eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
401 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست ناظر به علوم طبیعی و تجربی است که قدرت پیش بینی و تسلط بر پدیده‌های طبیعی را به انسان می‌دهد، این معنا در شکل افراطی خود در جهان مدرن، حقیقت علم را به قدرت فرو می‌کاهد. ❇️ معنای دوم ناظر به حقیقت علم است که با درخشش و ظهور ذاتی خود، باهر، تابان و برهان است و بر قلمرو ادراک و فهم عالِم، سیطره و سلطنت دارد؛ چندان که انسان نمی‌تواند آن را نیابد. 💠 معنای سوم که از راه‌ها و روش‌های مختلف می‌توان دریافت، این است که علم مبدأ صدور و منشأ ظهور حقایق عالم است و آدمی تنها از طریق علم است که به ملکوت عالم گام می‌نهد و در مقام خلافت و ولایت الهی نسبت به دیگر مخلوقات بار می‌یابد. 💠 @parsania_net
9dc284ef.mp3
1.57M
💠 ابن سینا: مردم هر روز با مفاهیم فلسفی سروکار دارند! 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما باید بدانیم دانش‌ها و نظریه‌هایی که فرا می‌گیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد؟ ✴️ آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است؟ ❇️ اگر مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است، آن حوزه‌ها چیست و از کجا آمده است؟ 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 علم در جهان اسلام 🔰 (ص) را تکریم می‌کنیم، می‌گوییم معلم است و آمده تا بیاموزد. شاید کمتر کلمه‌ای مثل علم در اسلام، قداست داشته باشد. علم در جهان جدید، ابزار تسلط انسان برای پیش‌بینی حوادث طبیعی است؛ سخن از مبدأ و معاد و حشر و نشر و خدا، پندار می‌شود، لذا علم نیست و معنای سخیفی از معرفت را تحت مفهوم علم آورده‌اند. 🔻لینک ویراستی استاد پارسانیا https://virasty.com/parsania_net/1696297784336034107 💠@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح اصول کافی 12-7-1402.mp3
3.5M
💠 اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دین 🆔@parsania_net
💢 دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی 1️⃣ نخست بررسی کنیم این نظریه‌ای که در صحنه تاریخ مطرح می‌شود و موافقان و مخالفان و بدیل‌هایی دارد، از جهت مبانی و منطق حاکم بر آن، چه نسبتی با حقیقت دارد؟ آیا تعریفی که از علم و علوم انسانی در آن فرض گرفته شده است، صحیح است یا خیر؟ مبانی هستی شناختی و متافیزیکی آن چیست و از چه بنیان‌های معرفت شناختی‌ای تغذیه می‌کند؟ 2️⃣ منظر دوم این است که دانش و علم را نه به لحاظ حقیقت منطقی، بلکه به لحاظ تعامل و ارتباطی که با حوزه فرهنگ و تاریخ و جامعه دارد بررسی کنیم. 🔸جامعه شناسان علم و معرفت، اغلب از همین منظر به علوم مختلف نگاه می‌کنند. آنان درباره تعامل دانش با حوزه اقتصاد و سیاست و عرصه‌های مختلف اجتماع بحث می‌کنند. 🔸یکی از این عرصه‌ها، عرصه فرهنگ است. در اینجا بحث این است که این علمی که شکل گرفته است، تعاملش با فرهنگی که درون آن زیست می‌کند، چیست؟ 🔸صرف نظر از معیار حقیقت، از کدام بستر فرهنگی تغذیه کرده، در چه مسیری هجرت نموده و به کدام فرهنگ وارد شده است؟ چه تعاملی با فرهنگی که وارد شده دارد و چه تأثیری بر آن گذاشته است؟ 🔸بستر تکوین علوم انسانی موجود، غالبا جهان مدرن است. جهان غرب، این نظریه‌ها را درون فرهنگ خود و برای حل نیازهای خویش ایجاد کرده است و به همین دلیل هیچ گاه در نسبت با آنها احساس چالش نمی‌کند؛ زیرا فرهنگی که نظریه‌ای را در دامن خود شکل می‌دهد، کمتر با آن نظریه دچار مشکل می‌شود. این فرهنگ، نظریه‌ها را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی خودش به کار گرفته است. 🔸اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر رشته‌ای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل می‌گیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان می‌رود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو می‌شود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه ، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است. 💠 @parsania_net
درس اسفار_جلسه 10.mp3
1.48M
💠 غایت در ترتب اثرگذاری مقدم بر فاعل است... 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. قرآن، کسانی که را به دانشِ آزمون پذیر محدود می‌سازند، نکوهش می‌کند و فرهنگ را غلط می‌داند «گفتند: ای موسی! ما به تو ایمان نمی‌آوریم تا خداوند را آشکارا به دو چشم خود ببینیم» بقره/55؛ راه شناخت را فقط حس می‌دانستند؛ مانند پوزیتیویست‌ها و آمپریست‌ها که گزاره‌های نامحسوس را ذهنی می‌دانند. 💠 @parsania_net