هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
"ای علی، تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذّمه حکومتت میزیست، تاب نیاوردی و اکنون مسلمانان را در ذّمه یهود ببین و ببین بر آنها چه میگذرد."
#غزه
#شریعتی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
با یکی از دوستان که #کشاورزی کوچکی دارد، اما به شدت علاقه مند و جستجوگر در نوآوری های کشاورزیست، به بزرگترین گلخانه شهر رفتیم ، صاحب #گلخانه اقای کریمزاده مردی فعال و البته علاقه مند در حوزه کاری خودِش هست ... بحث بین دوستِمان و اقای کریمزاده گرم شد از جدید ترین بذرهای بازار و بازدهی انها تا ارقامی که امسال برای تست کاشته اند ... انواع کودهای جدید و چند شاهکار دانش بنیان های ایرانی در حوزه کود شیمیایی که در نوع خودش بی نظیره و با قیمت پایین تری بازدهی بیشتری نسبت به نمونه های خارجی دارند اما متاسفانه کشاورزان اشنایی ندارند و همیشه گران قیمت های خارجی را ترجیح میدهند ... به گمانم چند هکتار مساحت گلخانه ها بود با تجهیزات بروز و به گفته خودش شصت هکتار زیر کشت در فضای باز دارد ...
کشت سینی های نشاء بر خلاف گذشته با اوردن یک دستگاه جدید مکانیزه انجام میشد ...
آقای کریمزاده با ذوق توضیح میداد که چگونه با کنترل تغذیه رشد نهال های صیفیجات را به هر شکل دلخواه که بخواهد تغییر میدهد به قول خودش انها را با انگشتان دستش بازی میدهد ...
ویژگی مشترک دوست ما و اقای کریمزاده در میزان سرمایه و مقیاس تولید نبود بلکه در ارتباط معنایی بود که با کارشان داشتند ، از اینکه اثر گذارند در خلق ، رشد و تحولات حیطه کاریشان و صاحب نظر ، اگر حق تصمیم و اثر را از انسانها بگیرید چه چیز باقی میماند ، انکه نظر میدهد و تصمیم میگیرد قبلاً به او #اختیار تفویض شده ...
در چند قدم انطرف تر انسان هایی از بودن خود محروم اند ...
وقتی دارم به این مسئله فکر میکنم چشمان به کارگرانیست که دارند سینی ها را روی زمین جابه جا میکنند ، به رفتارهایشان نمیخورد انقدر اختیار ، نظر و پویایی داشته باشند ، انها همیشه منتظر فرمان جناب کریم زاده اند ...
بارها گفته ام کار باید همچون اثر هنری صاحبش باشد مانند خلق نقشی از یک نگارگر و یا یک قطعه موسیقی از یک موزیسین ...
کاروَرزی با کارفرمایی که فرمان بر #کارگر میراند و کارگری که فرمان میبرد فرق میکند ...
یکی یاد گرفته نان فکرش را بخورد و دیگری نان بازو ، اما در دوره ما یک عده چلوکباب سرمایه را ...
برای رشید شدن به تجمیع اینها نیاز است اگر هدف جامعه دینی رشد است، نه تجمیع ، صاحب فکر ، کارگر و سرمایه دار در کارخانه یا بنگاه اقتصادی ، تجمیع این سه در فرد ، خانه و خانواده است که میتواند بستر رشد را فراهم آورد ، کسی که امکان تولید و تسلط بر کارش را دارد عزت نفس پیدا میکند ، کمتر دچار تحقیر یا دچار کبر میشود .
#اقتصاد_مردمی
#مشارکت_مردمی
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔺پيشنياز اقتصاد اسلامی
بايد بدانيد تا انقلاب فرهنگی نكردهايد اصلا نمیدانيد چگونه و چكار بايد بكنيد! بنابراين معقول نيست كسی بخواهد فردا صبح اقتصاد اسلامی را پياده بكند؛ زيرا تا معادله پول اسلامی را پيدا نكند نمیتواند نظام پولی را اسلامی بكند.
