#باب_هفتم_فقهالمکاسب
⚡️در مسیر تمدنسازی نیازی به تأسیس اصطلاح نداریم.
🔹️نظریه فقهی انفاق به دنبال بازخوانی تکاملی مفهوم انفاق است.
❌متأسفانه مومنین درک اجمالی از بحث انفاق دارند.
🔸️برای ارتقا درک خود از بحث انفاق، شش محور را باید مورد بررسی قرار دهیم.
🔺️اولین نکتهای که باید به آن دقت نماییم این است که برای نظامسازی و تکامل نظم اجتماعی به محوریت اسلام، نیازی به تأسیس اصطلاح نداریم.
⚠️بکار بردن اصطلاحات دیگران سلطه دستگاه دانشی آنها را افزایش میدهد.
🔹به عنوان مثال: بجای کلمه امپریالیسم از استکبار یا بجای سیستمسازی از نظامسازی استفاده مینماییم.
🗞جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
📌مشهدمقدس | مباحثه صبح جمعهی انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از وحید یامین پور
برخی کلینیکهای روانشناسی و مشاوره از تکنیک جالبی برای درمان افسردگی استفاده میکنند: تکنیک مواجهه با یک تلخی واقعی بزرگ.
آنها اردوهای بازدید از غسالخانه و سردخانه و نشستن در قبرهای قبرستان را راه اندازی کردهاند. در همین تهران گروه گروه زن و مرد (غالباً) مرفه افسرده را به گورستانها میبرند. ویدئوهای عجیبی از گریه و فریاد این افراد موجود است و مهمتر اینکه واقعا جواب میدهد!
زندگی نرمال و روتین برای انسان مدرن آغاز پوچی و بیمعنایی است. هرچند که تلاش کند از طریق تفریحات غیرمتعارف آنرا بپوشاند.
نبود یک رنج واقعی که تلاش را برای فرا رفتن و غلبه بر آن برانگیزد و قلب زندگی را به تپش وا دارد، سرآغاز افسردگی بسیاری از مردم است.
زندگی، آنگاه که به مجموعهای از عادات تکرار شونده در شرایط ثبات و نرمال بدل شد، انسان را به خود ویرانسازی سوق میدهد. ما از زندگی چه میخواهیم؟ رسیدن به این مرحله؟!
زندگی نه همان مرحله، که تلاش برای دست و پنجه نرم کردن با مراحلی است که گمان میکنیم باید زودتر از آنها عبور کنیم. زندگی، خود خود خود همین مراحل تو در تو است. در انتهای این مسیر پر پیچ و خم، جادهای است که دیگر زندگی نیست.
بسیاری از آنها که به آن جاده صاف میرسند، تمام خوشیشان بهیاد آوردن خاطرات مراحل پیشین است.
زندگی همان شور و حرارتی است که انسان را در درگیر شدن و پنجه در پنجه شدن با رنجها سر پا نگه میدارد. آزادی حقیقی آزادی در رقم زدن زندگی و ساختن آرزوهاست، نه در مصرف آرزوهای از پیش آماده شده.
آنها که میگویند از دل جنگ، زندگی میجوشد، بیراه نمیگویند. حقیقت انسانی زندگی در مواجهه با تلخی جنگ از دلها جوانه میزند... غزه و لبنان این روزها سرزمین حقیقیترین زندگیها هستند.
