موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
400 📌 ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 1. دین #اسلام چیست ؟ 2. و #مسلم
401 📌
(ادامه پاسخ به سوال 400)
❓سوال:
سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم
5.تشیع کامله یا تسنن و چرا
ممنون میشم پاسخگو باشین
✅پاسخ:
سلام علیکم
مذاهب در اسلام، يك قرن پس از رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) ايجاد شدند و همه مدعياند كه راه رسيدن به اسلام حقيقي را نشان ميدهند.
گاه نيز اين مذاهب، در زمينه موضوعهاي مهم اسلامي، اختلافهاي شديدي با هم دارند. يكي به جبر معتقد است و ديگري راه اختيار را برگزيده است.
يكي به عقل بها ميدهد و ديگري آن را تخطئه ميكند. يكي خدا را جسم ميداند و ديگري در نفي جسمانيت خداوند سخن گفته است. همچنين در مسائل احكام عملي، اختلافهاي بسياري با هم دارند و گاهي نيز يكديگر را تكفير ميكنند. حال در اين گيرودار و بازار آشفته، كداميك از اين راهها مسلمانان را به اسلام حقيقي هدايت ميكند؟
عقل و شرع حكم ميكند كه مطمئنترين راه را بايد برگزيد. قرآن و سنت ميگويد: مسير اهل بيت(عليهم السلام) نهتنها ما را به اسلام حقيقي و ناب رهنمون ميكند، بلكه خودش، عين دين و اسلام است. يكي از علماي بزرگ اهل سنت به اين نكته مهم و اساسي اشاره و اعتراف كرده است.[2]
با توجه به اين مسئله، دلايل حقانيت شيعه را در چند نكته، به صورت فشرده ميتوان بيان كرد:
1. همانگونه كه اشاره شد، مذاهب اهل سنت يك قرن پس از رحلت پيامبر(صلي الله عليه و آله) به وجود آمدند و هيچيك از آنها در زمان پيامبر(صلي الله عليه و آله) حضور نداشتند، ولي اهل بيت(عليهم السلام) كه مصداق برجسته آنها، امام علي(عليه السلام) است، از آغاز بعثت تا رحلت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله)، در كنار رسول وحي حضور داشته است. امام علي(عليه السلام) در اين باره ميفرمايد:
و من پيوسته به دنبال او بودم و مانند بچه شتري كه او را از شير گرفتهاند و دائم به دنبال مادرش ميدود، از رسول خدا(صلي الله عليه و آله) پيروي ميكردم و براساس آداب و اخلاق و روش او رفتار ميكردم و او هر روز براي من از اخلاق ستوده و شيم پسنديده، پرچمي را برميافراشت و مرا در آن خُلق و صفت، به پيروي خود امر ميكرد. هر سال مدتي در كوه حراء مجاورت و اقامت ميكرد. من نزد او بودم و او را ميديدم و هيچكس غير از من، او را نميديد و از او خبري نداشت و در آن روز، در تمام عالم اسلام، يك خانه مسلمان نبود؛ غير از خانه رسول خدا(صلي الله عليه و آله) كه در آن سه مسلمان بودند؛ يكي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) و دوم خديجه و من سومين آنها بودم. من در آن هنگام، نور وحي و رسالت را ميديدم و بوي خوش نبوت را استشمام ميكردم و وقتي وحي بر پيامبر(صلي الله عليه و آله) نازل شد، صداي ناله شيطان را شنيدم. عرض كردم: «اي رسول خدا! اين ناله چيست؟» رسول خدا(صلي الله عليه و آله) فرمود: «اين شيطان است؛ چون مأيوس شده كه ديگر او را عبادت كنند، اين چنين ناله ميزند. اي علي! تو ميشنوي آنچه را من ميشنوم و ميبيني آنچه را من ميبينم. تفاوتي كه ميان من و توست اين است كه فقط تو پيامبر نيستي، ولي وزير من هستي».[3]
همچنين ديگر ائمه(عليهم السلام) آموزههاي ديني اصيل را از پيامبر(صلي الله عليه و آله) گرفته و فرد ديگر ميان آنان واسطه نبوده است. اين مطلب يكي از حقانيتهاي شيعه است و هيچ مذهب ديگري از اين ويژگي برخوردار نيست: «اَهْلُ الْبَيتِ اَدْرَى بِما فِي الْبَيتِ»؛[4] «اهل خانه بهتر ميدانند كه در خانه چيست».
2. بديهي است كه ما براي رسيدن به حقيقت دين اعم از احكام، عقايد و اخلاق، افزون بر قرآن، بايد از سنت صحيح رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) استفاده و براي رسيدن به آن، بايد مطمئنترين راه را انتخاب كنيم. پس از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله)، حاكميت وقت به بهانههاي گوناگون، به سنتستيزي پرداخت و تا حدود صد سال، ثبت و ضبط و نقل حديث از پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) ممنوع بود تا اينكه در زمان عمر بن عبدالعزيز اين ممنوعيت برداشته شد.[5] بديهي است كه در اين مدت طولاني بر سر حديث كه همان سنت پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، چه آمده است.
ازاينرو، ابوحنيفه به احاديثي كه در منابع غير شيعي تدوين يافت، اعتماد نداشته و بيش از 17 حديث را صحيح نميدانسته است[6] و براي استنباط احكام به قياس، استحسان و مصالح مرسله روي آورده است.
گفتني است روايتها يا تراث حديثي شيعه، همه از ائمه معصوم(عليهم السلام) نقل شده كه به اعتراف همه، معتبرترين راه براي رسيدن به سنت رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله) است و طريق اهل بيت(عليهم السلام) در ميان محدثان، به سلسلة الذهب معروف است.[7]
ادامه دلیل ها در پیام و ارسال بعدی 👇
#احکام
#پاسخگویی
#ما_ملت_امام_حسینیم
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
401 📌 (ادامه پاسخ به سوال 400) ❓سوال: سلام خسته نباشیددرمورد دینم میخوام چند تا سوال بپرسم 5.ت
ادامه دلیل های حقانیت شیعه:
(بخش اول ادله)
3. دليل سومي كه ميتوان براي مذهب شيعه بيان كرد، «مرجعيت علمي» اهل بيت(عليهم السلام) است كه همه فرقهها و مذاهب اسلامي به اين حقيقت، اذعان و اعتراف كردهاند. دلايل مرجعيت علمي اهل بيت(عليهم السلام) را ميتوان از «حديث ثقلين» و «حديث سفينه» و همچنين ميراث گرانبهاي علمي اهل بيت(عليهم السلام) مانند نهج البلاغه، صحيفه سجاديه و هزاران روايتي كه در موضوعهاي گوناگون از آن بزرگواران به ما رسيده و اكنون در اختيار شيعه است، استفاده كرد. اعتراف پيشوايان مذاهب اسلامي كه درباره امامان معصوم(عليهم السلام) سخن گفتهاند نيز مفيد است. ابوحنيفه درباره جايگاه علمي امام صادق(عليه السلام) ميگويد: «لولا السنتان لهلك النعمان»؛[8] «اگر آن دو سال شاگردي امام صادق نبود، هلاك ميشدم».
4. چهارمين و مهمترين دليل حقانيت شيعه، پيروي از امامان معصوم(عليهم السلام) است؛ عصمتي كه پشتوانه قرآني و روايي معتبر دارد.
براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام) نيز به دو آيه و دو حديث متواتر و مورد قبول همه مذاهب اشاره ميكنيم.
شيعه براي اثبات عصمت ائمه(عليهم السلام)، افزون بر دلايل عقلي، از دلايلي نقلي از قرآن و سنت نيز استفاده كرده است. يكي از آيات كه بر عصمت ائمه(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه مباركه ابتلا است.
{وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيتِي قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[9]
اين آيه به زماني اشاره دارد كه حضرت ابراهيم(عليه السلام) از آزمايشهاي الهي سربلند بيرون آمد. ايشان كه پيش از اين آزمايشها، منصب نبوت داشت و از پيامبران اولوالعزم بود، به مقام امامت رسيد. استدلال متكلمان و مفسران اماميه اين است كه كسي كه مرتكب گناه شود، ستمگر است؛ زيرا حدود الهي را نقض كرده است: {...وَمَن يتَعَدَّ حُدُودَ اللهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ}[10]
منصب امامت به كسي كه ستم كرده باشد، نميرسد: {...قَالَ لاَ ينَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ}[11]
ظلم در اين آيه، ظلم به خود، ظلم به ديگران و ظلم در حق خدا را شامل ميشود. همچنين فردي را كه حتي در يك لحظه از عمر خود، ستم كرده باشد، دربر ميگيرد. بنابراين كسي كه معصوم نباشد، ستم كرده است و ستمگر به مقام امامت نميرسد.
❇️از ديگر آيات كه بر عصمت ائمه معصوم(عليهم السلام) دلالت دارد، آيه تطهير است كه به صراحت، عصمت و پاكي ائمه(عليهم السلام) را از هرگونه پليدي و ناپاكي، به اثبات ميرساند. خداوند در اين آيه ميفرمايد: {... إِنَّما يريدُ اللَّهُ لِيذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً}.[12]
استدلال به اين آيه شريفه، چند مقدمه دارد:
اول: خداوند فقط اراده كرده است كه اهل بيت(عليهم السلام) را تطهير كند.
دوم: اراده تشريعي خداوند درباره تطهير و پاك كردن بندگان، به كسي منحصر نميشود.
سوم: وقتي اراده تشريعي، اختصاصي نيست، بنابراين، خداوند با اراده تكويني خود، خواسته است كه برخي بندگانش پاك باشند.
چهارم: اراده تكويني خداوند نيز حتما محقق ميشود و تخلفپذير نيست.
پنجم: تطهيري كه در اين آيه بيان شده، هيچ قيدي ندارد و به صورت مطلق است و هرگونه پليدي و ناپاكي را نفي ميكند.
ششم: هيچ طايفهاي از مسلمانان، به جز شيعه، به عصمت هيچيك از منسوبان پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) اعتقاد ندارند و فقط شيعه به عصمت حضرت زهرا3 و دوازده امام(عليهم السلام) معتقد است. بنابراين اين آيه، عصمت و مصونيت امامان شيعه از گناه و خطا را اثبات ميكند.[13]
❇️ حدیث ثقلین نیز بر عصمت اهلبیت علیهم السلام دلالت دارد . [14]
برای مطالعه کامل و تفصیلی اینجا کلیک کنید
📚 منابع ادله اثبات حقانیت تشیع:
[1]. مصباح المنير، ج1، ص210.
[2]. مختصر تحفة اثني عشريه، عبدالعزيز دهلوي، ص35.
[3]. نهج البلاغه، ضمن خطبه قاصعه.
[4]. بحار الأنوار، ج78، ص274.
[5]. تدوين السنة الشريفة، سيد محمدرضا جلالي، ص287.
[6]. فرهنگ فرق اسلامى، ص171.
[7]. عبقات الأنوار في إثبات إمامة الأئمة الأطهار، ج14، ص21.
[8]. مختصر تحفة اثني عشريه، ص8.
[9]. بقره: 124.
[10]. بقره: 229.
[11]. بقره: 124.
[12]. احزاب: 33.
[13]. ر.ك: تفسير الميزان، طباطبايي، ج16، صص310 ـ 312.
[14]. مسند احمد، ج17، ص172.