بله، میشود تخمينی چيزهای جزئی را بيان كرد؛ يعنی تخمينی ابزارهای انتقال قدرت، ثروت و اطلاع را بر يك نسبتی عوض كرد، ولی اينكه بتوان معادله و حكم توصيفی، ارزشی و تكليفی داد غير ممكن میباشد؛ زيرا اين كارها انقلاب فرهنگی لازم دارد.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔻اجرای احکام یا اقامه 🔺
🔰وقتی به عنوان یک روحانی ، یک منبری یا مسلمان سعی در اصلاح جامعه داریم امر به انجام احکام توسط افراد می کنیم ، اما وقتی در موضع یک مسئول یا حاکم اسلامی قرار داریم نمیتوان همان روش را صرفاً پیش گرفت ، شنیدم قبل انقلاب برخی اقایون میگفتند اگر فقط صدا و سیما روزی یک ساعت دست ما بود همه جامعه را هدایت میکردیم ، این به آن خاطر است که فهم از حکمرانی صرفا امکان تبلیغ بیشتر دین است ، خب شاید با توجه به تجربه نداشته ان عزیزان نتوان خُرده گرفت اما ادامه این روند تا به امروز امری غیر قابل توجیه است (هرچند دستگاه تبلیغاتی رقیب از ما قوی تر بوده).
✨اما مسئله این یادداشت این است که توجه نکردن به ساختارها و نظم اجتماعی مدرن یا هر نظم اجتماعی دیگری که نظم مدنظر اسلام نیست زمینه تغییر رفتار و فرهنگ جامعه را به مانند دستگاه مکانیزه ای که مواد خام از یک سو وارد و محصول خاصی از سوی خارج میشود دارد و اراده های فردی غیر سیستمی تاب و توان چندانی برای مقاومت در برابر آن ندارند .
از سازو کارهای مالی گرفته تا الگوی تولید و اقتصاد ، شهرسازی و معماری تا الگوی خانواده و الگوی حکمرانی ...
✨برای این مهم باید در خلال توصیه احکام سعی در فهم الگوها و طرح اسلام جهت مدیریت ، فرد ، خانواده و جامعه بود و دقیقاً اولویت یک حکومت دینی پیاده سازی این نظم اجتماعی و تغییر ساختار ها ، روابط اقتصادی و اجتماعی به مثابه ظرف زندگی بود .
ظرفی که انجام بعضی رفتارها را منطقی و بهینه می نماید و برخی را بلعکس تا جامعه در یک جبر ساختاری اما نامرئی و نامحسوس تغییر رفتار متناسب دهد.
اجرای حکم توسط افراد است اما سعی در پیاده سازی طرح اسلام که حکم متناسب با ان وضع شده، یعنی #اقامه_دین .
وقتی احکام اقامه را دستگاه حکمرانی نمیداند و صرفاً به دنبال اجرای احکام توسط افراد است و نظم اجتماعی را به حال خود رها کرده ، جامعه بعد از طی فرایند استهاله دست به مقاومت میزند و برای کنترل جامعه به ناچار دست به دو روش غلط میزنیم که نه جبران مافات میکند و نه جواب میدهد :
۱_ متوسل به ابزار زور میشویم (فهم سنی از حکومت)
۲_ رها کردن و تساهل که منجر به استهاله میشود
شاید برای شما آشنا باشد رویکرد اصولگرایی و اصلاح طلبی در قبال فرهنگ جامعه
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
«ثقلین»
1️⃣از2️⃣
🔰وقتی برای اولین بار با واژههای دوگانه حیات الدنیا و حیات الاخره از زبان حاج اقا برخوردم برقَش سریع به ذهنم زد و گوشه ذهنم بایگانی شد تا به وقتش جلوه کند ...
