eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
527 عکس
865 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰 بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال اوّل: ❓اگر رفع عقاب از مجرم عدالت است، چرا شافع به این عدالت عمل می‌کند امّا خداوند عمل نمی‌کند؟؟!! رفع عقاب یا بالا آوردن این فرد شفاعت شونده، یا عدل است یا ظلم. اگر عدل است چرا شافع می‌خواهد این عدل صورت بگیرد و خالق نمی‌خواهد؟ اگر ظلم است چرا وقتی شافع این ظلم را انجام می‌دهد خالق از این ظلم حمایت می‌کند؟ ▼پاسخ: ←اصلاً عدل در مقابل ظلم نیست؛ عدل در مقابل احسان و فضل است. لذا در قنوت نماز می‌گوییم: «الهی عامِلنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» خدایا با فضل و احسانت با ما رفتار کن نه با عدلت. ✅اگر خداوند با عدلش رفتار کند هیچ انسانی روی کرهٔ زمین باقی نمی‌ماند. چون با دیدن گناهِ بندگانش آنها را عقاب می‌کرد. عدل چیست؟ ↫یعنی هر کس هر کاری انجام دهد به جزا و کیفرش برسد. پس عدالت در مقابل ظلم نیست که اگر عدالت انجام نشود، ظلم شده باشد. ✓شفاعت مرتبه‌ای بالاتر از عدالت است. خداوند می‌خواهد احسان و فضل کند؛ فردی که جُرمی مرتکب شده با وساطت شخص باوجاهتی رحمتش را نازل می‌کند و آن فرد عقاب نمی‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال دوّم: ❓در قرآن می‌خوانیم سنت الهی ثابت و غیر قابل تغییر می‌باشد. همچنین سنت الهی بر اینست کسی که زحمت کشیده، پاداش می‌بیند و کسی که زحمت نکشیده و کاری انجام نداده، نباید کس دیگری به داد او برسد. این خلاف سنت الهی است. ▼پاسخ: ⇠آیا ما به همهٔ جوانب سنت الهی واقف هستیم؟! می‌دانیم سنت الهی یعنی چه؟! آیا می‌خواهیم سنت الهی را با عقل خودمان بشناسیم؟! ✓معیار سنت، وحی است نه عقل. سنت باید از وحی پایه بگیرد، عقل نمی‌تواند برای سنت چارچوبه تعیین کند. خودِ عقل داخل در سنن الهی است؛ مخلوقِ خداوند است. مخلوق نمی‌تواند بر فرآیند نظام خلقت که خداوند خلق کرده اِشراف داشته باشد و تعیین موضوع و حکم کند. پس عقل نمی‌تواند بگوید فلان‌جا سنت اجرا شد یا نشد. ↫ضمن اینکه خدای متعال هم صفت جمال دارد و هم صفت جلال و هر دوی آنها ظهور پیدا می‌کند. ❇️نکته در مورد شفاعت: ●خداوند هم وعده داده است و هم وعید. ○وعده داده است به کار خوب پاداش دهد. ○وعید کرده است کسی که کوتاهی می‌کند او را جهنم ببرد. 🍁خداوند به وعده‌اش قطعاً عمل می‌کند امّا در مورد وعید ممکن است به آن عمل نکند و این عین حکمت و لطف اوست؛ سنت الهی به هم نخورده و این خودش سنت الهی است. ✅تقدم رحمت الهی بر غضبش سنت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال سوم) ✧علم ذاتی خداوند ✧علم فعلی خداوند 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال سوم: ← با شفاعت علم و ارادهٔ خداوند عوض می‌شود. ❓می‌گویند علم خدا بر اینست که شخصی در جایی گناهی مرتکب خواهد شد و ارادهٔ خداوند بر اینست که او را در نتیجهٔ عملش به جهنم ببرد. شفاعت باعث می‌شود آن علمی که خداوند از ابتدا داشت زیر سوال برود و اراده‌ای که خداوند برای عقاب او داشت نیز تغییر کند، در حالیکه علم و ارادهٔ خداوند نباید تغییر کند، علم و اراده الهی ذاتی است و امر ذاتی نباید از ذات تفکیک شود. 🔰پاسخ: ■علم خداوند بر دو قِسم ذاتی و فعلی است. ①- علم ذاتی خداوند: علمی که با ذات یکی است، از ذات جدا نمی‌شود، قابل تغییر نیست و جزء سنت‌های ثابت است. ↫خداوند ابتدا و انتهای نظام خلقت را کامل می‌داند؛ مثلاً می‌داند چند نفر بهشت و چند نفر جهنم می‌روند. ②- علم فعلی خداوند: علمی است که ما در ظهور خارجی آن نقش داریم؛ بستگی به فعل مکلّف دارد. مثال: "لِيَعْلَمَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا؛/آل‌عمران/۱۴۰/یعنی خودش را ظهور بدهد که من مومن هستم. 🌀ارادهٔ خداوند گاهی قطعی و گاهی قابل تغییر است؛ یعنی گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است. ارادهٔ تشریعی خداوند بر اینست که تمام انسان‌ها بهشت بروند امّا تکویناً این اتفاق نمی‌افتد. ⇠مثال: پزشک برای مریضش نسخه می‌نویسد و بعد از مدتی نسخه او را تغییر می‌دهد، علم پزشک تغییر نکرده، حال مریض عوض شده است. ✓خدای متعال نیز به فراخور حال قابل، نسخه می‌دهد. تغییر در وضع قابل صورت می‌گیرد نه در علم و ارادهٔ فاعل. ✓قابل در جاهای مختلف موضع‌گیری، اندیشه و انگیزه‌اش متغیر است؛ خداوند نیز در مقابل این تغییرات به او جواب می‌دهد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال چهارم) ✧شرایط شفاعت 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۹ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکا
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که در باب شفاعت مطرح می‌کنند: ☜اشکال چهارم: ←شفاعت باعث تجرّی می‌شود. تجرّی یعنی جرأت پیدا کردن بر تخلّف. ❓می‌گویند وقتی کسی بداند اگر گناه مرتکب شود با شفاعت عقاب نمی‌شود (تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم) در انجام گناه جسور می‌شود چون می‌داند در پایان با مُهر شفاعت نجات می‌یابد. 🔰پاسخ: کسی که یقین داشته باشد واکسن و داروی یک بیماری در داروخانه هست آیا خود را در معرض آن بیماری قرار می‌دهد؟! خیر، فرد عاقل چنین کاری نمی‌کند. ✓شفاعت شرایطی دارد و هر کسی مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد. ❇️شرایط شفاعت: ①-اذن پروردگار ②-وجاهت شفاعت کننده ③-ضعف در فرد شفاعت شونده ④-نزدیک به کمال بودن ضعف شفاعت شونده (مثال: دانش آموزی که نمرهٔ ۸ گرفته باشد می‌شود با ارفاق به او نمرهٔ ۱۰ داد، امّا به نمرهٔ صفر ارفاق نمی‌کنند.) ⑤-درصدد جبران بودن شفاعت شونده 🔆پس شفاعت به انسان بصیرت می‌دهد، وابستگی به اولیای الهی را امضا می‌کند و امید انسان را به خداوند بیشتر می‌کند. ↹چون برای ما مشخص نیست؛ چه کسی، کجا، چطور، با چه کیفیتی، چه مقدار گناه را شفاعت می‌کند. ✅پس شفاعت تجرّی درست نمی‌کند بلکه نمادی از رحمت الهی است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۰ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشک
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال پنجم: ←می‌گویند سه دسته آیات در قرآن داریم 🔻دستهٔ اوّل می‌فرماید: قبل از اینکه روزی برسد که در آن بِیعی نیست، شفاعتی نیست، در راه خدا انفاق کنید، پس انداز کنید و برای آخرت‌تان توشه فراهم کنید.»﴿بقره /۲۵۴﴾ 🔻دستهٔ دوّم: آیاتی که می‌فرماید:«فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ»﴿مدثر/۴۸﴾ 🔻دستهٔ سوم: آیاتی که می‌فرماید:« مَنْ ذَا اَلَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّٰ بِإِذْنِهِ»﴿بقره/۲۵۵﴾ 🌀می‌گویند اگر این سه آیه را کنار هم قرار دهید یک قیاس استثنایی درست می‌شود و شما باید نتیجه را اخصّ مقدمَتِین بدانید، یعنی در قیاس‌های منطقی اگر بخواهید نتیجه بگیرید باید اخصّ مقدمَتِین را در نتیجه لحاظ کنید. ⇇اینجا اخصّ مقدمَتِین ”نفی شفاعت“ است. ↫پس قیاس که چیده شد، سه ضلع دارد و این نتیجه حاصل می‌شود که شفاعت امکان ندارد. این از باب «سَنُقْرِئُكَ فَلاٰ تَنْسىٰ إِلاّٰ مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ...(اعلی ۶ و ۷) است. 🔰پاسخ اشکال: ☜اولاً وقتی خداوند در آیهٔ اوّل می‌فرماید روزی که در آن روز شفاعتی نیست (بقره/۲۵۴) در آیه دوّم میفرماید:«فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ»﴿مدثر/۴۸﴾ ✓می‌فرماید شفاعت‌شان اثر ندارد نمی‌فرماید شفاعت نمی‌کنند و آیه سوم (بقره/۲۵۵) راجع به اذن بر شفاعت است برای شافع نه اذن شفاعت. ↫اگر میگفت اذن شفاعت را رد می‌کنیم اشکال‌شان وارد بود. امّا به نفع شفاعت شافعین را رد می‌کند و شفاعت شافع را مأذون به اذن رب می‌داند. 🚫این قیاسی که آنها می‌کنند اتصالی نیست، تقطیعی است، مقدمات‌شان بهم وصل نیست. در «سَنُقْرِئُكَ فَلاٰ تَنْسىٰ»(اعلی ۶)اتصال است، امّا در اینجا انفصال است. با انفصال نمی‌توان استدلال کرد. ✅استدلال این اشکال کنندگان جامع و تام نیست، تفاوت در کلام دارند. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشکال ششم) ✧تعریف اثر رفعی و دفعی 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در هر موضوعی سه سوال مهم وجود دارد ✧شفاعت تکوینی و تشریعی ✦شافع کیست؟ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه بررسی اشکالات باب شفاعت (اشک
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️ادامه بررسی اشکالاتی که به باب شفاعت می‌کنند: ☜اشکال ششم: می‌گویند منظور از شفاعتی که در قرآن مطرح شده، دفع است نه رفع. >> یعنی شفاعت باعث می‌شود که آن فرد عصمت پیدا کند در «عَصَمَكُمُ اللّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَن..» خدای متعال صیانت و مصونیت به آن عامل یعنی ولی الله می‌دهد که او اصلاً به گناه نزدیک نشود. این یک نحوه لطف و رحمت خداوند است. اثر رفعی ندارد که فرد گناه کند و بگوید من می‌خواهم از این رحمت استفاده کنم. 💢تعریف اثر دفعی و رفعی: ①-اثر دفعی: از همان ابتدا مانع می‌شود که خطایی صورت بگیرد. ②-اثر رفعی: یعنی خطایِ صورت گرفته را اِمحاء و پاک می‌کند. 🔰جواب اشکال: ←اگر فقط اثر دفعی داشت پس چرا می‌فرماید: «فَتَلَقّٰى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمٰاتٍ»﴿بقره/۳۷﴾و در ادامه می‌فرماید: «فَتٰابَ عَلَيْهِ» ✓مهمترین چیزی که در بستر قرآن موج می‌زند و شفاعت را رفعی می‌داند و آن را منحصر به دفع نمی‌داند "توبه" می‌باشد. 🔅روایت: لا شَفيعَ أنْجَحُ مِن التَّوبَةِ؛ شفیعی بهتر از توبه نداریم. ◆شفاعت انحصار به دفع ندارد بلکه شامل رفع نیز می‌شود. ◆نعمت شفاعت بجز دفع و رفع آثار دیگری نیز دارد: اثر حفظی، تزایدی و موهبتی. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۲ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰در هر موضوعی سه سوال مهم وجود دارد
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️برای بحث در مورد هر موضوعی به ترتیب سه سوال مطرح می‌شود: مطلبُ ما، مطلبُ هل، مطلب لِم. 🌀در موضوع شفاعت: 🔹مطلبُ ما: شفاعت چیست؟ شفاعت یعنی دو چیز کنار هم قرار می‌گیرند آنکه قوی‌تر است دیگری را که ضعیف‌تر است بالا می‌آورد. 🔹مطلب هل: آیا شفاعت فقط یک مفهوم ذهنی است یا در بیرون نیز وجود دارد؟ بله، در بیرون هم می‌بینیم. شفاعت تکوینی و تشریعی داریم. 🔹مطلبُ لِم: فایدهٔ شفاعت چیست؟ اقسام شفاعت: ☜شفاعت تکوینی: یعنی نظام خلقت دست به دست هم می‌دهند تا اکوسیستم حیات ادامه داشته باشد. مثلاً زمین و آسمان به دادِ هم می‌رسند؛ زمین به آسمان بخار می‌فرستد، آسمان ابر می‌سازد و آن را به صورت باران به زمین می‌فرستد. ☜شفاعت تشریعی: یعنی خدای متعال کاری می‌کند که بعضی از ثواب‌ها را که ما لایق آن نیستیم به ما برسد و بعضی از عِقاب‌ها که ممکن است مستحق آن باشیم از ما برداشته شود. ✳️فواید شفاعت تشریعی: ⓵- توجه به خدای متعال ⓶- ارتباط با اولیای الهی ⓷- تلاش در جهت جلب رضای الهی ⓸- بیرون رفتن یأس از دل انسان ⓹- قرار گرفتن بین خوف و رجاء ⇐یکی از ارکان شفاعت "شافع" است. ❓شافع کیست؟ کسی که نزد خدای متعال برای پیاده کردن مقام شفاعت وجاهت داشته باشد. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۳ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰شافعین تشریعی در دنیا 📽مشاهده وید
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ☜ کسانی که شفاعت تشریعی انجام می‌دهند گاهی در دنیا وگاهی در قیامت شافع می‌شوند. ❇️شافعین تشریعی در دنیا: ⓵- ملائک: وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِي الْأَرْضِ ﴿شوری/۵﴾ ملائک برای اهل زمین طلب بخشش می‌کنند. ⓶- پیامبران: يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ / قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ ﴿یوسف/۹۷-۹۸﴾ ⇐فرزندان حضرت یعقوب به حضرت یعقوب عرض کردند برای ما طلب مغفرت کن.(ما را شفاعت کن) ایشان هم در پاسخ به آنها می‌فرماید برایتان طلب مغفرت خواهم کرد. ⓷- توبه: «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ /أَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا» ﴿زمر/۵۳-۵۴﴾ ⇐از رحمت الهی مایوس نشوید یعنی امید داشته باشید که اگر توبه کنید توبه شما را قبول می‌کند. ⓸- مومن‌ها: «وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ» ﴿حشر/۱٠﴾ ⇐مومنین می‌گویند پروردگارا آنهایی که با ما بودند یا در ایمان از ما سبقت گرفتند مورد مغفرت قرار بده. ⓹- قرآن ⓺- ایمان:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَيَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»﴿حدید/۲۸﴾ ⇐ایمان موجب می‌شود پاداش‌هایتان چند برابر شود. ✓خودِ ایمان شفیع است. ⓻- عمل صالح: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا» « يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»﴿/احزاب۷۱-۷۲﴾ ⇐عمل صالح باعث می‌شود سایر اعمال انسان اصلاح شود یعنی عمل صالح شافع انسان می‌شود. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۴ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰شافعین تشریعی در قیامت 📽مشاهده و
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ❇️شافعین تشریعی در قیامت: ❶- فرشتگان: وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا ... وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﴿غافر/۷﴾ ⇙ملائک برای اهل ایمان آمرزش می‌طلبند و می‌گویند پروردگارا آنها را از آتش جهنم حفظ کن. ❷-اصحاب اعراف: اعراف نشین‌ها کسانی هستند که از لحاظ معنوی منزلت بلندی دارند و در بهشت هستند و از افراد معمولی شفاعت می‌کنند. ❸-قرآن: وَ اعلَمُوا أَنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ(خطبه ۱۷۶نهج‌البلاغه) ❹-مومنین: ❺-پیامبران: سُبْحٰانَهُ بَلْ عِبٰادٌ مُكْرَمُونَ ﴿۲۶﴾ وَ لاٰ يَشْفَعُونَ إِلاّٰ لِمَنِ اِرْتَضىٰ﴿۲۸﴾/انبیاء/ ❻-پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شفیع خاص است.«وَ مِنَ اَللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نٰافِلَةً لَكَ عَسىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقٰاماً مَحْمُوداً ﴿۷۹﴾/اسراء/ ⇙ای پیامبر شب زنده داری کن تا به مقام محمود برسی. ✓ مقام محمود یعنی مقام شفاعت. ❼- خدای متعال: وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىٰ ﴿۵﴾/ضحی/( به پیامبران قبل از امّت تو می‌بخشم که تو را تو راضی شوی ✅بالاترین شفیع ذات احدیت است. ❽-محبین اهل بیت: روایت حضرت فاطمه زهرا شفاعت می‌کند از محبّش و محبِّ محبّش و محبِّ محبِّ محبّش و.... ❾- خواص شیعه: مومن شیعه از دوستش شفاعت می‌کند مگر اینکه نعوذ بالله ناصبی باشد.(إنّ المؤمن لیشفع لحمیمه، إلّا أن یکون ناصباً) @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای عدل در آیه ۴۸ ✧در قیامت فدیه
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ 💠وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ ◇خدای متعال در روز قیامت از آن‌ها فدیه قبول نمی‌کند. 💠عَدْلٌ بهترین معنا برای "عدل" در اینجا فدیه و عوض است. 🌀خداوند با بیان زیبایی در سوره معارج آیه ۱۱ تا ۱۷ می‌فرماید: ●«يُبَصَّرُونَهُم» ☜در آن روز همه در معرض دید همدیگر قرار دارند و کسی نمی‌تواند پنهان شود. ●«يَوَدُّ اَلْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذٰابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ﴿۱۱﴾ وَ صٰاحِبَتِهِ وَ أَخِيهِ﴿۱۲﴾ ☜مجرم میخواهد فرزند، همسر و برادرش را فدیه بدهد. ●«وَ فَصِيلَتِهِ اَلَّتِي تُؤْوِيهِ»﴿۱۳﴾ >> فصیله در مقابل عشیره است. ←عشیره: یعنی کسانی که در کنار هم زندگی می‌ کنند. ↫مراد از بیان فصیله در اینجا این است که کسانی که در دنیا با هم بودند، آنجا از هم جدا هستند. ●«يَوْمَ يَفِرُّ اَلْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ»﴿عبس/۳۴﴾ ⇠روز فصل است. ●وَ مَنْ فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنْجِيهِ ﴿۱۴﴾ ☜مجرم میخواهد آنچه روی کرهٔ زمین است را فدیه بدهد که خودش را از این عذاب نجات دهد. ●كَلاّٰ إِنَّهٰا لَظىٰ﴿۱۵﴾ ☜«امّا این طور نیست آتش زبانه می کشد.» ●نَزّٰاعَةً لِلشَّوىٰ ﴿۱۶﴾ ☜پوست را می‌کَنَد. ●تَدْعُوا مَنْ أَدْبَرَ وَ تَوَلّٰى ﴿۱۷﴾ ☜اگر کسی در روز قیامت به این فکر باشد که فدیه‌ایی قرار بدهیم، آنجا محل فدیه نیست. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰کارهای ممکن برای فرد گرفتار در بند
✨۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️کارهای ممکن برای فرد گرفتار در بند: ①-مقاومت ②-ملایمت ③-معاملت ④-معاونت (استعانت) ❏‌‌‌‌در دنیا گرفتاری و سختی برای انسان‌ها رخ می‌دهد اعم از اینکه فرد نیکوکار (محسن) باشد یا بدکار (مُسیئ). ❖مقاومت: ⇠فرد نیکوکار وقتی گرفتار می‌شود، گرفتاری را به عنوان ابتلا و امتحان در نظر می‌گیرد و برای رسیدن به مقامات بالای معنوی آن را تحمل می‌کند. ❖ملایمت: ⇠انسان نیکوکار همواره از خود محبت، رأفت، عشق و علاقه نشان می‌دهد. ⇙در مناجات شعبانیه می‌فرماید: پروردگارا اگر مرا به جهنم ببری من از خودم سازگاری و ملایمت نشان می‌دهم و می‌گویم «پروردگارا دوستت دارم» سختی و گرفتاری دنیا در مقابل سختی جهنم ناچیز است. ❖مُعامِلَت: ⇠پروردگارا اگر بخواهی مرا به جرمم بگیری من به عفوت تو را می‌گیرم اینگونه با خدای متعال معامله می‌کند. ❖استعانت: •↲فرد محسن در گرفتاری ها استعانت و کمک می‌گیرد. •↲از شافعین استفاده می‌کند، از رحمتِ خدای متعال بهره می‌گیرد و می‌گوید«إِيّٰاكَ نَعْبُدُ وَ إِيّٰاكَ نَسْتَعِينُ﴿حمد/۵﴾ فقط تو را می‌پرستم و در همهٔ سختی‌ها فقط از تو کمک می‌خواهم. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه مبحث: کارهای ممکن برای فرد گرفتار در بند (در دنیا) 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه مبحث: کارهای ممکن برای فرد گرفتار در بند (در قیامت) 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
تفسیرسورهٔ مبارکه آل‌عمران.mp3
33.3M
┄┅✿🍂❁﷽❁🍂✿┅┄ 📖تفسیرسوره‌مبارکه‌آل‌عمران 👤استادادبی 📌جلسه ۷۴ 🗓مورخ: ۱۴٠۲/۲/۱۶ 📍مکان: قم ✳️تفسیر آیه ۱۵۵ إِنَّ اَلَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ اِلْتَقَى اَلْجَمْعٰانِ إِنَّمَا اِسْتَزَلَّهُمُ اَلشَّيْطٰانُ بِبَعْضِ مٰا كَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اَللّٰهُ عَنْهُمْ إِنَّ اَللّٰهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۱۵۵﴾ @ostad_adabi ┄┅✿🍂❁🌼❁🍂✿┅┄
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه مبحث: کارهای ممکن برای فرد گر
۞ ۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ادامه مبحث... ✴️انسانها وقتی گرفتار می‌شوند عموماً دست به چهار کار می‌زنند: 💢مقاومت، ملایمت، معاملت و استعانت (معاونت). 🍁فرد محسن (نیکوکار) در عالم دنیا این چهار کار را انجام می‌دهد و در برزخ باطن این کارها برایش ظهور پیدا می‌کند. ❓آیا فرد مُسیئ (بدکار) قادر به انجام این چهار کار برای دفع گرفتاری‌اش هست؟ ①- مقاومت: متاسفانه فرد مُسیئ در دنیا آستانهٔ صبرش پایین است، چون از صبر و نماز کمک نگرفته است. ☜پس تحمل سختی‌ها برایش سخت است. ②- ملایمت: فرد مُسیئ سازگاری ندارد؛ چون با فرهنگ و ارزشهای دینی آشنا نیست لذا در چارچوبهٔ نظام معرفتی، ارزشی، تربیتی و غایی واقع نمی‌شود. ☜پس زجر می‌کشد چون سنخیت ندارد. ③- معاملت: بدون سرمایه معامله و تجارت امکان‌پذیر نیست. ④- استعانت: از کسی باید استعانت گرفت که نزد او وجاهتی داشته باشد. فرد بدکار متاسفانه از انجام این چهار کار برای نجات خودش محروم است. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۸_قسمت۱۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰ادامه مبحث: کارهای ممکن برای فرد گر
۞✨۞﴾﷽﴿۞✨۞✨ وَ اتَّقُوا يَوْماً لاٰ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاٰ يُقْبَلُ مِنْهٰا شَفٰاعَةٌ وَ لاٰ يُؤْخَذُ مِنْهٰا عَدْلٌ وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۴۸﴾ ✴️در دنیا انسان گرفتار در بند چهار کار انجام می‌دهد:(مقاومت، ملایمت، معاملت و معاونت(استعانت.)) ❓آیا این در قیامت نیز امکان پذیر است؟ خیر. ❶- مقاومت در آخرت: چون عذاب جهنم عذاب الجحیم، عذاب عظیم، عذاب کبیر، عذاب السعیر، عذاب الخزی و عذاب شدید است؛ در مقابل این عذاب‌ها نمی‌توان مقاومت کرد. ❷- ملایمت در آخرت: بعضی افراد با نظرات درویش‌گونه می‌گویند: بعد از مدتی انسان به جهنم عادت می‌کند. این حرف نادرستی است؛ چون عذاب جهنم هر لحظه تازه می‌شود، مرتب جلد عوض می‌کند، عصب‌ها عوض می‌شوند و پیام‌های جدید می‌فرستند. ❸- معاملت: در روز قیامت بیعی نیست، خلّتی نیست. «لاٰ بَيْعٌ فِيهِ وَ لاٰ خُلَّةٌ وَ لاٰ شَفٰاعَةٌ» ﴿بقره/۲۵۴﴾ سبب و تسبیب نیست، ارتباطی نیست، همهٔ روابط از بین می‌رود. ❹- معاونت(استعانت): از کسی می‌توان کمک گرفت که انسان نزد او وجاهتی داشته باشد، اگر این وجاهت نباشد طبیعتاً انسان نمی‌تواند استفاده کند. @ostad_adabi ✨۞✨۞✨۞