#احکام
#پاسخگویی
#ما_ملت_امام_حسینیم
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
#اسلام شناسی
#شیعه شناسی
❇️ برای مطالعه بیشتر در مورد دین اسلام و عقاید اسلام به این صفحات مراجعه کنید:
1. اسلام
2. معرفی اسلام و تشیع
3. دلیل برتری فقه شیعه بر فقه اهل سنت
4. معرفی شیعه
5. محکم ترین سند حقانیت دین اسلام
6. دلیل حقانیت دین اسلام
7. دلیل عقلی بر اینکه چرا باید مسلمان باشم
8. مسلمان واقعی در برابر ظلم سکوت نمیکند
✅ ادله حقانیت شیعه:
1. دلایل حقانیت شیعه
2. سند حقانیت شیعه
3. آیات و روایات درباره حقانیت شیعه
4. دلایل حقانیت شیعه 2
5. ساده ترین راه اثبات حقانیت شیعه
6. مخصتری از دلایل حقانیت شیعه
7. اثبات حقانیت شیعه از قرآن و روایات شیعه و اهل سنت
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
ادامه پاسخ به سوال 402 📌
(قسمت اول)
🔶مجبور بودن از استفاده اموال حرام والدین
پرسش : وقتی شخصی بفهمد که مدتی از زندگی خود را با مال حرامی که پدر یا مادر برای او فراهم کرده اند گذرانده و حتی با آن مال حرام رشد کرده، تکلیفش چیست؟ آیا حقی بر گردن او هست؟ در حال حاضر نیز که نمی تواند از عهده مخارج زندگی برآید (به علت دانشجو بودن) و هنوز از مال پدر یا مادر خود که می داند حرام است استفاده می کند باید چه کار کند؟
پاسخ : مادام که شما مجبور هستید از اموال پدر استفاده کنید ما به شما اجازه می دهیم از آن استفاده کنید و با این اجازه مرتکب کار حرامی نشدید و نسبت به گذشته نیز استغفار کنید و هر زمان امکانات خوبی پیدا کردید معادل آنچه از اموال مردم تصرف کرده اید به فقرا بپردازید.
🔶مقدار رد مظالم قابل دریافت توسط فقیر
پرسش : تا چه مقدار می توان به فقیر به عنوان رد مظالم پول داده شود؟
پاسخ : در مورد رد مظالم جایز نیست مازاد بر موونه سال بگیرد. و هرگاه اضافه از نیاز بگیرد باید مقدار اضافه را به فقیر دیگری بدهد.
🔶حکم پرداخت رد مظالم به مردم غزه
پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم جنگ زده غزه داد؟
پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای آن کار از طرق دیگر اقدام کنند.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
402 📌
#رد_مظالم
❓احکام رد مظالم از نظر آیت الله مکارم شیرازی چیست؟
✅پاسخ:
🔶 تعریف رد مظالم
پرسش : منظور از رد مظالم چیست؟
پاسخ : منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند.
🔶 معیار محاسبه رد مظالم
پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟
پاسخ : اگر مظالم مثلى است مثل گندم و جو و امثال آن باید خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند ولى اگر پول بوده، باید پول را صدقه دهد.
🔶 وصیت به رد مظالم
پرسش : در مورد وصیت به رد مظالم باید از اصل مال برداشت یا از ثلث؟
پاسخ : در فرض سوال از ثلث برداشته می شود.
🔶 وجوب اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم
پرسش : آیا اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم شرط واقعی است؟
پاسخ : آری؛ شرط است.
🔶 جواز پرداخت رد مظالم از محل انفاق کنار گذاشته شده
پرسش : اگر کسی پولی را برای کمک به فقیر کنار بگذارد آیا می تواند این پول را به نیت رد مظالم پرداخت نماید؟
پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد.
🔶محاسبه تورم در رد مظالم
پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟
پاسخ : اگر مظالم مثلى است ـ مثل گندم و جو و امثال آن باید ـ خود آن و در صورت توافق طرفین قیمتش را، مطابق روز پرداخت بدهد و اگر مثلى نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.البته دراین مورد تورم را باید حساب کنند.
🔶 پرداخت رد مظالم سید به سیدی دیگر
پرسش : آیا سید می تواند مظالم خود را به سید بدهد؟
پاسخ : مانعی ندارد.
🔶پرداخت رد مظالم به سادات فقیر
پرسش : آیا رد مظالم را می توان به سادات فقیر پرداخت کرد؟
پاسخ : رد مظالم را می شود به سادات فقیر داد.
🔶پرداخت رد مظالم به مردم غزه
پرسش : آیا رد مظالم را می توان برای کمک به مردم غزه داد؟
پاسخ : رد مظالم را تنها باید به فقرای شیعه بدهند و برای کمک به مردم غزه از طرق دیگر اقدام کنند.
🔶 پرداخت ردمظالم به واجب النفقه
پرسش : آیا رد مظالم را می توان به واجب النفقه داد؟
پاسخ : چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد.
🔶اجازه حاکم شرع در پرداخت رد مظالم
پرسش : آیا درپرداخت حقوق النّاس قطعى يا احتمالى است كه صاحب آن دقيقاً شناخته شده نيست، كه با اجازه حاكم شرع صرف نيازمندان مىشود اجازه حاکم شرع واقعا شرط است؟
پاسخ : آری؛ شرط است.
🔶اجازه صرف رد مظالم
پرسش : آیا خود شخص می تواند رد مظالم را پرداخت کند و یا باید به مرجع تقلید تحویل داده شود؟
پاسخ : رد مظالم را تنها بايد به فقراي شيعه بدهند و در اين زمينه تفاوتي نمي کند که آن فرد، واجب النفقه يا از سادات باشد. ما اجازه مي دهيم تا يکصد هزار تومان را خودشان به نيازمندي که مي شناسند بدهند. و مبالغ بالاتر را بايد تحويل دفتر مرجع خود دهند.
🔶 پرداخت رد مظالم از پولی که به نیت انفاق کنار گذاشته
پرسش : مقداری پول برای اینکه به فقیر بدهم کنارگذاشته ام آیا می توانم از این پول به نیت رد مظالم استفاده کنم؟
پاسخ : در صورتی که نذر خاصی در آن نباشد مانعی ندارد.
🔶پرداخت رد مظالم نسبت به روز واقع شدن ظلم یا روز پرداخت آن
پرسش : اگر انسان اراده کند که پولى را به عنوان ردّ مظالم ازطرف پدر مرحومش بپردازد آیا معیار قیمت مظالم به هنگام پرداخت است یا قیمت آن به هنگام واقع شدن آن ظلم؟
پاسخ : باید قیمت وقت تلف محاسبه شود و اگر مثلی نیست مثل انواع حیوانات باید قیمت وقت تلف را حساب کند.
🔶 اجازه پرداخت رد مظالم در سال
پرسش : رد مظالم تا مبلغ صد هزار تومان در سال چند مرتبه خودمان میتوانیم به فقرا کمک کنیم؟
پاسخ : دو مرتبه در سال مجاز است.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌
#نجس #پاکی
#طهارت #نجاست
❓سوال:
اگر انسان نسبت به ی چیز نجس جهل داشته باشه بعد که متوجه بشه اون چیز نجسه ایا باید وسایل و لباسهایی که اون موقع که جهل داشته استفاده کرده رو بشویید ؟؟؟
مرجع: آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
خود آن شیء را باید حتما بشویید.
اما چیزهایی که با آن شیء در تماس بوده، در صورتی که رطوبت داشته و منتقل شده است ، باید شست و شو نمایید. اما اگر نمیدانید که منتقل شده یا نه تکلیفی ندارید.
احکام مرتبطی نیز در قالب استفتائاتی از سایت آیت الله مکارم ملاحظه بفرمایید:
🔶 علم به نجاستي که يقين به پاکي آن داشته
پرسش : وظیفه کسی که لباس یا بدن را تطهیر کرده اما بعد از نماز متوجه شود هنوز نجاست برطرف نشده، چیست؟
پاسخ : هرگاه لباس یا بدن نجس بوده و آن را آب بکشد و یقین به پاکى آن پیدا کند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد هنوز پاک نشده است، نماز او صحیح است و براى نمازهاى بعد باید آن را پاک کند.
🔶 یقین به نجاست لکه مشکوک بعد از نماز
پرسش : اگر شخصی لکه ای در بدن یا لباس خود ببیند و با شک به نجاست آن، نماز بگزارد و بعد از نماز یقین به نجاست آن پیدا کند چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : نماز خوانده شده صحیح است.
🔶 یقین به بول بودن آب مشکوک بعد از نماز
پرسش : اگر شخص با توجه به خروج آب مشکوک، تصور به پاکی کرده باشد ولی بعد از مدتی یقین یابد که بول بوده است نمازهای گذشته او چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که بعد از بول استبرا کرده است نمازهای گذشته صحیح است.
🔶 اطلاع یافتن از نجاست بدن یا لباس بعد از نماز
پرسش : اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه نجاست بدن یا لباس شود چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : در فرض سوال، نماز او صحيح است، خواه در وقت باشد يا بعد از وقت.
🔶 نماز خواندن با بدن و لباس نجس
پرسش : نماز خواندن با بدن و لباس نجس چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر كسى عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند نمازش باطل است، حتّى اگر به خاطر ياد نگرفتن مسأله باشد. اما اگر امکان دسترسی به حکم را نداشته (جاهل قاصر بوده است) نماز او صحیح است.
🔶 نماز زنی که بول نوزاد را نجس نمی دانسته
پرسش : زنی بول نوزاد را نجس نمی دانسته و با این حالت نماز خوانده است. حکم نمازهای او چگونه است؟
پاسخ : در صورتی که جاهل قاصر بوده نمازهایش صحیح است ولی اگر مقصر بوده نمازهایش اشکال دارد.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌
#چشم_زخم
❓سوال:
سلام ببخشید وقتی کسی ما رو نبین و فقط مثلاً عکس ببین ولی از اوضاع و شرایط زندگیمون اطلاع داشته باش میشه چشم بزنه یا چشم زخم فقط در صورتی که یکی رو از نزدیک ببینی ایجاد میشه ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله امکانش هست با دیدن عکس یا شنیدن وصف شخصی یا زندگی ، چشم زخم انجام بشود.
سعی کنید حرز صغیر و کبیر امام جواد علیه السلام رو همیشه همراه داشته باشید تا از چشم زخم در امان باشید.
همچنین با قرآن مانوس باشید
اهل صدقه دادن باشید.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه پدر و مادرا
حواسمون به گوشی هایی که دست بچه هامون میدیم هست؟
🔴 حتما این کلیپ رو ببینید و منتشر کنید
فضای مجازی در این ایام #کرونا داره چی به سر بچه هامون میاره
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
404 📌
#خمس
❓سوال:
سلام خسته نباشید ببخشین من یه سوال دارم که خیل ذهنم رو مشغول کرده.
از مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی آنلاین از بخش احکام بانکی درباره خمس سوال کردم.
گفتم که من 17 سالمه و تازه میخوام برم سرکار باید خمس بدم گفت آره.
درسته تو قرآن نوشته که باید خمس داد و باعث برکت میشه
ولی من هرچی فک میکنم آخه یه نو جوون یا جوون که داره پول در میاره مثلا ماهی 3 تومن چرا خمس بده وقتی میتونه از ریال به ریالش استفاده کنه.
من تجارت نکردم که یا کارخونه دار نیستم که. مثلا اگه میتونم یه موتور صفر
قسطی بخرم و هر ماه پول قسطش رو بدم با ید تهش یه چیزی برام بمونه
اگه خمس بدم که دیگه هیچی.
به نظرم به کسی خمس میخوره که به پولی که در میاره نیاز نداشته باشه
مثلا یه تاجر تو یه سال اگه 2 میلیارد سود کنه همشو که نمیخوره اون خمس داره.ولی من به همش نیاز دارم میخوام همرو پس انداز کنم.
ویه سوال دیگه الان خرج منو بابام میده اون وقت بازم به پولی که در میارم خمس تعلق میگیره
مرجع:رهبر
✅پاسخ :
سلام علیکم سلامت باشید
ببینید شما فقط یک بخش از احکام دین در مورد خمس و درآمد رو شنیدید و براتون سخت داره تموم میشه. اگر به مجموعه احکامش دقت کنید چیز سختی نیست.
میگید که چرا باید خمس بدم وقتی که از ریال به ریالش میتونم استفاده کنم.
به این نکات توجه کنید:
1. هر کسی حتی اگه ماهی دو میلیارد هم درامد داشته باشه، راه خرج کردنش رو پیدا میکنه. پس نمیشه بگید که خمس مال اونه نه من. ما سرمایه دارانی داریم که شمشیرشون به ابر می خوره ولی زورشون میاد خمس بدن. هزار جور ریخت و پاش دارن اما به خمس که میرسه حسابگر میشن.
