eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔به نظر میرسد که بعضیها از مسیحیان خدا بودن عیسی مسیح رو قبول ندارند در این صورت اگر این دسته بگویند که عیسی مسیح پسر خداست و یا پیامبر چه اشکالاتی میشه از آنان گرفتم ❗️❗️ 💠💠 👌اناجیل در موارد متعددی از عیسی علیه السلام به عنوان خدا یاد کرده است ، مسیحیان نمی توانند این فرازهای انجیل را منکر شوند و بگویند که انجیل ، مسیح را خدا معرفی نمی کند ؛ ❕«لکن ما را یک خدا است یعنی پدر که همه چیز از او است و ما برای او هستیم و یک خداوند یعنی عیسی مسیح که همه چیز از او است ما از او هستیم. » 📚 اول قرنتیان باب 8 آیه 6 ❕«در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود و همان در ابتدا نزد خدا بود و همه چیز به واسطه او آفریده شد. » 📚یوحنا باب 1 آیه 1 ❕«پس بروید همه امتها را شاگرد سازید و آنها را به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهید. » 📚متی باب 28 آیه 19 ❕در بسیاری از جاهای عهد جدید خصوصا انجیل یوحنا تعبیر به پدر و پسر و یا حلول خدا در عیسی مسیح مشاهده می‌شود و در برخی از این موارد از ازلی و قدیم بودن پسر همانند پدر سخن به میان می‌آید. ❕«اگر می‌دانستید من کیستم آنگاه می‌دانستید پدرم کیست اما از حال به بعد، او را می‌شناسید و او را دیده اید. فیلیپ گفت آقا، خدای پدر را به من نشان دهید. عیسی گفت: فیلیپ! آیا بعد از تمام این مدتی که با شما بوده‌ام هنوز هم نمی دانی که من کیستم؟ هر که مرا ببیند خدای پدر را دیده است پس دیگر چرا می‌خواهی او را ببینی؟ آیا ایمان نداری که من در خدای پدر هستم و او در من است؟ سخنانی که می‌گویم از خودم نیست بلکه از پدر من خدا است که در من زندگی می‌کند و او است که این کارها را می‌کند فقط ایمان داشته باش که من در خدای پدر هستم و او در من است. » 📚یوحنا باب 14 آیه 7_11 ❕ «کسانی که در آسمان شهادت و گواهی می‌دهند سه نفرند: پدر، کلمه و روح القدس. و این سه نفر همگی یکی هستند. » 📚 انجیل متّی باب 7 آیه 5 ❕مستر هاکس آمریکایی نیز می‌نویسد ؛ «طبیعت خدایی از سه اُقنوم متساوی الجوهر می باشد؛ یعنی خدای پدر و خدای پسر و خدای روح القدس. خدای پدر خالق جمیع کائنات است به واسطه پسر و پسر فادی، و روح القدس پاک کننده است و لکن باید دانست که این هر سه اقنوم را یک مرتبه و عمل است. » 📚 قاموس کتاب مقدس ص 344 ❕جالب آن است که خود انجیل عقیده به اولوهیت مسیح علیه را رد کرده و تصریح می کند که جز یک خدا برای عالم وجود ندارد و عیسی مسیح علیه السلام پیامبر و فرستاده خداوند است که بر اساس این موارد ، فرازهایی که می گوید عیسی نیز خداست ، از موارد تحریف شده اناجیل است که اعتبار این کتب را مخدوش می کند . 👌 در انجیل یوحنّا آمده است: «و حیات جاودانی آن است که تو، خدای واحد حقیقی و عیسی مسیح را که فرستاده، بشناسی. » 📚 انجیل یوحنّا، باب 17 آیه 3 ❕حضرت مسیح علیه السلام نیز بر نبوّت خود تأکید می‌ورزید. در انجیل متّی آمده است: «امّا یسوع؛ او خطاب به مردم گفت: هیچ پیامبری بدون کرامت جز در وطنش نیست. » 📚متی باب 13 آیه 57 ❕و نیز آمده است ؛ «چرا مرا صالح می‌خوانید، جز یک نفر صالح نیست و او خداوند است. » 📚متی باب 19 آیه 17 👌همینطور عهد جدید تأکید دارد که مسیح علیه السلام به شهادت و گواهی خودش، نسبت به خداوند خاضع بوده است. 📚متی باب 11 آیه 27 ❕ و او از وقت برپایی قیامت مطلع نبوده است، بلکه تنها خداوند به آن آگاهی دارد. 📚متی باب 24 آیه 37 ❕و پسر (مسیح) به تبع پدر (خداوند) از آن مطلع است. 📚یوحنا باب 5 آیه 19 ❕ و پدر از پسر بزرگ تر است. 📚یوحنا باب 14 آیه 28 ❕از این تعلیمات استفاده می‌شود که این سه اقنوم و جوهر، با یکدیگر به طور مطلق مساوی نیستند، بلکه پدر اصل و تنها مصدر قدرت است و پسر دارای قدرت و قابلیت بر کاری بدون اذن پدر نیست. و این معنایی است که عقل انسان آن را درک میکند و تصریح می کند که مسیح خدا نیست . ❕و نیز در انجیل مرقس آمده است ؛ «اوّل همه احکام این است که بشنو ای اسرائیل! خدای ما خدای واحد است. و خداوند، خدای خود را به تمامی دل و تمامی جان و تمامی خاطر و تمامی قوّت خود محبّت نما. » 📚مرقس باب 13 آیه 30 ❕با این همه، متأسفانه پیروان مسیح علیه السلام از راه توحید انحراف پیدا کرده و به «تثلیث» که با شرک کمترین فاصله ای ندارد، گرویده اند. این انحراف در پیروان ادیان توحیدی ناممکن و بی سابقه نیست. 👌همینطور از خلال مطالبی که در عهد جدید آمده، به دست می‌آید که حضرت عیسی علیه السلام بسیار اهل عبادت بوده است. قبل از آن که شیطان او را تجربه کند چهل روز روزه گرفت. وی همچنین اهل نمازهای طولانی و خلوت برای عبادت بوده است. 🔸ادامه 👇 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇 ❕در انجیل مرقس آمده است: «و مسیح در اول صبح قیام کرد و خارج شد و به مکانی پست رفت تا در آنجا نماز گزارد. » 📚 انجیل مرقس باب 1 آیه 16 ❕و نیز در انجیل متّی آمده است: «عیسی چهل روز و چهل شب، روزه گرفت و در آخر گرسنه بود. » 📚 متّی باب 4 آیه 1_2 👌این اعمال دلالت دارد بر این که او عیسی علیه السلام بنده خدا بوده و به واجبات و تکالیفی که مربوط به عبودیت الهی است، عمل می‌کرده است. آیا معقول است کسی که خدا است بر خود سجده کرده، نماز و روزه به جای آورد؟ ❕در حديثى ميخوانيم كه امام على بن موسى الرضا علیه السلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به جاثليق بزرگ مسيحيان فرمود ؛ « عيسى همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اينكه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى بر آشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى ميكنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت ميكرد؟ آيا كسى جز خدا را ميپرستيد؟ بنا بر اين‏ به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كننده خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت‏ » 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 352 ❕بنابراین مسیح علیه السلام خدا نبوده و تنها یک نبی و فرستاده خداوند بوده است . 👌اما این که مسیحیان به حسب فرازهایی از انجیل معتقد شدند که مسیح فرزند خدا است ؛ « تویی مسیح پسر خدای زنده » 📚 متی باب 16 آیه 17 👌این فرازها نیز ثابت نمی کند که عیسی علیه السلام پسر حقیقی خداوند بوده است چرا که در عهد جدید در بسیاری از موارد، خدا را به عنوان پدر تمام مؤمنان و صالحان و نیکان معرفی می‌کند. 👌 در انجیل متّی از قول حضرت مسیح علیه السلام آمده است: «و پدر شما که در آسمان هاست. » ( متی باب 6 آیه 2) و نیز آمده است: «اگر از گناه مردم چشم پوشی کنید پدر آسمانی شما برایتان چشم پوشی خواهد کرد. » ( متی باب 6 آیه 149 ) ❕«خوشا به حال پویندگان صلح؛ زیرا آنان فرزندان خدایند که او را می‌خوانند. » ( متی باب 5 آیه 9 ) ❕و نیز در انجیل لوقا آمده است ؛ «آنان همانند ملائکه اند و آنان فرزندان خدا می‌باشند. » 📚لوقا باب 20 آیه 36 ❕حال با این تعبیرات چگونه مسیحیان ادّعا می‌کنند که این اسم‌ها در مورد مومنین بر معنای مجازی حمل می‌شود ولی در مورد حضرت مسیح علیه السلام آن را حمل بر معنای حقیقی می‌کنند ؟ بلکه همه موارد به معنای مجازی حمل می شود و منظور آن است که همگی از جمله مسیح مخلوق خداوند هستند نه فرزند حقیقی خداوند . ❕هر کس که مطالعه ای از عهد جدید داشته باشد پی می‌برد که حضرت مسیح علیه السلام تأکید فراوانی بر فرزند انسان بودن خود داشته است، که می‌توان مطابق آماری که در این باره داده شده گفت که 27 مرتبه در انجیل متّی و 12 مرتبه در انجیل مرقس و 21 مرتبه در انجیل لوقا و 10 بار در انجیل یوحنّا از حضرت مسیح علیه السلام تعبیر به «فرزند انسان» تکرار شده است. ❕ما از این تأکید فراوان پی می‌برد که حضرت عیسی علیه السلام درصدد توجیه مردم و آگاهی آنان از جنبه بشریت و انسان بودن خود بوده است تا کسی ادعای الوهیت در حقّ او نکند. و این تأکیدات فراوان را نمی توان به واسطه چند تعبیر از فرزند خدا بودن او، از آن‌ها چشم پوشی کرد؛ خصوصاً آن که می‌توان این گونه توجیه کرد که به جهت شدّت ارتباطش با خداوند از او به فرزند خدا تعبیر شده است، همان گونه که درباره سلمان از پیامبر رسیده که فرمود: «سلمان منّا اهل البیت»؛ سلمان از ما اهل بیت است. ❕در رساله اعمال رسولان از قول پطرس، عیسی «بنده خدا» نامیده شده است. ( رسولان باب 3 آیه 13 ) و در جایی دیگر از حضرت عیسی با عنوان «بنده قدوس» خدا یاد شده است. ( رسولان باب 4 آیه 27 _ 30) ❕به هر حال روشن است که خداوند فرزندی ندارد و نه مسیح و نه هیچ کس دیگر فرزند او نیست و این سخن كه خداوند فرزندى دارد بدون شك زائيده افكار ناتوان انسانهايى است كه خدا را در همه چيز با وجود محدود خودشان مقايسه مى ‏كردند. ❕انسان به دلائل مختلفى نياز به وجود فرزند دارد ؛ 👌از يك سو عمرش محدود است و براى ادامه نسل تولد فرزند لازم است و از سوى ديگر قدرت او محدود است، و مخصوصا به هنگام پيرى و ناتوانى نياز به معاونى دارد كه به او در كارهايش كمك كند و از سوى سوم جنبه ‏هاى عاطفى، و روحيه انس ‏طلبى، ايجاب مى‏ کند كه انسان مونسى در محيط زندگى خود داشته باشد كه آن هم بوسيله فرزندان تامين مى‏ گردد. ❕بديهى است هيچيك از اين امور در مورد خداوندى كه آفريننده عالم هستى و قادر بر همه چيز و ازلى و ابدى است مفهوم ندارد. 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 419 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔نزول آیه در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده ( باز ) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما نیز فرزندان خود را ، ما زنان خود را دعوت نماییم ، شما نیز زنان خود را و ما نفوس خود ( کسی که همچون جان ماست ) دعوت کتیم شما نیز از نفوس خود ، آنگاه مباهله ( و نفرین ) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم » 🔶ال عمران 61 ❕در روايات اسلامي که و محدثان نقل کرده اند آمده است هنگامي که آيه فوق نازل شد، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند، تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا محمد با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر و يارانش را همراه آورد و هياهو و سر و صدا به راه انداخت با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است. 👌فرداي آن روز، پيامبر در حالي آمد که دست علي عليه السلام را گرفته بود و حسن و حسين پيش روي او حرکت مي کردند، و فاطمه پشت سر او، مسيحيان و در پيشاپيش آنان، اسقف اعظم آنان بيرون آمدند هنگامي که پيامبر را با همراهان مشاهده کردند، اسقف آنان پرسيد: اينان کيانند؟ گفتند: اين يکي پسر عمو و داماد اوست، و اين دو دخترزاده هاي او هستند، و اين بانو، دختر اوست که از همه نزدش گرامي تر است. اسقف نگاهي کرد و گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه تن در دهند. 📚تفسیر فخر رازی ج8 ص10 📚تفسیر قرطبی ج2 ص1346 📚روح البیان ج2 ص44 📚روح المعانی ج3 ص188 📚بحر المحیط ج2 ص472 🔰روایات در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت علیهم السلام آمده است که با صراحت می گوید: آیه مباهله درباره علی علیه السلام و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است از جلمه: 👌 در صحیح مسلم در کتاب فضائل الصحابه در باب فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام از سعد بن ابی وقاص نقل شده که معاویه به سعد گفت: چرا ابوتراب علی را سب و دشنام نمی دهی؟ گفت: من سه سخن از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله به یاد دارم که به خاطر آنها نمی توانم علی علیه السلام را دشنام دهم! و اگر یکی از آنها برای من باشد بهتر از تعداد زیادی اشتران سرخ مو است- این حیوان از گرانبهاترین سرمایه های عرب محسوب می شد- سپس داستان حدیث منزلت (در جنگ تبوک) و داستان پرچم دادن به دست علی علیه السلام در جنگ خیبر را ذکر می کند، و بعد می افزاید: «هنگامی که آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اینها اهل بیت من هستند». (و مصداق این آیه اند) 📚صحیح مسلم ج4 ص1871 👌 این حدیث را گروه دیگری از بزرگان اهل سنت نقل کرده اند مانند: 📚ترمذی در صحیح خود ج5 ص638 📚 احمد حنبل در مسند ج1 ص185 📚 بیهقی در السنن الکبری ج1 ص291 📚سیوطی در دُرُّالمنثور ذیل آیه 61 ال عمران 📚حاکم در مستدرک ج3 ص150 🔰وجه دلالت آیه شریفه بر اهل بیت علیهم السلام ؛ 1⃣خداوند به پیامبر گرامی امر فرمود که در مباهله فرزندان و زنان و خود را طلب نماید ، همانطور که گذشت منظور از انفسنا شخص علی علیه السلام است .این که پیامبر گرامی علی را جان و نفس خود خطاب کرده آیا معنای آن مراد است یا تنزیل مقامی است ؟ بدون شک معنای حقیقی منظور نیست یعنی علی پیامبر نیست بلکه منظور این است که علی در فضائل و کمالات و مقامات مانند پیامبر است . 👌پیامبر گرامی افضل از نوع بشر می باشد ، علی علیه السلام نیز که تمام کمالات پیامبر را داراست نیز افضل از تمام بشر و می باشد و شایسته تر از همگان به خلافت و ولایت می باشد . 2⃣هدف از ، دعا و پیروزی حق و غلبه بر دشمن و اثبات قرب الهی می باشد ، پیامبر گرامی برای این غرض اهل بیت خود را با خود همراه کرد و این نشان دهنده قرب و منزلت و بلندی مقام آنان در نزد حق تعالی می باشد به گونه ای که هیچ کس از افراد امت این مقام را ندارند و الا پیامبر باید آنان را با خود می ساخت . ❕از اینجا روشن می شود که اصحاب مباهله نزدیکترین و دوست ترین دوستان خدا هستند و هیچ کس حق تقدم و امیری بر آنان را ندارد . 📚حدیقه الشیعه ج1 ص68 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕ 💠💠 👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى‏ گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى و لعن و دورى از خدا گرفته‏ اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى‏ آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت. 💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند. 📚لغات در تفسیر نمونه ص 497 ❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه ای هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان نقش معجزه را برای اثبات حقانیت دعوت حق می کند . 👌بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می كنند. ❕از امام علیه السلام نقل شده كه فرمود ؛ « اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد ، راوى مى ‏گويد سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود ؛ خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن و گمان مى ‏كنم كه فرمود روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى‏ خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه ‏اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز ، و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى ‏كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن ، سپس فرمود ، چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند » 📚الکافی ج 2 ص 513_ وسائل الشیعه ج 7 ص 134 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یکی شخصی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗️❗️ 💠💠 1⃣ همانطور كه قبلا به طور مشروح ذكر شد اجماع علماى اسلام و احاديث فراوانى كه در بسيارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شيعه و سنى در زمينه ورود اين آيه در مورد اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده است و در آنها تصريح شده پيغمبر غير از على و فاطمه و حسن و حسين سلام الله علیهم كسى را به مباهله نياورد، قرينه آشكارى براى آيه خواهد بود، زيرا مى‏ دانيم از جمله قرائنى كه آيات قرآن را تفسير مى‏ كند سنت و شان نزول قطعى است ؛ 2⃣اطلاق صيغه جمع بر مفرد يا بر تثنيه ندارد، و در قرآن و غير قرآن از ادبيات عرب و حتى غير عرب اين معنى بسيار است. 👌توضيح اينكه ؛ بسيار مى ‏شود كه به هنگام بيان يك قانون، يا تنظيم يك عهدنامه، حكم به صورت كلى و به صيغه جمع آورده مى ‏شود، و مثلا در عهدنامه چنين مى‏ نويسند كه مسئول اجراى آن امضاء كنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى كه ممكن است يكى از دو تنها يك يا دو فرزند داشته باشد، اين موضوع هيچگونه منافاتى با تنظيم قانون يا عهدنامه به صورت جمع ن دارد. 👌ما دو مرحله داريم مرحله قرارداد و مرحله اجرا ؛ 🔸 در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذكر مى‏ شود تا بر همه مصاديق تطبيق كند، ولى در مرحله اجرا ممكن است ، منحصر به يك فرد باشد، و اين انحصار در مصداق منافات با كلى بودن مسئله ندارد. ❕به عبارت ديگر پيغمبر اكرم موظف بود طبق قراردادى كه با نصاراى نجران بست همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام را كه به منزله جان او بودند همراه خود به مباهله ببرد، ولى اينها مصداقى جز دو فرزند و يك زن و يك مرد نداشت (دقت كنيد). 🔹اضافه بر اين در آيات قرآن موارد متعددى داريم كه عبارت به صورت صيغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به يك فرد بوده است ؛ 🔰مثلا در سوره آل عمران آيه 173 مى ‏خوانيم ؛ « الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ » « كسانى كه مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع كرده ‏اند از آنها بترسيد » 👌در اين آيه منظور از" الناس" (مردم) طبق تصريح جمعى از مفسران نعيم بن مسعود است كه از" ابو سفيان" اموالى گرفته بود تا را از قدرت مشركان بترساند . 🔸و همچنين در آيه 181 مى‏ خوانيم ؛ « لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ » « خداوند گفتار كسانى را كه مى ‏گفتند: خدا فقير است و ما بى ‏نيازيم (و لذا از ما مطالبه زكات كرده است!) شنيد » 👌منظور از الذين در آيه طبق جمعى از مفسران" حى بن اخطب" يا" فنحاص" است. 👌گاهى اطلاق كلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نيز ديده مى‏شود، همان طور كه در باره ابراهيم مى ‏خوانيم ؛ « إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ » ابراهيم امتى بود خاضع در پيشگاه خدا » ( نحل 120) در اينجا امت كه اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است. 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 586 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از 
🔴 : من حاضر بودم تمام کتاب را بدهم به و این بیت شعرش را بگیرم 🔸من به مرحوم علامه طباطبایی اشکال  کردم که آیا ایرج میرزا را می‌شناسید❓ 🔴 او هجو سرا است. 🔻علامه می‌فرماید بله می‌شناسم و کتاب شعر او را هم دارم. سپس علامه می‌فرماید مع ذلک، ای کاش ایرج میرزا این بیت شعرش را به من می‌داد و من المیزان را به او  می‌دادم و ادامه می‌دهد..... 🔴 شنیدن ناگفته های از علامه طباطبایی به کانال زیر دعوتید🔰 https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37 https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
🤔 ❔یکی از اساتید شبهه ای مطرح کردن که اطعام به مسکین و یتیم و اسیر در سوره انسان، مربوط به اهل بیت نیست، لطفا از منابع دست اول اهل سنت این قضیه رو اثبات بفرمایید. در واقع میگن چه جوری در آن زمان اسیر میتونسته خونه دیگران بره در حالی که اسیره ❗️❗️ 💠💠 👌سوره «هل اتى» يكى ديگر از اسناد مهم فضيلت على عليه السلام و اهل بيت پيامبر گرامی است. هفده آيه آن كه از آيه انَّ الابْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَاسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً «به يقين ابرار (و نيكان) از جامى مى‏ نوشند كه باعطر خوش آميخته است» ( هل اتی 5 ) آغاز مى ‏شود و تا آيه 22 ادامه دارد ، درباره گروهى به عنوان «ابْرار» (نيكان) سخن مى‏ گويد؛ ولى شأن نزول‏ها و روايات متعددى كه در منابع معروف اسلامى وارد شده، نشان مى ‏دهد كه مخاطب آیات و مصداق اتم و اكمل ابرار در اين آيات ، على عليه السلام و فاطمه و حسن و حسين عليهما السلام بوده ‏اند. ❕نشانه هايى از «ابرار و نيكان» در آيات 7- 10 اين سوره ذكر شده است كه وضع آن را روشن‏تر مى ‏سازد؛ مى ‏فرمايد ؛ «ابرار» (نيكان) آنها به نذر خود وفا مى ‏كنند، و از روزى كه شر و عذابش گسترده است مى‏ ترسند.و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مستمند و يتيم و اسير اطعام مى ‏كنند. (و مى‏ گويند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام مى‏ كنيم، و هيچ پاداش و سپاسى از شما نمى‏ خواهيم. ما از پروردگارمان خائفيم در آن روزى كه عبوس و سخت و است». ❕ زمخشرى در تفسير معروف خود كشاف از ابن عباس چنين نقل مى‏ كند كه حسن و حسين عليهما السلام بيمار شده بودند پيامبر با جمعى (از ياران) از آنها عيادت كردند؛ صحابه رو به على عليه السلام كردند، گفتند: اى ابوالحسن! اگر براى شفاى فرزندت نذرى مى ‏كردى خوب بود؛ على عليه السلام و فاطمه عليها السلام و خادمه آنها، فضه نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند- در بعضى از روايات آمده كه حسن و حسين عليهما السلام نيز نذر كردند . چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند و چون غذائى نداشتند: على عليه السلام سه صاع (من) جو، وام گرفت؛ و فاطمه عليها السلام يك صاع آن راخمير كرد و پنج قرص نان به تعداد آنها براى افطار روز اول درست كرد؛ در اين هنگام فقير سائلى بر در خانه آمد و گفت: «السَّلامُ عَلَيْكُمْ اهْلَ بَيْتِ مُحَّمَدٍ صلى الله عليه و آله»! «مسكينى از مساكين مسلمانانم» مرا اطعام كنيد، تا خداوند شما را از غذاهاى بهشتى اطعام كند آنها مسكين را بر خود مقدّم داشتند، غذاى خود را به او دادند و آن شب چيزى جز آب نخوردند، فردا نيز روزه گرفتند، و هنگام غروب موقعى كه طعام همانند روز سابق براى افطار آماده كرده بودند، يتيمى بر در آمد، او را نيز بر خود مقدم شمردند و غذاى خود را به او دادند و روز سوم اسيرى آمد و همان كار را تكرار كردند، هنگام صبح على عليه السلام دست حسن و حسين عليهما السلام را گرفت و خدمت رسول خدا آمد هنگامى كه پيامبر آنها را ديد در حالى كه از شدت گرسنگى مى‏ لرزيدند، فرمود: «چقدر براى من ناراحت كننده است آنچه را در شما مى‏ بينم» و با آنها برخاست و به سراغ فاطمه عليها السلام رفت در حالى كه در محراب عبادت بود و شديداً گرسنه بود، پيامبر ناراحت شد، در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: «اى محمد ! بگير اين سوره را، خداوند با داشتن چنين‏ اهل بيتى به تو تبريك مى‏ گويد»، و سپس سوره هَلْ اتى را بر پيامبر خواند .» 📚تفسیر کشاف ج 4 ص 670 ❕همين معنى را با تفاوت مختصرى، قرطبى در تفسيرش ذيل آيات مورد بحث نقل مى ‏كند، و اشعارى هم از تقاضا كنندگان و بانوى اسلام در اين زمينه نقل مى ‏نمايد . 📚تفسیر قرطبی ج 10 ص 6922 🔸ادامه 👇
هدایت شده از 
برای ؛رژیم ؛دارو ؛قرص؛؛ و ورزشهای سخت رو فراموش کن.❌❌ لاغری با.💎یک روش طبیعی؛ و 👌 ازطریق.✅ بدون رژیم؛دارو؛دمنوش؛ و..❌❌ با و لذت 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1889992731C16e5fe57b0
🔸ادامه 👇 ❕مرحوم علّامه امينى در الغدير شأن نزولى را كه نقل کردیم از 34 كتاب از كتب اهل سنّت ، و مرحوم قاضى نور اللَّه شوشترى از 36 كتاب از كتاب‏هاى آنان اين مطلب را نقل كرده است. بنابراين شأن نزول مذکور در سرحدّ تواتر است‏ . 📚الغدير، جلد 3، صفحه 107 ؛ ❕ به ده مورد از كتاب‏هايى كه الغدير شأن نزول فوق را از آن‏ها نقل كرده، توجّه كنيد ؛ نوادر الاصول، صفحه 64؛ . العقد الفريد، جلد 3، صفحه 42؛ الكشف و البيان، صفحه 427- 307؛ . مناقب خوارزمى، صفحه 180؛ . مطالب السّئول، صفحه 31؛ 6. نور الابصار، صفحه 14- 12؛ . فتح القدير، جلد 5، صفحه 338؛ . روح البيان، جلد 10، صفحه 268؛ 9. الاصابة، جلد 4، صفحه 387؛ 10. الدّرّ المنثور، جلد 6، صفحه 299. 📚احقاق الحق، جلد 3، صفحه 157، به بعد ؛ ❕ ده مورد از كتاب‏هاي اهلسنت كه احقاق الحق شأن نزول فوق را از آن‏ها نقل كرده، به شرح زير است: كشّاف، جلد 4، صفحه 169؛ اسباب النّزول، صفحه 331؛ . معالم التّنزيل، جلد 7، صفحه 159؛ . التّفسير الكبير، جلد 3، صفحه 243؛ تذكرة ابن الجوزى، صفحه 322؛ . كفاية الطّالب، صفحه 201؛ تفسير قرطبى، جلد 19، صفحه 129؛ ذخاير العقبى، صفحه 102؛ شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، جلد اوّل، صفحه 7؛ تفسير علّامه نيشابورى، جلد 29، صفحه 5112. ❕در روایات شیعه نیز شان نزول مذکور به تواتر ثابت شده است و علامه مجلسی از حدود پانزده منبع شیعی ، شان نزول مذکور را نقل می کند ؛ 📚بحار الانوار ج 35 ص 237 باب 6 ❔پرسش مطرح شده این است كه مطابق شان نزول ، مرد اسير بر در خانه على علیه السلام به هنگام افطار آمد، مگر اسيران زندانى نبودند؟ ❕اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن مى ‏شود كه طبق نقل تواريخ در زمان پيامبر مطلقا زندانى وجود نداشت ، چنان که روایات بسیاری از اهلسنت تصریح دارد که عمر نخستین کسی بود که اقدام به تاسیس زندان کرد ؛ 📚شرح فتح الغدیر ج 5 ص 471 _ المهذب ج 2 ص 294 ❕ و پیامبر گرامی ، اسيران را تقسيم كرده و به دست مسلمانان مى‏ سپرد، و مى ‏فرمود مراقب آنها باشيد، و به آنها نيكى كنيد، و گاه كه توانايى بر تامين غذاى آنها نداشتند، از ديگر مسلمانان براى اطعام اسيران كمك مى ‏گرفتند، و آنها را همراه خود و يا حتى بدون همراهى خود به سراغ ساير مسلمانان مى ‏فرستادند، تا به آنها كمك كنند. زيرا در آن موقع مسلمين سخت در مضيقه بودند. البته بعدا كه حكومت اسلامى گسترش پيدا كرد، و تعداد اسيران بالا گرفت‏ و ححتى مجرمان با گسترش دامنه حكومت زياد شدند، زندان به وجود آمد، و ارتزاق اسيران و مجرمان از طريق بيت المال صورت مى‏ گرفت . 