May 11
#انسان_کامل
اصل اول:شناخت انسان کامل معصوم که مظهر جمیع اسماء و صفات الهیه است، کار انسان کامل است. و الا غیر کامل از عهده وصف و تعریف و شرح انسان کامل بر نمی آید، فقط در مفهوم اسمی چیزی میفهمد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#اندیشهوتفکر
انسان اگر در تکاپوی شکوفایی بُعد روحی حیات نباشد، جوشش غرائز طبیعی، سطوح مختلف روانی او را تحت تاثیر قرار می دهد، و تفکر و تعقل و دیگر وسائل حقیقتسنج را از کار میاندازد، و در نتیجه او سود و لذت حاصله از اشباع آن غرائز را تفسیر کننده مطلق حیات تلقی میکند.
(#اصول_اندیشه_و_حکمت، اصل۷۴)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#انسان_کامل
اصل دوم:
وجود مبارک انسان کامل معصوم، وجود برزخی است؛
به لحاظ جنبه ملکوتی یک وحدت و وجوب و تأصّل و تأکّد وجودی و یک تجمع و اصالت نوری دارد و در افق اعلا قرار گرفته است که «فی مَقعَدِ صِدقٍ عندَ مَلیکٍ مُقتَدِرٍ».
و به لحاظ جنبه مُلکی که عالم زمان و مکان و ماده و بدن است، مثل دیگران زندگی می کند «قُل إنّما أنا بَشَرٌ مِثلُکُم».
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زیباییوهنر
در خنده گلهای شکوفان و قیافه درهم پیچیده خار مغیلان، راز نهفتهایست که دو نوع تموّجِ مثبت و منفی روح آدمی را نشان میدهند.
(اصول اندیشه و حکمت اصل ۸۲)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بارقه_الهی
❖ کلیپ| بیت شعری تکاندهنده که علامه حسن زاده آملی(ره) در برخی سخنرانی ها تکرار میکردند| به روایت استاد سید علی طباطبایی (از شاگردان ایشان)
• شعر از ادیب الممالک فراهانی
@Arefane تنظیم شده توسط
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
زندگینامه علمی و خودنوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه، در سه فصل، بزودی ارسال میشود.
تا ان شاءالله برای نفوس مستعد، مفید باشد.
اساتید استاد طباطبایی از سمت راست:
۱.آیت الله سید محمد حسین لنگرودی دامت برکاته.
۲.آیت الله جوادی آملی دامت برکاته.
۳.علامه حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه.
۴.آیت الله شیخ موسی زین العابدینی مرندی نجفی رضوان الله تعالی علیه.
۵.آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی رضوان الله تعالی علیه.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زندگینامه_علمی
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛
🔰 فصل اول:
«نگاهی کوتاه در ۵۵ سال زندگی علمی من»
اینجانب سیدعلی طباطبائی در 29 جمادی الثانی 1386 ه . ق برابر با 22 مهرماه 1345 در مَهدی شهر سمنان در یک خانواده مذهبی و زحمتکش به دنیا آمدم .
تا سال 1360 همراه با تحصیلات، مشغول کار و تلاش و فعالیت بودم. در نیمه دوم سال 1360 به لطف الهی وارد حوزه علمیه شدم. چند ماهی در حوزه سمنان ماندم، بعد به حوزه تهران منتقل شدم. پنج سال در تهران بودم، در این مدت، مقدمات و سطح را گذراندم. از آنجایی که تهران، مرکز مسائل سیاسی بود، _آن هم در آن زمان حساس_ این پنج سال برایم یک دوره آموزش سیاسی اجتماعی محسوب میشد، ولی هرگز مسائل سیاسی اجتماعی مرا از درس غافل نمیکرد.
در فروردین 1366 به قم آمدم. بعد از اتمام سطح، درس خارج اصول را خدمت آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی _رضوان الله تعالی علیه_ گذراندم، و خارج فقه را همواره در محضر مبارک حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته، توفیق حضور داشتم.
بر اساس کلام نورانی حضرت امام سجاد (سلام الله علیه) که می فرمایند: «هَلَکَ مَنْ لیس له حکیمٌ یُرشِدُه» از ابتدای تحصیل به این حقیقت پی بردم ؛که بدون راهنما و هادی، این مسیر رفتنی نیست و خطرهای گوناگون انسان را تهدید میکند. لذا از همان زمانیکه به قم آمدم (و بلکه علت اصلی آمدنم به قم به همین خاطر بود) گمشده خویش را در وجود عالم ربانی، حکیم مرشد الهی حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته یافتم و دست بیعت به او دادم و همواره راهنماییهای ایشان چراغ فروزان زندگی من بوده و هست.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زندگینامه_علمی
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛
🔰 فصل دوم:
در ابتداء ورود به قم، حضرت آیت الله علامه جوادی آملی دامت برکاته فرمودند: باید چهار درس رسمی داشته باشید: فقه، اصول، تفسیر و معقول.
لذا در کنار درس فقه و اصول، حدود هشت سال از درس پرفروغ تفسیر قرآن ایشان استفاده کردم، که واقعاً شبستان مسجد اعظم در این دوران برایم بیت المعمور بود.
در معقول آن حکیم فرزانه اصرار داشتند که قبل از فلسفه باید یک دوره کلام ببینید؛ لذا کتابهایی که در این رشته خوانده شد عبارت بود از: باب حادی عشر، بعد شرح تجرید، بعد بدایة الحکمة، بعد نهایة الحکمة (خواندن این کتاب یک سرفصل دیگری در مسائل فلسفی برایم بود). آنگاه آن مربی الهی فرمودند: قبل از حکمت متعالیه باید یک دوره حکمت مشاء ببینید؛ لذا کتاب عظیم الشأن شرح اشارات را خدمت بزرگ حکیم و عارف دوران حضرت آیت الله الحق جناب آقای حسنزاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّة خواندیم. با خواندن این کتاب نزد آن حکیم متأله دنیای دیگری به سوی ما باز شد و تحوّل اساسی در زندگی برایم به وجود آورد؛ که در دفتری گفتهام:
اشارات شمع شبهای پرسوز من
اشارات شاهد دردهای دلسوز من
نمطهای او کسب و کار هر روز من
مقامات او باعث نالههای جگرسوز من
چه خوش، وقت درسش وقت هر روز من
که شبهای تارم شده روز من
با ارشادات حضرت استاد، فقط خواندن کتاب نبود، هم مباحثهی بسیار قوی و معنوی داشتم و هم تقریرات درس نوشته میشد، آن هم با یک روش درست و با راهنمایی آن بزرگوار. یادداشتهای شرح اشارات یکی از مهمترین و پرثمرترین ذخیره در آثار علمی ماست.
بعد از اتمام شرح اشارات وارد دریای عظیم اسفار شدیم؛ امور عامه اسفار را خدمت استاد عظیم الشأن آیت الله حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه خواندم، اگرچه خیلی از مباحث کلیدی اسفار را برای بار دوم خدمت استاد متأله آیت الله جوادی آملی دامت برکاته استفاده کردم. الهیات اخص و سفر نفس اسفار را هم خدمت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته درس گرفتم.
از آنجایی که درسها بر اساس برنامه و طی مقدمات لازم، خوانده میشد، هیچگاه در مباحث، متحیّر نبودم، بلکه مباحث کتابها را رصد میکردم و همراه هر کتابی چندین جزوه و یادداشت به لحاظ موضوعات گوناگون داشتم.
وقتی مرحله ششم اسفار یعنی بحث علت و معلول تمام شد (جلد دوم اسفار) آیت الله جوادی آملی دامت برکاته فرمودند باید کتاب تمهید القواعد صائن الدین علی بن تُرکه را ببینید، که اولین کتاب درسی در عرفان نظری میباشد. این کتاب عزیز الوجود را خدمت خود ایشان درس گرفتیم. واقعاً آن دوران خوش، برایم لیلةالقدر بود.
بعد از اتمام تمهید القواعد، کتاب گرانقدر فصوص؛ یعنی شرح جناب علامه قیصری بر فصوص الحکم محیی الدین عربی را در محضر انور عارف مستقیم آیت الله حسنزاده آملی قَدَّسَ اللهُ نفسَه الزکیّه از اول تا آخر استفاده کردیم.
بعد کتاب مصباح الأنس؛ یعنی شرح جناب ابن فناری بر مفتاح غیب الجمع و الوجود صدر الدین قونوی، که سومین کتاب درسی عرفان نظری میباشد، خدمت همان بزرگ عارف دوران خوانده شد.
در ابتدای کتاب مصباح الانس، یک خاطره شیرین نوشتهام، که عین آن خاطره را در اینجا میآوریم:
«در سحر روز جمعه ۱۴ جمادی الاول ۱۴۱۲ برای مشرف شدن خدمت حضرت آیت الله حکیم متاله، عالم ربّانی، عارف مستقیم، جناب آقای حسنزاده آملی _رضوان الله تعالی علیه_ از محضر قرآن کریم به قصد استجازه، استخاره نمودم، این آیه آمد «و نادَیناهُ مِن جانِبِ الطُّورِ الاَیمن و قَرَّبناهُ نَجِیّا» (مریم/52). ساعت 10 صبح همان روز خدمت آن جناب رسیدم. فرمودند: ما کتاب مصباح الأنس را شروع کردهایم، شما هم شرکت کنید. و این آیه در استخاره برای دعوت به این درس بوده است و ما از شما دعوت میکنیم. بعد فرمودند: این را به عنوان خاطره بنویسید».
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#بارقه_الهی
این نقطه ز نطق علّمَ الاسماء
شد ناطق و نیست مثل او دیّار
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐 http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#زندگینامه_علمی
📝زندگی نامه علمی و خود نوشته حضرت استاد سید علی طباطبایی دام عزه العالی؛
🔰 فصل سوم:
به حول و قوه الهی حدود ۲۵ سال است که مشغول تدریس فقه، فلسفه، منطق و کلام و عرفان در حوزه علمیه قم هستم. و هماکنون یعنی سال ۱۴۰۰ مشغول تدریس شرح فصوص الحکم و جلد هفتم اسفار و شواهدالربوبیه میباشم.
یکی دیگر از توفیقات الهی، تدریس و تالیف شرح موضوعی نهج البلاغه بوده است که تاکنون ۴ جلد به چاپ رسیده است.
از آنجایی که معرفت نفس در سرنوشت و سعادت انسان نقش اساسی دارد و تا انسان خود را نشناسد و حیات انسانی را درک نکند، نمیتواند زندگی هدفمند داشته باشد و زندگی بدون هدف مردگی است و تحصیلات بدون هدف، دوام و لذت نخواهد داشت و اشتغال علمی بدون هدف متعالی و جهت مشخص، ثمرهای جز سرگردانی و حیرت ندارد، لذا یکی از کارهای مهمی که به عنایت الهی در حوزه علمیه قم انجام دادیم تدریس معرفت نفس بوده است. اگرچه بسیاری از بزرگان علم و اندیشه پیرامون معرفت نفس کتابها نوشتهاند ولی آثار استاد اعظم ما در معارف الهی حضرت آیت الله حسنزاده آملی رضوان الله تعالی علیه در این موضوع، حقیقتاً بدیع و کمنظیر است. بر این اساس همراه درسهای معقول و منقول، ابتدا کتاب شریف دروس معرفت نفس در جمع عدهای اهل صفا و معنویت، تدریس شد. بعد از آن کتاب دروس اتحاد عاقل به معقول تدریس شد. و آنگاه کتاب بینظیر عیون مسائل النفس. تدریس این سه کتاب پیرامون معرفت نفس در طول هم هدف اصلی ماست و حضرت استاد هم چند بار به ما اصرار فرمودند که عیون مسائل النفس را در حوزه علمیه قم تدریس کنید. در تأسیس و ترویج این رشته درسی تأیید، تشویق و دعای آن استاد بیبدیل، بدرقه راه ما بوده و هست.
هر کسی به حسب حال خود در زندگی، خوشی و تلخی دیده و در مسیر زندگی با فراز و نشیبهای گوناگون روبرو میشود، من نیز به نوبه خود با حوادث سرد و گرم زندگی دست و پنجه نرم کردهام. در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضروری قناعت نموده، بقیه را به درس و مطالعه میپرداختم، امدادهای الهی را در زندگی بسیار دیدهام که مرا از پرتگاه خطر نجات داده است.
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا بُرد
من خَس بیسروپایم که به سیل افتادم
او که میرفت مرا هم بِدِل دریا برد
از آثار مختصری که تاکنون تالیف نمودهام، ۳۸ اثر به چاپ رسیده و مورد تایید و تشویق اهل معرفت و درایت قرار گرفته است.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زندگینامه_علمی
#تالیفات
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«ن و القَلَمِ و ما یَسطُرون»
مجموعه آثار چاپ شده استاد سیدعلی طباطبایی دامت برکاته:
۱. حضور و مراقبه
۲. شرح مناجات العارفین
۳. انسان کامل (معرفت امام و امامت)
۴. رسالت عالمان دین باور
۵. اخلاق اقتصادی
۶. تجلی اعظم
۷. مطلع انوار
۸. دولت اسم شریف رب
۹. انفع المعارف
۱۰. انسان در حال شدن
۱۱. معرفت نفس ناطقه انسانی
۱۲. مصباح هدایت عرفان و کشتی نجات توحید
۱۳. عزّت حسینی
۱۴. تفسیر و تجلی عالیترین آرمان انسانی
۱۵. مهمترین وظیفه سالک ،درکوی معرفت
۱۶. زهد چیست؟و زاهد کیست؟
۱۷. فروغ اندیشه
۱۸. طریق معرفت
۱۹. تکاپوی ارزشها
۲۰. سفر نامه سلوک
۲۱. شرح فصوص الحکم
۲۲. شرح دعای نورانی سحر
۲۳. حیات معقول در پرتو معرفت امام معصوم
۲۴. جلوه های قدسی
۲۵. اصول اساسی زندگی از نظرقرآن کریم
۲۶. قلب سلیم
۲۷. شرح نامه ابن سینا
۲۸. تعلیم و تربیت
۲۹. اصالت فرد در فلسفه انسانی الهی
۳۰. منشور متعالی حقوق در اسلام
۳۱. منابع اجتهاد
۳۲. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد اول (معارف توحیدی)
۳۳. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد دوم(معارف اخلاقی)
۳۴. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد سوم(معارف اجتماعی)
۳۵. شرح موضوعی نهج البلاغه جلد چهارم(منشور متعالی تعلیم و تربیت)
۳۶. شرح چهل حدیث در فلسفه الهی
۳۷. اصول اندیشه وحکمت
۳۸. جلوه های معرفت (در مقامات و منازل ومناجات عرفان).
(این لیست برای درج در دانش نامه مولفات شیعه تهیه شده است.)
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#معارفقرآنی
#مسائلفلسفی
توفیق جمع قرآن، عرفان و برهان، نعمتی است که خداوند سبحان به عالمان ربانی روزی گردانید. جمع سالم قرآن، عرفان و برهان، به خلط مسائل، مفاهیم و اصطلاحات تفسیری، عرفانی و فلسفی نیست؛ بلکه بر حفظ دو امر است:
اول: رعایت مجتهدانه حقِ هر یک از رشته های سهگانه تفسیر، عرفان و فلسفه، بگونهای که مطالب مربوط به هر علم، در جای خود مطرح شود.
دوم: در هر یک از علوم سهگانه، راه وصول به علم دیگر هموار باشد و هیچ یک راه را بر دیگری نبندد؛ به این معنا که در فلسفه مبنایی اخذ نشود که راه را بر عرفان و یا قرآن ببندد، بلکه فلسفه سکوی پرواز به سوی شهود و زمینه ساز بهروری از حضور قرآن باشد و بر همین قیاس، عرفان نیز بر انکار دو همراه دیگر زبان نگشاید، بلکه دست نوازش بر سالکان طریق برهان داشته باشد و بر نوری که از ناحیه خداوند سبحان به صورت قرآن نازل شده است، شهادت و گواهی دهد.
#اصول_اندیشه_و_حکمت اصل۴۱
استاد سید علی طباطبایی
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
#انسان_کامل
اصل سوم:
انسان کامل معصوم کسی است که مفاتیح غیب بإذن الله تعالی در دست اوست. و قلب عرشی او خزانه اسرار و علوم الهی است و مؤید به روح القدس است. و از ملک تا ملکوت، همه، مراتب این انسان کامل است.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/
IMG_20211029_161251_631.mp3
8.56M
📝 دلآرام جهان امام زمان سلام الله علیک
👤 کربلایی محمدحسین پویانفر
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
اندیشه حکیمانه
🇮🇷 http://eitaa.com/ostadtabatabai
🌐http://ostadtabatabai.blogfa.com/