✍️ وحید یامینپور
#یادگاری
➕️ @yaminpour
❓درمانهای عمومی مغز و اعصاب
۴. درمان گروه بیماریهای سردرد(ضربان الرأس، صداع و..)؛
۱_ شستن سر با گل ختمی در روز جمعه؛ که طبق روایات، علاوه بر پیشگیری از سردرد، باعث زیبایی پوست و مو و از بین رفتن شوره سر شده، و افزایش رزق را به همراه دارد../الاصول ستة عشر ص۲۰۵)👈 لذا یکی از درمانهای مؤثر، استفاده از شامپوهای مفرده( #گل_ختمی، #سدر و..) است! ۲_ سُعوط با روغن کنجد (ریختن آن در بینی)؛رسول خدا همیشه هنگام سردرد، #سعوط روغن کنجد انجام میدادند./قرب الأسناد ج۱ ص۱۱۱). ۳_ سعوط یا روغنمالی ابروها و بین ابروها با روغن بنفشه؛ که به فرموده امام صادق علیه السلام، صداع و سردرد را از بین میبرد./الکافی ج۶ ص۵۲۲). ۴_ شستن روی پاها با آب سرد هنگام خروج از حمام؛ این کار از ابتلاء به درد شقیقه جلوگیری میکند../طب الأئمه ص۲۷۶). ۵_ پوشاندن سر هنگام خروج از حمّام؛ که از سردرد (خصوصا سردردهای با منشأ سردی) پیشگیری میکند./امام باقر و امام صادق علیهما السلام نیز هنگام خروج از حمام، #پوشش_سر داشتند./من لایحضره الفقیه ج۱ ص۱۱۷). ۶ و ۷_ إفطار با شیرینی(طبیعی) یا آب فاتر؛ پیامبر همیشه با حلوا یا شکر سرخ یا خرما افطار میکردند و اگر هیچ کدام نبود، با #آب_فاتر! که چنین فوائدی دارد: پاک کننده معده و کبد، تقویتکننده چشم، پاک کننده گناهان قلب،تسکین دهندۀ رگهای هیجانی صفرا و سودا، قاطع بلغم،رافع سردرد و../الکافی ج۴ ص۱۵۲). ۸_ استفاده از حنا؛«اینجا» ۹_شانه کردن سر با شانۀ عاج برای رویش مو و درمان گندیدگی مغز و../الکافی ج۶ ص۳۰۷
🗞جهت مطالعه کتاب؛
طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📎 الگوی پیشگیری ساختاری از بیماریهای مغز و اعصاب؛
❓مراد از ساختار پیشگیری؛ یعنی ساختارهای اصلی محیط اطراف انسان (مثل مشاغل، معماری، تغذیه، الگوی خواب، الگوی انعقاد نطفه و...)، پیوست پیشگیری از بیماریهای مغز و اعصاب پیدا کند.
✍ پیشگیریهای ساختاریِ سهگانه از بیماریهای مغز و اعصاب؛
۱. پیوست پیشگیری در حوزۀ شغل؛
👈با رواج #مشاغل_برتر در جامعه و کاهش مشاغل استخدامی به جهت تولید انبوه غذاهای مرتبط با مغز و اعصاب؛ مثل سرکه انگور، کشمش، انجیر، روغن زیتون، کدو، انار و.../ تولید انبوه این اقلام، علاوه بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و کاهش قیمت این اقلام و افزایش قدرت خرید مردم، از ابتلا و گسترش بیماریهای مغز و اعصاب نیز جلوگیری میکند.
۲. پیوست پیشگیری در حوزۀ رفتارهای اصلی مردم؛
👈 با اصلاح #الگوی_مجامعت، #خواب و استراحت و #تغذیه بوسیله اطلاع رسانی به مردم./ به عنوان مثال، دفاتر عقد و مساجد، به مدت یک هفته، آموزشهای مربوط به آداب صحیح انعقاد نطفه را برای زوجهای جوان برنامه ریزی کنند.. و نیز پدران و مادران به پسران و دختران در شرف ازدواج روی پنج دسته روایات آداب انعقاد نطفه تاکید کنند تا بیماریهای مادرزادیِ مغز و اعصاب، به حداقل برسد.
۳. پیوست پیشگیری در حوزۀ علم؛
👈 گسترش #طبقه_بندی_جدید_از_علم در راستای تغییر درک مردم از سبک زندگی/ تغییر ساختار مدارس و #تغییر_کتب_درسی، یکی از کارهای اساسی است...
🗞جهت مطالعه کتاب؛
طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه
https://eitaa.com/olgou_mashhad
✍ الحمدلله و المنّة دوره مباحثاتی درس «طبیب مشاور مغز و اعصاب و حافظه» به پایان رسید.🤲
📌جهت مرور چکیدۀ مباحث؛👇
جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم/ جلسه پنجم/ جلسه ششم/ جلسه هفتم/ جلسه هشتم/ جلسه نهم/ جلسه دهم/ جلسه یازدهم/ جلسه دوازدهم/ جلسه سیزدهم/ جلسه چهاردهم/ جلسه پانزدهم/ جلسه شانزدهم/ جلسه هفدهم.
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#نظریه_پیشگیری_ساختاری_از_بیماری
#طبیب_مشاور_مغز_واعصاب_وحافظه
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📣 به فضل الهی، اولین جلسه از دوره مباحثاتی کتاب🫀«قلب و عروق» برگزار گردید.
❓سرفصلهای این دوره بحثی:
۱. پیش فرضهای مفهومی و علت ورود به بحث «قلب و عروق».
۲. باز تعریف مفهوم قلب.
۳. بیماریهای قلب( اختلالات درونی قلب).
۴. عوامل بیرونی مؤثر بر قلب.
۵. معرفی داروهای جدید قلب.
۶. ساختار اقدامات پیشگیرانه بنیادین بیماریهای قلبی و عروقی.
۷. نقش انعقاد نطفه و دوران بارداری در رفع بیماریهای مادرزادی قلب.
۸. عروق.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
#قلب_و_عروق
#پیشگیری_از_بیماری
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
https://eitaa.com/olgou_mashhad
May 11
#باب_هفتم_فقهالمکاسب
🔹️نظریه فقهی انفاق به دنبال بازخوانی تکاملی مفهوم انفاق میباشد.
🔸️برای ارتقا درک از بحث انفاق، لازم است تا شش نکته را مورد بررسی قرار دهیم.
🔰اولین نکته، درک نظاممند مفهوم انفاق است.
❌در اینصورت #اقتصاد_اسلامی جای خود را به سایر مکاتب اقتصادی موجود خواهد داد.
🔶بحث از ارتباط بین مفاهیم اقتصادی، به معنای ارائه مکتب اقتصادی جدید است.
🔹این بحث منجر به پاکسازی کشور از نگاههای توسعهمحور در حوزه اقتصاد خواهد شد.
🗞جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
#مباحثات
📌مشهدمقدس | جمعهی انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#سرفصل_اول
🔹پیش فرضهای مفهومی و علت طرح بحث «قلب و عروق»
3⃣ مقدمه:
۱. استراتژیِ نظام سازی در حوزه سلامت، مبتنی بر «استدلال» و «تبیین» یا مبتنی بر «تجمع» و «تحصّن»های پی در پی⁉️
۲. علت ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق⁉️
۳. قواعد اصولی مورد استفاده در بحث قلب و عروق⁉️
✍ استراتژی پیشنهادی حوزه علمیه برای نظام سازی در بخش سلامت، #جهاد_تبیین است و تجمعات به تنهایی اثر بخش نخواهد بود. یعنی چنانچه ما بخواهیم درک نخبگان و عموم جامعه را نسبت به مسأله سلامت و پیشگیری از بیماری ارتقاء دهیم، راه اصلی آن تبیین و استدلال است.
👈 این پیشنهاد علاوه بر اینکه توصیه اکید مقام معظم رهبری است(و ایشان در ذیل آیه ۲ سوره انعام، از عدم تبعیت از کفّار، به #جهاد_کبیر تعبیر کرده و دامنۀ عدم تبعیت را به میدانهای سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و.. بسط داده اند)، یک استدلالی هم دارد که توصیه حضرت رضا علیه السلام به جناب عبدالسّلام هروی مبنی بر؛ احیای امر اهل بیت علیهم السلام با یادگیری و تعلیم #علوم_جامع ایشان به عموم مردم است.(تأسیس مدارس و تعلیم گسترده علوم و طبقه بندی علمی امام علیه السلام به مردم، یکی از ابزارهای عملی کردن این پیشنهاد است)
✍ آمارهای نگران کننده و افزایش بیماریهای قلبی و عروقی و فوتیهای مربوط به آن که ناشی از #دانش_قلیل متولیان سلامت در تحقق پیشگیری از بیماریها میباشد، دلیل ورود حوزه علمیه به بحث قلب و عروق است./مرگ سالانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر فشارخون در ایران/۳۱ درصد فوتیهای کشور به دلیل بیماریهای قلبی و عروقی و..
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#باب_هفتم_فقهالمکاسب
❓نظریه فقهی انفاق براساس کدام قواعد اصولی، استنباط شده است؟
🔻ابواب فقهالمکاسب و همچنین نظریه فقهی انفاق، براساس قاعده #بیان_مبتنی_بر_تأمل که یکی از قواعد اصولی فقهالبیان میباشد، تدوین شده است.
👌این قاعده میگوید که تبویب باید به محوریت سوالات مردم هر عصر انجام گیرد.
✅در پاسخگویی به سوالات و حوائج مردم ابتدا باید آنها را تنقیح نمود.
🔹مثلا در پاسخ به مسأله «چگونگی هدایت نقدینگی به سمت تولید»
باید ابتدا پرسید: آیا این سوال درست است یا غلط و سپس در مقام پاسخ آن برآییم.
🗞جهت مطالعه کتاب؛
نظریه فقهی انفاق
#مباحثات
📌مشهدمقدس | جمعهی انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
📚به صورت مسئله محور حدیث و آیه بخوانید./ ۱۱ گزارش فقهی از ابتدای سال ۱۴۰۳ منتشر شد!
👌 در سال ۱۴۰۳ توفیق تدوین برخی از نظریات مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی -در قالب ۲۶۲۰ صفحه- حاصل شده است. (به فضل الهی) این گزارش های فقهی کاربردی برای ارتقای دانش تمدنی پژوهشگران و خانواده ها و مسئولان جامعه منتشر شده است. این جزوات وقف کلمه اسلام و غیرقابل فروش است.
الگوی مردم پایه مشاغل برتر (فقه المکاسب) - ۲۱۰ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6363
ساختار خدمات در دولت اسلامی (فقه الامام) - ۲۷۰ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6429
جدول فقهی تسخیر- گزارش سوم (فقه العلم) - ۱۷۲ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6519
شاخصه های ارزیابی در دولت اسلامی (فقه الفرقان) - ۱۵۱ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6589
نظریه امنیتی سِلْم (فقه نفی سبیل) - ۱۹۸ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6719
نظام سازی برای حجاب (فقه التزکیه) - ۲۵۵ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6791
جدول فقهی زینت (فقه العلم) - ۲۸۸ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/6977
برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی (فقه المکاسب) -۱۷۷ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7038
درسنامه روش تحقیق (فقه العلم) - ۱۳۱ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7092
نظریه فقهی صف (فقه الامام) - ۴۹۶ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7148
نقد و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ (فقه المکاسب) - ۲۷۳ صفحه
https://eitaa.com/olgou4/7155
#طبقه_بندی_جدید_دانش
#مدارس_آینده
#نظم_جدید_جهان
https://eitaa.com/olgou4
مدرسه تمدنی بینات
#سرفصل_اول 🔹پیش فرضهای مفهومی و علت طرح بحث «قلب و عروق» 3⃣ مقدمه: ۱. استراتژیِ نظام سازی در حو
❓قواعد اصولی مورد استفاده در مباحث قلب و عروق
👈 قاعده بیان مبتنی بر نظام مقایسه،
قاعده بیان مبتنی بر تأمّل و..
✅ قاعده تنقیح، (یکی از قواعد درونی بیان مبتنی بر تأمل)، مهمترین قاعده اصولیِ جاری در بحث قلب و عروق است./موضوع قاعده این است که یک پژوهشگر نباید به هر سوالی پاسخ بدهد! ابتدا باید سوال را (مبتنی بر گزاره #حُسنُ_السُّؤال_نِصفُ_الْعِلمِ) بررسی کند و ببیند که جزو سوالات غلط است یا صحیح؟! ..
🔸انواع تنقیح در قالب مثال؛
۱. تنقیح بیانی( معنایی و لفظی)؛
پرسشگر ابتدا معنای یک لفظ را تنقیح میکند.یعنی اگر معنا ناقص است، آنرا توسعه داده و کامل میکند. در قدم بعدی، لفظی که ناظر بر معنای جدید و کاملتر است را استخدام کرده و از لفظ قبلی عدول میشود. همانند تقابل دو لفظ توسعه و پیشرفت در بیانات مقام معظم رهبری./یا مثلا ارتقای معنای قلب از «پمپ خون» به #أمیرُ_البَدَن/ یا استفاده از لفظ #ضعف (برای بخشی از بیماریهای قلبی) بجای لفظ «کاردیومیوپاتی» که پزشکان مدرن از آن استفاده میکنند!
۲. تنقیح زیرساختی؛
یعنی بررسی زیرساختها و ریشههای (درونی و بیرونی) پیدایشِ یک پدیده. مثلا گاهی قلب بیمار میشود اما #ریشۀ آن در گوارش یا نارسایی کلیه است!...
۳. تنقیح شاکلهای؛
یعنی تنقیح گزارشهای کارشناسان حوزههای مختلف از حیث صحت و عدم صحت./گاهی کارشناسان یک حوزه برای اینکه ما را با خود همراه کنند، واقعیات یک موضوع را به صورت گزینشی به ما منتقل میکنند. این امر نیاز به تنقیح دارد.
مانند بررسی گزارشات کاردیولوژی آمریکا و دکتر براونوالد..
🗞جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه خراسان و همچنین رویداد هم افزا برگزار میگردد.
🔆از عموم علاقهمندان الگوی پیشرفت اسلامی دعوت مینماییم، جهت بازدید از غرفهی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند.
🔹ضمنا در صورت تمایل، میتوانید حمایتهای مالی خود را به شماره کارت مدرسه بینات واریز نمایید.👇
📌(شماره کارت را لمس کنید، ذخیره میشود)
5029087001466286✅نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه زمان: ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: نمایشگاه بینالمللی مشهد ✅رویداد همافزا زمان: ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ مکان: سالن نمایشگاههای آستان قدس رضوی 👈 جهت اطلاع؛ کتابخانه مدرسه تمدنی بینات، بعلت عضویت و حضور در این نمایشگاه و رویداد همافزا، در هفته آتی تعطیل میباشد. #جامعیت_اسلام https://eitaa.com/olgou_mashhad
May 11
⚡️حضور فعال مدرسه بینات در بیست و پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی
🔆این نمایشگاه شنبه و یکشنبه ۱۷ و ۱۸ آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۹ برقرار میباشد.
✅از عموم علاقهمندان به مباحث الگوی پیشرفت اسلامی دعوت مینماییم، جهت بازدید از غرفهی مدرسه بیّنات حضور بهم رسانند.
https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️گفتگوهای داغ در غرفه مدرسه تمدنی بینات در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی
📌۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بینالمللی مشهد مقدس
https://eitaa.com/olgou_mashhad
🔻حضور مدرسه تمدنی بینات در میان مؤسسات پژوهشی و خانه خلاق و نوآوری اشراق ، طلاب فناور و پژوهشگران در بخش حوزوی نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان
https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بازدید حجتالاسلام سعیدی فاضل (مدیر جامعةالمصطفی خراسان)
از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
📌۱۷ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بینالمللی مشهد مقدس
https://eitaa.com/olgou_mashhad
💠 حضور دوبارهی مدرسه بینات در رویداد همافزا
🔰شما هم دعوتید به بازدید از رویداد همافزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی
🔸 بستر ارائه توانمندیها، شبکهسازی و همکاری ظرفیتهای مردمی
📆 چهارشنبه ۲۱ و پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳, از ساعت ۹ الی ۱۹
📌 مشهدمقدس، پارکینگ شماره ۱ حرم مطهر رضوی، ورودی باب الجواد علیه السلام، سالن همایش و محل نمایشگاههای آستان قدس رضوی
#رویداد_هم_افزا
https://eitaa.com/olgou_mashhad
May 11
#باب_هفتم_فقهالمکاسب
⚡️دو نمونه از مفاهیم اقتصادی که باید تنقیح شود، مفهوم «پس انداز» و «هدایت نقدینگی» است.
✍ تعریف کینز از پس انداز این است که: مقدار پولی که پس از کسر هزینهها از درآمدهای قابل مصرف هر فرد باقی میماند و بعدا این پول باقی مانده منشأ پیدایش درآمد دیگر میشود. ( شبیه به این ضرب المثلی که رایج است: پول پول میآورد!)
❗️اشکال اساسی این تعریف، محدود کردن پس انداز به پول و نادیده گرفتن #پسانداز_های_غیر_پولی است. 👈 مانند #روابط_انسانی_پیوسته، پس اندازهای آخرتی و پشتیبانی خداوند متعال، #دوست_خوب که پسانداز است و کارآمدی اقتصادی هم دارد و...
✅ با تشکیل خانواده حدیثی، مفاهیمی همچون پسانداز و مفهوم کنز و... را توسعه داده و از محدود نگری به آنها پرهیز میدهیم.
📖 مرور جلسات گذشته:
جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛«نظریه فقهی انفاق»
#مباحثات
📌مشهد مقدس | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
#سرفصل_دوم
🔹باز تعریف مفهوم «قلب»
4⃣ نکته:
۱. اتحاد جایگاه «قلب معنوی» و «قلب جسمی».
۲. انواع کارکردهای ششگانۀ قلب.
۳. تشریح چگونگی انواع کارکردهای قلب.
۴. لزوم تنقیح معنایی و عدم تنقیح لفظی در قلب.
✍ دلیل بر #اتحاد_جایگاه قلب معنوی و قلب جسمی، تصریح بر جریان ایمان در جارحه(عضو) قلب است. مشهور میان علماء در حال حاضر اینست که قلب #مشترک_لفظی بوده و ما دو نوع قلب داریم؛ «قلب معنوی» که موضوعِ برای ایمان است و «قلب جسمی».👈 حال آنکه روایت، قلبی را که أحدٌ مِنَ الجَوارِح است موضوع «ایمان» میداند!/ بحارالأنوار ج۶۶ ص۷۴). ضمن آنکه، پذیرفتن اشتراک لفظی در قلب، با #سیاق_جمله و ادامه روایت سازگار نیست! زیرا مستلزم مشترک لفظی شدن جوارحی مثل گوش و چشم است و کسی هم قائل به آن نمیباشد..
❓انواع کارکردهای ششگانۀ قلب (علاوه بر پمپاژ خون!)؛
1⃣ تعقّل کردن؛ «فَمِنها قَلبُه الذی یَعقلُ بِه../ بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴»)./ أ فلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها../حج ۴۶) و..
2⃣ تفقّه (فهم عمیق)؛ «لایَجتمِعُ الفقهُ و العَمی فی قلبٍ واحد../ تحف العقول ص۵۱۲).
3⃣ تفهّم (فهم بوسیله حواس)؛«لیس للحواسِ دلالةٌ علی الاشیاء و لا فیها معرفةٌ الّا بالقلب..»
4⃣ و 5⃣ حلّ و عَقد(جذب و دفع در روابط انسانی)؛ مثل محبت، نفرت، کینه، شهوت..
6⃣ اراده کردن؛ «قلبُهُ الّذی یُریدُ../بحارالانوار ج۶۶ ص۷۴)./ «الحَزم فی القلب../الکافی ج۸ ص۱۹۰
👈لذا در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام، از🫀قلب نسبت به جوارح بجهت کارکردهای ششگانۀ آن، به #أمیر_البَدن تعبیر میشود.
🗞 جهت مطالعه کتاب؛ «قلب و عروق»
https://eitaa.com/olgou_mashhad
⚡️بازدید حجتالاسلام علی خیاط (مدیر حوزه علمیه خراسان)
از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
📌۱۸ آذرماه ۱۴۰۳ - نمایشگاه بینالمللی مشهد مقدس
https://eitaa.com/olgou_mashhad
📣 مباحثات هفتگی در حال برگزاری:
🫀#کتاب_قلب_و_عروق
شنبه دوشنبه چهارشنبه
بعد نماز ظهر مدرسه علمیه سعادت مشهد
هماهنگی. @Montazeralmahdi77
☀️ #جدول_فقهی_تسخیر
هر روز ساعت ۷ صبح در نرم افزار ویراستی
https://virasty.com/olgou313/1731120826062090713
💰#نظریه_فقهی_انفاق
جمعه ها ساعت ۸ صبح ، مدرسه امام خامنهای
هماهنگی @sinamalek
https://eitaa.com/olgou_mashhad
✅بازدید حجتالاسلام عزتزمانی
(معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی)
و آقای مجتبی مختاری (مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی)
از مکتوبات شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
📌۲۱ آذرماه ۱۴۰۳ - رویداد همافزا
https://eitaa.com/olgou_mashhad