💢نظام قانونی فقه و اصول [12]
💠 فضای قانونی
«فضای قانونی»، اقتضای شریعت خاتم بهعنوان شریعت همه بشریت تا روز قیامت
درحال حاضر سؤال اصلی این است که وقتی میخواهیم علم اصول را بنویسیم بر اساس کدام فضا بنویسیم؟ اگر ما باشیم و شواهد تاریخی انصافاً در جزیره العرب «فضای قانونی» حاکم نبود، اما بحث بر سر این است که از آنجا که شریعت رسولالله9، شریعت خاتم است و اقتضای شریعت خاتم این است که «فضای قانونی» ارائه دهد. روح شریعت میبایست در کل بشریت در هر زمان و مکان تا روز قیامت جریان یابد، این امر بیش از فضاهای دیگر با «فضای قانونی» تأمین میشود.
تناسب مجموعه آیات و روایات با «فضای قانونی»
با مراجعة مستقیم به آیات و روایات نیز احساس میکنیم که گرچه زمانه نزول شریعت، زمانه «عبد و مولا» بود اما آنچه را که شریعت مقدس اراده کرده است «فضای قانونی» است. در دنیای قانونی فعلی این نظام واضح است ولی چون در حوزههای ما به دلایل مختلف رایج نبوده است شاید پذیرش آن برای ما کمی سنگین باشد، ولی از مجموعة آیات و روایات به دست میآید که در شریعت مقدسه «فضای قانونی» حاکم است.
زیربنای قانونی شریعت
در این صورت نمیبایست عرف زمان جاهلی را مبنای تفسیر شریعت قرار دهیم، بلکه با ضمیمه اینکه شریعت برای همه زمانها است به زیربنای «قانونی» شریعت میرسیم. آن زیربنا را چه کسی میفهمد؟ علما میفهمند و نه عرف. بله در سطح ادبیات و انعقاد ظهور از آن، فضای «عبد و مولا» حضور دارد، اما در سطح روح قانونی و مراد جدی و تحلیل از احکام، فضای «قانونی» حاکم است. در این صورت فهم پیشفرضهای نظام قانونی و خطاب قانونی در کلام شریعت دیگر عرفی نیست، بلکه این کار علما است که از زبان عرفی که سطحی از آن ناظر به «عبید و موالی» است به تحلیلهای فضای «قانونی» برسند.
🏠@ostadmadadi
امر به فعل واجب از منظر قانونی- خارج فقه سید احمد مددی 94.8.25.mp3
13.67M
💢 جلسات ویژه
💠 امر به فعل واجب از منظر قانونی
📚 درس خارج 94.8.25
🏠@ostadmadadi
🔰سلسله نشست های کارگروه حدیث و رجال عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی:
🔶 تقریری از مسلک فهرستی🔶
👈 نشست مشترک « عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام » و گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهلبیت علیهم السلام و با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می گردد:
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احسان سرخه ای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
📅زمان: دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۳ الی ۱۵
حضوری
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان
🔸لینک مجازی نشست:
🌐 www.maaref.org/neshast
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
بررسی روایات به روش فهرستی.pdf
9.54M
💠 کتاب بررسی روایات به روش فهرستی
🏠@ostadmadadi
کوتاه سخن آنکه مجرد اتهام به غلو، در ردّ روایت و یا نفی عقیده کفایت نمیکند، به ویژه ما اطلاع دقیقی از مبانی فکری دو رجالی برجسته، مرحوم نجاشی و ابن غضائری، در دست نداریم. به نظر میرسد اندیشمندان خط صحیح غلوّ، با قطع نظر از برخی عقاید، حاملان اصلی معارف صحیح اهلبیت (ع) بودند و خط آنان را نباید با خطوط انحرافی خلط کرد. 📚نگاهی به دریا، ص131
🏠@ostadmadadi
پرسش از ولادت امام علی ع در کعبه.mp3
3.69M
💢 پرسش و پاسخ
💠 ولادت امام علی علیه السلام در کعبه
#ولادت_امام_علی
🏠@ostadmadadi
230105_0640.mp3
45.04M
#گزارش_صوتی
#عصرانه_علمی
📌 «تقریری از مسلک فهرستی»
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🎙ناقدان:
استاد محمدباقر ملکیان
دکتر محمدعلی موحدی
🎙دبیر نشست: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احسان الله درویشی
🗓 دوشنبه 10 بهمن ماه ۱۴۰۱
موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
@asranehelmi
@hadith_maaref
🖌گزارش نشست #عصرانه_علمی
🔸بعد از توضیحات ابتدایی دبیر علمی نشست، جناب حجت الاسلام و المسلمین احسان سرخهای، به تبیین تقریر خویش از مسلک فهرستی از بیانات جناب استاد سید احمد مددی پرداختند.
ایشان ضمن تفاوت تاریخی میان رجال شیعه و اهل سنت و عدم تداول فهرست نگاری کتب در میان عامه، بر این نکته تاکید کردند که طبق تقریرشان از تحلیل فهرستی در کلام استاد مددی، آنچه در اعتبارسنجی احادیث امامیه باید مد نظر گیرد تمام قرائن است و نباید به یک قرینه بسنده کرد و یکی از آن قرائن بحث توجه به منبع و اعتبارسنجی منبع حدیث است و این بدان معنا نیست که دیگر قرائن از جمله سند و مباحث رجالی کنار نهاده شود. از این رو تحلیل فهرستی از نگاه ایشان وابستگی بیشینهای به دو فهرست موجود ندارد.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با کتاب محور نام نهادن به این مسلک به بعض اشکالات مطرح به تحلیل فهرستی پرداخته و پاسخهایی نسبت بدان بیان داشتند.
🔹در ادامه استاد محمدباقر ملکیان ضمن تایید بخش عمده مباحث ارائه دهنده به برخی از تفاوتها میان تقریر ایشان با تقریر جناب آقای سرخهای اشاره نمودند، از جمله محوری بودن مطالب مطرح در فهرستهای نگاشته شده و توجه دادن به وجود نگاشتههایی که به نوعی میتوان آنها را در عداد فهرست نگاری به حساب آورد از جمله رساله ابوغالب زراری و در نقد جزئی به مطالب ارائه دهنده به تفاوت میان مشیخه من لایحضره الفقیه با مشیخه تهذیب اشاره کردند.
🔸بعد از ایشان نوبت به ناقد دوم شصت و هفتمین نشست عصرانه علمی موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام یعنی جناب دکتر محمدعلی موحدی رسید. ایشان مهمترین اشکال تقریر ارائه دهنده از مسلک فهرستی را عدم تفاوت آن با منش بزرگانی همچون وحید بهبهانی دانست و آن را همان مسلک تجمیع قرائن دانست و از ارائه دهنده این سوال را مطرح کرد که اگر این تلقی درست است چرا عنوان این روش را کتاب محور مینامند و چرا محوریت با کتاب باشد؟ ایشان در ادامه به مثالهایی پرداختند که از نظر ایشان تسرع در اعمال نگاه مسلک فهرستی توسط جناب استاد سید احمد مددی سبب اشتباهات روشن و رمی به ضعف نمودن برخی از میراث امامیه شده است.
🔹در جمع بندی نهایی از سوی ارائه دهنده، ضمن پذیرش آنکه مسلک فهرستی از نگاه ایشان همان مسلک قرینه محور است، نو آوری خاصی در این مسلک را منکر گشتند که با مخالفت جناب ملکیان مواجه گشت و ایشان فرمایشات استاد مددی را دارای نوآوری دانستند.
@asranehelmi
@hadith_maaref
💢نظام قانونی فقه و اصول [13]
💠 ابتنای «فضای قانونیِ» شریعت بر «ولایت»
از مجموعه شواهد استفاده میشود که احکام شریعت، روح قانونی دارد، اما برخی نکاتش با قانون [رایج] نمیسازد چراکه شریعت، دارای «ولایت» است، اما قانون، فاقد ولایت است. یکی از اساسیترین کارهای جوامع قانونی این بود که جنبه ولایت را بردارند اما در شریعت مقدسه، «ولایت» اساس کار است. بهعنوانمثال گفته شده «خطابات قانونی»، بعث و زجر ندارد، یعنی «ولایت» لحاظ نمیشود، بلکه ضمانت آنها به قوانین جزائی و جرائم است. قانون اگر پشتوانه جزایی نداشته باشد میشود نصایح اخلاقی. سرّ اینکه مثل کتاب روح القوانین در دنیای غرب به دنبال قانون رفتهاند برای این بود که میدیدند که احکام کتب آسمانی همچون انجیل جنبه قانونی ندارد بلکه اخلاقی است. اما به اعتقاد ما «ولایت»، پشتوانه فضای قانونی شریعت است و در احکام شرعی، ولایت فرض شده است.
سه ولایت در قرآن آمده است: 1. ولایت حضرت حق 2. ولایت رسولالله (ص) که ولایت تشریع است. 3. ولایت اولوالامر که تشریع و وصایت و اجرا و تنفیذ است. بنابراین در شریعت مقدسه، سه «ولایت» به این ترتیب وجود دارد: «ولایة الله» و «ولایة الرسول» و «ولایة المعصومین:» که در آیات قرآن آمده است: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ»، «إِنَّمَا وَلِیکمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ». شریعت منبعث از حضرت حق، مبتنی بر نبوت و ولایت است، نه اینکه منبعث از رأی مردم باشد. بنابراین خطابات قانونی با فرض «ولایت»، بعث و زجر دارد.
تقسیم به امر مولوی و ارشادی نیز بر همین اساس است، مراد از امر مولوی امری است که مظهر ولایت مولا باشد، برخلاف ارشادی در آن مظهر ولایت نیست. به بیان دیگر، امری که جزا داشته باشد مولوی است و حکمی که جزا نداشته باشد ارشادی است. به اصطلاح برخی دیگر، حکمی که جنبه انشاء و الزام دارد، مولوی است و آن حکمی که جنبه إخبار دارد ارشادی است.
🏠@ostadmadadi
پرسش و پاسخ 1 عقد رضائی و شکلی- الرجال قوامون..-.m4a
22.09M
💢پرسش و پاسخ بعد از درس
💠 عقد رضایی و شکلی- الرجال قوامون علی النساء- برخی شخصیت های زن در تاریخ و...
🏠@ostadmadadi