رویای امت
🎯 از دولت سیمکش ، ماهیگیر و سیگارفروش تا دولت حافظ ارزشها و ولایت ♦️در فیلم کوتاه بالا، دکتر درخشا
ما دولت سیمکش ، ماهیگیر و سیگار فروش نمیخواهیم ...
اما باید به این سوال پاسخ بدهیم که ایا وقتی سیمکشی و سیگار فروشی و ... را از دولت گرفتیم سازوکاری داریم که همین ها به نام بخش خصوصی به سرمایه دار تحویل داده نشود و به معنای واقعی همگانی و مردمی شود؟
و همچنین چه سازوکاری برای تشخیص یا ایجاد نهاد هایی داریم که مقوم نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه است ؟
کدام الگوی ساختاری یا چهار چوب مفهومی ما را به ان نایل میکند ؟
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از حکمرانی مردم
🏞 #پوستر| حکومت صد در صد مردمی
🔸 حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد
🔅 مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران، ۱۳۸۱/۰۷/۳۰
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
🔗 aparat.com/hokmrani_mardom
ارتباط انسان با فرشتگان در عصر ظهور
حضرت رضا عليه السلام مي فرمايد:
«اذا قام القائم يأمر الله الملائكة بالسلام علي المؤمنين و الجلوس معهم في مجالسهم...».
آنگاه كه قائم قيام كند خداوند فرشتگان را مي فرمايد كه بر مؤمنان سلام نمايند و با آنان در مجالسشان هم نشين گردند.
قرار داشتن ملائکه واجنّه در لشکر حضرت مهدی (ع)
هجدهم: ملائکه وجنّ در لشکر حضرت مهدی (ع) قرار دارند وآنها به چشم یاران حضرت نیز می آیند، چنانکه در روایت طولانی مفضّل آمده که به امام صادق (ع) گفت: «ای سیّد من! آیا ملائکه وجنّ برای مردم ظاهر می شوند؟»
حضرت فرمودند: «آری، به خدا قسم ای مفضّل! وچنان با مردم گفتگو می کنند که مردم با خودشان گفتگو می کنند».
گفتم: «ای سیّد من! آیا با او سیر می کنند؟»
فرمود: «آری، به خدا قسم ای مفضّل! هر آینه آنها در زمینی مابین کوفه ونجف بنام هجرت، فرود می آیند وتعداد افراد آن حضرت در آن وقت چهل وشش هزار ملائکه وشش هزار جنّ است».
در روایت دیگر آمده است که: «اجنّه ایشان را یاری می دهد وبه یاری خدا همه جا را فتح می کنند».
در کتاب «کامل الزّیارة» و«غیبت» نعمانی از امام صادق(ع) در ضمن حالات آن حضرت روایت شده است که فرمود: «سیزده هزار وسیصد وسیزده ملک نزد حضرت مهدی (ع) می آیند».
ابوبصیر گفت: «گفتم تمام این ملائکه می آیند؟!»
گفت: «آری! آن ملائکه ای که با نوح در کشتی بودند وآنهایی که با حضرت ابراهیم بودند، آن زمانی که او را به آتش انداختند وآن ملائکه ای که با موسی بودند، زمانی که دریا شکاف خورد وآنهایی که با حضرت عیسی بودند، زمانی که خداوند او را به آسمان برد وچهار هزار ملائکه که نشانه های خاصّ خود وعمّامه های زرد دارند که اینها با پیامبر(ع) بودند. وهزار ملائکه که منظّم می آیند وسیصد وسیزده ملک که در بدر بودند وچهار هزار ملک که نازل شدند ومی خواستند حسین بن علی(ع) را یاری کنند پس به آنها اجازه نداد وآنها نزد قبر آن حضرت، ژولیده وغبارآلوده هستند ودر کنار قبر آن حضرت نشسته اند وتا روز قیامت گریه می کنند، ورئیس آنها ملکی به نام منصور است، پس هیچ زائری امام حسین (ع) را زیارت نمی کند مگر آنکه آن فرشته ها از او استقبال می کنند ووداع کننده ای او را وداع نمی کند مگر آنکه آنها او را همراهی می کنند وهر کس مریض می شود او را عیادت می کنند وهر کس از آنها بمیرد بر جنازه او نماز می خوانند وبعد از مردنش بر او استغفار می کند وهمه اینها در زمین هستند ومنتظر ظهور حضرت قائم (ع) هستند».
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ثروتمندان فقیر!
به سهم سیاستهای شهرسازی در تهی شدن شهرها از معنویت اندیشیدهاید؟ چرا برخلاف شهرهای سنتی، در کلانشهرهای آنچنانی و پر زرق و برق معاصر، کمتر انسانهای متعالی پرورش مییابد؟!
رحمت خدا بر حکیم فرزانه، مرحوم آیت الله حائری شیرازی که چنین فرمود: "زندگی آپارتمان نشینی اجازه نداده انسانها سالی یک بار هم به آسمان نگاه کنند. یکی از محرومیتهایی که ایجاد کرده، محروم شدن از نعمت بزرگ دیدار ستارگان است. اگر انسان ماهی یک شب برود در روستا تا بتواند آسمان را ببیند و زیارت کند، مثل زیارت یک امامزاده برایش سازنده است. ندیدن آسمان، خیلی مضر است. یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. آسمان را گذاشته اند برای صفر کردن تعلقات... برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است".
حالا لطفا در تکمیل این جملات حکیمانه، این ویدئوی پرمعنا از شهید مطهری را مشاهده بفرمایید و سپس بیاندیشید که آیا واژه "ثروتمندان فقیر"، برازنده شهرهای امروز ما هست یا خیر؟ شهرهایی متراکم و پر از انباشت ثروت و سرمایه، اما مملو از فقر معنویت و انسانیت...
@baladetayyeb
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#درسگفتـار
| رُنِسـانْسِ شَهْــرےٖ دَر ایـٖرانْ |
تحلیل چندوجهی «شهـر معاصـر ایـرانی» در نسبت با «سبکزندگی ایرانی اسـلامی»
مدرس: دکتـر محمدمنان رئیسی
دانشیار دانشگاه قم و مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
تعدادجلسات: ۵ جلسه، ۹۰ دقیقهای
شروع: سهشنبه؛ ۱۸ مهرماه
زمان: یکشنبهها و سهشنبهها، ساعت ۱۶
همراه با اعطاے گواهی پایان دوره مشترک
از طرف:
قطب علمے معمارے اسلامے(دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشکده معمارے و شهرسازے اسلامے(دانشگاه قم)
لینک ثبتنام
https://www.negahschool.ir/product/ronesans-shahri/
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
15.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رنسانس شهرے در ایران
🔺برشی کوتاه از توضیحات محمد منان رئیسی (دانشیار معماری دانشگاه قم و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران) درباه دوره تحلیل چندوجهی «شهـر معاصـر ایـرانی» در نسبت با «سبک زندگی اسـلامی ایرانی».
🔻شیوه برگزاری: حضورے | مجازے؛ ۵ جلسه ۹۰ دقیقهای، شروع از تاریخ سهشنبه ۱۸ مهرماه، همراه با اعطا گواهی مشترک از طرف قطب علمے معمارے اسلامے(دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشکده معمارے و شهرسازے اسلامے(دانشگاه قم). جهت اطلاعات بیشتر به لینک https://www.negahschool.ir/product/ronesans-shahri/ مراجعه بفرمایید.
@sch_negah
@baladetayyeb
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
#وارده
سوژه نئولیبرال چگونه هگل زمانه شد؟
(بحثی در مضرات جامعه شناسی زیگزاگی)
💠میثم مهدیار
🔸️حوادث پاییز ۱۴۰۱ حجم زیادی از ادبیات آکادمیک علوم اجتماعی را به خود معطوف کرد و با تقریب مناسبی میتوان اذعان کرد که همه رویکردهای مختلف فعال در علوم اجتماعی ایران تحلیلهای خرد و کلانی را نسبت به آن تولید کردند و از این جهت آن را میتوان آن را «آزمایشگاه علوم اجتماعی» ایرانی در نظر گرفت. به واقع این فربهی تولیدات راه را برای فراتحلیل خود این تحلیلها هموار میکند.
🔸️در یک فراتحلیل اجمالی از ادبیات تولید شده در این بازه هم میتوان دریافت که علوم انسانی و اجتماعی در ایران از فقدان «سنتمندی» رنج میبرد.
سنتمندی علمی به زبان ساده به چارچوب واضح، مشخص و مستمری ارجاع دارد که قلمرو حرکت نظری پژوهشگر را در انتخاب موضوعات پژوهشی و نحوه پردازش آنها سامان میدهد و تاملات و تجربیات علمی و پژوهشی او را انباشت کرده و زمینه نیل به یک "پژوهشگر مولف" را فراهم میکند. از این جهت مثلا کسی که در یک سنت علمی انتقادی هویت مییابد به راحتی نمیتواند عناوینی همچون «آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی» را برگزیند چرا که این دو، رویکردهای متفاوتی اند و تشریح مسالههاشان و خروجیهای مورد انتظارشان با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. همچنین سنتمندی علمی و پژوهشی در شکل جمعیاش آنچیزی است که به آن «مکتب علمی» میگوییم.
🔸️ این فقدان سنتمندی به دلایل مختلف همچون دلایل نظری (فقدان برنامه پژوهشی و عمق نظری) و یا چرخشهای مکرر بر اثر درگیری در پروژههای کارفرمایی اداری، اقتصادی و سیاسی دولتی و غیر دولتی روی میدهد.
بد نیست عطف به رویدادهای ۱۴۰۱ نمونههایی از این چرخشها را مرور کنیم:
۱- بخشی از جریان چپ انتقادی در سالهای اخیر با بررسی تاثیرات اشکال سرمایهداری متاخر در حوزه فرهنگ و سبک زندگی از مفهوم « سوژه نئولیبرال» برای توضیح رفتارهای تودهوار نوجوانان و جوانان استفاده کردهاست. به عنوان مثال مثالواره اصلی این جریان، دکتر اباذری، در یک سخنرانی معروف سوژه نئولیبرال را سوژهای «سیاست زدوده، خوشگذران، لذتطلب، منفعتطلب، نفعجوی فردگرا، بی تاریخ و ... دانسته بود. همچنین رشد سلبریتیزم در اثر سیطره رسانههای اجتماعی جدید و تاثیر سلبریتیها بر ناهنجاریهای فردی و جمعی از موضوعات اصلی نقد این جریان بوده است اما در ماجراهای ۱۴۰۱ این جریان با تغییر چارچوب نظری قبلی خود با چرخشی آشکار به مشروعیت بخشی به همان سوژههای نئولیبرالی میپرداختند گویی آن سوژهها بدون تغییری در ساختار کلان اقتصادی به چنان خودآگاهی نابی دست یافتهاند که نه با جمعیتهای به قول ارتگایی گاست «میان مایه تودهوار و خشونت طلب» بل با هگلهای زمانه مواجهیم.
۲- دسته دیگر از این چرخشگران جامعه شناسانی بودند که در یک دهه اخیر با علم کردن بحث آسیبهای اجتماعی توانسته بودند پروژههای کلانی را از نهادهای حاکمیتی دریافت کرده و البته بدون تولید ادبیات نظری قابل توجهی کارهای پراکندهای را به خروجی برسانند. این دسته نیز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ با چرخش از چارچوبهای کارکردی آسیبشناسانه قبلیشان به مشروعیت بخشی تمنیات، الگوها و رفتارهای سیاسی و فرهنگی همان سوژههای به زعم خودشان معلولِ «آسیب دیده» مشغول شدند.
۳- دسته دیگر نیز مثلا نهادگرایانی (همچون محسن رنانی و...) بودند که سالها درباره کژکارکردهای نهادهای آموزشی و تربیتی رسمی و غیر رسمی در ایران داد سخن میدادند ولی ناگهان چنان تصویر آرمانی و امید بخش و خوش بینانه از همان خروجیهای ناامید کننده قبلی ارائه میکردند گویی از مهرماه ۱۴۰۱یکباره دربهای آسمان باز شده و سوژههای مورد نظر این دسته از نهادگرایان از آسمان نازل شدهاند.
مثالوراههای این چرخشهای زیگزاگی البته به این موارد محدود نمیشوند منتهی این پرسش را پیش میکشد که این چرخشها را چگونه میتوان تبیین کرد؟ آیا این چرخشها صرفا بازتاب سیاستزدگی یا پروژهزدگی این دسته از جامعه شناسان است و یا فراتر از آن ماجرا به ساختار نهادی آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران باز میگردد؟ از آن مهمتر اینکه چنین وضعیتی را چگونه میتوان اصلاح کرد؟ چگونه میتوان گروههای آموزشی و پژوهشی هویت مند و چارچوب مند داشت؟ چگونه میتوان بین پروژههای کارفرمایی و برنامه پژوهشی جمع کرد؟
https://www.instagram.com/p/CxDsXm3IZNv/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
رویای امت
#وارده سوژه نئولیبرال چگونه هگل زمانه شد؟ (بحثی در مضرات جامعه شناسی زیگزاگی) 💠میثم مهدیار 🔸️حوا
#جفنگیات_انسانی
مشوش گویی های اصحاب علوم انسانی از انجا اغاز میشود که میراث دار ره آورد ها و بافته های انسان سکولارند ، زرشناش درونم میگه هرچه میکشیم از این امانیست های لیبرال ، غربزده بیگانه با آرمان های انقلاب ... ، ... ، .... ، ... است .
کاش میشد همتونو تنباکوی سیگارم کنم و به تماشای دودتان بنشینم !
#رویای_بی_آغاز
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۲۹
۹ مهر ۱۴٠۲/ سال سوم
آیا در اسلام خانه سالمندان داریم؟
هر چه بیشتر می اندیشم، عیان تَرَم می شود که اساسا سبک زندگی مدرن غرب، به محوریت اداره ها و ساختارهای متمرکز حکومتی، بر روی #ویرانه_های_خانواده بنا شده است. خانواده در غرب نابود شد و برای جبران کارکردهای آن، نهادهای مختلفی در حیطه مدیریت روابط انسانی سربرآورد. امروز روز جهانی سالمندان است و خانه سالمندان، نمونه ای واضح از آن نهادها و ساختارها.
توضیح بیشتر آنکه: از روزی که #اقتصاد، محور تمامی برنامه ریزی های تمدن مدرن شد و ارزش هر کس به میزان کارکرد اقتصادی او، و از زمانی که ساختارهای جامعه، خانواده را به سمت جهنم هسته ای شدن و تنهایی راندند، قشری روی دست جوامع پیشرفته!! ماند که نه ارزشی داشتند، چرا که دیگر رمقی برای کارشان نبود و نه سرپرستی، که حداکثر یکی دو فرزندشان هم دنبال کسب هویت خود (پول) بودند. نهایتا #عقلا!!! تصمیم گرفتند که این قشر بی خاصیت مزاحم را در جایی متمرکز کنند که باهم بمیرند. نامش را #خانه_سالمندان گذاشتند همانطور که #خانه_کودکان(مهدکودک) هم ساخته بودند، چرا که نصف جمعیت جامعه یعنی زنان، نباید بیکار باشند و مشغول وظایف سخیف و بی اهمیت مادری!!
در این سوی اما اسلام عزیز، احترام و اهتمام به سالمندان را، از عوامل سعادت در قیامت شمرد(کافی ج۲ ص۶۵۸). بزرگداشت سالخوردگان را بزرگداشت خدا معرفی کرد(کافی ج۲ص۱۶۵). یکی از نشانه های جامعه فاسد را بی توجهی به سالمندان عنوان (نهج البلاغه خطبه۲۳۳) و پیامبرش فرمود: کسی که سالمند را گرامی ندارد از من نیست(کافی ج۲ ص۱۶۵) و تنها منافق است که حقوق سالخوردگان را نادیده می گیرد(کافی ج۲ص۶۵۸). همچنین پذیرش شکر خداوند متعال را منوط به سپاسگزاری از پدر و مادر دانست(خصال ص۱۵۶) و صادق آل محمدش(علیهم السلام) نیز، در تفسیر «وبالوالدین إحسانا» فرمودند: یعنی آنقدر نسبت به رفع نیازهای پدر و مادر اهتمام داشته باشی که اجازه ندهی مجبور شوند آنچه را نیاز دارند از تو بخواهند(کافی ج۲ص۱۵۷). اینها و دهها درّ و گوهر قرآنی روایی دیگر یعنی: از منظر اسلام عزیز، هر چقدر که والدین جایگاهی رفیع دارند و بر فرزندانشان حقوقی، این وضعیت در کهن سالی دهها برابر می شود و همه اینها به ما می گوید: اساسا #خانه_سالمندان، نماد یک جامعه کثیف ضد انسانی و بی رحم است و فرسنگها از اسلام و هدایت اسلامی به دور.
یادداشت مشابه: دادگاه خانواده یا خانواده دادگاه(دریافت)
@besalamen_amenin
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
شیطان میتواند مبدأِ لَذّات انسان را تغییر دهد؛ آنوقت نقطهمختصّات لَذّتش، با فرد دیگر متفاوت میشود.
هر دو میخورند، هر دو مینوشند، هر دو میخوابند، ولی اینها در دو عالَم اتفاق میافتد.
یکی، از شجرۀ طوبی میخورد و دیگری، از شجرۀ زقوم. یکی، خوابش هم ذکر است و دیگری، مسجدش هم بازی است.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بزرگترین طرح آبرسانی تاریخ بشر را مردم ایران، خودشان انجام دادهاند.
نه بودجه دولتی بوده و نه حضور خارجیها و ابرسرمایهداران.
#قنات
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از روحالله ایزدخواه 🇮🇷
🔵 از علل موفقیت سریع احمدینژاد در حوزه اقتصاد، اول، کنار زدن سازمان برنامه از محوریت مدیریت اقتصادی کشور و دوم، برخورد با قلدربازی بانکها در پرداخت تسهیلات بود.
دقیقاً دو موضوعی که دولت سیزدهم در مقابلش تاکنون کوتاه آمده است.
🔺سازمان برنامه بطور ژنتیکی، خود را تنها مرجع فرماندهی اقتصادی کشور میداند و لذا ابتکار عمل را از سایر دستگاهها میگیرد.
🔺بانکها نیز به بهانه کنترل نقدینگی، مردم و صنعت را بایکوت تسهیلاتی کردهاند. و به روشهای خودشان، نقدینگی خلق میکنند.
جناب آقای رئیسی، تا این لحظه تدبیری برای این دو چالش نیاندیشیدهاند.
@dr_izadkhah