eitaa logo
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
359 دنبال‌کننده
332 عکس
86 ویدیو
16 فایل
ادع الى سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه(نحل.125) وابسته به مرکز احیاء موعظه حسنه|mawezah.ir ادمین و کارشناس پاسخگو | @mahdimahdavi2 پاسخگویی توسط کارشناسان حوزه علمیه قم کپی فقط باذکر منبع ارسال سوال: http://eitaa.com/joinchat/3111911435C0d91ddf85c
مشاهده در ایتا
دانلود
352📌 ❓سوال: گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟ پاسخ طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله در تصویر فوق مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
353📌 علیه السلام ❓سوال: سلام ببخشید میگن خدا قابل دیدن نیست و اتفاقا این به اصل ذات خدا برمیگرده چون جسم نیست. پس اینکه حضرت علی میفرمایند من خدایی رو نبینم نمیپرستم یعنی چه؟؟اگر بگیم منظور حضرت شناخت خدا از اثار بود این زیاد جور نمیاد چون حضرت برای اعراب اون زمان اینقدر سر بسته صحبت نمیکردند چون متوجه نمیشدن همونجور که به یکی از اصحابشون فرمودند روزی از این اب نور تولید میشه ولی اگر بگم کسی باورنمیکند پس چون دلیل نبوده نگفتن وشاید همین مقدار گفتن هم به اصحابشون دلیل بر کامل بودن اسلام و..بوده. بعد نکته بعد که ضمیمه میکنن به این قسمت اول شبهه و موئی ودلیل برای اینکه میشه خدا رو دید استفاده از یک بحث علمی است و اون اینکه بلند ترین صدا در دنیا صدای مورچه است ولی چون ماوراء شنوایی ما است ما نمیشنویم واین نقص از ماست نه دلیل بر بی صدایی مورچه پس ماخدا رو نمیبینیم چون الان نقص داریم ولی افرادی مثل امام علی بااستناد به صحبت خودشان میتوانند خدا روببینند. لطفا جواب بنده حقیر رابدهید ✅پاسخ: سلام علیکم ایشان استدلال و سخنی که فرموده اند ، اینطور نبوده که فقط برای خودشان حجّیت داشته باشد و برای دیگران، قابل فهم، درک و تجربه نباشد. پس این برهان برای همگان حجیّت دارد، چرا که همگان چنین‌اند . چند نکته برای پاسخ به سوال شما: الف - اگر جملات را نصفه نخوانیم و به ادامه‌ی این بیان نورانی دقت کنیم، دقیقاً به همین مطلب اشاره و تصریح نموده‌اند. ذعلب از ایشان پرسید: شما که اهل تعقل، تفکر و علم هستید، چگونه خدای ناپیدا و نادیده را بندگی (عبادت) می‌کنید؟ ایشان فرمودند: «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ» (اصول کافی، ج 1، ص 245 – توحید، صدوق[ره]، ص 109) ترجمه: من پروردگاری را که نبینم، نمی‌پرستم. عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! او را چگونه دیدی؟ فرمود: ای ذعلب! وای بر تو! دیده‌های ظاهر او را نتواند دید، ولی دیده‌های دل به وسیله حقایق ایمان او را مشاهده می‌کنند. ب – بدیهی است که خداوند متعال، جایی قرار نگرفته یا مخفی نشده است که ما برویم او را پیدا کنیم و با چشم سَر ببینیم. چشم سَر، ماده‌ای را می‌بیند که نوری بر او تابیده باشد و به چشم منعکس گردد و اگر کسی کور باشد، آن را هم نمی‌بیند. اما چشم عقل، چشم قلب و چشم بصیرت، حقیقت اشیای مادی را می‌بیند، حقایق غیر مادی را نیز می‌بیند و حتی خدا را می‌بیند. ج.خداوند متعال نیز ابتدا خود را در وجود خود انسان و در عالم هستی (اعم از ماده و غیر ماده) نشان می‌دهد، و سپس می‌فرماید که چشمت را نبند، باز کن و ببین و آن چه دیدی را انکار و تکذیب مکن. بدان و ببین که او همیشه به تو علم دارد، به احوالت آگاه است، در محضر او هستی و خوب می‌داند که ندیدی، یا چشمت را بستی، یا دیدی و انکار کردی، یا اصلاً نخواستی ببینی، یا دیدی و ایمان آوردی؟ «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصلت، 53) ترجمه: به زودى نشانه‏هاى خود را در افق‌ها [ى گوناگون‏] و در دل‌هايشان بديشان خواهيم نمود، تا برايشان روشن گردد كه او خود حقّ است. آيا كافى نيست كه پروردگارت خود شاهد هر چيزى است؟ د. افق عقل، افق حکمت، افق علم، افق قلب و معرفت و عرفان، افق عشق و محبت، افق کمالات گوناگون و ...، کجا خدا دیده نمی‌شود و کجا جز خدا دیده می‌شود؟! همه نشانه اوست، اسم اوست، آیه اوست و تجلی اوست. لذا خودش نه تنها نفرمود که ندیده عبادت کن، بلکه فرمود که چشم بصیرت را باز کن و ببین و سپس عبادت کن: «الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِن فُطُورٍ * ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خَاسِأً وَهُوَ حَسِيرٌ» (الملک، 3 و 4) ترجمه: همان كه هفت آسمان را طبقه‏هايى (روى هم) آفريد، هرگز در آفرينش خداى رحمان (از نظر زيبايى، استوارى و اتقان صنع) تفاوت و ناهمگونى نمى‏بينى، پس بار ديگر بنگر آيا (در خلق اشيا) هيچ خلل و شكاف (و خلاف حكمت) مى‏بينى * سپس بار ديگر (به جهان هستى) نگاه كن كه چشم (دلت) خوار و وامانده (از درك نقص و خللى در خلقت) به سوى تو بازمى‏گردد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
354📌 ❓سوال: سلام آیا گناه خود ارضای بعد از بارها توبه شکستن ولی بعد توبه واقعی بخشیده شدنی است یا خیر؟ ✅پاسخ: سلام علیکم وقتی که انسان توبه واقعی کند، خداوند گناهان او را کامل می بخشد و در بعضی از موارد تبدیل به حسنه می کند. البته این در صورتی است که توبه ای کند که به سمت گناه دیگر باز نگردد. توبه> ایمان قلبی> عمل صالح و شرایط هر کدام رو هم باید رعایت کند شرایط توبه شرایط ایمان و عمل صالح 1. قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿زمر-۵۳﴾ بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است‏ 2. إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (فرقان - 70) مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل می‌کند؛ و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است! مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
355📌 علیه السلام ❓سوال: سلام آیا همراه داشتن حرز امام جواد با این گفتار ها و تعریف هاست و میشع سفارش داد آیا حرز امام جواد فروشی است کع میگن هشتاد فایده داره برای فرد و می فروشن اگر خودمون با خودکار بنویسم آیا اثر داره یا باید کسی که وارده با کاغذ و زعفران می نوسیند و می فروشن باید از اونا بخرم ✅پاسخ: سلام علیکم حرز امام جواد علیه السلام هم از نظر روایات و هم سیره علما مورد تایید کامل است. و تاثیر کامل آن در حالتی که است که بر بازوی دست راست بسته شود. مستحباتی دارد که بهتر است رعایت شود. اما اگر کسی توانایی این را که خودش این مستحبات را در نوشتن ان رعایت کند ندارد، میتواند به شخص مورد اعتماد بدهد تا برای او بنویسد. برخی برای این قبول زحمت و یا پوست آهو و اقلامی که استفاده می کنند هزینه ای هم دریافت می کنند. اگر هم کسی توانایی هزینه کردن و یا رعایت همه مستحبات را ندارد، میتواند خودش با گلاب و زعفران بر کاغذی بنویسد و در محافظی قرار داده و به بازوی راست خود ببیند ان شاء الله که تاثیر کامل را به اذن الهی دارد. و حداقل آن نیز این است که بصورت معمولی و با خودکار روی کاغذ پاکی نوشته شده و با محافظی که (خیس نشود یا دعا با بدن در تماس نباشد) به بازوی راست بسته شود. ان شاء الله به اذن الهی اثرات خود را خواهد داشت. برای مطالعه و آگاهی کامل از آداب نوشتن حرز امام جواد علیه السلام اینجا کلیک کنید مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
356📌 و ❓سوال: سلام ... ببخشید وقتی قصد انجام کاری رو دارید و درموردش دارید صحبت میکنید یا میخواید صحبت کنید ک مثلا قصد دارم فلان کار رو انجام بدم طرف مقابل عطسه میکنه باید کار رو انجام بدم یا نه؟؟؟ ممنون میشم جواب بدید اینترنت درموردش سرچ کردم ولی جواب قانع کننده داده نشده ✅پاسخ: سلام علیکم این جور ملاحظات خرافات است و هیچ مبنا و ریشه عاقلانه و دینی ندارد مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
357📌 ❓سوال: سلام..آیا در اسلام نفرین کردن آداب خاصی داره ؟آیه و روایتی در خصوص چگونه نفرین کردن هست ؟؟ ✅پاسخ: سلام علیکم بصورت کلی می توان گفت که دین اسلام توصیه به نفرین کردن نمی کند. مگر در خصوص چند دسته ای که خود خداوند نیز در قرآن ، آنان را نفرین کرده است. حضرت امام باقر می‌فرماید: "کسی که چیزی را لعنت می‌کند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر می‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید. ( 4. میزان الحکمه‌، محمدمحمدی ری شهری‌، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی‌، قم.) بله نفرین، در عین حال احکام و تبعات خاصی دارد که در روایات به آن پرداخته شده است. به این مطالب مراجعه کنید: 1. خداوند چه کسانی را در قرآن نفرین کرده است؟ 2. اثر نفرین والدین نسبت به فرزند 3. نفرین در قرآن و روایات و حد و حدود آن 4. آیا نفرین کردن گناه دارد؟ 5. آثار نفرین مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
358📌 ❓سوال: سلام ببخشید اگر دونفر مشغول صحبت هستند و غیبت کسی را میکنند و من هم می شنوم ؛ آیا بر من واجب است کاری انجام دهم؟ آیت الله سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم تعریف غیبت و چه وقت می توان غیبت کرد و وظیفه ما هنگام شنیدن غیبت غیبت مؤمن از گناهان کبیره و حرام است . و غیبت: آن است که عیب مؤمنی - آن هم عیبی که پوشیده بر مردم است - در نبودش گفته شود خواه به قصد پایین آوردن منزلت او باشد یا نه و خواه عیب در بدنش باشد یا در نسب یا در اخلاق یا در عمل او یا در گفتار او یا در دین او یا در دنیای او یا در غیر آن از آنچه که پوشیده و پنهان بر مردم هست ، باشد. همچنان که فرق نمی کند در بیان آن عیب اینکه به زبان بیان کند یا با انجام فعلی که از عیب او حکایت می کند باشد . و غیبت در صورتی حاصل می شود که شنونده ای باشد و گوینده قصد فهماندن و خبر دادن - یا آنچه که