eitaa logo
اندیشه حکیمانه
284 دنبال‌کننده
754 عکس
300 ویدیو
1 فایل
بیان نظرات و اندیشه‌های علمی حِکمی استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی 🔰فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/ostadtabatabai/315 ✍🏻وبلاگ دروس: 📚 http://ostadtabatabai.blogfa.com روبیکا: https://rubika.ir/ostadtabatabai 🤝جهت ارتباط: @saeed676
مشاهده در ایتا
دانلود
رضوان الله تعالی علیه 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
اصل  چهارم: انسان کامل معصوم، افضل از جمیع ماسوی الله است؛ زیرا جامع جمیع صفات کمالیه کلمات وجودیه می باشد، به همین جهت خلیفة الله است و خلافت بر همه مکونات از آن اوست . 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
راههای بسوی کمال انسان که در فطرت آدمی نهادینه شده است؛ زیبایی، دانایی و نیکویی می‌باشد. ملاک تمام انتخاب ها در زندگی انسان همین سه امر است. زیبایی، عامل انبساط روانی، و از عوامل کشش انسان ها به واقعیت‌های زیباست. کمال شناسان بزرگ قافله بشری، زیبایی شناسانی‌اند که می‌دانند این زیبایی، نمودی است نگارین و شفاف که بر روی کمال کشیده شده است، و مربوط به زیبایی های مجازی حیوانی نیست، که عشق به آن ویرانگرِ حیاتِ معقول و مخرّب هستی آدمی است. دانایی، مشخِص جان انسان است و انسانیت انسان به دانایی و علم اوست، هرکس داناتر و آگاه‌تر باشد، انسان‌تر خواهد بود. تسلیم آگاهانه و آزادانه در برابر عوامل و انگیزه‌های نیکوکاری، یکی از آثار و نتایج گسیختن از جاذبه نیرومند طبیعت حیوانی و آغاز زندگی انسانی است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
عناصر پایدار و ارکان جاوید شخصیت انسانی در ابدیت، از همین زندگی پی‌ریزی می‌شود، بر این اساس سعی بلیغِ رهبرانِ وادی معرفت و انسانیت، آگاه کردن مردم به ضرورت دریافت واقعی زندگی است تا با آتش نادانی ها و انحرافات این زندگی، تبدیل به خاکستر نشود. و هشدار دائمی آن رادمردانِ واقعیت‌شناس این است که زندگی در دنیا به سرعت می‌گذرد و حتی یک لحظه توقف برای این جویبار امکان ندارد، و سالیان عمر ما با گذشت بی سر و صدای خود، قدرت و زیبایی و لذایذ را تدریجاً از دست ما می‌رباید و ما را روانه حاشیه‌ی طبیعت می سازد. (اصول اندیشه و حکمت؛ اصل ۲۱۳) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
در مردان الهی هم آتش شهوت وجود دارد و این آتش از آن جهت که با سایر هدف‌ها و فعالیت‌های روحی آنان هماهنگ گشته است، به جای اینکه بسوزاند کار نور را انجام می‌دهد، این شهوت باعث سرور و خوشحالی مردان الهی می شود، نه اینکه باعث بدبختی و حیوانیت آنها گردد. ، اصل۶۱ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
قرآن کریم، مراحل نفوذ و دشمنی شیطان را در هفت مرحله تبیین می کند، که هر مرحله‌ای مقدمه و زمینه‌ساز مرحله بعدی است، تا اینکه انسان را اسیر کند. در ابتدای امر، شیطان برای کسی امر و نهی نمی کند تا انسان قدم به قدم به درخواست های شیطان جواب مثبت ندهد، شیطان بر کسی مسلط نیست. مرحله اول، وسوسه: در این مرحله شیطان صرفاً با وسوسه و دودلی ایجاد کردن، انسان را در مسیر تکاملی به خود مشغول می کند و با این حربه، مانع از سرعت انسان در طی طریق می شود. قرآن کریم درباره لشکریان شیطان فرمود: «مِن شرِّ الوَسواسِ الخَنّاس * الّذي يُوَسوِسُ في صدورِ الناس» این خنّاس‌ها به فرمان شیطان در دلها وسوسه می کنند، درباره حضرت آدم و همسرش فرمود: برای از بین بردن حیثیت شان شیطان از وسوسه شروع کرد: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا»؛ [آن گاه شیطان، آدم و حوّا هر دو را به وسوسه فریب داد تا زشتیهایشان را که از آنان پوشیده بود بر ایشان پدیدار کند].(اعراف/۲۰). ، صفحه ۱۱۹ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
اصل پنجم: انسان کامل معصوم، آن عارف متصرف در عالم وجود است که با همت خود (یعنی توجه و قصدش) و به سبب قوت روحانیت و مظهریت تامش، صورت هایی را که خارج از خیال می‌باشند و موجود در اعیان خارجی اند خلق می‌کند، و در آن واحد، در اماکن مختلف  در سراسر جهان حاضر می‌شود و حوائج مردم را برآورده می‌نماید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
امام سجاد سلام الله علیه خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها: عمه جان شما بحمدالله عالمه‌ای هستی بدون این که معلمی داشته باشی، و شما فهمیده‌ای هستی بی‌آنکه کسی مطالب را به شما یاد داده باشد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
حیات معقول انسانی، آرمان‌های زندگی را با حیات تکاملی آبیاری کردن، و شکوفا نمودن، و نیز شخصیت انسانی را در حرکت بسوی ابدیت به ثمر رسانیدن است. ؛ اصل۶۷ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
در جدول خیانتها هیچ خیانتی به زشتی و وقاحت خودفریبی وجود ندارد. و در شمارش جنایتها هیچ جنایتی هولناک تر از فریفتن خویشتن مشاهده نمی شود. در حالی که قانون مهم انسان در رابطه با خویشتن، عبارت است از صمیمیت با خویشتن و قرار دادن خود در برابر واقعیات محض. باری! تا زمانی که این قانون در رابطه انسان با خویشتن مورد اعتقاد و عمل قرار نگیرد، هیچ قدمی در انسان شدن برداشته نشده است. ؛ اصل ۲۵۵ استاد سید علی طباطبایی سلمه الله تعالی 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
ادامه‌ی هفت مرحله نفوذ و دشمنی شیطان: مرحله دوم، دعوت: در این مرحله شیطان صرفاً دعوت می کند، به جهت این که در مرحله قبل زمینه دعوت را فراهم کرده است، البته کیفیت دعوت و نحوه ارسال دعوتنامه گوناگون است؛ به لحاظ افراد، دعوت در مرتبه اول خیلی رسمی و مشکل است، وقتی انسان یک بار دعوت شیطان را پذیرفت برای مرتبه بعد، کیفیت دعوت فرق می کند و هم نحوه ارسال آن؛ زیرا این فرد یک قدم به شیطان نزدیک شده است، این دعوت را خود شیطان در قیامت اعتراف می کند: «وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُم بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»؛ [و چون حکم (قیامت) به پایان رسید (و اهل بهشت از اهل دوزخ جدا شدند) در آن حال شیطان (برای نکوهش و تمسخر کافران) گوید: خدا به شما به حق و راستی وعده داد و من به خلاف حقیقت شما را وعده دادم و خلف وعده کردم و بر شما (برای وعده دروغ خود) هیچ حجت و دلیل قاطعی نیاوردم و تنها شما را فراخواندم و شما اجابتم کردید، پس (امروز شما ابلهان که سخن بی‌دلیل مرا پذیرفتید) مرا ملامت مکنید بلکه نفس (پر طمع) خود را ملامت کنید، که امروز نه من فریادرس شما خواهم بود و نه شما فریادرس من توانید بود، من به شرکی که شما به (اغوای) من آوردید معتقد نیستم، آری (در این روز) ستمکاران عالم را عذابی دردناک خواهد بود]. (ابراهیم/ آیه ۲۲). در این مرحله نیز هیچ اجبار و سلطه‌ای نیست. مرحله سوم، رفاقت: اگر کسی دعوت نامه شیطان را پذیرفت و درخواست او را قبول کرد در این مرحله زمینه رفاقت را فراهم می کند. و وقتی شیطان فهمید کسی به سوی او تمایل دارد، باب رفاقت را با او باز می کند و با او همنشین می شود: «وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَٰنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»؛ [و هر که از یاد خدا (و حکم قرآن) رخ بتابد شیطانی را بر او برانگیزیم تا یار و همنشین دائم وی باشد].(الزخرف/۳۶) ، صفحه ۱۱۹ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
معارف فاطمی سلام الله علیها ☝️ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
اوج اندیشه حضرت زهرا سلام الله علیها در اثر عصمت و طهارت آن بانوی لاهوتی، همانا حجیت الهی است؛ زیرا ملاک حجیت دینی عصمت صاحب رأی است نه عنوان امامت. لذا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هرچند امام نیست لکن در پرتو عصمت از آسیب سهو و نسیان و خطاء، معصوم و در ظلّ طهارت از گزند گزاف گویی مصون است. بنابراین آن حضرت حجت خداست یعنی قول و فعل و تقریر او می شود منبع حجیت دینی برای احکام شرعی . ، 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظم الله اجورکم یابن الحسن روحی لک الفداء با عرض تسلیت خدمت استاد عزیزمان و سادات عزیز و بزرگوار، و محبین فاطمی سلام الله علیها کلمه‌ای از دفتر روضه: "کَلِّمینی..." 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را مقالتی عرشی است که هر جمله آن خود اصلی محکم از حکمت متعالیه و عرفان اصیل است؛ این مقالت مناجات آن بزرگوار در تعقیب نماز ظهر است؛ یک جمله از آن مقاله گرانقدر این است که:« و الحمدلله الذی لم یَجعَلَنی جاحداً لشئٍ مِن کتابِه ولا مُتَحیِّراً فی شئٍ من أمرِه». در مقام حمد و سپاس گزاری حق می‌فرماید که خدای سبحان مرا در فهم حقایق قرآن در هیچ آیه ای و در هیچ مرحله ای معطل نگذاشته است. این خیلی حرف است، خیلی مقام است، در فهم اسرار آیات قرآن مرا معطل نگذاشت، قرآنی که تا انسان متصف به اوصاف آن نباشد، نمی‌تواند قرآن را بشناسد.  این مقام انسان کامل است، این روح و جان انسان کامل معصوم است که مفاتیح غیب بإذن الله تعالی در دست اوست. قلب عرشی او خزانه اسرار و علوم الهی است و مؤید به روح القدس است و از ملک تا ملکوت همه مراتب این انسان کامل معصوم است. این مقام آن انسان به فعلیت رسیده است که جانش عرش است. سرّش وعاء حقایق قرآن کریم است، قلب نازنین او تجلیگاه اسم شریف الواسع است.  و این سخن کسی است که میلاد او مقارن اوائل بعثت رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم و نزول قرآن مجید بوده و شهادت او مقارن ارتحال حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم و انقطاع وحی بوده است؛ یعنی عمرشریف آن بانوی ملکوت و جبروت تقریباً با نزول قرآن شروع شد و با ختم قرآن پایان پذیرفت، بنابراین مهمترین عنصر معاصر برای آن حضرت کلام خداست و تاریخ آغاز و انجام حیات ظاهری او در بستر وحی خدا رقم خورد.  🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
33.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام عزه العالی 🏴 سوزناک شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
قالَتْ علیها السلام : إنَّ السَّعیدَ كُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّاً فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ. همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. .(دلائل الامامة ج۱ص۷۴، شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 2، ص 449 ) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
معرفت نفس و آگاهی انسان از حقیقت خویش، نتایج و ثمرات فراوانی دارد: الف) احساس تعهد برین. که کارگاه بزرگ هستی و کتاب عظیم آفرینش برای انسان بدون این تعهد جز تماشاگه مجهول و غیر قابل تفسیر چیز دیگری نیست، و آنچه که از این کارگاه و کتاب خوانده خواهد شد، چند کلمه از چند سطر محدود و ابهام انگیز خواهد بود. ب) بهره برداری از زیباییها. بر مبنای این تعریف که «زیبایی نمودی است نگارین و شفاف که روی کمال کشیده شده است، و کمال عبارت است از قرار گرفتن هر موضوعی در مجرای بایستگی ها و شایستگی های خود.» ج) احساس انبساط روانی و به زانو در نیامدن در برابر دردها و نابسامانیها و گرفتگی های گذران زندگی، و آشنایی و أنس عقلانی با محیط و اجتماع. د) ارزیابی در هدفها و وسیله ها و تنظیم آنها، و تفسیر صحیح قدرت و توجیه آن در خیر و صلاح جامعه. ؛ اصل ۲۵۴ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 اندیشه حکیمانه 🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai 🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/