eitaa logo
استاد محمد بیابانی اسکوئی
264 دنبال‌کننده
79 عکس
23 ویدیو
129 فایل
کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی از اساتید مکتب معارفی خراسان و از شارحین آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی اصفهانی رضوان الله علیه آدرس سایت: https://biabanioskouei.ir/ ارتباط با ما @Alfath14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴هر کاری که مصداق احسان باشد، خوب خواهد بود و فرقی نمی کند که عامل آن نیت خیر و احسان داشته باشد یا نه. ولی این کار اگر تنها به نیت احسان بوده باشد و فاعل آن هدف دیگری غیر از احسان نداشته باشد، نزد همه خردمندان ارزش و اعتبار بالاتر و بیشتری خواهد داشت. اما اگر عامل، اهداف ودواعی دیگری مثل رسیدن به مقام، گرفتن رأی، پیدا کردن اعتبار عمومی و... داشته باشد کار وی اعتبار و ارزش خود را از دست خواهد داد. به عبارت دیگر اگر انگیزه و داعی، صرفا اهداف شخصی - مثل رسیدن به جاه و مقام - باشد و احسان هیچ گونه نقشی در عمل نداشته باشد، در اینصورت می‌توان گفت عملی بی ارزش، بلکه منفی و قبیح است. فرض کنید کسی به قصد اغفال و کشتن انسانی به او نزدیک می‌شود و با او مهربانی وملاطفت و در کارهایش به او کمک می‌کند، تا بتواند هدف خویش را عملی سازد. آیا هیچ عاقلی برای این اعمال ارزشی قائل می‌شود؟ پس ارزش و اعتبار عمل تنها در گرو خوبی آن نیست (حسن فعلی)، بلکه ارزش و اعتبار عمل به نیت و قصد صحیح و خوب هم نیاز دارد (حسن فاعلی). بنابراین نیت نقش مهمی در ارزش و اعتبار اعمال دارد و هیچ عملی هم از نیت خالی نیست و اعمال بر اساس نیت شکل می‌گیرند. از این رو امام صادق علیه السلام «شاکله» را در آیهء شریفهء «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ» [۱] به نیت تفسیر کرده است. [۲] 📚[۱]: اسراء (۱۷)، آیه ۸۴: بگو همه بر اساس سرشت و فطرت خویش عمل می‌کنند. 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۸۵ بر اساس این تفسیر نیت انسان بر اساس شاکله و فطرت و سرشت او شکل می‌گیرد. یعنی کسی که خمیر مایه و سرشت و خلقت او بر پایه ایمان نهاده شده باشد، نیت‌های او هم ایمانی خواهد بود و آن که سرشت و فطرتش بر کفر وجحود و نفاق استوار شده باشد، نیت‌های او هم بر محور آن دور خواهد زد. به عبارت دیگر شاکله نیت را رنگ می‌دهد و نیت عمل خارجی را. البته شاکله در عمل تأثير تامندارد، چرا که قدرت و اختیار بر نیت حاکم است، لذا شاكله فقط اقتضایی برای عمل دارد و انسان را جبراً به سوی عملی سوق نمی دهد. اخلاق فطری ، ص ۱۰۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴نیت عمل قلب است. قلب برای خود شاکله ای پیدا کرده است و نیت از این صورت و شاکله تراوش پیدا می‌کند. قلب انسان ابتدا پاک است و با معصیت نقطهء سیاهی در آن ایجاد می‌شود. با زیاد شدن معصیت تمام قلب سیاه می‌شود. قلبی که تمام ساحتش با سیاهی پر شده است، نیتش ظلمانی خواهد بود. اما اگر قلب روشن باشد، نیت نیز زلال و روشن خواهد شد. شاکله قلب بر اثر اعمال آن ایجاد می‌شود و این شاکله در اعمال بعدی تأثیر می‌گذارد. یعنی عمل و شاکله همواره در تعامل اند. لذا بر مؤمنین لازم است که اگر مرتکب فعل قبیحی شدند بلافاصله توبه کنند تا عمل زشت آنان موجب سیاهی قلبشان نگردد. مهم ترین دژی که انسان در مرحله اول باید سراغ آن برود تا آن را تسخیر کند، قلب و روح است. تا قلب و روح از زنگارهای کفر و جحود و نفاق و زشتی و قساوت و جهل و نادانی و شقاوت پاک نشود، اعضای دیگر هم از کارهای زشت و بد پاک نخواهند شد. پس باید به تدریج قلب و روح را پاک کرد تا اعضا دیگر هم سالم و سلامت باشند. از آنجا که خدای سبحان بر دلها حکومت دارد و اوست که می‌تواند شیطان را مهار کند، لذا باید برای حفظ روشنایی قلب به او پناه برد و به آنچه پیامبرانش در این زمینه آورده اند، گوش جان سپرد و در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورد؛ امید است با تسلیم در مقابل فرامین الهی و روشنگری هایعقل و خرد انسانی، به قلبی سالم و روحی با نشاط دست یافت. اخلاق فطری ، ص ۱۰۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴بخش سوم: مبادی اخلاق مراد از مبادی اخلاق، زمینه‌ها و امور مؤثر در اخلاق انسان هستند. این امور عبارت اند از: طینت، آب و هوا، خوردنی‌ها و پوشیدنی ها، مصاحبت با مردم، گناه یا اطاعت، تجارت، برخی پیشه ها، ولایت و سلطنت، فقر و غنا و برخی افعال. در ادامه به بررسی هر یک از این مبادی خواهیم پرداخت. 🔴یکم: طینت اشاره خلقت انسان در روایات اهل بیتعلیهم السلام از جایگاه مهمی برخوردار است، در قرآن کریم کیفیت خلقت انسان و عوالمی که بر او گذشته، بیان شده است. [۱] بر اساس روایات فراوان- بیش از حد تواتر - پیدایش انسان اختصاص به این عالم نداشته، بلکه همین انسان پیش از ورود به این دنیا، عوالمی را سپری کرده است. [۲] پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همه امت من در مرحله طينت برایم تجسم پیدا کرد و من همهء آنها را به اسم خود و اسم پدرشان و اخلاق و سیمایشان شناختم. [۳] 📚[۱]: ر. ک: به اعراف (۷)، آیهء ۱۷۲؛ حج (۲۲)، آیهء ۵؛ انبیاء (۲۱)، آیهء ۳۰؛ فاطر (۳۵)، آیهء ۱۱؛ غافر (۴۰) آیهء ۶۷؛ مؤمنون (۲۳)، آیات ۱۲ - ۱۴ و... 📚[۲]: ر. ک: ترجمه توحيد الأمامية، ص ۱۳۳ - ۱۷۵. 📚[۳]: بحارالانوار، ج ۱۷، ص ۱۵۳. اخلاق فطری ، ص ۱۰۷ ، ۱۰۹ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنین روایاتی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده که گاه شخصی حضور آن حضرت می‌رسید و با احترام به ایشان خود را دوستدار آن حضرت معرفی می‌کرد و گاهی این معرفی با سوگند همراه می‌شد؛ اما حضرت در جواب این گونه اشخاص برخی را تکذیب و عده ای را تصدیق می‌فرمود و به صادقان توصیه می‌کرد که مواظب بقیه عمر خویش در این دنیا باشند و خود را برای امتحانات و ابتلائات سخت و دشوار در این دنیا آماده سازند. [۱] در آن عوالم پس از اعطای نور عقل و اختیار انسان‌ها مورد آزمایش‌هایی قرار گرفته اند. نتیجه آزمونها تأثیراتی جدی در صفات ظاهری و باطنی و خلق انسانها گذاشته است. 📚[۱]: ر. ک: بصائر الدرجات، ص ۱۰۷ - ۱۰۸ و ۴۱۰ - ۴۱۱؛ بحارالانوار، ج۲۵، ص ۱۴ و ج ۲۶ ص ۱۷ و ۱۱۹ و ۱۲۱ و ج۴۲، ص ۱۹۶ و ج ۴۶، ص ۶۲و ج ۶۱، ص ۱۳۱ و ۱۳۸. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
39.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق 🌐 متن کامل این گفت و گو در وبسایت : https://biabanioskouei.ir/ادعای-وحدت-وجود-در-آثار-آیت-الله-سیدان 🔸 لینک مشاهده در یوتوب: https://youtu.be/sj_Uq6zsqPo 🔸 لینک مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/4MLV0 🔸لینک فایل صوتی: https://t.me/biabanioskouei/513 کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴عبد الله بن سنان می‌گوید: به امام صادق صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردم: فدایت شوم من بعضی از دوستانمان را می‌بینم که سبک سر، تندخو و بی پروا هستند و از این جهت سخت ناراحتم و برخی از مخالفان را می‌بینم که حسن السمت (خوش روش) هستند. حضرت فرمود: نگو «حسن السمت»؛ زیرا «سمت» جهت راه را می‌گویند. بگو: خوش سیما هستند. او می‌گوید: گفتم بعضی از مخالفان را می‌بینم که خوش سیما و بردبارند و از این جهت هم ناراحت می‌شوم. حضرت فرمود: از سبک سری و تندخویی دوستان و خوش سیما بودن مخالفان ناراحت مباش. همانا خداوند متعال وقتی خواست آدم علیه السلام را خلق کند این دو طینت را آفرید و آن دو را از هم جدا کرد و به اصحاب یمین فرمود: به اذن من خلق شوید، پس خلقی به صورت ذره‌های ریز به وجود آمدند که حرکت می‌کردند و به اهل شمال هم فرمود: به اذن من خلق شوید. پس آنها هم به اندازه ذره‌های ریز پدید آمدند که حرکت می‌کردند. آن گاه آتشی برای آنها افروخت و فرمود: به اذن من داخل آتش شوید. نخستین کسی که وارد آن شد محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود و به دنبال او رسولان اولوالعزم و اوصياء و پیروانشان داخل شدند. آنگاه به اصحاب شمال فرمود: به اذن من وارد آتش شوید. گفتند: پروردگارا، ما را آفریدی تا بسوزانی؟ و از دستور خدا سرپیچی کردند. پس به اصحاب یمین فرمود: به اذن من از آتش بیرون آیید، آتش در آنها هیچ اثری نگذاشته بود. وقتی اصحاب شمال آنان را دیدند، گفتند: پروردگارا، دوستانمان را می‌بینیم که سالم از آتش بیرون آمدند، پس حکم ما را لغو کن و ما را دوباره به دخول در آتش امر کن. خداوند فرمود: حکم شما را لغو کردم، پس داخل آتش شوید. وقتی نزدیک آتش شدند و شعله آتش به آنها رسید به عقب برگشتند، گفتند: پروردگارا، ما تحمل سوخته شدن را نداریم و دستور الهی را عصیان کردند. خدای تعالی برای بار سوم آنها را به دخول در آتش امر کرد. باز هم معصیت کردند و برگشتند. اصحاب یمین را هم سه بار امر فرمود و در هر سه بار داخل آتش شدند و سالم بیرون آمدند. بعد از همه اینها خدای تعالی همه را به اذن خود به گل تبدیل کرد و از آن آدم علیه السلام را آفرید. حضرت فرمود: ... سبک سری و تندخویی که در دوستانت می‌بینی، از آمیخته شدن با اصحاب شمال به آنها رسیده است و حسن سیما و وقار که در مخالفین می‌بینی، از اصحاب یمین به آنها رسیده است. اخلاق فطری ، ص ۱۱۰ ، ۱۱۱ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️آخر ذی القعده ؛ سالروز شهادت حضرت امام محمد بن علی الجواد صلوات الله علیهم را به محضر آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض مینمائیم.
4_5764815339321824150.mp3
8.31M
💠سلسله مباحث اعتقادی در گفت و گوی استاد حجت الاسلام و المسلمین بیابانی اسکویی با آیت الله سید جعفر سیدان 🎙 فایل صوتی 🔴جلسه اول - ادعای وحدت وجود در آثار آیت الله سیدان شبهه قائم بالغیر بودن خلق کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در این روایت از دو طینت سخن به میان آمده که بر اساس روایات این دو نیز بر اثر امتحان از هم جدا شده اند [۱] . آنگاه خداوند این دو گروه را بار دیگر امتحان می‌کند و اصحاب یمین از این آزمون سر بلند بیرون می‌آیند. بنابر روایت فوق، خداوند جهت آزمایش مجدد خلايق در این دنیا طینت‌های دو گروه مذکور را با هم مخلوط کرده است. این خلط و مزج‌ها در صفات و خلق و خوی انسانها تأثیراتی دارد. در برخی روایات، ارتباط بین طینت‌ها به عنوان علت غم و شادی برخی افراد - که ظاهراً سببی ندارد - ذکر شده است. یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان می پرسد: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، همانا گاهی من محزون و مغموم می‌شوم، بدون این که سببی برای آن بیابم. حضرت فرمود: این غم و شادی از ناحیه ما به شما می‌رسد؛ زیرا حزن یا سروری که به ما می‌رسد، بر شما هم وارد می‌شود؛ چون که ما و شما از نور خداییم. خدای تعالی طینت ما و شما را یکی قرار داده است. و اگر طینت شما همان طور که بود باقی می‌ماند، شما و ما مساوی می‌شدیم، ولی طینت شما با طینت دشمنانتان مخلوط شده است. و اگر این امر واقع نمی شد شما هیچ گاه گناه نمی کردید. [۲] 📚[۱]: ر. ک: تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۸۶؛ تفسیر قمی، ج ۲، ص ۶۹. 📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۹۳. اخلاق فطری ، ص ۱۱۱ ، ۱۱۲ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در روایاتی دیگر انس و الفت و نیز نفرت انسان‌ها از همدیگر به انس و الفت و نفرت در عوالم قبل پیوند زده شده است. بر اساس برخی روایات مؤمنان از طینت بهشت آفریده شده اند و با یکدیگر در ارتباط هستند. امام باقر علیه السلام می‌فرماید: همانا خداوند متعال مؤمنان را از طینت بهشت آفرید و از عطر روح خویش بر آنان جاری ساخت. به همین جهت است که مؤمن برادر پدر و مادری مؤمن است. پس اگر روحی از آن ارواح را در شهری از شهرها غم و اندوهی برسد، ارواح دیگر نیز محزون می‌شوند؛ زیرا که اینها از آنها هستند. [۱] و از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: دو برادر مؤمن مانند یک بدن هستند. اگر عضوی از آن به درد آید در بقیهء اعضا هم درد پیدا می‌شود. و ارواح آنها نیز از یک روح اند. [۲] در این دسته از روایات، خدمت به همدیگر، عدم خیانت و غیبت و غش و مخذول و سرشکسته نکردن یکدیگر از آثار این اخوت و برادری شمرده شده است. [۳] 📚[۱]: همان 📚[۲]: الكافی، ج ۲، ص ۱۶۶. 📚[۳]: همان، ص ۱۶۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۲ ، ۱۱۳ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴در حدیثی که از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده، اختلاف اخلاق و رنگ‌های آدمیان به خاطر اختلاف خاک‌هایی شمرده شده است که هنگام خلقت حضرت آدم از زمین گرفته شده است. [۲] در حدیثی دیگر آمده است: فَمَا كَانَ مِنَ النَّاسِ مِنْ جَمَالٍ وَ حُسْنِ خُلُقٍ فَهُوَ مِنَ الْحَوْرَاءِ وَ مَا كَانَ فِيهِمْ مِنْ سُوءِ الْخُلُقِ فَمِنْ بِنْتِ الْجَانِّ [۳] ؛ آنچه از زیبایی و حسن خلق در انسان‌ها یافت می‌شود از ناحیه حوریهای است (که یکی از فرزندان حضرت آدم با او ازدواج کرد) و آنچه از سوء خلق دیده می‌شود، از ناحیه دختر جتی است (که فرزند دیگر حضرت آدم با او ازدواج کرد). در نهج البلاغه از امير المؤمنین علیه السلام درباره اختلاف مردم چنین آمده است: إِنَّمَا فَرَّقَ بَيْنَهُمْ مَبَادِئُ طِينِهِمْ، وَ ذَلِكَ أَنَّهُمْ كَانُوا فِلْقَةً مِنْ سَبَخِ أَرْضٍ وَ عَذْبِهَا وَ حَزْنِ تُرْبَةٍ وَ سَهْلِهَا؛ فَهُمْ عَلَى حَسَبِ قُرْبِ أَرْضِهِمْ يَتَقَارَبُونَ وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلَافِهَا يَتَفَاوَتُونَ؛ فَتَامُّ الرُّوَاءِ نَاقِصُ الْعَقْلِ، وَ مَادُّ الْقَامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زَاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تَائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسَانِ حَدِيدُ الْجَنَانِ [۴] ؛ اختلاف انسان‌ها از مبادی طينتشان است؛ زیرا طینت همه از قطعه ای از زمین شور و شیرین و سخت و سست ترکیب یافته است و آنان بر حسب نزدیک بودن خاکشان با هم نزدیک اند و به دوری خاکشان از هم تفاوت پیدا می‌کنند. آدم‌های خوش منظر کم خردند و بلند قامتان کم همت و پاکیزه عملان بد منظرند و کوتاه قدان خوش فکرند. آنان که طبیعتی خوب دارند، کارهای بدی دارند و کسانی که قلبشان حیران است، افکارشان پراکنده است و سخنوران، قلبشان قوی است. 📚[۱]: بحارالانوار، ج ۱۵، ص ۳۲ و ر. ک: بحارالانوار، ج ۵، ص ۲۳۹. 📚[۲]: علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۰۳؛ مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۳۶۲؛ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۲۳۶. 📚[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۲۳۴؛ بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۹۴. اخلاق فطری ، ص ۱۱۳ ، ۱۱۴ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
▪️سالروز شهادت امام محمد الباقر علیه السلام را به محضر مبارک آقا امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان حضرت تعزیت و تسلیت عرض می نمائیم. حضرت امام باقر سلام الله علیه فرمودند: ای شیعیان آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله یقیناً برای پاک شدن مورد آزمایش سخت قرار می‌گیرید ؛ همچون پاک شدن سرمه در چشم، که صاحب چشم می‌فهمد چه موقع سرمه وارد چشمش گردید، ولی خارج شدنش را از چشم متوجه نمی‌شود! و به همین شکل انسان بامداد اعتقاد به شریعتی از امر ما (امامت ما) دارد ولی شام می‌کند در حالی که از آن خارج شده؛ و نیز شام می‌کند بر شریعتی از امر ما (امامت ما) ولی صبح می‌کند در حالی که از آن (عقیده) خارج شده. 📚الغيبةللنعمانی ص۲۰۶ باب۱۲ حدیث۱۲
🔴تأثیر طینت و خمیر مایه خلقت و آفرینش انسان‌ها در صفات ظاهری و باطنی و اعمال و کردارشان از نظر روایات اهل بیت علیهم السلام امری مسلم است. بسیاری از امور ظاهری وباطنی انسانها در عوالم پیشین قبل از آن که قدم به این دنیا بگذارند به دست خود آنها رقم خورده است و هر انسانی با کوله باری پر به این دنیا قدم گذاشته و ریشه‌های اعمال و کردار و صفات ظاهری و باطنی خویش را در آن عوالم درست کرده است. این حقیقت به معنای بسته شدن پرونده انسان‌ها در عوالم قبل و پایان تکلیف و امتحان نیست، بلکه مسلم است که در این دنیا نیز ابتلا و امتحان وجود دارد و تا هنگامی که تکلیف و امتحان بر قرار باشد، پرونده باز است و تغییر و تبدیل در آن راه دارد. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هر عملی آثاری دارد که در آینده انسان مؤثر است. اعمال و رفتارهای سابق از این عالم نیز مستثنی نیست و خداوند متعال طینت انسان‌ها را بر اساس اعمال و کردار او سرشته است؛ اما تداوم تکلیف و امتحان و حریت و آزادی در انتخاب موجب می‌شود که انسان بتواند سابقه بد خود را اصلاح و سوابق خویش را حفظ کند. آنکه سابقهء خوبی نداشته و سرشتش خوب نهاده نشده است و نیز کسی که اعمال بد او را احاطه نموده و تاریکی بر او غلبه کرده است، باید زحمت بیشتری بکشد و با تلاش و کوشش فراوان علاوه بر این که پرده‌های معاصی و تاریکی های گناهان را کنار می‌زند، به تدریج نور و روشنایی را در خود افزایش دهد تا بتواند در سایه آن راه راست را بر خود روشن سازد و ادامه مسیر برای او سهل و آسان گردد؛ البته هر کس اراده کند، می‌تواند. اخلاق فطری ، ص ۱۱۴ ، ۱۱۵ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a
🔴همچنن هر کس برای پاکسازی پرونده خود پیش قدم شود و کمر همت ببندد، خدای تعالی هم او را در این راه یاری می‌کند. نور امید را در دل او روشن می‌سازد و قدم به قدم با او همراهی می‌کند. مسلماً آن که سابقه خوبی دارد، نیز نباید مغرور شود و باید با دلی امیداور همراه با ترس و خوف، به راه راست ادامه دهد و هیچ گاه از دزدان راه غافل نباشد و با احتیاط کامل رو به سوی هدفی عالی و آینده ای روشن در حرکت باشد. چنین کسی هر گاه اندکی انحراف پیدا کرد، باید به سرعت به راه برگردد و هیچ گاه به خود اجازه ندهد که راه منحرف را ادامه دهد. تأثير طينت در اخلاق از نظر مرحوم میرزای اصفهانی قدس سره بحث تأثیر طینت در اخلاق را با کلامی از میرزا مهدی اصفهانی قدس سره به پایان می‌بریم؛ عالمی وارسته و دانشمندی که برای رسیدن به کمالات انسانی زحمات فراوانی کشیده و به درجات بالایی از ایمان دست یافته است. این استاد معارف الهی می‌فرماید: ثُمَّ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الْإِنْسَانُ الْمَخْلُوقُ كَالذَّرِّ يُولَدُ الْكَافِرَ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ مِنَ الْكَافِرِ وَ لِمَكَانِ اخْتِلَاطِ الطِّينَتَيْنِ باللطخ وَالمَسحة يَتَوَلَّدُ الْمُؤْمِنُونَ بِالصُّورَةِ الْقَبِيحَةِ الْمُنْكَرَةَ وَ يَتَوَلَّدُ الْكَافِرَ بِصُورَةِ جَمِيلَةَ وَ يَظْهَرُ مِنِ الْمُؤْمِنِينَ الْأَخْلَاقِ السَّيِّئَةُ وَ مَنِ الْكُفَّارِ الْأَخْلَاقِ الْجَمِيلَةِ [۱] ؛ سپس به جهت اختلاط انسان ذری [۲] کافر از مؤمن و مؤمن از کافر به دنیا می آید. و به جهت اختلاط طینت طيب با خبیث که به واسطه آغشته شدن و تماس آن دو با همدیگر حاصل شده، مؤمنان با صورتی زشت و منکر متولد می‌شوند و کافران با صورتی زیبا به دنیا می‌آیند. و از مؤمنان اخلاق بد و از کافران اخلاق خوب هویدا می‌شود. 📚[۱]: معارف القرآن، ص ۵۹۰. 📚[۲]: اشاره به اختلاطی است که بعد از خلقت مؤمنین از عليين و كافران از سجين حاصل شده است. ر. ک: الکافی، ج ۲، ص ۲، ح ۱ و ص ۵، ح ۷. اخلاق فطری ، ص ۱۱۵ ، ۱۱۶ کانال رسمی استاد محمد بیابانی اسکوئی https://eitaa.com/joinchat/1465450678C012e77867a