eitaa logo
استاد فتوحی
2.1هزار دنبال‌کننده
50 عکس
7 ویدیو
5 فایل
کانال «استاد فتوحی» در بله و تلگرام: https://ble.ir/ostadfotouhi https://t.me/ostadfotouhi کانال «تقریرات جواهر البلاغه استاد فتوحی»: https://eitaa.com/ostadfotouhi_taghrir خادم کانال: @Khadem110313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺اسناد فعل به زمانِ‌فعل به صورت مجازِ‌عقلی «و مَوتُه خِزیُه لا یَومُه الدَّانِي» 🔸بیان نکته‌ای در «یَومُه الدَّانِي» «دَنِیَ ، یَدنَیٰ» یعنی «صار ضعیفا و ساقطا». مراد از «سقوط»، «مردنِ انسان» است. در این مصرع، «الدَّانِي» در واقع صفت برای خودِ آن شخص است اما مجازاً به «یوم»(روز مرگ انسان) نسبت داده‌‌ شده ‌است؛ چون گاهی اوقات به صورت مجاز عقلی، فعل اسناد داده می‌شود به زمانِ فعل؛ نه به فاعلِ واقعیِ آن فعل. 🔹معنای مصرع: روزِ مرگِ ظاهریِ انسان، روزِ سقوطِ انسان نیست؛ بلکه مرگ حقیقی و روزِ سقوطِ انسان، همان خواری و ذلت در دنیا است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۹، دقیقه ۳۰:۰۰) 🆔 @ostadfotouhi
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 9⃣ امیرالمؤمنین عليه السلام: «بِئسَ القِلادَةُ قِلادَةُ الآثامِ» (غرر الحکم، ج۱، ص۳۰۹) 🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 55 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1ML3gbo8sN-i-QgLDD6UKTx6zECqxmqu6 ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
بئس القلادة-۱.mp3
28.68M
🔸جلسه اول 🆔 @ostadfotouhi
علت قرائت ضمیر «ه» به ضمه در دو آیه.mp3
5.49M
❇️ سؤال: چرا در دو آیه زیر ضمیر «ه» مضموم قرائت شده است؟ 1⃣ إِنَّ ٱلَّذِینَ یُبَایِعُونَكَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ ٱللَّهَ یَدُ ٱللَّهِ فَوۡقَ أَیۡدِیهِمۡۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا یَنكُثُ عَلَىٰ نَفۡسِهِۦۖ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِمَا عَـٰهَدَ ٱللَّهَ فَسَیُؤۡتِیهِ أَجۡرًا عَظِیمࣰا [سوره الفتح 10] 2⃣ قَالَ أَرَءَیۡتَ إِذۡ أَوَیۡنَاۤ إِلَى ٱلصَّخۡرَةِ فَإِنِّی نَسِیتُ ٱلۡحُوتَ وَمَاۤ إِلَّا ٱلشَّیۡطَـٰنُ أَنۡ أَذۡكُرَهُۥۚ وَٱتَّخَذَ سَبِیلَهُۥ فِی ٱلۡبَحۡرِ عَجَبࣰا [سوره الكهف 63] جواب و را با بیان استاد فتوحی در این صوت بشنوید. ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/file/d/1hOPK-p217oKXHumninuEh7AoFROkG1Yq/view?usp=drivesdk 🆔 @ostadfotouhi
🌺معنای «الحَمدُ لِلّٰه» و وجه این معنا 🔸«ال» در «الحَمدُ لِلّٰه» یا جنس است یا استغراق. در هر دو صورت، معنا این است که حمد، فقط و فقط مخصوص خداست و برای غیر خدا حمدی نیست. ⁉️ممکن است اشکال شود:«پس وجه اینکه دیگران هم حمد و ستایش می‌شوند، چیست؟» 🔹جواب می‌دهیم که در واقع همه خوبی‌ها را خداوند داده‌ است؛ لذا هر کس را که حمد کنیم، آن حمد در واقع به خدا برمی‌گردد. این خوبی ذاتا برای خود آن شخص نیست؛ چون خوبیِ او را خداوند داده است؛ پس حمدِ از آن شخص هم در واقع حمدِ از خدا است؛ یعنی حمدِ از آن شخص، یک حمدِ صوری است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۷، دقیقه ۲۲:۲۰) 🆔 @ostadfotouhi
🏴انا لله و انا الیه راجعون رحلت فقیه و فیلسوف انقلابی، شاگرد و یاور امام، و عمارِ رهبر، حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم. نثار روح ایشان صلوات و فاتحه‌ای هدیه کنید. @ostadfotouhi
🏴مراسم وداع مردم شریف مقدس با پیکر مطهر حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ▫️دوشنب۹۹/۱۰/۱۵ ساعت ۶ صبح مصلای نماز جمعه ▫️با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 🔺️برنامه تشییع ساعت۹صبح از مصلای نماز جمعه به طرف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🏴 @mesbahyazdi_ir @ostadfotouhi
🌺«... وَ اِن یَستَغِیثُوا یُغَاثُوا بِماءٍ کَالمُهلِ ...» (سوره‌كهف، آیه۲۹) 🔸در ماده «یَستَغِیثُوا»(از باب استفعال) و «یُغَاثُوا»(از باب افعال) دو احتمال وجود دارد: 1⃣ از ماده «غیث»، به معنای «باران»؛ یعنی: «طلب باران(آب) کنند» ، «باران(آب) داده می‌شوند» 2⃣ از ماده «غوث» بن معنای «کمک»؛ یعنی: «طلب کمک کنند» ، «کمک می‌شوند» 🔸در مورد لفظ «مُهل»، یک احتمال این است که به معنای مِسِ گداخته شده باشد و مراد از «مُهل»، آبی است که مثل مس گداخته شده و ذوب شده می‌باشد. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۶۵، دقیقه ۱۷:۲۵) 🆔 @ostadfotouhi
❇️همه مطالب مربوط به استاد فتوحی اعم از 🔸صوت 🔸جزوات 🔸حواشی 🔸تطبیقات و ... در کانال . 🛑 نشر پیام=صدقه جاریه 🆔 لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/1479737363C7e9b096953
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 0⃣1⃣ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: «إِنَّما الأَمَلُ رَحمَةٌ مِن اللّٰهِ لِاُمَّتِي، لولا الأَمَلُ ما أَرضَعَت اُمٌّ وَلَداً و لا غَرَسَ غارِسٌ شَجَراً» (نهج‌الفصاحه، حدیث۹۳۶) 🔹 تعداد جلسات: ۲ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 46 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1jfUsYFsyC6DVVXdwqeytWsjSpHascaW1 ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
Ennama Alamal 1.mp3
24.6M
🔸جلسه اول 🆔 @ostadfotouhi
Ennama Alamal 2.mp3
23.14M
🔸جلسه دوم 🆔 @ostadfotouhi
❓در عبارت «عباس بن اَحنَف»، «ابن احنف» صفت برای «عباس» است؛ نه اینکه مضاف الیه باشد. با توجه به این مطلب، «عباس» باید تنوین بگیرد؛ چرا تنوین نگرفته است؟ 🌺 قاعده‌ای در کتاب‌های مختلف آمده است که اگر عَلَم، موصوف برای «ابن» واقع شود و «ابن» هم اضافه شود به عَلَمِ دیگری و بین عَلَمِ اول و «ابن» فاصله‌ای نباشد، از عَلَمِ اول، حذف می‌شود و از «ابن» هم در رسم الخط حذف می‌شود. 📚 مغنی الادیب، باب پنجم، قسمتی که مربوط به حذف تنوین است. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۹، دقیقه ۴۵) 🆔 @ostadfotouhi
❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 🌺انتشار به مناسبت میلاد حضرت🌺 🌺زهرا سلام الله علیـها و روز مادر🌺 1⃣1⃣ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: «الجَنَّةُ تَحتَ اَقدامِ الاُمَّهاتِ» (نهج‌الفصاحه، حدیث۱۳۲۸) 🔹 تعداد جلسات: ۱ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 12 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/folderview?id=1EsETZYStYACILqrBJPTeLNx3jdRLOzRJ ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا چهار دقیقه و سی ثانیه برای دیدن این کلیپ وقت بگذارید. 🇮🇷چهل و دومین سالگرد یوم الله ۲۲ بهمن مبارک. کتاب 🆔 @ostadfotouhi
1608570492128.pdf
17.85M
🔸 🔸 همزمان با سالگرد یوم الله ۲۲ بهمن، فایل pdf کتاب صعود چهل ساله تقدیمتان می‌شود. 🔰 این کتاب که ما حصل ۱۷ هزار ساعت کار پژوهشی و بررسی ۱۹ هزار آمار بین‌المللی است، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را در دوران بیان می‌کند. 🆔 @ostadfotouhi
🌺 تجزیه و معنای لفظ «مقدّمه» 🔸 در مورد «مقدّمه» دو احتمال(اسم فاعل و اسم مفعول) ذکر شده است اما غالباً به صیغه‌ی اسم فاعل است؛ در بعضی کتاب‌ها مثلاً در مقدمه‌ی کتاب «نقد الآراء المنطقیه» هر دو احتمال ذکر شده است. 🔹 معنای «مقدِّمه» از باب تفعیل و به صیغه اسم فاعل «مقدم اندازنده» است اما این معنا مناسب نیست؛ لذا در مختصرالمعانی آمده است که «مقدِّمه» به صیغه اسم فاعل از «قدّم» به معنای «تقدّم» است. یعنی «قدّم» گاهی متعدی استعمال می‌شود و گاهی لازم: قَدَّمَ زیداً(متعدی): زید را مقدّم کرد. قَدَّمَ زیدٌ(لازم): زید مقدّم شد. 👈 بنابراین اگر «مقدّمه» به صیغه اسم فاعل خوانده شود، به معنای «قسمتی که جلو واقع شده است» و اگر به صیغه اسم مفعول خوانده شود، به معنای «قسمتی که نویسنده یا مؤلّف آن را جلو انداخته است» می‌باشد. ✍ استاد فتوحی (اصوات جواهرالبلاغه، جلسه ۹۸، دقیقه ۰۲:۳۵) 🆔 @ostadfotouhi
🌺میلاد یگانه منجی عالم بشریت، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک... ❇️ تجزیه و ترکیب و بیان نکات بلاغی روایات با بیان استاد فتوحی 2⃣1⃣ امیرالمؤمنین عَلَيهِ السَّلامُ: «الدُّنیا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ وَ النّاسُ فيها رَجُلانِ؛ رَجُلٌ باعَ نَفسَهُ فَاَوبَقَها وَ رَجُلٌ ابتاعَ نَفسَهُ فَاَعتَقَها» (نهج‌البلاغه، حکمت ۱۳۳) 🔹 تعداد جلسات: ۳ جلسه 🔸 حجم کل جلسات: 65 Mb 📲لینک دانلود از گوگل‌درایو: https://drive.google.com/drive/folders/1ul-t6HFK23ptirNH4-caEaLl6vwpI8lU?usp=sharing ‼️ انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است. 🆔 @ostadfotouhi 👇👇👇
♻️ استاد فتوحی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲: 1⃣ 🔸 مدرسه علمیه حقانی 📆 شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۸-۹ 2⃣ 🔸 مدرسه علمیه مبارکه رضویه 📆 شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۹-۱۰ 3⃣ 🔸 مدرسه علمیه اباصالح 📆 شنبه تا پنجشنبه، ساعت ۱۰-۱۲ 4⃣ درس «» 🔸 مؤسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 📆 یکشنبه ها دو ساعت به غروب ❇️ کانال استاد فتوحی 🆔 https://eitaa.com/ostadfotouhi