در مورد اصل ماجرا قضاوتی ندارم و...
اما به گمانم انتخاب عنوان همسر رئیس جمهور انتخابی اگاهانه بوده نه به این معنا که بانوی اول یا دوم کشور بودن شرافتی دارد ...
بلکه به این معنا که اگر استاد دانشگاه هم باشد ، خود را همسر ، مادر و در خدمت خانواده میبیند و این را در مقابل زن بریده از خانواده و مستقل به معنای مدرن ان گرفته تا تقابلی تمدنی باشد در انتخاب عنوان .
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
⚠️در استقبال از این سخن دوست عزیزم محسن آقای دنیوی!
1- بخش زیادی از #مسئولیت هایی که اکنون در دست دولت است، بی دلیل است و #مردم هم می توانستند آن را انجام دهند، اما #دولت_مدرن برای رسیدن به این سطح از قدرت و اقتدار نیاز داشت تا #سرمایه ای از مسئولیت ها برای خود فراهم کند که عادتا از عهده آن هم بر نمی آمد!
2- بعد از انقلاب، نیروهایی انقلابی، برای رفع فقر و استضعاف برآمده از نظام خانی و استعماری، می خواستند نهادهای متمایزی مثل جهاد سازندگی درست کنند اما نهاد مدرن دولت ایران، این جنبش را سرکوب کرد و پرداخت مطالبات آن را خود بر عهده گرفت.
3- دانش حکمرانی مدرن می گوید ما چیز مبهمی به اسم #مردم اساسا نداریم! نهاد قدرت فقط #مردم_نهادینه_شده را شناسایی می کند! شما راجع به کدام نهادی که مردم را به خودش جذب می کند صحبت می کنید؟
4- مردم نهادینه شده در شرکت های بازاری؟ یا مردم نهادینه شده در شبکه های غیر منفعت خواهانه؟ اگر درباره اولی صحبت کنید، که منطق آن از اساس سوداگرانه است و شبکه ای سرمایه سالار آن را به کنترل خود در آورده است و با واگذاری مسئولیت های دولتی، این نهادها به ابزار حکمرانی بازار بر جامعه بدل خواهد شد.
اما اگر می خواهید شبکه های غیرمنفعت خواهانه را فعال کنید، بگویید کدام یک؟ نهادهای بومی مثل وقف؟ آنها هم امروز خودشان را جزئی از بازار سوداگری ایران می دانند! نهاد فیء یا انفال مثل ستاد اجرایی و برکت و علوی و... آنها هم خودشان را جزء یا خادم بازار می دانند!! کدام مردم؟ نکند به اسم مردم و به کام بازار شود؟!
🆔 @social_theory
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
در کشور، دولت سیاست تدوین نمیکند. بلکه ذینفعان با کمک کارشناسان پروژه بگیر، سیاست های مورد نظر خود را تدوین و پیشنهاد میکنند و دولت منفعل و بی برنامه، مراحل اداری و قانونی آن را انجام میدهند. در واقع، دولت منفعل، ابزار دست گروههای ذینفع است.
هنوز به آقای رئیسی #امید داریم.
https://eitaa.com/DrRezaGholami
هو الحکیم
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇
یاد داشت هفتم ، طرح سوال دوم :چرا کیفیت جمعیت اولویت بیشتری دارد ؟
برای این سوال سه پاسخ قابل تصور است :
1️⃣ پ اول :جوامع متقدم بسیار بسته بودند امکان اختلاط فرهنگ های متضاد با یکدیگر به راحتی وجود نداشت ، بسیار سخت و به کندی اتفاق میافتاد به دلیل محدودیت های ارتباطی که این محدودیت تاریخی در دوران معاصر برداشته شده از گسترش سفرهای دریایی با اختراع قطب نما گرفته تا گسترش راه اهن سپس اتومبیل و هواپیما تا گسترش صنعت چاپ ، پیدایش رسانههای جمعی ، سینما ، تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت و جهان دیجیتالی امروز و اینده ، انفجار اطلاعات واژه کلیشه ای این قرن شده که مترادف با انقلاب ارتباطات است ، سرعت فزاینده و تحیر اور ارتباطاتی که حتی نمیشود امروز را با یک دهه قبل یا بعد مقایسه کرد، امکانات ارتباطی که تمام مرزهای طبیعی ، فرهنگی و حتی زبانی را از بین برده.
🔹در جوامع سنتی عمدتاً یک فرهنگ زمانی بر فرهنگ دیگر استیلا پیدا میکرد که مرزها شکسته میشد و جریان رقیب سلطه نظامی و سیاسی می یافت فلذا عنصر جمعیت و نیروی انسانی یا کمیت فاکتور بسیار مهمی برای حفظ مرزهای زمینی و الزاماً فرهنگی بود و متقابلاً ابزار سلطه ، در طول تاریخ ظاهراً فقط انبیاء این نظم و قاعده را گاهی بر هم زده اند که با نفوذ فکری از درون یک جامعه و تغییر در باورها دست به تغییر هویت ها میزدند .
⚡ حالا که میتوان بدون عبور از مرزهای زمینی و توصل به سلطه سخت در لایه های فرهنگی و فکری یک جامعه نفوذ و اعمال کنترل و مدیریت کرد یعنی نظم نوینی که میشود از درون جامعه همان نیروی خودی را علیه حاکمیت و فرهنگ بومی و ارزش های ان فعال کرد ، هر کمیتی ملاک نیست ، ممکن است همان کمیت نامطلوب موجب شکست جامعه شود چیزی که در گذشته امکان نداشت .
🔹جوامع ماقبل دوران مدرن جوامع یکدستی بودند ، برای مثال در دوران تمدن اسلامی با وجود برداشت ها و روایت های مختلف از اسلام هیچگاه شکاف عمیقی در یک بافت جمعیتی به وجود نمی امد ،خدای واحد کتاب واحد ، پیامبر واحد ، اعتقاد به معاد واحد ، ارزش های اخلاقی واحد و ... در کنار این بنیان های فکری ، فرهنگی و اعتقادی مشترک، احساس زندگی در یک تمدن برتر و سبک زندگی مترقی نسبت به جوامع دیگر ، همگی باعث میشد تا به این راحتی تحت تاثیر جوامع غیر مسلمان قرار نگیرند .
و این مسئله با قوت و ضعف در جوامع دیگر مثلا در مسیحیان اروپایی نیز وجود داشت .
🔹 غلبه جمعیتی متعلق به یک روایت خاص از اسلام هم شکافی را به وجود نمی آورد فقط قدرت را بین جریان ها دست به دست میکرد و تنها راه غلبه بیگانه و تغییر فرهنگ سلطه نظامی بود همانطور که در بالا اشاره شد که افزایش جمعیت با هر روایتی موجب تقویت مسلمانان در مقابل تهاجم دیگران بود .
اما همانطور که گفتیم اولا ضرورت جنگ از بین رفته و دوما جنگ های نظامی امروز نیزچندان متکی به نیروی انسانی نیست و در اینده این اتکا بسیار کمتر هم خواهد بود با توسعه جنگ ها به شکل گیم وار و عملیات از راه دور ... .
دو پاسخ دیگر در پست بعدی
https://eitaa.com/ommat_Dream/1128
#جمعیت۷
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇
یادداشت هشتم ، طرح سوال دوم :چرا کیفیت جمعیت اولویت بیشتری دارد ؟
2️⃣ پ دوم: نکته ی دیگر بحث تاثیر در انتخابات از طریق سازوکارهای دموکراسی و ورود به نهاد قدرت و قانون است .
قبلاً گفتیم که سیاست تعدیل جمعیت ، در واقع تعادل جمعیت را به نفع انقلاب رقم زد و خطر این مسئله را تا حدی کم کرد اما نکته ی قابل تامل دیگر، سرنوشت متزلزل دولت ملت ها و قدرت اثر گذاری و نقش دولت در کنترل جوامع در اینده است.
یک تحلیل از اینده این است که دولت ملت ها در اینده نه چندان دور به شکل امروزی وجود نخواهند داشت ، خیلی بدبینانه و ساده انگارانه هم به این تحلیل نگاه کنیم شاید بگوییم ساختار و فرم ان حفظ می شود اما کارکرد خود را از دست خواهد داد اتفاقی که همین حالا هم تا حدودی در بعضی لایه ها با گسترش شبکه های اجتماعی و استارتاپ ها پیش امده و در حال سرعت گرفتن است.
3️⃣ پ سوم : همچنین پیش بینی میشود علارغم تصمیم نهاد های بین الملی در جهت یکدست سازی فرهنگ جهانی در آینده نزدیک در چهارچوب اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ و ... اینده جهان به جای یک دست شدن به شدت متکثر خواهد بود ، رشد ارتباطات شبکه ای مجازی و جهانی نوعی آنارشیسم فرهنگی به دور از موقیعت مکانی فراهم میکند .
🔹ارزش های جهانی و شهروندان جهانی با روایت ها و گفتمان های متکثر جهانی ، تقابل روایت های خرد و کلان جهانی که تفسیرهای متفاوت از عالم و به طبع از مسائل ان دارند ، چیزی که بارقه هایی از ان را در ماجرای کرونا دیدیم ، گروهایی همفکر که همه جای عالم می شود پیدا کرد و عضو یک گروه هستند به لحاظ معنوی ، فکری و ... ، در این جنگ روایت ها ، یک روایت قوی میتواند قدرت و امکانی بیافریند که لزوماً متکی به کمیتی با یک کیفیت خاص جمعیتی خواهد بود .
🔺این پاسخ های تحلیلی یک تصور از اینده محتمل است .
پاسخ اول
https://eitaa.com/ommat_Dream/1127
#جمعیت۸
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امتداد تفکری که یک قرن قبل، با نفی اصالتهای تاریخی و فرهنگی دست به تخریب بقیع زد را در این ویدئو ملاحظه بفرمایید. تفکری که از شهر، فقط کالبد و فن و تکنولوژی را میفهمد و هیچ فهمی از فرهنگ و هویت ندارد. شهری که در آن، رباتها نقش انسانها را بازی میکنند و انسانها نیز نه امکانی برای برقرای تعاملات و روابط انسانی دارند و نه اساسا در چنین شهر خالی از اصالتی، فهمی از اهمیت چنین روابطی مییابند.
🔹 شهری که در آن، هرچه هست فقط و فقط تکنولوژی است و تکنیکهای پیشرو و آوانگارد ساخت و ساز؛ اما به کلی خالی از هویت و اصالت و توجه به ابعاد انسانی شهر. شهر که نه، شرّی که در آن ماده و مادیت اصالت دارد و معنویت که هیچ، حتی از هویت هم هیچ نشانی نیست. آنهایی که نگاهشان به زندگی، فراتر از ابعاد صرفا مادی و فنیِ حیات انسانی باشد قطعا زندگی در چنین مکانی را برنخواهند تابید و فقط کسانی میتوانند زیست در چنین جایی را ترجیح بدهند که "يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا: فقط ظاهری محسوس از زندگی دنیا را میشناسند" (روم/۷).
@baladetayyeb
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
جلسه اول آینده مدرسه و شغل معلمی گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی.MP3
7.21M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی
1️⃣ از 2️⃣
در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله #آینده بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله #تصویر و #رویای_اجتماعی را برایم پررنگ کرد.
پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در #نظریه_اجتماعی دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این #پیچ_تاریخی از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی #امت_اسلامی را گرم تر کنم.
#حجه_الاسلام_سید_حمید_رفیعی_طباطبایی دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او #نهاد_تربیت است و به #آینده_تربیت می اندیشد.
در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به #مدرسه و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم!
بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/s_h_taba
⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید!
لینک جلسه دوم گفتگو
🆔 @social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
جلسه دوم آینده مدرسه و شغل معلمی حجه الاسلام طباطبایی.MP3
7.93M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی
2️⃣ از 2️⃣
در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله #آینده بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله #تصویر و #رویای_اجتماعی را برایم پررنگ کرد.
پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در #نظریه_اجتماعی دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این #پیچ_تاریخی از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی #امت_اسلامی را گرم تر کنم.
#حجه_الاسلام_سید_حمید_رفیعی_طباطبایی دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او #نهاد_تربیت است و به #آینده_تربیت می اندیشد.
در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به #مدرسه و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم!
بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/s_h_taba
⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید!
لینک جلسه اول گفتگو
🆔 @social_theory
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طاغوت هنوز در ادارات ما هست/ بروکراسی غلط بالا به پایین را باید کنار بزنیم.
روحالله ایزدخواه، نماینده مجلس در برنامه بررسی «توسعۀ منطقهای» :
🔸مطالبه فعالان و نخبگان از مجلس و دولت، باید این باشد که دست مردم را باز کنند و موانع حضور مردم را بردارند.
🔸همه منتظرند تا یک نفر در فلان دفتر سازمان برنامه و بودجه تصمیم بگیرد یک کار بشود یا نشود. این بروکراسی، طاغوتی است.
🔸اوایل انقلاب، امام فرمود طاغوت هنوز در ادارات ما هست و منظور ایشان همان بروکراسی حاکم بر ادارات بود.
#خبرگزاری_دانشجو
@dr_izadkhah
هدایت شده از بیداری ملت
🔹آقای رییسی عزیز نگذارید آن سیاه چادر عشایر به موزه برود!!!
اسکان عشایر،مهاجرت به شهر،قرق بی حساب وکتاب،ترویج بومرگردی بجای دامداری سنتی فرهنگ بومی عشایر را تضعیف خواهد کرد
@sadaghe_sabz
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویای صادقه آقای شهردار و سفارش حاج قاسم به ایشان در عالم رویا!
@baladetayyeb
دوستی گفت ای عاقل بنگر «افزایش سن بازنشستگی» دست پخت کدامین طایفه است .
من نیز نظر کردم و بدیدم بازنشستگی دستپخت آن شهریاریست که آدمی را به استخدام گرفت و بر سرنوشت او چیره گشت !
#توسعه_جبر
#ازادی
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔺اگر نظام اسلامی نتواند #فلسفه_تاريخ و تكامل تاريخ را بر اساس دين تعريف كند، #توسعه را هم نمیتواند تعریف کند.
🔺توسعه را كه نتوانست تعریف کند، نمیتواند #حقّ_سرپرستی را برای خودش اثبات بكند.
🔺حق سرپرستی را كه نتواست اثبات بكند، واضح است که چشم دانشجو به دست و دهان ديگران خواهد بود.
۱۳۷۵٫۳٫۲۴
☑️ @AndisheMonir
هو الحکیم
🔺زنان الگو یا الگوی زنان !!🔻
1️⃣از2️⃣
🔹از ابتدای انقلاب بحث زن تراز انقلاب بحث داغ و پرچالشی بوده تا امروز که یک سال و اندی از جنبش زن، زندگی، ازادی میگزرد ...
در گفتوگو ها ، مناظرات ، ارائه ها و ... در تعریف از زن تراز ، سه طیف تصور میشود که دو تای ان نفی و سومی به عنوان زن الگو معرفی میشود :
۱_زن مدرن و غربی با طیف های مختلف ان از فمنیست ها و ...
زن مستقل ، نیروی کار ، دارای حقوق مساوی با مرد ، نیمه برهنه و ... زن توسعه دهنده gdp
۲_زن تصویر شده دوم ، زن سنتی عامی کم سواد یا بی سواد پر حرف دم کوچه نشین ، خانه دار ، شوهر دار و بچه دار ، زن منزوی از اجتماع و ...
۳_ زن سومی که معرفی و تایید میشود زن خانه دار اما نه خانه نشین ، شوهر دار اما نه تحقیر شده ، بچه دار اما نه بیسواد و از همه مهمتر حاضر در اجتماع، محجبه ، شهید پرور و مبارز ، اهل سیاست ، دانشمند، گاها شاغل و ... او همچنان که خانه را به شکل اکمل اداره میکند در بیرون هم قله های موفقیت را در مینوردد .
⭕اسیب شناسی زن سوم :
برای معرفی این الگو هربار مستند ساز ، خبرنگار ، روشنفکر دینی ، سخنران و ... سراغ زنی میرود که توانسته همه اینها را در خود جمع کند یا یکی از اینها را به نحو اعلایی به انجام برساند در کنار حفظ خانواده ...
بدیهی است زنی که چند شهید را با افتخار تقدیم راه حق میکند قهرمان است ، زنی که فعالیت اجتماعی و همسرداری ، فرزند اوری ، سیاست ورزی و ... را درآمیخته و با موفقیت پیش میبرد یک قهرمان است ، اما ...
⚡ایا این مدل جنگیدن با زندگی را میتوان نسخه همگانی دانست و استثنا را به کل تامیم داد ؟ به نظر این تعریف ها الگویی برای زیست زنانه ارائه نمیدهد ، بلکه معرفی اراده هایی مافوق مرد و اهنین از یک زن است که بر شرایط و سختی ها ... فائق آمده، نه الگویی مناسب برای زیست مومنانه زن!
⁉️الگوی زیست مومنانه زن در جامعه اسلامی چگونه است ؟
✨وقتی ان شیرین دهن چنین گفت که ای فاطمه تو مسئول خانه ای و علی بیرون از خانه منظورش چه بود ؟
فاطمه سیاست ورز و سیاست فهم بود ، اما سیاست مدار ، صاحب منسب و حکم و حکمران چطور؟!
شرایط زمانه اقتضا نمیکرد ؟ یا سنگ اسیاب خانه از محور می افتد(نه اینکه ان بانوی عالم چنین توانی ندارد بلکه میخواهد الگویی همگانی ارائه دهد نه نسخهای خاص)؟
❓ایا حضور لحظه به لحظه زن در اجتماعات و جامعه لازم است یا اثر گذاری مداوم او ؟
❓ایا عاملیت زن لزوماً با حضور او محقق میشود یا گاهی شرایط اقتضای حضور میکند ؟
حضور زن در خانه یعنی حضور باقیه خانواده و غیاب او یعنی پراکنده شدن خانواده ...
خانواده با زن شکل میگیرد ...خانواده ای که مهمترین رکن و نهاد جامعه ایمانی و سالم است .
خانواده هم ظرفی دارد به نام خانه...
سوال :
❓ایا این خانه ان خانه🏡 است ؟که این خانواده ان خانواده باشد ؟
❓ایا این خانه امکان عاملیت و اثرگذاری به زن میدهد؟
❓وقتی میگوییم زن خانه دار ایا چیزی در خانه مانده که بدارد ؟
✨ حکمت قدیم از تدبیر منزل و سیاست مُدن می گفت ، زن خانه را تدبیر میکرد و مرد سیاست کل را جامعه با دو سیاست زنانه و مردانه اداره میشد، در خانه مرد هم در خدمت زن است و در بیرون ، خانواده در خدمت به جامعه ...
البته ایرادی که تحت عنوان مرد سالاری از خانواده سنتی گرفته میشود بخشی در همین عدم اختیار زنان در محیط خانه و دخالت های مردانه و سرکوب زن بود .
🔹اما اگر منصفانه به گذشته بنگریم ، صرفاً این زن سنتی نبود که بی سوادی اش باعث میشد نتواند اموزش های لازم را به فرزندان ، محبت را در خانواده ، کرامت نفس به اعضا و ارامش برای همسر ، اثر گذاری اش بر جامعه در ساحت سیاست و ... رقم بزند، بلکه مرد خانه هم از بی سوادی ، ناپختگی و عصبیت رنج میبرد ...
برای مثال فرزندان میتوانند اموزش های عام و ابتدایی را در خانه بگذرانند ، حالا کدام انتخاب بهینه است مادری که برای فرزندانش معلم است یا زنی که در مدرسه با انگیزه دریافت حقوق...
فرزندی که در محیط و فرهنگ خانواده با محبت مادر اموزش میبیند یا بچه ی مقررات محور روی نیمکت های زمخت با اهداف از بیرون تایین شده ... بگذریم حرف در باب آموزش بسیار است حتی اموزش میتواند در ابعاد محله با مدریت زنان شکل بگیرد .
⭕زن شاغل در بیرون از خانواده در جهت منافع کدام نظم ، کدام طبقه و کدام الگو قرار میگیرد .
لینک قسمت دوم
https://eitaa.com/ommat_Dream/1140
#مسئله_زن #راه_سوم
#الگوی_زیست_زنانه
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم
🔺زنان الگو یا الگوی زنان !!🔻
2️⃣ از 2️⃣
⭕زن شاغل در بیرون از خانواده در جهت منافع کدام نظم ، کدام طبقه و کدام الگو قرار میگیرد .
وقتی حرف از این است که چرا زن خانه دار احساس بودن ، سرزندگی و هدفمندی نمیکند؟ ، باید پرسید که چرا موقعیت اثرگذاری او را چنان تهی و دایره ان را چنان تنگ کرده ایم که خود زن هم دیگر در ان جا نمیشود .
⭕از سوی دیگر نظم اجتماعی و اقتصادی مدرن همه چیز را در بیرون از محیط خانه و خانواده تعیین و تعریف کرده و جایی برای خانواده نمیگذارد حتی فعل و انفعالات درون انرا غیر بهینه میداند و نقشی برای ان قائل نیست .
متور حرکت این جامعه رقابت است ، فلذا هرکس هر انچه را دارد به میدان می اورد تا مزیتی برای برنده شدن یا تاب اوری در رقابت و بیرون نیفتادن از گردونه داشته باشد ، مرد مردانگی و قدرتش را و زن ، زنانگی و جنسیتش را ...
حتی نوع کنش های اجتماعی زنان ارتباط تنگاتنگی با الگوی زیست زنان دارد.
الغرض
✅ زن سنتی نیاز به مطالعه و تامل بسیار بیشتری دارد
در مواجه با زن مدرن ، خواسته اثر گذاری و حق مشارکتش را باید به رسمیت شناخت .
زن مجاهد انقلابی هم نقطه اوج یک زن است .
اما هیچکدام از اینها الگویی برای زیست مناسب زنان متکثر جامعه به جهت مطلوبیت های جامعه دینی نیست .
لینک قسمت اول
https://eitaa.com/ommat_Dream/1139
#مسئله_زن #راه_سوم
#الگوی_زیست_زنانه
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هو الحکیم
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت👇
یاد داشت نهم ، طرح سوال سوم: رشد جمعیت اهل سنت؟
🚸نگرانی دیگری که مطرح میشود رشد جمعیت اهل سنت و بهم خوردن تعادل جمعیتیست ، با توجه به روند نگاری های آینده از دولت ملت ها که در بالا به ان اشاره شد و به تبع تضعیف نهاد قانونگذاری و سپس نظم دیوان سالار و بروکراسی مخلوق از دموکراسی ، شاید از این حیث چندان جای نگرانی وجود نداشته باشد ،
البته این یک تحلیل از اینده محتمل است ...
در ثانی اگر انقلاب اسلامی در یکی دو دهه آینده نتواند گام های مهم تمدنی در عرصه عینیت بخشی دین در عرصه زندگی بردارد خودش در معرض استحاله شدن قرار دارد و هیچ کمیتی به کارش نخواهد امد و اگر موفق شود در این مسیر قدم های مستحکم بردارد دیگران را در خود استحاله میکند ، فلذا انکه مدعیست باید الگوهای جهانی برای بهینه زیستن انسان در سایه توحید ، عدالت و سعادت ارائه کند چگونه از اندک جمعیت اهل سنت در داخل بهراسد .
🔹همچنین اهل سنت ایران کمی دیرتر از جامعه شیعه با مدرنیته اشنا ، از انجایی که تمام حاکمیت های سنی نشان داده اند که در مقابل با گفتمان مدرنیته حرفی برای گفتن ندارن و این روایت تحریف شده از اسلام نمیتواند مقاومتی از خود نشان دهد به حکومت های مختلف نگاه کنید یا راه نفی و گریز را پیش گرفتند مانند عربستان قبل بن سلمان و افغانستان در دوره طالبان اول ، یا پذیرفتن بی چون و چرا ،
در مواجهه با فرهنگ مدرن جامعه اهل سنت هم رشد جمعیتش رو به افول خواهد رفت ، گرچه همین الان هم نرخ رشدشان نزولی شده .
🔺اما یک جای نگرانی جدی وجود دارد و ان اینکه بلاخره این کیفیت مورد بحث هم باید روی یک کمیتی بسته شود کمیتی که وزنه جمعیتی را به نفع جریان حق تغییر میدهد و هم ان کیفیت مطلوب از ان انتظار میرود ، کیفیتی که حتی در نسل های گذشته مذهبی ها نیز وجود نداشته به دلیل تغییر انگیزه ای که در بالا ذکر شد و انشاالله نسل یاری رسان به امام عصر خواهد شد، که متاسفانه چندان جدی گرفته نمیشود .
نسلی که روایتگر ان روایت قدرتمند از عالم و تحول افرین شود، انشاالله .
بسم الله...
#جمعیت۹
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از نسیم اشرافی|معماری حکمی
وصال و معماری
قاعده وصل و فصل از قواعدی است که هر کدام در جای خود در فضا به کار گرفته می شوند، کوچه های گذشته حاکی از قاعده وصل بودند، عموما در شبکه بافت ارگانیک شهری گذشته، گذرها طوری شکل می گرفتند که تعامل انسانها را به حداکثر برسانند و اغلب در انتها به یک مکان و هسته شهری مانند مسجد و مدرسه متصل می شدند، قاعده وصل در گذرها به قدری قدرتمند بود که از این کوچه ها در یزد به عنوان گذرهای "آشتی کنان" یاد می شود، گویی به صورتی نمادین فضای شهری و معماری واسطه ای می شدند برای وصال و دوستی. اما این فرآیند بواسطه شبکه شطرنجی شهرهای امروزی و فرم و تراکم فضای معماری بر عکس می شود، گویی فضای شهر و معماری واسطه ای می شود برای فصل و جدایی، طوری که حتی به علت غلبه قاعده فصل بر وصل، همسایه نام همسایه نمی داند، در حالی که او را هم+سایه خود می داند!!!
✍نسیم اشرافی
➡️https://eitaa.com/nasimashrafi
➡️https://t.me/nasimashrafi2
🆔 @nasimashrafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی مدرسه و دانشگاه جایی برای ایجاد نیروی کار است و ما انتظار انسان متفکر ، خودساخته ، عالم و ... از ان داشتیم !
و چه عناوین واضح و زشتی نیروی کار ، سرمایه انسانی ...
انسان به مثابهی بخشی از فرایند تولید .
مدرسه ارزش افزوده برای سرمایه داری ایجاد میکند .
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برایدیدن
🔻شهید صدر و منطق تبیین حجاب
#شهیدصدر
#مکتب_اسلام
#انسانمعاصر_نظاماجتماعی
#استاد_موذنی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥#نئولیبرالیسم به روایت دکتر زرشناس...
🔺و یادداشتی که چندی پیش با عنوان بازگشت غارتگران در کانال نوشتم 👇
https://eitaa.com/ommat_Dream/980
#تئوری_استثماری که متاسفانه در دولت انقلابی هم چهار نعل میتازد و اجازه دیده شدن افزایش منابع و درامد های دولت از قبل افزایش #صادرات ، در سفره مردم و حقوق کارگران و کارکنان را نمیدهد .
🔻تئوری معیشت سوز و ضد#عدالت
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢صحنهای از خرابی های گسترده غزه طی حملات وحشیانه صهیونیست ها ...
🔹پا نوشت : بیایم تصور کنیم شهر غزه به جای عمودی سازی و اپارتمانی از الگوی شهر افقی و ویلایی سازی پیروی کرده و شهری بود با چندین برابر وسعت بیشتر ، آنوقت چقدر میزان تلفات انسانی و ویرانی ها کاهش پیدا میکرد و دشمن برای به وجود آوردن چنین خرابی و گرفتن این مقدار تلفات باید ده ها برابر بیشتر بمب و موشک استفاده میکرد ، چقدر هزینه جنگ برای دشمن بیشتر میشد .
هزینه ای که به گفته تحلیلگران تا همین الان اسرائیل را از ادامه جنگ دچار تردید کرده .
🔹پیشروی برای تصرف شهر چقدر سخت تر می شد .
🔹شمال و شرق غزه زمین های کشاورزیست اگر شهر زمین های کشاورزی را در خود جای میداد با الگوی کشاورزی خرد و خانه حیاط دار ، در خودکفایی و تاب اوری شهر به جهت تامین احتیاجات خودش دست برتر داشت .
⚡شهر عمودی هیچ توجیه و منطقی ندارد ، الا چرخیدن چرخ سرمایه داری .
#فاعتبروا_یا_اولی_الابصار
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
از بازار رفاقتی تا بازار رقابتی
🔹بازار سنتی با هندسه افقی و خطی و ارزش فضایی یکسان بین حجرهها، ترجمان کالبدیِ برادری و برابری بود. اما مراکز تجاری و مالها و پاساژهای معاصر، با هندسه عمودی و مرکزی که معمولا حول یک وُید مرکزی شکل میگیرند، ترجمان کالبدی رقابت هستند و نه برادری و رفاقت. زیرا این نوع معماری، سبب ارزشگذاریهای متفاوت فضایی و اقتصادی میشود که نتیجهی فاصله متفاوت مغازهها از وید مرکزی است.
🔹به این معنا که برخلاف بازار سنتی که همه حجرهها در هندسه خطیِ آن، تقریبا هم ارزش بودند در بازار معاصر هرچه مغازه به وید مرکزی نزدیکتر باشد و به اصطلاح پاخور بیشتری داشته باشد ارزش اقتصادی بالاتری در فضای رقابتی کسب میکند. این نوع معماری با ایجاد تمایزات فضایی و اقتصادی، با به هم زدن فضای برادری و رفاقت، سبب تشدید رقابتی شده است که با آموزههای سبک زندگی اسلامی نیز در تعارض است: "تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا" (قصص/۸۳).
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
@baladetayyeb
✨کشت عمودی راهکار خوبیست برای خانه های ویلایی با حیاط کوچک که امکان کشاورزی خانگی ندارند .
⭐با کشت عمودی می شود مصرف خانواده را در یک حیاط کوچک (صد متری) بدون اشغال فضا تامین کرد با کمترین میزان مصرف اب با استفاده از اب خاکستری مصرفی و اب باران .
⭐همچنین با تجمیع زباله های میوه ، سبزیجات و پوست تخم مرغ که در طی سال استفاده میشود میتوان کمپست طبیعی و بسیار مقوی به دست آورد برای استفاده در خاک بستر که هزینه کود را کم و باردهی محصولات را افزایش میدهد .
⭐اینکار علاوه بر تامین مصرف خانوار و کم کردن هزینه های زندگی ، تولید زباله را نیز کاهش می دهد که کمک به حفظ محیط زیست است، همچنین باعث تراوت ، نشاط و سرسبزی محیط زندگی میشود .
🔺پ ن : تصاویر مربوط به کشت هیدروپونیک (بدون خاک) است که به دلایلی که در فرصت دیگری باید به ان پرداخت توصیه نمیشود اما همین کار را به روش کشت در خاک بستر سبک و مناسب میتوان انجام داد و البته با اندک تغیراتی نسبت به تصویر که میتوان تصور کرد .
#کشاورزی_خانگی
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream