سوال ۱۶۲
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
1️⃣ میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
✅ پاسخ:
البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم.
اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید.
شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
شاید برخی در جواب ما بگویند:
«شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است.از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
در جواب باید گفت:
حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر غلط خودتان رفتار می کنید.
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
سوال ۱۶۲ ✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، د
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
2️⃣ میگویند:
«مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
✅ پاسخ:
این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد.
ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختیار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
3️⃣ میگویند:
«چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
✅ پاسخ:
دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است.
کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
4️⃣ میگویند:
«این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
✅ پاسخ:
کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضد دینی و خلاف اسلام انجام داده.
آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟
اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید.
آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
5️⃣ میگویند:
«در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
✅ پاسخ:
معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود.
پس #فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست.
علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما
✅ معمولا کسانی که #حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، در جواب شما خواهند گفت:
6️⃣ میگویند:
«دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
✅ پاسخ:
این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند.
درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند.
بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد.
خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
💡@p_eteghaadi
💚درمان عصبانیت وخشم
💚در کتاب مکارم الاخلاق آمده است در هنگام عصبانیت بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید و این دعا را پس از صلوات بخوانید تا عصبانیت زایل گردد
💚اللهم صل علی محمدٍ و آل محمدٍ. اللهم اغفِر ذَنبِی وَ اذهِب غَیظَ قَلبِی وَ اَجِرنِی مِنَ الشَّیطانِ الرَّجِیم و لاحَولَ و لا قُوَةَ اِلّا بِالله العلی العَظِیم»
ادرس
مکارم الاخلاق ص 350
نکته
اکثر طلاقها ' نزاع ها' قتلها 'و..در هنگام عصبانیت پیش می آید
لذا باید در زمان عصبانیت خیلی مواظب بود تا مبادا بعد دچار پشیمانی شویم.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۶۳
❌ شبهه:
چرا شیعیان بر مهر سجده میکنند؟
آیا بت پرستی و شرک نیست ؟
✅ پاسخ استاد مرتضی کهرمی را ببینید
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۶۴
❌ شبهه:
شنیده شده که می گویند از صدای گریه حضرت رقیه سلام الله علیها یزید در کاخش از خواب بیدار شد و… در کجای دنیا قصر را در کنار خرابه میسازند؟!
✅ پاسخ:
⭕️ مدارک این اتفاق را در خانه و کاخ یزید ترسیم میکند، اما همه میگویند در خرابه! و جالب هم این است که اکثرا – اعم از نویسندگان و گویندگان – گفتار خود را به کامل بهائی نسبت میدهند! در حالیکه انگار این بخش از کتاب را مطالعه نکرده اند.
⭕️ اما نقل ماجرا از کامل بهائی؛
کامل بهائی نوشته عماد الدین طبری ج 2 ص 179 دارد: در «حاویة» آمده که زنان خاندان نبوت در حالت اسیرى، حال مردان که در کربلا شهید شده بودند، بر پسران و دختران ایشان پوشیده مىداشتند و هر کودکى را وعدهها مىدادند که پدر تو به فلان سفر رفته است و باز مىآید تا ایشان را به خانه یزید آوردند، دخترکى چهارساله بود، شبى از خواب بیدار شد و گفت : «پدر من حسین کجاست؟ این ساعت او را به خواب دیدم سخت پریشان!، زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست، یزید خفته بود، از خواب بیدار شد و حال تفحص کرد، خبر بردند که حال چنین است.
⭕️ به وضوح پیداست که این اتفاق در خانه یزید بوده نه خرابه، البته باید گفت در ابتدا ورود اسراء به شام آنها را در خرابه بردند، خرابهای که امام صادق علیه السلام در روایتی که از ایشان کتاب خرائج ج 2 ص 753 نقل میکند، آن قدر سست بود که میخواست بر سرآنان فرو بریزد و کتاب امالی شیخ صدوق ص 231 از فاطمه بنت الحسین علیهما السلام متنی به این مضمون نقل میکند، آنها را در جایی زندانی کردند که نه از سرما در امان بودند، نه از گرما، به حدی که صورتهایشان آسیب دیده بود، شاید همین نقلها بعضیها را به اشتباه انداخته و خیال کردهاند این مصیبت در خرابه بوده! به هر حال تنها مدرک این مصیبت است.
⭕️ با دقت در عبارت «زنان و کودکان جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست» در می بابیم با صدای گریه و فغان اسراء یزید لعنة الله علیه از خواب بیدار شد نه فقط با گریه حضرت رقیه سلام الله علیها .
⭕️ اما در رابطه با مکان خرابه که چه جایی و در کجا بوده باید گفت ، مورّخان و مقتل نویسان این مکان را به صورتهای متفاوتی توصیف کردهاند که برخی از آنها را ذکر میکنیم؛
پس از خطبۀ حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید که اوضاع را بر ضدّ او متحوّل ساخت، یزید به ناچار اهل بیت را در خرابهای بیسقف جای داد. آنان سه روز در آن خرابه بودند …
📚 مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۷۴
فرهنگ عاشورا، ص۱۵۹
⭕️ از بعض کتب نقل شده که مسکن و مجلس اهل بیت علیهم السلام در شام در خانۀ خرابی بوده و مقصود یزید آن بود که آن خانه سر ایشان خراب شود و کشته شوند …
📚 (منتهی الآمال، ج۲، ص۱۰۰۲)
بعد از وقایعی که در کاخ یزید رخ داد، به دستور او، اهل بیت را برای مدتی در شام سکنا دادند.
⭕️ شیخ مفید این موضوع را چنین به تصویر کشیده است:
…سپس دستور داد زنان را در خانه جداگانه درآرند، و على بن الحسين علیهما السلام نيز نزد ايشان باشد، پس خانه چسبيده به خانه يزيد را براى ايشان خالى كرده، و چند روزى آن خاندان (عصمت) در آنجا ماندند…».
📚 (شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج2، ص 122)
از متن شیخ مفید همین مقدار دانسته میشود که محل اسکان اهل بیت علیهم السلام خانهای در جوار قصر یزید بود. و به ویژگیهای دیگر آن پرداخته نشد.
⭕️ اما قطب راوندی روایتی مفصلتر نقل میکند:
امام صادق علیه السلام فرمود: وقتى امام زين العابدين علیه السلام را با اهل بيت پيامبر نزد يزيد آوردند، آنان را در خرابهاى كه ديوارهايش سست بود قرار دادند.
يكى از آنها گفت: ما را در اين خرابه قرار دادند تا بر سر ما خراب شود.
يكى از نگهبانان اين را شنيد و به زبان رومی گفت: اينها را بنگريد میترسند كه ديوار بر سر آنها خراب شود، در حالیکه اين بهتر است از آنكه فردا بيرونشان آورده و يكى بعد از ديگرى گردنشان را بزنند!
امام سجاد علیه السلام فرمود: به اذن خدا هيچ يک از اين دو نمی شود. و همين طور هم شد.»
📚 (قطب الدین راوندی، سعید بن عبد اللّٰه، الخرائج و الجرائح، ج2، ص 753)
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۶۵
❌ شبهه:
چرا مجالس امام حسین علیه السلام حکومتی شده ؟ مجالس عزاداری به حکومت چه ربطی داره؟ نقش حکومت چیه؟
✅ پاسخ:
1️⃣ مجالس امام حسین علیه السلام حکومتی نیست اما وظیفه حکومت دینی اقامه معروف و نهی از منکر و تعظیم شعائره. اگر حکومت دینی تعظیم و ترویج شعائر دینی رو نکنه با حکومت طاغوت فرقی نداره اما این به معنای این نیست که هیئتها رو حکومت برگزار میکنه .
2️⃣ حکومت برگزار نمیکنه اما حتما تشویق میکنه پس نقش حکومت اسلامی تشویق مردم به سمت حق و اهل بیت علیهم السلام هستش. این تفاوتش با حکومت طاغوت و سکولاره که یا مانع هستن یا بیتفاوت.
3️⃣ مجالس حکومتی، یک غلط فاحش است که القاء میکنن. مگر برای مجالس امام حسین علیه السلام در سراسر کشور و روستاها سرسوزنی حکومت هزینه میکنه؟! تمام مجالس امام حسین (ع) نذورات مردمیه.
4️⃣ حتی اگر حکومت، مجالس امام حسین علیه السلام رو برگزار کنه، بخشی از وظیفهاش رو در رابطه با ترویج معروف و خوبیها انجام داده است و این یک افتخاره.
بله ایرانیان همیشه در طول تاریخ محب اهل بیت علیهم السلام بودن، اما همیشه مانند الان اینگونه در سرتاسر ایران کوچه به کوچه و خونه به خونه مجالس عزا برپا نمیشد، نگاهی به ایرانِ زمان پهلوی بیندازید که هیئات خیلی محدود بود که گاهی به صورت مخفیانه برگزار میشد. این است فرق حکومت اسلامی و حکومت طاغوت.
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۶۶
❌ شبهه:
پیام عاشورا این بود که عرق خورها و دختربازها میرند بهشت و مسلمونا میرند جهنم! امام حسین را نه عرق خورا کشتند، نه دختربازا نه کافران، امام حسین را مسلمونا و آخوندا و اهل نماز کشتند!!
✅ پاسخ:
⭕️ اتفاقا امام حسین علیهالسلام را یزیدی کشت که هم عرقخور بود هم دختر باز و هم کافر! منابع متعددی مانند مسعودي در كتاب مروج الذهب، ج 3، ص 61 و سبط ابن الجوزي در كتاب تذكره الخواص، ص 260 و... درباره این گونه فسق و فجورهای یزید با صراحت گزارش دادهاند.
⭕️ یک نمونه از این جریانی است که میگوید یزید ملعون روزی سر سفره شراب نشست و در حالی كه ابن زياد در طرف راست او نشسته بود، به ساقي گفت:
اسقني شربهَ تُرَوّي مُشاسي
ثم مِلْ فَاسِقَ مِثلَها ابن زياد
یعني: اي ساقي به من شرابی بنوشان كه قلب مرا سيراب گرداند، سپس جام پركن و مانند همان شراب به پسر زياد بده.
⭕️ همچنین وقتي سر مبارک سيد الشهداء عليه السلام را جلوي او گذاردند، با چوب خيزران به آن سر مبارک مي زد و اشعاري را مي خواند كه یکی از ابيات آخرش چنين بود:
لَعِبَتْ هاشمُ بالمُلك فلا
خَبَرٌ جاءَ وَلا وَحيٌ نَزَلْ
یعنی بنی هاشم با حکومت بازی کردند والا نه خبری از آسمان آمده نه وحیی نازل شده است!!
⭕️ گزارشی هم که عبدالله بن حنظله از وضعیت یزید به مردم مدینه میدهد موید منش و اعتقادات کفرآلود یزید است. در صفحه ۶۳ تذكره الخواص آمده است: جماعتي از اهل مدينه در سال 62 هجري به شام رفتند، وقتي از اعمال فجيع و كفريات يزيد باخبر شدند به مدينه برگشتند و بيعت با او را شكسته و علناً او را لعن مي نمودند و استاندارش، عثمان بن محمد بن ابي سفيان، را از شهر بيرون كردند. سپس عبدالله بن حنظله خطاب به اهل مدينه گفت: اي مردم ما از شام بيرون نيامده و خروج بر يزيد ننموديم؛ مگر آن كه ديديم كه «او مرد بي ديني است كه زنا میکند، شراب مي خورد، نماز نمي خواند و اولاد پيغمبران را مي كشد»
⭕️ خود امام حسين عليه السلام هم در مجلس وليد بن عتبه ( فرماندار مدينه) خطاب به او فرمود: و يزيد رجل شارب الخمر و قاتل النفس المحَّرمه مُعلنُ بالفسق. (خوارزمي، مقتل الحسين، ج 1، ص 184.)
بله معلوم است که دینداران احمق و دنیا پرستی هم یزید را همراهی کردند، اما باعث و بانی قتل امام حسین علیهالسلام و اساسا سبب قیام عاشورا، فسق و شرابخواری و کفر آشکار یزید بود.
⭕️ امروز هم تارکان نماز و بی حجابها و مشروب خورها و اراذل و اوباش و منکرین خدا و پیغمبر، نسل فاسد و بی دین در مقابل امام زمان علیه السلام و نظام اسلامی صف آرایی کرده اند و با مقدسات پیکار میکنند. تاریخ کربلا بعینه در حال تکرار شدن است.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۶۷
❌ شبهه:
نذری دادن برای امام حسین شرک است چون برای غیرخداست !
✅ پاسخ از استاد شیخ مرتضی کهرمی
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۶۸
❌ شبهه:
چرا هرکی ظالمتره سالمتره؟!
چرا بعضیا هرچیظلم بیشتر میکنن وضع مالیشون بهتر میشه و بلا و گرفتاری ندارن؟
✅ پاسخ در کلیپ بالا ببینید
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۶۹
✅ علت عدم حضور بزرگانی چون محمد حنفیه و ابن عباس و عبدالله بن جعفر در عاشورا
کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله عليه
💡@p_eteghaadi
#داستان
طلبه ای که به لوستر های حرم حضرت امیر المؤمنین (عليه السلام) اعتراض داشت!
💚فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده:
💚 یکى از طلبه هاى حوزه با عظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود. روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمؤمنین (ع) عرضه مى دارد:
شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم؟!
شب امیرالمؤمنین (ع) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید: اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فجل و فرش طلبگى است، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو:
به آسمان رود و کار آفتاب کند.
پس از این خواب، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد: زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است، شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !!
بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید: "سخن همان است که گفتم، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند)"
پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند، و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد،
مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد، تعجب مى کنند!!
وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند، چون در را باز مى کنند، مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند)
فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید:"این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید، و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید، و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید"
مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد، و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود.
فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند، و هر کدام در آن سالن پر زینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند، از شخصى که کنار دستش بود، پرسید: چه خبر است؟
گفت: مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است.
پیش خود گفت: وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است.
هنگامى که مجلس آراسته شد، راجه به سالن درآمد، همه به احترامش از جاى برخاستند، و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست.
نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت: آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم، و شما اى عالمان دین، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید.
چون صیغه جارى شد، طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود، پرسید: شرح این داستان چیست؟
راجه گفت: من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمؤمنین (ع) شعرى بگویم، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم. به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود، به شعراى ایران مراجعه کردم، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد، پیش خود گفتم: حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمؤمنین (ع) قرار نگرفته است، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید، نصف دارایى ام را به او ببخشم، و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم.
شما آمدید و مصراع دوم را گفتید، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است. طلبه گفت: مصراع اول چه بود؟ راجه گفت: من گفته بودم:
"به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند"
طلبه گفت: مصراع دوم از من نیست، بلکه لطف خود امیرالمؤمنین (ع) است. راجه سجده شکر کرد و خواند:
به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
ادرس
: کتاب عبرت آموز تالیف استاد شیخ حسین انصاریان
💡@p_eteghaadi