eitaa logo
نشر آثار استاد حسین عشاقی
604 دنبال‌کننده
29 عکس
3 ویدیو
75 فایل
📚 پایگاه اطلاع رسانی آثار استاد حسین عشاقی ✅ ارائه کتاب ها، مقالات، دروس و يادداشت هاي جناب حجت الاسلام والمسلمين استاد حسين عشاقي زيد عزه 🔸 متخصص در فلسفه و عرفان اسلامي 🔸 مدرس اسفار و فصوص الحكم @oshaghierfan
مشاهده در ایتا
دانلود
019 P32 - S 1.mp3
10.3M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه نوزدهم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 32 سطر 1 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
🖌رابطه ذات و صفات حق (25) 🔴 موضوع : صرافت ذات حق به مثابه حكم او 🔶 از مواردي كه در فلسفه‌هاي رايج به‌عنوان حكم ذات حق مطرح شده است است، فيلسوفان معتقدند كه صرافت به مثابه‌ي يك حكم بر ذات حق حمل مي‌شود و لذا بر اين مبنا مي‌گويند: «حق تعالي است.» 🔸يعني ذات حق به گونه‌‌اي است كه به هيچ گونه خليط و آميزه‌اي آميخته نيست (مجموعة مصنفات شيخ اشراق، ج 1 ص 35؛ ؛ صدرا ؛ المبدأ و المعاد، ص 25؛ ابن سينا، رسائل ابن سينا، ص 316 ). 🔷 در مورد نيز بايد حقيقت اين ادعا روشن گردد كه آيا فلاسفه صرافت را به‌عنوان يك حكم وجودي بر ذات حق حمل مي‌كنند يا اين كه صرافت عبارت است از سلب خليط از ذات حق. در هر دو صورت صرافت را نمي‌توان حكمي (= ) از احكام ذات حق قرار داد؛ 🔹 صورت اول: اگر صرافت حكم سلبي باشد: اگر گزاره‌ي «ذات حق، صرف است» به اين معني است كه «ذات حق، آميزه ندارد» يا «ذات حق، با آميزه‌اي آميخته نيست» يا تعابيري مشابه اين دو گزاره باشد، در اين صورت اصل گزاره درست و حق است؛ اما نمي‌توان محمول اين گزاره را با چنين مفاد سلبي، حكمي (= عارض ذاتي) از احكام ذات قرار داد؛ 🔻زيرا گزاره‌هاي سالبه، سلب حكم‌اند نه حكم به سلب؛ بنابراين در اين فرض گرچه گزاره درست است، اما براي ذات حق حكمي ثبوت نيافته است. 🔹صورت دوم: صرافت ذات حكم ايجابي باشد: اگر گزاره‌ي «ذات حق، صرف است» چنانكه ظاهرش هست، ايجابي باشد و محمول حيثيتي و حقيقتي باشد در مقابل «آميخته» (در انقسام ماهيت به صرف و آميخته) كه لازمه‌اش نفي آميزه‌ها و خليط‌ها از ذات حق باشد، 🔻در اين صورت صرافت يك حقيقت متعين و محدود و متمايز از ساير حقائق خواهد بود؛ روشن است، در اين صورت اصل گزاره نادرست و باطل است؛ زيرا در اين فرض (1) اگر خداوند به‌حسب مرتبه ذاتش مصداق حقيقي صرافت (كه طبق فرض يك حيثيت محدود و متعين است مقابل آميختگي) باشد لازمه‌‌اش محدود و متناهي بودن ذات حق است؛ كه چنين لازمه‌‌اي با سازگاري ندارد؛ (2) و اگر خداوند در مرتبه متأخر از ذاتش صرف باشد، لازمه‌اش اين است كه صرافت به‌عنوان يك حيثيت محدود و متعين در رتبه متأخر به ذات حق لحوق داشته باشد و در كنار ذات حق قرار گيرد، و اين خود خلف در صرافت ذات اوست؛ 🔳 بنابراين در فرض ايجابي بودن صرافت، ذات حق تعالي به خليطي و آميزه‌اي (كه همان حيثيت صرافت است) آميخته‌ گشته است؛ حال آن كه فرض اين بود كه خليطي و آميزه‌اي نداشته باشد؛ بنابراين اگر صرافت يك حقيقت متعين و محدود و متمايز از ساير حقائق باشد، در هر صورت گزاره‌ي «ذات حق، صرف است» باطل و نادرست است؛ و بالتبع ممكن نيست صرافت حكمي از احكام ذات حق باشد. (25) @oshaghierfan &
030 P66 - S 5.mp3
10.65M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي ام 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص66 س 5 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
020 P33 - S 3.mp3
14.17M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيستم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 33 سطر 3 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
031 P 68 - S 4.mp3
8.7M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و يكم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص68 س 4 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
021 P35 - S 1.mp3
11.93M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و يكم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 35 سطر 1 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
🌸 سفارش امام سجاد عليه السلام در اين شرايط سخت🌸 🍀 ابو حمزه ثمالي گويد: از حضرت على بن الحسين عليهما السلام شنيدم كه بفرزندشان مي فرمودند: اي پسركم هر كس از شما به مصيبتي گرفتار شد يا بر او بلائي نازل شد پر‌ آب وضو گيرد (وضوي كامل بگيرد) و دو ركعت يا چهار ركعت نماز (دوتا نماز دو ركعتي مثل نماز صبح) بجاي آورد و سپس اين دعا را بخواند : 🌺 يا مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ يَا سَامِعَ كُلِّ نَجْوَى وَ شَاهِدَ كُلِ‏ مَلَإٍ وَ عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ يَا دَافِعَ مَا يَشَاءُ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ يَا خَلِيلَ إِبْرَاهِيمَ وَ يَا نَجِيَّ مُوسَى وَ يَا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ ص أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنِ اشْتَدَّتْ فَاقَتُهُ وَ قَلَّتْ حِيلَتُهُ وَ ضَعُفَتْ قُوَّتُهُ دُعَاءَ الْغَرِيقِ الْغَرِيبِ الْمُضْطَرِّ الَّذِي لَا يَجِدُ لِكَشْفِ مَا هُوَ فِيهِ إِلَّا أَنْتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 🌺 كسي اين دعا را نخواند مگر اين كه خداوند انشاء الله از او بلا را بر مي‌دارد. 📖 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 561 🍀 ترجمه دعا: اى جایگاه هر شکایت، اى شنواى هر راز، اى حاضر در هر انجمن، اى داناى هر نهان، اى‏ دور کننده هرچه از بلا که بخواهد، اى دوست ابراهیم، اى سخنگو با موسى، و اى برگزیننده محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) تو را مى‏خوانم خواندن کسى‏که ندارى‏اش سخت گشته، و چاره‏اش کم شده، و نیرویش سست گشته، دعاى‏ غریق غریب درمانده، که براى برطرف شدن آنچه در اوست، کسى را جز تو نمى‏یابد، اى مهربان‏‌ترین مهربانان‏ @oshaghierfan &
032 P 70 - S 9.mp3
11M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و دوم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص70 س 9 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
022 P36 - S 13.mp3
6.44M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و دوم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 36 سطر 13 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
033 P 71 - S 5.mp3
11.75M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و سوم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص71 س 5 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
023 P37 - S 2.mp3
457.9K
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و سوم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 37 سطر 2 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
034 P 72 - S 10.mp3
8.25M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و چهارم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص72 س 10 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
024 P37 - S 13.mp3
14.12M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و چهارم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 37 سطر 13 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
035 P 73 - S 10.mp3
8.95M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و پنجم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص73 س 10 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
025 P37 - S 14.mp3
13.68M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و پنجم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 37 سطر 14 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
036 P 74 - S 10.mp3
10.85M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و ششم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص74 س 10 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
026 P38 - S 8.mp3
14.72M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و ششم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 38 سطر 8 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
مناظره در موضوع وحدت شخصی وجود.pdf
1.27M
🔵 متن مناظره نوشتاري جناب استاد حسين عشاقي با دكتر عبدالرسول كشفي 🔶 موضوع: وحدت شخصي وجود 🔻در گروه تلگرامي «الاهيات اسلامي» 🔻تدوين: گودرزي #مناظره #برهان‌هاي_وحدت_شخصي_وجود #توحيد_عرفاني #وحدت_شخصي_وجود @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
037 P 76 - S 3.mp3
11M
📕 #مقدمه_قيصری_بر_شرح_فصوص_الحكم #استاد_عشاقی 📌 جلسه سي و هفتم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص76 س 3 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
027 P39 - S 1.mp3
11.11M
📕 #اسفار #جلد_ششم #استاد_عشاقی 📌 جلسه بيست و هفتم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 39 سطر 1 @oshaghierfan #Eitaa & #Telegram
🖌موضوع : برهانهايي بر وحدت شخصي وجود (14) 🔵 برهان بر اساس صدق نقيض هر وجود بر ساير وجودات: مدعا: وجود در هستي خداوند منحصر است؛ 🔶زيرا اگر «الف» و «ب» و «ج» و «د».... وجودات متغايري باشند؛ بايد از هر شيء وجودي، ساير وجودات مغاير با او سلب شوند؛ و مثلا بايد بگوييم («الف»، «ب» نيست) و («الف»، «ج» نيست) و («الف»، «د» نيست)... ولي در هر يك از اين گزاره‌ها تناقضي شكل مي‌گيرد كه درستي اين گزاره‌ها را ناممكن و ناپذيرفتني مي‌كند؛ 🔷 بيان تناقض در گزاره هاي فوق با فرض تكثر در وجود 1) وقتي هر يك از الف، ب ، ج و د از سنخ وجود باشند مي توانيم بگوييم«الف وجود است»، «ب وجود است»، «ج وجود است» و «د وجود است». و بر فرض كثرت در وجود، «الف» ب، ج، و د نيست. 2) وقتي هر يك از «ب» و «ج» و «د».... از سنخ وجود بودند نقيض هر يك از اين امور وجودي از سنخ عدم خواهند بود؛ به عبارتي «عدم ب، عدم ج، و عدم د» از سنخ «عدم» خواهند بود؛ زيرا نقيض هر وجودي از سنخ عدم و نيستي خواهد بود؛ 3) وقتي «الف»، هيچ يك از «ب، ج و د» نبود چون ارتفاع نقيضين از هر موضوع مفروض، محال و باطل است، پس وقتي «ب» و «ج» و «د» از «الف» سلب شدند بايد هر يك از عدم «ب»، و عدم «ج»، و عدم «د» بر «الف» صادق باشند؛ و گرنه ارتفاع نقيضين لازم مي‌آيد پس مثلا خواهيم داشت («الف»، عدم «ب» است). 4) نسبت بين (عدم «ب»)، و «عدم» كه به قيدي مقيد نيست، نسبت خاص و عام است؛ و هر عام بر خاص خود، صادق است يعني خواهيم داشت كه («عدم «ب»، «عدم» است)؛ 5) از «3» و «4» يك قياس اقتراني شكل اول به وجود مي آيد بدين صورت: (الف «عدم ب» است). («عدم ب» عدم است». نتيجه مي‌گيريم كه («الف»، عدم است). 🔳نتيجه: در «1» پذيرفته بوديم كه «الف وجود است» و در «5» نتيجه گرفتيم كه «الف عدم است». و اين اجتماع نقيضين است. 🔸در بقيه گزاره‌ها نيز همين بيان نيز جاري است و هر يك از آنها هم وجود است و هم عدم و تناقض مذكور لازم مي‌آيد؛ بنابراين تكثر وجودات به تناقضات متعددي منجر مي‌گردد. (14) @oshaghierfan
038 P 77 - S 6.mp3
10.1M
📕 📌 جلسه سي و هشتم 📖 شرح فصوص الحكم، چاپ بوستان كتاب (1382)، ص77 س 6 @oshaghierfan &
028 P39 - S 17.mp3
14.17M
📕 📌 جلسه بيست و هشتم 📖 الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة / مکتبة المصطفوی / ۱۳۶۸ صفحه 39 سطر 17 @oshaghierfan &