eitaa logo
رویای امت
337 دنبال‌کننده
549 عکس
342 ویدیو
7 فایل
ارتباط با من @Akhlaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
رویای امت
«ادعاهای حداکثری و ایده های حداقلی» 🔰یکی از آفت هایی که به نظر می‌رسد جریانهای انقلابی و علی الخصوص
جناب کورانی عزیز هم در کتاب احادیث مهدویش به این نتیجه رسیده که جامعه مهدوی فاقد پول است . بحثی که در گفتگوی با پولطلایی ها مطرح کردم 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/1261 جامعه نابازار طبیعتاً فاقد پول هم خواهد بود ، البته واضح است که رسیدن به این وضعیت و تحقق کامل، بدون امام و در عصر غیبت غیر ممکن به نظر می‌رسد اما راه همین است نه الگوهای شرق و غرب و سنتی ، باید تقرب به جامعه ایده آل ایمانی جست که همان عصر ظهور و دولت عدل مهدوی است . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از رویای امت
آنگاه که به می‌اندیشیم ، اصرار دارند بین دو مرکب زمینی مجبور به انتخابمان کنند ... @ommat_Dream
گزارش و تشریحی کوتاه از آخرین مصاحبه محمد قوچانی تئوریسین توسعه در ادامه بخوانید 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
گزارش و تشریحی کوتاه از آخرین مصاحبه محمد قوچانی تئوریسین توسعه در ادامه بخوانید 👇 https://eitaa.co
📌گزارش و تشریحی کوتاه از آخرین مصاحبه محمد قوچانی تئوریسین توسعه 1️⃣ از 2️⃣ 🔰در آخرین مصاحبه آقای قوچانی اینطور عنوان شد که اولا قانون اساسی بزرگترین سد تحقق در کشور است و بزرگترین اشکال آن اول اینکه تکلیف خودش را مشخص نمیکند که آیا میخواهد باشد یا ... اما از آنجایی که تغییر قانون اساسی یک اقدام سیاسی بزرگ است و تغییر آن کار غیر ممکنی لااقل در این برهه و در کوتاه مدت به نظر میرسد پس ما میتوانیم از طُرُق دیگری مسیر توسعه را پیش بگیریم و آن نه از طریق مقاله های ، بلکه آن اقدام اساسی و مؤثر از طریق و تغییر الگوی زندگی عامه توسط نخبگان آگاه است ... هرچند در انتها دوباره به گذاشتن گزینه های جایگزین سیاسی جلوی پای ملت برمیگردد و بحث را سیاسی میکند اما نکته او رفتن به سمت خود توسعه است به جای حرف توسعه او مثلی میزند از فردی که در دهه چهل در دوره که به سراغ کسبه و بازاریان بزرگ میرود و به آنها کمک میکند تا تولیدات صنعتی داشته باشند ، و تاکید می‌کنه همین عملی که بچه من و شما برای بردن تغذیه مدرسه یک تیتاپ از مغازه میخرد و با خودش میبرد یعنی صنعتی شدن تغذیه صدها برابر بیشتر به تحقق توسعه در ایران کمک کرده تا جریان های روشنفکری و تجدد طلب ... البته به این نکته اشاره دارد که پهلوی در و مدرن کردن کشور موفق عمل کرده و اتفاقاً خود تغییر بافت جامعه و توسعه یافتگی نسبی یا حداقلی که حقوق شهروندی و فردی را به آگاهی اجتماعی بدل کرده دیگر نظم پادشاهی و خودکامگی فردی را برنمی‌تابد و نهایتاً به حذف دستگاه سلطنت می انجامد ، قبلاً در یادداشتی این موضوع را بیان کردم که همین امر می‌تواند عامل حذف جمهوری اسلامی هم باشد👇 https://eitaa.com/ommat_Dream/1268 📌در جای دیگر هم بیان میکند که چطور در ایران یک دست نیست و و طرفدار عرفی شدن دین غلبه دارند بر علمای بنیادگرا و به جای حذف نهاد دین این دسته را باید تقویت کرد و گروه دیگر را تضعیف... دستور کار ما حذف نیست و این ممکن هم نیست بلکه عرفی شدن دین هدف معقول است . مرحبا دارد آقای قوچانی ، عرفی شدن و اصلاح به نفع توسعه که کارکردش واضح است و نیاز به تشریح نیست اما ماجرای به ظاهر بی اهمیت تیتاپ و مدرسه چیست که آقای قوچانی از ارکان شدن و توسعه در ایران میداند ! مجری کارشناس مصاحبه که در فضای روشنفکری و لیبرال دموکراسی قرن هجدهمی گیر کرده و درک نمیکند مواضع قوچانی را و مدام معترض میشود به تسامح او ، توجه ندارد که نئولیبرالیسم اساساً جامعه را در جبر ساختاری قرار میدهد و خودش را تقریباً بی نیاز از لیدری روشنفکران ، و روشنگری را بسیار کم اثر میداند ضرب المثل دو صد گفته چون نیم کردار نیست . 📌ظاهراً در این لحظه و هر دو به یک خودآگاهی رسیده که بحث های نظری و جدل های فلسفی راه به جایی نمی‌برد آنقدر که عمل و اجرای ایده ها و تغییر ساختار ها اثر دارد البته جریان رقیب بیش از اینکه خودآگاه باشد مقلد است و قوچانی ها مقلدان دقیق و به روز ، اما این خودآگاهی در جبهه انقلابی کاریست دشوار تر، به تاخیر افتاده ، ضروری و فوریتی. در جناح توسعه خواه گمان میکنم محمد قوچانی و آقای صریح القلم اهمیت بیشتری به لحاظ مرجعیت فکری دارند تا دیگران . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
گزارش و تشریحی کوتاه از آخرین مصاحبه محمد قوچانی تئوریسین توسعه در ادامه بخوانید 👇 https://eitaa.co
گزارش و تشریحی کوتاه از آخرین مصاحبه محمد قوچانی تئوریسین توسعه 2️⃣ از 2️⃣ 🔰بحث پیرامون چنگ اندازی به قانون اساسی قبل از اینکه به کنار برود دوباره وارد گفتگو میشود مجری: اساسأ وقتی فقه هنجار برتر است قانون اساسی چگونه میشود به حاکمیت قانون رسید و چگونه میشود حرف از حقوق زد و مردم را محق کرد وقتی به جای ملت امتی فرض شده که نه محق بلکه مکلف است با این وجود چگونه میشود به توسعه رسید ... قوچانی : ببینید در این قانون اساسی هیچ چیز سرجای خودش نیست کسی مسئول چیزی نیست و نه تنها قانون حاکم نشده بلکه فقه هم حاکم نیست ، کی فقه حاکم بوده ؟! ( مجری متعجب و مخالف این نظر اما او ادامه می‌دهد ) سه مسئله وجود دارد تا فقه حاکم نشود ، اکل میته ، احکام ثانویه و اضطرار ، اضطرار در همیشه تاریخ کار کرده و فقه را دور زده ، ما کشورِ دور زدنیم تحریم دور می‌زنیم ، قانون دور می‌زنیم ، فقه را هم همیشه دور زدیم ... 📌این بیان در عین موضع غلط آقای قوچانی خودش مسئله بسیار دقیقی است ، فقه نمی‌تواند حاکم شود چون قوه محافظ است نه قوه مقنن ، فعال نیست برای اداره جامعه بلکه منفعل و نهایتاً حکم یک نگهبان و حراست دارد نه معمار و طراح در چنین وضعیتی هرچه قدر دروازه بان خوبی باشیم اگر قرار نباشه حمله کنید حتماً بازنده آید نهایتا چند تا ضربه را میگیرید بسیاری هم وارد دروازه میشود و شما بازی نمیکنید و در دوازده خودتان مراقبید کمتر گل بخورید ، اساسأ بازیکن ندارید که گل بزنیم. شورای نگهبان ، تشخیص مصلحت و شوراهای فقهی حکم دروازه بان دارد ، کی دین بازی سازی و بازی گری میکند ؟! 📌توسعه وضعیت زندگی و ساختارهای آن را مدام به نفع خودش تغییر میدهد و مارا در وضعیت اضطرار قرار میدهد آنگاه با حکم ثانویه یا آکل میته ناچار به نجاست خوری فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و ... میشویم ... البته واضح است است که ابتدای انقلاب ساختارهای حکمرانی و قانون اساسی برای وضعیت اضطرار وضع و نوشته شود ، اما این وضعیت چقدر می‌تواند ادامه یابد؟ ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
«راه باریک آزادی» 🔰اگر تعداد سپاه امام حسین ۷۲ نفر نبود و آنقدری بود که نتیجه جنگ فردا ، شکست یا در سایه روشن مبهم میشد ، آیا امام باز هم چراغ ها را خاموش میکرد و می‌گفت هرکس میل به ماندن ندارد از انتهای خیمه در تاریکی و بی صدا بیرون برود ... ، آیا و اصل است یا فرع ؟! پیامبر صحابه را همراه اسامه جوان که معروف به جیش اسامه شد به بیرون شهر میفرستد و لعنت میکند کسی را که سرپیچی کند و سر باز بزند از رفتن ، لعنت بر آنکه در بماند در حالی که فرمان شامل حال او هم شده ... صحابه مطیع میروند و صحابه نماهای سرکش میمانند که اتفاقا نقشه های شومی دارند و بوهایی از خلأ قدرت برده اند ( برگرفته از روایت آن سه ماه استاد مهدیزاده) سوال🤔 ای محمد همه را فرستادی که شرایط برای انتقال قدرت به علی ع آماده باشد ؟ بله ای محمد این چندین نفر صاحب نفوذی که نرفتند و سرپیچی کردند چه ، شرایط برای اینها هم محیا میشود همه میروند اینها مدعی میشوند ؟! بله وقتی صاحبان فتنه نرفته اند پس بگذار صحابه‌ حامی هم نروند ، کنسل کن اعزام سپاه اسامه را ! ، خیر چرا ؟! بگذار دو مدعی بمانند و هیچکدام لشکری نداشته باشند ، مردم بمانند با اختیارشان ، همه دیدند در غدیر چه کسی به جانشینی انتخاب شد وصیتی که به هزار زبان در تمام این سالها گفتم ، امروز هم دیدند چه کسانی نافرمان از پیامبر خدا بودند ، حق عین روز آشکار شد و حجت تمام... شمشیری بالای سر آنها نیست تا بعداً بگویند برما اجبار شد . مردم مختار باشند بین عصبیت جاهلی و قبیله ای که دارند و ایمانی که رزقشان شد . انسان است تا در راه آزادی قدم بردارد یا در تله آزادی به هوس طعمه ای بیفتد در حالی که میداند . 📌علی ع آماده میشود برای رفتن به معاویه ، عده ای شک میکنند در جنگیدن با کسانی که ادعای دارند و قرآن میخوانند چنین تجربه ای نداشتند همیشه شمشیرشان علیه کفار بالا رفته بود ... آنها را مختار میگذارد تا هرگاه رفع شک و شبهه شد و اطمینان کنند به حق ، روزه شک دار نگیرند ... یا علی چرا آنقدر لیلی به لالای این مردم احمق میگذاری ، تشری ، فشاری چیزی ، تو حاکم سرزمین هایی هستی که به پهنای یک است یکی را گردن بزن همه به خط میشوند. علی منشش این نیست ( این اجبار دین نیست که علی مجری آن باشد ) امام بعدی همین طور شب عاشورا همینطور و یک به یک تا قطار حقیقت و اختیار به انقلاب خمینی رسید انقلابی بدون اسلحه تاریخ به خودش ندیده ، می‌گفت کاسِت پر کنید ، اعلامیه بدهید و تجمع تشکیل دهید اما علیه نظامیان دست به اسلحه نشوید . آیا پیامبر ، علی ، فاطمه ، حسن ، حسین و ... قدمی از مواضع خود نسبت به حقیقت عقب رفتند ؟ خیر اما دست به زور شمشیر برای حکومت با اجبار نبردند . 📌 مشکل این نیست که مردمی راه باطل میروند مشکل آنجاست که عده ای دین را به نفع باطل تحریف کنند و به باطل لباس حق بپوشانند . فاطمه سلام الله ایستاد تا حق گم نشود ، هرچند درد آور بود گمراهی بعد از هدایت و روشن نگه داشتن چراغ حقیقت در دل طوفان های سهمگین ... ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همزمانی تفکر بدیم بره در اقتصاد و سیاست خارجی وفاقیون برشی از جدال اپیزود ۵۹۸ ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳ پشت پرده‌ی ظریف‌گیت، کدام مافیای اقتصادی از حفظ ظریف نفع می‌برد؟ لینک برنامه : https://www.youtube.com/live/FDTeoILq_7Y?si=c0R7HyZDWc8lPtU6
از آرمانشهر تا ویرانشهر 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
از آرمانشهر تا ویرانشهر 👇 https://eitaa.com/ommat_Dream
« از آرمانشهر تا ویرانشهر » 🔰 ، مدینه فاضله یا اتوپیا حکایت از شهر و فضایی آرمانی و رویایی دارد که فیلسوفان هر دوره معمولاً آنرا با بیان تصویری مصور میکنند ، این آرمانشهر ها بعد فیزیکی یعنی و مکان مطلوب و ایده آل را ترسیم میکنند که انسانها قرار است در یک تلاش و به آن برسند ... 📌اما به نظر در انسان آرمانی و فاضل محور است نه ابتدا و بنا و قوانین حاکم بر آن ، انسان فضیلتمند که تحول عالم از تحول او نشأت می‌گیرد ، در برابر نگاهی که فارغ از انسان فضایی میخواهد برای نوع انسان که لذت و بهره بیشتر داشته باشد اما اولی انسانی فضیلت مند میخواهد که برای جهانی پرفضیلت وضعیت بهینه اوست نه خود وضعیت ثابت ، یعنی عاملیتِ متغیرِ رو به رشد اصالت دارد نه مصرف وضعیت ساخته شده . 📌اولی که در پی ارامنشهر است در یک و توهم به سر میبرد چرا که خود ایده ضد خودش است . انسانی که در پی چراگاهی پربار و راحت برای مصرف و کامجویی میگردد اگر او را با قالیچه سلیمان پرواز دهید و در یک فضای اتوپیایی خواسته شده پیاده کنید به اندک زمانی آنرا تبدیل به دیستوپیا ( ویرانشهر) میکند ، چرا ؟ این انسان خَیًر و مولد نیست بلکه یک مصرف کننده خودخواه است ، اهل دهش نیست تا بیفزاید بلکه اهل مصرف است فلذا میکاهد و آنگاه که منابع مصرف و محدود شد ( تعریف مدرن ) رقابت منطق طبیعی آن خواهد بود ، در این رقابت قوی تر ها بر ضعیف تر ها چیره میشوند . وقتی عرصه تنگ تر میشود چون کسی نمیخواهد مصرف ، لذت و بهره بی حد و زحمت را از دست بدهد دیگران را برای تولید ابزار لذت و بهره استیلا میکند و شهر نعمت را سراسر نقمت خواهد کرد البته دنیای مدرن مدعیست که با قراداد اجتماعی اجازه تبدیل شدن تضاد ها را به تجاوزها نمی‌دهد اما این بار گروه قویتر و برنده قواعد استیلا را تبدیل قراداد میکند و اینگونه جهان استیلایی پایانی ندارد ، اما انسان انبیا خود سرچشمه نعمت است یعنی مدام با رفتار ایثارگرانه می افزاید و با روابط اخوت هم افزا میشود ، اولی زایل کننده است دومی زاینده میخواهیم تمایزها را ابتدا مشخص کنیم حالا خواهیم گفت که خود فضا هم برای انسان اولی و هم دومی کارکرد دارد و اصلا نهایتاً کار به ختم میشود اما خود فضا دو پارادایم پیدا میکند . 📌یکی محل تحقق رذیلت خواهد شد چون رذایل به کمال رسیده وضعیت بهینه اوست که در آرمانشهرش به دنبال آن میگردد و دیگری محل تحقق فضیلت است که انسان فضیلت مند برای تسهیل رفتارش آنرا دست و پا میکند . در واقع هر دو لباس رزم برای جنود عقل و جهل محیا میکنند ... البته واضح است که این دو یعنی فضا و انسان بر هم اثر متقابل دارند اما اسلام از آغاز میکند که فضا ساز است چون رشد انسان را پی میگیرد اما دیگری در پی رشد نیست فلذا انسان نیافته را پیشفرض میگیرد و به دنبال فضایی برای ارضای هواهای نفسانی او میگردد که این ارضا جز با تجاوز به حریم دیگران شکل نمی‌گیرد فلذا اگر چه ادعای آرمان شهر دارد اما آنچه در عمل اتفاق می افتد ویرانشهر است . ✍️ مهدی اخلاقی https://eitaa.com/ommat_Dream