📚تفسیر نمونه ج 25 ص 353 ❕و در پایان پرسش ما از اهل سنت این است که اگر امامت انتصابى باشد، خداوند هرگز با وجود بهترين افراد مسلمان یعنی اهلبیت پیامبر گرامی که مخاطب آیات فوق هستند به سراغ ديگران نمى ‏رود، زيرا مقتضى حكمتش چنين است. و اگر انتخابى هم باشد مردم عاقل بايد بهترين فرد را انتخاب كنند، و با وجود بهترين، به سراغ ديگران نمى ‏روند و چه کسی از اهلبیت پیامبر گرامی که آیات فوق در شان آنان نازل شده است برتر هستند و شایسته مقام امامت ❗️ 👌بنابراین چه امامت انتصابی باشد چنان که اعتقاد ما چنین است و چه امامت انتخابی باشد چنان که اعتقاد اهل سنت است ، در هر دو صورت اهلبیت پیامبر گرامی و در راس آنان علی علیه السلام شایسته مقام امامت و خلافت است . ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در آستانه ماه ، دیوارنگاره میدان ولیعصر این بار با یک شعار مزین شده؛ شعاری وحدت بخش و برگرفته از گفته شهید حاج قاسم سلیمانی. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همیشه که نمیشه ساده پخت😛😛 بچه ها👨‍👩‍👧‍👦 عاشق تزیینات و کردن کیک هستن👯‍♀😁 کیک ای👆 رو پختم اونم به چه 😇 اونم خیلی سریع و آسون😳 بار اولم بودااا ولی عاااالی شد☺️ https://eitaa.com/joinchat/1154351125Cc04fa3d5ed مادرشوهرم بهم تیکه میندازه تو خونه بلد نبودی یه تخم مرغ نیمرو کنی حالا برای ما شدی 💃🤣
👈 زن اگه زن باشه با صدگرم گوشت دل میبره 😋 معلومه کیلو کیلو آب پز هم کنی خوشمزه میشه 😒😒 بیا یاد بگیر با کمی و و جلوی خانوادت بزار🤓👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1154351125Cc04fa3d5ed الان که مرغ و گوشت گرونه، واقعا اینجا👆 به درد میخوره 👌👌😍اونم با کمترین زمان ⏰
┄┅═✼✿‍✵🌷♥️🌷✵✿‍✼═┅┄ 🏴شبهات_ماه_محرم 💢چرا عزاداري براي امام حسين (ع) وياران با وفايشان از اول محرم آغاز مي شود با اين كه ايشان در دهم محرم به شهادت رسيدند ؟ ✅با آغاز ماه محرم مصائب امام حسين (ع) ويارانش تداعي مي شود وسيره ائمه عليهم السلام نيز احياي دهه محرم بود همان طوري كه امام رضا (ع) مي فرمايند: كان أبي إذا دخل شهر المحرم لا يري ضاحكا و كانت الكآبة تغلب عليه حتي يمضي منه عشرة أيام فإذا كان يوم العاشر كان ذلك اليوم يوم مصيبته وحزنه وبكائه ويقول: هو اليوم الذي قتل فيه الحسين صلي الله عليه. يعني: وقتي ماه محرم فرا مي رسيد در پدرم امام كاظم عليه السلام آثار شادي ديده نمي شد و همواره غمگين بودند ، روز دهم ، روز مصيبت و اندوه و گريهاو بود و مي فرمود : در اين روز بود كه حسين عليه السلام را به شهادت رساندند. 📚امالي صدوق، ص 78 و بحار الانوار، ج 44 ص 284. ✅در عرف رسم براين است كه تجليل از خاطره خوب و يا تلخ به صورت دهه برگذار مي شود مانند دهه فجر و دهه ولادت رسول اكرم (ص) و دهه فاطميه و غيره. ✅به خاطر اين كه در طول ده روز فرصت مناسي باشد براي تبين اهداف عالي حضرت سيد الشهداء عليه السلام و فلسفه سوگواري براي آن حضرت مانند: حيات مجدد اسلام واحياي سنت . حفظ مكتب و شريعت بود . تحكيم باورهاي ديني مردم با آشنا شدن توده هابا معارف ديني. پيوند عميق عاطفي ميان امت والگوهاي راستين. اعلام وفاداري نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏🎥 | توصیه‌های آیت الله مکارم شیرازی در آستانه محرم 🔹کسانی که مبتلا به کرونا هستند، نباید بگویند می‌رویم به مجلس امام حسین(ع) تا شفا بگیریم، رفتن این‌ افراد ممکنه باعث آلوده شدن دیگران بشود و این مسئولیت شرعی دارد.
هدایت شده از 
👍👌 🔴کشف شد 👇 🔵 که می کند 😱😚 باریختن این روغن درقسمت مشخصی از پا تمام بیماری های خود رادرمان کنید واز درمان خود شگفت زده شوید هرچه مرض وبیماری هست ازخودت دورکن🔴 (زانودرد ،دردمفاصل،دیسک،عفونت زنان، نازایی،پوستی و........ روش ساخت ودستورشو گذاشتم زودتر وارد بشین تاپاک نشده 👇😍 https://eitaa.com/joinchat/1936326679Ce504040f0b فقط با ریختن این .... 👆 🔵❌ظرفیت محدود ❌🔵👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌پاسخی به یک روحانی که سخنانش مورد تمسک معاندان قرار گرفته و مدعی است که حکومت علی علیه السلام پر از اختلاس خواص بوده است و یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس خواص است 👇 #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔اين آخوند تمامى ادعاهاى ما در مورد حكومت على را تاييد ميكند و ميگويد: پر اختلاس ترين حكومت تاريخ، حكومت على بوده است. در واقع حكومتى كه پر از فساد و اختلاس باشد يعنى اينكه كسى كه در راس حكومت است يا خودش فاسد است و يا اينكه عرضه مديريت مجموعه زير دستش را ندارد. اينكه تمامى خواص در زمان على فاسد بوده اند دليلش بى عرضگى على و عدم كنترل او بر حكومتش بوده است. پس ادعاى علم غيب على و يا حكومت عدل على همه دروغ و داستان سازى است. اين اعتراف خود آخوندهاست براى توجيه فساد در حكومت آخوندهاى شيعه 💠💠 👌علی علیه السلام عادل ترین فرد امت طبق تصریح همگان بوده است و این مطلب چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در نصوص متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند . ❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛ « تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66 ❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛ « تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است » 📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165 ❕علی علیه السلام وقتی حکومت را به دست گرفت ، در اولین اقدام ، خیانتهایی که در دوران عثمان به بیت المال شده بود را اصلاح کرد و درباره بازگرداندن زمين‏هايى كه عثمان به تيول بنى اميه درآورده بود می فرمود ؛ « به خداوند سوگند، اگر هر تيولى را بيابم كه با آن، زنان به تزويج درآمده و كنيزكان خريدارى شده باشند، آن را بازخواهم گرداند. به درستى كه در عدالت، گشايش است و آن كه عدالت بر او تنگ باشد، ستم بر او تنگ‏ تر خواهد بود. » 📚نهج البلاغه خطبه 15 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 110 ❕علی علیه السلام از به کارگیری کارگزاران فاسد امتناع کرده و فرمود ؛ « مغيرة بن شعبه، به من پيشنهاد كرد معاويه را بر شام بگمارم و خود در مدينه باشم؛ ولى از آن، سر باز زدم، و هرگز خداوند نبيند كه گمراهان را به يارى گرفته ‏ام‏ » 📚تاریخ دمشق ج 59 ص 131 ❕در هنگام انتخاب کارگزاران هم به آنان گوشز می کرد که در صورت خیانت ، شدیدترین مجازات در انتظار آنان است چنان که به اشعث بن قيس فرمود ؛ «آنچه بر عهده توست، ادا نما؛ و گرنه تو را با شمشير خواهم زد». 📚نثر الدر ج 1 ص 292 ❕علی علیه السلام در نامه ‏اش به زياد بن ابيه نوشت ؛ « به خدا سوگند ياد مى‏ كنم، سوگندى راستين، كه اگر به من خبر رسد كه در ثروت مسلمانان خيانت كرده ‏اى، كم يا زياد، چنان بر تو سخت بگيرم كه تو را اندك ْ‏مال كند، و بارِ هزينه عيال بر دوشت سنگينى كند و خوار و پريشان ْ‏حال شوى. والسلام » 📚نهج البلاغة نامه 20 _ بحار الأنوار: ج 33 ص 489 ❕ابن عبد البر عالم مشهور اهل سنت می نویسد ؛ « على عليه السلام بر شهرها، دينداران و امانت ‏پيشگان را مى‏ گماشت و اگر خيانتى از يكى از آنان به وى مى ‏رسيد، برايش مى‏ نوشت: «در حقيقت، شما را از جانب پروردگارتان پند و اندرزى آمده است. پس پيمانه و ترازو را دادگرانه تمام نَهيد، و اموال مردم را كم مدهيد و در زمين، به فساد سر برمداريد. اگر مؤمن باشيد، باقى ‏مانده [حلالِ‏] خداوند براى شما بهتر است » هنگامى كه نامه ‏ام به تو رسيد، وظايفى كه بر عهده ‏ات بود، سامان ده تا شخصى را روانه كنيم و از تو تحويل بگيرد». آن‏گاه رويش را به ‏سوى آسمان مى‏ كرد و مى‏ گفت: «بار خدايا! تو مى ‏دانى كه من نه آنان را به ستم كردن بر بندگانت فرمان دادم و نه به كنار گذاردن حقوق تو». سخنرانى‏ ها، موعظه‏ ها و سفارش‏هاى او به كارگزارانش هنگامى كه آنان را به سوى كارها روانه مى‏ كرد، بسيار است و از بازگو كردنش صرف ‏نظر كردم تا كتابم طولانى نشود؛ گرچه تمامى آنها زيباست » 📚الاستیعاب ج 3 ص 210 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕على عليه السلام هنگامى كه خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دريافت، به رفاعه چنين نوشت ؛ « هنگامى كه نامه ‏ام را خواندى، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [حقوق‏] مردم از كار، باز دار و سپس زندانى نما و خبر آن را اعلان عمومى كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهى نكنى كه نزد خداوند، هلاك شوى و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مى‏دهم. هنگامى كه جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و 35 تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسى از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را به همراه شاهدش سوگند ده و از درآمد ابن هرمه، طلبى را كه شاهد آورده، به او بپرداز. فرمان ده تا او را با خوارى و زشتى و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابى پاهايش را ببند » 📚دعائم الإسلام ج 2 ص 532 ❕و در سفارشی به مالك اشتر در مراقبت از كارگزاران نوشت ؛ « اگر يكى از آنان دست به خيانتى زد و گزارش بازرسان تو بر آن خيانت، هم‏داستان بود، بدين گواه بسنده كن و كيفر او را با تنبيه بدنى بدو برسان و از كارى كه كرده است، بازخواست كن. سپس او را خوار بدار و خيانتكار شمار و طوق بدنامى را بر گردنش بياويز » 📚نهج البلاغة نامه 53 _ تحف العقول ، ص 137 👌بنابراین ؛ 1⃣علی علیه السلام اسوه عدالت و تقوا است ، ایشان در انتخاب کارگزاران تمام دقت را می نمودند تا افراد کاردار را به مناصب بگمارند . 2⃣ایشان کارگزاران را به رعایت عدالت مامور کرده و در صورت تخطی آنان شدیدترین عقوبت ها را برایشان اعمال می کردند . 3⃣این که روحانی مزبور در کلیپ منتشر شده می گوید یک سوم نهج البلاغه پیرامون اختلاس اطرافیان و خواص علی علیه السلام است ، کذب محض است و تنها افراد محدود و انگشت شماری بوده اند که خیانت مالی کرده و علی علیه السلام هم با آنان شدیدترین برخوردها را داشته است ، کسانی چون زیاد بن ابیه ، نعمان بن عجلان ، یزید بن حجیه ، مصلقه بن هبیره و قعقاع بن شور که از خواص هم محسوب نمی شدند . 📚دانش نامه امیر المومنین ج 13 ص 10 ❕مثلا علی علیه السلام پس از اطلاع از خیانت منذر برای او نوشت ؛ «به من خبر رسيده كه فراوان، كارت را رها مى‏ كنى و تخت حكومت را به بازيچه وا مى‏ نهى و دنبال شكار و سگبازى مى‏ روى. سوگند مى‏ خورم كه اگر اين خبرْ حقيقت داشته باشد، سزاى كارت را بدهم و نادانِ خاندانت، از تو بهتر خواهد بود. پس چون نامه ‏ام را ديدى، نزد من بيا. والسلام!».منذِر آمد و على عليه السلام هم او را بر كنار كرد و سى هزار درهم [بدهى ‏اش‏] را طلب كرد » 📚تاريخ يعقوبي ج 2 ص 203 ❕یا در نقل دیگر آمده است على عليه السلام يزيد بن حجيّه را به حكومت رى گماشت. از خراج كم آمد و او بيت المال را براى خود برداشت. على عليه السلام او را زندانى كرد و غلام خود، سعد را [براى نگهبانى‏] همراه او قرار داد. در حالى كه سعد خواب بود، يزيد اسب خود را نزديك آورد و سوار شد و به معاويه پيوست. شعرى هم در نكوهش على عليه السلام گفت و دشمنى خود با امام عليه السلام را به وى خبر داد. لعنت خدا بر او باد! اين خبر كه به على عليه السلام رسيد، نفرينش كرد و به ياران خود فرمود: «شما هم دست برآوريد و نفرينش كنيد». على عليه السلام نفرين كرد و يارانش آمين گفتند. ابوصلت تيمى گفته است كه على عليه السلام گفت: «بار خدايا! يزيد بن حجيّه مال مسلمانان را برداشته و گريخته و به فاسقان پيوسته است. ما را از مكر و نيرنگ او كفايت كن و او را به كيفر ستمگران برسان». 📚الغارات ج 2 ص 525 4⃣در گذشته توضیح دادیم که علی علیه السلام مامور به استفاده از علم غیب در انتخاب کارگزاران نبوده است و مطابق علم ظاهری ، افراد دارای صلاحیت را به مناصب می گماشت. ❕اگر چه عده محدودی از کارگزاران به اعتماد امام علیه السلام خیانت می کردند و گرفتار مفاسد مالی می شدند ، امام علیه السلام هم بدون هیچ گونه مجالی آنان را برکنار و تنبیه کرده و اموال بیت المال را از آنان بازستانی می کرد که این برخورد ، بارزترین نشانه عدالت علی علیه السلام و حکومت ایشان بوده که بر محور حق و عدالت دور میزده است . ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔در مورد عدم درایت لازم امام على ميتوان به كتب خود علماى شيعه استناد كرد که امام على را بدون شناخت و فقط بخاطر نام پدرش او را والى شيراز كرد بعد طرف اختلاس كرده و ميگريزد ( نهج البلاغه ) 💠💠 👌آنچه مورد سوال و اشکال قرار گرفته است قضیه ای است که مربوط می شود به منذر بن جارود عبدی که از طرف امام علی عليه السلام به فرماندارى بعضى از مناطق ايران منصوب شده بود و دليل انتخاب او افزون بر حسن ظاهر، سابقه بسيار خوب پدرش «جارود عبدى» بود كه از افراد بسيار با استقامت و مدافع اسلام در عصر و اعصار بعد بود؛ ولى «منذر» مانند بسيارى از افراد كه وقتى به مقامى مى‏ رسند خود را گم مى‏ كنند، از مسير حق خارج شد و به هوا و هوس پرداخت و از موقعيت خود غافل شد و اموال بيت‏ المال را بى ‏حساب و كتاب خرج مى ‏كرد. هنگامى كه اين خبر به امام عليه السلام رسيد، نامه شديد اللحن مورد بحث را براى او فرستاد و او را به شدت توبيخ كرد و از مقامش عزل نمود. 🔸امام علیه السلام در نامه اش به منذر چنین نوشت ؛ « اما بعد (از حمد و ثناى الهى) شايستگى پدرت، مرا درباره تو گرفتارِ خوش‏بينى ساخت و گمان كردم تو هم هدايت و سيره او هستى و راه و رسم او را دنبال مى‏ كنى. ناگهان به من گزارش داده شد كه تو در پيروى از هواى نفست چيزى فروگذار نمى ‏كنى و براى سراى ديگرت ذخيره ‏اى باقى نمى‏ گذارى، با ويرانى آخرتت دنيايت را آباد مى‏ سازى و به بهاى رابطه با دينت با خويشاوندانت پيوند برقرار مى‏ سازى (و به گمان خود صله رحم مى‏ كنى) اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (باركش) خانواده ‏ات و بند كفشت از تو بهتر است و كسى كه داراى صفات تو باشد نه شايستگى اين را دارد كه حفظ مرزى را به او بسپارند و نه كار مهمى به وسيله او اجرا شود، نه قدر او را بالا ببرند، نه در حفظ امانت شريكش سازند و نه در جمع ‏آورى حقوق بيت‏ المال به او اعتماد كنند. به محض رسيدن اين نامه به سوى من حركت كن » 📚نهج البلاغه نامه 71 ❕چنان که بارها توضیح داده ایم امامان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند 🔶پیامبر فرمود: «من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود» 📚الکافی ج7 ص414 _ معانی الاخبار ص279 👌در آمده است: « زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند» ‌ ❗️یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند❓ 👌امام پاسخ داد: «اگر خداوند به علم خودش با رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261 🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم نمی باشد 📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455 👌امام فرمود: «خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی» 📚وسائل الشیعه ج27 ص229 👌به يقين امام علی عليه السلام نیز در امور مربوط به زندگى مأمور به ظاهر است و بر طبق آن عمل مى‏ كند و به هنگام انتخاب «» براى اين مقام، قراين خلافى وجود نداشت؛ هم او ظاهرالصلاح بود و بدون سوء سابقه و هم جزو خانواده ‏اى معروف به صلاح و درستكارى و اين مقدار براى انتخاب او كافى بود؛ ولى همان‏گونه كه گفته شد افرادى هستند كه در حال عادى ظاهرا صالح و درستكارند؛ اما هنگامى كه به مال و برسند خود را گم مى ‏كنند و گاه مسير زندگيشان به طور كامل دگرگون مى‏شود و «منذر» از اين افراد بود. 📚پیام امام امیر المومنین ج11 ص 375 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که در روایاتی آمده است که اگر کسی تا قبل ظهور ایمان نیاورد ایمان بعد از ظهور برایش ای ندارد چه معنایی دارد ❗️بیشتر مردم جهان ممکن است بعد ظهور به امام زمان ایمان آورد یعنی ایمان اینان بی فائده است و همه اهل دوزخند ❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « آن روز كه آيات و نشانه ‏ها(ی قیامت ) تحقق پذيرد ايمان آوردن افرادى كه قبلا ايمان نياورده‏ اند و يا عمل انجام نداده‏ اند سودى به حالشان نخواهد داشت‏ » ( انعام 158) ❕خداوند در این آیه از بی فائده بودن ایمانی سخن می گوید که نزدیک قیامت و با دیدن نشانه های قیامت چون زلزله های وحشتناک و بی فروغ شدن خورشید و ماه و ستارگان و ... می گیرد زیرا چنین ایمانی از روی ترس و جبر بوده و فائده و ارزش ایمان اختیاری را ندارد . 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 46 🔸در تفسير عياشى از امام باقر و صادق علیهما السلام روايت شده كه در ذيل آیه " يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آياتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها" فرمودند ؛ « مقصود از اين آيات طلوع آفتاب از مغرب و خروج جنبنده زمين و پديد آمدن دود است كه انسان اگر به گناه ورزد و عمل ايمانى بجا نياورد و اين آيه ‏ها ظاهر شود ايمانش سودى نخواهد داشت‏ » 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 384 🔷البته در برخی روایات تفسیر معنوی و باطنی برای آیه مذکور صورت گرفته است و آیه فوق به زمان امام زمان علیه السلام تطبیق داده شده است . 🔹از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛ « مراد از نشانه‏ ها امامان هستند و آن نشانه‏ اى كه انتظار كشيده مى ‏شود، قائم عليه السّلام است. در آن زمان ايمان كسى كه پيش از قيام آن حضرت با شمشير، ايمان نياورده براى او نخواهد داشت، اگرچه به پدران آن حضرت كه پيش از او بودند، ايمان آورده باشد.» 📚کمال الدین ج 1 ص 18 🔸 و در نقل دیگری در تفسیر آیه مذکور فرمود ؛ «[مراد از آن روز] زمان خروج قائم ماست كه انتظارش كشيده مى‏ شود، آنگاه فرمود: اى ابا بصير! خوشا به حال قائم ما كه در زمان غيبت او چشم به راه ظهور اويند و در زمان ظهورش او را پيروى مى ‏كنند. آنها دوستان خدا هستند كه نه بيمناك مى ‏شوند و نه اندوهگين مى‏ گردند. » 📚کمال الدین ج 2 ص 357 ❕این روایات اشاره به آن دارد که کسانی که قبل از ظهور امام عصر علیه السلام علی رغم وجود شواهد و ادله ، از روی عناد و لجاجت به آن حضرت ایمان نیاورده اند ، ایمان پس از ظهورش هم برایشان فائده ای ندارد ، زیرا قطعا این ایمان ، ایمانی حقیقی و خالص نیست بلکه ایمانی صوری و غیر حقیقی است . 🔰البته همین افراد یا از مردم اگر از روی خلوص و صداقت به حضرت حتی پس از ظهور و قبل از بروز نشانه های قیامت ایمان بیاورند ، بی شک ایمانشان خداوند واقع می شود چرا که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « همواره در روزى زمين از ناحيه پروردگار حجتى كه حلال و حرام خدا را بشناسد و به راه خدا دعوت كند بوده و خواهد بود، و اين رابطه بين خدا و خلق هيچگاه در زمين قطع نمى ‏شود مگر روز مانده به قيامت كه در آن چهل روز خداوند حجت خود را از زمين برمى ‏دارد، در آن روزها است كه در توبه به روى گنهكاران بسته مى‏ شود، و ايمان آوردن در آن ايام بى فايده است، گنهكاران و كفارى كه تا آن روز توبه نكرده و ايمان نياورده‏ اند از بدترين و كسانى هستند كه قيامت بر آنان قيام مى‏ كند » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 501_ المحاسن ص 236_ دلائل الامامه ص 229 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔در سوره انبيا، آيه 98، در مورد مشرکان آمده « شما و آنچه غير خدا مى‏ پرستيد، هيزم جهنّم خواهيد بود؛ و همگى در آن وارد مى‏ شويد!». ❗️بعضى معبودهاى باطل مانند حيواناتى كه اقوام نادان آنها را مى ‏پرستيدند از موجودات جاندار مى‏ باشند، گناه اين جاندار چيست كه در آتش بسوزند ❕یا مسیحیت عیسی را پرستش می کند آیا او هم در آتش خواهد سوخت ❕ 💠💠 👌خداوند خطاب به مشرکان می فرماید ؛ «انَّكُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ انْتُمْ لَهَا وَارِدُونَ؛ شما و آنچه غير خدا مى‏پرستيد، هيزم جهنّم خواهيد بود؛ و در آن وارد مى ‏شويد» ( انبیاء 98) ❕چنان كه مفسّر عالى ‏قدر شيعه مرحوم «» در تفسير خود مجمع البيان مى‏ گويد ، خطاب در آيه متوجّه مشركان مكّه است و همه آيه ‏هاى سوره «انبيا» در مكّه نازل شده است و معبودهاى باطل مردم «مكّه» از چوب و فلزّ و سنگ بود و معبودهايى كه آتش گيرانه دوزخند همين بت‏ها و امثال آن است كه در هنگام نزول قرآن، مردم مكّه آنها را پرستش مى ‏نمودند و معبودهاى زنده كه مورد پرستش بعضى از مردم است، در اين آيه داخل نيست. جالب اين كه در آن زمان در شبه جزيره عربستان موجود زنده ‏اى مورد بت‏ پرستان نبوده است. 📚مجمع البیان ج 7 ص 102 👌بنا بر این « ما تَعْبُدُونَ » به معنى معبودهاى بى‏ جان و بتهاى سنگى و چوبى باشد همانگونه كه از كلمه" " استفاده مى‏ شود، زيرا" ما" غالبا براى موجود غير عاقل است‏ چنان که در روایتی به آن اشاره شده است . 🔸گروهى آمدند نزد رسول خدا و گفتند: آيا تو فرستاده از طرف خدا تعالى نيستى؟ به آنها فرمود: چرا. گفتند: اين قرآن كه آوردى كلام خدا تعالى است؟ فرمود: آرى. گفتند: بما توضيح بده از قول او كه (در آيه 98 سوره الأنبياء) فرموده:«إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ» راستش شما و هر آنچه ميپرستيد از جز خدا سنگريزه دوزخ باشيد، شما در آن وارد خواهيد بود. ❔ اگر معبود بت پرستان به مراه آنان در مسيح هم معبود ترسايانست تو گوئى در دوزخ است؟ رسول خدا فرمود: كه خدا قرآن را بر من فرو فرستاده به زبان عرب و در عرف و زبان عرب لفظ «ما» براى چيزهائى است كه عقل ندارند و لفظ «من» براى آنچه عقل دارد و لفظ «الذى» براى همه است و اگر شما عرب باشيد بايد اين را بدانيد خدا فرموده: «إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ» مقصودش بتها است كه ميپرستيدند و آنان بى‏ عقل باشند و حضرت مسيح در آن درنيايد زيرا او عقل دارد و اگر «و من تعبدون» فرموده بود شامل بود آن قوم گفتند: يا رسول اللَّه درست گفتى. 📚کنزالفوائد ج 2 ص 187 ❔اگر سؤال شود كه انداختن بتها در جهنم چه فلسفه‏ اى دارد، در پاسخ بايد گفت اين خود يك نوع عذاب و مجازات است براى بت ‏پرستان كه ببينند در كه از بت هايشان زبانه مى‏ كشد مى‏ سوزند، از اين گذشته تحقيرى است براى افكار آنها كه به چنين موجودات بى‏ ارزشى پناه مى‏ بردند. 📚تفسیر نمونه ج 13 ص 506 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔در مورد آیه الکرسی مشکل داشتم که نظریات روحانیون در آن مختلف بود که آیا آیه الکرسی تا هم فیها خالدون است یا تا هو العلی العظیم ❗️ 💠💠 👌در اهميت و فضيلت آیه الکرسی همين بس كه از پيامبر گرامى اسلام نقل شده است كه از ابى بن كعب سؤال كرد و فرمود: كدام آيه برترين آيه كتاب اللَّه است؟ عرض كرد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، پيامبر ص دست بر سينه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به كسى كه جان محمد ص در دست او است اين آيه داراى دو زبان و دو لب است كه در پايه الهى تسبيح و تقديس خدا مى‏ گويد. ❕در حديث ديگرى از على ع از پيامبر ص مى‏ خوانيم كه فرمود ؛ « برگزيده قرآن سوره بقره و برگزيده ، آية الكرسى است، در آن پنجاه كلمه است و در هر كلمه ‏اى پنجاه بركت است » 👌و در حديث ديگرى از امام باقر علیه السلام آمده است ؛ « هر كس آية الكرسى را يك بار بخواند، خداوند هزار امر ناخوش آيند از امور ناخوش آيند دنيا، و هزار امر ناخوش آيند از آخرت را از او بر طرف مى‏ كند كه ‏ترين ناخوش آيند دنيا، فقر، و آسان‏ترين ناخوش آيند آخرت، عذاب قبر است » 📚مجمع البیان ج 1 و 2 ص 360 ❔حال پرسش اینجاست که آیا آية الكرسى فقط يك آيه است كه از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع مى ‏شود، و به وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ختم مى‏ گردد، يا اينكه دو آيه بعد نيز جزء آن است، بنا بر اين اگر در جايى مثل ليلة الدفن دستور داده شده آية الكرسى بخوانند، بايد هر سه آيه خوانده شود. 💠قرائنى در دست است كه نشان مى ‏دهد، همان آيه است ؛ 1⃣تمام رواياتى كه در فضيلت آن وارد شده و از آن تعبير به آية الكرسى كرده همه نشان مى‏ دهد كه يك آيه بيش نيست. 2⃣تعبير به فقط در همان آيه اول است و نام‏گذارى به آية الكرسى نيز مربوط به همين آيه است. 3⃣ در بعضى از احاديث به همين معنى تصريح شده مانند حديثى كه در امالى شيخ از امير مؤمنان على نقل شده است كه ضمن بيان آية الكرسى از اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ شروع فرمود تا وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ. 4⃣در مستدرك سفينة البحار، از مجمع نقل مى‏ كند ؛ « آية الكرسى معروف است و آن تا وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ است » 📚مستدرک سفینه البحار ج 9 ص 97 5⃣در حديثى از امام على بن الحسين مى‏ خوانيم كه پيامبر اكرم فرمود ؛ «كسى كه چهار آيه از اول سوره بقره و آية الكرسى و دو آيه بعد از آن و سه آيه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشايندى در و مالش نمى‏ بيند و شيطان به او نزديك نمى‏ شود، و قرآن را فراموش نمى‏ كند » 📚بحار الانوار، جلد 89 صفحه 265. 👌از اين تعبير نيز استفاده مى‏ شود كه آية الكرسى يك آيه است. 6⃣در بعضى از روايات وارد شده كه آية الكرسى كلمه است و در هر كلمه‏ اى پنجاه بركت است . 📚مجمع البیان ج 1 و 2 ص 361 👌 شمارش كلمات آيه نيز نشان مى‏ دهد كه تا وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ پنجاه كلمه است. ❕آرى در بعضى از روايات دستور داده شده است كه تا هُمْ فِيها خالِدُونَ بخواند، بى آنكه عنوان آية الكرسى، مطرح باشد.به هر حال آنچه از بالا استفاده مى ‏شود اين است كه آية الكرسى يك آيه بيشتر نيست. 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 276 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