به حکم این دو هست - به شنونده باشد. همچنان در صورتی حاصل می گردد که شخص غیبت شونده را معین کند پس اگر گفت (یکی از اهل شهر ترسو است) غیبت نیست ، و همچنین اگر بگوید : (یکی از فرزندان زید ترسو است) ، بله ممکن است به لحاظ اینکه اهانت و انتقاص از آنان باشد حرام گردد و نه به لحاظ غیبت. و باید کسی که غیبت میکند از کرده خود پشیمان گردد و توبه کند ، و احتیاط واجب آن است که - اگر مفسده ای بار نشود - از شخص غیبت شده حلالیت بطلبد یا اینکه برای او استغفار کند. وغیبت در مواردی جایز است: (از آن موارد) کسی که آشکارا گناه می کند پس در آن عیب های او که پوشیده نیست غیبت او جایز است. (و از آن موارد) غیبت ظالم است پس جایز است که مظلوم غیبت کند او را و احتیاط واجب آن است در موردی باشد که قصد پیروزی و فائق آمدن بر او باشد نه مطلقا. (و از آن موارد) نصیحت مؤمن پس جایز است غیبت بقصد نصیحت همانند اینکه کسی در امر ازدواج زنی مشورت می خواهد پس جایز است نصیحت او اگر چه مستلزم آن شود که عیب آن زن را اظهار کند ، بلکه جایز است بدون اینکه شخص طلب مشورت کند به نیازمند مشورت عیب او را بگوید اگر یقین داشته باشد که مفسده ای بزرگ بر ترک نصیحت مترتب خواهد شد. (و از آن موارد) این است که به قصد جلوگیری از افتادن غیبت شونده به گناه و منکر او را غیبت بکند البته اگر جلوگیری به غیر غیبت ممکن نباشد . (و از آن موارد) اگر از شخص غیبت شونده بر دین ترس باشد پس جایز است غیبت او تا ضرری به دین وارد نشود. (و از آن موارد) خدشه وارد کردن در شهود. (و از آن موارد) اگر بر شخص غیبت شونده ترس باشد که در ضرری بیفتد که حفظ او از آن ضرر لازم باشد پس غیبت او جایز است تا آن ضرر را از او دفع کند . (و از آن موارد) خدشه به گفتار های باطل اگر چه سبب شود نکوهشی در گوینده آن حاصل شود. و واجب است نهی از غیبت به مناط وجوب نهی از منکر با مهیا بودن شرایطش ، و احتیاط مستحب آن است که شنونده غیبت ، از شخص غیبت شونده دفاع کرده و آن غیبت را از او رد کند البته چنانچه محذوری نداشته باشد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
359📌 ❓سوال: سلام خسته نباشید. کار کردن در شرکت های هرمی که ادعا دارن مجوز از صنعت و معدن دارند و درآمد حاصل از اون چه حکمی داره؟ آقای مکارم صریحا اعلام کردن حرامه. مرجع من مقام معظم رهبری هستند. ✅پاسخ سلام علیکم ممنونم 1. مجوز داشتن ، دلیلی بر صحت عمل این شرکت ها نیست. یک شرکت میتواند مجوز داشته باشد اما کاملا هرمی و خارج از قانون و شرع عمل کند. 2. اکثر مراجع فتوای به حرمت درامدهای بازاریابی شبکه ای هرمی داده اند. و وقتی درامد حرام است نفس کار هم که منجر به این درامد حرام می شود جایز نیست. 3. نظر مقام معظم رهبری در تصاویر زیر مشخص است 👇👇👇 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
منبع: کد پیگری « 7157a5ede4c82ffa31af3616026e52c5 » را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد .
کد پیگری « 7157a5ede4c82ffa31af3616026e52c5 » را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد
منبع: کد پیگری «a3473541181d02df» را در سايت رسمي مقام معظم رهبري درقسمت پيگيري پاسخ ها وارد كنيد و متن استفتاء را ببينيد .
پیشنهاد برای پروفایل 😷 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
360 📌 ❓سوال: سلام و وقت بخیر ببخشید حکم پول دادن بہ فالگیر و گرفتن فال تاروت کہ الان خیلی مطرح ھست توی جامعہ و یہ سری پیشگویی ھایی از آیندہ رو مطرح می کنن از نظر مراجع چی ھست ؟ آیت اللہ سیستانی ✅پاسخ: سلام علیکم وقت بخیر باتوجه به اینکه پول گرفتن برای چنین اموری جایز نیست پول دادن هم جایز نیست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
361 📌 ❓سوال: سلام؛ فرق اجیر با وکیل با توجه به نظریات و توضیحات شهید اول و شهید ثانی در کتاب لمعه چیست؟ ✅پاسخ: سلام علیکم شهید اول[1] و ثانی[2] در کتاب لمعه و شرح آن، «اجاره» را این‌گونه تعریف کردند: اجاره عقدی است برای تملک و به ملکیت در آوردن منفعت معین، در مقابل عوض مشخص.[3] برخی نیز متن عبارت آنها را چنین ترجمه کردند: اجاره یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیت‌های بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.[4]شهید اول در تعریف «وکالت» گفت: وکالت نیابت نمودن، یا طلب نیابت نمودن در تصرف است، اما شهید ثانی قید بالذات را اضافه کرد.[5]در تعبیرات این دو شهید، هر چند به تفاوت ماهیت این دو(اجاره و وکالت)[6] اشاره‌ای نشده، اما می‌توان از تعبیر شهید ثانی در اضافه نمودن قید بالذات به تعریف شهید اول، چنین استنباط نمود که تفاوت اجاره و وکالت این است که وکالت ماهیتاً و ذاتاً نیابت است؛ یعنی وکیل در اموری که موکل به او واگذار کرده نایب موکل است؛ ولی اجاره ماهیتاً و ذاتاً واگذاری منفعت فعالیت بدنی یا منفعت ملک به دیگری است؛ هر چند اجاره ممکن است مستلزم نیابت باشد؛ یعنی عمل اجیر به نوعی نیابت از مؤجر باشد؛و به همین جهت شهید ثانی در توضیح قید بالذات می‌گوید با این قید، مضاربه، مساقات و مزارعه خارج می‌شود و وکالت از مضاربه، مساقات و مزارعه تمایز می‌یابد،[7] ولی همان‌گونه که توضیح دادیم به نظر می‌رسد با این قید می‌توان گفت تفاوت اجاره و وکالت نیز روشن می‌شود. [1]. «زندگی نامه شهید اول»، 15631. [2]. «زندگی نامه شهید ثانی»، 15632. [3]. «الإجارة و هی العقد على تملک المنفعة المعلومة بعوض معلوم». عاملى،(شهید ثانى)، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج4، ص 327، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1410ق. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «اجیر شدن و محدودیت روزی»، 57936؛ «تفاوت جعاله با اجاره»، 21090؛ «مشروعیت اجاره»، 21171. [4]. ر.ک: عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، محقق، مصحح، مروارید، محمد تقى، مروارید‌، على اصغر، ص 155، بیروت، دارالتراث، الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق؛ طباطبایى یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقى(المحشّٰى)، محقق، مصحح، محسنى سبزوارى، احمد، ج 5، ص 7، قم، ‌دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق. [5]. “الوکالة” بفتح الواو و کسرها و هی استنابة فی التصرف بالذات. الروضه البهیه، ج 4، ص 367. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «تعریف وکالت از نگاه شیعه و اهل سنت»، 55736؛ «عقد وکالت از نگاه فقه»، 21170. [6]. البته به تفاوت این دو از نظر آثار مثلا لازم بودن اجاره و جایز بودن وکالت تصریح شده است. [7]. شهید ثانی پس از اضافه نمودن قید بالذات می‌گوید: «لئلا یرد الاستنابة فی نحو القراض، و المزارعة، و المساقاة». الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج 4، ص 367. اسلام کوئیست مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا ؟ اگر قانونیه پس 🔺 دوست دارید یک نفر از خانواده شما تحت حمله ی این آدم کش ها قرار بگیره؟ که هیچ ارزشی برای امنیت و اسایش و جان شما قائل نیستند؟ 🔺جان کشته شدگان، مال مردم این وسط چی میشه پس؟ 💞 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ❤️ @havayeadam 💚
362 📌 ❓سوال: سلام وقت بخیر ببخشید برای سلامتی جنین و اینکه بعد از به دنیا آمدن پرهیزکار باشن چه دعا و یا ذکری توصیه شده؟ با تشکر ✅پاسخ: سلام وقت شما هم بخیر این آیات (آیه 35 الی 37 آل عمران) رو بر کاغذ پاک بنویسید با جوهر پاک (گلاب و زعفران) و همراه زن حامله باشد تا حمل از بلیات محفوظ باشد به اذن الهی. إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَکَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّکَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ35فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُها أُنْثي‏ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَيْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثي‏ وَ إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي أُعيذُها بِکَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ36فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کَفَّلَها زَکَرِيَّا کُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَکَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّي لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ37 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
363 📌 ❓سوال: سلام آیا دعا گرفتن واسه طرف که اخلاق اش خوب بشه گناه مرتکب شدیم چون خیلی بد اخلاق هست ✅پاسخ: سلام علیکم تمسک به دعا در این امور و امور زندگی خوب و مطلوب است. اما در کنار دعا باید اقدام عملی هم کرد. و خودش شخص نیز باید بخواهد که به این سمت حرکت کند. اقدام عملی از قبیل آگاهی دادن به عواقب بداخلاقی، آگاهی دادن به آثار خوش اخلاقی، و یادگیری مدیریت خشم و ناراحتی، تمرین بر کنترل نفس و اخلاق بد اگر منظور شما دعای واقعی نیست بلکه طلسم و سحر و این دست موارد است، مطلقا حرام است. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
364 📌 ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟ ✅پاسخ: توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق. کامل گوش کنید. 🔸 در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/1018 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
14496394590814deqikvpakqvlncjactui4hbo3.pdf
136.2K
✅ فایل pdf آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید https://eitaa.com/pasokhha/1018 مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
364 📌 ❓سوال: سلام 1. اگر کسی در نمازهاش شک داشته باشه که ذکر رکوع رو مثل ذکر سجده بگه در اینصورت تکلیف نمازهایی که خوانده چه میشود؟ 2. آیا در نماز دهه اول ذی الحجه گفتن تشهد واجبه؟ 3. اگر کسی نمیدونه و فقط در نماز سلام رو بگه و تشهد رو نخونه تکلیف نماز هایی که تا بحال خونده چی میشه؟ 4. من با یه مشکلی مواجه شدم تازه فهمیدم که در نمازام فقط سلام رو میخوندم و تشهد رو نمیگم الان باید چیکار کنم؟ مرجع رهبری ✅پاسخ : سلام علیکم 1. در نمازهایی که خوانده شده و گذشته است، همه محکوم به صحت هستند. اما نسبت به نمازهای پیش رو دقت کند که ذکر رکوع را بخواند. حداقل سه مرتبه سبحان الله. یا یک مرتبه سبحان ربی العظیم و بحمده اگر کسی اشتباها (سهوا) در رکوع ذکر سجده را می گفته و یا بالعکس ، نمازهایی که خوانده است صحیح است. 2. تشهد جزء نماز است. حالا چه نماز مستحب باشد چه واجب. در هر نمازی خواندن تشهد واجب است. 3 و 4: ذکر تشهد در نماز واجب است. اما واجب غیر رکنی است. و اگر کسی اشتباها (سهوا) آن را نخواند، نمازش باطل نمی شود. پس نمازهایی که بدون تشهد خوانده اید صحیح هستند. اما باید قضای تشهد را انجام دهید و دو سجده سهو نیز بعد از آن به جا آورید. یعنی به تعداد همه تشهدهایی که میداند نخوانده است، باید تشهد بخواند و بعد از هر تشهد دو سجده ی سهو انجام دهد. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
365 📌 🚩حکم دو بار خوردن پیشانی به مهر! ❓سوال: اگر هنگام سجده، پیشانی‌مان دو بار به مهر بخورد، آیا دو سجده شمرده می‌شود؟ ✅پاسخ : اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، اگر ممکن است نباید بگذارد دوباره به جای سجده برگردد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه. حال اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب شده و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] 🔸حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): اگر سر بى‌اختیار برگشته و به مهر رسیده یک سجده حساب مى‌شود و چون بى‌اختیار بوده سبب بطلان نماز نمى‌شود. 🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هرگاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد، یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیاراً آن را بردارد اگر قبل از ذکر و از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد. 🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر پیشانی بی‌اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‏شود ـ چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه ـ و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، همان یک سجده حساب می‏شود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند. 🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب می‌شود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب می‌شود و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید. 📚 منابع: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
🕯راوی کرببلایم ، جگرم میسوزد 🍂سوز زهرست که پا تا به سرم میسوزد 🕯زهر تسکین شده بر آتش جان و جگرم 🍂از جفا سوخته مادر همه ى بال و پرم (ع)🥀 🏴 💞 به ڪآناڷ حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️ ◼️ @havayeadam ◼️
366 📌 ❓سوال: سلام 1-سجده شکر به چه صورت است؟ 2-نگاه مرد به بدن مرد بدون لباس چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ : سلام علیکم 1. برای سجده شکر، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که بقیۀ مواضع سجده هم بر زمین قرار بگیرد و مستحب است ساعدها و سینه را بر زمین بچسباند و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگوید: شکراً لِله. 2. نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن، تا چه حدودى جايز است؟ همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، مى توانند به تمام بدن يكديگر [به جز عورت] نگاه كنند.[۱] ۱]. توضيح المسائل مراجع، م۲۴۳۶ و ۲۴۳۸؛ العروة الوثقى، ج۲، النكاح م۲۸؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۳۲ و ۲۴۳۴؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۴۵ و ۲۴۴۷ و خامنه اى، استفتاء، س ۴۸۷.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان). مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
367 📌 ❓سوال: سلام علیکم وقت شما بخیر یک انسان (گنه کار)باید چه کند تا خداوند متعال توفیق پشیمانی از گناهان را به او عنایت فرماید. ✅پاسخ : سلام علیکم توفیق توبه از طرف خداست و کسی که توفیق توبه پیدا میکند، ابتدا خداوند به او نظر رحمت کرده است که توانسته به خداوند توجه پیدا کند و توبه کند. و این نظر رحمت الهی را ما باید به سمت خودمان بکشانیم و جلب رحمت و مغفرت کنیم با روش های زیر: 1. از خود خداوند بخواهیم که به ما نظر رحمت کند به ما توفیق توبه عنایت فرماید: سوره بقره آیه 128: پروردگارا، و ما را در همه امور تسلیم خود گردان و از نسل ما نیز گروهى مقرر دار که در همه حال تسلیم تو باشند، و حقیقت عبادات ما را به ما بنماى، و بر ما ببخشاى که تو خود توبه پذیر و مهربانى. 2. توبه کنند در درگاه الهی و اظهار پشیمانی کنند 3. عمل صالح انجام بدهند. یعنی واجبات رو کامل انجام بدهند و حرام ها رو ترک کنند 4. اگر حقی رو باید ادا کنند چه با زبان و چه عمل ، انجام دهند همه اینها در آیه 160 سوره بقره آمده است: 160) مگر کسانى که توبه کنند و مردمى صالح شوند و حقایقى را که پنهان داشته اند بیان کنند، آنانند که من با رحمت خود به سویشان بازمى گردم و توبه شان را مى پذیرم، زیرا من بسیار توبه پذیر و مهربانم. کسی که طالب رحمت الهی است اول باید با قلب و اعتقادش برادری خودش رو اثبات کند در برابر خدای مهربان و با تلاش در راه کنار گذاشتن گناهان و سعی در عمل صالح ، جلب رحمت و نظر رحمت الهی نماید. مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha