eitaa logo
مهارت پژوهشگری 👨‍💻
8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
225 ویدیو
204 فایل
🧕صدیقه‌کاویانی هستم؛دکتری تعلیم‌‌و‌تربیت و سطح‌سه تفسیر. اینجا تکنیک‌های‌ مهم #پژوهشگری و #توسعه‌_فردی‌ رو یاد می‌گیری. ⛔کپی ممنوع ✍️ارتباط با مدیر @Montazer_1356 🟣 سایت pajohesh-esfahan.ir/ 🟢 تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/1851917132Cf43b9d9499
مشاهده در ایتا
دانلود
✦؛﷽✦ ‌┄┅═✧❁•🌟🌟•❁✧═┅┄ 🔰دعا، توجه و توسّل به معصومین (علیهم السلام) ▫️از جمله صفات (رحمة الله علیه)، علاقه فراوان او به خاندان پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) بود. فعالیّت های شبانه روزی علمی، او را از توسّل و عرض ادب به پیشگاه مقام رسالت و ولایت باز نمی داشت و موفّقیّت خویش را مرهون همین توسّلات می دانست. ▫️شب های ماه رمضان در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد. غالباً در مجالس روضه و مرثیه روزهای جمعه شرکت و گاهی با تمام وجود گریه می کرد... بی گمان بسیاری از موفّقیّت هایش مولود همین خصلت بود. دلباختگی، شیفتگی و علاقه وی به خاندان پیغمبر تا حدّی بود که کتاب و علم را در مواردی که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود، یک سره به یک سو می نهاد. ▫️شب های ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار و مشغول و بود و بعد از عبادات سحر هنگام طلوع آفتاب تا ظهر را به استراحت می پرداخت. ✍️ برگرفته از کتاب «سیمای فرزانگان»، تألیف: رضا مختاری، چاپ نوزدهم. ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅ ▪️@pajohesh_esfahan ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅
✦؛﷽✦ ‌┄┅═✧❁•🌟🌟•❁✧═┅┄ ✴️ تحقیق علمی در شب قدر 🔸آیت الله حسن زاده آملی در رابطه با پیگیری و استمرار روحیه تحقیق در علّامه طباطبایی می فرماید: ▫️حضرت علّامه طباطبایی (قدّس سرّه) شب قدر را به بحث و تحقیق آیات قرآنی احیا می کرد و تفسیرش در این شب فرخنده به پایان رسید. بنابراین، طلّاب و دانشجویان عزیز باید این و را سرمشق کار خود قرار دهند. 📗کتاب «رمز موفقیت علّامه طباطبایی»، تألیف: حمید نگارش و علی باقی، ص۹۴. ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅ ▪️@pajohesh_esfahan ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🔺کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر نوشته ؛ محمد شجاعی ✍️ به چشم برهم زدنی، به شبهای قدر می‌رسی، و باید از "چشم‌انداز" زندگی‌اَت برای خُدایی تعریف کنی که قرار است پای همه‌ی دغدغه‌هایت را امضاء کند! 🔻 "چه بخواهم، چه نخواهم" های این شب‌ها، که در قاموسِ حساب و کتاب خدا، از هزار ماه بالاتر است یقه‌گیرمان نمی‌شود اگر؛ ♦️ باطن این شب را بدرستی شناخته باشیم!🤔 ♦️ و بدانیم قلّه‌ی آرزوهایمان را چگونه بچینیم، تا از بالاترین ظرفیت این سفره، بهره ببریم. 🔺 لینک مستقیم خرید کتاب👇 🌐 b2n.ir/g08515 ┏━━━━━🌺🍃━┓ @pajohesh_esfahan ┗━━🌺🍃━━━━┛
