eitaa logo
الوافي 🇵🇸
493 دنبال‌کننده
734 عکس
71 ویدیو
49 فایل
(33202) 52 - ونقل من كتاب أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن الرضا (عليه السلام) قال: علينا إلقاء الأصول وعليكم التفريع. وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج ٢٧ - الصفحة۶۲. ✔️نبذ من الفقه أی أصول الفقه عند الفقهاء. ✔️ التفریع . ادمین @Mohiuddin76
مشاهده در ایتا
دانلود
📍التعزیر. در بحث تعزیر قاعده کلی است تحت عنوان «التعزیر بید الحاکم» . سوال در زمینه این قاعده که به منزله مناط و سبب حکم در مالانص فیه است، دقیقا کدام حاکم است ؟ می دانید که بزرگان طایفه فقهاء (انفتاحیان) قائل اند که ما مالانص فیه نداریم! پس این حاکم کیست ؟! از جانب دیگر ما قائل به این هستیم که فقهاء مناط را از روایات میگیرند و با اکثر المناسبة و بصورت قطعی آن مناط در اصل را در فرع جاری می کنند و چون با قطع حکم می کنند می توانند قسم بخورند این فتوای من که از قطع هست با فرض انفتاح باب علم به احکام و مناطات همان کلام رسول الله است ! در واقع تعزیر هم که بید حاکم است از این مطلب مستثنی نیست، و حاکم انفتاحی مراد است که تشخیص او برخواسته قطعی از کلام معصوم است و او می تواند یقینی بگوید آن تعزیری که گفتم اگر پیغمبر اینجا می بود همان را می گفت !! . حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بیشتر در این زمینه در کتاب تعزیرات سخن می گویند. این یعنی فقاهت. @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍آیت الله بروجردی و نظریه ولایت مطلقه فقیه. در خلال تقریرات درس صلاة الجمعة آیت الله بروجردی عدم فه
📍استدلال در مالایعلمون به برائت ذمه. فاضل می گوید در بحث مفهوم شرط و وصف از این باب حجت اند که التعلیق یشعر بالعلیة، او خاطر نشان می کند وصفی یا شرطی که این اشعار را می رساند در مجرای برائت ذمه است زیرا احکام موقت اند . به همین قیاس هست بحث ولایت فقیه در زمان بسط ید که یدل علی الإطلاق، زیرا زمان عدم بسط ید ولایة مضیق است . در واقع دو زمان است و ما نیز گفتیم استصحاب [برائت مستمره] در زمان و زمانیات جاری نمی شود!. از همین قیاس است بحث شهادت زن که اگر بگوییم حکم شهادت زن نصف شهادت مرد کامل است بخاطر این بود که در زمان قبیله ای بوده. پس دو چیز را فقیه باید لحاظ کند: ۱_ زمان یک حکم چگونه است موقت است یا موسع. ۲_ اسباب و مناط آن حکم در آن زمان را بدست بیاورد . البته با دانستن مورد دوم مورد اول حاصل می شود، چون با وجود اسباب حکم برای موضوع هم هست و با رفع یا همان اتمام وقت مناط و سبب، حکم هم نیست . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍استدلال در مالایعلمون به برائت ذمه. فاضل می گوید در بحث مفهوم شرط و وصف از این باب حجت اند که التع
📍خلاصة الإجتهاد. _مناط در اصل را احراز می کنیم یعنی تنقیح می کنیم . _مناط در اصل را بنسبت به وقت حکم [یا موقت به وقت خاص یا مقید به وقت دوامی] می سنجیم یعنی تحقیق می‌کنیم. _اگر مناط در وقتی از اوقات نبود یا مفقود شد حکم هم نیست یعنی برائت ذمه . _مناط همیشه موقت است یا وقت خاص یا وقت دوامی و موسع. _ عمده اجتهاد پیدا کردن وقت و زمان مناط است که این مناط تا کی هست و کی معدوم می شود ؟! همانند ناقص العقل بودن زنان که منجر به نصف شدن شهادتشان می شود، این مناط علی الدوام است یا مقید به وقت خاص؟ با دیدن روایات متعارض با نقص عقل زنان می توان پی برد که نقص عقل دائمی نیست بلکه منوط به وقت خاصی است و آن زمان قبیلگی است و در زمان ما که آن زمان نیست ما بری هستیم از آن مناط و تبعا از حکم نصف بودن شهادت آنان . @osol_fegh .
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون روح بلند بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست.🖤 @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍خلاصة الإجتهاد. _مناط در اصل را احراز می کنیم یعنی تنقیح می کنیم . _مناط در اصل را بنسبت به وقت حک
📍 خلاصة الإجتهاد ۲. وقت و زمان مناط (سبب)یا مذکور است یا ملحوظ . مذکور آنجا که اعرابی می گوید : واقعت امرتي في شهر رمضان. امام در جواب می گوید : اعتق رقبة . می بینیم که از ابتداء زمان حکم مقیدلفظی و موقت به وقت خاص بوده است. گاهی قید ملحوظ است و مذکور نیست، این لحاظ گاهی در روایت دیگری است که به آن خطاب منفصل می گویند . خطاب منفصل گاهی وارد است و گاهی حاکم . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍 خلاصة الإجتهاد ۲. وقت و زمان مناط (سبب)یا مذکور است یا ملحوظ . مذکور آنجا که اعرابی می گوید : واق
📍خلاصة الإجتهاد ۳. خطاب منفصل گاهی خاص است گاهی عام. اگر عام بود به قدر متیقن دو خطاب تمسک می شود. خطاب منفصل گاهی مطلق است گاهی مقید. خطاب منفصل گاهی حاکم است و گاهی وارد. @osol_fegh .
جواب به تعدادی پرسش👇
📌پرسش : سلام علیکم پیشنهاد :بهتر است بحث را به شکل منظومه ای یا تقسیم ثنایی و.. به شکل منظم مطرح کرد. انسداد و انفتاح را اهل سنت ابداع کردند؟ زمینه ابداع آن الزام تاریخی و کلامی بوده یا صرفا زمینه علمی داشته؟ اگر جواب مثبت است شیعه چه الزام مشابهی به طرح این بحث داشته؟ آیا مشهور یا اتفاق شیعه انفتاح است ؟ دو مکتب چه تبعاتی در علم اصول دارد و راس قائلین چه کسانی هستند؟ کتب اصولی شاخص این دو چیست؟ بحث انسداد- شیعه خصوصا- حل شده یا هنوز مفتوح است و قابل تحقیق؟ اهم ادله دو مکتب چیست؟ آیا هر دو مکتب از شاخه های اصولیون در مقابل اخباریون است یا انسداد نسبتی با اخباریگری دارد؟ @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📌پرسش : سلام علیکم پیشنهاد :بهتر است بحث را به شکل منظومه ای یا تقسیم ثنایی و.. به شکل منظم مطرح کر
📌پاسخ: سلام علیکم ۱_ انسداد و انفتاح گاهی در مورد اجتهاد است گاهی در مورد مناط . در بین اهل سنت وقتی گفته می شود انسداد منظور غالبا انسداد باب اجتهاد است یعنی همان چیزی که باعث شد که مذاهب جامعه سنی از چهار مذهب فعلی فراتر نروند. ۲_ انسداد در مناط که در بین پیروان شیعه بوجود آمد زمینه کلامی داشت . ۳_ می دانید که شرط تحقق اجماع حدسی وجود آن در بین متقدمین تا زمان شیخ طوسی است لذا اجماع حدسی امروزیان حجت نیست. با این بیان متقدمین قائل به انفتاح بودند جمیعا و همچنین محققین فقه و اصول شیعه نیز قائل به انفتاح بودند. نظریه انسداد پرورش یافته مقدس اردبیلی است. ۴_ متأخرین مکتب حله با تدقیقات غیر فنی باعث ایجاد نظریه انسداد شدند. که دیگر مدارس شیعی علیه آنان دست به تألیف زدند . نتیجه مکتب حله فربه شدن علم اصول و جدا شدن آن از علم فقه است بصورتی که دیگر این علم اصول از دل فقه بوجود نمی آمد بلکه از دل علم کلام ودر امروزی ها از دل سیره عقلا ئیه بیرون می آید . در اندیشه انفتاح احکام بصورت جهان شمول از سوی نبی اکرم وضع شده و تماما اکمال دین صورت گرفته است و فقیه انفتاحی قانون را بر مصادیق مورد سوال تطبیق می‌کند . برای این کار او بتعداد کمی از تئوری های عدمی لفظی نیاز مند است همانند : اصالة عدم المجاز (اصالةالحقیقة) اصالة عدم الاشتراک اصالة عدم القرینة اصالة عدم التخصیص اصالة عدم التقیید و از تئوری های عدمی عقلی: اصالة البرائة الاصلیة [عدم الدلیل دلیل العدم] اصالة البرائة المستمرة [عدم البیان] یک انفتاحی برای استفاده از قوانین حضرت رسول به همین تئوری ها نیاز مند است و به فروعات آنان . همانند آنکه در مدلول کلام که مباحثی چون مطلق مقید و عام و خاص بحث می شود از مفهوم موافق که تحت عنوان قیاس اولویت هم شناخته می شود فقیه انفتاحی از آن استفاده می کند . برخی از اصل استصحاب هم نام برده اند در زمینه تئوری های عدمی عقلی که بنظر با وجود برائة مستمره نیازی به ذکر آن نیست . انسدادی بیشتر مباحث اصول عملیه و سیره عقلائیه بکارش می آید . در واقع انسدادی از مناط و اسباب حکم شرعی نمی تواند بحث کند لذا سراغ مناط عقلایی در سیره مردم می رود !!! ۵_ کتب اصول فقه فقهاء شیعه را در پایین می فرستم. ۶_ بحث انسداد از نظر اتباع مرحوم کمپانی که حوزه را قبضه کردند حل شد . چون آنان قائل به انفتاح ادعائی شدند و گفتند باب علم به اسباب احکام از روایات منسد است لکن سیره عقلائیه می تواند سبب و علة احکام را استخراج کند پس از این جهت باب علم باز است! درصورتی که این صحبت از نظر فقهای انفتاحی حقیقی عین انسداد است . البته آنچه در علم اصول بحث می شود انفتاح در مدرک است و این دعوا در مدرک بوده والا پیروان مرحوم کمپانی انسداد کبیر در مناط اند زیرا نمی توانند اسباب و مناطات را از روایات مختلف در یک موضوع را در بیاورند و آزمایش (حدس) کنند . ۶_ انسدادیان موضع بحث را متوجه نشده اند و خیال کردند با قائل شدن به انسداد کبیر در مدرک می توان قائل به انسداد کبیر در مناط شد! حاشا و کلا چون مرحوم علامه بحر العلوم قائل به انسداد کبیر در مدرک است ولی با این حال مناطات این ظنون را جمع می کند و قائل به انفتاح باب علم می شود . منظور انفتاحیان از انفتاح باب علم ، علم به مناط است نه مدرک. ۷_اخباری گری قرائتی است از اصول انسدادیان، ملا امین تک تک مبانی صاحب معالم را پذیرفته فقط آن مبانی را به شیوه ای دیگر تقریر کرده. او شاگرد خوانساری است!!!. 🔴توصیه ای عام : بیشتر باید به فقه جواهری پرداخت و فقه های مضاف همان دنباله سیره عقلائیه و انسداد هست. فقیه در دایره اندیشه انفتاحیان همان محدث است که قانون اسلام را دائما در طول زمان تحدیث به خبر حدسی می کند [محدثین همیشه همین گونه بوده اند حتی راوی مشافهه حضرت رسول خبر را حدسا روایت میکرد نه لفظاً!!!] او مناط و سبب حکم را در فقه جواهری میخواند و در نظام علوم قضایی با موضوعات روز تطبیق می کند . مطالعه موضوعات روز در حیطه علم فقه نیست بلکه در حیطه علوم قضایی است . فقه مضافی ها نمی توانند بین حیطه افتاء و قضاء تفکیک کنند فضلا از اینکه بفهمند حیطه سومی هم هست تحت عنوان سیاسات! @osol_fegh .
قالَ الامام الجواد علیه السلام : لَوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ . 📚كشف الغمّه، ج ۲ ، ص ۳۴۹ . @osol_fegh .
📍دانش غریب الحدیث بمنزله ترمینولوژی حدیث. دانش غریب الحدیث از اخبار غریبی بحث می کند که معنای لفظ خبر بمنزله خطاب قانونی مشخص نیست. این دانش را می توان همانند ترمینولوژی قانون درنظر گرفت که البته به شرح الفاظ متن حدیث بمنزله متن قانونی می پردازد نه پرداخت به اصطلاحات علم فقه و اصول که در آن زمینه نیز کتب مصطلحه نوشته شده است. @osol_fegh .
📍احادیث جعلی. اسلامی که پیامبر آورده بود ، زیر آوار احادیث جعلی و دروغین دفن شده است ، و ما برای شناخت اسلام نیز یک نوع باستان شناسی لازم داریم. ✍علامه عسگری . 📚کتاب نقش ائمه در احیای دین، ج ۲،ص۱۲۶ . @osol_fegh .
📍اعتراض به شیوه کانال. از گوشه کنار خبر می آورند که اساتید عظام در دروس خارج می فرمایند طلبه باید فقط درس بخواند یعنی اگر می خواهد هشتاد سال عمر کند شصت سالش را درس بخواند. أقول : از شصت تا هشتاد هم که باید برود دنبال دوا و دکتر . از قدیم اینگونه بوده و اصل علمی آن بنابر امور اعتباری و هوش هیجانی این هست که این علوم قانونی را و علوم عملی را جز با همنشینی با عرف و در بستر کار اجرایی اجتماعی نمی توان فهمید و فهماند و اجرا کرد. اگر طلبه مشغول به تبین فقه و قانون در جامعه نباشد بهیچ عنوان توان درک مقولات اجتماعی را ندارد فضلا از اینکه با هیجانات زبانی و اجتماعی زمان صدور قانون از زبان قانونگذار صلی الله علیه وآله وسلم ، آشنا شود . @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍 خلاصة الإجتهاد ۲. وقت و زمان مناط (سبب)یا مذکور است یا ملحوظ . مذکور آنجا که اعرابی می گوید : واق
📍تحقیق المناط . مجلس شورای اسلامی عمد محل در حیطه علوم قضایی [شاخه وکالت] است که به تحقیق حول مناطات و اسباب موضوعات روز می پردازد. وکلای ملت در این مجلس مناطات موضوعات روز و وقت اسباب روز را تحقیق می کنند . مجلس عام وکلای شرعی [شورای نگهبان] موظف است محدوده زمان مناطات احکام را بنسبت تغییر شرایط موضوعات روز تطبیق کند . همانند رأی زنان یا شهادت آنان که بنسبت مناط موجود در زمان حضرت رسول بعنوان شارع منوط به زمان قبیلگی بوده و ما طایفه روایات دیگری داریم که به خرد زنان نیز اشاره کردند و در زمان ما نیز زنان عمدتا درگیر مفاهیم اجتماعی هستند و از خرد اجتماع بهره می برند، پس وقت مناط نقص عقل زنان با تحقیقی که مجلس از روزگار ما ارائه کرده گذشته و وقت مناط برابری خرد آنان با مردان روی کار آمده که این وقت ثانی را باید شورای نگهبان احراز کند که عمد دلیل احراز شورا شهادت وکلای ملت است . @osol_fegh .
📍 أمیر الحاج . از دیگر شئون وکالت از ناحیه ولی فقیه، وکالت در امور حج است که در فقه شیعه تحت عنوان أمیر الحاج بحث می شود. أمیر الحاج عنوانی است در بحث حج که پیرامون وکالت از طرف امام معصوم، شخصی در امور حاجیان منصوب می شود، این عنوان وکالتی در زمان نبود امام معصوم توسط وکالت از سرپرست قانون تا ظهور امام معصوم یعنی ولی فقیه به کار خود می پردازد. 🌅 تصویر حجة الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، أمیر الحاج جمهوری اسلامی. @osol_fegh .
هدایت شده از اجتهاد
کانال#مسیر_فقاهت.pdf
49.01M
🏷دریافت تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📗بحوث فقهی فی صلاة الجماعة 🔺این تقریرات می‌تواند منبع قابل ملاحظه‌ای برای محققین جهت استخراج مبانی فقهی_اصولی و همچنین مبانی رجالی و فقه الحدیثی معظم‌له و شناخت منهج استنباطی ایشان باشد. 🔺این فایل ۸۹۶ صفحه‌ای حاوی ۶۱ تقریر از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۲ لغایت تاریخ ۱۳۹۸/۱۳/۴ می‌باشد که در یک فایل مستقل تجمیع شده است. منبع: مسیر فقاهت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الوافي 🇵🇸
📌پاسخ: سلام علیکم ۱_ انسداد و انفتاح گاهی در مورد اجتهاد است گاهی در مورد مناط . در بین اهل سنت
📍حیطهٔ قضاوت. چنانچه بیان شد تطبیق ماده افتائی با موضوعات روز را قضا گویند . [المحصول أعرجي باب الافتاء] . یعنی مطالعه موضوعات روز در حیطه علوم قضایی است ؛ اعم از جرم شناسی، نظارت و بازرسی، صنعت، رسانه، هسته ای، دریایی، تجارت، حق و ملک بشر و آزاده‌ای آن را می توان نام برد. @osol_fegh .
📍اجلاس مذاهب فقهي فقهاء/مذاهب اربعه فقهاء . از جمله بهترین گام هایی که می توانند فقهاء عظام [انفتاحیان] برای حفظ قانون اسلام بردارند، ایجاد مجلس مذاهب فقهي فقهاء است. می دانیم که قبل از روی کار آمدن دولت صفویه در ایران در اصفهان نیشابور و تون مذاهب فقهی فقهاء کنار هم در حال تبادل اطلاعات در زمینه قانون اسلام بودند، تا اینکه مذاهب متکلمین چون نانشان از اختلافات چرب می شد بر اختلافات کلامی و تفرقه تاکید کردند. این اجلاس می تواند از سه مذهب فقهي فقهاء که امروز نیز در جهان اسلام زنده اند تشکیل شود؛ مذهب فقهي جعفري [انفتاحیان از شیعیان اثنی عشري]، مذهب فقهي حنفي، مذهب فقهي زیدي [که متشکل است از فقه منذري، فقه جعفري، و مقداری از فقه حنفي] . در این مجلس می توانند علمای آن بحث کنند که أباضیهٔ را به این مجلس دعوت کنند یا نه و آنان را جزو خوارج بدانند، که با قبول أباضیة می شوند چهار مذهب. که می توان آنان را مذاهب اربعه فقهاء نامید. @osol_fegh .
📍طواف نساء یا طواف وداع. روایتی از امام باقر علیه السلام آمده که ایشان از جابر حدیث کردند که پیامبر طواف وداع انجام دادند. این حدیث را حضرت آیت الله العظمی بروجردی به ملک سعود تقدیم کردند . ملک سعود آن را به عالمان سلفی مکه تحویل داد و آنان قبول کردند. لذا هیچ یک از احناف و کسانی که به این حدیث عمل می کنند مشکلات عدم عمل طواف نساء را من جمله حرمت زنانشان و زنازادگی فرزندانشان را ندارند . @osol_fegh .
43.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍نامزد اصلح. حضرت آیت الله خامنه ای در این کلیپ به تبین ملاک های یک سیاست مدار تراز نظام سیاسی ولایت مطلقه فقیه می پردازند . معظم له نسبت به انتخاب ریاست جمهوری چند وظیفه دارند: ۱- تنفیذ حکم ریاست جمهوری. ۲- نظارت شورای نگهبان از جانب ایشان بر نامزدها و منتخب ملت تا تنفیذ. ۳- تبین ملاک های اصلح. ۴- تبین سیاست مشارکت حداکثری. سرپرست قانون حضرت آیت الله خامنه ای چهار مورد را در این کلیپ برای سیاست مدار تراز بر می‌شمارند. @osol_fegh .
📍نظر مشورتي نهايي درباره سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش مشاركت اجتماعي۱۳۷۹/۱۲/۱۵     شماره: ۱۱۰۸/م تاريخ: ۱۳۷۹/۱۲/۱۵  مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‎اي دامت بركات وجوده الشريف با سلام و تحيات؛ بر اساس بند «۱» اصل ۱۱۰ قانون اساسي و در اجراي اوامر مورخ ۱۵/۱/۱۳۷۷ حضرتعالي، سياست‎ هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش مشاركت اجتماعي، به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده است كه مطابق بند«۳» ماده ۳۰ آيين نامه داخلي، نظر مشورتي نهايي مجمع براي استحضار و تصميم جنابعالي تقديم مي گردد.     اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام . «مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام» نظر مشورتي نهايي درباره سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش مشاركت اجتماعي    ۱- مشاركت اجتماعي در نظام جمهوري اسلامي ايران ركني اساسي است براي اداره امور كشور و مبتني است بر بينش اسلامي و ويژگيهاي خاص جامعه ايراني با هدف تداوم انقلاب اسلامي و توسعه همه جانبه، تعالي و شكوفايي استعدادهاي انساني و تقويت پويايي و نشاط اجتماعي، ارتقاء اعتماد عمومي و مقبوليت نظام سياسي و استقرار نظم و آرامش، امنيت و انسجام اجتماعي.   ۲- توسعه الگوهاي عملي مشاركت اجتماعي و نهادينه كردن آن در همه عرصه ها و تقويت حوزه عمومي و آزاديهاي سياسي و اجتماعي از طريق گسترش احزاب، شوراها، نهادها و تشكلهاي سياسي و اجتماعي و استفاده از مؤسسات و روشهاي مردمي در ساماندهي امور اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي بر مبناي موازين اسلامي و قانون اساسي.   ۳- كاهش تصدي اجرائي دولت همراه با تقويت حاكميت به منظور توسعه مشاركت مردم در چارچوب قانون اساسي.   ۴- توسعه نظارت اجتماعي از طريق احياء، تقويت و تعميم اصل اسلامي امر به معروف و نهي ازمنكر و ايجاد و تقويت نهادهاي نظارتي حكومتي و مردمي با تضمين قانوني و قضايي لازم و بهره گيري از رسانه ها.   ۵- تبيين و اشاعه فرهنگ مشاركت و افزايش آگاهي هاي لازم با بهره گيري از رسانه هاي جمعي و مراكز ديني، آموزشي، فرهنگي و هنري.   ۶- تقويت ساز و كارهاي مشاركت همگاني بخصوص شيوه هاي سنتي و ديني از قبيل فعاليتهاي مساجد، اماكن ديني، هيئات مذهبي، نماز جمعه، تظاهرات و راهپيمايي هاي عمومي مردمي، وقف، انفاق، مؤسسات عام المنفعه و خيريه و بسيج مردمي در پيشبرد برنامه ها و حل مشكلات اجتماعي و معضلات ملي.   ۷- تضمين مشاركت اجتماعي زنان با صيانت از استحكام نهاد خانواده با رعايت موازين اسلامي.   ۸- اهتمام مشاركت اجتماعي جوانان و آموزش و ترويج فرهنگ و روحيه مسؤوليت پذيري در آنها.   ۹- تحكيم همبستگي ملي در فرآيند مشاركت اجتماعي با هدايت افكار عمومي و تقويت روحيه ملي بر محور عناصر مقاوم وجدت ملي بويژه اسلام و مذهب رسمي، ميهن دوستي و زبان فارسي، استقلال و تماميت ارضي، نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي، ولايت فقيه، سلطه ناپذيري و دشمن ستيزي.   ۱۰- حمايت از مشاركت ملي در امور فراملي و هدايت آن درجهت تقويت امت اسلامي و نقش آفريني آن در نظام بين المللي.   📌در اجراي اوامر مورخ ۱۳۷۷/۰۱/۱۵  مقام معظم رهبري و براساس بند يك اصل ۱۱۰ قانون اساسي، سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش مشاركت اجتماعي مشتمل بر ده بند به شرح فوق در جلسات (۲۳۱-۲۲۷) مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍نظر مشورتي نهايي درباره سياستهاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش مشاركت اجتماعي۱۳۷۹/۱۲/۱۵    
📍مجلس تقنین شورای مذاهب فقهی فقهاء. باسمه تعالی خدمت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم و سرپرست فقه محمدي. بعد از مشاهده تخلف دول اسلامی از انظار فقها و قانون دانان اسلام بویژه در قضیه فلسطین، ضرورت هرچه بیشتر تشکیل مجلس تقنین مذاهب فقهي رخ می نماید. از معظم له مطابق با بند ۱۰ سیاست های کلی مشارکت اجتماعی درخواست تشکیل مجلس قانون گذاری بین المذاهب را متشکل از مذهب حنفي جعفري اباضي و زیدي را دارم . سرباز کوچک شما محي الدین قم المقدسة. @osol_fegh .
عید غدیر خم را به محضر بی بی دو عالم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام تبریک عرض می‌کنم. @osol_fegh .
س : به چه کسی رای بدهیم ؟ ج : بنده به هیچ عنوان از کاندیدهای خاصی حمایت نمی کنم میزان من برای رای به کاندیدا : به کسی رای می دهم که سرش برای کار جهادی درد کند . @osol_fegh .
📍مراتب اجتهاد و فقاهت . مراتب اجتهاد با مراتب فقاهت متفاوت است ما به مراتب هر دو پرداختیم. مراتب اجتهاد عبارتند از : ۱_ تصحیح مدرک ؛ عبارت باشد از اعتبار سنجی متن قانون واصله از روات که این اعتبار سنجی در علوم الحدیث برسی می شود، با رجال اشخاص ناقل یا متن روایت شده تصحیح می شود با فقه الحدیث معنی روایت بصحت بما می رسد و با غریب الحدیث الفاظ غریب تحقیق می شود. ۲_تنقیح المناط : مسائل آن که مربوط به الفاظ اسباب متن حدیث است که مدت آن علل و اسباب تحقیق می شود تمام این قسم در علم اصول فقه تحقیق می شود. ۳_ تجمیع المناطات و نتیجه گیری: این مقطع بعهده علم فقه است، در این محل تمام تئوری های عدمی (اصول فقه) و وجودی (قواعد فقهي) با هم برسی می شوند . تمام این سه مرتبه اجتهاد مربوط به مرتبه اول فقاهت یعنی افتاء می باشند. مراحل و مراتب فقاهت : ۱_ مرحله اول افتاء : که حصولش با مراتب اجتهاد است . ۲_ مرحله دوم قضاء : که با علوم القضاء چون جرم شناسی برسی می شود. ۳_ مرحله سوم سیاست : این مرحله در آن کار نشده حتی موضوع آن به اجماعی نرسیده که دقیقا امر سیاسی چیست . مجملا به کیفیت و چگونگی بکار گیری و کاربست مرحله دوم گویند . @osol_fegh .
📍«حق و ملک در اندیشه فقهی امام خمینی(ره)» . 📌طی مقاله ای از سوی حجت الاسلام والمسلمین احمدی مورد بررسی قرار گرفت. @osol_fegh .
الوافي 🇵🇸
📍«حق و ملک در اندیشه فقهی امام خمینی(ره)» . 📌طی مقاله ای از سوی حجت الاسلام والمسلمین احمدی مورد بر
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی احمدی در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، به تبیین مقاله خود با موضوع «حق و ملک در اندیشه امام خمینی(ره)» پرداخت و گفت: فقها در مسئله «حق و تکلیف» و «حق و حکم» تفاوت گذاشته و به عنوان مثال می گویند در یک معامله که حق الخیار برای یکدیگر قرار می دهند، حق قابل اسقاط است؛ اما در ناحیه حکم این چنین نبوده و آن را قابل اسقاط نمی دانند. وی ابراز داشت: به طور کلی باید گفت که فقها قائلند که هرچیزی که قابل اسقاط باشد، حق است و اگر قابل اسقاط نباشد، حکم می باشد. این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: امام (ره) در مسئله کتاب البیع به این موضوع می پردازند؛ چراکه شیخ در کتاب بیع خود اشاره دارند که شرط معوض این است که عین باشد و نمی تواند منفعت یا حق باشد؛ اما عوض می تواند منفعت، عین یا حق باشد. حجت الاسلام والمسلمین احمدی تصریح کرد: یکی از شاهکارهای علمی امام (ره) این است که می فرمایند: معوض هم می تواند همانند عوض، «عین»، «حق» و «منفعت» باشد و برای اثبات آن به موضوع حق سرقفلی اشاره می کنند و فرمودند که می توان این حق را معامله کرد و آن را فروخت. وی با اشاره به حقیقت حق و آثار و احکام آن از منظر امام خمینی(ره)، بیان داشت: امام (ره) در مباحث خود اشاره دارند که شبهه نیست که حق، ماهیتی است اعتباری؛ منتهی گاهی شارع اعتبار کرده و گاهی عقلا اعتبار می کنند؛ پس حق امری اعتباری و قانون گذار در مواردی آن را جعل می کند. این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: نکته دیگری که امام درباره حق می فرمایند این است که حق در همه موارد و مصادیق، یک معنا بیشتر نداشته و همان اعتبار خاص است که قانون گذار جعل کرده و چندین معنا برای آن وجود ندارد. حجت الاسلام والمسلمین احمدی ادامه داد: امام اشاره دارند که حق، مشترک معنوی است همانند وجود؛ اما مصادیق آن متفاوت است. وی در پاسخ به این سوال که آیا حق با ملک و سلطنت مترادف است یا تفاوت دارد؟ ابراز داشت: امام (ره) اصرار دارند که حق غیر از ملک و سلطنت است و در عرض آن قرار دارد. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نظرات فقها درباره حق، خاطرنشان ساخت: «حق نوعی سلطنت است»، «حق مرتبه ضعیفی از ملک است»، «حق قابل اسقاط و سقوط است»، «حق و ملک یکی است»، «حق در هر مورد یک معنای خاص دارد» و ... از جمله نظرات فقها درباره حق می باشد. حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به نظریه امام درباره ملک و سلطنت، تصریح کرد: عقلا اجازه می دهند که انسان می تواند وصیت کند که خون و اعضای بدن خود را بعد از مرگ بفروشد که این اجازه وصیت به دلیل سلطه شخص بر خود است؛ نه به خاطر ملکیت. وی ادامه داد: برخی ممکن است اشکال کنند که انسان باید مالک باشد تا اجازه بر فروش داشته باشد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پاسخ می دهند: قوام ملک به این نیست که مبیع، ملک بایع باشد؛ بلکه قوام آن به این است که سلطه بر تملیک داشته باشد. این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام (ره) در نظریات خود نتیجه می گیرند که حق نه ملک است؛ نه سلطنت؛ بلکه حق امری اعتباری در قبال ملک و سلطنت است که شاهد آن موارد تفریق میان سلطنت و حق می باشد. حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهار داشت: امام فرموده اند که از همین مقوله است که خداوند متعال حق دارد انسان گناه کار را عقاب و انسان مطیع را ثواب دهد. وی ابراز داشت: از دیگر نکات مد نظر امام راحل(ره) درباره حق این است که ایشان برخی از حقوقی را که دیگر فقها حق می دانند، حق ندانسته؛ همانند حق الولایه و حق الوصایه و بیان می فرمایند که این موارد از امور اعتباری و وضعی بوده و حق نمی باشند؛ یا همانند حق استمتاع زوج از زوجه که حق نیست؛ بلکه امری اعتباری است که شارع جعل کرده و زوجه باید تمکین کند. این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: امام (ره) در پاسخ به این سوال که آیا مقتضای حق ذاتا این است که قابل اسقاط باشد یا اسقاط از اثرات آن است؟ می فرمایند: اثر حق آن است که قابل اسقاط باشد؛ نه اینکه اسقاط ذاتا در آن وجود دارد. 🌐https://hawzahnews.com/x5fBM @osol_fegh .