eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
528 عکس
868 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
توسل‌به‌امام‌زمان‌علیه‌السلام.mp3
7.29M
•┄❁🥀❁┄•﷽•┄❁🥀❁┄• ◽️اول منبر 📝موضوع: توسل به امام زمان علیه‌السلام 👤استادادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۱ 📍مکان: گلستان @ostad_adabi •┄❁🥀❁┄•••┄❁🥀❁┄•
تفسیرسوره مبارکه زمر .mp3
16.33M
•┄❁🥀❁┄•﷽•┄❁🥀❁┄• ⭕️سخنرانی 📖تفسیر سوره مبارکه زمر 👤استادادبی 📌جلسه ۲۶ 🗓 مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۱ 📍مکان: گلستان ♻️ تفسیر آیات ۵۴- ۵۵- ۵۶ وَ أَنِيبُوا إِلىٰ رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ اَلْعَذٰابُ ثُمَّ لاٰ تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾ وَ اِتَّبِعُوا أَحْسَنَ مٰا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ اَلْعَذٰابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لاٰ تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾ أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يٰا حَسْرَتىٰ عَلىٰ مٰا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اَللّٰهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ اَلسّٰاخِرِينَ ﴿۵۶﴾ @ostad_adabi •┄❁🥀❁┄•••┄❁🥀❁┄•
روضه[حضرت‌علی‌علیه‌السلام] .mp3
3.96M
•┄❁🥀❁┄•﷽•┄❁🥀❁┄• ◽️پایان منبر 📝موضوع: روضه [حضرت علی علیه‌السلام] 👤استادادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۰ 📍مکان: گلستان @ostad_adabi •┄❁🥀❁┄•••┄❁🥀❁┄•
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 ارتباط بین آیه ۴۷و۴۸ ✧معانی واژه
۞۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️ارتباط آیه ۴۷و ۴۸: ☜در آیه ۴۷ خداوند خطاب به بنی‌اسرائیل می‌فرماید: نعمت‌های مرا به یاد بیاورید و بدانید در عصر خودتان به شما فضل‌هایی دارم؛یعنی قدر نعمت‌های مرا بدانید و حرف مرا گوش کنید و فکر نکنید که از همهٔ امکانات و بهره‌مندی‌ها برخوردار هستید به همین دلیل بلافاصله در آیهٔ بعدی ۴۸می فرماید:«وَ اِتَّقُوا الله»پرهیز کنید و حواسمان باشد که قیامتی هست. 💠وَ اِتَّقُوا يَوْماً؛ (پرهیز کنید از روزی که:) ❓منظور از آن روز چیست؟ ←مفسرین در مورد «یوماً» اختلاف نظر دارند؛ گروهی از مفسرین می‌گویند منظور از آن روز، روز موت و لحظهٔ جان دادن است. و گروه دیگری می‌گویند منظور لحظه‌ایی است که انسان وارد قیامت می‌شود. ✴️معانی واژه‌ها: 🔸یوم: به صورت کلی به معنای دوره و بخشی از زمان است. 🔸تَجْزِي:از«جزی» می‌آید. ⇐جزی: هوالمکافات؛تلاقی کردن. 🔸شفع: ⇐الحاق شیءٍ بالشیء:ضمیمه شدن چیزی به چیزی.(شفع در مقابل وِتر است). 🔸اخذ: برای روشن شدن معنای دقیق آن لازم است واژه‌های تناول، اخذ،اتّخاذ، تمسّک و اعتصام که به همدیگر ربط دارند را با هم مقایسه کرد. ●تناول: به دست آوردن یک چیزی و گرفتن آن در مرحلهٔ اوّل که سختی، شدت و دقت لازم ندارد. مانندخوردن غذا. ●گرفتن زمانیکه با دقت بیشتری انجام شود ☜اخذ ●گرفتن همراه با فشار و سختی بیشتری باشد☜اتّخاذ ●اگر خیلی خیلی محکم گرفت ☜تمسّک ●اگر چنان همدیگر را گرفتند که قابل جدا شدن نباشد مثل ماشینی که ماشین دیگر را بُکسل می‌کند ☜اعتصام. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
توسل‌به‌امام‌زمان‌علیه‌السلام .mp3
2.91M
--❅ೋ❅﷽❅ೋ❅-- ‎‌‌‌ ◽️اول منبر 📝موضوع: توسل به امام زمان علیه‌السلام 👤استادادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۲ 📍مکان:گلستان(مصلی صاحب‌الزمان‌عج) @ostad_adabi --❅ೋ❅❅ೋ❅-- ‎‌‌‌
ویژگی‌های‌خاص‌شب‌قدر.mp3
14.25M
--❅ೋ❅﷽❅ೋ❅-- ‎‌‌‌ ⭕️سخنرانی 👤استادادبی 📝موضوع: ✦خصوصیات ماه مبارک رمضان، ✦ویژگی‌های خاص شب قدر 🗓 مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۲ 📍مکان: گلستان [مصلی صاحب الزمان] @ostad_adabi --❅ೋ❅❅ೋ❅-- ‎‌‌‌
توسل‌به‌امام‌زمان‌علیه‌السلام .mp3
6.19M
•┄❁🥀❁┄•﷽•┄❁🥀❁┄• ▪️اول منبر 📝موضوع: توسل به امام زمان علیه‌السلام 👤استادادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۲ 📍مکان: گلستان @ostad_adabi •┄❁🥀❁┄•••┄❁🥀❁┄•
تفسیرسوره‌مبارکه زمر .mp3
15.51M
•┄❁🥀❁┄•﷽•┄❁🥀❁┄• ⭕️سخنرانی 📖تفسیر سوره مبارکه زمر 👤استادادبی 📌جلسه ۲۷ 🗓 مورخ: ۱۴٠۲/۱/۲۲ 📍مکان: گلستان ♻️ تفسیر آیات ۵۷ الی ۶۲ أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اَللّٰهَ هَدٰانِي لَكُنْتُ مِنَ اَلْمُتَّقِينَ ﴿۵۷﴾ أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى اَلْعَذٰابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ اَلْمُحْسِنِينَ ﴿۵۸﴾ بَلىٰ قَدْ جٰاءَتْكَ آيٰاتِي فَكَذَّبْتَ بِهٰا وَ اِسْتَكْبَرْتَ وَ كُنْتَ مِنَ اَلْكٰافِرِينَ ﴿۵۹﴾ وَ يَوْمَ اَلْقِيٰامَةِ تَرَى اَلَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اَللّٰهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرِينَ ﴿۶۰﴾ وَ يُنَجِّي اَللّٰهُ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا بِمَفٰازَتِهِمْ لاٰ يَمَسُّهُمُ اَلسُّوءُ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۶۱﴾ اَللّٰهُ خٰالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ﴿۶۲﴾ @ostad_adabi •┄❁🥀❁┄•••┄❁🥀❁┄•
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 معنای عدل در لغت ✧شأن نزول آیه ۴
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ 💠 عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ✴️معانی واژه‌ها: 🔸عدل در لغت دو معنا دارد: ①- عَدْلْ: پرهیز از افراط و تفریط ②- عِدْلْ: معادل چیزی قرار گرفتن 🔸نصر:الاعانه فی قبال مخالفٍ؛ کمک به فردی که آن فرد در مقابل مخالفش قرار گرفته باشد. حضرت سیدالشهدا از واژهٔ«نصر»در بیان معروف‌شان استفاده کردند:«هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» چون در مقابل لشگر مخالف قرار گرفته بودند. 💠عبارت«وَ اِتَّقُوا يَوْماً» در سه جای قرآن تکرار شده است: ❶-وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ﴿بقره/۴۸﴾ ❷- وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ تَنْفَعُهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ﴿بقره/۱۲۳﴾ ❸- وَ اِتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اَللّٰهِ ثُمَّ تُوَفّٰى كُلُّ نَفْسٍ مٰا كَسَبَتْ وَ هُمْ لاٰ يُظْلَمُونَ﴿بقره/۲۸۱﴾ ♻️محتوای این سه آیه تقریباً یک مطلب مشترک را بیان می‌کنند؛به قیامت توجه کنید. ❇️شأن نزول آیهٔ ۴۸: بنی‌اسرائیل می‌پنداشتند چون فرزندان حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب و... هستند از شفاعت آنها برخوردارند. خداوند خطاب به آنها می‌فرماید: بپرهیزید از آن روزی که در آن روز شفاعت و ناصری به دادتان نمی‌رسد و عِدل و فدیه نمی‌پذیرند. قیامت را دریابید. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا در "لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً" سه تا نکره پشت سر هم آمده؟ ✧معنای شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 چرا در "لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَف
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ 💠لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً ⇐کسی جای دیگری را نمی‌گیرد. ☜در این جمله سه تا نکره پشت سر هم آمده است. نکره در سیاق نفی به معنای تعمیم است؛ یعنی روی کرهٔ زمین پیدا نخواهید کرد کسی جای کس دیگری بنشیند. هرکس بار خودش را باید بکشد «وَ لاٰ تَزِرُ وٰازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرىٰ» ﴿انعام/۱۶۴﴾ ↫چون «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونٰا فُرٰادىٰ كَمٰا خَلَقْنٰاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ» ﴿انعام/۹۴﴾ وقتی به دنیا آمدید تنها بودید، وقت جان دادن نیز تنها هستید. ✦اگر بخواهید تنهایی‌تان را با کس دیگری حل کنید آن فرد سه کار باید برای شما انجام دهد. ⓵- حفظی: شما را از سکرات مرگ، فشار قبر و عذاب قیامت حفظ کند. ⓶- دفعی: مانع فشار قبر و عذاب قیامت شود. ⓷- رفعی: دارویی به شما بدهد که درد حاصل از فشار قبر، سکرات مرگ و عذاب قیامت را درمان کند. 💠 لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ ⇐خدای متعال از کسی شفاعت قبول نمی‌کند. ❇️معنای شفاعت: ●از جهت لغوی: یعنی دو چیز کنار هم قرار بگیرند. ●از جهت اصطلاحی: دو چیزی که کنار هم قرار می‌گیرند؛ آنکه مرتبهٔ بالاتر دارد، دستِ آن که مرتبهٔ پایین‌تر دارد را بگیرد و بالا بیاورد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 دیدگاه‌های مختلف پیرامون شفاعت ✧
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اِتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️دیدگاه‌های پیرامون شفاعت: ⓵- دیدگاه‌افراطی: مسیحی‌ها راجع به شفاعت افراطی هستند؛ معتغدند که خداوند جان حضرت مسیح را گرفت تا فدیه باشد برای تمام گناهان اولین و آخرین مسیحیت. ⓶- دیدگاه تفریطی: یهودی‌ها و طرفداران ابن تیمیه از این قِسم هستند. آنها معتقدند شفاعت ظلم است، مقبول نیست، تجّری درست می‌کند و... ⓷- دیدگاه متعادل: •↲الف: عدم دلیل عقلی بر منع شفاعت: از دید عقلی شفاعت قابل اثبات نیست امّا برای عدم وقوع آن دلیل عقلی نداریم. ←هر چیزی که بر منعش دلیل نداشته باشیم احتمال وقوع آن هست. چون مانع مفقود و مقتضی فراهم است، پس شفاعت امری قطعی و شدنی می‌شود و وقوعش نیز عقلی می‌باشد. •↲ ب: روایات: ←پشتوانهٔ محکم روایتی در باب شفاعت در کتب اهل سنت و شیعه مشاهده می‌شود. بعضی از اهل سنت شفاعت را قبول ندارند امّا روی قفل در مسجدالنبی روایتی نوشته شده است که تمام علمای اهل سنت آن را می‌بینند. «هُوَ الْحَبيبُ الَّذى یُرْجَي شَفاعَتُه» این مسجد آن پیامبری است که امید شفاعت به او هست. و یا در کنار محراب امام جماعت مدینه که کنار بقیع می‌ایستد نماز جمعه را به پا کند این روایت نوشته شده است: «ادَّخرتُ شفاعتي لأهلِ الكبائرِ من أمتي» پیامبر اکرم می‌فرماید: من شفاعتم را برای کسانی که اهل گناهان کبیره هستند ذخیره کردم.» @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۴۸_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 فهم کلی و مجموعی قرآن ✧دیدگاه قرآ
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✳️فهم کلی و مجموعی قرآن: ←قرآن کتاب معمولی نیست که در مورد یک آیه از آن به صورت مستقل نظر داد. برای بررسی هر موضوعی در قرآن باید به صدر و ذیل موضوع توجه کرد؛ باید کل آیات را فی‌الجمله دید و مجموعی بحث و بررسی کرد که تحلیل جامعی از آن استنتاج شود. ↫مثلاً در مورد "غیب" در سوره انعام/۵۹/ می‌فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ اَلْغَيْبِ لاٰ يَعْلَمُهٰا إِلاّٰ هُوَ» غیب منحصر به خدای متعال است و هیچ کس حق تصرف در آن ندارد. و در سوره جن می‌فرماید: عٰالِمُ اَلْغَيْبِ فَلاٰ يُظْهِرُ عَلىٰ غَيْبِهِ أَحَداً ﴿۲۶﴾ إِلاّٰ مَنِ اِرْتَضىٰ مِنْ رَسُولٍ ... ﴿۲۷﴾ ⇠خداوند به کسی که از او راضی باشد علم غیب می‌دهد. ✓در طول تاریخ افراد غیر معصوم و غیر نبی وجود داشته‌اند که علم غیب می‌دانستند. پس هم دلیل خارجی و هم دلیل نقلی بر علم غیب داشتن بعضی انسان‌ها وجود دارد. ❇️دیدگاه قرآن راجع به شفاعت: آیات قرآن در این زمینه به پنج دسته تقسیم می‌شوند: ■دسته اوّل: نفی شفاعت می‌کنند:... يَأْتِيَ يَوْمٌ لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ /بقره/۲۵۴/ ■دسته دوّم‌ می‌گویند: شفاعت وجود دارد امّا تاثیر ندارد: فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ/مدثر/۴۸/ ■دسته سوّم می‌گویند: شفاعت به افراد مجرم نمی‌رسد. ■دسته چهارم می‌گویند: شفاعت منحصر به خدای متعال است و کس دیگری حق شفاعت ندارد. ■دسته پنجم می‌گویند: خداوند برای شفاعت شرط قرار داده است یعنی شفاعت مشروطه داریم، شرط محقق شود شفاعت انجام می‌شود. ✅با چینش آیات کنار هم درمی‌یابیم که شفاعت مشروعیت و مقبولیّت دارد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند.(اشکال اول) ✧معنای عدل 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال دوم) ✧معنای وعده و وعید خداوند متعال 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال اوّل: ❓اگر رفع عقاب از مجرم عدالت است، چرا شافع به این عدالت عمل می‌کند امّا خداوند عمل نمی‌کند؟؟!! رفع عقاب یا بالا آوردن این فرد شفاعت شونده، یا عدل است یا ظلم. اگر عدل است چرا شافع می‌خواهد این عدل صورت بگیرد و خالق نمی‌خواهد؟ اگر ظلم است چرا وقتی شافع این ظلم را انجام می‌دهد خالق از این ظلم حمایت می‌کند؟ ▼پاسخ: ←اصلاً عدل در مقابل ظلم نیست؛ عدل در مقابل احسان و فضل است. لذا در قنوت نماز می‌گوییم: «الهی عامِلنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» خدایا با فضل و احسانت با ما رفتار کن نه با عدلت. ✅اگر خداوند با عدلش رفتار کند هیچ انسانی روی کرهٔ زمین باقی نمی‌ماند. چون با دیدن گناهِ بندگانش آنها را عقاب می‌کرد. عدل چیست؟ ↫یعنی هر کس هر کاری انجام دهد به جزا و کیفرش برسد. پس عدالت در مقابل ظلم نیست که اگر عدالت انجام نشود، ظلم شده باشد. ✓شفاعت مرتبه‌ای بالاتر از عدالت است. خداوند می‌خواهد احسان و فضل کند؛ فردی که جُرمی مرتکب شده با وساطت شخص باوجاهتی رحمتش را نازل می‌کند و آن فرد عقاب نمی‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال دوّم: ❓در قرآن می‌خوانیم سنت الهی ثابت و غیر قابل تغییر می‌باشد. همچنین سنت الهی بر اینست کسی که زحمت کشیده، پاداش می‌بیند و کسی که زحمت نکشیده و کاری انجام نداده، نباید کس دیگری به داد او برسد. این خلاف سنت الهی است. ▼پاسخ: ⇠آیا ما به همهٔ جوانب سنت الهی واقف هستیم؟! می‌دانیم سنت الهی یعنی چه؟! آیا می‌خواهیم سنت الهی را با عقل خودمان بشناسیم؟! ✓معیار سنت، وحی است نه عقل. سنت باید از وحی پایه بگیرد، عقل نمی‌تواند برای سنت چارچوبه تعیین کند. خودِ عقل داخل در سنن الهی است؛ مخلوقِ خداوند است. مخلوق نمی‌تواند بر فرآیند نظام خلقت که خداوند خلق کرده اِشراف داشته باشد و تعیین موضوع و حکم کند. پس عقل نمی‌تواند بگوید فلان‌جا سنت اجرا شد یا نشد. ↫ضمن اینکه خدای متعال هم صفت جمال دارد و هم صفت جلال و هر دوی آنها ظهور پیدا می‌کند. ❇️نکته در مورد شفاعت: ●خداوند هم وعده داده است و هم وعید. ○وعده داده است به کار خوب پاداش دهد. ○وعید کرده است کسی که کوتاهی می‌کند او را جهنم ببرد. 🍁خداوند به وعده‌اش قطعاً عمل می‌کند امّا در مورد وعید ممکن است به آن عمل نکند و این عین حکمت و لطف اوست؛ سنت الهی به هم نخورده و این خودش سنت الهی است. ✅تقدم رحمت الهی بر غضبش سنت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال سوم) ✧علم ذاتی خداوند ✧علم فعلی خداوند 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال سوم: ← با شفاعت علم و ارادهٔ خداوند عوض می‌شود. ❓می‌گویند علم خدا بر اینست که شخصی در جایی گناهی مرتکب خواهد شد و ارادهٔ خداوند بر اینست که او را در نتیجهٔ عملش به جهنم ببرد. شفاعت باعث می‌شود آن علمی که خداوند از ابتدا داشت زیر سوال برود و اراده‌ای که خداوند برای عقاب او داشت نیز تغییر کند، در حالیکه علم و ارادهٔ خداوند نباید تغییر کند، علم و اراده الهی ذاتی است و امر ذاتی نباید از ذات تفکیک شود. 🔰پاسخ: ■علم خداوند بر دو قِسم ذاتی و فعلی است. ①- علم ذاتی خداوند: علمی که با ذات یکی است، از ذات جدا نمی‌شود، قابل تغییر نیست و جزء سنت‌های ثابت است. ↫خداوند ابتدا و انتهای نظام خلقت را کامل می‌داند؛ مثلاً می‌داند چند نفر بهشت و چند نفر جهنم می‌روند. ②- علم فعلی خداوند: علمی است که ما در ظهور خارجی آن نقش داریم؛ بستگی به فعل مکلّف دارد. مثال: "لِيَعْلَمَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا؛/آل‌عمران/۱۴۰/یعنی خودش را ظهور بدهد که من مومن هستم. 🌀ارادهٔ خداوند گاهی قطعی و گاهی قابل تغییر است؛ یعنی گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است. ارادهٔ تشریعی خداوند بر اینست که تمام انسان‌ها بهشت بروند امّا تکویناً این اتفاق نمی‌افتد. ⇠مثال: پزشک برای مریضش نسخه می‌نویسد و بعد از مدتی نسخه او را تغییر می‌دهد، علم پزشک تغییر نکرده، حال مریض عوض شده است. ✓خدای متعال نیز به فراخور حال قابل، نسخه می‌دهد. تغییر در وضع قابل صورت می‌گیرد نه در علم و ارادهٔ فاعل. ✓قابل در جاهای مختلف موضع‌گیری، اندیشه و انگیزه‌اش متغیر است؛ خداوند نیز در مقابل این تغییرات به او جواب می‌دهد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