eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
656 دنبال‌کننده
551 عکس
94 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://m-hedayat.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
گام سوم در بررسی یک نظریه آن نظریه است. ارجاعات یک نظریه شما را به یک جریان رهنمون می‌سازد و حجیت یا عدم حجیت یک نظریه را به اثبات می‌رساند. به غیر از موارد فوق الذکر که بسیار مهم هستند یک جریان و میزانِ تمسک به آیه ی " قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرى‏ لِلْعالَمِينَ" (انعام - بخشی از آیه ۹۰) معیاری مهم در ارزیابی جریان‌های تمدنی است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. برای فهم باید آیات و روایت مرتبط با این پرسش را بررسی نماییم و به اصطلاح از صاحب دین در این موضوع و پرسش داشته باشیم. در حوزه دو دسته آیه و روایت مغتنم وجود دارد: دسته اول روایات به ما می‌گوید: علم مرتبط با همه چیز در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع بشر برای حل همه مشکلات و حوائج خود می‌تواند به کتاب و سنت رجوع کند. به عنوان مثال: جناب سدیر از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: وعِندَنا واللّهِ عِلمُ الكِتابِ كُلُّهُ (کتاب کافی/جلد ۱). همچنین جناب مرازم بن حکیم از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده‌اند: إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أنزَلَ فِي القُرآنِ تِبيانَ كُلِّ شَي‏ءٍ حَتّى‏ وَاللَّهِ ما تَرَكَ اللَّهُ شَيئاً يَحتاجُ إلَيهِ العِبادُ. (کتاب کافی شریف/جلد ۱) برخی به دلالت این دسته از آیات و روایات اشکال کرده و گفته‌اند: این روایات بر این دلالت ندارد که ما به این نوع از علم دسترسی داریم؛ بلکه فقط به این مطلب دلالت دارد که این علم در کتاب و سنت وجود دارد و در واقع علیه‌السلام دسترسی به این علم تام، برای انسان میسور نیست!!! اگر چه این استدلال را مخدوش می‌دانیم؛ ولی باید توجه کرد که برخی دیگر از روایات با صراحت بیشتری دسترسی به این علم را در زمان حاضر ممکن دانسته‌اند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
از طریق کتاب و سنت ممکن است. در دسته دوم روایات در حوزه گستره دین بر دسترسی به علم امام در همه شرایط تاکید شده است. به عنوان مثال جناب از امیر‌المومنین علیه‌السلام نقل کرده‌اند: ما مِن عِلمٍ إلاّ و أنا أفتَحُهُ... (بشارة المصطفي). همچنین جناب ایوب ابن حر از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند: كُلُّ شَي‏ءٍ مَردودٌ إلَى الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وكُلُّ حَديثٍ لا يُوافِقُ كِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ (کافی - جلد ۱) 👌به عبارت بهتر در دسته دوم از آیات و روایات به افتتاح همه علوم برای بشر توسط امام (در دسترس بودن همه علوم وحی) و ضرورت رجوع به این علوم برای جلوگیری از مزخرف گویی تصریح شده است. 👌در مباحثات عمیق فقه البیان نحوه تدبر و درایه در آیات و روایات را بحث کرده ایم. به زودی نشست تخصصی طبقه بندی فقهی علوم و ارتباط آن با گستره دین را برگزار خواهیم نمود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ یکی از افق‌های جذاب فقاهت، فهمِ مفهومِ " " میانِ مجموعه‌ای از آیات و روایات است. به عبارت بهتر اگر بتوانیم مفهوم جمع را از مقام تعارض و تزاحم به مقامِ جمع ابتدائی توسعه دهیم؛ سرچشمه‌های جدیدی از در قلبِ طلبه متولد می‌شود! تحقق ایده جمع ابتدایی، وابسته به از منابع اولیه دینی و عبور از ایده است. در جمع به روش عقلائی، طلبه از هر ساختارِ بیانی حتی ساختار ماتریس Swot برای جمع میان آیات و روایات استفاده می‌کند؛ ولی در نظریه اصولی جمع ابتدائی، ساختار جمع از امام علیه‌السلام استنطاق می‌شود.  به عنوان مثال (ثبت، تحلیل و پردازش)، نوعی جمع ابتدایی دارای حجیت است و از ساختار سه بخشی این نوع از جمع می‌توانیم برای کشفِ جمع دلالی مجموعه‌هایی از روایات و آیات بهره ببریم. همچنین با استفاده (امر و جایگاه امر و تبیین نسبت منزلت‌ها)، برای جمع ابتدایی مجموعه‌ای از آیات و روایات استفاده می‌شود. این نوع از جمع مسیری قابل تفاهم برای نظام‌سازی عینی را مبتنی بر ساختار منزلت‌ها تبیین می‌کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در ۹ گونه جمع ابتدایی میان ادله  پیشنهاد شده؛ که ثمره آن، در حوزه نظام‌سازی است. جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساختار تأمل، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار مقایسه، جمع در ساختار رفق، جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار سیاق جمع در ساختار کَمّ، الگوهای پیشنهادی جمع ابتدایی ادله در مدرسه تمدنی بینات محسوب می‌شوند! مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
؛ همان است. پایه جمع ابتدائی ادله بر و استوار است. به عبارت بهتر هر کس پرسشی تفسیری و تبیینی درباره آیات و روایات مطرح کند؛ در پاسخ با مجموعه‌ای از آیات و روایات مرتبط با آن پرسش روبرو می‌شود. اگرچه قابل احصاء نیست و هر کس متناسب با خود به این موضوع می‌پردازد؛ ولی پرسش از ۹ مسئله‌ی ۱.ظرفیت حاکم بر خطابات ۲.کشف فرآیند تأمل آفرین خطابات ۳.جانمائی خطابات در ساختار مُکث مرتبط ۴.مقایسه خطابات با بدعت‌های معاصر ۵.کشف میزان رفق مورد نیاز برای خطابات ۶.منزلت‌یابی مکانی و زمانی برای خطابات ۷.سیر انفتاحی خطابات ۸.سیاق حاکم بر خطابات ۸.تحلیل اعداد و کَمِّ مرتبط با خطابات؛ به عنوان مشترک در همه ابواب مطرح هستند و بالتبع منجر به هم می‌شوند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 ؟ از امام سوال کنید؛ تا در معیت او باشید! ⭕️ علیه‌السلام در همه حوزه‌های زندگی، تأسیس یک است. 🔆برای دستیابی به نه دسته پایه‌گذاری کرده‌ایم! 👌🏻این نه دسته علم عبارت است از : ۱.علوم مرتبط با امامت ۲.علوم مرتبط با تولید و آموزش علم ۳.علوم مرتبط با مکاسب ۴.علوم مرتبط با تزکیه ۵.علوم مرتبط با نظم ۶.علوم مرتبط با فرقان ۷.علوم مرتبط با بیان ۸.علوم مرتبط با پیشگیری از جرم ۹.علوم مرتبط با نفی سبیل مدرسه تمدنی بینات @olgou_mashhad
شامل چه علومی است؟ یکی از نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی ، نام دارد. موضوع این نظریه و است و در زمره علوم مرتبط با طبقه‌بندی می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل اول "نظریه فقهی تبویب" به بررسی و نقد تعریف به "کلّی جامع" در و نقد اصول ۶ بخشی و نقد و نقد پرداخته می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل دوم نظریه فقهی تبویب به بررسی پرسشِ می‌پردازیم. به دلیل افضلیت و قباحت شدید مسئله ، در گام دوم به بررسی انسان و تفاوت‌های و می‌پردازیم. در فقه مدرسه بینات، سنجیده می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در فصل سوم این نظریه اصل انسان به صورت استظهاری مورد بازخوانی و تعمیق واقع می‌شود و ایده جدیدی برای تعریف و بالتبع تمایز علوم تعریف می‌شود. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir