ج11 ت16 - 7 - 90.m4a
11.57M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_یازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۹. غذای مادر هنگام حمل و تولد
در روایات اهل بیت علیهم السلام به غذای مادر به هنگام حمل تأكيد فراوان شده است. در این روایات به خوردن برخی از میوهها و غذاها سفارش اکید شده و از خوردن برخی دیگر نهی شده است. در اینجا برخی از روایاتی که تأثیر خوردن میوه در اخلاق کودک را بیان کرده است، نقل میگردد:
امام صادق علیه السلام میفرماید:
أَطعِمُوا البَرنِيَ نِساءَكُم في نِفاسِهِنَّ تَحلُمُ أولادُكُم [۱] ؛
زنان خود را به هنگام نفاس خرمای برنی بخورانید تا اولادتان حلیم و بردبار شوند.
امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید:
خَیْرُ تُمُورِکُمُ اَلْبَرْنِیُّ فَأَطْعِمُوهُ نِسَاءَکُمْ فِی نِفَاسِهِنَّ تَخْرُجْ أَوْلاَدُکُمْ زَکِیّاً حَلِیماً [۲] ؛
بهترین خرماهای شما برنی است، پس آن را به زنان خود به هنگام نفاسشان بخورانید تا اولا دتان بردبار گردند. [۳]
📚[۱]: الکافی، ج ۶، ص ۲۲؛ وسائل الشيعة، ج ۲۱، ص۴۰۳؛ المحاسن، ج ۲، ص ۵۳۴.
📚[۲]: وسائل الشیعه، ج۶، ص۴۰۳
📚[۳]: همان
اخلاق فطری ، ص ۱۳۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 12 ت 18 - 7 - 90.m4a
12.07M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_دوازدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴در روایت دیگر آمده است که اگر زنان خود را به هنگام ولادت بچه رطب بخورانید، فرزندانتان حلیم و بردبار میشوند. [۱]
در این روایت رطب به طور مطلق آمده است و اختصاص به خرمای خاصی پیدا نکرده است.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمود:
أَطْعِمُوا حَبَالاَکُمُ اَللُّبَانَ فَإِنَّ اَلصَّبِیَّ إِذَا غُذِّیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ بِاللُّبَانِ اِشْتَدَّ قَلْبُهُ وَ زِیدَ عَقْلُهُ فَإِنْ یَکُ ذَکَراً کَانَ شُجَاعاً؛ [۲]
زنان حاملهء خود را کندر بخورانید که بچه اگر در رحم مادرش از کندر تغذیه کند، قلبش محکم و عقلش زیاد میگردد و اگر پسر باشد شجاع میشود.
🔴۱۰. شیر مادر و دایه
بچه ای که تازه به دنیا میآید، بیشترین غذای او را شیر تشکیل میدهد و تا چند ماه از چیز دیگری تغذیه نمی کند، بنابراین پایه اساسی جسم و اندام بچه با شیر، پی ریزی میشود و استخوانبندی او با آن شکل میگیرد. پس در انتخاب شیر و رساندن آن به کودک باید دقت و احتیاط کامل داشت و از هر شیری نباید به کودک خورانید.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
اُنْظُرُوا مَنْ یُرْضِعُ أَوْلاَدَکُمْ فَإِنَّ اَلْوَلَدَ یَشِبُّ عَلَیهِ [۳] ؛
توجه کنید که چه کسی بچه هایتان را شیر میدهد؛ زیرا که بچه با آن رشد میکند.
📚[۱]: وسائل الشيعة، ج۲۱، ص ۳۰، الکافی، ج ۶، ص ۲۲.
📚[۲]: الکافی، ج ۶، ص۲۳؛ وسائل الشيعة، ج ۲۱، ص ۴۰۵
📚[۳]: الكافي، ج ۶، ص ۴۴؛ وسائل الشیعه، ج ۳۱، ص ۴۶۶.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۰ ، ۱۳۱
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 13 ت 20 - 7 - 90.m4a
12.32M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_سیزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام باقر علیه السلام به محمد بن مروان فرمود:
اِسْتَرْضِعْ لِوَلَدِکَ بِلَبَنِ اَلْحِسَانِ وَ إِیَّاکَ وَ اَلْقِبَاحَ فَإِنَّ اَللَّبَنَ قَدْ یُعْدِی [۱]
بچهء خود را از زیبا رویان شیر بده و از شیر زشت صورتان بپرهیز که شیر سرایت میکند.
در روایاتی دیگر اهل بیت علیهم السلام اصحابشان را از شیر دادن زنان کم خرد و کم بینا به بچه هایشان پرهیز داده اند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
لاَ تَسْتَرْضِعُوا اَلْحَمْقَاءَ وَ لاَ اَلْعَمْشَاءَ فَإِنَّ اَللَّبَنَ یُعْدِی [۲]
زنان کم خرد و کم بینا را برای شیر دادن اختیار نکنید، که شیر سرایت میکند.
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
لاَ تَسْتَرْضِعُوا اَلْحَمْقَاءَ فَإِنَّ اَللَّبَنَ یَغْلِبُ اَلطِّبَاعَ [۳]
زنان کم خرد را برای شیر دادن اختیار نکنید که شیر به طبیعت انسانی غالب میشود.
طبیعت انسانی با شیر شکل میگیرد و در نتیجه، خلق و خوی انسانی هم با شیر مادر رنگ میگیرد. پس تا حد امکان باید برای اطفال خویش از شیر مناسب استفاده نمود. البته این امر بدان معنا نیست که با امور دیگر نتوان آثار آن را از بین برد، ولی آنچه از احادیث فهمیده میشود، نشان میدهد که آثار شیر مادر بسیار اساسی و ریشه ای است و تغییر دادن و از بین بردن آن به سادگی برای انسان میسر نیست.
📚[۱]: الکافی، ج ۶، ص ۴۴؛ وسائل الشیعه، ج۲۱، ص ۴۶۸.
📚[۲]: عيون الأخبار، ج ۲، ص ۳۴؛ وسائل الشیعه، ج۲۱، ص ۴۶۷، بحارالانوار، ج۱۰۰، ص ۳۲۳.
📚[۳]: الكافي، ج ۶، ص ۴۳؛ وسائل الشيعة، ج ۲۱، ص۴۶۷؛ مکارم الاخلاق، ص ۲۳۷.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۱ ، ۱۳۲
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 14 ت 23 - 7 - 90.m4a
11.83M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_چهاردهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴علت تامه نبودن خوردنی ها
باید توجه داشت که خوردنیها علت تامه خوش اخلاقی نیستند. بلکه همه اینها چنان که بارها تذکر داده شد، اقتضای این اثرات را دارند. اگر انسان بخواهد همه مکارم اخلاق و فضایل انسانی و جنود عقل را جمع کند، باید به تمامی آنچه در اخلاق خوب و بد دخیل است و نیز به جنود جهل و عقل احاطه علمی داشته باشد و بتواند بر طبق آن عمل کند. همچنین ممکن است برخی از عوامل تأثیر گذار در اخلاق خارج از اختیار فعلی انسان باشد. بنابراین درجه بالای اخلاق نیکو برای همگان یا میسر نیست و یا اگر میسر باشد خیلی سخت و دشوار است، ولی انسان نباید ناامید گردد، بلکه لازم است هر کسی در حد توان خود برای رسیدن به درجات بالاتر در فضایل اخلاقی تلاش کند و با یاری جستن از خدای تعالی و تمسک به اولیای الهی، زمینه توجهات خاص الهی را به وجود آورد؛ چرا که دست یافتن به اخلاق نیکوی انسانی بدون توجه به خالق متعال و انبیا و اوصیا میر نخواهد بود.
🔴ب. نقش برخی خوردنیها در عقل
اشاره
قبلاً دربارهء عقل و علم و همین طور قلب و عقل و ارتباط آن دو سخن گفتیم. روشن شد که روشنایی قلب و دل انسان به نور عقل است. انسان به عقل خوبی را از بدی، زشتی را از زیبایی، حق را از باطل و راست را از دروغ تشخیص میدهد. همچنین جنود و لشکریان عقل را بر شمردیم و تقابل آنها را با لشکریان جهل بیان کردیم. در این جا به تأثیر برخی از خوردنیها در افزایش یا نقصان نور عقل اشاره میکنیم.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۳
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 15 ت 24 - 7 - 90.m4a
11.85M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_پانزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۱. گوشت
تاثیر مستقیم زیاده روی در خوردن گوشت یا ترک آن بر اخلاق بیان گردید، حال به بررسی تأثیر گوشت در عقل انسانی میپردازیم.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
اَللَّحْمُ یُنْبِتُ اَللَّحْمَ وَ یَزِیدُ فِی اَلْعَقْلِ وَ مَنْ تَرَکَهُ أَیَّاماً فَسَدَ عَقْلُهُ [۱] ؛
گوشت، در بدن تبدیل به گوشت میشود و بر خرد انسان میافزاید. و آن که چند روزی خوردن گوشت را ترک کند، خردش تباه میشود.
و نیز میفرماید:
مَنْ تَرَکَ اَللَّحْمَ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً سَاءَ خُلُقُهُ وَ فَسَدَ عَقْلُهُ وَ مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ؛ فَأَذِّنُوا فِی أُذُنِهِ بِالتَّثْوِیبِ [۲] ؛
آن که خوردن گوشت را چهل روز ترک کند بد اخلاق میشود و خردش تباه میگردد. در گوش بد اخلاق اذان بگویید و فقرات آن را تکرار نمایید.
📚[۱]: طب الائمة، ص ۱۳۹، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۲.
📚[۲]: مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۳۴۴؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۷۲.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۴
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
چ 16 ت 27 - 7 - 90_1.m4a
12.68M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_شانزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۲. کدو
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
لُوا اَلدُّبَّاءَ فَإِنَّهُ یَزِیدُ فِی اَلدِّمَاغِ. وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم یُعْجِبُهُ الدُّبَّاءُ؛ [۱]
کدو را بخورید که در عقل میافزاید. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آن را میپسندید و دوست داشت.
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ایجاد سرور و خوشحالی و از بین بردن حزن و اندوه از دل محزون را از آثار دیگر کدو میشمارد و به مصرف زیاد و طبخ آن سفارش فرموده واست. [۲]
و در روایت دیگر آمده است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زنان خویش سفارش میکرد که وقتی غذا درست میکنند کد و در آن زیاد بریزند. [۳]
و نیز از ایشان نقل شده است که میفرمود: آن که کدو را با عدس بخورد دلش هنگام یاد خدا رقت پیدا میکند. [۴]
📚[۱]: خصال، ج ۲، ص ۶۳۲؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص۲۲۵.
📚[۲]: همان
📚[۳]: همان، ص ۲۲۸
📚[۴]: همان
اخلاق فطری ، ص ۱۳۴ ، ۱۳۵
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 17 ت 30 - 7 - 90.m4a
12.24M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_هفدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۳. خُرفَه
*خُرفَه [۱]
امام صادق علیه السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند که فرمود:
علَيكُم بِالفَرفَخِ وَ هِيَ المِكيَسَةُ؛ فَإِنَّهُ إن كانَ شَيءٌ يَزيدُ فِي العَقلِ فَهِيَ [۲] ؛
بر شما باد به خرفه و آن موجب زیرکی میشود. اگر چیزی موجب افزایش عقل باشد قطعا خرفه است. امام صادق علیه السلام خرفه را سبزی حضرت زهرا علیهاالسلام نامیده و بنی امیه را به جهت آن که این سبزی را «سبزی حمقا» نامیده اند، لعن کرده است. [۳]
🔴۴. سرکه
امام صادق علیه السلام میفرماید:
الْخَلَّ يَشُدُّ الْعَقْلِ [۴]
سرکه خرد را قوی و تشدید میکند.
و در روایتی دیگر میفرماید:
الخَلُّ يُنيرُ القَلبَ [۵]
سرکه قلب را نورانی میکند.
امام رضا علیه السلام میفرماید:
الْخَلَّ یَشُدُّ الذِّهْنَ وَ یَزِیدُ فِی الْعَقْلِ [۶]
سرکه ذهن را قوی و عقل را میافزاید.
امیر المؤمنین علیه السلام از آثار سرکه قطع زرداب و زنده کردن دل را شمرده اند. [۷]
📌[۱]: خرفه گیاهی است خودرو، دارای ساقههای سرخ رنگ که روی زمین میخوابد. برگهایش سفید، تخم هایش ریز و سیاه است. در بعضی جاها خام آن را مانند سبزیهای خوردنی میخوردند. دارای ویتامین هایB وC است (فرهنگ عمید، ج ۱، ص ۱۰۰۸).
📚[۲]: المحاسن، ج ۲، ص ۵۱۷؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۳۴.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۳۵.
📚[۴]: الكافی، ج ۶، ص ۳۲۹؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۱.
📚[۵]: بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۳
📚[۶]: الكافی، ج ۶، ص ۳۲۹، بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۰۳.
📚[۷]: ر. ک: همان، ص ۳۰۵.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۵ ، ۱۳۶
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 18 ت 1 - 8 - 90.m4a
12.38M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_هجدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۵. خمر
زندیقی از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا خدای تعالی شراب را حرامکرده با این که لذتی بهتر از آن وجود ندارد.
حضرت فرمود:
حَرَّمَهَا لِأَنَّهَا أُمُّ اَلْخَبَائِثِ وَ رَأْسُ كُلِّ شَرٍّ يَأْتِي عَلَى شَارِبِهَا سَاعَةٌ يُسْلَبُ لُبُّهُ فَلاَ يَعْرِفُ رَبَّهُ وَ لاَ يَتْرُكُ مَعْصِيَةً إِلاَّ رَكِبَهَا وَ لاَ یَترُکُ حرْمَةً إِلاَّ اِنْتَهَكَهَا... وَ اَلسَّكْرَانُ زِمَامُهُ بِيَدِ اَلشَّيْطَانِ إِنْ أَمَرَهُ أَنْ يَسْجُدَ لِلْأَوْثَانِ سَجَدَ وَ يَنْقَادُ حَيْثُمَا قَادَهُ؛ [۱]
شراب را بدان جهت حرام کرده است که اصل و ریشهء همهء خبائث و سرآغاز همه شرور است. شراب خوار را وقتی میرسد که عقل از او مسلوب شود و پروردگارش را نشناسد و از هیچ معصیتی فروگذار نکند و هیچ حرمتی را نرسد، جز آن که هتک کند... زمام مست به دست شیطان است، اگر به او دستور دهد که بر بتها سجده کن، میکند. و شیطان او را هر جا ببرد، میرود.
بدیهی است کسی که با ارزش ترین عطای پروردگارش؛ یعنی عقل و خرد را از دست میدهد، بی مبالات خواهد شد و هر کاری در توانش باشد، انجام خواهد داد. چنین شخصی از هیچ کس ابایی ندارد و برای هیچ کسی احترام قائل نخواهد شد؛ زیرا عقل و خرد است که راه را به انسان مینماید و مسیر به کارگیری قدرت را برای او مشخص میکند.
📚[۱]: احتجاج، ج ۲، ص ۳۴۶؛ وسائل الشيعة، ج ۲۵، ص ۳۱۷، بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۱۶۲.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۶ ، ۱۳۷
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 19 ت 2 - 8 - 90.m4a
12.13M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_نوزدهم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴ج. نقش پرخوری و برخی خوردنیها در قلب
اشاره
در برخی از روایاتی که گذشت علاوه بر بیان نقش خوردنیها در عقل به نقش آنها در قلب نیز اشاره شده بود. چنان که پیش تر بیان شد، جایگاه عقل و خرد، قلب است. از این رو آنچه موجب افزایش عقل گردد، نورانیت و روشنایی قلب را نیز افزایش خواهد داد. در اینجا به روایات دیگری در این باره اشاره میکنیم.
🔴۱. پر خوری
*پر خوری [۱]
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
نُورُ اَلْحِکْمَهِ اَلْجُوعُ وَ اَلتَّبَاعُدُ مِنَ اَللَّهِ اَلشِّبَعُ.. لاتُمیتُوا القُلُوبَ بِکَثْرَهِ الطَّعامِ و الشَّرابِ؛ فَإنَّ الْقلبَ یَمُوتُ کَالزَّرْعِ إذا کَثُرَ عَلَیْهِ الْماءُ. لاَ تَشْبَعُوا فَتَطْفَأَ نُورُ اَلْمَعْرِفَهِ مِنْ قُلُوبِکُمْ [۲] ؛
گرسنگی، حکمت و سیری، دوری از خداست... دلهای خویش را با زیادی غذا و نوشیدنی نمی رانید؛ زیرا که دلها همانند زراعتها با آب زیاد از بین میروند. سیر نخورید که نور معرفت در دلهایتان خاموش میشود. پرخوری نه تنها نور قلب را سلب میکند، بلکه شادابی و طراوت بدن را هم از بین میبرد و صورت جوانی را از انسان میگیرد [۳]، بلکه صحت و سلامتی جسم و جان آدمی را به خطر میاندازد.
📌[۱]: عنوان پرخوری اگر چه از زیر مجموعه خوردنیها نیست، ولی به مناسبت بحث خوردنیها در اینجا مورد بحث قرار گرفت
📚[۲]: جامع الاخبار، ص۱۸۳؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۳۱.
📚[۳]: ر. ک: علل الشرایع، ج ۲، ص۱۸۳؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۷ ، ۱۳۸
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 20 ت 4 - 8 - 90.m4a
12.72M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_بیستم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان
🔴جلسه دوم - شبهه مالکیت خداوند
🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت :
https://biabanioskouei.ir/شبهه-مالکیت-خداوند
🔸 لینک مشاهده در یوتوب:
https://youtu.be/765tcnUQq8U
🔸 لینک مشاهده در آپارات:
https://aparat.com/v/FaCRZ
🔸لینک فایل صوتی:
https://t.me/biabanioskouei/535
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴امام رضا علیه السلام میفرماید:
لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ قَصَدُوا فِی اَلمَطْعَمِ لاَسْتَقَامَتْ أَبْدَانُهُمْ. [۱] ؛
اگر مردم در خوراکشان میانه روی کنند، بدن هایشان پایدار و استوار خواهد بود.
این سخن معصوم دلالت دارد که نه تنها پرخوری امری مذموم است، بلکه گرسنه ماندن هم امر پسندیده ای نیست. باید مراعات سلامتی و صحت بدن را نمود و نیازهای آن را برآورد؛ نه آن قدر کم خورد که احساس ضعف، مانع کار شود و نه آن قدر پرخوری کرد که احساس سنگینی و کسالت مجالی برای چابکی نگذارد. به همین جهت است که حضرت عیسی علیه السلام بنی اسرائیل را این چنین توصیه میکند:
نخورید تا گرسنه شوید و آن گاه که گرسنه شدید به اندازه ای بخورید که سیر نشوید؛ زیرا اگر به اندازهء سیری بخورید، گردن هایتان کلفت و پهلوهایتان از چربی میشود و پروردگار خویش را فراموش میکنید. [۲]
📚[۱]: المحاسن، ج ۲، ص ۴۳۹؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۳۳۴.
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۳۷؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۴۷
اخلاق فطری ، ص ۱۳۸ ، ۱۳۹
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
#اخلاق_فطری
🔴۲. عسل
امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید:
العَسَلُ شِفاءٌ مِن کُلِّ داءٍ، وَ لا دَاءَ فیهِ یُقِلُّ البَلغَمَ وَ یَجلُو القَلبَ [۱] ؛
عسل شفای هر دردی است. و در آن دردی نیست. بلغم را کم میکند و قلب را جلا میدهد.
در روایت دیگر آمده عسل آن گاه که خالص و شهد باشد در آن شفا قرار داده شده است. [۲] در حدیثی دیگر تأکید شده است که عسل حافظه را زیاد میکند [۳] و عسل مانند عطر و نگاه کردن به سبزی و سواری نشاط آور است. [۴]
پس خوردن عسل از چند جهت در اخلاق تأثیر میگذارد:
اول این که نشاط و شادابی میآورد و حزن و اندوه را برکنار میکند و نشاط چنان که در جنود عقل اشاره شد از اخلاق و آداب پسندیده آدمی است.
دوم این که قلب و دل آدمی را جلا و صفا میدهد. و وقتی دل آدمی صفا پیدا کند و زنگارها از آن زدوده شود و مشغولیت هایش کاهش یابد، پرخاشگری و عصبانیت در انسان کاهش مییابد.
سوم این که امراض جسمانی را علاج میکند و بدیهی است که اگر بدن صحیح و سلامت باشد، راه اخلاق خوب و عبادت و قرب به خدا برای انسان هموار میگردد.
📚[۱]: مستدرک الوسائل، ج ۱۶، ص ۳۶۷؛ مکارم الأخلاق، ص ۱۶۶؛ بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۹۴
📚[۲]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۹۲؛ المحاسن، ج ۲، ص ۴۴۹.
📚[۳]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص۲۹۰؛ عيون الاخبار، ج ۱، ص ۴۲
📚[۴]: بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۱؛ عيون الاخبار، ج ۱، ص ۴۴.
اخلاق فطری ، ص ۱۳۹ ، ۱۴۰
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
ج 21 ت 7 - 8 - 90.m4a
18.9M
🔴صوت جلسات درس #توحید
#جلسه_بیست_یکم
استاد محمد #بیابانی_اسکوئی
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی
https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a