱۰۰ تصمیم حیاتی برای ارتقای مدیریت شهری قم کدام است؟ 🗞پیشخوان نشست: https://nro-di.blog.ir/1398/10/23 @olgou4
⚡️ فقه نظام چگونگی تنظیم روابط انسانی را تشریح می کند! 👌وقتی اصطلاحاتی مانند "فقه نظام"، "فقه تمدنی" و "فقه دولت" و... را استعمال می کنیم- با اینکه غرضمان تکاملِ تفقه است- ولی نباید تصور کنیم که چیزی غیر از مسائل مرتبط با فرد را استنباط می کنیم! مثلاً نباید تصور کنیم که مسئله ای به اسم ساختار وجود دارد و ما باید مسائل مرتبط با ساختار را استنباط کنیم! صریح تر بگویم: اساساً برای جامعه در مقابل فرد حقیقتی قائل نیستیم و بالتبع برای آن هم استنباط مجزایی انجام نمی دهیم. همه خطابات شارع برای فرد تشریع و بیان شده است. 👌نکته دقیق بحث اینجاست: با اینکه همه خطابات را راجع به فرد می دانیم؛ ولی اعتقاد داریم که در فقاهت موجود همه مسائل مرتبط به فرد استنباط نشده است و لذا در خلاء استنباط و بیانِ کامل، تئوری های دیگران به خود دعوت می کنند و جامعه به پدیده خطرناک التقاط مبتلا می شود. 👌توضیح بیشتر اینکه: اگر استنباط های مرتبط با فرد کاملتر بشوند و تبیین دقیق تری از احکام صورت بپذیرد؛ همه مسائل پاسخ می یابند و حتی نیازمند استفاده از اصطلاحات عرفی و فلسفی و پوزیتویستی برای حل مسائل نخواهیم بود. به عنوان مثال اگر اصطلاح امامت و کلمات مرتبط با آن مانند "ساسةَ الْعِبَاد" و... را شرح بدهیم؛ همه مسائل مطرح در علوم سیاسی و فقه سیاسی پاسخ می یابند (الان به جای تشکیل باب فقهی فقه الامام، فقط اثبات اصل امامت و چند مسئله مرتبط با آن را تبیین می کنیم) 👌همچنین به عنوان مثال دیگر: وقتی به صورت کامل بحث زکات و انفال و... را بحث کنیم؛ مسئله محرومیت زدائی پاسخی دقیق می یابد و دیگر نیازمند استفاده از الگوهای بهزیستی و توانمندسازی سازمان ملل نخواهیم بود.  👌خلاصه حرف ما این است: تفقه مسائل مرتبط با فرد را از ۹ مسیر: ۱- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث ظرفیت، ۲- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث تفکر، ۳-طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث مُکث، ۴-طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث مقایسه، ۵- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث رفق، ۶- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث منزلت، ۷- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث انفتاح، ۸- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث سیاق و ۹- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث کمیت؛ ارتقاء می دهیم و برای فرد، فهم کاملتری از وحی به دست می آوریم! 👌چگونگی تنظیم روابط انسانی، خروجی مسیرهای نه گانه فوق الذکر است و نباید در فقاهت به کشف معذر و منجز اکتفاء نماییم. (اصطلاح فقه نظام به دلیل وجود اصطلاح نظام در کلمات وحی دارای حجیت است.) حجت الاسلام علی کشوری - تبیین معنای فقه نظام - چهارشنبه ۱۸ رمضان المبارک ۱۴۴۳ - حوزه علمیه قم 🗞منبع خبر: https://nro-di.blog.ir/1401/01/31-2 @olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزیده ای از مناظره علی کشوری و رضا معصومی راد (معاونت فرهنگی سازمان برنامه و بودجه) درباره تراژدی برنامه های توسعه غربی در ایران - شبکه خبر ۲۳ -۱۲- ۱۳۹۴ ❓چرا همه برنامه های توسعه غربی در ایران شکست خورده است؟ ❓برنامه ریزی توسعه در ایران، یک تراژدی تلخ است! ❓آیا برنامه هفتم بر اساس چارچوب های معیوب سازمان برنامه و بودجه تصویب خواهد شد؟ ✔️ فیلم کامل مناظره کشوری و معصومی راد: http://www.aparat.com/v/zxCmS @olgou4
⚡️اگر دیدید کسی روایت نمی خواند و به روایات مسلط نیست با او همکاری نکنید! 👌در روایت هست که اگر خواستید با کسی همکاری کنید و مدیریت کسی را بپذیرید؛ ابتدا میزان تسلط او به روایات را ارزیابی کنید. می‌فرماید: «إعْرِفْوا‌ مَنَازِلَ‌ الشِّيعَةِ عَلَى‌ قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ‌ وَ مَعْرِفَتِهِمْ» (امام باقر علیه السلام - معانی الاخبار) اگر دیدید کسی روایت نمی‌خواند و به روایات مسلط نیست با او همکاری نکنید! این روایت دو شاخص می دهد: اول می‌گوید: «عَلَى‌ قَدْرِ رِوَايَتِهِمْ‌»؛ باید ببینیم چقدر روایت می‌داند و بعد با قید دوم «وَ مَعْرِفَتِهِمْ» اخباری‌گری را تضعیف می‌کند. 👌 می‌گوید: هم میزان روایتش و هم میزان معرفتش را بسنجید. بعد حضرت توضیح می‌دهد: «فَإِنَّ الْمَعْرِفَةَ هِيَ الدِّرَايَةُ لِلرِّوَايَةِ» می‌گوید: معرفت این است که بتواند روایت را بفهمد، نه فقط نقلش کند؛ بلکه در روایت درایه کند. 👌من از احوالات چند تیمی که به تدوین برنامه هفتم توسعه کمک می‌کنند، از طرق مختلف اطلاع دارم، اینها نه روایت می‌خوانند!! و نه قدرت درایه در روایت دارند؛ بنابراین نتیجه کارشان تدوین یک برنامه غیرقابل اجرا و غلط برای جمهوری اسلامی می‌شود. این دوستان باید تقوا به خرج بدهند و نباید به این دوستان کمک کرد؛ بلکه باید با آنها درباره حجیت و عواقب عدم توجه به حجیت وارد گفتگو شد. حجت الاسلام علی کشوری - نشست تخصصی نقشه جامع تمدن اسلامی در کرج - پنج شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ @olgou4