403 📌
#نجس #پاکی
#طهارت #نجاست
❓سوال:
اگر انسان نسبت به ی چیز نجس جهل داشته باشه بعد که متوجه بشه اون چیز نجسه ایا باید وسایل و لباسهایی که اون موقع که جهل داشته استفاده کرده رو بشویید ؟؟؟
مرجع: آیت الله مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
خود آن شیء را باید حتما بشویید.
اما چیزهایی که با آن شیء در تماس بوده، در صورتی که رطوبت داشته و منتقل شده است ، باید شست و شو نمایید. اما اگر نمیدانید که منتقل شده یا نه تکلیفی ندارید.
احکام مرتبطی نیز در قالب استفتائاتی از سایت آیت الله مکارم ملاحظه بفرمایید:
🔶 علم به نجاستي که يقين به پاکي آن داشته
پرسش : وظیفه کسی که لباس یا بدن را تطهیر کرده اما بعد از نماز متوجه شود هنوز نجاست برطرف نشده، چیست؟
پاسخ : هرگاه لباس یا بدن نجس بوده و آن را آب بکشد و یقین به پاکى آن پیدا کند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد هنوز پاک نشده است، نماز او صحیح است و براى نمازهاى بعد باید آن را پاک کند.
🔶 یقین به نجاست لکه مشکوک بعد از نماز
پرسش : اگر شخصی لکه ای در بدن یا لباس خود ببیند و با شک به نجاست آن، نماز بگزارد و بعد از نماز یقین به نجاست آن پیدا کند چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : نماز خوانده شده صحیح است.
🔶 یقین به بول بودن آب مشکوک بعد از نماز
پرسش : اگر شخص با توجه به خروج آب مشکوک، تصور به پاکی کرده باشد ولی بعد از مدتی یقین یابد که بول بوده است نمازهای گذشته او چه حکمی دارد؟
پاسخ : در صورتی که بعد از بول استبرا کرده است نمازهای گذشته صحیح است.
🔶 اطلاع یافتن از نجاست بدن یا لباس بعد از نماز
پرسش : اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه نجاست بدن یا لباس شود چه وظیفه ای دارد؟
پاسخ : در فرض سوال، نماز او صحيح است، خواه در وقت باشد يا بعد از وقت.
🔶 نماز خواندن با بدن و لباس نجس
پرسش : نماز خواندن با بدن و لباس نجس چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر كسى عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند نمازش باطل است، حتّى اگر به خاطر ياد نگرفتن مسأله باشد. اما اگر امکان دسترسی به حکم را نداشته (جاهل قاصر بوده است) نماز او صحیح است.
🔶 نماز زنی که بول نوزاد را نجس نمی دانسته
پرسش : زنی بول نوزاد را نجس نمی دانسته و با این حالت نماز خوانده است. حکم نمازهای او چگونه است؟
پاسخ : در صورتی که جاهل قاصر بوده نمازهایش صحیح است ولی اگر مقصر بوده نمازهایش اشکال دارد.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
403 📌
#چشم_زخم
❓سوال:
سلام ببخشید وقتی کسی ما رو نبین و فقط مثلاً عکس ببین ولی از اوضاع و شرایط زندگیمون اطلاع داشته باش میشه چشم بزنه یا چشم زخم فقط در صورتی که یکی رو از نزدیک ببینی ایجاد میشه ؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله امکانش هست با دیدن عکس یا شنیدن وصف شخصی یا زندگی ، چشم زخم انجام بشود.
سعی کنید حرز صغیر و کبیر امام جواد علیه السلام رو همیشه همراه داشته باشید تا از چشم زخم در امان باشید.
همچنین با قرآن مانوس باشید
اهل صدقه دادن باشید.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قابل توجه پدر و مادرا
حواسمون به گوشی هایی که دست بچه هامون میدیم هست؟
🔴 حتما این کلیپ رو ببینید و منتشر کنید
فضای مجازی در این ایام #کرونا داره چی به سر بچه هامون میاره
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
404 📌
#خمس
❓سوال:
سلام خسته نباشید ببخشین من یه سوال دارم که خیل ذهنم رو مشغول کرده.
از مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی آنلاین از بخش احکام بانکی درباره خمس سوال کردم.