2. خمس مربوط به درآمدی است که در طول یکسال اضافه باشه و به کار نیاد.
یعنی هر کسی سالی یکبار محاسبه خمس داره و اون هم در همه در آمد نیست. بلکه در مازاد در آمد است. که باید خمس آن مازاد حساب بشود.
لذا در مثالی که زدید تصور این رو نداشته باشید که به همه در آمد شما خمس تعلق میگیره.
3. اتفاقا خمس برای این است که انسان ها به داد هم برسند. یعنی در طول زندگی فقط و فقط مشغول پس انداز کردن نباشند. چرا که اگر اینطور بود. هیچ انسانی به هیچ انسان دیگری رحم نمیکرد و همه برای روز مبادا و آرزوهاشون میخواستند پس انداز کنند.
دین اسلام برای اموری که در دنیا داریم پس انداز عاقلانه در نظر گرفته.
مثلا اگر کسی برای خودش میخواد خونه بسازه و راهی جز پس انداز نداره و خونه رو هم برای تجارت نمی خواد برای زندگی کردن میخواد، اجازه میدن که اون پول رو برای خونه ساختن نگه داره. یا جهیزیه و یا هر چیز دیگری که عرفا باید در طول زمان پولش رو پس انداز کرد. (البته بنده کلی گفتم جزئیاتش رو باید پرسید)
اما همین پس انداز هم باید عاقلانه باشد. نه اینکه ادم برای هر چیزی که ضرورت زندگی اش نیست پس اندازه کنه و بگه خمسش رو هم نمیدم.
دین اسلام میگه برای ضروری ها میشه پس اندازه بدون خمس کرد. برای غیر ضروری ها هم خمسش رو محاسبه کن.
3. هر مالیکه خمسش داده میشه دیگه خمس نداره.
یعنی اگر شما مثلا سر سال خمسی ، بعد از محاسبه و پرداخت خمس 10 میلیون براتون موند. اون ده میلیون رو میتونیددر یک حساب مجزا بریزید و خمس نداره دیگه و میتونید بدون هیچ مشکلی پس انداز کنید. مگر اینکه با اون ده تومن هم کار کنید و سود کنید که فقط سودش مشمول خمس میشه.
4. محاسبه خمس هم یک محاسبه خشک بی منطق نیست.
بلکه در زمان محاسبه خمس (سالی یک بار) اگر شما بتونید پولتون رو جوری مدیریت و خرج کنید که در زمان محاسبه خمس، پولی برای خمس دادن نداشته باشید، همین کار رو بکنید.
ضمن اینکه یکسری چیزها هست که خمس بهش تعلق نمیگیره.
یکسری چیزها هست که از مازاد در آمد کسر میشه مثل بدهی ها و قسط اون ماه و ... .
و یک بار که انسان محاسبه کنه در سالهای دیگه محاسبه خمس براش راحت تر و حتی کمتر میشه.
5. شما به جنبه مادی اش نگاه میکنید چرا با نگاه اسلامی به جنبه معنوی اش نگاه نمی کنید؟
شما تصور می کنید توفیق کار و درآمد و همه این موهبات رو به تنهایی دارید؟
قطعا زمینه های این درامد و زندگی رو خداوند برای شما فراهم کرده. پس باید به وعده های الهی اطمینان و عمل کنید.
خداوند میفرماید:
من در مال شما حقی برای سائل و محروم گذاشتم
یعنی فکر نکنید آنچه به دست شما میرسه فقط و فقط برای شماست. بلکه این اموال وسیله امتحان شما هم هست. که آیا حق سائل و محروم و ... رو از مالتون خارج میکنید یا خیر.
که بخشی از این حق، همان خمس است.
6. برکات خمس رو اگر مد نظر داشته باشیم، قطعا پرداخت خمس رو معامله ای پر سودتر خواهیم دانست:
در پست بعدی برکات خمس رو مطالعه کنید.
برکات پرداخت خمس
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
در ادامه پاسخ به سوال چرا خمس بدهیم (شماره 404)
برکات پرداخت خمس :
یک. نسل پاک: در روایات می خوانیم: «لتطیب ولادتهم» پرداخت خمس، مال را پاک و مال پاک مقدمه نسل پاک است.
دو. تقویت دین: امام رضاعلیه السلام فرمودند: «الخمس عوننا علی دیننا» خمس، حق ما اهل بیت و پشتوانه مکتب و راه ما است.
سه. نشانه وفا: در تعبیر دیگر می خوانیم: «المسلم من یفی اللّه بما عهد الیه و لیس المسلم من اجاب باللسان و خالف بالقلب»
مسلمان واقعی کسی است که به پیمان الهی وفادار باشد و کسی که با زبان جواب مثبت ولی در دل جواب منفی می دهد، در حقیقت مسلمان نیست.
چهار. کمک به یاران: امام رضاعلیه السلام فرمود: خمس وسیله ای برای کمک ما بر بستگان و یاوران ماست. «ان الخمس عوننا علی عیالاتنا»، «عوننا علی موالینا»
پنج. پاکی مال: امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفی جز پاک کردن شما ندارم، زیرا وضع مالی من امروز خوب است. «ما ارید بذلک الا ان تطهروا»
شش. گوارا بودن درآمد: در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم: هر کس خمس ما را بدهد باقی درآمدش برای او گواراست. «یودّی خمسنا و یطیب له»
هفت. حفظ آبرو در برابر مخالفان: امام رضا علیه السلام فرمود: به وسیله خمس، ما آبروی خود و طرفدارانمان را در برابر تهدیدات مخالفان حفظ می کنیم. «و ما نبذله و نشتری من اعراضنا ممن نخاف سطوته»
هشت. فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس...»
نه. کفّاره گناهان و ذخیره قیامت: امام رضا علیه السلام فرمود: خارج کردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه... تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لانفسکم لیوم فاقتکم»
ده. ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علی و علی ابی الجنّة»
یازده. شمول دعای امام: امام رضا علیه السلام فرمود: خمس، کمک ما بر حفظ مکتب است، سپس فرمود: تا می توانید خودتان را از دعای ما محروم نکنید. «ولا تحرموا انفسکم دعاءنا ما قدرتم علیه»
دوازده -کلید رزق: امام رضا علیه السلام فرمود: پرداخت خمس کلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقکم»
سیزده-نظم و حساب در سرمایه: کسی که حساب سال دارد و خمس می دهد، در واقع شخصی حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است.
امام باقر علیه السلام فرمود: «الکمال کلّ الکمال: التّفقه فی الدّین والصبر علی النائبة و تقدیر المَعیشة» بالاترین کمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایداری در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگی.
چهارده. عنایات ویژه: کسانی که اهل خمس هستند، یعنی در هر درآمد خود، سهم خدا، رسول، اهل بیت و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیای او نیز به او عنایات ویژه دارند.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
405 📌
#اسماء_متبرکه
❓سوال:
سلام ببخشید من یک حرز داشتم از لباس ام افتاد تو توالت ببخشید الان با این که تلاش کردم و برداشتم و شستم اش ولی خیلی عذاب وجدان دارم من ندیده بودم که افتاد آیا گناه مرتکب شدم و نوشته هاش دیگه دیده نمیشه زیاد ولی خیلی ناراحت ام
✅ پاسخ:
سلام علیکم
اگر عمد و بی توجهی در کار نبوده، گناهی نکرده اید.
خوب کاری کردید که برداشتید .
احکام زیر رو بخونید:
[ اگر چیزی که احترام آن لازم است در مستراح بیفتد]
مسأله ۱۴۰ اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم یا امام علیه السلام (۱) بر آن نوشته شده، در مستراح بیفتد بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد باید (۲) به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است (۳). و نیز اگر تربت (۴) در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید (۵) تا وقتی که یقین نکردهاند به کلّی از بین رفته به آن مستراح نروند.
(۱) (زنجانی:) اسم خدا یا یکی از معصومین علیهم السلام..
(۲) (اراکی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید..
(۳) (بهجت:) آب کشیدن آن، اگر چه خرج داشته باشد، بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد بر دیگران واجب میشود و خرج آن از بیت المال داده میشود و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطّلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است، ولی وجوب اعلام، محل ّ تأمّل است..
(۴) (زنجانی:) تربت کربلا.. (فاضل:) تربت سید الشّهداء علیه السلام..
(۵) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید..
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🕊گفتگوی کبوتر بقیع با کبوتر امام رضا(ع)
🥀آی کبوتر که نشستی روی گنبد طلا
🥀هر کجا پر میزنی تو حرم امام رضا
🥀من کبوتر بقیعم با تو خیلی فرق دارم
🥀جای گنبد سرم به روی خاکا میزارم
🥀اونجا هر کی میپره طائر افلاکی میشه
🥀اینجا هر کی میپره بال و پرش خاکی میشه
🥀اونجا خادما با زائرا مهربونن
🥀اینجا زائرا رو از کنار قبرا میرونن
🥀تو که هر شب میسوزه صدتا چراغ دور و برت
🥀به امام رضا بگو تویی غریب یا مادرت؟
فرا رسیدن شهادت #امام_حسن علیهالسلام و
#امام_رضا علیه السلام و
#پیامبر_اکرم صل الله علیه و آله تسلیت باد
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
🖤 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
🖤 @havayeadam 🖤
این منابع مربوط به سوال شماره 406 میباشد
برای مشاهده سوال و پاسخ مربوطه کلیک کنید.
1. كشف الغمه (علي بن عيسي اربلی)، ج 1، ص 26؛ منتهى الآمال (شيخ عباس قمی)، ج 1، ص 100 و بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 22، ص 528 و ص 514.
2. شیخ عباس قمی، منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ، ج1، ص249
3.المغازى (علي بن عيسي اربلی)، ج 2، ص 1120.
4.کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش، ج 6، ص 315، ح 3
5. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
6. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق.
7.سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق.
8.مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت.
9.بحار الانوار، ج 21، ص 7.
10. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت.
#امام_حسن علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
406 📌
#شهادت_حضرت_پیامبر اکرم (ص)
❓سوال: پیامبر اسلام (ص) شهید شدند یا وفات کردند؟
بدلایل بسیاری وجود دارد که رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ناشی از خوراندن سم به آن حضرت بوده است.
این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. از جمله امام صادق (ع) می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند[۴] در جای دیگری آن حضرت فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".[۵] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید.
علاوه بر روایات شیعه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه، به سه مورد آن اشاره می نماییم:
روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: "من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نمودهام، در بدنم احساس میکردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد".[۶] همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[۷]
روایت دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر اکرم، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی میدهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمیبینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[۸] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛ تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (ص) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمدهاند.[۹]
روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمی ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را این گونه نقل می نماید: هنگامی که پیامبر (ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش مینمود که پیامبر (ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست میدارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح کرده و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر (ص) نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر (ص) دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر (ص) با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر (ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر (ص) به همین دلیل بوده است.[۱۰]
بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می توان نظریه شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر (ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است.
📚منابع در پست بعدی در کانال درج شده است.
#امام_حسن علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔴 توصیف علی علیه السلام از روز شهادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله
#شهادت_حضرت_پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براي امام علی علیه السلام حادثه اي سخت و جان سوز بود.
چنان كه مي فرمايد:
«بَأَبي اَنْتَ وَ اُمّي يا رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِنْباءِ وَ اَخْبارِ السَّماءِ. خَصَّصْتَ حَتّي صِرْتَ مُسَلِّيا عَمَّنْ سِواكَ وَ عَمَّمْتَ حَتّي صارَ النّاسُ فيكَ سَواءً وَ لَوْلا اَنَّكَ اَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعٍ، لاَنْفَدْنا عَلَيْكَ ماءَالشُّؤُونِ. وَ لَكانَ الدّاءُ مُماطِلاً وَ الكَمَدُ مُحالِفَا وَ قَلاّلَكَ...؛
پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا، با مرگ تو رشته اي پاره شد كه در مرگ ديگران چنين قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پيام و اخبار آسماني بود. مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را تسلّي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگ ها اهميتي ندارد. و از طرفي اين يك مصيبت همگاني است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند. اگر نبود كه امر به صبر و شكيبايي فرموده اي و از بي تا بي نهي نموده اي آن قدر گريه مي كردم كه اشك هايم تمام شود. و اين درد جان كاه هميشه در من مي ماند و حزن و اندوهم دائمي مي شد. كه همه اين ها در مصيبت تو كم و ناچيز است».[۱۶]
همچنین آن حضرت در توصیف مصیب پیامبر فرمودند:
«فضَجَّتِ الدّارُ الافنيةُ؛
گويا در و ديوار خانه فرياد مي زد». [۱۷]
شهادت پیامبر اکرم (ص) و #امام_رضا علیه السلام #امام_حسن علیه السلام تسلیت باد
📚منابع:
1. نهج البلاغة (صبحي الصالح)، خطبه 235، ص 356.
2.نهج البلاغه (صبحى صالح)، خطبه ۱۹۷.
کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔶پیامبر اکرم (ص) فرمود:
بهترین صدقه آن است که مرد مسلمان
دانشی بیاموزد
سپس
به برادرمسملان خود تعلیم دهد.
پ.ن:
در اینجا مرد مسلمان به معنای فقط مردها نیست. بلکه کنایه از شخص مسلمان است. لذا شامل همه مردان و زنان می شود.
شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
و #شهادت_حضرت_پیامبر صل الله علیه و آله تسلیت باد.
کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#قمر_در_عقرب
از ساعت 8:37 روز شنبه 26 مهر 1399
تا
ساعت 8:13 روز دوشنبه 28 مهر 1399
از کارهای اساسی در این اوقات پرهیز نمایید.
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
406 📌
#ملاحات #ستیزه #مراء
❓سوال:
حدیث «ایاک و ملاحاة الرجال» را توضیح دهید؟
✅پاسخ:
«ملاحاة»؛ مصدر باب مفاعله از ماده «لحو» یا «لحی» به معنای نزاع، گفتوگو و دشمنی نمودن دو طرفه است.[1]
امام صادق(ع) میفرماید: «جبرئیل به پیامبر(ص) عرض کرد؛ از نزاع کردن و ستیزهگری با مردم دوری کن».[2]
پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید: «به هیچ چیزی پس از نهی از بتپرستی به اندازه نزاع و ستیزهکردن با دیگران نهی نشدهام».[3]
بحث و گفتوگو اگر برای اثبات و بیان حقیقت باشد، لازم است عنوان تعلیم یا تعلم در آن منظور شود، و آنچه از ایندو عنوان خارج است؛ از مرحله حقیقت، بیرون و به منظور خودنمایى و خودبینى خواهد بود. طرفین مناظره و بحث اگر بخواهند از گفتوگوى خودشان نتیجه مثبت و مفید بگیرند؛ مىبایست با خلوص نیت و آزادى فکر در صدد تعلیم و تعلم باشند. مجادله و مناظرهاى که در جهت غلبه بر طرف مقابل و یا به عنوان اظهار فضل و دانش باشد، نه تنها بیفایده و بینتیجه است، بلکه موجب تیرگى و تاریکى دل و پیدایش خلاف و دشمنی در میان بحث کنندگان خواهد شد.
نهی از «ملاحاة»، مشابه نهی از «مراء»[4] است که امام صادق(ع) به نقل از امام حسین(ع) میفرماید: «جدال از چهار حال بیرون نیست:
1. اینکه مباحثه در مسئلهاى است که هر دو طرف نسبت به آن، علم و اتفاق نظر نسبت به آن دارند؛ در این صورت، هر دو از مرحله خلوص و صفا بیرون رفته و علم خود را ضایع کرده و طلب رسوایى و فضیحت نمودید.
2. یا آنکه هر دو جاهل به آن موضوع مورد بحث هستند. در این حالت، نادانى خود را آشکار نموده و روى جهل با همدیگر مجادله کردهاند.
3. یا اینکه یکی عالم است و با شخصى که جاهل است جدال مىکند. در این صورت، مقصود آن عالم؛ روشن کردن لغزش طرف مقابل از روی ظلم به او است.
4. یا یکی جاهل بوده که با شخص عالم جدال مىکند. در این صورت شخص جاهل، احترام و منزلت عالم را حفظ نکرده و نسبت به او ستم کرده است.
پس جدال به هر صورت زشت و ناروا است، و کسى که انصاف داشته باشد و در مقابل حق تسلیم باشد، قهراً جدال را ترک خواهد کرد، و در این حالت ایمان خود را محکم نگهداشته و سلامتى دین خود را نیکو گرفته و عقل خود را از لغزش و اشتباه حفظ کرده است».[5]
خلاصه؛ مقصود از روایت مورد پرسش این است که: از نزاع و گفتوگوهای بیفایده و اعتراض بر گفتار دیگران بدون غرض و مقصود دینی دوری شود؛ چون نه تنها فایده و نفعی ندارد، بلکه موجب دشمنی، نفاق، و از بین رفتن سلامت عقل میگردد.
📚منابع:
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 15، ص 242، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 301، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول صلی الله علیه و آله، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 42، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1404ق.
[4]. «مراء»؛ یکی از مصدرهای باب مفاعله و به معناى سخن گفتن از روى خصومت و دشمنی و اصرار در باطل است؛ لسان العرب، ج 15، ص 278. همچنین گفته شده است: مراء؛ یعنی اینکه، به واسطه اشکال گرفتن به کلام دیگری به غرض تحقیر طرف مقابل و طعنه زدن او است؛ واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 20، ص 183، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق.
[5]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، منیة المرید، محقق و مصحح: مختاری، رضا، ص 171 – 172، مکتب الإعلام الإسلامی، قم، چاپ اول، 1409ق.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد عزاداری عمومی و در سطح شهر (مثل دهه اول محرم) در اایام #محسنیه:
بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود
پاسح حضرت آیت الله مکارم شیرازی
🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره ایام محسنیه پاسخ گفته است.
نظر حضرت عالى در مورد برگزارى مراسم ایّام محسنیّه به صورت عمومى در سطح شهر چیست؟
توسّل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبى است; ولى بهتر این است که برنامه هاى جدیدى که در میان شیعه سابقه نداشته، ترتیب داده نشود زیرا باعث کمرنگ شدن برنامه های اصلی می شود.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
💠پيامبر خدا صلى الله عليه و آله
🔹خيْرُ النِّــكاحِ اَيْسَــرُهُ
🔸بهترين ازدواج آسان ترين آن است
📗نهج الفصاحه ، ح 1507
🌷دهم ربیع الاول سالروز ازدواج حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت خدیجه (س) را به پیامبر عظیم الشان اسلام و همچنین ساحت مقدس امام زمان (عج) و تمام مسلمین جهان تبریک و تهنیت میگویم
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از پست اخر رو ببینید
انا لله و انا الیه راجعون
خبر فوری: اهانت به پیامبر اعظم (ص)
پیش از این ،اهانت به پیامبر (ص) فقط دریک کلیپ تیزر 13 دقیقه ای بود که در YouTube منتشر شد ، اما اکنون یک فیلم کامل 74 دقیقه ای با عنوان "پیامبر معصوم" در YouTube منتشر شده است و حتی پس از اعتراض 2 میلیارد مسلمان در سراسر جهان به این فیلم و کشته شدن بیش از 100 نفر ، به راحتی قابل دسترسی است
پروردگارا ، ای خدای مهربان.
هشدار: خواهران و برادران سلام علیکم : یک خبر بسیار مهم است. دانشمندان به همه مسلمانان در سراسر جهان نسبت استفاده از گوگل و یوتیوب از امروز و به مدت 3 روز هشدار داده اند زیرا گوگل اعلام کرد که فیلم توهین به محمد صلی الله علیه و آله و سلم را مسدود نمی کند ، این اراده( عدم استفاده از گوگل یوتیوب) به آنها بیش از 210 میلیون دلار خسارت وارد میکند، زیرا درجهان حدود یک و نیم میلیارد مسلمان از آن استفاده می کند. اگر معتقد هستید که شما یک مسلمان و پیرو حضرت محمد صلی الله علیه و آله هستید ، می توانید بخشی از این اعتراض باشید.
شرکت کردن
به اشتراک گذاشتن یا ارسال این پیام کمتر از دو دقیقه طول می کشید تا بتوانیم به خدا (سبحان الله) وقتی از ما می پرسد: هنگامی که به محبوب ما (ص) توهین کردند، چه اقدامی انجام دادیم پاسخگو باشیم . با این کارایالات متحده آمریکا (۲۱۰میلیون دلار)؛خسارت میبیند .
لطفا اجازه ندهید که این پیام در صفحه اصلی / صندوق ورودی شما متوقف شود.
این فقط یک تلاش کوچک است.
@mawezah_ir
@sireyealavi
@pasokhha
406 📌
#رابطه قبل از #ازدواج
❓سوال:
سلام ببخشید واسه یک خانم و آقای که قصد ازدواج دارن ولی یک ماه بیشتر فقط تلفنی و چند سری هم برای دیدار احوال پرسی هم دیگر را دیدن و تلفنی همیشه به هم پیام میدن و صحبت می کنند آیا حرام است
✅پاسخ:
سلام علیکم
دیدن همدیگر و صحبت کردن به قصد ازدواج مانعی ندارد.
اما
تا وقتی که محرمیت صورت نگرفته است، همه ارتباط ها و معاشرت هایی که مربوط به زن و شوهر است، انجام دادنش حرام است.
از ابراز علاقه و گرفتن دست و نگاه با لذت گرفته تا کارهای دیگری که مخصوص زن و شوهرهاست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
407 📌
#عزاداری
#هیئت
❓سوال:
سلام میخواستم ببینم رفتن به هیأت هایی که جور خاصی عزاداری میکنن و برهنه میشن و به سبک خاصی مداحی میکنن مثل هیأت هلالی درسته؟رفتن به اینجورهیأت ها اشکالی نداره؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در عزاداری ها و هیئات و مراسمات دینی، باید شئون اسلامی رعایت شود.
و طبق فرموده اهلبیت علیهم السلام ما باید زینت اسلام و اهلبیت باشیم نه مایه کسر شأن و زشتی دین و اسلام.
لذا هر حرکتی در هیئات مذهبی و مراسمات دینی که منافات با روح اسلام و دستورات و توصیه های اهلبیت علیهم السلام دارد، نباید انجام شده و یا مورد تایید قرار بگیرد.
اگر این مراسمات از نظر محتوا و روشی، منافات کامل با اسلام داشته باشد، علاوه بر عدم حضور باید امر به معروف و نهی از منکر نیز صورت بگیرد.
اما اگر منافات کامل نداشته اما شئوناتی است که بهتر است رعایت گردد، می توان علاوه بر شرکت کردن توصیه و امر به معروف و نهی از منکر هم کرد.
پس اگر در همان حد برهنه شدن باشد، حضور در هیئت حرام نیست. اما بهتر است امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد.
البته تاکید می کنیم که این تذکر نباید به نحوی باشد که مجلس اهلبیت را دچار اختلال کند بلکه میتوان با مسئولین هیئت جلسه گذاشت و توصیه هایی را متذکر شد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
408 📌
#حق_الناس
❓سوال:
سلام ممکنه دوران بچگی کارهایی کرده باشیم و حق الناس بوده یا درطول زندگی کارهایی کردیم که حق الناس بوده باشه ولی ما متوجه نبودیم والان هم نمیدونیم ایا کارهایی که درگذشته کرده ایم حق الناسی به گردن داریم یا نه...برای جبران اینگونه حق الناس ها چه کنیم؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر می دانید که از چه شخص یا گروه یا سازمانی حقی رو ضایع کردید، باید حتما جبران کنید. هر چند با واسطه و بصورت واریز مبلغ و یا رساندن عین چیزی که ضایع شده است.
و اگر نمیدانید و صرفا احتمال میدهید که حقی ضایع شده باشد، بعنوان رد مظالم مبلغی را به دفتر مرجع خویش واریز کنید .
میزانی که بدانید دیگر چیزی بر عهده شما نیست.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha