eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
461 عکس
156 ویدیو
89 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 خلا میان نظر و عمل ✍🏻 استاد حمید پارسانیا ▪️ در تحولات اصلاحى، نظریه‌های نخبگان سیاسى و فرهنگى نقش محورى دارد؛ زیرا فرهنگ و تمدن هویتى آگاهانه دارد و ساختار اجتماعى در بستر ذهن، اندیشه و اراده انسان‌ها سازمان می‌یابد. ▫️ مشکلات اجتماعى نخست خود را در آیینه اندیشه کنشگران اجتماعى نشان می‌دهد و از آن پس در همان افق با استفاده از زمینه‌های موفق موجود، در قالب برخى نظریه‌ها، تفسیر و تبیین می‌شوند. ▫️ نظریه در حکم پدیده‌هایی است که جامعه از منظر آن مشکلات خود را شناخته و براى اصلاح آنها عمل می‌کند. در نسبت «نظریه» و «عمل»، مباحث بسیارى مطرح است و باید به دو نکته دقت داشت. ▪️ اولاً؛ نظریه و نظریه‌‏پردازى در روند اصلاحى باید ناظر به مسائل موجود جامعه باشد و در قلمرو امور موهوم و یا فرضیات صرفاً علمى سرگردان نشود. ▪️ ثانیاً؛ نظریه باید از سرمشق‌ها، اصول و مبانى فرهنگ جامعه‌‏اى الهام گیرد که به مسائل آن می‌پردازد. 🔖 هفت نظریه برای اصلاحات 💠 @parsania_net
درس اسفاراستادپارسانیاج۶مورخ۱۴۰۱۱۱۰۱.m4a
50.08M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _اول بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سده نوزدهم روشنفکری ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔻 سده نوزدهم اوج مکتب‌‏سازی علمی است که مدعی قضاوت درباره کلیات جهان آفرینش و حتی داوری درباره قضایای ارزشی بودند. اگوست کنت براساس فلسفه علمی خود، مکتب انسانیت را بنیان گذارد. 🔸 مارکس نیز در فلسفه علمی خود، نه تنها به تدوین قوانین کلی طبیعت و جامعه معاصر حتی آینده بشری و از این فراتر به بیان قوانین کلی تمام هستی از آغاز تا انجام پرداخت و از آن پس با قضاوت درباره قضایای ارزشی مدعی ارائه ایدئولوژی علمی شد. 🔹 روشنفکران تجربی مسلک سده نوزدهم، داعیه نبوت و پیامبری داشتند؛ یعنی درباره همه اموری که پیامبران در معرض شهود و دریافت خود داشتند به داوری می‌پرداختند. 🔸 آنان به نام علم، خداوند و هستی‌های مجرد از قبیل ملائکه و فرشتگان را انکار می‌کردند و احکام و مقررات دینی را به تمسخر می‌گرفتند. به این ترتیب از رنسانس تا پایان سده نوزدهم، روشنفکری غربی سالیان ستیز علم و دین را نظاره‌گر است. 🔹 به این معنی که علم با از دست دادن هویت دینی خود، در چهره‌های عقلی و نیز چندی بعد در قالب حسی و تجربی، به درگیری با دین که همچنان داعیه آگاهی از حقایق هستی را دارد، می‌پردازد. 🔺 تدقیق و تبیین معرفت حسی و توجه به تنگناهای آن بعدها موجب شد تا حس‏گرایان با گذر از داعیه‌های آغازین خود به محدودیت‌های قضایای علمی پی برند. 🔖 مبانی معرفتی دیانت و روشنفکری در غرب 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفار ج۶.m4a
43.38M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
🖼 | جهش علمی در ایران 🔸 اساتید مرجع علمی در کشور هستند و مرجعیت علمی به ویژه برای جامعه‌ای مانند ایران و یا جوامع اسلامی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد چرا که تأثیر بسزایی در جهش علمی خواهد داشت. 🔖 نشست سیاست علمی ایران و نقش استاد بسیجی در مرجعیت علمی 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دین، ظهور اسم هادی خداوند در جامعه 🎙 استاد حمید پارسانیا 🔻 بحث اجتماعى شدن یا جامعه‌پذیری گاه به معناى اجتماعى شدن پدیده و یا واقعیتى است که منشأ غیر اجتماعى و یا صورتى خصوصى داشته است و گاه به معناى فرآیندى است که شخص تحت تأثیر آن شخصیت و هویت اجتماعى خود را پیدا می‌کند. ▪️ در برخى از دیدگاه‌ها، دین فقط در رابطه فرد و اجتماع، یعنى در جامعه‌پذیری فرد نسبت به اجتماع، نقش ایفا می‌کند و دین به عنوان یک واقعیت غیر اجتماعى مطرح نیست؛ لذا نمی‌توان در خصوص چگونگى ورود دین به عرصه اجتماع و تحولات آن در مسیر این ورود سؤال نمود. ▫️ در برخى از دیدگاه‌ها، دین یک مبدا و یک ساحت غیر اجتماعى و حتى فرا انسانى دارد و ورود دین به عرصه زندگى اجتماعى، تحولاتى را در جامعه ایجاد می‌کند و در اجتماعى شدن فرد نیز صاحب نقش است. ▪️ به‌طور کلی دین در افق هدایت تشریعى، بر جامعه طلوع می‌کند و در ادامه مسیر، جامعه با قوانین تکوینى خداوند وارد عمل می‌شود که مصداق این آیه است: «اِنّ اللّه‏ لا یُغَیِرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیرُوا ما بِاَنْفُسِهِمْ». ▫️ اگر دین تمامیت خود را ظاهر کند و مردم خود را در معرض فیض آن قرار دهند، دین تبدیل به واقعیت اجتماعى می‌شود و روند اجتماعى شدن را طى می‌کند، البته وقتى هدایت خاصه خداوند می‌خواهد تجلى پیدا کند، باید در قالب شریعت ظاهر شود و دین، ظهور اسم هادی خداوند است. 🔺 این همان نویدى است که ادیان براى آخر الزمان می‌دهند؛ یعنی ظهور هدایت خاصه خداوند با دولتی در اسم هادى همراه است که دولت این اسم، باید واقعیت اجتماعى را فتح کند و در متن زندگى اجتماعى تجسم یابد. 🔖 جامعه و دین 🆔 @parsania_net