گفتم که من 17 سالمه و تازه میخوام برم سرکار باید خمس بدم گفت آره.
درسته تو قرآن نوشته که باید خمس داد و باعث برکت میشه
ولی من هرچی فک میکنم آخه یه نو جوون یا جوون که داره پول در میاره مثلا ماهی 3 تومن چرا خمس بده وقتی میتونه از ریال به ریالش استفاده کنه.
من تجارت نکردم که یا کارخونه دار نیستم که. مثلا اگه میتونم یه موتور صفر
قسطی بخرم و هر ماه پول قسطش رو بدم با ید تهش یه چیزی برام بمونه
اگه خمس بدم که دیگه هیچی.
به نظرم به کسی خمس میخوره که به پولی که در میاره نیاز نداشته باشه
مثلا یه تاجر تو یه سال اگه 2 میلیارد سود کنه همشو که نمیخوره اون خمس داره.ولی من به همش نیاز دارم میخوام همرو پس انداز کنم.
ویه سوال دیگه الان خرج منو بابام میده اون وقت بازم به پولی که در میارم خمس تعلق میگیره
مرجع:رهبر
✅پاسخ :
سلام علیکم سلامت باشید
ببینید شما فقط یک بخش از احکام دین در مورد خمس و درآمد رو شنیدید و براتون سخت داره تموم میشه. اگر به مجموعه احکامش دقت کنید چیز سختی نیست.
میگید که چرا باید خمس بدم وقتی که از ریال به ریالش میتونم استفاده کنم.
به این نکات توجه کنید:
1. هر کسی حتی اگه ماهی دو میلیارد هم درامد داشته باشه، راه خرج کردنش رو پیدا میکنه. پس نمیشه بگید که خمس مال اونه نه من. ما سرمایه دارانی داریم که شمشیرشون به ابر می خوره ولی زورشون میاد خمس بدن. هزار جور ریخت و پاش دارن اما به خمس که میرسه حسابگر میشن.
2. خمس مربوط به درآمدی است که در طول یکسال اضافه باشه و به کار نیاد.
یعنی هر کسی سالی یکبار محاسبه خمس داره و اون هم در همه در آمد نیست. بلکه در مازاد در آمد است. که باید خمس آن مازاد حساب بشود.
لذا در مثالی که زدید تصور این رو نداشته باشید که به همه در آمد شما خمس تعلق میگیره.
3. اتفاقا خمس برای این است که انسان ها به داد هم برسند. یعنی در طول زندگی فقط و فقط مشغول پس انداز کردن نباشند. چرا که اگر اینطور بود. هیچ انسانی به هیچ انسان دیگری رحم نمیکرد و همه برای روز مبادا و آرزوهاشون میخواستند پس انداز کنند.
دین اسلام برای اموری که در دنیا داریم پس انداز عاقلانه در نظر گرفته.
مثلا اگر کسی برای خودش میخواد خونه بسازه و راهی جز پس انداز نداره و خونه رو هم برای تجارت نمی خواد برای زندگی کردن میخواد، اجازه میدن که اون پول رو برای خونه ساختن نگه داره. یا جهیزیه و یا هر چیز دیگری که عرفا باید در طول زمان پولش رو پس انداز کرد. (البته بنده کلی گفتم جزئیاتش رو باید پرسید)
اما همین پس انداز هم باید عاقلانه باشد. نه اینکه ادم برای هر چیزی که ضرورت زندگی اش نیست پس اندازه کنه و بگه خمسش رو هم نمیدم.
دین اسلام میگه برای ضروری ها میشه پس اندازه بدون خمس کرد. برای غیر ضروری ها هم خمسش رو محاسبه کن.
3. هر مالیکه خمسش داده میشه دیگه خمس نداره.
یعنی اگر شما مثلا سر سال خمسی ، بعد از محاسبه و پرداخت خمس 10 میلیون براتون موند. اون ده میلیون رو میتونیددر یک حساب مجزا بریزید و خمس نداره دیگه و میتونید بدون هیچ مشکلی پس انداز کنید. مگر اینکه با اون ده تومن هم کار کنید و سود کنید که فقط سودش مشمول خمس میشه.
4. محاسبه خمس هم یک محاسبه خشک بی منطق نیست.
