eitaa logo
استاد مددی
3هزار دنبال‌کننده
63 عکس
87 ویدیو
66 فایل
نشر نکات علمی آیت الله سید احمد مددی (زیدعزه) در موضوعات فقه و اصول، تاریخ، کتابشناسی، رجال و... این کانال ارتباط رسمی با بیت معظم له نداشته و توسط یکی از شاگردان ایجاد شده است. ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قاعده «الجمع مهما امکن» در جمع بین روایات نزد شیخ طوسی ره 📚خارج اصول،۱۴۰۰/۱۰/۸ 🏠@ostadmadadi
💢نظام قانونی فقه و اصول 4 💠 فضای سوم: فضای عبد و مولا فضای سوم این است که اصول را بر اساس روابط «عبد و مولا» که در جامعة زمان پیامبر (ص) متعارف بوده است تفسیر کنیم. ارتکازاتی که در اصول داریم - چه اصول شیعه و چه سنی - بیشتر روی این فضای رابطة «عبد و مولا» است. تفسیر رابطة «عبد و مولا» بر این اساس است که ذات عبد و شراشر وجودش ملک مولاست. به‌عنوان‌مثال روی این مبنا بحث حقوقی «تجری» این‌گونه مطرح می شود که عصیان، هتکِ حرمت مولا و ظلم بر مولا است. بنابراین دراین‌ رابطه اگر مولا امری داشت، ترک اوامر مولا یک نوع ایذاء، ظلم، تجری و تعدی و اهانت بر مولا تلقی می‌شود. در این تصویر آنچه عبد دارد باید در اختیار مولا باشد، لذا اگر شک کردیم که اباحه باشد یا نباشد، «اصالة الحظر» جاری می‌شود، چون عبد، ملک مولاست و اگر چنین شد همة تصرفاتش هم به طریق اولی باید طبق نظر مولا باشد و هرچه مولا گفت باید انجام بدهد. بحث «ضد» و «مقدمه واجب» هم در حقیقت همین است؛ عبد چون تمام وجودش برای مولاست، اگر مولا دستوری به او داد نمی تواند خود را مصروف کار دیگر کند. در فضای «عبد و مولا» امر «نان بخر» ملازم با «نماز نخوان» است. این فضای سوم در اصول ما تاکنون بسیار تأثیرگذار بوده است به‌گونه‌ای که انسان احساس می‌کند اصول را بر رابطة «عبد و مولا» بنا نهاده‌اند و اصول هم، زیربنای فقه است، پس فقه را بر اساس «عبد و مولا» تفسیر می‌کنند. درحالی که می‌بایست به عکس باشد؛ رابطۀ «عبد و مولا» یکی از مباحث فقهی است و حدود رابطة «عبد و مولا» را فقه تعیین می‌کند - مثلاً اگر مولایی عبد خود را کشت دیه دارد یا نه؟- نه اینکه رابطه «عبد و مولا» زیربنای اصول شود و اصول، زیربنای فقه قرار گیرد. 🏠@ostadmadadi
با سلام به استحضار می رساند شروع دروس خارج فقه و اصول فقه فقیه عالیقدر حضرت ایت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی حفظه الله در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ان شاالله تعالی به حول و قوه الهی از روز یک شنبه ۱۴۰۱/۷/۱۰ می باشد. خارج اصول فقه : تعارض ساعت : ۹-۱۰ خارج فقه : مکاسب بیع ساعت : ۱۰-۱۱ مکان : صفائیه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ان شاالله به حول و قوه الهی روزانه صوت و تقریرات و متن کامل مطابق با صوت دروس در سایت منتخب و گروه منتخب در واتساپ و کانالهای منتخب در ایتا و سروش و تلگرام ارائه می گردد. بحمدلله امکان پخش زنده تصویری دروس بر روی موبایل هم کما فی السابق برای اعزه گرامی و سروران گرانقدر فراهم می باشد. برای دریافت اپلیکیشن مخصوص پخش زنده تصویری دروس و تنظیمات اپلیکیشن با شماره ۰۹۱۹۱۵۹۲۸۷۵ هماهنگی حاصل بفرمایید. www.madadialmusavi.com
کانال معهد الامام المهدی عج (انتشار دروس) https://eitaa.com/mahadalemamalmahdi🏠 کانال استاد مددی (انتشار موضوعی مباحث) @ostadmadadi🏠
💢 رجال 💠 ابن فضال «ابن فضال» به نحو مطلق در کافی، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. در تهذیب، پسر است. ایشان سه پسر دارد (احمد، علی، محمد) که از همه مهم تر «علی» است. کشی از عیاشی نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در فقه و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است. بنده بعید می دانم ایشان فطحی باشد. شاید مثلا به عبد الله بن جعفر هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است. کتب ابن فضال پدر به قم آمده است ولی کتب پسر کمتر به قم آمده است. بله کتاب پسر نزد شیخ بوده است و از آن در تهذیب نقل می کند. بهترین طریقی که برای آمدن کتب از کوفه به قم هست طریق أحمد أشعری است. مسلما احمد اشعری به کوفه آمده و کتب ابن فضال را نقل کرده است. از احمد برقی هم از ابن فضال پدر نقل شده است ولی توضیح دادیم که شاهدی نداریم که ایشان به کوفه رفته باشد کما اینکه شاهدی نداریم که ابن فضال پدر به قم آمده باشد بلکه شواهد بر نیامدن ایشان به قم داریم. ولی با توجه به اینکه «عَنعَنَ» مساوق اتصال است پس ظاهر روایت این است که احمد برقی، ابن فضال پدر را درک کرده است ولی شاهدی بر این مطلب نداریم. 🔸فهرست اسامی 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 ۳ مبنا در حجیت خبر واحد 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 مبنای رجالی علامه حلی در تاریخ حدیث 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 ارزیابی مبنای رجالی علامه/ مبنای اخباریون. 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 مبنای تعبد به خبر ثقه 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ 10 مهر1401 💠 عدم حجیت خبر و پذیرش تلقی اصحاب 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢💢 ادامه جلسات مباحث نقد متن حدیث 💠💠💠
نقد متن حدیث - جلسه دهم (کم حجم).mp3
26.59M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه دهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 دوشنبه 14 شهریور 1401 💢 ریشه های اختلاف حدیث 🔸کتاب دعایم الاسلام 🔸روایت «رحم الله إمرء سمع مقالتی فوعاها ...» 🔸روایت «ان الله اذا حرم شیأ حرم ثمنها» 🔸ادله حجیت خبر واحد جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نقد متن حدیث - جلسه یازدهم (کم حجم).mp3
30.89M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه یازدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 سه شنبه 15 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
نقد_متن_حدیث_جلسه_دوازدهم_کم_حجم.mp3
29.05M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه دوازدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 پنجشنبه 17 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5830216425540685952.mp3
36.46M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه سیزدهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 جمعه 18 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5848265523090951576.mp3
30.12M
سلسله مباحث نقد متن حدیث (نسخه کم حجم) جلسه چهاردهم 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 جمعه 25 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5852816238509559356.mp3
27.87M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه پانزدهم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 شنبه 26 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
4_5857319838136929365.mp3
30.34M
سلسله مباحث نقد متن حدیث جلسه شانزدهم (نسخه کم حجم) 🎙 آیة الله سید احمد مددی الموسوی 📆 یکشنبه 27 شهریور 1401 جلسات آیة الله سید احمد مددی الموسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر۱۴۰۱ 💠 تعارض، فرع بر حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢درس خارج اصول؛ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ 💠 بررسی مبنای حجیت تعبدی 🏠@ostadmadadi
در حکومت اسلامی، باید همه احکام اسلام پیاده شود یعنی شأن حکومت اسلامی درحقیقت این می‌شود که نه‌تنها معاملات، و نه‌تنها مسائل سیاسی اجتماعی، بلکه مسائل نظامی، شهرسازی، منابع و معادن، و جز آن حتی مسائل عبادی یعنی مجموعه دین باید پیاده شود. هدف اساسی از نظام اسلامی پیاده‌سازی آن مجموعه است. احکام نیز، مجموعه همسانی هستند و چنین نیست که بتوانیم عبادت نظام اسلامی را از نظام اقتصادی آن جدا کنیم یا نظام سیاسی‌اش را از نظام فرهنگی جدا سازیم. در حکومت اسلامی باید در احکام ولایی نیز که نصی نداریم با مقایسه آن با منصوصات، مجموع را در یک سیاق یعنی در قالب قانونی نظام‌مند بریزیم که همه اجزایش باهم مرتبط و همخوانی داشته باشند و تلاش کنیم تا ارزش‌ها زنده شود، یعنی عمده تحقق خارجی آن است. ظاهر آیة مبارکه «الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوة و آتوا الزکاة و...» نیز همین است. مجموعه روایات ما درباره حاکم و حکومت نیز فراوان است که بهترین آن‌ها در نهج البلاغه است؛ چون حضرت امیر المؤمنین (ع) خود نیز متصدی بود. مسئولیت حکومت اسلامی جلوگیری از محرمات و اجرای واجبات، بعد نظام اقتصادی و فرهنگی و سایر نظام‌هایی باشد که اراده شده است. لذا بر مبنای اصل ولایت فقیه در زمان ما اقتضا می‌کند که ما مجموعه نظام‌های دینی را به لغت واضح بنویسیم یعنی اگر بنا باشد در این زمان یک توضیح المسائل نوشته شودباید فکر عوض شود و مجموعه‌ای هماهنگ با اشراف کامل نوشته شود نه این‌که پیوسته یک بخش را کم و یک بخش را زیاد کنیم. باید برنامه‌ریزی جامعی باشد که نظام فرهنگی اسلام، نظام اجتماعی، نظام سیاسی، و هم نظام عبادی را در برگیرد.