حاج اقا میگه طبق روایات و ... عصر ظهور مقدمهای بر آخرت ... منزلی از منازل اخرت یا ابتدای اخرت یا مرحله گذار از دنیا به اخرت و تعبیراتی این چنین است ... نمیدانم ...
قرآن خوراک اهل جهنم را چرک و خون ، درخت زقوم و ... میداند واقعاً اهل دنیا که تحت ولایت طاغوتن مگر غذایی غیر آن دارند ، کافیست خبیث بودن و ظلم پیشه بودن جریان مقابل انبیأ را کمی درک کنیم تا بدون داشتن چشم برزخی و سلوک های آنچنانی عرفا که راه بزرگان و اولیاست به این معنا برسیم و واقعاً بوی خون و چرک را از رزق اهل دنیای شیاطین استشمام کنیم و هوسی بر آن نداشته باشیم .
قبلاً بر دو روی سکه بودن تعابیر اخروی و دنیوی واقف بودم ، خصوصاً مفهومی مانند شفاعت که روی دیگر هدایت است آنانکه هدایت را از اهل بیت گرفته اند به آخرت نرسیده شفاعت شده اند ...
شدت هدایت هم نشان از میزان شفاعت است برای درک این مسائل واقعاً کمی دقت لازم است شایدم حکمت و یا همان چشمی که قران میگه در نبود ایمان کور است و قلبی که مرده ...
چند باری با برادران اهل سنت هم صحبت شده ام و بحث به حقیقت شیعه کشیده شده ، برایشان سوره صاد و نبأ رو توضیح دادم در حد فهم ناقصم که چگونه امت از خبر بزرگی که پیامبر به دستور خداوند مُبلغ ان بود سرباز زدن ...
چند سالیست که این دو سوره برای من تذکری از ولایت مولاست اما ... اما واقعاً قران را فارغ از اهل بیت میدیدم یا نهایتاً تاویلات دوری که خب مارا چه به ان تاویلات باطنی حتی وقتی به روایاتش هم میرسیدم نمیتوانستم ارتباط درستی پیدا کنم ...
یادم میاد وقتی ده سال پیش کتاب شب های پیشاور و انگاه هدایت شدم را میخواندم و مناظرات شیعه و سنی میدیدم به آیاتی اشاره میشد که مصداقش اهل بیت بودند و در شان ایشان نازل شده ، حالا این چند آیه به دو سوره کامل رسیده بود ، ص و نبأ ، دیگر یقین داشتم که قران هم نه اشاره که مفصل به ولایت مولا پرداخته و مو لای درزش نمیرود .
اما روزی امسال من در اولین سحر ماه رمضان این بود که از این نگرش خودم توبه کنم ... خدایا مگر قرآن کلامی غیر از اهل بیت دارد چرا من انقدر دور از حقیقت عیان آنم و چرا انقدر کور ... مگر کل قران چیزی جز اثبات اهل بیت ، تشریح وضعیت مومنان در غیبت ، امت سرباز زده از جریان حق (ولایت اهل بیت) و تشریح جریان مقابل آنهاست ، مگر میوه ای جز از دست مولا طعم بهشت دارد و طعامی در عالم هست که مولا روزی نکرده باشد و طعم درخت زقوم ندهد .
کدام رود و کدام درخت و میوه ، کدام بهشت و جهنم که پنهان باشد، این چه قرائت سنی مسلکیست که دارم
مگر این ثقل همسنگ و همرنگ و همپای ان ثقل نبود که پیامبر اِنّی تارکم فیکم ...
به اینجای سوره رسیده ام
الأنبياء
ادامه در بخش دوم
https://eitaa.com/ommat_Dream/1385
https://eitaa.com/ommat_Dream
«ثقلین»
2️⃣ از 2️⃣
به اینجای سوره رسیده ام
الأنبياء
وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ
ﻭ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﻣﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺖ ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﻭ ﺩﻣﻴﺪﻳﻢ ﻭ ﺍﻭ ﻭ ﭘﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ .(٩١)
إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ
ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﻳﮕﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ .(٩٢)
...این راهیست که از این طریق خداوند پرستش میشود...
وَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ كُلٌّ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ
ﻭﻟﻲ ﺁﻳﻴﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻗﻄﻌﻪ ﻗﻄﻌﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺸﺖ (٩٣)
...و سپس آن سدی که مانع یاجوج و ماجوج بود شکست وقتی معمار سد قطعه قطعه شد ...
حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ
ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻳﺎﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺎﺟﻮﺝ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٩٦) ...
و خداوند مومنان به وعده اش را از این فتنه ها حفظ میکند ...
إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻣﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻧﻴﻚ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﻭﺭﺷﺎﻥ ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ .(١٠١)
و نا امید نمیشوند از بزرگترین حوادث دلهره آور ...
لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَٰذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ
[ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ] ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻭﺍﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻟﺸﺎﻥ ﺁﻳﻨﺪ [ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ]ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ .(١٠٣)
...در روایت دارد که در بعد از ظهور زمینیان با فرشتگان همنشین میشوند و پرده ها کنار میرود ...
يَوْمَ نَطْوِي السَّمَاءَ كَطَيِّ السِّجِلِّ لِلْكُتُبِ كَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُ وَعْدًا عَلَيْنَا إِنَّا كُنَّا فَاعِلِينَ
ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻰ ﭘﻴﭽﻴﻢ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻢ ﭘﻴﭽﻴﺪﻥ ﻃﻮﻣﺎﺭ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ ، ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ . ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺗﺤﻘﻖ ﺩﺍﺩﻧﺶ ] ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺎ [ ﺳﺖ ] ، ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(١٠٤)
قبلاً هم وعده داده بود ...
وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﺯﺑﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﻴﺮﺍﺙ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ .(١٠٥)
... و هرکس برای ان روز وقت معلوم کند کذاب است و فقط خدا میداند ...
فَإِن تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنتُكُمْ عَلَىٰ سَوَاءٍ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَم بَعِيدٌ مَّا تُوعَدُونَ
ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ﺑﮕﻮ : ﻣﻦ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﺍﺩم ، ﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺁﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ ؟(١٠٩)
... ثواب در دوران غیبت آسان تر است برای اهل ایمان و البته ازمایشی بزرگ برای ما اهل دنیا که خدا برما رحم کند و حجتش را برما ظاهر کند ...
وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ
ﻭ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻢ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎست ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﺍﺳﺖ .(١١١)
قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﻭﺍﻗﻌﻴﺘﻲ ﻛﻪ [ ﺷﻤﺎ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺧﻮﺩ ﻭﺷﻜﺴﺖ ﻣﺎ ] ﻭﺻﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺍﺯ ﺍﻭ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ .(١١٢)
واقعاً اینگونه نیست که وصف میکنند ، نه انبیاء شکست خوردند و نه انها پیروز شده اند فقط چند صباحی مهلت یافته اند ... چقدر نیاز داریم به قوت قلب دادن این آیات حالا غزه تبدیل به قم سنگینی شده بر روی دل هایمان و بغضی گلوگیر ...
استادی از زبام مرحوم آقای بهجت رضوان الله تعالی علیه میفرمود اگر میخواهید خدمت امام برسید خدمت قرآن برسید و دو زانو بنشینید...
خداوندا تو گفتی ماه رمضان ما نزول ان است و بهار قرآن... ولی در نوزدهمن شب به خزانش نشسته ایم و بالا رفت قبل آنکه نازل شود ...
فرادا را باید به غم فرق شکافته بنشینیم یا به پرپر شدن گلبرگ های قران ...
بخش اول
https://eitaa.com/ommat_Dream/1384
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
✅روضه ابن هلال برای شب نوزدهم رمضان!
✅روضه ما برای ندانستن قدر #فقه_حکایتها
📝حسین مهدیزاده
ما امیرالمومنین علی(ع) را روایت نکرده ایم. آنطور که کارهای فرزندش سیدالشهداء(ع) را از مکه تا کربلا و اول محرم تا 10 محرم و نهایتا در روز عاشورا را روایت می کنیم، اصلا بلد نیستیم، این چهار سال و اندی، حکومت پر از آب چشم و دود دل را روایت کنیم.
ما خیلی #نا_راوی شده ایم. اطلاعات داریم، اما اهل #قصه گفتن و حکایت یک دست درآوردن و بعد هم روایت کردن نیستیم! #نهاد_قصه گویی ما بسیار کُند و گاهی واگذار شده به دشمنان است و باورتان می شود اگر بگویم، غالب ما اصلا نگران نیستیم!
قبلا هم نوشتم که رهبر معظم انقلاب در توضیح #جهادتبیین فرموده بودند که ما در #جنگ_روایت_ها هستیم و جهادتبیین، #جهاد_روایت است، اما درک غالب از جهاد تبیین، پاسخ های #جدلی به #شبهه هاست و همچنان روایت ما از صحنه ها، کچل و لاغر و رها شده به زندگی خودش ادامه می دهد و رقیب ما، مدام روایت هایی پرپشت و چاق و دنباله دار از خود ما و زندگی گذشته و اکنون ما می دهد و برای آینده ما #رویاهای_تاریک تولید می کند و ما اصلا متوجه نیستیم که مساله #کلیت_روایت است، نه شبهاتی که در متن آن پراکنده شده است. در جنگ روایت ها، روایت رقیب، راستگویی هایش هم دشمنی و برای ضربه زدن و ناکار کردن است! روایتی که در جهت تخریب است، کلیتش خطر است و جوابش هم #نقد آن روایت تخریبی نیست چرا که نقد، خود تبلیغی است برای آن روایت! جوابش محاصره آن روایت است و در جریان انداختن روایت های صحیح و تبلیغ و انتشار آنها در افکار و خیال اجتماعی است!
امروز داشتم احوال محمد ابراهیم، ابن هلال ثقفی کوفی را می خواندم. او در این کتاب روایتی از یک سال و نیم آخر عمر امیرالمومنین(ع) داده است. روایتی که شما از هیچ کس دیگری این شکل از روایت را نمی بینید. عینیک و زاویه دید او برای نوشتن مقتل امیرالمومنین(ع) از یکسال و نیم قبل و از پایان سه سال جنگ نفسگیر شروع می کند. آنجایی که در اطراف جنگ نهروان، علی(ع) بر فراز منبر از آینده ای خوفناک با بنی امیه خبر غیبی می گفت و در گوشه دیگر شهر کوفه قبیله باهله و غنی برای دشمنانش دعای پیروزی می کردند!
ابن هلال ادامه میدهد که امیرالمومنین(ع) از نهروان برگشته بود و در نخیله برای سپاهیان آیه «يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ» می خواند. یعنی برای آنها حرف موسی نبی(ع) را می خواند که به آنها می گفت که اى قوم من، به زمين مقدسى كه خدا برايتان مقرر كرده است داخل شويد و بازپسمگرديد كه زيانديده باز مىگرديد! سپاهیانش می آمدند و گریه می کردند و می گفتند سرما سخت است و ما را رها کن! و خلاصه یکی یکی و دسته دسته لشگرگاهش را ترک کردند و به شهر برمیگشتند تا اینکه امیرالمومنین(ع) هم ناگزیر شد به کوفه برگردد.
ابن هلال می گوید وقتی امیرالمومنین(ع) وارد کوفه شد، اول به سمت رزمندگان بنی هَمدان رفت، اما گروهی از آنها جلو آمدند و به او(ع) گفتند که یا علی! آیا برای طلب حکومت مسلمین را بدون جرم کشتن دادی؟!...
اینجا بود که مولای مظلوم ما قصه های آینده را ماه ها بود با زبان ایجاز و بر فراز منبر برایشان تعریف می کرد، با آه حسرت این جمله سوخته را گفت -و بعدا هم بارها و حتی بر سر منبر تکرار کرد- که «چه چیزی شقی ترین این امت را از اینکه محاسن من را به خود سرم خضاب کند باز داشته است؟!!!
🟢 داشتم احوال ابن هلال را می خواندم که او الغارات را حداقل در زمان امام هادی(ع) نوشته است. این فقیه ثقه و پرکار در سالهایی که با آغاز غیبت امام دوازدهم، خیلی ها مذهب امامیه را ترک می کردند و مثلا زیدی می شدند(رجوع کنید به مقدمه مرحوم شیخ طوسی بر کتاب تهذیب الاحکام) او تازه از زیدیه، امامی مذهب شد و تازه کتابی در معرفت الامام نوشت که قمی های سخت گیر را هم جلب کرد تا او را به قم دعوت کنند! وقتی به سیاهه بلند و بالایی که شیخ طوسی و ابن ندیم و نجاشی و... برای تالیفات او معرفی کرده بودند و امروز هیچ کدام از آنها دیگر موجود نیست الا همین کتاب الغارات، دود از سرم بلند شد! او #فقیه_راوی و دلمشغول فقه حکایات بود به جای #فقیه_مفهومی و #فقیه_اخلاقی و #فقیه_امرونهی ! نه اینکه آنها کم باشند که همه آنها هم مهم و بسیار مهم هستند، اما #فقیه_قصه_گو جای خالی اش خیلی پیداست! باورتان می شود که او کتاب سقیفه و فدک و شورا و بیعت با امیرالمومنین و مقتل او و سیدالشهداء (ع) و قیام توابین و مختار، تا کتاب از آینده ورود ما بر سر حوض کوثر و شفاعت نیز داشته است و ما آدم های قدرندان قصه ها و کلان روایت ها، هیچکدامش را امروز نداریم! همه این کتابهای مهم در تاریخ نابود شده اند!
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جامعه دو قطبی شده ایرانی تضادهایش را هر روز بی تعارف تر و رادیکال تر میکند و این جدایی و دوگانگی را به عرصه کنش های فرهنگی و جنبش های اجتماعی کشانده ...
در این میان صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی اما در عمل بی طرف و متمایل به عرف به هر دو قطب بازی میدهد ، البته قطب هایی که دیگر از هم قهر کرده اند و رفتارهایشان واکنشی شده که هر کدام روی دیگری را میخواهد کم کند ...
جریان حزب اللهی وقتی خودش را بازنده خندوانه ها ، دورهمی ها ، عصر جدید ها و ... دید دست به کار شد تا خودی نشان دهد و محفل ، معلی ، پاورقی و ... را رو کرد ، همان رفتار جدلی که در عرصه مجازی اتفاق افتاده ، حالا به صدا و سیما راه یافته ...
جریان حزب اللهی دستش از محتوا خالی نیست و هر روز غنی تر میشود ، اما ...
این تصرفات به عرصه موسیقی هم کشیده ، از رپرهای نوظهور انقلابی تا خواننده پاپ و عرفانی ...
حتی چند سال پیش شبکه افق یک کپی از برنامه ماهوارهای بفرمایید شام زده بود به نام فامیل بازی ...
اما محتواها در فرم هایی آشنا و مصرف شده ریخته میشود که گاهی نسبت درستی با اصالت محتوا ندارند ، من قضاوتی ندارم که هیچ تحرکی نکنیم و از فرم های جریان مخالف استفاده نشود ، اما زمانی می توانیم از حالت دفاعی به تهاجمی گذر کنیم که خالق فرم شویم ، آنگاه میتوان مسلط بر بازی شد .
منباب مثال فرمت نماهنگ که سلام فرمانده ها را در آن ریخته ایم در انحصار جریان انقلابیست
گرم کرده ایم که بازی کنیم ، اما بازی ساز نیستیم ، در تلاشیم بازی نخوریم ، حادثه افرین نیستیم سعی میکنیم حوادث را از سر بگذرانیم .
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی زیبا از حاج مهدی رسولی
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مولایی داریم که راههای آسمانها را از زمین بیشتر و زبان ناقوس میداند ...
حیف است که گوش به وراجان عالم بسپاریم .
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
▪️اگر مکر خدا مکر است،خواهیدید ای شیطان
یهودا میشود مصلوب و عیسی زنده میماند!
#یامنتقم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
هدایت شده از کجا هستیم؟!
یک بار سرباز روح الله عزیز در یکی از قسمت های برنامه ی بی نظیرش؛ میدان به همکارش آقای خضاب گله می کرد از سطح عادی شدن مساله طوفان الاقصی و مردم مصیبت زده و مقاوم غزه برای حتی مذهبی های ایرانی. همان ها که اتفاقا در برنامه ای مثل پیاده روی نیمه شعبانی قم شرکت کرده بودند. یعنی مذهبی هایی که حتما بسیاری از اون ها در پازل نظام و انقلاب هم هستند...
کاملا انتقاد به جایی بود به نظرم. واقعا این عادی شدن مردمی شاید بدترین و تاسف بارترین اتفاقی هست که می تونست در این خصوص بیفته.
کار تا جایی پیش رفته که از خیلی از مراسمات احیای دیشب، از جمله مسجد با شکوهی که خودم توفیق حضور داشتم خبر گرفتم که کوچکترین نسبتی با این مصیبت بزرگ و خط تقابل امروزی کفر و اسلام حتی در دعای سخنران و آقای مداح و مجری برقرار نشده...
اما سرباز روح الله ها جوشن هم که می خوانند یاد این تصاویر رزمندگان غزاوی می افتند...
فقط یک چیز واضح است: بغض اگر گلویی را فشار دهد یا دلی که نگران شده باشد لابلای دعاها و صحبت ها درد خود را گم و فراموش نمی کند.
شاید یوم الحشر از هیچ چیز به اندازه این عادی شدن، انقدری که گاه و بی گاه موقع دعا هم فراموشمان می شود، مواخذه نشویم.
#روز_قدس
#سرباز_روح_الله
@kojahastim
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔘 مراسم قرائت کامل دعای شریف ابوحمزه ثمالی در شبهای ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🎙 با نوای آیتالله سیّد محمّدمهدی میرباقری
🕧 زمان: از شب ۲۵ ماه مبارک رمضان تا شب آخر، ساعت ۰۰:۳۰ بامداد
◻️ مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها)، مسجد اعظم، شبستان امام حسن(علیه السلام)
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از تلک الایام
#طوفان_الاحرار
طوفان
دوباره مبدأ تاریخ می شود...
@telkalayyam
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#یک_گمانه
هر کشوری بسته به اینکه چه طرح بین المللی داره، اهدافی تعریف می کنه که اونها را منافع ملی خودش معرفی می کنه و میخواهد به آن دست پیدا کند.
بازدارندگی هم بدون این اهداف و منافع کلان، اصلی چی هست؟!
حالا سوال اصلی اینه: سیاست کلان جمهوری اسلامی چیه؟ حذف اسرائیل؟ تامین امنیت داخلی؟ خروج آمریکا از منطقه؟ تقویت جبهه مقاومت؟ ...
هر کدوم از این طرح ها منافع ملی و بازدارندگی خاص خودش را تعریف می کند.
#ایده
1️⃣طرح کلان سیاست خارجی ایران، #شکستن_نظم_آمریکایی است!!
2️⃣مهم ترین چالش پیش روی این طرح چیست؟
دنیای بی نظم و وحشی پسا آمریکا!
تصویر ذهنی دولت ها از بعد آمریکا هرج و مرج بین المللی و تهدیدات گسترده است؛ تصور میشه چون هیچ کس نیست که ضامن امنیت باشه، بر میگردیم به دوران پیشامدرن. در چنین دنیایی هم طرح توسعه و تجارت و... بی معنی خواهد بود.
3️⃣پس بزرگترین هدف ملی ایران پاسخ به این ابرچالش است که چگونه نبود آمریکا منجر به هرج و مرج بین المللی نخواهد شد؟!
4️⃣به میزانی که ایران برای این چالش پاسخ #مناسب و #متمایز از آمریکا داشته باشد، کشورها با او همراه می شوند و الا منزوی خواهد شد.
5️⃣#بازدارندگی در این طرح یعنی چی؟ یعنی حفظ و حراست از امنیت منطقه و نه مرزها!
4️⃣انداختن اسرائیل در گوشه رینگ و بستن تمام راه های چاره ش، برای «دولت» هایی که هم منطقه با اسرائیل هستند، ضدامنیت است.
5️⃣پس کنش اصلی ایران در پاسخ به حمله اسرائیل باید به نحوی باشد که با منطقی به وضوح بیرون از نظم آمریکایی، برای سوریه و لبنان و... بیشترین حد امنیت رو به وجود بیاره
(استاد ژئوپولتیکمون🤓)
🆔 @social_theory
کاری به انگیزه تصویر بردار ندارم ...
در پشت این تصویر معصومانه از این کودکان ، واقعیت تلخ و هولناکی نهفته است ...
کودکانی که به جای اغوش ، گرم ، محبت امیز و امن مادر باید به محیط سرد ، منفعت طلبانه (مهد کودک) و اضطراب افرینی وارد شود که جامعه مینامند.
مثل جنینی که قبل از بلوغ از رحم خارج شود ...
اگرچه مرگ جسمی ندارن ، اما در مرگ روحی انها شک ندارم ...
خانواده محل بالغ کردن ادم هاست
جایی که #محبت میگیرند تا بتوانند در بزرگسالی محبت بدهند ...
در جانی بودن مدرنیته همین بس که محبت را از همه دریغ میکند .
https://eitaa.com/ommat_Dream
Hossein Haghighi - Be Sedaye Ghalbe Man Goush Bede (320)_3_1_1_1.mp3
41.93M
🎙️پادکست
«درد زمانه و نظریه سوئدی عشق»
🔺ما در زمانه ای زندگی میکنیم که عموماً حال خوب ، حس عمیق شادی و رضایت از زندگی نایاب شده ...
🔺تمدنی که بر خرابه های خانواده بنا شده...
🔺کجا بر سر تمایزات مان بایستیم ...
#رویای_امت
🎤مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ خدایا، یک ماه میهمان ضیافتخانۀ تو بودم، ولی بد عمل کردم...
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از بانوی اقتصادخوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزادسازی تولید خودرو🚘
جهت اقدامی راهبردی در راستای جهش تولید با مشارکت مردم در حوزه خودروسازی، لازم است تولیدات خودرو از انحصار شرکتهای محدود رها شده و با اصلاح و ایجاد قوانین جدید، این امکان را در اختیار متخصصین و نخبگان صنعتی کشور قرار داد تا بتوانند آزادانه به ساخت تولید خودرو اقدام نمایند.
📓بانوی اقتصاد خوان
🔍@banoye_eghtesadkhan
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
◾دعوایی به وسعت جهان!
غرب با ما گفتگوی فلسفی نمیکند چون فلسفهاش سبک زندگی ماست!
#استاد_سبحانی
#مدیریت_دانش
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خیبر خیبر یا صهیون ... 🚩
🔴به پویش #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13