بلکه در زمان محاسبه خمس (سالی یک بار) اگر شما بتونید پولتون رو جوری مدیریت و خرج کنید که در زمان محاسبه خمس، پولی برای خمس دادن نداشته باشید، همین کار رو بکنید.
ضمن اینکه یکسری چیزها هست که خمس بهش تعلق نمیگیره.
یکسری چیزها هست که از مازاد در آمد کسر میشه مثل بدهی ها و قسط اون ماه و ... .
و یک بار که انسان محاسبه کنه در سالهای دیگه محاسبه خمس براش راحت تر و حتی کمتر میشه.
5. شما به جنبه مادی اش نگاه میکنید چرا با نگاه اسلامی به جنبه معنوی اش نگاه نمی کنید؟
شما تصور می کنید توفیق کار و درآمد و همه این موهبات رو به تنهایی دارید؟
قطعا زمینه های این درامد و زندگی رو خداوند برای شما فراهم کرده. پس باید به وعده های الهی اطمینان و عمل کنید.
خداوند میفرماید:
من در مال شما حقی برای سائل و محروم گذاشتم
یعنی فکر نکنید آنچه به دست شما میرسه فقط و فقط برای شماست. بلکه این اموال وسیله امتحان شما هم هست. که آیا حق سائل و محروم و ... رو از مالتون خارج میکنید یا خیر.
که بخشی از این حق، همان خمس است.
6. برکات خمس رو اگر مد نظر داشته باشیم، قطعا پرداخت خمس رو معامله ای پر سودتر خواهیم دانست:
در پست بعدی برکات خمس رو مطالعه کنید.
برکات پرداخت خمس
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
در ادامه پاسخ به سوال چرا خمس بدهیم (شماره 404)
برکات پرداخت خمس :
یک. نسل پاک: در روایات می خوانیم: «لتطیب ولادتهم» پرداخت خمس، مال را پاک و مال پاک مقدمه نسل پاک است.
دو. تقویت دین: امام رضاعلیه السلام فرمودند: «الخمس عوننا علی دیننا» خمس، حق ما اهل بیت و پشتوانه مکتب و راه ما است.
سه. نشانه وفا: در تعبیر دیگر می خوانیم: «المسلم من یفی اللّه بما عهد الیه و لیس المسلم من اجاب باللسان و خالف بالقلب»
مسلمان واقعی کسی است که به پیمان الهی وفادار باشد و کسی که با زبان جواب مثبت ولی در دل جواب منفی می دهد، در حقیقت مسلمان نیست.
چهار. کمک به یاران: امام رضاعلیه السلام فرمود: خمس وسیله ای برای کمک ما بر بستگان و یاوران ماست. «ان الخمس عوننا علی عیالاتنا»، «عوننا علی موالینا»
پنج. پاکی مال: امام صادق علیه السلام فرمود: من از گرفتن درهم شما هدفی جز پاک کردن شما ندارم، زیرا وضع مالی من امروز خوب است. «ما ارید بذلک الا ان تطهروا»
شش. گوارا بودن درآمد: در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام می خوانیم: هر کس خمس ما را بدهد باقی درآمدش برای او گواراست. «یودّی خمسنا و یطیب له»
هفت. حفظ آبرو در برابر مخالفان: امام رضا علیه السلام فرمود: به وسیله خمس، ما آبروی خود و طرفدارانمان را در برابر تهدیدات مخالفان حفظ می کنیم. «و ما نبذله و نشتری من اعراضنا ممن نخاف سطوته»
هشت. فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد. «و جعل للفقراء قرابة الرسول نصف الخمس فاغناهم به عن صدقات الناس...»
نه. کفّاره گناهان و ذخیره قیامت: امام رضا علیه السلام فرمود: خارج کردن خمس مال، وسیله آمرزش گناهان و ذخیره قیامت و روز نیاز شماست. «فان اخراجه... تمحیص ذنوبکم و ما تمهدون لانفسکم لیوم فاقتکم»
ده. ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علی و علی ابی الجنّة»
یازده. شمول دعای امام: امام رضا علیه السلام فرمود: خمس، کمک ما بر حفظ مکتب است، سپس فرمود: تا می توانید خودتان را از دعای ما محروم نکنید. «ولا تحرموا انفسکم دعاءنا ما قدرتم علیه»
دوازده -کلید رزق: امام رضا علیه السلام فرمود: پرداخت خمس کلید رزق شماست. «فان اخراجه مفتاح رزقکم»
سیزده-نظم و حساب در سرمایه: کسی که حساب سال دارد و خمس می دهد، در واقع شخصی حسابگر، منظم و دقیق است و میزان درآمد و مصرفش مشخّص است.
امام باقر علیه السلام فرمود: «الکمال کلّ الکمال: التّفقه فی الدّین والصبر علی النائبة و تقدیر المَعیشة» بالاترین کمال در سه چیز است: شناخت عمیق دین، پایداری در برابر ناملایمات و نظم و برنامه در زندگی.
چهارده. عنایات ویژه: کسانی که اهل خمس هستند، یعنی در هر درآمد خود، سهم خدا، رسول، اهل بیت و سهم دیگران را در نظر دارند، قهراً خدا و اولیای او نیز به او عنایات ویژه دارند.
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
405 📌
#اسماء_متبرکه
❓سوال:
سلام ببخشید من یک حرز داشتم از لباس ام افتاد تو توالت ببخشید الان با این که تلاش کردم و برداشتم و شستم اش ولی خیلی عذاب وجدان دارم من ندیده بودم که افتاد آیا گناه مرتکب شدم و نوشته هاش دیگه دیده نمیشه زیاد ولی خیلی ناراحت ام
✅ پاسخ:
سلام علیکم
اگر عمد و بی توجهی در کار نبوده، گناهی نکرده اید.
خوب کاری کردید که برداشتید .
احکام زیر رو بخونید:
[ اگر چیزی که احترام آن لازم است در مستراح بیفتد]
مسأله ۱۴۰ اگر ورق قرآن یا چیزی که احترام آن لازم است مثل کاغذی که اسم خدا یا پیغمبر صلی اللّه علیه و آله و سلم یا امام علیه السلام (۱) بر آن نوشته شده، در مستراح بیفتد بیرون آوردن و آب کشیدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد باید (۲) به آن مستراح نروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است (۳). و نیز اگر تربت (۴) در مستراح بیفتد و بیرون آوردن آن ممکن نباشد، باید (۵) تا وقتی که یقین نکردهاند به کلّی از بین رفته به آن مستراح نروند.
(۱) (زنجانی:) اسم خدا یا یکی از معصومین علیهم السلام..
(۲) (اراکی، فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید..
(۳) (بهجت:) آب کشیدن آن، اگر چه خرج داشته باشد، بر کسی که آن را انداخته واجب است و اگر او این کار را نکرد یا نتوانست انجام دهد بر دیگران واجب میشود و خرج آن از بیت المال داده میشود و اگر بیرون آوردن آن ممکن نباشد، کسانی که مطّلع هستند نباید به آن مستراح بروند تا یقین کنند آن ورق پوسیده است، ولی وجوب اعلام، محل ّ تأمّل است..
(۴) (زنجانی:) تربت کربلا.. (فاضل:) تربت سید الشّهداء علیه السلام..
(۵) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید..
#احکام
#پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🕊گفتگوی کبوتر بقیع با کبوتر امام رضا(ع)
🥀آی کبوتر که نشستی روی گنبد طلا
🥀هر کجا پر میزنی تو حرم امام رضا
🥀من کبوتر بقیعم با تو خیلی فرق دارم
🥀جای گنبد سرم به روی خاکا میزارم
🥀اونجا هر کی میپره طائر افلاکی میشه
🥀اینجا هر کی میپره بال و پرش خاکی میشه
🥀اونجا خادما با زائرا مهربونن
🥀اینجا زائرا رو از کنار قبرا میرونن
🥀تو که هر شب میسوزه صدتا چراغ دور و برت
🥀به امام رضا بگو تویی غریب یا مادرت؟
فرا رسیدن شهادت #امام_حسن علیهالسلام و
#امام_رضا علیه السلام و
#پیامبر_اکرم صل الله علیه و آله تسلیت باد
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴
🖤 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
🖤 @havayeadam 🖤
این منابع مربوط به سوال شماره 406 میباشد
برای مشاهده سوال و پاسخ مربوطه کلیک کنید.
1. كشف الغمه (علي بن عيسي اربلی)، ج 1، ص 26؛ منتهى الآمال (شيخ عباس قمی)، ج 1، ص 100 و بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج 22، ص 528 و ص 514.
2. شیخ عباس قمی، منتهى الآمال في تواريخ النبي و الآل ، ج1، ص249
3.المغازى (علي بن عيسي اربلی)، ج 2، ص 1120.
4.کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365 ش، ج 6، ص 315، ح 3
5. محمد بن حسن بن فروخ صفار، بصائر الدرجات، ج 1، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.
6. صحیح بخاری، ج 5، ص 137، دار الفکر، بیروت، 1401 ق.
7.سنن دارمی، ج 1، ص 33، مطبعة الاعتدال، دمشق.
8.مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 18، دار صادر، بیروت.
9.بحار الانوار، ج 21، ص 7.
10. محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج 2، ص 202 – 201، دار صادر، بیروت.
#امام_حسن علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
406 📌
#شهادت_حضرت_پیامبر اکرم (ص)
❓سوال: پیامبر اسلام (ص) شهید شدند یا وفات کردند؟
بدلایل بسیاری وجود دارد که رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ناشی از خوراندن سم به آن حضرت بوده است.
این دلایل و روایات، از تواتر معنوی برخوردارند؛ یعنی هرچند که الفاظ و توصیفات آنها کاملاً با یکدیگر مشابه نیستند، اما از مجموع آنها، می توان موضوع مورد بحث را ثابت نمود. از جمله امام صادق (ع) می فرمایند: چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند[۴] در جای دیگری آن حضرت فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".[۵] در این روایت، علاوه بر تصریح به مسموم شدن رسول خدا (ص) و شهادت ایشان در پی مسمومیت، به اصلی کلی نیز اشاره می شود که مرگ تمام پیامبران و اوصیا با شهادت بوده و هیچ کدام، با مرگ طبیعی از دنیا نمی روند! روایات دیگری نیز وجود دارد که این اصل کلی را تقویت می نماید.
علاوه بر روایات شیعه روایات فراوانی در صحاح و دیگر کتب اهل سنت وجود دارد که همین موضوع را تأیید می نماید که به عنوان نمونه، به سه مورد آن اشاره می نماییم:
روایت اول: در معتبرترین کتاب اهل سنت، نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری منجر به رحلتشان، خطاب به همسرشان عائشه فرمودند: "من همواره درد ناشی از غذای مسمومی را که در خیبر تناول نمودهام، در بدنم احساس میکردم و اکنون گویا وقت آن فرا رسیده که آن سم، مرا از پای درآورد".[۶] همین موضوع در سنن دارمی نیز بیان شده است. علاوه بر این که در این کتاب، به شهادت برخی از یاران پیامبر (ص)، بر اثر تناول همان غذای مسموم نیز اشاره شده است.[۷]
روایت دوم: احمد بن حنبل در مسند خود، ماجرایی را بیان می نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر اکرم، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی میدهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمیبینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.[۸] مرحوم مجلسی نیز با نقل روایتی؛ تقریبا مشابه با این روایت بیان نموده که به همین دلیل است که مسلمانان اعتقاد دارند علاوه بر فضیلت نبوت که به پیامبر (ص) هدیه شده، ایشان به فوز شهادت نیز نائل آمدهاند.[۹]
روایت سوم: محمد بن سعد؛ از قدیمی ترین مورخان مسلمان ماجرای مسمومیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را این گونه نقل می نماید: هنگامی که پیامبر (ص)، خیبر را فتح نموده و اوضاع به حالت عادی برگشت، زنی یهودی به نام زینب که برادر زاده مرحب بود که در جنگ خیبر کشته شد، از دیگران پرسش مینمود که پیامبر (ص) کدام بخش از گوسفند را بیشتر دوست میدارد؟ و پاسخ شنید که سر دست آن را. سپس آن زن، گوسفندی را ذبح کرده و تکه تکه نمود و بعد از مشورت با یهودیان در مورد انواع سم ها، سمی که تمام آنان معتقد بودند، کسی از آن جان سالم به در نمی برد را، انتخاب نموده و اعضای گوسفند و بیشتر از همه جا، سردست ها را مسموم نمود. هنگامی که آفتاب غروب نموده و پیامبر (ص) نماز مغرب را به جماعت اقامه فرموده و در حال برگشت بودند، آن زن یهودی را دیدند که همچنان نشسته است! پیامبر (ص) دلیل آن را پرسیدند و او جواب داد که هدیه ای برایتان آوردم! پیامبر (ص) با قبول هدیه، به همراه یارانش بر سر سفره نشسته و مشغول تناول غذا شدند ... بعد از مدتی، پیامبر (ص) فرمودند که دست نگه دارید! گویا این گوسفند مسموم است! مؤلف کتاب، سپس نتیجه می گیرد که شهادت پیامبر (ص) به همین دلیل بوده است.[۱۰]
بدین ترتیب، از مجموع روایات نقل شده در کتب شیعه و اهل سنت، می توان نظریه شهادت ناشی از مسمومیت پیامبر (ص) را تقویت نمود که در قریب به اتفاق این روایات، زمان مسمومیت ایشان، هم زمان با جنگ خیبر و توسط زنی یهودی بیان شده است.
📚منابع در پست بعدی در کانال درج شده است.
#امام_حسن علیه السلام
#امام_رضا علیه السلام
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔴 توصیف علی علیه السلام از روز شهادت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله
#شهادت_حضرت_پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براي امام علی علیه السلام حادثه اي سخت و جان سوز بود.
چنان كه مي فرمايد:
«بَأَبي اَنْتَ وَ اُمّي يا رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِنْباءِ وَ اَخْبارِ السَّماءِ. خَصَّصْتَ حَتّي صِرْتَ مُسَلِّيا عَمَّنْ سِواكَ وَ عَمَّمْتَ حَتّي صارَ النّاسُ فيكَ سَواءً وَ لَوْلا اَنَّكَ اَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعٍ، لاَنْفَدْنا عَلَيْكَ ماءَالشُّؤُونِ. وَ لَكانَ الدّاءُ مُماطِلاً وَ الكَمَدُ مُحالِفَا وَ قَلاّلَكَ...؛
پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا، با مرگ تو رشته اي پاره شد كه در مرگ ديگران چنين قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پيام و اخبار آسماني بود. مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را تسلّي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگ ها اهميتي ندارد. و از طرفي اين يك مصيبت همگاني است كه عموم مردم به خاطر تو عزادارند. اگر نبود كه امر به صبر و شكيبايي فرموده اي و از بي تا بي نهي نموده اي آن قدر گريه مي كردم كه اشك هايم تمام شود. و اين درد جان كاه هميشه در من مي ماند و حزن و اندوهم دائمي مي شد. كه همه اين ها در مصيبت تو كم و ناچيز است».[۱۶]
همچنین آن حضرت در توصیف مصیب پیامبر فرمودند:
«فضَجَّتِ الدّارُ الافنيةُ؛
گويا در و ديوار خانه فرياد مي زد». [۱۷]
شهادت پیامبر اکرم (ص) و #امام_رضا علیه السلام #امام_حسن علیه السلام تسلیت باد
📚منابع:
1. نهج البلاغة (صبحي الصالح)، خطبه 235، ص 356.
2.نهج البلاغه (صبحى صالح)، خطبه ۱۹۷.
کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از سیره علوی (ع)
🔶پیامبر اکرم (ص) فرمود:
بهترین صدقه آن است که مرد مسلمان
دانشی بیاموزد
سپس
به برادرمسملان خود تعلیم دهد.
پ.ن:
در اینجا مرد مسلمان به معنای فقط مردها نیست. بلکه کنایه از شخص مسلمان است. لذا شامل همه مردان و زنان می شود.
شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
و #شهادت_حضرت_پیامبر صل الله علیه و آله تسلیت باد.
کانال سیره علوی| @sireyealavi
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#قمر_در_عقرب
از ساعت 8:37 روز شنبه 26 مهر 1399
تا
ساعت 8:13 روز دوشنبه 28 مهر 1399
از کارهای اساسی در این اوقات پرهیز نمایید.
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