هدایت شده از دولت قوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 آیت الله میرباقری
🔸مبارزه با راننده اسنپ و رستوراندار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شدهاند برخورد کردهاید اما با شبکه اشاعه و اقامهی آن درگیر نشدهاید.
اینطور نمیشود که به اقامهکننده بیعفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عملکننده به منکر بدهید.
🔸 در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند.
پینوشت: اهتمامشان به لایههای بنیادینِ معضلاتِ کنونی بهخصوص،«نظام تصمیمسازی» ستودنی است.
#نظام_تصمیمسازی
#علوم_مدرن
#دانشگاه
#حوزه
#نظام_تصمیمگیری
🆔@Asre_jadid_57
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رجایی (عضو هیات علمی موسسه امام خمینی):
ما داریم تجربه #احتکار_زمین مسکونی را تکرار می کنیم.
@zistshahr
نگاه جناب جبرائیلی را به اقتصاد نمیتوان به عنوان اقتصاد اسلامی که نه حتی در این چهارچوب پذیرفت اما نگاه منتقدانه ایشان به جریان رایج و بیمار در دولت و همینطور جریان علمی اقتصاد ، میتواند به اتخاذ سیاست های متعادل تر کمک کند و از این رو راهگشاست ، در واقع به زعم من ایشون یک منتقد درون پارادایمی در اقتصاد متعارف است.
@roeyaomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کمبود کارگر داریم، با وجود اسنپ و تپسی کسی جذب کارخانهها و کار تولیدی نمیشود!
✍️ پا نوشت : صدای قارون ها و اربابان برده خوار بلند شده از کمبود کارگر که نه ، حمال بی مزد و مواجب !
فکر میکنم اربابان گذشته بیشتر از حقوقی که شما به کارگر میدهید خرج بردگانشان میکردند ، ببینید کار به کجا رسیده کارکردن در اسنپ انتخاب بهتریست از کارکردن در کارخانه های اقایون ...
دولت نقش پر رنگی در این ظلم به طبقات پایین جامعه دارد ...
ببخشید که عنوان طبقه به کار میبرم ، جامعه ای که طبقه دارد و مردم در طبقات و دهک ها تعریف میشوند ، اسلامی که هیچ به قول شهید بهشتی لجن است لجن .
انسانی که در کارخانه مانند ربات از خود اختیاری ندارد ، با ساعت کار میکند نه باجان و قلب ،
کرامت اولین چیزیست که از بین میرود و به دنبال ان خلاقیت و البته اخلاق و روحیه .
روزی نیست که صاحب کارخانه مورد حقد ، حسد ، حسرت ، ناسزا و نفرین کارگران قرار نگیرد ...
صاحب کارخانه ای(زالو) که نماد بی عدالتیست و هرروز جلوی چشم کارگر(صاحب کار و تولید) رژه میرود و با بی زبانی میگوید موفق منم ، صاحب شرافت منم ، صاحب عزت منم ، ممنون من باش که رزاق منم و تو هیچی نیستی جز یک کودن که فقط لایق ترحمی ...
چه رابطه زشتی و چه ظلم عظیمی ...
دولت هم در خدمت انهاست اعتبارات هم ، حمایت ها هم ، تشویق ها هم مربوط به انهاست تا رزاق باشند چه رزاقین زشتی در بهشت های کارگر ساخته زندگی میکنند و خبر از جهنم خودساخته ندارند ... .
ظهر الفساد فی البر ...
اللهم عجل لولیک فرج ...
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1680557504_اصلاحات ساختاري در نظام بانكي كشور- دوشنبه 14 فروردين.pdf
83.3K
متن کامل یادداشت پرفسور درخشان با عنوان "اصلاحات ساختاری در نظام بانکی"
💠 @profderakhshan
ما دلمان برای چه کسی میسوزد ؟
گزارشگر در بخش خبری ۲۰۳۰ موفقیت جوان قزوینی در تولید ظروف مسی را گزارش میکند و البته فروش موفقش و همچنین اشتغالزایی برای چندین نفر ...
او که روزی فقط لیوان تولید میکرده و انرا هم به زور میفروخته و بسیاری از اعمال ان مانند پرداخت و ... را به دلیل نبود دستگاه مربوطه در جای دیگری انجام میداده اما الان هم انواع ظروف را تولید می کند و هم کارگاهش مجهز شده ، فروش و سود خوبی هم دارد، طوری که به قول خودش بازار قزوین و حتی چند جای دیگر را در دست گرفته ...
در قسمت اخر گزارش که جوان صنعتگر قصه ما خواسته هایش را مطرح میکند ، اینچنین عنوان میکند که اگر دولت به او تسهیلات بدهد او میتواند کارگاهش را بزرگتر و تولیدش را بیشتر کند و ارزو دارد روزی صد نفر در کارگاه که نه در کارخانه اش مشغول به کار شوند .
گزارش تمام میشود و ما هم پای گیرنده تلویزیون در دلمان امیدواریم دولت به او توجه کند و انگونه که جوان خواسته بشود ...
راستی چرا ؟؟؟
چرا حاکمیت باید برای کسی که کار و کاسبیه خوبی دارد ، سود خوبی دارد و موفق است ثروت از هیچ بیافریند ؟
او اکنون جوان ثروتمندیست چرا ثروت بر ثروتش بیفزاییم ؟
او تولید کننده خوبیست چرا تولید کننده را به انحصار گر تبدیل کنیم ؟
چرا قدرت رقابت را با دادن پول بی رنج و ساختن یک جوجه غول از او ، از دیگران بگیریم ؟
اصلاً چرا صد نفر برای او کار کنند ، چرا ان صد نفر برای خودشان کار نکنند ؟
چرا پول را به ضعیف تر ها ندهیم تا بازار به تعادل برسد ؟
راستی فقرا و محرومین و گرسنگان بیشتر در اولویت نیستند ، قران در مورد صدقه ، قرض و انفاق چه میگوید؟
چرا بردار ما خلاف جهت قران است ؟
#قارون_پروری
✍️ مهدی اخلاقی
@roeyaomat
هدایت شده از عسل معروف 🐝🍯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای برزش آبادی از ظرفیتهای روی زمین مانده در کشور میگوید ..
۱۵/۱/۱۴۰۲
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ هشدار مقام معظم رهبری نسبت به دلاری شدن هزینه تولید
🔻 رهبر انقلاب، امروز در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام:
✳️ از این شرکتهای بزرگ اینجوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیهی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلارهای جعلی، این قیمتهای جعلی دلار که هدایت میشود از طرف دشمن، با او تطبیق میکند. چرا؟
⁉️چرا شما به دلار حاکمیت میدهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت میکنید؟ یکی از وظائف عمدهی ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.
🔹 یکی از گرفتاریهای کشور ما مسئلهی آویزان شدن به دلار است، در بخشهای مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشورها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت اینها را خارج کرده بودند، اینها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آنها قطع کرده بودند، اینها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشورهایی هستند الان که وضعشان بهتر شد. ۱۴۰۲/۱/۱۵
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
✅ علی سعیدی، عضو هیاتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه قم:
💢 ما اقتصاد دانشبنیان را در چهارچوب اقتصاد اسلامی و در یک ارتباط سیستمی تعریف میکنیم. اگر هر کدام از اجزا را حذف کنید اقتصاد دانشبنیان بیخاصیت میشود. بدینترتیب، الگوی توزیع درآمد و ثروت تغییر میکند و دراختیار مالک پلتفرم که البته از پشتیبانی اقتصادسیاسی لازم برخوردار باشد، قرار میگیرد. بنابراین این نحوه ورود فناوری نمیتواند اهداف اقتصاد اسلامی در گسترش عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصتها و ثروتها را فراهم سازد.
💢 اینکه ما تاکید میکنیم اقتصاد اسلامی از توزیع اولیه شروع میکند به این دلیل است که هیچوقت اجازه ندهیم نهاد و شرکت بالاسری که صاحب پلتفرم است به وجود بیاید. در نگاه اقتصاد اسلامی، پلتفرمها نباید مالکیت خصوصی داشته باشند بلکه مالکیت آنها یا باید بهصورت تعاونی باشد یعنی همان استفادهکنندگان از پلتفرم به نحو مشاع مالک پلتفرم هم باشند، یا باید خود پلتفرم تحت مالکیت عمومی قرار بگیرد یا در سطحی متعالیتر، در قالب وقف باشد.
💢 تا این اتفاق نیفتد، پلتفرمها صرفا واسطههای متکثر و متعدد را حذف و تمام منافع را در اختیار مالک پلتفرم قرار میدهد و بدینترتیب، ظرفیتهای مردمی را در جهت منافع سرمایهداری به خدمت میگیرد. باید روی این نکته دقت شود و اصل پلتفرم نباید مالکیت شخصی داشته باشد و نباید کسی از اصل پلتفرم سود شخصی کسب کند.
📝 متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=30087
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
رویای امت
سرمایه داری ، تطورات ان و نسبت ما 👇👇👇 @roeyaomat
سرمایه داری ، تطورات ان و نسبت ما
سرمایه داری مفهوم محوری اقتصاد در دنیای مدرن است گرچه اشکال مختلفی را به خود گرفته ، اما اگر ساده ترین تعریف را بخواهیم بکار بگیریم تا متوجه شویم که چگونه انواع مکاتب اقتصادی مرسوم و منسوخ دوران معاصر همگی ذیل سرمایه داری تعریف میشوند ، ان را این اطور توضیح میدهیم که هرجا تولید کالا و توزیع یا ارائه خدمات به صورت عمده و متمرکز انجام میگیرد و همین طور منابع مالی به صورت متمرکز در دست عده ای قرار دارد به ان سرمایه داری میگوییم در این تعریف حتی کمونیسم هم نوعی سرمایه داری دولتیست .
سرمایه داری ابتدا تجاری بود که با استعمار و استثمار شرق توسط غرب اغاز شد در ادامه به سرمایه داری تولیدی رسید و اکنون در وحشی ترین نوع خود قرار دارد که از ان به عنوان نئولیبرالیسم یاد میشود و البته همراه با مالی سازی اقتصاد هم بوده گرچه این همانی بین این دو را شاید نتوان پذیرفت اما همزمانی و همپوشانی قطعا بوده ...
منظور نگارنده از این سطور چیست ؟!، این دو نوع سرمایه داری متاخر (تجاری و مالی) دو نوع کارکرد دارد ، سرمایه داری تولیدی الگوی قدرت زاست (البته نه لزوما برای مردم بلکه برای سرمایه داران و حکومت) و سرمایه داری مالی که قدرت سوز و غارتگر است !
سرمایه داری تولیدی که همراه با رشد اقتصادی ، استقلال و البته همراه با اثر گذاری در عرصه های جهانیست چه اقتصادی و چه سیاسی ، در این مدل از سرمایه داری گرچه معمولا دولت خودش تولید کننده نیست اما دخالت و حمایت و کنترل شدیدی در اقتصاد دارد .
اما در نوع دوم ان یعنی سرمایه داری مالی (نئولیبرالیسم) دولت کنترل ها و نظارت ها را آرام آرام برداشته و به رها سازی و عدم کنترل اقتصاد میپردازد ، طبیعیست که الگوی قبلی اقتصاد یعنی سرمایه داری تجاری و تولیدی هم خودش منشع نابرابری بوده و ما با تمرکز منابع مالی و ... در دست یک عده طرفیم که با برداشتن محدودیت ها ما با رونق بازار های سوداگرانه و سفته بازانه مواجه خواهیم بود که سود بالاتر و ریسک و زحمت کمتری دارد، و همین عامل سقوط تدریجی تولید و به طبع ان قدرت اقتصادی و سیاسی دولت خواهد شد و حقیقتا این نوع از سرمایه داری را باید تئوری غارت نامید .
نگاه به تطور اقتصادی در دو قدرت اقتصادی در چند دهه گذشته نیز همین را نشان میدهد ، روزی که امریکا دوران شکوفایی خودش را طی میکرد اقتصادش از الگوی اول پیروی میکرد و امروز که دوران افول و سقوط خودش را طی میکند واضح است که از کدام الگو پیروی میکند .
یا در این طرف جهان چین از الگوی سرمایه داری تولیدی با نظارت و دخالت شدید دولت به پیش می رود .
ما کجای قصه هستیم ، ما که همیشه قطب نمای اقتصادی و علمیمان روی غرب و خصوصا امریکا تنظیم بوده باید تا اینجا مشخص باشد که از کدام الگو و چه تئوری های اقتصادی پبروی میکنیم و مبنای سیاست گذاری هایمان قرار می دهیم .
گرچه الگوی مطلوب ما هیچکدام از این دو نیست ، ما به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم و نقش دولت را هم در سامان دادن به ان پر رنگ میدانیم اما اگر مجبور به انتخاب بین دوحالت فوق باشیم الگوی اول با وجود مضرات و اشکالات فراوان حداقل فوایدی هم دارد اما دومی قطعا مارا به نابودی خواهد کشاند .
#نه_به_نئولیبرالیسم
#نه_به_سرمایه_داری
#اقتصاد_مردمی
✍️مهدی اخلاقی
@roeyaomat
هویت و نماد شهری
ایجاد احساس غرور ملی، هویت سازی برای یک شهر و ایجاد یک نماد شهری و برندینگ شهری، از جمله دلایلیست که برای ساخت آسمانخراش ها عنوان میشود. اگرچه بسیاری از این آسمانخراشها، پس از اتمام پروژه، به نماد شهر بدل میشوند؛ اما نماد شدن یک آسمانخراش پس از چند دهه امکان پذیر است. البته اینجا یک پرسش، موضوعیت دارد؟ آیا ساخت یک برج 828 متری (برج خلیفه) تنها روش هویت سازی است؟ بسیاری از نمادهای شهری ارتفاع زیادی ندارند. اوپرای سیدنی، کلیسای سن پیتر، مجسمه آزادی منهتن، آکروپولیس آتن و … در غرب و مساجد جامع و عالی قاپو و از همه مهمتر میدان نقش جهان، نمادهایی جهانی و کم ارتفاع هستند که غالبا هویت بخش و غرورآفرین نیز هستند.
بهتر است بدانیم که کشورهایی که به لحاظ عقبه فرهنگی و تمدنی، ضعیف هستند، برای نمادسازی و هویتسازی، به شیوههایی این چنینی روی می آورند. با ادله بالا اثبات میشود که ساخت برج میلاد تهران نیز، توجیه منطقی ندارد.
دانستنش خالی از لطف نیست که برج شارد در لندن به عنوان بلندترین برج اروپا، در رتبه 56 دنیا قرار دارد و این به معنای انصراف اروپا از شرکت در این مسابقه است. آمریکایی که تمدن ارشد جهان مدرن خوانده میشود، و تا سال 1980 همه صد برج برتر جهان را در خود داشت؛ در سال 2012 این عدد به 24 برج رسیده است و در شهرسازی خود، به ویلاسازیهای یک طبقه روی آورده است و این یعنی یک توبه تاریخی!
پ ن : برج میلاد در زمان شهردار قبل از اقای قالیباف در 10 سال 50 درصد پیشرفت داشت اما جناب قالیباف در دو سال 50 درصد بقیه را با مدیریت جهادی به پایان رساند.
اما کسی نپرسید چرا بسازیم؟
جهادگر تکنوکرات مانند خودرو پر سرعتیست که خلاف جهت حرکت میکند.
کاربرد مخابراتی که برای برج میلاد ذکر میشود حماقت بودن این ایده را بیشتر عیان میکند ، یک دکل هم همین کار را میکند
همچنین کاربرد توریستی که برای ان بیان میشوذ نیز غیر قابل قبول چراکه اولاً راهکار های جایگزین بسیار کم هزینه تری وجود دارد که در ضمنش میتوان فرهنگ ایرانی اسلامی را هم انتقال داد الگویی که انتخاب دیگر و جایگزین را از توریست میگیرد اما برای دیدن برج های مدرن دوبی و دیگر کشورهای عربی انتخاب بهتری هستند کما اینکه هر جای دیگری میتواند انرا داشته باشد اما معماری ایرانی اسلامی هویتیست که قابل کپی کردن نیست و امکان رقابت دیگری وجود ندارد.
پ ن ۲ : چشم انداز شهردار جهادی امروز ما اقای زاکانی کجاست ؟!
#شهر_الگو
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
📕 آن چه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود
نویسنده: گریس بلاکلی
سرپرست مترجمان: احمد سیف
ناشر: چرخ (چشمه)
گریس بلاکلی فارغالتحصیل رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد (PPE) دانشگاه آکسفورد، تحلیلگر اقتصادی، ژورنالیست، نویسنده و پژوهشگر مؤسسه تحقیقات سیاست عمومی (IPPR) است.
این کتاب در سال ٢٠١٩ با نام «دزدیده شده: چگونه جهان را از مالی شدن نجات دهیم» منتشر شد که نشر چرخ آن را با عنوان «آنچه مالیسازی از اقتصاد جهان ربود» به چاپ رسانده است.
در این کتاب میخوانیم که الگوی رشد مالیسالار برجستهترین بیان منطق سرمایهداری است. مالکان سرمایه میتوانند سود ببرند بدون تولید چیزی که دارای ارزش است. آنها سرمایه خود را به دیگر عوامل اقتصادی وام میدهند و وامگیرندگان هم بخشی از درآمدهای آتی خود را به سرمایهداران مالی میپردازند که در واقع میزان رشد اقتصادی را کاهش میدهد. هزینه این الگوی اقتصادی هم چیزی نیست جز رشد وحشتناک بدهی بخش خصوصی و میزان مصرف غیرپایدار منابع که به گردن نسلهای آینده میافتد. اگر منطق سرمایهداری ارزش امروز را از مردم و سیاره زمین بمکد، اما منطق رشد مالیسالار ارزش امروز و فردا را از مردم و سیاره زمین میمکد تا زمانی که آینده را هم تاراج کند.
#اقتصاد_سیاسی
#نقد_اقتصاد_مالی
🆔 @SSL_Qasd
رویای امت
چرا در مسئله حجاب جمهوری اسلامی دچار چالش است ؟
در برخورد با مسئله حجاب چند دسته داریم
کسانیکه حجاب را از دریچه اختیار و ازادی میبینند و از کل قران یک ایه اتخاذ کرده اند انهم با قرائت ناقص خودشان که بله لا اکراه فی الدین در دین اجبار و اکراهی نیست !
گروهی ریشه بدپوششی رو در سیاست میبینند و برخورد قهری که منجر به لج کردن بخشی از جامعه میشود ... .
عده ای که کمی عمیقتر میشوند ریشه را در مسئله فرهنگ و کار فرهنگی میدانند .
عده ای معیشت را مقدم بر مسئله پوشش و ... میدانند فلذا عامل انرا هم مشکلات معیشتی و اقتصاد ... و حرف از اولویت ها میزنند.
عده ای مسئله رو در جریانات نفوذ ، انقلاب جنسی ، رسانه و تهاجم فرهنگی میبینند .
طیف های متنوعی وجود دارند که هر کدام از دریچه ی نگاه خودشان مسئله را واکاوی میکنند و البته هرکدام از اینها به سهم خودشان دخیل اند .
اما مسئله در تمدن است ، مدرنیته ، امانیسم ، لیبرالیسم ، کپیتالیسم ، پوزیتویسم و ... است .
لیبرالیسم در اقتصاد، سیاست ، فرهنگ ، معماری ، هنر ، ورزش و ... مسئله تمدن است .
تمدن که یک تصویر هزار پازلیست که هیچکدام از اجرایش منفک از هم نیست بلکه هر کدام مکمل و مقوم دیگریست و به صورت سیستمی عمل میکند.
نمیشود در اقتصاد لیبرال بود و انتظار داشت در فرهنگ اتفاق دیگری بیافتد ،
این نتیجه هضم شدن در تمدن مدرن و پیروی از ان در شئونات مختلف خصوصا علوم انسانی ، معماری ، شهرسازی و حتی صنعت و تکنولوژی ... است.
امروز صحنه سیاست و اقتصاد و نظام دانشگاهی ما غیر اسلامی تر از عرصه فرهنگ و سینمای ماست ، گرچه ولنگاری در فرهنگ و سینما بیداد میکند .
نمیشود نظامات مالی مدرن ، نظامات تولید ، توزیع و مصرف رو بپذیریم و توقع داشته باشیم در فرهنگ اتفاق دیگری بیافتد .
نمیشود در بورس و بانک و اقتصاد ربوی هوای نفس ، طمع و دنیا پرستی را پروار کرد سپس انتظار تقوا در پوشش داشت .
نمیشود سلبریتی ها را به نام هنرمند و قارون ها را به نام کارافرین در جامعه الگو و ولی کرد سپس سبک زندگی شهدایی را خواستار بود .
نمیشود جامعه را تبدیل به بازار کرد ، خدا را از مناسبات اجتماعی حذف کرد و به زن و مرد جامعه گفت خودت رو در بازار عرضه نکن و تقوا پیشه کن .
نمیشود به ورزش های قهرمانی و حرفه ای زنان ، کشاندن زنان به کارخانه و رقابت های مردانه در جامعه ... نقد نداشت و حرف از حجاب زد ... .
اگر پدیده ها ماهیتا شناخته نشوند و با ساده انگاری سعی در اسلام مالی انها کنیم ، چیزی که حل نخواهد شد هیچ ، بلکه هرروز به بحران های ما افزوده خواهد شد .
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا الَّذينَ کَفَرُوا يَرُدُّوکُمْ عَلي أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ(۱۴۹)
ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کافران پیروی کنید، شما را از دینتان به کفر پیشین باز میگردانند و آنگاه شما از زیانکاران خواهید شد. (آل عمران آیه ۱۴۹).
#حجاب #حجاب_اجباری
✍️ مهدی اخلاقی
@roeyaiomat
رویای امت
چرا در مسئله حجاب جمهوری اسلامی دچار چالش است ؟ در برخورد با مسئله حجاب چند دسته داریم کسانیکه حجاب
پا نوشت : نقطه مقابل حجاب تصویر یک بی حجاب نیست و مجسمه گاو منهتن ، نماد سرمایه داری قرار دارد ، به این دلیل که فرهنگ دنیای مدرن برهنگی را بهینه میکند ، نفع شخصی ، لذت شخصی را اصل میداند ، تهاجم و تجاوز و عصیان لازمه چنین رویکردیست ، زن در چنین جهان ارزشی باید تن نازی و اشوه گری کند تا با انچه از جمال دارد بتواند جذب کند ولو به قیمت تجاوز به حریم روانی دیگران ...
انها هم که امروز چنگ به ارزش های اسلامی و حجاب میزنند ابتدا این نظام ارزشی و ولایت اولیاء ان را با اعماق قلبشان برخود پذیرفته اند .
رویای امت
جهاد تبیین و رویا 👇👇👇 @roeyaomat
بسم الله الرحمن الرحیم
جهاد تبیین و رویا
جهاد، تلاشیست مداوم در راه خدا برای زدودن فساد در معنای کلان ان
و تبیین به معنای آشکار ساختن واقعیات ، حقایق و لایه های پنهان حوادث
گفتن آمار ، پیشرفت ها، اتفاقات ، علت و علل ها و ... که کار رسانهای معطوف به خبر و تحلیل است سطح رو بنایی از تبیین است .
در حالی که این دست کارهای رسانه ای زمانی اثر گزار خواهد بود که با یک پشتوانه بزرگتر به عنوان کلان روایت ، تصویر ، رویای اینده و اتوپیای برخواسته از ایدئولوژی شما همراه باشد .
کاری که رسانه های معاند برای مخاطب میکنند صرفا داده پردازی نیست بلکه از دریچه یک تصویر کلی تر تحلیل میکنند ، داده ها را در خود آگاه او و تصویر را در ناخودآگاه او میگذارند،
البته این کار به پشتوانه تمدن حاضر و بازوهای دیگر ان نیز انجام میشود منظور ظرف زیسته انسان هاست که بر ساخت همان روایت است که از این جهت انقلاب اسلامی خلاف جریان آب است .
تقریبا هیچ خبری نیست که مثلا بی بی سی ، سعودی نیوز، منو تو و ... منتشر کند و آنرا از معضلات و کارکرد بد ایده انقلاب اسلامی نداند و خط و ربط برایش نچیند .
تصویر شما و ایده تان را سیاه و ناکارآمد نشان ندهد .
افراد هر داده ای را در تصویر کلان شکل گرفته در ذهنشان قرار میدهند و آنرا جای گزاری میکنند .
هالیوود هر روز برای مردم جهان تصویر میسازد و ارمانشهرش را به آنها می فروشد و آنرا آنقدر رنگ میزند که سیاهیش در آن رنگ ها گم میشود .
چند تا سینماگر داریم که آینده و آرمانشهر ما را بتواند به تصویر بکشد ، چند تا رمان نویس، چند تا متفکر
اصلا خودمان تصویری از آینده داریم ، یا آینده مورد نظر ما چیزی شبیه به ژاپن است کما اینکه در برهه هایی برخی دم از ژاپن اسلامی میزدند اگر این است که ...
بدون اسلام هم این مسیر را رفته اند ... .
مردم بیش از اینکه به اطلاعات نگاه کنند با تصویر شکل گرفته در ذهنشان قضاوت میکنند و حتی اطلاعات را طبق ان روایت چینش و ترکیب میکنند.
وقتی معیارمان برای اثبات و پیشرفت با ارزش های دنیای مدرن سنجیده شود و خودمان متکی بر آن باشیم به ساختن تصویر دیگریمان از جهان در ذهن مخاطب کمک کرده ایم .
تصویر سازی میتواند زمین بازی را عوض کند .
یک مثال ساده وقتی دشمن از اعتبار پاسپورت ایرانی از دوره پهلوی و امروز سخن میگوید وقتی اتکایمان به اعداد کشور های پذیرنده باشد قافیه رو باخته ایم ، چرا چون به این معناست که پذیرفته شدن در جامعه جهانی و نرمال بودن در جهان کفر ساخته و نظم ظالمانه ان را قبول داریم هر چند بتوانیم اعداد را زیر سوال ببریم ، اما اگر بتوانیم روایت و تصویرمان را برمسئله قالب کنیم آنوقت چه بسا نپذیرفته شدن پاسپورت جمهوری اسلامی توسط چنین جامعه جهانی برگ برنده مان باشد .
اینکه عدم اعتبار پاسپورت نشان از آزادگی و عدم سرسپردگی و استقلال و ... باشد ، افتخار است تا به ننگی که پذیرش پاسپورت نشان خوش خدمتی به نظام ارباب و رعیتی جهان سرمایه سالار و استعمارگر باشد.
چرا که بردگان در خانه ارباب راحتتر رفت و آمد دارند تا رقیبان.
حضرت زینب سلام الله علیها صحنه عاشورا را زیبا و افتخار امیز میبیند در حالیکه یزیدیان همان را زشت میدانند .
ایشان زمین بازی را تغییر دادند .
با معیارهای دشمن تحلیل کردن به ضرر جریان حق است.
✍️ مهدی اخلاقی
#جهاد_تبیین #آرمانشهر
https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
بسم الله الرحمن الرحیم جهاد تبیین و رویا جهاد، تلاشیست مداوم در راه خدا برای زدودن فساد در معنای ک
نکته مهم : در کار رسانه ای خبر باید پیروی از «نبأعظیم» کند.
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱
✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم!
🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورتهای فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً میتوان به مذهب تعطیل یا نادانستگرایی یا ناشناختگرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانمگرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است.
⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریانهای مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگهای مذهبی خانمانسوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیتگرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد.
💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقهای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرالهای پروتستان مانند همکیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگهای صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناختگراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریانهای لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیستهای غیرکمونیست شد!
🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که میگفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزشهای بنیادی، ضامن حداقل ارزشهای مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی.
💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزشهای الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزشهای مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آنها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، میتوانند گوی سبقت را در رقابت بیرحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایهداری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیهکنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است.
↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درسخواندههای لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان میکنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامهریزی میکنند! 😐
📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک میتوانند برای تمدن اسلامی برنامهریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راهحل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهیدانان و متافیزیسینهای مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامهریزان آگنوستیک را بازنشست کند.
——————
* ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی