eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
570 عکس
887 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ معنای واژه‌ها ❖تفاوت معرفت و علم
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ ❇️معنای واژه‌ها: 🔸عَرَفَ: کسب اطلاع از یک چیزی که ممکن است مسبوق به جهل بوده باشد. 🌀تفاوت معرفت و علم: ☜علم: دانایی که مسبوق به جهل نیست. ←لذا به خداوند می‌توان عالِم گفت امّا عارف نمی‌توان گفت. چون نمی‌توانیم بگوییم نعوذ‌باللّٰه خداوند قبلاً فلان مطلب را نمی‌دانسته است حالا می‌داند و عارف شد. 📖وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ ●وقتیکه برای آنها کتاب آمد. ☑️ویژگی‌های این کتاب: «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» و «مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ» می‌باشد. ⇤یعنی شرافت داشتن به عندیت و مصدق بودن تورات است. ╯◄البته این دو وصف هم برای قرآن و هم برای پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم می‌باشد. ╯◄یعنی هر دو از ناحیه‌ی خداوند آمده‌اند و همچنین تصدیق کننده‌ی متن تورات تحریف نشده و نسخ نشده هستند. 📖 وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا ▫️«وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ» یعنی روش‌شان این بود؛ استمرار را می‌رساند. ▫️«يَسْتَفْتِحُونَ»: دو معنا را برای آن می‌توان در نظر گرفت. ①- یهودیان تورات را نزد مشرکین باز می‌کردند و می‌گفتند متن کتاب را بنگرید، پیامبری با این مشخصات و با این کتاب ظهور می‌کند و ما با او متحد می‌شویم و شما مشرکین را از بین می‌بریم. ②-کتاب را نمی‌آوردند و شفاهاً این مطالب را به مشرکین می‌گفتند. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:تفسیر آیه ۸۹وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» در قرآنمضمون و منطوق قرآن کریم منظور از تصدیق 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ تفسیر آیه ۸۹ ❖ وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّ
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ 📖 فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ●آنچه را که می‌شناختند وقتی آمد به آن کفر ورزیدند. ☜منظور از «آنچه که می‌شناختند» پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم و قرآن شریف است. 📖 فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ●پس لعنت خداوند بر آن کسانی که اهل کفر هستند. 🔰نکته: ↩️در مورد قرآن وصف «مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ» آمده است و این امتیازی برای قرآن نسبت به سایر کتب وحیانی است. ✓مضمون و لفظ قرآن از ناحیه‌ی خداوند است. اینطور نیست که مضمون را خدای متعال داده باشد و لفظ را به پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم سپرده باشد. •↲امّا در مورد سایر کتب وحیانی مانند تورات، انجیل و... فقط مضمون بر پیامبر نازل می‌شد. جمله‌بندی، سطر‌بندی، پاراگراف‌بندی و... بر عهده‌ی آن پیامبر بود. ↫لذا در مورد قرآن داریم؛ إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا اَلذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ﴿حجر/۹﴾ ☑️مضمون و منطوق قرآن هر دو الهی است. 📖مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ ●تصدیق کننده‌ی آن چیزی است که در بین اهل کتاب بود. ⇙منظور تصدیق چیزی است که تحریف و نسخ نشده است. چون چیزی که تحریف شده قابل تصدیق نیست و چیزی که نسخ شده و تاریخ مصرفش گذشته که نباید حکم آن اجرا شود. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
🔊 🔹ضمن عرض سلام خدمت همراهان گرامی به اطلاع برسانیم 🔰کلاس تفسیر[شنبه‌ها] و جلسه شرح کتاب رسائل عرفانی[چهارشنبه‌ها] "استادادبی" در قم 🔖تا اطلاع ثانوی 👈تعطیل می‌باشد. شروع کلاس‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد. با سپاس از همراهی شما.💐 @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:علت عناد و کفر یهود پس از مبعوث شدن پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
شرح کتاب رسائل عرفانی.mp3
69.42M
᪣᪣🌼᪣ ﷽ ᪣🌼᪣᪣ 📩شرح کتاب رسائل عرفانی ☜(بخش نامه‌ها) آیت ﷲ سعادت پرور (پهلوانی) 🎤استاد ادبی 📝ادامه شرح نامه ۱۶ 🗓مورخ: ۱۴٠۳/۸/۹ 📍مکان: قم «موسسه معارفی فقهی برهان» @ostad_adabi ᪣᪣᪣🌼🌼᪣᪣᪣
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ علت عناد و کفر یهود پس از مبعوث شدن پ
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ ﴿۸۹﴾ 📖فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ ❓چرا یهودیان که مژده‌ی آمدن پیامبر صلی‌اللّٰه علیه‌وآله‌وسلم را می‌دادند و از منتظران و حامیان ایشان بودند، وقتی پیامبر مبعوث شد، ایشان و کتابش را رد کردند و کفر ورزیدند؟ ☜چون دیدند پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم در مسائل دنیوی با آنها همکاری نمی‌کند، اهل تطمیع و تهدید پذیر نیست و منافع آنها به خطر می‌اندازد. ☜به پیامبر حسد می‌ورزیدند و اینکه چرا عرب است. ☜به جبرئیل حسد می‌ورزیدند که چرا حکم وحی را او به پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم ابلاغ کرد. ✅قرآن می‌فرماید در تورات حقایق بلند توحیدی وجود دارد؛ وعده‌ها و وعیدها، دعوت‌ها و ادعاهای خاصی وجود دارد. از جمله اینکه پیامبری آخرالزمان می‌آید و عده‌ای به او ایمان می‌آورند. امّا یهودیان آن را منکر شدند. ↫معاذ بن جمل که قبلاً مشرک بود با آنها بحث کرد گفت قبلاً به ما مژده‌ی آمدن چنین پیامبری می‌دادید که به او ایمان می‌آورید و علیه مشرکین با او متحد می‌شوید. •↲آنها در پاسخ معاذ گفتند آن پیامبری که ما می‌گفتیم اسمش محمد بود غیر از این محمد است. عرب نیست و از نژاد دیگری است. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
توسل به امام زمان‌علیه‌السلام .mp3
7.82M
₪⊰𖢨 ❆ 𖢨﷽𖢨 ❆ 𖢨⊱₪ ▪️اوّل منبر 📝موضوع: توسل به امام زمان علیه‌السلام 🎤استاد ادبی 🗓مورخ: ۱۴٠۳/۸/۱٠ 📍مکان: اسلامشهر @ostad_adabi 𖢨❆❆𖢨𖢨𖢨❆❆𖢨
تفسیرسوره مبارکه صافات.mp3
19.44M
₪⊰𖢨 ❆ 𖢨﷽𖢨 ❆ 𖢨⊱₪ | 📖تفسیر سوره مبارکه صافات 🎤استاد ادبی 📌جلسه ۱۸ 🗓 مورخ: ۱۴٠۳/۸/۱٠ 📍مکان: اسلامشهر [حسینیه دارلشفای باب الحوائج ع] 📖 تفسیر آیات ۱٠۲ الی ۱٠۷ فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللهُ مِنَ الصَّابِرِينَ﴿۱٠۲﴾ فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ﴿۱٠۳﴾ وَنَادَيْنَاهُ أَن يَا إِبْرَاهِيمُ﴿۱٠۴﴾ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ﴿۱٠۵﴾ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْبَلَاءُ الْمُبِينُ﴿۱٠۶﴾ وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ﴿۱٠۷﴾ @ostad_adabi 𖢨❆❆𖢨𖢨𖢨❆❆𖢨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: ❖ ادامه مبحث علت عناد و کفر یهود پس از مبعوث شدن پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۸۹_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ ادامه مبحث علت عناد و کفر یهود پس از
°✺°⚜°✺°﷽°✺°⚜°✺° وَ لَمّٰا جٰاءَهُمْ كِتٰابٌ مِنْ عِنْدِ اَللّٰهِ مُصَدِّقٌ لِمٰا مَعَهُمْ وَ كٰانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى اَلَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اَللّٰهِ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ﴿۸۹﴾ 📖فَلَمّٰا جٰاءَهُمْ مٰا عَرَفُوا كَفَرُوا ☜وقتی پیامبر صلی‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌وسلم مبعوث شد و قرآن بر او نازل شد، قوم بنی‌اسرائیل او و کتابش را تکذیب کردند و گفتند همین اوس و خزرجی‌های مشرک که برای خدا شریک قائل‌اند از مسلمانان هدایت یافته‌تر و متمدن‌تر هستند. ✅پیام اصلی که برداشت می‌کنیم این است ←اگر مقدماتی فراهم شد به سمت دین آمدیم، دلمان نرم شد. لحظه به لحظه و آن به آن از خداوند درخواست بکنیم که این سیم ارتباط قطع نشود. ╯◄در طول تاریخ مشابه آن همواره سابقه داشته است. ↫در زمان امام حسین علیه‌السلام ۱۲ هزار نامه به ایشان نوشتند، و وقتی نماینده‌ی ایشان حضرت مسلم علیه‌السلام به کوفه رفت ۱۸ هزار نفر صبح با او بیعت کردند و شب هیچکس پشت سر او نماند. •↲در زمان پیامبرصلی‌اللّٰه‌علیه‌و‌آله‌وسلم، بنی‌اسرائیل گفتند مشرکین از مسلمانان بهتر هستند. الان نیز صهیونیست‌ها همین عقیده را دارند کشورهای مستکبر و غرب را بهتر از متدینین می‌دانند. ☑️نتیجه: از خدا می‌خواهیم که ما را در مسیر بندگی ثابت قدم بدارد. @ostad_adabi ✺°✺°⚜⚜✺°✺°
با سلام و احترام به استحضار اعضای محترم کانال می‌رساند به علت نقص فنی موجود (در فایل) آیه ۹٠ قسمت ۱ ضمن عرض پوزش امروز از بارگذاری این فایل در کانال معذوریم. تشکر از همراهی شما💐 @ostad_adabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ:معانی لغات اقسام بغی معنای اصطلاحی واژه‌هااقسام خود 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
┅❅⊰𖣔⊱•⊰ ﷽ ⊱•⊰𖣔⊱❅┅ بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ فَبٰاؤُ بِغَضَبٍ عَلىٰ غَضَبٍ وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ مُهِينٌ ﴿۹۰﴾ 🔰معانی لغات: 🔸بِئْسَ: بد ●متضاد نِعم است. 🔸بغی: طلب شدید ●مانند اتخاذ که به معنی به شدت گرفتن است. ←اخذ به معنای گرفتن است. *⃣بغی بر دو قسم است: مقدس، غیرمقدس ☜بغی مقدس: تلاش زیاد برای کسب فضائل. «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ» خداوند بُغاةُ العِلم را دوست می‌دارد. ☜بغی غیر مقدس: « وَ لاٰ تَبْغِ اَلْفَسٰادَ فِي اَلْأَرْضِ﴿قصص/۷۷﴾؛ در زمین طلب فساد نکنید. 🔸مُهِينٌ: اسم فاعل است؛ ریشه‌ی آن «هون» می‌باشد و مصدرش اهانت است. ⇙مُهِينٌ: خوار کننده. 📖 عَذٰابٌ مُهِينٌ ⇤عذابی خوار و ذلیل کننده. ❇️توضیح اصطلاحی واژه‌ها: 🔹بئس: فعل ذم است، در مقابل نعم قرار دارد که فعل مدح است. ⇙نعم‌الرجل: مرد خوبی است. ⇙بئس‌الرجل: مرد بدی است. ✓یکی از ویژگی‌های فعل ذم و مدح، معرفه بودن‌شان است. 📖أَنْفُسَهُمْ؛ جان‌هایشان، خودشان. 🌀خود سه قسم است: حیوانی، نفسانی، ربّانی. 🔅خود حیوانی مشترک است بین انسان و حیوان. 🔅خودِ نفسانی بالاتر از خودِ حیوانی است. 🔅خودِ ربّانی: یک شعاع اتصالی است از خداوند به وجودِ انسان. ⇚انسان مالکِ خودِ حیوانی و خودِ نفسانی است. امّا خودِ ربّانی خداوند آنرا نزد انسان به امانت سپرده است. ⇚اگر خودِ نفسانی؛ خودِ حیوانی را بکار گرفت و از خودِ ربّانی الگو‌گیری کرد به کمال می‌رسد. ⇚اگر نفس را خرج معیارهای ربّانی کنیم نفس را ارزان نفروخته‌ایم. 📖 بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا ●خودِ نفسانی‌شان را به چیز پستی فروختند. @ostad_adabi ❅⊰⊱⊰𖣔𖣔⊱⊰⊱❅
| 🗒 الگوی کامل فضایل انسانی سلام‌اللّٰه‌علیها @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۰_قسمت۲ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ اقسام خود ❖ ارزش انسان 📽مشاهده وید
┅❅⊰𖣔⊱•⊰ ﷽ ⊱•⊰𖣔⊱❅┅ بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ فَبٰاؤُ بِغَضَبٍ عَلىٰ غَضَبٍ وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ مُهِينٌ ﴿۹۰﴾ 📖أَنْفُسَهُمْ ●یعنی خودشان،خودهایشان، ذات‌شان، وجودشان. 🌀خود به سه قسم است: ◆خودِ حیوانی ◆خودِ نفسانی ◆خودِ ربّانی 🔸خودِ حیوانی: جایگاه خاصی ندارد؛ شأن و منزلتی ندارد. •↲لذا به فردی که در جبهه به شهادت می‌رسد می‌گویند از جهاد اصغر برگشت. امّا اگر کسی با نفسش مبارزه کند و ریاضت بکشد می‌گویند در جهاد اکبر به سر می‌برد. به همین سبب است که می‌فرماید: کسی که در مسیر محمد و آل محمد بمیرد شهید واقعی و شهید در جهاد اکبر می‌باشد. 🔸خودِ نفسانی: این خود، باید نفیس بماند. خودِ نفسانی مادامی که نفاست، شرافت و منزلت داشته باشد ارزشمند است. •↲ اگر کسی چنین خودی داشته باشد خودش را به هر چیزی نمی‌فروشد. ←نفاست انسان به نفسِ نفیس اوست. ✓جایگاه انسان به جسم فیزیکی و خودِ حیوانی او نیست. ⇠وگرنه جمادات پیوند قوی‌تری دارند و سفت‌تر از ما هستند و بسیاری از آنها مانند کوهها، کهکشان‌ها و... عظیم‌الجثه هستند. همچنین نباتات و حیوانات که زیست بسیار راحتی دارند. ✅پس ارزش انسان به نفس اوست. «هُمْ دَرَجٰاتٌ» یعنی خودشان درجه‌ند، بهشت هستند. این‌ها به درجه‌ای رسیده‌اند که بهشت مشتاق آنهاست و تمام نظام خلقت دورِ آنها می‌چرخد. @ostad_adabi ❅⊰⊱⊰𖣔𖣔⊱⊰⊱❅
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹۰_قسمت۳ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ جایگاه انسان ❖خود ربّانی ❖خود نفسانی
┅❅⊰𖣔⊱•⊰ ﷽ ⊱•⊰𖣔⊱❅┅ بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ فَبٰاؤُ بِغَضَبٍ عَلىٰ غَضَبٍ وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ مُهِينٌ ﴿۹۰﴾ 📖أَنْفُسَهُمْ ☜اگر خودِ نفسانی از خودِ ربّانی الگو بگیرد انسان به اوج کمال یعنی« يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ اَلْمُطْمَئِنَّةُ﴿۲۷﴾ اِرْجِعِي إِلىٰ رَبِّكِ رٰاضِيَةً مَرْضِيَّةً﴿۲۸﴾فَادْخُلِي فِي عِبٰادِي ﴿۲۹﴾ وَ اُدْخُلِي جَنَّتِي ﴿فجر/۳۰﴾» می‌رسد. ↩️امّا اگر خودِ نفسانی از خودِ ربّانی الگو گیری نکند تنزل می‌کند و تا کلاس حیوانیت پایین می‌رود. حتی از شجر و حجر هم پست‌تر می‌شود.فَهِيَ كَالْحِجٰارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً﴿بقره/۷۴﴾ ✅پس منزلت انسان به تربیت نفسش می‌باشد. اگر نفاست نفس را حفظ کند به کمالات می‌رسد. ✅ارزش انسان به دامنه‌ی تاثیرگذاری وجود او در نظام شریعت، دین و پیشرفت معارف است وگرنه اثرگذاری جمادات، نباتات و حیوانات در نظام خلقت بیشتر از انسان است. ↫خدای متعال از انسان خلیفة‌اللهی خواست «إِنِّي جٰاعِلٌ فِي اَلْأَرْضِ خَلِيفَةً»﴿بقره/۳۰﴾ ╯◄این حکم را برای تمام انسان‌ها صادر کرد چون هیچ قیدی ندارد مانند، رنگ، نژاد، موقعیت و... ✓لذا می‌فرماید:لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ؛ اگر انسان وجودش را به غیر از بهشت بفروشد بد معامله‌ایی کرده است. @ostad_adabi ❅⊰⊱⊰𖣔𖣔⊱⊰⊱❅
12.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ٠_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ:منظور از «بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰه» معنای بغی در آیه ۹٠ 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۹٠_قسمت۴ 🎬 موضوع کلیپ: ❖ منظور از «بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰه» ❖
┅❅⊰𖣔⊱•⊰ ﷽ ⊱•⊰𖣔⊱❅┅ بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ فَبٰاؤُ بِغَضَبٍ عَلىٰ غَضَبٍ وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ مُهِينٌ ﴿۹۰﴾ 📖بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ ●بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ؛ آنچه که خداوند نازل می‌کند. ↩️فردی که وارد وادی ایمان و تقوا شد تمام آنچه را که در متن شریعت نازل شد یعنی«بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ» همه را باید بپذیرد. لذا در ابتدای سوره بقره متقین را معرفی می‌کند و در ادامه آن می‌فرماید:«وَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ﴿بقره/۴﴾» آنچه را که قبل از پیامبر بر سایر انبیاء نازل شد و آنچه که بر خود پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم نازل شد باید ایمان داشته باشد. ✓بعد از پیامبر اکرم صلی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلم را بیان نمی‌کند چون پیامبر اکرم هم خاتِم است و هم خاتَم. ←پس «مٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ» وقتی گفته می‌شود منظور تمام کتب وحیانی است امّا در اینجا به قرینه می‌توان فهمید منظور قرآن کریم است. 📖بَغْياً ●بغی: از صفات تعلقه‌ی نفسانیه است. ⇤یک نحوه طلب به شدت است که هم برای امور مثبت و هم امور منفی کاربرد دارد. ⌫ در این آیه بغی مذموم مد نظر است. و ریشه‌ی این طلب کردن حَسَد می‌تواند باشد. ↫چون در درون آنها حالتی است که می‌گویند چرا از اعراب، پیامبر باشد، چرا از بنی اسماعیل باشد و از بنی اسحاق نباشد. چرا قرآن بر او نازل شد و... وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكِتٰابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمٰانِكُمْ كُفّٰاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ﴿بقره/۱۰۹﴾ •↲اینها از باب حسد است که از ابتدای یک امر مخالفند به این که فضلی از ناحیه‌ی خدای متعال به غیر از آن کسانی که با آنها هستند نازل شود و وقتی که نازل شد دوست ندارند بقاء داشته باشد. @ostad_adabi ❅⊰⊱⊰𖣔𖣔⊱⊰⊱❅