eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
337 دنبال‌کننده
105 عکس
45 ویدیو
170 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
ج 14 ت 23 - 7 - 90.m4a
11.83M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴علت تامه نبودن خوردنی ها باید توجه داشت که خوردنی‌ها علت تامه خوش اخلاقی نیستند. بلکه همه اینها چنان که بارها تذکر داده شد، اقتضای این اثرات را دارند. اگر انسان بخواهد همه مکارم اخلاق و فضایل انسانی و جنود عقل را جمع کند، باید به تمامی آنچه در اخلاق خوب و بد دخیل است و نیز به جنود جهل و عقل احاطه علمی داشته باشد و بتواند بر طبق آن عمل کند. همچنین ممکن است برخی از عوامل تأثیر گذار در اخلاق خارج از اختیار فعلی انسان باشد. بنابراین درجه بالای اخلاق نیکو برای همگان یا میسر نیست و یا اگر میسر باشد خیلی سخت و دشوار است، ولی انسان نباید ناامید گردد، بلکه لازم است هر کسی در حد توان خود برای رسیدن به درجات بالاتر در فضایل اخلاقی تلاش کند و با یاری جستن از خدای تعالی و تمسک به اولیای الهی، زمینه توجهات خاص الهی را به وجود آورد؛ چرا که دست یافتن به اخلاق نیکوی انسانی بدون توجه به خالق متعال و انبیا و اوصیا میر نخواهد بود. 🔴ب. نقش برخی خوردنی‌ها در عقل اشاره قبلاً دربارهء عقل و علم و همین طور قلب و عقل و ارتباط آن دو سخن گفتیم. روشن شد که روشنایی قلب و دل انسان به نور عقل است. انسان به عقل خوبی را از بدی، زشتی را از زیبایی، حق را از باطل و راست را از دروغ تشخیص می‌دهد. همچنین جنود و لشکریان عقل را بر شمردیم و تقابل آنها را با لشکریان جهل بیان کردیم. در این جا به تأثیر برخی از خوردنی‌ها در افزایش یا نقصان نور عقل اشاره می‌کنیم. اخلاق فطری ، ص ۱۳۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 15 ت 24 - 7 - 90.m4a
11.85M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۱. گوشت تاثیر مستقیم زیاده روی در خوردن گوشت یا ترک آن بر اخلاق بیان گردید، حال به بررسی تأثیر گوشت در عقل انسانی می‌پردازیم. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: اَللَّحْمُ یُنْبِتُ اَللَّحْمَ وَ یَزِیدُ فِی اَلْعَقْلِ وَ مَنْ تَرَکَهُ أَیَّاماً فَسَدَ عَقْلُهُ [۱] ؛ گوشت، در بدن تبدیل به گوشت می‌شود و بر خرد انسان می‌افزاید. و آن که چند روزی خوردن گوشت را ترک کند، خردش تباه می‌شود. و نیز می‌فرماید: مَنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ وَ فَسَدَ عَقْلُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ؛ فَأَذِّنُوا فِی أُذُنِهِ بِالتَّثْوِیبِ [۲] ؛ آن که خوردن گوشت را چهل روز ترک کند بد اخلاق می‌شود و خردش تباه می‌گردد. در گوش بد اخلاق اذان بگویید و فقرات آن را تکرار نمایید. 📚[۱]: طب الائمة، ص ۱۳۹، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۲. 📚[۲]: مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۳۴۴؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۲. اخلاق فطری ، ص ۱۳۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
چ 16 ت 27 - 7 - 90_1.m4a
12.68M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۲. کدو امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: لُوا اَلدُّبَّاءَ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلدِّمَاغِ. وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم یُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ؛ [۱] کدو را بخورید که در عقل می‌افزاید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن را می‌پسندید و دوست داشت. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ایجاد سرور و خوشحالی و از بین بردن حزن و اندوه از دل محزون را از آثار دیگر کدو می‌شمارد و به مصرف زیاد و طبخ آن سفارش فرموده واست. [۲] و در روایت دیگر آمده است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زنان خویش سفارش می‌کرد که وقتی غذا درست می‌کنند کد و در آن زیاد بریزند. [۳] و نیز از ایشان نقل شده است که می‌فرمود: آن که کدو را با عدس بخورد دلش هنگام یاد خدا رقت پیدا می‌کند. [۴] 📚[۱]: خصال، ج ۲، ص ۶۳۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص۲۲۵. 📚[۲]: همان 📚[۳]: همان، ص ۲۲۸ 📚[۴]: همان اخلاق فطری ، ص ۱۳۴ ، ۱۳۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 17 ت 30 - 7 - 90.m4a
12.24M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴۳. خُرفَه *خُرفَه [۱] امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کند که فرمود: علَيكُم بِالفَرفَخِ وَ هِيَ المِكيَسَةُ؛ فَإِنَّهُ إن كانَ شَيءٌ يَزيدُ فِي العَقلِ فَهِيَ [۲] ؛ بر شما باد به خرفه و آن موجب زیرکی می‌شود. اگر چیزی موجب افزایش عقل باشد قطعا خرفه است. امام صادق علیه السلام خرفه را سبزی حضرت زهرا علیهاالسلام نامیده و بنی امیه را به جهت آن که این سبزی را «سبزی حمقا» نامیده اند، لعن کرده است. [۳] 🔴۴. سرکه امام صادق علیه السلام می‌فرماید: الْخَلَّ يَشُدُّ الْعَقْلِ [۴] سرکه خرد را قوی و تشدید می‌کند. و در روایتی دیگر می‌فرماید: الخَلُّ يُنيرُ القَلبَ [۵] سرکه قلب را نورانی می‌کند. امام رضا علیه السلام می‌فرماید: الْخَلَّ یَشُدُّ الذِّهْنَ وَ یَزِیدُ فِی الْعَقْلِ [۶] سرکه ذهن را قوی و عقل را می‌افزاید. امیر المؤمنین علیه السلام از آثار سرکه قطع زرداب و زنده کردن دل را شمرده اند. [۷] 📌[۱]: خرفه گیاهی است خودرو، دارای ساقه‌های سرخ رنگ که روی زمین می‌خوابد. برگهایش سفید، تخم هایش ریز و سیاه است. در بعضی جاها خام آن را مانند سبزی‌های خوردنی می‌خوردند. دارای ویتامین هایB وC است (فرهنگ عمید، ج ۱، ص ۱۰۰۸). 📚[۲]: المحاسن، ج ۲، ص ۵۱۷؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۳۴. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۳۵. 📚[۴]: الكافی، ج ۶، ص ۳۲۹؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۱. 📚[۵]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۳ 📚[۶]: الكافی، ج ۶، ص ۳۲۹، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۳. 📚[۷]: ر. ک: همان، ص ۳۰۵. اخلاق فطری ، ص ۱۳۵ ، ۱۳۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️صل الله علیک یا رقیة بنت الحسین علیهما السلام آجرک الله یا بقیة الله ارواحنا فداه شهادت مظلومانه و جانسوز حضرت رقیه سلام الله علیها را به محضر مولایمان آقا صاحب الزمان و شیعیان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نماییم.
ج 18 ت 1 - 8 - 90.m4a
12.38M
🔴صوت جلسات درس استاد محمد کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️هفتم صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان ایشان تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم.
🔴۵. خمر زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا خدای تعالی شراب را حرامکرده با این که لذتی بهتر از آن وجود ندارد. حضرت فرمود: حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ اَلْخَبَائِثِ وَ رَأْسُ كُلِّ شَرٍّ يَأْتِي عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ يُسْلَبُ لُبُّهُ فَلاَ يَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لاَ يَتْرُكُ مَعْصِيَةً إِلاَّ رَكِبَهَا وَ لاَ یَترُکُ حرْمَةً إِلاَّ اِنْتَهَكَهَا... وَ اَلسَّكْرَانُ زِمَامُهُ بِيَدِ اَلشَّيْطَانِ إِنْ أَمَرَهُ أَنْ يَسْجُدَ لِلْأَوْثَانِ سَجَدَ وَ يَنْقَادُ حَيْثُمَا قَادَهُ؛ [۱] شراب را بدان جهت حرام کرده است که اصل و ریشهء همهء خبائث و سرآغاز همه شرور است. شراب خوار را وقتی می‌رسد که عقل از او مسلوب شود و پروردگارش را نشناسد و از هیچ معصیتی فروگذار نکند و هیچ حرمتی را نرسد، جز آن که هتک کند... زمام مست به دست شیطان است، اگر به او دستور دهد که بر بتها سجده کن، می‌کند. و شیطان او را هر جا ببرد، می‌رود. بدیهی است کسی که با ارزش ترین عطای پروردگارش؛ یعنی عقل و خرد را از دست می‌دهد، بی مبالات خواهد شد و هر کاری در توانش باشد، انجام خواهد داد. چنین شخصی از هیچ کس ابایی ندارد و برای هیچ کسی احترام قائل نخواهد شد؛ زیرا عقل و خرد است که راه را به انسان می‌نماید و مسیر به کارگیری قدرت را برای او مشخص می‌کند. 📚[۱]: احتجاج، ج ۲، ص ۳۴۶؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۳۱۷، بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۲. اخلاق فطری ، ص ۱۳۶ ، ۱۳۷ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a