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ 💠 دسترسی به بیش از ۸۰۰ کتاب پیرامون حضرت علی علیه السلام ▪️دانلود کتب فارسی👇🏼 🔗 https://b2n.ir/h96249 ▪️دانلود کتب عربی👇🏼 🔗 https://b2n.ir/n46925 ▪️دانلود کتب انگلیسی👇🏼 🔗 https://b2n.ir/x01861 ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅ ▪️@pajohesh_esfahan ┅┅═❅❅▪️❅❅═┅┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ⚛️ آیت الله العظمی جعفر سبحانی (مد ظله العالی): ◽️همان طور که یک آهنگر باید ابزاری داشته باشد تا بتواند دری را بسازد، نجار ارّه و رنده ای لازم دارد تا یک در و پنجره بسازد، یک طلبه هم باید هنر و داشته باشد، تا بتواند احکام دین و اخلاق اسلامی را به مردم آموزش دهد. ✍️ برگرفته از کتاب «سخنان ناب بزرگان درباره تحقیق، پژوهش، نگارش و قلم»، تألیف مهدی آقابابایی. ┏━━━━━━🍃🌺🍃━┓ ↪️@pajohesh_esfahan ┗━━🍃🌺🍃━━━━━┛
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ⚛️ آیت الله العظمی جعفر سبحانی (مد ظله العالی): ◽️روحانی باید یک شمشیر دو لبه در اختیار داشته باشد. یکی و یکی . بیان و قلم در حقیقت دو نیرویی است که باید روحانی در امر تبلیغ از آن استفاده کند و اگر از دوران جوانی به تربیت و تقویت این دو نیرو نپردازد، در دوران بالاتر، امکانش کمتر و رشدش بسیار کندتر است. ✍️ برگرفته از کتاب «سخنان ناب بزرگان درباره تحقیق، پژوهش، نگارش و قلم»، تألیف مهدی آقابابایی. ┏━━━━━━🍃🌺🍃━┓ ↪️@pajohesh_esfahan ┗━━🍃🌺🍃━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9311-fa-algharat-tarjomeh.pdf
3.29M
┄┅══••✾••══┅┄ 🔹آنچه افکار عمومی از حکومت امیرالمومنین (ع) در ذهن دارند، سه جنگ مشهور حضرت با طلحه و زبیر، معاویه و خوارج است. این در حالی است که تمام این جنگ ها کمتر از نیمی از حکومت پنج ساله حضرت را تشکیل می دهد و امیر المومنین بعد از جنگ نهروان به مدت دو سال و نیم به حکومت ادامه دادند؛ اما متاسفانه کمتر کسی از این دوران مهم و استثنایی مطلع است و کمتر به آن پرداخته می شود. ▪️این سال های روایت نشده از حکومت آن حضرت که به دوره غارات مشهور شده، از جهاتی مهم تر و درس آموزتر از نیمه اول حکومت ایشان است و از قضا تناسب زیادی با شرایط و اتفاقات کنونی ما و منطقه دارد. 🔹 الغارات کتابی به زبان عربی، اثر ابواسحاق ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ثقفی کوفی (متوفای ۲۸۳ق) است که به این دوران پرداخته است.👌 ▪️ الغارات از کهن‌ترین متون تاریخی شیعه به‌حساب می‌آید. این کتاب حاوی مطالبی گزیده از زندگانی امیرالمؤمنین علی(ع)، حیات عملی، خطبه‌ها، نامه‌ها و سفارش‌های حضرت و نیز جنگ‌ها و کشمکش‌ها در زمان خلافت امام علی و پس از آن است. از آن‌جهت که در این اثر به غارت‌های معاویه در قلمرو امیرمؤمنان پرداخته شده، به الغارات شهرت یافته است. 🔹 مؤلف در این اثر از راویان شیعه و سنی بهره برده و از این‌رو منبعی غنی را پدید آورده و همواره مورد توجه و استفاده عالمان شیعی بوده است. ▪️علامه مجلسی و ابن ابی الحدید نقش به‌سزایی در زنده نگه‌داشتن این کتاب داشته‌اند. این کتاب بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. ╭━━⊰▪️🔹▪️⊱━━╮ @pajohesh_esfahan ╰━━⊰▪️🔹▪️⊱━━╯
1_979985858.pdf
1.79M
‌ ▪️کتاب: نقش انسان در تقدیرات شب قدر ▪️نوشته‌ی: محمد شجاعی 🔳 شب قدر؛ فقط شب مناجات نیست! شب نوشتن برنامه‌هاست! برنامه‌ای آماده‌ی امضا برای یکسال! ◾️ یادمان باشد؛ ما اولین کسی هستیم ؛ که قادر است تقدیراتمان را تغییـر دهد! ـ اولین قدم تنظیم لیسـتی از اهداف درخورِ شأن و دغدغه‌ی انسانی ماست؛ ـ و دومین قدم دور ریختنِ تمام آنچه که نمی‌گذارند، با تقدیرات عالی از شبهای قدر خارج شویم. 🔳 بعضی انسان‌ها، ظرفیت‌شان را به قدری بالا می‌برند؛ که در شبهای قدر، قَدَری به اندازه میلیونها انسان، دریافت می‌کنند! ◾️ویژگی خاص این افراد، انتخاب دقیقشان است! ـ براستی چگونه انتخاب می‌کنند؟ ـ چگونه آرزو می‌کنند؟ ـ چگونه موانع اجابتش را از میان برمی‌دارند؟ 🔳 کتاب نقش انسان در تقدیرات شب قدر، به سؤالات بالا پاسخ خواهد داد! ╭┈┈ ┈┈ ┈┈ ┈┈ ┈ 𓍯@𝘱𝘢𝘫𝘰𝘩𝘦𝘴𝘩_𝘦𝘴𝘧𝘢𝘩𝘢𝘯 ╰┈┈ ┈┈ ┈┈ ┈┈ ┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کاربرد پرانتز یا کمانک () ☀️ پرانتز یا کمانک 🔺پرانتز چیست و چه نقشی در جمله دارد؟ 🔻پرانتز واژه‌ای فرانسوی است و در زبان انگلیسی parenthesis, bracket و یا parentheses گفته می‌شود. معادل فارسی که برای این واژه در نظر گرفته شده کمانک و یا دو هلال است. 🔺 پرانتز در واقع دو نیم‌دایره عمودی است که جمله و یا کلمه معترضه را در خود جای می‌دهد. جمله معترضه یا میان‌جمله به جمله یا عبارتی گفته می‌شود که حذف آن به ساختار جمله آسیبی نمی‌زند و مراد از آن توضیحی تکمیلی و دادن اطلاعات بیشتری در مورد جمله اصلی است. 🔻در مورد کاربرد پرانتز یا کمانک در نگارش می‌توان گفت که در واقع پرانتز محتوی توضیحی درباره کلمه و یا کلمات پیش از خود است. ✳️ کاربردهای پرانتز در نگارش فارسی 1️⃣. ذکر معادل یک اصطلاح یا واژه یکی از کاربردهای پرانتز در نگارش فارسی، ذکر معادل یک اصطلاح یا واژه در زبانی دیگر و یا مترادف آن در همان زبان است. 🔵 پرانتز (کمانک) یکی از علائم نگارشی در زبان فارسی است. 🔵 فولکلور (باورهای عامیانه و یا به عبارتی مجموعه عقاید، اندیشه‌ها، قصه‌ها، آداب، رسوم، ترانه‌ها و هنرهای ساده و ابتدایی یک ملت) 🔵 گیتی (جهان) ✳️ نکته: اگر کلمه و معنای آن به تنهایی و در خارج از یک جمله باشند، در این مورد، به جای پرانتز از علامت دو نقطه (:) و یا مساوی (=) هم می‌توان استفاده کرد. (۲۸) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کاربرد پرانتز یا کمانک () 2️⃣. نام قدیمی یک شهر، شهرت یک فرد و یا نام کامل یا لقب یک شخص 🔵 شهر بابل (بارفروش) از شهرهای کهن استان مازندران است. 🔵 میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیرکبیر) یکی از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بود. 3️⃣. توضیحی تکمیلی در داخل متن 🔵 هنگام شروع نقل، نخست یک پیشخوان که شخصی است از دوستداران نقل و اغلب فرزند نقال (و گاهی نقال معتبر نسل بعد) غزلی یا قطعه‌ای یا شعری دیگر را از شاعران بزرگ پیشین به آواز می‌خواند. 🔵 اسدی طوسی (در گرشاسبنامه) و نظامی گنجوی (در لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، اسکندرنامه) و فخرالدین اسعد گرگانی (در ویس و رامین) چند بار می‌گویند که داستان خود را از دهقانان و راویان گرفته‌اند. 🔵 در تعزیه‌ دوره چندین دسته شبیه‌گردان با فاصله‌های معین (به طوری که کار یک دسته مزاحم کار دسته دیگر نشود) هر کدام خلاصه یک دستگاه تعزیه را به ترتیب نمایش می‌دادند. 4️⃣. بیان تاریخ و یا سال وقوع حادثه‌ای 🔵 با ظهور مذهب مسیح و سقوط امپراتوری روم (474 میلادی) و تسلط کلیسا، نمایش ممنوع اعلام شد. 🔵 اروپا در قرون وسطی (قرن 5 تا 15 میلادی)، دوران تاریکی و رکود را گذراند. 5️⃣. بیان تاریخ تولد و وفات گاهی درون متن، تاریخ تولد و وفات مشاهیر، داخل پرانتز، پس از نام ایشان ذکر می‌شود. 🔵 آشیل (523 ـ 456 ق.م) را نخستین تراژدی‌نویس می‌دانند. (۲۹) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کاربرد پرانتز یا کمانک () 6️⃣. ذکر منبع درون متن برای ذکر نام منبع، نام نویسنده و شماره صفحه در میان متن (ارجاع درون متنی) از کمانک استفاده می‌شود. 🔵 «حسن شیرزاد معروف به شیخ حسن شیرزاد، از خیمه‌شب‌بازان قدیمی تهران بود». (بیضایی، 1388، 110) 7️⃣. بیان حالت ادای دیالوگ در نمایشنامه در نمایشنامه‌ها و فیلمنامه‌ها برای بیان حالت ادای دیالوگ‌های بازیگران و یا کنش‌های آن‌ها می‌توان از پرانتز استفاده کرد. 🔵 مشدی: (با حواس‌پرتی) اون یه هفته هم دووم نیاورد. تلف شد حیوون. 🔵 مراد: عجب! خب تقصیر من چیه؟ تو که خودت حیوون رو دیدی و پسندیدی! (بلند می‌شود و سیگار را زیر پا خاموش می‌کند و می‌رود.) ✳️نکته: گاهی در چنین مواقعی در نمایشنامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها از علامت قلاب یا کروشه ([ ]) استفاده می‌شود. 8️⃣. پرانتز در فرمول‌های ریاضی کمانک یا پرانتز در ریاضی هم کاربرد دارد. 🔵 ۲(a + b)=۲a+۲b ✳️ نکته‌هایی درباره کاربرد پرانتز ✳️ نوشتن دو پرانتز پشت هم یا دو پرانتز درون یکدیگر فقط در فرمول‌ها و عملیات‌های ریاضی وجود دارد و در نگارش فارسی رواج ندارد. ✳️ پس از کلماتی چون: از قبیل، مانند، شامل، مثل، برای نمونه و مانند این‌ها از پرانتز استفاده نمی‌شود. 👇 🔵 خیمه‌شب‌بازی در زمان قاجار، در بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و... رایج بود. (۳۰) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کاربرد پرانتز یا کمانک () ✳️ نکته یک کمان یا پرانتز بسته بعد از عدد یا حروف و یا هر چیزی که برای شمارش اجزای موضوعی به کار می‌رود، در واقع در حکم خط تیره و یا نقطه را دارد و ممکن است با توجه به شیوه‌نامه آن نوشتار هرکدام از این موارد استفاده شود. (البته بیشتر از نقطه استفاده می شود.) 🔵1) الف. A ـ 🔵2) ب. B ـ ✳️ نحوه تایپ پرانتز یا کمانک در صفحه کلید رایج و صفحه کلید استاندارد فارسی برای باز کردن پرانتز، دکمه shift و عدد (0) صفر، (shift + 0) و برای بستن پرانتز، دکمه shift و عدد (9) نُه، (shift + 9) را می‌فشاریم. (۳۱) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 📚طرح تحقیق 📒سازماندهی تحقیق(۱۱) ❇️سازماندهی تحقیقات توجيهي، على و پیامدی قبلا به تحقیقاتی که ماهیت تعریفی و تفصیلی داشت و همچنین تحقیقاتی که ماهیت توصیفی داشت، اشاره کردیم. اکنون به سه نوع تحقيق در یک قالب اشاره خواهیم کرد. ✨تحقیقاتی که ماهیت توجیهی دارند یعنی در صدد اثبات هستند، برای مثال در عنوان این تحقیقات ذکر می شود: (ادله اثبات وجود خدا)، تحقیقاتی که ماهیت نتیجه ای و پیامدی و اثری دارند و در عنوان آنها ذکر می شود: (آثار پدیده، نتائج پدیده، پیامد های پدیده)؛ و بالأخره تحقیقاتی که ماهیت علی و تبیینی دارند و در عنوان آنها ذکر می شود: (چرا این پدیده رخ داد؟ علتش چیست؟) 👈در عنوان سازی این نوع تحقیقات را به فلسفه و چرایی تعبیر می‌کنیم. ♻️ تعیین نوع دليل ❓ فصول و کلیات این تحقیق تابع چه نوع الگویی است و معیار چیست؟ برای این که به معیار فصل بندی و ذیل فصل های این نوع تحقیقات پرداخته شود، توجه به یک نکته ضروری است. ⬅️در ابتدا لازم است که نوع دلیل مشخص شود، در عنوان ادله اثبات وجود خدا چه نوع دلیلی ارایه می شود؟ دلیل عقلی، دلیل نقلی یا دلیل شهودی و عرفانی، پس باید نوع دلیل مشخص بشود؛ اگر نوع دلیل مشخص نباشد، محقق می تواند از هر جایی دلیلی ارائه کند و تحقیق کلی می‌شود، به تفکیک بیان می‌شود، ادله عقلی، ادله نقلی. بنابر این ذکر پسوند آن دلیل، لازم است. *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 📚طرح تحقیق 📒سازماندهی تحقیق(۱۲) ❇️سازماندهی تحقیقات توجيهي، على و پیامدی در پیامد ها و نتائج نیز به همین صورت عمل می شود: به عنوان مثال پیامدهای اخلاقی، پیامدهای اجتماعی، آثار فقهی، آثار تربیتی و یا در علل پرسیده می شود: علل تاریخی، علل اجتماعی؛ ⬅️بنابر این محقق در اولین اقدام برای توجیهات، علل و آثار و پیامد و نتایج یک پسوند را انتخاب می کند. در غیر این‌ صورت کلی بودن به تحقیق آسیب می‌زند. این جاست که گاهی محقق در ذیل سؤالات فرعی به سؤالات فرعی‌تر دسترسی پیدا می‌کند. اما ذیل هر یک از این عناوین چه چیزی ذکر می‌شود؟ ✳️عناوین ذیل فصول سه بخش یا چهار بخش را شامل می‌شود؛ بیان دلیل ١. ذكر عين دليل، علت و اثر که عین عنوان ذکر می‌شود: به عنوان مثال ( آثار یا برکات ذكر بسم الله الرحمن الرحيم به هنگام تناول غذا) یا (دلیل بر استحباب یاد و نام خدا در هنگام غذا) این توجیه و اثبات می‌شود، اثبات استحباب؛ این ها همه دلیل و تحقیق هستند؛ بنابراین اولین دلیل، ذکر عنوان دلیل است به عنوان مثال «روایت زراره» پس ذكر اسم دلیل، اسم علت یا عنوان پیامد؛ ۲. ارائه تعریف دلیل ارائه شده تعریف شود. این روایت چه روایتی است؟ این علت چه علتی است؟ ⬅️ بنابراین ارائه تعریف از دلیل، ارائه تعریف از پیامد دومین بخش از زیر فصل خواهد بود؛ به عنوان مثال: اثر گفتن ذکر، افزایش برکت است. لذل محقق باید برکت را تعریف کند. ادامه دارد... *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈• 📚طرح تحقیق 📒سازماندهی تحقیق(۱۳) ❇️سازماندهی تحقیقات توجيهي، على و پیامدی بخش سوم شرح مفاد و اجزاء دلیل، پیامد و اثر بخش چهارم اثبات دلایل ذکر شده است؛ محقق بیان می کند، ذكر بسم الله الرحمن الرحیم این اثر و این برکت را دارد، دلیلش چیست؟ اثبات می کند و یا به این علت است، توجیه می کند، بیان و معرفی دلیل این پیامد، بیان و معرفی علت این پدیده، بیان و معرفی دلیل اثبات این مدعا؛ سه قسم توجیهی است یا علی و یا پیامدی، اثری، نتیجه ای. نتیجه گیری ⬅️پس عنوان اصلی عبارت است از ذکر دلیل، اثر یا علت بخش دوم: تعریف بخش سوم: شرح و بسط مفهومی مفاد دلیل، بخش چهارم: اثبات دلیل. به عنوان مثال گفتن بسم الله چنین اثری دارد، نگفتن بسم الله چنین پیامدی دارد. ⬅️ بنابر این تحقیقاتی که در صدد کشف پیامد، آثار و نتائج باشند و یا در صدد بیان علل یک حادثه یا درصدد ارائه ادله برای اثبات یا نفی یک پدیده باشد، در ذیل هر دلیل چهار اقدام مذکور انجام می شود. ⛔️نکته‌ای درباره انتخاب لغت نکته ای به عنوان شرح لغوی نیاز به اشاره دارد. ✨پیامد به آثار منفی یک پدیده و ثمرات و نتائج به آثار مثبت یک پدیده اشاره دارند و در این موارد استعمال می‌شوند. کلمه اثر یا آثار به طور مطلق در آثار مثبت و منفی استعمال می شوند. لازم است که محقق به بار مفهومی کلمات توجه داشته باشد و بر اساس آن کلمات را در تحقیق به کار گیرد،اما در فصل بندی و مطالب ذیل فصول استفاده از کلمات تفاوتی ایجاد نمی کند. *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 📚طرح تحقیق 📒سازماندهی تحقیق(۱۴) ❇️سازماندهی تحقیقات توجيهي، على و پیامدی ⭐️ آسیب شناسی آن چه که متأسفانه امروز دیده می‌شود، ضعیف بودن بخش چهارم این نوع تحقیقات است؛❌محقق بیان می کند که از آثار فلان پدیده این هست، منتها دلیلی برایش ارائه نمی‌کند، در نتیجه اثبات نمی‌شود. بیان می کند علت و فلسفه فلان رخداد این هست منتها دلیلی بر آن اقامه نمی‌کند؛👈بخش چهارم تحقیقات علی و توجیهی و پیامدی نباید فراموش شود. در این صورت تحقيق به یک ادعای اثبات نشده تبدیل می‌شود. ⬅️ به عنوان مثال در تحقیق خود بیان می کند که ازدواج فلان اثرات را دارد، منتها این اثر را نمی‌تواند، اثبات کند، و این جاست که باید بر اساس نوع دلیل، نوع اثر از همان ادله را ارائه کند. 👈وقتی عنوان آثار روایی است به معنی آثاری است که در روایات ذکر شده است و باید روایت مورد نظر ذکر شود و زمانی که عنوان آثار علمی است شواهد و دلایلی از تحقیقات علمی ارائه می شود. ✨در آثار ممکن است یک پدیده دارای چندین اثر باشد. به عنوان مثال پنج اثر دارد و هر اثر یک فصل می‌شود و برای آن یک عنوان انتخاب می‌شود، تعریف اثر ارایه می شود، شرح مفهومی بیان می‌شود و اثبات می شود، برای هر دلیلی عنوان دلیل، تعریف دلیل، شرح مفهومی دلیل، اثبات دلیل بودن آن برای هر علتی عنوان علت، تعریف علت، شرح مفهومی علت و اثبات عليت آن باید ارائه شود؛ این می‌شود اجزاء ذیل یک تحقیق که ماهیت سؤال پژوهشی آن توجیهی، علی و یا پیامدی است. *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کروشه [ ] و کاربرد آن 🔅 کروشه واژه‌ای فرانسوی است که معادل فارسی آن قلاب است. در لغت‌نامه دهخدا در برابر واژه کروشه چنین آمده است: دو خط عمود موازی با دو پیش‌آمدگی از دو سر هر خط به سوی داخل برای ممتاز ساختن مطلب داخل آن. نوعی پرانتز که برای الحاق مطلبی به متن مورد استفاده قرار دهند بدین شکل: [ ] ✨در واقع کروشه نوعی پرانتز به شکل قلاب است که حاوی توضیح تکمیلی نقل‌کننده یا راوی در مورد مطلب است که گمان می‌کند بخش الحاقی به فهم بهتر متن کمک می‌کند. واژه معادل انگلیسی این علامت bracket است. کروشه مانند پرانتز و گیومه و آکولاد از علامت‌هایی است که به صورت جفت به کار می‌رود. ✳️ کاربردهای کروشه یا قلاب در نگارش فارسی 1⃣. بیان یا افزودن توضیحی که در اصل کلام نباشد. 💫 هرگاه راوی و یا نقل‌کننده بخواهد توضیحی را به کلام نقل شده بیفزاید یا نکته‌ای را به خواننده یادآوری کرده و یا برایش روشن کند، از کروشه یا قلاب استفاده می‌شود. 🔵 او همه را [از نیک و بد، گنهکار و بی‌گناه] به یک چوب راند. 🔵 شادروان محمدعلی جمال‌زاده که همانند دهخدا، شیدایی و شیفتگی غریبی به کاربرد واژگان عامیانه داشت در فرهنگ لغات عامیانه خود، در مقدمه محققانه و پربار و یک‌صد صفحه‌ایش نوشته است: «... اینک ـ 1338ش ـ گذشته از آن‌که صدها کتاب با استعمال آن کلمات [= واژگان عامیانه به کار رفته در یکی بود یکی نبود] منتشر گردیده است. (۳۲) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کروشه [ ] و کاربرد آن 2⃣. واژه‌ها یا توضیحات الحاقی احتمالی که مصحح به متن افزوده است. 💫 یکی از کاربردهای مهم کروشه یا قلاب در مواقعی است که در نوشتاری، به ویژه در متون کهن، واژه‌ای یا توضیحی از قلم افتاده باشد یا مصحح ترجیح دهد در راستای فهم بهتر مطلب به اصل متن اضافه کند. در مواردی هم عبارت یا واژه درون کروشه بدل از نسخه دیگری از همان متن است. 🔵 گفت: «هیچ‌کس را هیچ ندادند از دنیا تا از آخرتش صدچندان کم نکردند، از بهر آن‌که [تو را] به نزدیک حق تعالی آن خواهد بود که کسب می‌کنی، خواه بسیار کن و خواه اندک». 🔵 گفت: «به جامه نرم و طعام و لذت حالی منگرید، که فردا لذت آن جامه و [آن] طعام نیابید». تذکرةالاولیاء، عطار نیشابوری 🔵 و در آخر عمر می‌گفت: « از پیغامبران رشک نیست، که ایشان را هم لحد و هم قیامت و هم دوزخ و هم صراط در پیش است و جمله با کوتاه‌دستی نَفْسی نَفْسی خواهند گفت. از فرشتگان هم رشک نیست، که خوف ایشان از خوف بنی‌آدم زیادت است و ایشان را درد [بنی‌آدم نیست و هر که را] این درد نبود، من آن نخواهم. لیکن از آن‌کس رشکم می‌آید که هرگز از مادر نخواهد زاد». تذکرةالاولیاء، عطار نیشابوری (۳۳) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*
✦؛﷽✦ •┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ❇️ نشانه گذاری و علائم ویرایشی ✳️ کروشه [ ] و کاربرد آن 3⃣. دستورات اجرایی برای بازیگران در نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها 💫 در نوشته‌هایی چون نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌ها که قابلیت اجرایی دارند، دستورات اجرایی برای راهنمایی بازیگر در کروشه یا قلاب می‌آید. 🔵 استنلی: یه چیزی می‌خوام ازت بپرسم. [مگ دستپاچه است، به سمت استنلی نمی‌رود] بیا دیگه [مکث] خیله خب، از همین‌جام می‌تونم ازت بپرسم. [آرام] بگو ببینم، خانم بولز، وقتی منو مخاطب خودت قرار می‌دی، هیچ می‌دونی دقیقاً با کی داری حرف می‌زنی، ها؟ 🔵 مگ: [ملایم] صبحونه‌ رو دوست نداشتی استن؟ [به میز نزدیک می‌شود] استن؟ دوباره کی می‌خوای پیانو بزنی؟ [استنلی می‌نالد] مثه قدیما؟ [استنلی می‌نالد] پیانو که می‌زدی، دوست داشتم تماشات کنم. دوباره کی پیانو می‌زنی؟ نمایشنامه جشن تولد، هارولد پینتر، مترجم شعله آذر ✳️ نکته: ممکن است در برخی از نمایشنامه‌ها و یا فیلمنامه‌ها، توضیحات اجرایی به جای قلاب، در میان پرانتز آورده شود؛ اما به طور کلی استفاده از کروشه یا قلاب برای این کار معمول‌تر است. (۳۴) *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄* 🔴@pajohesh_esfahan *┄┅═✧❁🌟❁✧═┅┄*