eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
112 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی حضرت زهراسلام الله علیها حوراء.mp3
6.49M
سخنرانی آیه الله احدی. مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
کلاس خارج فقه و اصول فردا سه شنبه 23بهمن ماه برگزار می شود.
خارج فقه نجاست کافر(منکر ضروری جلسه74.mp3
4.5M
خارج فقه. کافر. منکر ضروری دین. سه شنبه 23بهمن
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه76.mp3
7.15M
خارج اصول. ظن مطلق جلسه76. سه شنبه 23 بهمن
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه77.mp3
6.74M
خارج اصول. ظن. وجوب غیری معرفت. شکر منعم. جلسه77 چهارشنبه24بهمن
خارج فقه نجاست کافر. اولاد کافر جلسه75.mp3
5.35M
خارج فقه. نجاست کافر. اولاد کافر. چهارشنبه24بهمن. جلسه75
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹سفارش استاد به مطالعه کتاب عدل الهی شهید مطهری (رحمة الله علیه)🌹 👈مسایل مطرح شده در کتاب; 1-انواع عدل در قرآن. 2-تفاوت مبنای معتزله و اشاعره. 3-جواب برخی از سوالات خلقت;چرایی نقص ها و شرهادر خلقت. چرا یکی زشت و یکی زیباست.؟ چرا یکی گوسفند و یکی کرم خاکی؟ چرا یکی شیطان و یکی فرشته؟و... 4-ارتباط دو جهان. 5-شفاعت. 6-معنای حدیث حب علی حسنة لاتضرمعها سیئة و موارد دیگر
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه78.mp3
7.91M
خارج اصول جلسه78. ظن در معرفت اصول دین. شنبه27بهمن
خارج فقه نجاست کافر اولاد جلسه76.mp3
6.6M
خارج فقه. جلسه76. شنبه27بهمن. نجاست کافر. اولاد کافر
خارج فقه نجاست کافر. اولاد کافر جلسه77.mp3
6.24M
خارج فقه. نجاست. کافر. بحث غالی. یکشنبه28بهمن. جلسه77
خارج فقه نجاست کافر. ناصبی جلسه78.mp3
6.07M
خارج فقه نجاست. ناصبی جلسه78. دوشنبه29 بهمن
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه80.mp3
7.26M
خارج اصول. ظن غیر معتبر جلسه80. دوشنبه29 بهمن
✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅✅ رفتار و کردار امام باقر علیه السلام  كَفى بِالمَرءِ عَيبا أن يَتَعَرَّفَ مِن عُيوبِ النّاسِ ما يَعمى عَلَيهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو يَعيبَ عَلَى النّاسِ أمرا هُوَ فيهِ لا يَستطَيعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلى غَيرِهِ... آدمى را همين عيب بس كه عيب خود را نبيند و عيب مردم را ببيند، يا بر مردم چيزى را عيب بگيرد كه در خودِ او هست و نمى‌تواند آن را تغيير دهد... الكافي : ج 2 ص 460 ح 3 ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
شعر ارسالی از جناب آقای قومات ⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ لا تَدْعُوِنِّی وَیْکِ أُمَّ الْبَنِینَ (مداحی عربی) اشعار منسوب به حضرت ام البنین (سلام الله علیها) لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه ام می اندازى كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام البنین می خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ چهار پسر که مانند عقاب های کوهسار بودند و با بريده شدن رگ حيات يكى پس از ديگرى به مرگ پيوستند تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعا طَعِينَ بر سر نعش آن ها نیزه ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاك افتادند يَا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا بِأَنّ لا تَدْعُوِنِّی وَیْکِ أُمَّ الْبَنِینَ (مداحی عربی) اشعار منسوب به حضرت ام البنین (سلام الله علیها) لا تَدْعُوِنِّي وَيْكِ أُمَّ الْبَنِينَ تُذَكِّرِينِي بِلِيُوثِ الْعَرِينِ واى بر تو مرا ديگر مادر پسران مخوان كه مرا به ياد شيران بيشه ام می اندازى كَانَتْ بَنُونَ لِي أُدْعَى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِينَ من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا ام البنین می خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِينِ چهار پسر که مانند عقاب های کوهسار بودند و با بريده شدن رگ حيات يكى پس از ديگرى به مرگ پيوستند تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَكُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِيعا طَعِينَ بر سر نعش آن ها نیزه ها به ستیزه برخاستند و همه آنان از زخم نیزه به خاك افتادند يَا لَيْتَ شِعْرِي أَ كَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِيعُ الْيَمِينِ اى كاش می دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دست راستش قطع شده است. 🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑🌑 َ
💥بسم الله الرحمن الرحیم💥 گروه تبلیغی حامیان ولایت شهرستان بابل برگزار می کند: 💥 مسابقه سراسری نامه ای به امام خمینی(ره) && تا 10 اسفند 97 تمدید شد && 💥 موضوع مسابقه : بصورت دلنوشته ای در خطاب به امام خمینی(ره) در موضوع پیشرفتها و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران 💥آخرین مهلت ارسال : # 10 اسفند 97 # 💥 اهدائ جوایز به 6 نفر برتر و 40 نفر شایسته تقدیر : نفراول : 400 هزارتومان وکتب قرآنی نفردوم: 350 هزار تومان وکتب قرآنی نفرسوم : 300 هزار تومان وکتب قرآنی نفر چهارم: 250 هزارتومان وکتب قرآنی نفر پنجم: 200 هزارتومان وکتب قرآنی نفر ششم: 150 هزار تومان وکتب قرآنی 💥شرایط مسابقه: 1-نوشتار حداکثر 300 کلمه (حدود یک صفحه آچار ) باشد 2-محدویت سنی, مکانی و شغلی وجود ندارد. 3-کپی برداری نشده باشد. 4-نوشتن نام,نام خانوادگی,شهر, موبایل الزامیست. 5- عضویت در ایتا با لینک: https://eitaa.com/dastavordamam 🌟💥 آیدی (ادمین) یا شماره جهت دریافت پاسخهای شرکت کنندگان در پیامرسان ایتا,سروش و تلگرام: @Hhzblbm 09122522938 💥همکاران مسابقه: واحد فضای مجازی و سایت مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم, دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, اداره کل تبلیغات اسلامی استان مازندران, ادارات آموزش و پرورش بابل, تبلیغات اسلامی بابل,اوقاف بابل, شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بابل, مرکز مدیریت حوزه علمیه بابل.
وفات حضرت ام البنین تسلیت
خارج فقه نجاست کافر.. مجسمه جلسه79.mp3
6.06M
خارج فقه نجاست. مجسمه. سه شنبه30بهمن. جلسه79
خارج اصول. ظن. انسداد جلسه81.mp3
7.71M
خارج اصول. ظن غیر معتبر. جابر سند. جلسه81. سه شنبه30بهمن
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /11/8 @ostadahadi بحث ما پیرامون نجاست و طهارت اهل کتاب بود دو دسته روایات بیان شد که دسته ای بر طهارت و دسته ای بر نجاست دلالت داشتند : 1- راه حل اول: بین این روایات تعارض نیست باید جمع عرفی عقلائی کرد روایات نجاسات را حمل برکراهت کنیم مثل روایت سعید اعرج این جمع را صاحب مدارک الاحکام ج 2 ص 218 و محقق سبزواری هم گفته و تعدادی دیگر از علما نیز این جمع را فرمودند. براساس این جمع نهی در روایات نهی تنزیهی است و تحریمی نیست اگرامام ع فرمود لا تاکلوا فی آنیتهم و لا من طعامهم الذین یطعمون از ظرف انها و غذای انها نخورید منظورشان از این نهی حرمت نیست بلکه کراهت است. 2- راه حل دوم: عده ای قائل به تعارض بین دو دسته روایات اند منتهی روایات نجاست را بر روایات طهارت اهل کتاب ترجیح می دهند مرجح در اینجا دو چیز است یکی این است که روایات نجاست موافق با قران است که می فرماید انما المشرکون نجس . علاوه براینکه روایات نجاست با مذهب عامه مخالفت دارد پس باید حکم به نجاست اهل کتاب کرد نه طهارت مثل صاحب حدائق ج 5 ص 172 این را فرمودند. 3- راه حل سوم: روایات نجاست اهل کتاب ظاهر است ولی روایات طهارت اهل کتاب نص یا اظهر است نصر بر ظاهر مقدم است لذا باید حکم به طهارت اهل کتاب کنیم و روایات نجاست را توجیه کنیم که منظورشان نجاست عرضی است نه نجاست ذاتی یعنی اهل کتاب ذاتا پاک اند ولی بر اثر اینکه از خوردن گوشت خوک ابائی ندارند و شرب خمر می کنند و میته می خورند و دستشان برخورد می کند لذا باید اجتناب کرد. لذا فرمودند این روایات دلالت بر نجاست ذاتی اهل کتاب ندارد. : به نظرما در روایات نجاست، چند روایت است که نمی شود به سادگی از انها عبور کرد یکی روایت حسین بن سعید عن صفوان عن الاعلی عن محمد بن مسلم عن احدهما قال سالته عن رجل سافح مجوسیّا قال یغسل یده ولا یتوضأ از امام صادق و امام باقر پرسیدم که مردی با مجوسی دست می دهد امام فرمود که دستش را بشوید و وضو نگیرد یعنی قبل از شستن دست وضو نگیرد. و نیز روایت موثقۀ ابی بصیر عن احدهما علیهما فی مصافحة المسلم الیهودی و النصرانی قال ع فان صافحک بیده فاغسل یدک . مرحوم حائری از این روایت حکم به نجاست اهل کتاب کرد. به ؛ دلالت این حدیث مجمل است چون در یک روایت جملۀ خبریه امده که یغسل یده و در روایت دیگر امر حاضر امده که فاغسل یدک. اگر کسی قبل از وضو به یهودی دست دهد ایا براو واجب است که دست را بشوید و بعد وضو بگیرد یا اینکه براو مستحب است دستش را بشوید و بعد وضو بگیرد از این روایت به دست نمی اید استحباب یا وجوب؟ ضمن اینکه اگر دلالت بر وجوب شستن کند باید روایت قید می زد و مقید به رطوبت می کرد لذا بازهم مجمل است که ایا وجوب شستن دست در صورت اینکه دست یهودی مرطوب باشد ولی اگر خشک باشد شستن دست مستحب است نه واجب. معلوم نیست . چه بسا احتمال سومی هم هست که بحث صرفا برای تبری از کافر باید دستش را بشوید به نوعی برائت از کفار بجوید و بگوید ما قلبا از شما اهل کتاب بیزاریم چون شما عزیر و مسیح را ابن الله می دانید . پس به نظر ما دلالت روایت مجمل است و مشخص نیست اخوند دراللّمَعات النیّره حکم به اجمال می کند. روایت دوم: علی بن جعفر انه سال اخاه موسی بن جعفر عن النصرانی یغتسل مع المسلم فی الحمام گفت نصرانی با مسلمان در حمام خودشان را می شویند قال ع اذا علم انه نصرانی اغتسل بغیر ماء الحمام . فرمود اگر یقین داری که مسیحی است از اب حمام خودت را نشویی و از غیر اب حمام خودت را بشوی الا ان تغتسل وحده علی الحوض فیغسّله ثم یغتسل. مگراینکه یک حوض جداگانه ای هست که ان یهودی خودش را در ان شست و شما ان حوض را بشوی بعد داخلش اب بریزو خودت را بشوی. برخی گفتند در ادامه حدیث امده که وساله عن الیهودی و النصرانی یدخل یده فی الماء ایتوضا منه للصلاه یهودی و نصرانی به ابی دست زدند ایا می توان برای وضو از ان استفاده کرد فرمود لا الا ان یضطرَّه مگر اینکه ناچار شود و از باب تقیه وضو بگیرد. اینجاهم روایت می رساند که نصرانی و یهودی نجس اند مرحوم شیخ حر عامل وقتی این روایت را نقل کرد فرمود این روایت مال جایی است که این حوض حمام ماده ندارد یعنی وصل به منبع بزرگ اب نیست ولی اگر این حوض وصل به منبع اب باشد نیازی به شستن این حوض نیست به نظر ما این فهم درستی است لذا این روایت نص در نجاست اهل کتاب ندارد بلکه ظاهر در نجاست اهل کتاب است اما روایات طهارت نص بر طهارت اهل کتاب دارد لذا ان روایات طهارت مقدم اند. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️↙️ با سلام خدمت دوستان و فضلای گرامی از وقفه ای که در بارگذاری متن فقه و اصول پیش آمده عذرخواهم و از این پس متون مورد نظر در کانال قرار داده میشود. بدلیل اینکه به فایل ورد فقه و اصول دسترسی نداشتم لذا ناقصی ها یی در جلسات آن متاسفانه وجود خواهد داشت چنانچه دسترسی پیدا شد نواقص بارگذاری خواهد شد.✅✅✅✅✅✅✅✅
سعید دینی 📗📙📕📗📙📕📗📙📕📗📙 ⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 /11/24 @ostadahadi بحث در اولاد کفار است که ایا نجس اند یا نه؟ اگرقبل از بلوغ مسلمان شوند پاک می شوند و اگر فرزند رشید از روی اختیار اسلام را اختیار کند پاک می شود در نجاست فرزند کافر فرقی نمی کند که ولد زنا باشد یا بر پایۀ عقد رسمی خودشان ازدواج کردند و دارای فرزند شدند ادله نجاست: 1- صدق قضیۀ حقیقیه است : قضیۀ حقیقیه همان کلی طبیعی است که به وجود افرادش موجود می شود مثلا گفته شد الکافر نجس کلمه کافر کلی است صدق بر ولد کافر هم می کند لذا حکم نجاست بر ولد کافرهم جاری می شود پس ولد کافر تابع کافراست بخاطر اینکه کافر براو صدق می کند به این دلیل در حق ولد جاری نیست چون ولد، شانیت و قابلیت برای صدق ندارد نظیر نائم و مغما علیه است همانطوری که قضایای حقیقیه شرعیه مثل اقیموا الصلاه و کتب علیکم الصیام شامل دیوانه و شخص خواب و بیهوش نمی شود همچنین الکافر نجس شامل ولد و نوزاد و خردسال نمی شود چون درصدق شرعی قابلیت فعلیه شرط است و بچه قابلیت و شانیت کفرو اسلام را ندارد لذا تقابل بین اسلام و کفر تقابل عدم و ملکه است شان این بچه این است که در اینده یا کافر است یا مسلمان اما الان در سنین کودکی نه کافر است و نه مسلمان لذا ما این تبعیت را قبول نداریم 2- استصحاب بقای نجاست است: چون حالت سابقه بچه علقه و مضغه بود الان کودک است استصحاب می کنیم بقای نجاستش را به این استصحاب مشکل است چون انقلاب موضوع شد تبدل موضوع شد موضوع سابقش علقه بود و کموضوع لاحقش انسان کامل است لذا فقها در جایی که سگ در شوره زا تبدیل به نمک شود استصحاب حکم نجاست جاری نمی کنند چون موضوع استصحاب عوض شد سابقا کلب بود و الان ملح است 3- روایات، اولاد کافرو مشرک را تابع پدرو مادر می داند مثل؛ صحیحه عبدالله بن سنان از امام صادق ع : سالت ابا عبدالله ع عن اولاد المشرکین یموتون قبل ان یبلغون پرسیدم اولاد مشرکین قبل از بلوغ بمیرند چه حکمی دارند؟ قال ع کفار. اینها در حکم کفر اند ولابد اعلم بما کانوا عاملین یدخلون مداخل ابائهم خدا می داند که اینها اگر بزرگ می شدند به دین پدرانشان داخل می شدند روایت وهب ابن وهب عن جعفربن محمد عن ابیه عهما قال قال علی ع اولاد المشرکین مع ابائهم فی النار و اولاد المسلمین مع ابائهم فی الجنه . وافی. ج 3 . طبع قدیم. باب 112 من ابواب مابعد الموت حدیث3. اما اطفال المومنین فانهم یلحقون بابائهم و اولاد المشرکین یلحقون بابائهم و هو قول الله تعالی ...فروع کافی ج 3 کتاب الجنائز باب اطفال حدیث 2 ص 248 ظاهر این حدیث این است که اولاد کافر در حکم پدرانشان هستند یعنی هم کافرند و هم نجس اند مشکل فقها با این 3 روایت این است که؛ اولا: مخالف با قواعد مسلم در فقه شیعه و سنی است یکی از قواعد مسلم دربارۀ احکام شرعیه این است که اطفال مکلف به تکلیف نیستند یکی دیگر از قواعد این است که عذاب اخروی برای معصیت کاران است درحالی که اطفال بخاطراینکه تکلیف ندارند معصیت کار به انها صدق نمی کند لذا از هر جهت این روایات با قواعد مخالفت دارند چون ثواب و عقاب بر پایۀ اطاعت و معصیت است و ایندو برای اطفال نیست لذا فقها این روایات را از نظر دلالت رد کردند و از عمل به این حدیث اعراض کردند چون این حدیث قابل توجیه نیست ثانیا این روایات نجاست اولاد را اشاره ندارد بلکه به مرگشان اشاره دارد مرگ انها به مرگ کفر است قطعا مرگ بچه مسلمان به مرگ اسلام است و مرگ بچه کافر هم به کفر است و نمی گویند مسلمان مرد اما اگر بچه مسلمان بمیرد می گویند بچه مسلمان مرد و منظور از ایه 21 سوره طور که فرزندان از نظر ایمان ملحق به ابائشان هستند این است که ایمان پدرومادر در فرزندان نقش موثری دارد پدر و مادر مومنه باعث می شوند که فرزندانشان مومن شوند ثالثا: تبعیت دو قسم است 1) تبعیت در جواز تملک و استرقاق مثل اینکه بچه از پدرو مادر عبد و امه متولد شد این بچه تابع والدین است یعنی مولای این و عبد و امه مالک بچه عبدشان می شود و انها را به عبدیت می گیرد در انجا سیرۀ مسلمین بر تبعیت است 2) تبعیت در اسلام و کفر این تبعیت برای بچه های غیر ممیز است اگر از این تبعیت استفاده شود که پدرمالک فرزند است حق با سید است ولی نمی توان تملک را استفاده کرد لذا منظور از این تبعیت در نفقه است فرزندان و کودکان در زندگی تابع پدرهستند پس از 3 جهت رد شدکه تبعیت صدق نمی کند اما بچه ممیز عاقل ایشان مستقل است و تبعیت ندارد. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